فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 برای مردمیسازی، اول موانع حذف شوند!
حجتالاسلام خاکی:
🔸 تا منابع قدرت دست مردم سپرده نشود مردم توان اقامه نخواهند داشت.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
و یکی از مسائل بسیار مهمی که به عهده علما و فقها و روحانیت است، مقابله جدی با دو فرهنگ ظالمانه و منحط اقتصادی شرق و غرب و مبارزه با سیاستهای اقتصاد سرمایه داری و اشتراکی در جامعه است، هرچند که این بلیه دامنگیر همه ملتهای جهان گردیده است و عملاً بردگی جدیدی بر همه ملتها تحمیل شده و اکثریت جوامع بشری در زندگی روزمره خود به اربابان زر و زور پیوند خوردهاند و حق تصمیم گیری در مسائل اقتصاد جهان از آنان سلب شده است و علی رغم منابع سرشار طبیعت و سرزمینهای حاصلخیز جهان و آبها و دریاها و جنگلها و ذخایر، به فقر ودرماندگی گرفتار آمدهاند و کمونیستها و زراندوزان و سرمایه داران با ایجاد روابط گرم با جهانخواران، حق حیات وابتکار عمل را از عامه مردم سلب کردهاند و با ایجاد مراکز انحصاری وچند ملیتی، عملاً نبض اقتصاد جهان را در دست گرفته وهمه راههای صدور و استخراج و توزیع و عرضه وتقاضا و حتی نرخ گذاری و بانکداری را به خود منتهی نمودهاند وبا القای تفکرات و تحقیقات خود ساخته، به تودههای محروم باوراندهاند که باید تحت نفوذ ما زندگی کرده و الّا راهی برای ادامه حیات پابرهنهها، جز تن دادن به فقر باقی نمانده است و این مقتضای خلقت و جامعه انسانی است که اکثریت قریب به اتفاق گرسنگان در حسرت یک لقمه نان بسوزند و بمیرند و گروهی اندک هم از پرخوری و اسراف وتعیشها جانشان به لب آید. به هر حال این مصیبتی است که جهانخواران بر بشریت تحمیل کردهاند و کشورهای اسلامی به واسطه ضعف مدیریتها و وابستگی، به وضعیت أسفبار گرفتار شدهاند که این به عهده علمای اسلام و محققین و کارشناسان اسلامی است که برای جایگزین کردن سیستم ناصحیح اقتصاد حاکم بر جهان اسلام، طرحها و برنامههای سازنده و دربرگیرنده منافع محرومین و پابرهنهها را ارائه دهند و جهان مستضعفین و مسلمین را از تنگنا و فقر معیشت به درآورند. البته پیاده کردن مقاصد اسلام در جهان و خصوصاً برنامههای اقتصادی آن و مقابله با اقتصاد بیمار سرمایه داری غرب و اشتراکی شرق، بدون حاکمیت همه جانبه اسلام میسر نیست و ریشه کن شدن آثار سوء و مخرب آن، چه بسا بعد از استقرار نظام عدل و حکومت اسلامی همچون جمهوری اسلامی ایران نیازمند به زمان باشد، ولی ارائه طرحها و اصولاً تبیین جهت گیری اقتصاد اسلام در راستای حفظ منافع محرومین و گسترش مشارکت عمومی آنان و مبارزه اسلام با زراندوزان، بزرگترین هدیه و بشارت آزادی انسان از اسارت فقر و تهیدستی به شمار میرود و بیان این حقیقت که صاحبان مال و منال در حکومت اسلام هیچ امتیاز و برتریای از این جهت بر فقرا ندارند و ابداً اولویتی به آنان تعلق نخواهد گرفت، مسلّم راه شکوفایی و پرورش استعدادهای خفته و سرکوب شده پابرهنگان را فراهم میکند. و تذکر این مطلب که ثروتمندان هرگز به خاطر تمکن مالی خود نباید در حکومت و حکمرانان و اداره کنندگان کشور اسلامی نفوذ کنند ومال و ثروت خود را به بهانه فخرفروشی و مباهات قرار بدهند و به فقرا و مستمندان و زحمتکشان، افکار و خواستههای خود را تحمیل کنند، این خود بزرگترین عامل تعاون و دخالت دادن مردم در امور و گرایش آنان به اخلاق کریمه و ارزشهای متعالی و فرار از تملق گوییها میگردد و حتی بعض ثروتمندان را از اینکه تصور کنند که مال و امکاناتشان دلیل اعتبار آنان در پیشگاه خداست متنبه میکند.
