eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
6.2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
4.1هزار ویدیو
153 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar کانال فرهنگی‌هنری‌ادبی‌طور: https://eitaa.com/joinchat/1463616639C49c84c374c تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا ۖ فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَىٰ فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّىٰ تَفِيءَ إِلَىٰ أَمْرِ اللَّهِ ۚ فَإِنْ فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا ۖ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ آیات ۹ و ۱۰ سوره حجرات! همیشه در ذهنم این بود که بین عدالت و ایجاد مهربانی و محبت و صلح یک تضاد وجود دارد! همیشه عدالت را تیز و خشک می‌‌دیدم که در نتیجه‌ی اجرای آن حداقل یکی از دو طرف ماجرا ناراحت خواهد شد. در حقیقت یک تضادی بین برابری و برادری می‌دیدم! تضادی بین عدل و احسان می‌دیدم! اما این آیات صراحتا جمع بین عدل و احسان و صلح و برادری است! گویی این ارزش‌ها ابعاد مختلف یک ارزش بالاترند. تقوا! تقواست که موجبات جلب رحمت الهی را فراهم می‌آورد و ما را به عدل و احسان و صلح و برادری و برابری دعوت می‌کند! اما عدالت و برادری چگونه و چرا باید جمع شود؟ تصور کنید با کسی رقابت دارید! اگر قاضی حکم به برابری بین شما بدهد هر دو ناراحتید! هر دو از حکم عادلانه، ناراضی خواهید بود و دلتان می‌خواست برتری داشته باشید نسبت به طرف مقابل! اما کافی است احساس شما رقابت نباشد و برادری باشد! آنگاه برابری باعث تقویت رابطه شما خواهد شد. بلکه اگر سهم برادرتان بیشتر باشد ممکن است خوشحال شوید. اگر سهم شما بیشتر باشد ممکن است خودتان برابری را انتخاب کنید و به او ببخشید. فلذا عدالت در بستر روابط انسانی معنا دارد. نمی‌توان عدالت بین اشیاء (نظم) را با عدالت اجتماعی بین انسان‌ها (قسط) مقایسه کرد. فلذا همه انبیا آمدند: لیقوم الناس بالقسط یعنی برای صلح و برادری و برابری و تقوا و جلب رحمت الهی. یعنی برای انسان‌سازی آمدند نه برقراری دادگاه محاکمه! یعنی شان اصلی حکومت حکم به برادری است نه حکم به زندان و حد و جبران و دیه و ... که البته اگر برادری نباشد این احکام لازم است! مثل آن زمانی که اگر برادری نباشد بازار و عقود و... لازم است! اما توقع ائمه هدی علیهم‌السلام از ما ایجاد رابطه بازاری بین خودمان نیست! بلکه تقویت رابطه برادری و برآورده شدن نیازهای یکدیگر برای جلب رحمت الهی است. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
💢اصل 44 قانون اساسی👇 نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه‌ریزی منظم و صحیح استوار است. بخش دولتی شامل کلیه صنایع بزرگ، صنایع مادر، بازرگانی خارجی، معادن بزرگ، بانک‌داری، بیمه، تأمین نیرو، سدها و شبکه‌های بزرگ آبرسانی، رادیو و تلویزیون، پست و تلگراف و تلفن، هواپیمایی، کشتیرانی، راه و راه‌آهن و مانند اینها است که به صورت مالکیت عمومی و در اخیار دولت است. ⁉⁉فولاد مبارکه و هلدینگ خلیج فارس آیا جزو صنایع بزرگ و مادر محسوب نمی شود که مغایر با قانون اساسی قرار است بخشی از آن به ثروتمندان واگذر شود؟!!!