صحیفه امام جلد ۲۰ صفحه ۳۴۰
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از روزنه
درس دشمن شناسی آیت الله العظمی بهجت
...اصلا جاسوسی و دروغگویی و دروغ پردازی نزد آنهای علمی است که قابل تعلیم و تعلم است.
...خدا کند مسلمانها نجات یابند و متنبه شوند و فریب نخورند و دوست و دشمن خود را بشناسند؛ زیرا دشمنان امروز بهتر از دوستان سلام میکنند، و با تعارفهای با محلت و با تقدیم سیگارهای مهلک، و اسلحههای بدون صدا به سراغ ما میآیند.
وای بر ما اگر معلوم شود که در فلان مقدمه کار با دشمنان شریک بودهایم و باعث شدهایم دشمن بر ملت مسلمان مسلط شود! پناه بر خدای کریم! یا ستار!
▫️در محضر حضرت آیتالله العظمی بهجت، ج3، ص 221.
@rozaneebefarda
هدایت شده از اسلام تمدّنی | ابوالفضل انصاری
✍ ا. انصاری زاده
دگوری های تازه به دوران رسیدهی رسانهی سوپر لیبرال «فردای اقتصاد» که گمان میکنند اگر به تعطیلات آخر هفته بگویند (ویکند) خیلی با کلاس و با پرستیژ هستند، برای بعد از این پروژه ی منحوس یهودی محور تعطیلی شنبه ها هم برنامه دارند؛
از نظر آنها، تصمیمات مکملِ این تصمیم، انتقال تعطیلات مناسبتی که احیاناً در وسط هفته هستند، به آخر هفته هاست.
این درحالیست که بسیاری از این تعطیلات در ایران، مناسبت های مذهبی و دینی و ولادت و شهادت بزرگان دین میباشند، که ظاهراً قرار است به کلی سبک زندگی دینی مردم را تغییر دهد.
با پروژه ای بشدت کثیف تر و خطرناک تر از آنچه که فکر میکنیم رو به رو هستیم...
@tahliltamadoni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمدن ماد[ر]ی! (لطفا اول کلیپ بالا را مشاهده کنید)
آن دیوار چین همین ظواهر تمدن غرب است. همین برجها. همین شهربازیها. همین خودروهای لاکچری. همین سرگرمیهای بیارزشی مثل هالیوود و دیزنی و فوتبال و...
و آن نگهبان چیزی نیست جز مادر. جز خانواده. جز عفت و حیا. جز دین و ایمان. جز غیرت و عزت...
نگهبان مردم ایران در مقابل تمدن مادی و منحط غرب حضرت روحالله بود. انقلاب اسلامی بود. جمهوری اسلامی است. سیدعلی خامنهای است.
نگهبان مردم ایران در مقابل دزد و غارتگر غربی و شرقی لایههای در همتنیده محافظتی از تکتک افراد این جامعهست.
لایه ایمان و غیرت و عزت فردی
لایه خانواده
لایه اخوت خاص (دوست و آشنا)
لایه اخوت عام (مومنین)
و لایه حاکمیت
این لایهها اساسا برای رفع نیازهای مادی شکل نگرفتند هرچند نیازهای مادی را نیز تامین میکنند. این لایهها برای تامین نیازهای "حیات" انسانی هستند. حیاتی که فقط مادی نیست که اساسا حیات مادی بیمعناست و محکوم به فنا. این روابط بین مومنین در جامعه اسلامی اساسا یک پدیده فرهنگی و یک امر معنویست.
ازدواجش سنت رسولالله صلواتاللهعلیهوآله است. خانهداریاش جهاد است. کسب روزیاش عبادت است.
خمینی بزرگ با حفظ خانواده ننگ "فلیس منی" را از این ملت برداشت و به اشرف مخلوقات عالم عرضه داشت: نحن منک یا رسولالله و کلنا سلمانک یا حبیبالله.
اینجا به عشق تو تمدن مادری را جایگزین تمدن مادی خواهیم کرد.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
رویای اجتماعی و تصویر الزاما ارتباطی به چشم انداز و اهداف ندارد.
بعبارت دیگر رویا و تصویر مردم امروز می تواند کاملا متفاوت از آنچه در ذهن سیاست گذار است باشد و سیاست گذار را به هدفش برساند.
تصویر آینده به تصویر امروز گره خورده است. این گره می تواند کور باشد. می تواند گره بازشو باشد و یا گره نمایی داشته باشد.
اگر گره کور باشد یعنی تصویر آینده همین امروز است با کمی تغییر و اصلاح. (مثل کاری که رسانه ها با انسان شرقی می کنند)
اگر گره نمایی باشد یعنی توهمی است و نشدنی. (کاری که هالیوود برای مردم خودشان انجام می دهد)
اگر گره بازشو باشد آنوقت ظرفیت و شرط لازم تحول و حرکت اجتماعی را فراهم می کند حتی اگر قرار باشد آینده در واقعیت کوچکترین نسبتی با امروز نداشته باشد.
مساله مهم در تصویر این است که ما هم تصویر فردی داریم هم تصویر اجتماعی. شاید اشکال شود که تصویر در ذهن شکل می گیرد و نمی توان تصویر اجتماعی داشت.
پاسخ هم مثبت است هم منفی. قطعا جامعه نمی تواند تصویر داشته باشد مثل تصویری که در ذهن افراد است. آنچه جامعه دارد رویاست و آنچه فرد می سازد تصویر است. در حقیقت تصویر ترجمه رویای اجتماعی برای تک تک افراد جامعه است.
منظور از اینکه جامعه رویا دارد این است که بعد اجتماعی افراد یک امر مشترک می تواند داشته باشد.
رویا واحد و تصویر متکثر است.
رویا به تصویر معنا می دهد.
برای قابل درک شدن این موضوع به این مثال دقت کنید:
شما از کودکان یک جامعه ممکن است بپرسید چه شغلی را در آینده انتخاب می کنی؟
کودکان شغل های متفاوتی را طرح خواهند کرد. یکی معلم و یکی خلبان و یکی هم پزشک.
همین سوال را از کودکانی در جامعه دیگری هم می پرسیم و فرض کنید همین سه پاسخ را بگیریم.
حال از کودکان می پرسیم چرا این شغل ها را انتخاب کردید.
فرض کنید هر سه کودک در جامعه اول به نتایج مادی و درآمدی و رفاهی اشاره کنند. این یعنی رویای اجتماعی این جامعه "یا لیت لنا مثل ما اوتی قارون" است.
حال تصور کنید در جامعه دوم کودکی که پزشکی را انتخاب کرده بگوید: می خواهم سربازها و مردمی که در جنگ مجروح می شوند را نجات دهم. دومی بگوید می خواهم خلبان شوم تا با دشمن بجنگم و سومی بگوید می خواهم معلم شوم تا راه معلممان که شهید شد را ادامه دهم.
هر سه کودک شغل یکسانی انتخاب کردند اما وقتی این موقعیت در رویا ضرب می شود تصاویر متفاوتی خلق می کند. در عین حال تصویر ذهنی هر فرد در این جامعه با هم متفاوت است.
رویا نخ تسبیح است و دانه های تسبیح تصاویر مختلف.