‼ 🟡 آیا واگذاری بانک ها به بخش خصوصی که یکی از مسببین تورم 50 درصدی هستند کافی نبود که می خواهید این تتمه اموال مردم(بخش عمومی) را هم سندش را به نام ثروتمندان و متمولین بزنید؟! 🟠 آیا دولت ایران که ناتوان از مواجه با سرمایه سالاران و سوداگران در شرایط فعلی است و یک به یک بازارها، فرهنگ و حقوق مردم را به آن ها و گردنگشییشان می بازد درآینده با شریک سازی برای خودش می تواند صنایع مادر کشور را اداره کند؟! 🗒 به هنر حکمرانی و توسعه بپیوندید و مطالب را جهت آگاهی بیشتر هموطنان بازنشر کنید👇 https://eitaa.com/hokmraniirani
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
به نام اسلام، به کام سرمایه‌سالاران! 🔸در جلسه امروز رونمایی از دستاوردهای صنعت بیمه، در ضمن معرفی بیمه تکافل و تشویق و تمجید و کف و هورا، محصول بسیار خطرناک دیگری بی‌سروصدا رونمایی شد به نام ! 🔸بیمه اتکایی به زبان ساده یعنی توزیع ریسک یک شرکت بیمه در میان بدنۀ کثیری از فعالان بازار سرمایه. به این ترتیب که شرکت بیمه بستۀ بیمه‌ای خود را تبدیل به اوراق بهادار می‌کند و در بازار بورس عرضه می‌کند. عده‌ای این اوراق را می‌خرند و عده‌ای سهام شرکت‌هایی را می‌خرند که این اوراق در سبد دارایی آنهاست. بدین ترتیب، بدنۀ گسترده‌ای از فعالان بازار بورس به این اوراق آلوده می‌شوند! 🔸عین این کار در زمینۀ در آمریکا اتفاق افتاد و نتیجۀ آن شد بحران بزرگ مالی در سال ۲۰۰۸. در آنجا بانک‌ها وام‌های مسکن اعطایی خود را به اوراق بهادار تبدیل کردند و در بورس فروختند. تا زمانی که بازار مسکن رو به رونق بود همه چیز خوب پیش می‌رفت اما زمانی که معلوم شد بانکها در اعطای وام‌ها پرخطر عمل کرده‌اند و مرتکب اشتباه بسیار بزرگی شده‌اند، دیگر نه فقط بانک‌های وام‌دهنده، بلکه تمامی بازار سرمایه آلوده به این اوراق، دچار بحران شد و بورس نیویورک، بزرگترین بورس جهان در سال ۲۰۰۸ سقوط کرد! 🔸حال کافی است با اتکا به ، شرکت‌های بیمه وسوسه شوند که ریسک‌های خطرناک و غیرمعقولی را بپذیرند و بعد این ریسک‌ها را با استدلال «بزرگتر از آنکه سقوط کند!» (Too big to fall) در قالب اوراق بهادار در بورس بفروشند و عدۀ زیادی از افراد حقیقی و حقوقی را درگیر ماجرا کنند. 🔸گسترش بیمۀ اتکایی زیرساخت بسیار خطرناکی را برای بحران بسیار بزرگی در بورس فراهم می‌کند. این هشدار را الان می‌دهم اما فعلا کسی گوشش بدهکار این حرفها نیست و مدیران صنعت بیمه، سرمست از این نوآوری، شتابان و گله‌وار، به دنبال توسعۀ آن و تعمیق بیشتر بازار سرمایه پیش خواهند رفت. 🔸به امید روزی که شر این بی‌خرد مست، از سر مردم و اقتصاد کوتاه شود... 🆔 @DrSaeedi
خبر جدیدی از مالیات ۵٠ درصدی سیگار! پیش بینی کردند که مصرف سیگار ١۵ درصد کاهش پیدا کند! باز هم تنها راهی که به ذهن این مغز نخودی‌ها رسیده است این است که گران کنند تا مردم سیگار نکشند! اولا این به نفع قاچاق سیگار است! ثانیا به نفع مصرف گل و ... است! قبلا هم زمان میرحسین خواسته بودند سیگار را گران کنند امام مخالفت کرد به جای اخذ مالیات از سفته بازی و دلالی و ... برای رفع کسری بودجه دولت دست به دامن مردم شدند وقتی ده ها میلیارد نخ سیگار در روز مصرف میشود یعنی این مساله به زندگی بسیاری از مردم وابسته است و مسیر غلطی است. فرهنگسازی هم چون سخت است کلا جزء گزینه‌های این عزیزان نیست! البته می‌گویند با فرهنگسازی نمی‌شود! می‌گویم کی کار فرهنگی انجام داده‌اید که نشده است؟! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فروش موقوفات.mp3