ویژگی مهم رویای اجتماعی واحد بودن است. اگر افراد تصاویر یکسان با رویاهای متفاوت داشته باشند جامعه "حرکت نخواهد" کرد. حرکت اجتماعی محصول برهم نهی و هم افزایی تصاویر است وگرنه تصاویر هم "شکل" اگر در برابر یکدیگر قرار بگیرند اثر یکدیگر را خنثی می کنند.
در مورد علل حرکت اجتماعی باید بسیار بیاندیشیم...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فرق اقتصاد اسلامی با اقتصاد سرمایه داری فرق بین "تلاش کن" و "طلاش کن"ه...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از روحالله ایزدخواه 🇮🇷
🔺فارغ از استدلالهای اقتصادی موافقین تعطیلی شنبه، که مبهم و شتابزده مطرح شده،
این طرح از منظر پیوست فرهنگی و اجتماعی، اصلا قابل دفاع نیست و مردود است.
🔺توسعه تجارت و جهش تولید، روشها و راهبردهای مشخص و متعینی دارد و نیازمند چنین تدابیر موهومی نیست.
🔺استفتا از مراجع عظام هم برای ما سوال برانگیز است. چرا برای تصمیمات اساسیتری همچون حذف ارز ترجیحی و یا تشکیل وزارت بازرگانی، چنین استفتائی صورت نمیگیرد؟
اما برای یک تصمیم نامتقن، بلافاصله از علمای عزیز هزینه میشود؟
پ.ن.: بنده بخاطر نوبت عمل فرزندم، بیمارستان بودم و در جلسه نهایی رایگیری تعطیلی شنبه حضور نداشتم.
#روحالله_ایزدخواه
@dr_izadkhah
چرا اجناس گران هستند؟{ایالات متحده}
4 شرکت 55 تا 85 درصد بازار گوشت را در اختیار دارند.
4 شرکت هواپیمایی 80 درصد از سفرهای هوایی را کنترل می کنند.
3 شرکت 92 درصد از بازار نوشابه را در اختیار دارند.
3 شرکت 73 درصد از بازار غلات را در اختیار دارند.
چرا من در مورد آن چیزی نمی شنوم؟
90 درصد اخبار تحت کنترل 6 شرکت است
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
هزینه مصالح در آنالیز قیمت ساخت به دو شکل ظاهر میشوند:
۱- هزینه کاربرد مستقیم
۲- اثربخشی بر قیمت سایر مصالح (بر کالای جانشین و مکمل)
هزینههای مستقیم سیمان و فولاد در ساختمان (با فرض عدم استفاده از درب و پنجره فولادی و عدم استفاده حتی یک گرم فولاد در سایر اجزای ساختمان) بسته به نوع اسکلت و تعداد طبقات و ... بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از هزینه ساخت است.
با گران شدن هر کدام از این کالاها، تقاضای بیشتری برای جانشینها ایجاد میشود. افزایش قیمت سیمان، رغبت برای اسکلت فلزی را تقویت میکند و افزایش قیمت فولاد، رغبت برای اسکلت بتونی را تقویت میکند. لذا در یک سناریو سیمان بیشتر و در یک سناریو فولاد بیشتری مصرف میشود.
تغییر قیمت سیمان و فولاد، قیمت کالاهای مکمل را نیز تغییر میدهد. چراکه قیمتهای نسبی مواد اولیه در ساخت ساختمان، میل به ثبات دارند.
اگر تغییر قیمتهای نسبی به نحو شدیدی رخ دهد، نظام قیمتگذاری ساخت را تغییر میدهد. این تغییر نظام قیمتگذاری، انتظارات را نیز وارد بازی میکند و از این مجرا نیز بر قیمت اثر میگذارد.
همه این تغییرات اثرات جانبی بر حقوق و دستمزد نیروی کار این بخش دارد و با تغییر نظام دستمزدها با پیچیدگی ماجرای قیمت میافزاید.
ماجرای قیمت در اقتصاد بسیار پیچیده است و نمیتوان صرفا با چهارعمل اصلی آن را محاسبه کرد.
نهایتا: در حوزه منابع طبیعی، وجود رانت طبیعی، امری بدیهی است. مسئله حکمران این است که این رانت باید به چه نحوی باید توزیع شود. باید به عموم مردم تعلق پیدا کند یا عدهای قلیل بتوانند همه رانت را تصاحب کنند؟
به بهانۀ سالروز بازگشت مقتدرانۀ ناوگروه ۸۶ ارتش ایران اسلامی
تحقق نتایج بزرگ و خیرهکننده و تحسینبرانگیز در هر زمینهای که باشد به #تلاش_شبانهروزی و بیوقفه نیاز دارد.
اگر تولید در کشور ما نیازمند جهش است و آن را یک سیاست راهبردی کلان و الزامی اقتصادی بدانیم باید برای تقویت بنیه اقتصادی ایران اسلامی، برای خنثی کردن نقشههای شوم اقتصادی دشمن، برای نشان دادن شعار «ما میتوانیم» به همه جهان و دهها نتیجه درخشان دیگر تلاش خستگیناپذیر کنیم.
تحقق این اهداف و نتایج نیازمند تلاشی شبانهروزی و از سر دغدغه و دلسوزی است چرا که در سنت الهی، نتیجه بی سعی و تلاش حاصل نمیشود «وَ أَن لَيسَ لِلإِنسانِ إِلّا ما سَعىٰ».
در این جنگ نامتقارن اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران، ما نیازمند تقویت قوای اقتصادی خود هستیم. در این راه مقاومت و پایداری و آماده کردن زمینهها تا رسیدن به استطاعت اقتصادی لازم است «وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّة وَ مِن رِباطِ الخَیل». در #جنگ_اقتصادی باید به دنبال قوة اقتصادی بود که اساس آن #تولید است. از سیاستگذاری و قوانین تا طراحی و اجرا همگی باید در خدمت این هدف باشند.
پیروزی در این عرصه انشاءالله رَهب و وحشت دشمنان الهی را به دنبال خواهد داشت «تُرهِبونَ به عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم»
#دام_تعطیلی
#چاه_اقتصادی_فرهنگی
پ.ن:
دیدن این نماهنگ غرورآفرین را هم از دست ندهید.
https://khl.ink/f/56378
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
از این به بعد برا اجرای تصمیمات مهمتون
#نباید بگید: از شنبه ۸ صبح 😔
#باید بگید: از یکشنبه ۸ صبح 😳
این آقا هم باید توی چاپ جدید اسم کتابش رو بذاره از یکشنبه 😆
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
سلام علیکم
بنظرم:
با داغکردن رسانهای، اول ۲ روز تعطیلی رو دارن "نقطه مرجع" میکنن. (نظریه دورنما در اقتصاد رفتاری)
یعنی سطح انتظارات کارمند دیگه میشه ۲ روز تعطیلی
حالا اونایی که به هر دلیلی مخالف تعطیلی شنبه هستن، میشن مقابل احساسات مردم☺️، تکیهگاه روانی مردمو بهم میزنن و روی اعصابشون میرن
درحالیکه ماجرا برعکس بود، و در سال جهش تولید با مشارکت مردم بهتر بود از بعد از ظهر جمعه بهبعد "امکان فعالیت" اقتصادی با مساعدت اماکن مهیا میشد. این مطابق اجازه قرآنی هم هست
فَإِذَا قُضِيَتِ ٱلصَّلَوٰةُ فَٱنتَشِرُواْ فِي ٱلۡأَرۡضِ وَٱبۡتَغُواْ مِن فَضۡلِ ٱللَّهِ وَٱذۡكُرُواْ ٱللَّهَ كَثِيرࣰا لَّعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ
وقتی هم که نماز جمعه تمام شد، در منطقۀ زندگیتان پراکنده بشوید و بروید مشغول کسبوکارهایتان از روزی خدا بشوید و خدا را خیلی یاد کنید تا خوشبخت بشوید.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از رهام مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗽بنیانگذاران لیبرالیسم | آدام اسمیت
📝پدر آدام اسمیت در خدمت دوکهای آرگیل بوده است. دوکهای آرگیل شخصیتهای جنایتکار و سرکوبکننده جنبش مردم 🏴اسکاتلند (1715-1745) هستند.