1.77M
🎙این صوت کوتاه را گوش کنید و ببینید چطور در زمان پهلوی حتی موقوفات را به تاراج می‌بردند و چطور اقتصاد فرهنگی ما را رو به نابودی می‌بردند! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
در مقایسه با مطلوبمان خیلی عقبیم مخصوصا در مساله ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
النفس ان لم تشغلها شغلتک اگر نفس را به کار نگیری نفس تو رو به کار می گیره. بین انسان و نفس خودش همیشه قاعده کارگر و کارفرما حاکم هست. اگر ما برای نفس کار تعریف نکنیم اون برای ما کار تعریف می کنه. اگر ما او رو به خدمت نگیریم او ما رو به خدمت میگیره. ببینید مسئولیت اشتغال و کارآفرینی تا کجاست و دنیای سرمایه داری چطور کاری کرده که شما فکر می کنی داری برای نفس خودت کار تعریف می کنی ولی در واقع کارفرمای تو او هست. @modafeaneharim313 ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رقص‌های محلی تفاوت اصلی‌شان با رقص‌های غربی و حرام این است که اندام جنسی و تحریک شهوت در آنها وجود ندارد! در موضوع شناسی مساله رقص به نظرم این مساله که آیا باعث تحریک شهوت می‌شود یا نه باید مدنظر گرفته شود. فلذا طبق فتوای من ببینید و حالش را ببرید! :) ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از دانش حیاتی
به نام خدای حامی اهل صبر و بصیرت ⭕️⚠️تسلیم و تقلیل تدریجی انقلابیون و متدینین در برابر استیلای سرمایه‌داری پساانقلابی⚠️⭕️ 🔹جریان موسوم به انقلابی، دستکم دو دهه است که خود را رقیب پایگاه سیاسی جریان نیولیبرال یعنی اصلاح‌طلبان می‌داند. غیر از مسائل فرهنگی و نظامی، مسائلی چون عدالت اجتماعی از نقاط اختلاف این دو جریان بوده است. 🔹اما نقصیهٔ بزرگی که دامن‌گیر جریان انقلابی -- زمانی مشهور به اصول‌گرا -- بوده این است که غیر از تعلق خاطر عاطفی به شعارهای انقلاب و شعائر دینی، فهم عالمانه‌ای از ریشه‌های نظری و تبعات ساختاریِ اختلافات گفتمانیِ خود با جریان رقیب نداشته است. نتیجه این که ۴۴ سال به مذمت و و و البته بیشتر شعار دادن علیه پایگاه آن یعنی پرداخته است، اما ظاهراً هیچ فهم تفصیلی از سیاست‌ها و استدلال‌هایی که در لوای آن نظم سرمایه‌داری امریکایی در دنیا ایجاد و توسعه می‌یابد نداشته است. 🔹حقیقت آن که در حالی که ۳۳ سال سیاست‌های نیولیبرالی امریکایی که نتیجهٔ آن‌ها بسط افسارگسیخته‌ترین صورت از نظام سرمایه‌داری است در کشور قویاً در جریان بوده و هست، بدنه جریان مذهبی و انقلابی عمدتاً مشغول هیئات مذهبی و راهپیمایی‌های مناسبتی و دعواهای موسمی سیاسی با اصلاح‌طلبان بوده است و توفیقات نسبی خود در این عرصه‌ها (که اغلب موسمی یا سطحی هم هستند) را به پای ادای دِین خود به دین و انقلاب می‌نوشته است، در حالی که بسط موازیِ سرمایه‌داری در جامعه تمام این دستاوردهای انقلابی و ارزش‌های دینی را یا تهدید می‌کند یا شدیداً تخریب کرده است. 