😡دوک آرگیل آنقدر خشن بوده است که به او red John of the battles (جان قرمز) میگفتند.
▪️خود اسمیت هم در خدمت خاندان دوکهای آرگیل و بعدها دوکهای باکلو هست.
📌جالب اینجاست که کسانی که درگیر استعمار و از کارگزاران استکبار بریتانیا بودهاند، اندیشه لیبرالیسم(آزادی) را فریاد میزنند❗️
◽️سلسله مباحث تحلیل لیبرالیسم | حجتالاسلام سیدمحمدرضا رضی
#لیبرالیسم #آدام_اسمیت #سید_رضی #ویدیو
⚜️رهام، رسانه اقتصاد مردمی
🎬 @raham_media
این خوبه...
اما امیدوارم سطح بحث رو پایین نیارن
حمله به تمدن منحط غرب از حمله به علوم انسانی آغاز میشه
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
دوگانه را اشتباه درک کردید.
دوگانه کوچک و بزرگ نیست.
دوگانه کوچک و بزرگ خصوصی و دولتی است در مقابل کوچک و بزرگ مردمی و تعاونی.
بزرگ مقیاس اساسا باید تعاونی و متعلق به مردم و کارگران باشد نه اینکه یک نفر مالک و بقیه اجیر باشند.
مساله مالکیت است...
ضمن اینکه صرفه مقیاس هم یک دروغ بزرگ است. در موارد بسیاری ثابت شده صرفه اقتصادی کوچک مقیاس ها بسیار بیشتر است.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
خراسان شمالی عجب منطقه جذابی است...
تا چشم کار می کند "دیم" کاشته اند...
و عجب فن آوری جذابی است این کشت دیم...
توفیق داشتم امروز به سه تا از شهرستان های استان رفتم و با مدیران و کارمندان وزارت تعاون گفتگو کردیم.
روایت اقتصاد فرهنگی ایران را نوترین و دقیق ترین روایت از اقتصاد ایران خواندند... خیلی لذت بخش بود...
فردا هم بجنورد و اسفراین هستم و پس فردا هم دو شهر دیگر...
و آخر هم با کارگران پتروشیمی بجنورد...
به شرط حیات و توفیق...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از خانه راهبران دینی جوان
🔻 مدرسهفخریهمروی با همکاری خانهراهبراندینیجوان برگزار میکند:
🔰 سلسله رویدادهای همگام با راهبران
🔻 گام دوم:
💠 دنیای بهشتی 💠
🔖 با موضوع: بررسی علمی و عملی زیست و زمانه، کلیدهای اندیشه و منطق راهبری شهید آیتالله دکتر بهشتی
✅ با حضور: بهشتی پژوهان برتر حوزه و دانشگاه؛ حججاسلام آقایان قنبریان، اسدپور، صاعدرازی، سراج و دکتر عمادی و میهمانان ویژه
💢 ویژه: طلاب سطوح عالیوخارج و دانشجویان ارشدودکتری علاقهمند
❇️ گزینش: مصاحبه و تست
📎 به همراه: امتداد مطالعاتی، تحقیقاتی، دورههای تخصصی و پشتیبانیهای مهارتی و میدانی خانه پس از رویداد
📆 زمان: عصر چهارشنبه ۹ خرداد تا شام جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
📍 مکان: شهر قم
📝 ثبتنام:
👉 https://ylhouse.ir/donyayebeheshti/
❗️ مهلت ثبتنام: تا جمعه ۴ خردادماه
🔻 کسب اطلاعات بیشتر:
📱 +989196300664
📧 @Leadership_school
#دنیای_بهشتی
#همگام_با_راهبران
#حوزه_مروی
#خانه_راهبران
🔰 خانهراهبراندینیجوان
🌐 www.ylhouse.ir
📲 @youngleaders
هدایت شده از محسن قنبریان
🗓 نامسئلهگیِ تعطیلی، کجمسئلهگیِ شنبه!
مصوبهٔ تعطیلیِ شنبه از یک خاستگاه اقتصادی، و مخالفت با آن از خاستگاهی فرهنگی؛ مثل بسیاری از مسائل دیگر چهزود طیف موافق-مخالف اجتماعی را به صف کرد و بر صورت غیردقیقِ معیشت-شریعت صورتبندی شد؛ هریک هم مجوّز شرعی از مرجعی گرفتند!
چنین بحثهایی در جامعه و حتی بین مراجع هیچ اشکالی ندارد، البته اگر موضوعِ مورد مناقشه، واقعاً #مسئله باشد! ولی وقتی با نامسئله مواجه باشیم پرداختنِ جانبین به آن، بزرگترکردنِ نامسئلههاست.
❓«مسئله» چیست؟! چگونه یافته و صورتبندی میشود؟!
❗️«مشکل عینی»ای در جامعه وقتی منظومهٔ فکری و ارزشی یافته و صورتبندیِ خاص شود، «مسئله» متولد میشود.
اگر مشکل، عینی یا بومیِ ما نبود، صورتبندیها «نامسئله» میسازد.
اگر در نظام اندیشهایِ ناخودی صورتبندی شود، «کجمسئله» ساخته میشود!
«حلّ مسئله»، تابع کشف و صورتبندیِ درست است.
نامسئله، حلّی ندارد و کجمسئله، حلّی غلط در پی دارد!
❓باید از موافقان پرسید کدام مشکلِ واقعی، با چه درجهای از اولویّت در نظام اقتصادی، به تعطیلی (شنبه یا پنجشنبه) مربوط است؛ که ذیل تقدّمِ معیشت صورتبندی شده است؟!
مخالفان با تقدّمِ شریعت (تشبّه به یهود و...) کدام مشکلِ واقعی را نمیبینند؟!
❓کاهش یا افزایش ساعت کار هفتگی(۴۴ساعت)، مشکل اصلی است یا بهرهوریِ پایین و غیرمفیدبودنِ ساعات اشتغال؟!
❓ اگر این آمارهای کارِ مفید درست باشد:
- سرانه، ۸۰۰ساعت در سال!
- روزانه، متوسط ۲ساعت مفید (در ادارات ۲۲دقیقه)!
⬅️ تعطیلی (شنبه یا پنجشنبه) چه اثری در آن دارد؟! وقتی سهم اول عوامل متعلق به: تبعیض در محیط کار، ضعف مدیریت و نظارت، انباشت نیروی کار، نامتناسببودن با دستمزد و... است!؟!
❗️ مشکل اصلیِ #رشد_اقتصادی، کمرونقیِ اقتصاد بازرگانی -آنهم عمدتاً وارداتپایه، و فقط برای بخشی از تجّار- است یا کمرونقیِ تولیدِ داخلی؟!
کمرونقی و عدمِ جهش تولید، به تعطیلکردن (شنبه یا پنجشنبه) مربوط است یا به نبودِ «نظام متوازن تأمین سرمایه» و «دستمزد عادلانه»؟!
❓«مردمپایهکردنِ پیشرفت» با «گسترش مالکیت/انتفاع برای عموم»، عنصر اصلیِ رشد اقتصادی و همزمان عدالت اجتماعی است؛ چرا از این مسئلههای درجهٔ یک هیچ مصوبهای یا نظارتی بر قانونهای معطلماندهٔ قبل شنیده نمیشود؟!
از حوزه و منادیانِ شریعت هم بهاندازهٔ تعطیلیِ شنبه نوشته و استدلال (فلسفی و اخباری و...) تولید نمیشود!
البته که روایات مواجههٔ اهلبیت(ع) با بنيامیه در کاربریِ ایام هفته، مواجههای سیاسی_فرهنگی است؛ اما سنگینترین و اصلیترین مواجههٔ آنها نیست!
قیام علیه امویها نه بهخاطرِ شنبه و دوشنبه، بلکه برای «اتخذوا مال الله دُوَلا» [بیتالمال عمومی را میان خود دستبهدستکردن] بود!
ظاهراً سرمایهداریِ زالوصفت اگر به جمعه و شنبه و مانند آن دست نزند، از تیغ قلم و بیان روحانیت در امان میماند! ۱
⚠️ اگر مجلس شورای اسلامی روی مسئلههای واقعیِ ایران بایستد، بسیاری از موضوعات را فیک، پوششی، سرکاری و نیشغولی خواهد دید؛ خود و جامعه و مراجع را به زحمت نمیاندازد که برای نامسئلهها، حلّ بتراشند یا برای کجمسئلهها، خطونشان بکشند.
........................
۱. البته نمیتوان برخی پرداختهای این چنین را ندید گرفت
https://eitaa.com/sedayehowzeh/40932
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
#تعطیلی_شنبه
☑️ @m_ghanbarian
اقتصاد فرهنگی
🗓 نامسئلهگیِ تعطیلی، کجمسئلهگیِ شنبه! مصوبهٔ تعطیلیِ شنبه از یک خاستگاه اقتصادی، و مخالفت با آن
جالب بود
امروز بحث اصلی ما هم همین مساله "مساله" بود...
اینجا توضیح دادم که مهم ترین سطح جنگ شناختی سطح مساله است: https://eitaa.com/h_abasifar/487
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
کوچک مقیاس - استاد کمالی.mp3
45.33M
📌کوچک مقیاس
✅مهندس سید امیرحسین کمالی
▶️#صوت
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
890.7K
❓کوچک مقیاس چیست؟
❓چرا کوچکمقیاسها باکیفیت هستند؟
❓چرا باید برویم سراغ کوچکمقیاس
❓آیا کوچکمقیاس صرفه اقتصادی دارد؟
❓چرا کوچکمقیاس در ایران اولویت دارد؟
❓بهترین دوربینهای هالیوود دستساز هستند؟
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
آقای رئیسی
سلام علیکم
در قانون اساسی جمهوری اسلامی چیزی به نام مالکیت خصوصی به رسمیت شناخته نشده و آن چیزی که محترم است فقط #مالکیت_شخصی است.
قانون اساسی، اقتصاد کشور را هم به سه بخش تقسیم کرده است ولی بخش خصوصی فقط در صورت نیاز مکملِ بخش های دولتی و تعاونی است.
کسانی که درکی از مفاهیم پایه ای اقتصاد و حقوق داشته باشند تفاوت بین دو عبارت شخصی و خصوصی را کاملا درک خواهند کرد. نتیجه قهری کنار هم گذاشتن اصل های 44 و 47 قانون اساسی این است که بخش خصوصی اولا در صورت نیاز می تواند وارد اقتصاد شود، ثانیا حق مالکیت نخواهد داشت.
طبق اصل 43 قانون اساسی هم باید ابزار کار در اختیار مردم قرار بگیرد تا محتاج عده ای سرمایه دار نباشند که آنها را اجیر کنند.
این یعنی کسب و کار غیر دولتی ما نهایتا شامل دو بخش خواهد بود
#خویش_فرمایی
#تعاونی
که خویش فرمایی برای مقیاسهای کوچک است و تعاونی برای بزرگ مقیاس های مورد نیاز کشور
و من الله التوفیق و علیه التکلان
💠 @h_abasifar