🔹در این مدت طولانی، بخش زیاد و فزاینده‌ای از جریان بزرگ انقلابی عملاً یا نظراً تسلیم گفتمان نظری-سیاسی-اقتصادی رقیب شده‌اند، چنان که امروز همگی ما طوعاً یا کرهاً مقهور ساختارهای منبعث از و ایدئولوژی‌های مؤتلف آن مثل فمینیسم هستیم. سرنوشت اصول‌گرایانی که با دولت پیشین و برجام همراهی کردند یک نمونه از استحالهٔ قهری یا انتخابی جریان‌های انقلابی سابق در برابر قدرت فائقهٔ گفتمان غرب‌گرا در کشور بوده است. سرکوب اغلب اعتراضات کارگری از طرف نهادهای امنیتی نمونه‌ای از نفوذ ارتجاع امریکایی به حتی نهادهای امنیتی کشور است و تسلیم ناآگاهانهٔ دولت آقای رئیسی به سیاست‌های نیولیبرالی نمونه‌ای تأسف‌بارتر از آن. بدتر از همه این که بخشی از بدنه جریان مذهبی و انقلابی که گوشش مثل خود ما از شعارزدگی پر شده است، آنگاه که با توصیفاتی در مذمت غلبه سرمایه‌داری و نیولیبرالیسم بر کشور رو به رو می‌شود، رو ترش کرده و آن را حمل به شعارزدگی تاریخی جریان انقلابی می‌کند و حتی به توجیه یا بدتر دفاع از وضع موجود می‌پردازد. باز بدتر این که بسیاری از متدینین خود به سبک زندگی لیبرال خو گرفته‌اند! این گونه است که بسط سرمایه‌داری دیر یا زود تمام مخالفین ایدئولوژیک سطحی و احساسی خود را نهایتاً به مدافعین خود تبدیل می‌کند و کار را بر منتقدین فکور نیز سخت می‌کند. 🔹لذا مدافعین دیانت و انقلاب باید روحیه تحقیق پیشه کنند و دنبال پاسخ تفصیلی و تحقیقی به این سؤال باشند که چه طور بعد از یک انقلاب باشکوه ضدسرمایه‌داری و ضدامپریالیستی با ریشه‌های عمیق معرفتی و معنوی که در آن میلیون‌ها نفر با ذوق زائد الوصفی زیباترین حرکت انقلابی تاریخ را شکل دادند و با خون خیل شهداء امضایش کردند، هیولای نظم سرمایه‌داری از طریق سیاست‌های نیولیبرالی به این راحتی توانست با تمام لوازم و تبعاتش خود را در جامعه پسا-انقلابی اعاده کند و با تناقض‌های پنهان و آشکارش با ایدئولوژی انقلابی و دینی رسمی، جامعه ما را در یک سیر تاریخی نسبتاً کوتاه از تمام آن گذشته انقلابی مأیوس و حتی متنفر کند، آنچنان که امروز نمایندگان انقلاب و دین تحت نظام سیاسی‌ای که خود یا پدرانشان تأسیس کردند دچار انزوا و غربت شوند؟ گویی داستان صدر اسلام و سقیفه است که به صورتی دیگر تکرار شده است. 🔹باید پرسید چه شد که به رغم بیانات شداد و غلاظ و وصایای امام خمینی ره علیه سرمایه‌داری و لیبرالیسم از جمله در نامة تاریخی خود به گورباچوف، رهبر لیبرال وقت شوروی که او را از اقبال به غرب تحریض کردند، شاگرد ایشان هاشمی رفسنجانی بلافاصله پس از فوت ایشان با آغوش باز پذیرای سرمایه‌داری نیولیبرال شد و مهم‌تر این که چرا او با مخالفت مؤثری در داخل رو به رو نشد؟ 🔹سؤالات بالا باید بخشی از ابرمسئلهٔ تمدنی ما تلقی شود. با این که معتقدم بخش اعظم مقابله با این ارتجاع تاریخی و تمدنی خارج از وسع و قدرت جریان انقلابی بوده، اما لازم است در دلایل نظری و تاریخی این ضعف و انقهار تحقیق و اندیشه کنیم تا از انتباه حاصل از آن بتوانیم این بار مسیری برای یک توبه تمدنی عالمانه بگشاییم و امیدوار باشیم که با توبه جمعی بشریت در آستانه ظهور قائم آل محمد ص تلاقی کند! @criticalknowledge
🔴 چه بلایی به سر اقتصاد و فرهنگ ایران آمده است؟ دگردیسی اقتصادی به سمت داری اتفاق افتاده است! بدل نظام سرمایه داری است؛ هر که در تکاپوی نئولیبرالیسم فرو افتد بی شک در بغل لیبرال سرمایه داری قرار خواهد گرفت. دولت های این 3 دهه اخیر بدون آنکه خود بدانند به شکل زایدالوصفی با اشتهای هر چه تمامتر ایدهای نئولیبرالیسم را پیاده کردند، نتیجه آن به وجود آمدن یک سیستم مخوف سرمایه داری غیرپاسخگو، غیر ملی و بی دغدغه و سودجو بود؛ سرمایه دارای در ایران حتی مشابه سرمایه داری غرب و آمریکا نیز نیست چون حداقل در آنجا با همه انحرافات شیطانی، سیستم سرمایه داری کنترل شده و در خدمت آمال و آرزوهای حکومت و در جهت منافع کشور تابعه تلاش می کند اما در ایران کاملا رها و گاها به سود غرب و منافع شخصی ثروتمندان عمل می کند. سرمایه داری به وجود آمده در ایران، نه تنها اقتصاد را به گروگان خود گرفت بلکه فرهنگ اصیل اسلامی را نیز به چالش کشید، عدالت اجتماعی و همه شعارهای اصیل انقلاب 57 را به حاشیه برد، رانت و سوداگری، دلالی، حرام خوری، ربا خوری و شکاف طبقاتی، عیش و نوش مستانه بالانشین ها را موجب شد. فروش اموال دولتی و تحکیم سرمایه داری در کشور چه آورده ای برای ایران دارد جز گسترش بی عدالتی، تعمیق شکاف طبقاتی و گستراندن بساط دلالی، سودجویی، سفته بازی، خروج سرمایه از کشور و تف و لعن مردم که اینقدر بی مهابا آقایان مدیر اجرایی کشور در پی آنند! 🗒 به هنر حکمرانی و توسعه بپیوندید و مطالب را جهت آگاهی بیشتر هموطنان بازنشر کنید👇 https://eitaa.com/hokmraniirani
اقتصاد محمدی.mp3
6.41M
🎙 اگر می‌خواهید بدانید باید چه کار کنیم به این پادکست گوش دهید! کار ما همان کاری است که پیامبرمان کرد! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
وقتی بهتون میگفتم مهم‌ترین دوگانه ای که دشمن داره سالها روش کار میکنه استقلال رفاه است و داره نتیجه میگیره و ما کمترین تلاش را در مورد استقلال میکنیم یعنی همین... استقلال پررنگ‌ترین کلیدواژه مقام معظم رهبری و بی‌رنگ‌ترین کلیدواژه رسانه‌های انقلابی است. هیچ ارزشی بالاتر از استقلال برای یک ملت نیست. استقلال به تعبیر مقام معظم رهبری یعنی آزادی در سطح یک ملت! رهبر حکیم انقلاب: نظام سلطه یعنی نظام جبّاران، نظامی که در رأس اداره‌ی آن جبّارانند و دنیا را تقسیم میکنند به دو قسمت؛ ‌یک قسمت سلطه‌گرانند، یک قسمت سلطه‌پذیرانند و سوّمی [وجود] ندارد، مستقل وجود ندارد؛ این نظام ‌سلطه است... مهم‌ترین نوع آزادی ملّتها، آزادی عمومی کشور است؛ یعنی استقلال. یک وقت دیگر بنده گفتم ‌که استقلال یعنی آزادی یک ملّت؛ وقتی ما از استقلال حرف میزنیم، یعنی از آزادی یک ملّت حرف میزنیم ‌که آزادانه بتواند کار خودش را انجام بدهد. نظام سلطه ضدّ این آزادی است؛ یک روز با استعمار، یک روز با ‌استعمار نو، یک روز با شیوه‌های امروز -که شیوه‌های جنگ نرم است- پدر ملّتها را دارند درمی‌آورند؛ البتّه هر ‌جا لازم باشد با نیروی نظامی وارد میشوند و هیچ اِبائی هم نمیکنند. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar