هدایت شده از محسن قنبریان
lotf latif_1401.01.25_2.mp3
5.45M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه لطف لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه دوازدهم: شریک مال!
• مال همیشه شریک دارد یا شیطان یا نیازمند!
• قاعده ای غیبی در زندگی عینی:
- منع از خرج کردن مال در موارد طاعت = خرج کردن دو برابرش در معصیت الهی!
• فقیری گرسنه نمی ماند الا از منع کردن اغنیاء
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
lotf latif_1401.01.26-_2.mp3
6.4M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه لطف لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه سیزدهم: انسان اقتصادیِ قرآن۱
• انسان اقتصادی و مباشر در اموال با چنین حدودی، چه خصوصیاتی دارد؟!
- نابالغ و سفیه نباشد!
- رشدش ثابت شده باشد!
سفیه کسی است حفظ مال نمی تواند کند و در میانسالی هم ممکن است با تبذیر و تلف چنین حکمی یابد.
• انسانِ سرمایه داری از اول در بستره بازار: "تنبل" و "طماع" و "سنجش گر" تعریف میشود.
• انسانِ قرآن: بلوغ و عهد با خدایش، عقل و زندگی عقلایی اش، بر بازاری شدنش مقدم است.
- اگر ورشکسته شد در اموال ممنوع التصرف میشود اما قراردادهای عقلایی غیر مالی اش نافذ و تکالیف شرعی اش ساری است.
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
نمیگذاریام ای غم، رها نمیکنیام
هم از دلم نروی هم رها نمیکنیام
فنا کنی و ز عالم رها نمیکنیام
شکنجه کاری و در دم رها نمیکنیام
اگر چه زخم عمیق تو را نشانه منم
ولی به عشق قسم غم! که دوستت دارم
تویی که سینهی من را به درد میکوبی
غبار چشم مرا هم به اشک جاروبی
برای هر که حبیبی مرا تو محبوبی
ندیدهام ز تو ای بیوفا به جز خوبی
دمیست خستهام از کارزار روح و تنم
ولی به عشق قسم غم! که دوستت دارم
بیا بیا که لبم رو به خنده وا نشود
به جز مقابل تو قد ما دو تا نشود
ز لعل من لب تو با اجل جدا نشود
بمیرد آنکه تو را دم به دم فدا نشود
اگر چه لایق چنگت نگشت پیرهنم
ولی به عشق قسم غم که دوستت دارم
نمک بریز به زخمم به آب شور سرشک
که نیست ظلمت ما را به غیر نور سرشک
چه مجلسیست بدون تو و حضور سرشک
دلیل دیده چه باشد به جز عبور سرشک
ببین که مثل کویر است دشتِ بیچمنم
ولی به عشق قسم غم! که دوستت دارم
شنیدهام که بهشت است بیتو اما نه
بهشت جز تو نباشد برای ماها، نه!
بهشت را بگذارم ولی شما را نه...
بلی بگویم اگر در جواب تو یا نه؛
به دوش میبرم آن را ولو زمین بزنم
ولی به عشق قسم غم که دوستت دارم
بریز زهر بلا را به کام من شیرین
برای شادی گهگاه من بشین به کمین
تمام خواهش من میشود خلاصه در این
که آنچه نیست نمودی به دست خویش ببین
بگیریام به برت یا بپیچی ار کفنم
ولی به عشق قسم غم، که دوستت دارم
💠 @h_abasifar
هدایت شده از محسن قنبریان
lotf latif_1401.01.27_2.mp3
5.34M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه چهاردهم: انسان اقتصادیِ قرآن۲
• بچه ها هم مالک میشوند اما تصرف و مباشرت در مال منوط به رشد است
- بلوغ و انسان عقلایی که بتواند اصلاح مال کند
• انسان عقلایی مقدم بر انسان بازاری
- مقابل رشد، سفاهت است و سفاهت مانع تصرف در مال است
- حتی پس از بلوغ و زندگی عقلایی اگر سفاهت عارض شد، اعمال عبادی و رفتارهای عقلایی اش (مثل عفو در قصاص، قسم و نذر غیرمالی، طلاق و شهادت، حتی وکیل شدن در بیع و هبه) درست اما کنش بازاری و اقتصادی اش باطل و ممنوع است!
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
در مدح حضرت #کریم تقدیم جهت مستی عشاق امام حسنی...
۱. صائب:
ندهد فرصت گفتار به محتاج ، کریم
گوش این طایفه آواز گدا نشنیده ست
۲. محمد سهرابی:
از تو بعید نیست رفیق گدا شوی
مرد کریم میل به مستضعفان کند
۳. ابوتراب جلی:
ابر با چهرِ عرق آلود میبارد به خاک
شرمِ اربابِ کرم باشد ز سائل بیشتر
۴. دلاوار:
کریم اگر تویی ای مجتبی بعید ندانم
که جعده روز قیامت امید داشته باشد
۵. مولانا
تو مگو ما را بدان شه بار نیست
با "کریمان" کارها دشوار نیست
۶. سید علی شجاعی:
و خداوند را آیهایست که نازل شد به آغوش پیامبر:
حاء سین نون، ذکر رحمت ربک عبده مجتبی...
۷. صائب:
عشق #کریم سایه فکنده است بر سرت
هر آرزو که می کشدت دل، بخواه ازو
۸. بیدل:
در عالم نوازش مطلق، کجاست رد
بخشیده است بر همه خود را #کریم ما
۹. بیدل
به جود و مهر و عطاي سپهر كار ندارم..
كريم مطلقِ من او ،گدایِ بيدلِ او من
۱۰. محمد قاسمی:
طلب کنم ز خدا رزق خود بنام حسن
که سفره ی دوجهان است بار عام حسن
چرا به سجده نیفتم به احترام حسن
حسن امام من است و منم غلام حسن
۱۱. دلاوار
کریمی آن قدَرَ مولا که حتی_
کبوترهای صحنت یاکریماند!
۱۲. بنده آزاد میکنی اما-
بنده از نزد تو کجا برود؟
۱۳. دست گدا به سوی حسن (ع) کی شود دراز؟
وقتی که دست لطف کریم است سوی او...
۱۴. میان ماه کرامت کریم میآید
صدا کنید گداهای بیسر و پا را
۱۵. کسی به منت اهل کرم دچار نشد
که مال اهل کرم هست همچو مال مشاع
۱۶. خواهش نکردهایم ز دست کریم او
گردن شکستهایم ز بالاییِ قدش...
۱۷. طلب مکن ز کریمان که کوه عزتشان
اگر طلب کنی از شرم، کوه آب شود
۱۸. کریم، هرچه که دارد امانتِ غیر است
برای ردّ امانت نیاز خواهش نیست
۱۹. حافظ
ارباب حاجتیم و زبان سوال نیست
در محضر کریم تمنا چه حاجت است؟
#كريم_أهل_البيت #امام_حسنی_ام
💠 @h_abasifar
هدایت شده از محسن قنبریان
‼️ شرحی بر حدیث امام کاظم(ع) که فرمود: الشیعهُ تُربَیّ بالامانی: شیعه را آرزو تربیت کرده است؛ را در دو جلسه سخنرانی نیمه شعبان و نیمه رمضان حجت الاسلام محسن قنبریان بشنوید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2983
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2984
برای جهاد امید آفرینی و امید بانی انقلابی نه محافظه کار شاید مفید باشد!
☑️ @m_ghanbarian
وقتی میام با دست خالی پیشِت
هر چی میخوام ازت بخوام، نمیشه!
بس که کریمی نه که خواستههامو
هر چی نخواستم دادی بِم همیشه
میگن میگیره هر کسی، مزدشو!
قراره خوبا رو بهشتی کنن...
ما بَدیم اما تو رو دوسِت داریم
باید که ماها رو بهشتی کنن
کاش بشه حتی اگه رفتیم اونور (جهنم)
یه عکسی از تو باشه تا ببینیم
بسوزه کاش چشمام اگه نباشی
غیر تو رو بگو چرا ببینیم؟
میگن بهشته و هوای خوبش
میگن بهشت میوه شیرین داره!
"جهنمه اونجایی که نباشی"
حتی اگه حوری سیمین داره
بعضی از اون اهل دلا میگفتن
بهشت واقعی خود کریمه
خب اگه اینجوریه من بهشتم
بچه محلِّ حضرت کریمه!
💠 @h_abasifar
هدایت شده از محسن قنبریان
lotf latif_1401.01.28_2.mp3
6.37M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه پانزدهم: انسان اقتصادیِ قرآن۳
• بچه به محض دیده شدن یکی از آثار بلوغ، مکلف به عبادات میشود! اما معاملات و مباشرت به مالش منوط به اثبات رشد است.
• حتی قبل از بلوغ به عبادات تمرین داده میشود.
- ۷ساله تمرین نماز
-۹ساله تمرین روزه
⬅️ انسان عبادی زودتر از انسان اقتصادی متولد میشود
- حتی کودکی با ذوق اقتصادی باید منتظر بلوغ بماند!
• بعد از رشد هم اگر تبذیر کرد، از تصرف در مال منع می شود!
- غذا و پوشاک نامتعارف از مصداق تبذیر است!
- امیرالمومنین(ع) خواست داماد خود(پسر شهید جعفر طیار) را در مصرف امواش منع کند!
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از حسین زمانی میقان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعد از مدتها تلاش علمی و عملی برای اولین بار در ایران کالای خواب ارگانیک (پشمی) با روش صنعتی به تولید انبوه رسید...
مزایای فراوان #پشم این نعمت و هدیه طبیعت از جمله طبع گرم آن اثرات خیرهکنندهای در سلامت انسان، پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها دارد...
محققان جوان ایرانی مجموعه ژینورا با زحمات شبانهروزی و مشورت با طبیبان و پزشکان متعددی اقدام به تولید کالای خواب ارگانیک نمودهاند که تمامی واژههای "کالای ایرانی" و "تولید ملی" برازنده آن است.
کالای خواب ارگانیک #میقان نیازی به تبلیغ ندارد اما حمایت از کالای تمام ایرانی و همت کارگرانِ ایرانیاش در سال حمایت از تولید دانشبنیان و کارآفرین کمترین کاریست که میتوانیم انجام دهیم✋
#میقان اولین کالای خواب ارگانیک ایران را به دیگران معرفی کنیم🇮🇷
مریدی گفت پیری را که روزیام کم است. چون کنم؟
پیر گفت شبیات را زیاد کن!
مرید خندید
پیر گفت مرض!
مرید گفت ببخشید. فکر کردم شوخی کردید! خب چطور شبیام را زیاد کنم؟
پیر گفت: شبی چیست؟
مرید به گریه افتاد!
پیر خندید و گفت شوخی کردم
شبی نماز شب است!
کتاب حکایات آس من شیخ سیاس
باب العبادة التجار
فصل النافلة، فریضة غافلة
حکایت تاثیر الشبی علی الروزی
💠 @h_abasifar
هدایت شده از محسن قنبریان
lotf latif_1401.01.29_2.mp3
5.98M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/رمضان ۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه شانزدهم: انسان اقتصادیِ قرآن۴
❗️ نداشتن سکولاریسم انگیزه ای و گرایشی!
• سکولاریسم در اصل توجه کردن به عالم و چشم برگرفتن از غیر این عالم مادی است
• سکولاریسم یکبار در اندیشه و دانش اتفاق می افتد و یکبار در انگیزه و گرایش
• آیه۸۷ سوره هود و نفی سکولاریسم انگیزه ای:
- گرایش دنیوی یا سکولاریسم انگیزه ای موجب دستکاری کیل ها و پیمانه ها شد
- شعیب(ع) پیامبری اقتصادی است و اولین سازنده ترازوست تا کم فروشی را زایل کند
- معلوم میشود پیامبران فقط برای ارشاد و اعلام حرام و حلال نیامدند بلکه ساخت و ساختار لازم را هم تدارک کردند
- گرایش یافتگان به دنیا شعارشان: "نفعل فی اموالنا ما نشاء" بود!
- به شعیب می گفتند: "اصلاتک تامرک...؟"
پاسخ مثبت است! نماز اقلا انحصار گرایش به دنیا را زایل و تئوری "نفعل فی اموالنا ما نشاء" را باطل می کند!
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
جریان لیبرال فقط یک کلیدواژه دارد: آزاد سازی. اتفاقی که در هیچ کجای دنیا رخ نمی دهد الا در ذهن لیبرال های ایرانی. و از آن بدتر این است که آزادکردن در ذهن اینها، فقط همراه با گران کردن است. گران کردن ارز، گران کردن کالا، گران کردن انرژی و ...
و جالب این است که همین ها به دنبال سیاستهای ضد تورمی هم هستند!
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
مریدی گفت پیری را که خرج کلبه به زیادت است! برخی مریدان را تعدیل کنید تا دخلمان به خرجمان برسد!
پیر گفت مریدان را بگوی که بیایند!
مریدان جمعیدند و چهرهی مبارک پیر دیدند!
پیر گفت بین آنها کِلک و ورقهای خاصی را توزیع کردند.
پیر گفت هر کدام با نظر مرید مذکور موافقید آری و هر کدام مخالفید نه را بنویسید.
همه نوشتند و رایگیری تمام شد!
پیر گفت حالا پشت برگهها را بخوانید:
پشت برگهها نوشته شده بود:
آیا شما حاضرید تعدیل شوید؟
پیر گفت آنان که رای آری دادند را تعدیل کردندی!
کتاب حکمات آس من شیخ سیاس
باب قدر الدولة
فصل اللیبرالیسم العلیل و نسخه التعدیل
حکایت من خودش اخراج میکنم
💠 @h_abasifar
تو فلسطین وسط جمعیتی که دارن اتوبوسها رو سنگ میزنند یکی با لهجه کاملا ایرانی داد میزنه ایولا 😂
💠 @h_abasifar
آهان!
این دقیقا خود لیبرالسرمایهداری است!
میگوید خودش راضی بود!
اما نمیگوید مضطر بود و راضی بود!
از گوشت سگ نجستر است این درآمد!
زیرا حق هشتاد و پنج میلیون نفر را دزدیده است!
#مالیات
پن: حالا بهتر درک میکنم چرا پرفسور درخشان گفتند باید تمام سکههای طلا جمع شود و نگهداری سکه جرم تلقی شود.
💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
مخالف من
بی سواد
پر رو
و پرخاشگر
است.
#لیبرال_طور
در نگاه این آقایان، آزادی بیان هم یک اصل است...
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
غیر ولایت چه جانشین ولایت؟
تالی والشمس بین که والقمر آید...
#شهریار
💠 @h_abasifar
#داستانک
ملیکا در مدرسه دولتی درس میخواند
پدرش آرزو داشت روزی او نماینده مجلس شود!
ملیکا بسیار باهوش و با استعداد بود!
ثنا؛ دوستش همیشه از او در درسها کمک میگرفت
پدر ثنا مشاور وزیر صنعت بود و کارش واردات لوازم التحریر!
ثنا از اینکه نمیتواند شاگرد اول شود بسیار ناراحت است.
پدرش او را به یک مدرسه خصوصی میفرستد. معلم مدرسهی خصوصی به خوبیِ معلم مدرسه دولتی نیست.
پدرِ ثنا با معلم مدرسه دولتی صحبت میکند و به او پول زیادی پیشنهاد میدهد که به مدرسهی خصوصی دخترش بیاید.
ابتدا معلم مدرسه دولتی نمیپذیرد.
اما بعد از یک ماه همسرش بیکار میشود.
او در یک کارخانهی تولید خودکار کار میکرد.
معلم ملیکا با او خداحافظی میکند و به مدرسهی ثنا میرود.
بیست سال بعد ملیکا در همان مدرسه دولتی معلم است...
روز-داخلی-دفتر مدرسه
خدمتکار مدرسه: پاشو دخترم بذار زیر صندلیت رو تمیز کنم
دختر: نه بابا جان. خودم تمیز کردم صبح
خدمتکار مدرسه: راستی بابا به کی رای بدیم؟ به دوستت رای بدیم خوبه؟
دختر: دوستم؟ دوستم کیه؟
خدمتکار مدرسه: دوستت دیگه. دختره بود اسمش ثنا بود. باباش لطف کرد بعد از ورشکستگی کارخونه ای که توش کار میکردم، منو معرفی کرد بیام اینجا مشغول کار بشم و مامانتم برد تو مدرسه دخترش تدریس کنه...!
#عدالت_آموزشی
💠 @h_abasifar
در سال 1979 BusinessWeek یک طرح جلد در مورد مرگ سهام منتشر کرد - درست قبل از بزرگترین رشد تاریخ بازار سهام. سال ٢٠١٩ آنها یک طرح جلد منتشر کردند که در آن پرسیده بودند: آیا تورم مرده است؟
و امروز رکورد تورم چهل ساله آمریکا زده شده!
💠 @h_abasifar
#علم و #دین
١. الناس اشبه بامرائهم من آبائهم (یعنی مردم به مسئولینشون شبیه تر هستند تا پدرانشان)
این یک گزاره اثباتی جامعه شناختیه.
٢. کلکم راع و کلکم مسئول عن الرعیه (همه شما مسئول هستید در برابر مردم) یک گزاره هنجاری جامعه شناختیه.
اما جامعه شناس میگه این دو گزاره به درد من نمیخوره.
من فقط میتونم گزاره اول را به عنوان یک فرضیه در نظر بگیرم و برم با آمار و مدلسازی صحت و سقمش رو بررسی کنم. فرض کنید این کار رو انجام داد و پذیرفت.
بر اساس یافته های علمی اش که منطبق با روایت ١ است میخواهد تجویز کند
میگوید فقط مسئولین باید خوب باشند
مردم مسئولیتی ندارند
لذا تجویزش بر اساس علمش کاملا خلاف اخلاق و عدالت و حکم خدا میشود. به همین سادگی میتواند یک حرف کاملا علمی!!! با نگاه پوزیتیویستی و با انسان شناسی غلط تبدیل شود به یک نسخه کاملا غیر انسانی و غیرالهی برای جامعه.
#علم
#علم_اسلامی
#ساینس
💠 @h_abasifar
#سیسمونی عدالت
ماجرای خرید سیسمونی ترکیه ای خانواده قالیباف آنقدر که برای من ناراحت کننده بود، خوشحال کننده هم بود.
شاید بپرسید این رفتار زشت و این تبعیض آشکار چه خوشحالی دارد؟
بیائید از چند زاویه به این موضوع نگاه کنیم
١. اول از زاویه منبع خبر. منبع این خبر فردی است که منتسب است به جریان عدالت خواهی و این یکی از بزرگترین و مهم ترین دلائلی است که نشان میدهد مردمی که به این خبر واکنش منفی داشتند این رفتار را خلاف عدالت میدانند. یعنی این تبعیض را قبیح میپندارند. اینکه در شرایطی که عموم مردم نمیتوانند چنین هزینههایی انجام دهند خانواده یکی از مسئولین کشور چنین اقدامی انجام میدهد
٢. نکته دوم مربوط است به اینکه اگر همین اتفاق توسط یکی از وزرای هزار میلیاردی دولت قبل می افتاد مردم واکنش خاصی نشان نمیدادند. این هم یعنی مردم توقع دارند کسی که از اسلام و انقلاب دم میزند اولا خودش به آرمانهای انقلاب پایبند باشد. ثانیا مردم آرمانهای انقلاب را ارزش میپندارند.
٣. جریان انقلابی باز هم نشان داد برخلاف جریان غیرانقلابی اصلا قبیله گرا نیست و آرمان گراست. اهداف و آرمانها را فدای اشخاص نمی کند. امیدوارم آقای قالیباف هم با واکنش درست به این مساله نشان دهد که از این ظرفیت جریان انقلابی میتواند برای اصلاح خود استفاد کند.
۴. بسیاری از افراد از جمله منبع خبر به قبیح بودن خرید کالای خارجی در مورد سیسمونی که قطعا مشابه با کیفیت داخلی وجود دارد اشاره کردهاند. این هم واقعا برای من خوشحال کننده بود. هر چند در عمل بسیاری از ما رفتارمان طور دیگری است اما در ذهنمان همان رفتار را قبیح میشماریم.
۵. اینکه اینگونه موارد در بین مسئولین جریان انقلابی واقعا به ندرت اتفاق می افتد به نسبت جریان غیر انقلابی هم برای من خوشحال کننده است. هرچند یک موردش هم زیاد است.
اما چند نکته مهم و ناراحت کننده هم وجود دارد که قدری مرا عصبی میکند.
نکته اول اینکه برخی از کسانی که به این مساله اعتراض میکنند حقیقتا همان کسانی هستند که هکتار هکتار زمین در ترکیه میخرند. اینها اعتراضشون برام اهمیت نداره چون خودشون از عوامل فشار اقتصادی بر مردم ایران هستند.
نکته دوم در مورد کسانی هست که میگن الناس علی دین ملوکهم. عجیبه که دقت ندارند وقتی این روایت رو اینجا استفاده میکنند در حقیقت دارند به خودشون توهین میکنند. میگویند من هم کار قبیح را انجام میدهم چون فلان مسئول انجام داد. این روایت به این معنا نیست که باید در کارهای اشتباه از مسئولین الگوبرداری کنی. بلکه برای آنجا پیامبر فرمودند: کلکم راع و کلکم مسئول عن الرعیه. یعنی ما اولا همهمان مسئولیم. ثانیا چرا الگویمان امام و آقا نباشند؟ چرا برویم سراغ دیگران؟
نکته سوم اینکه خدا خدا کنیم که اگر ظرفیت نداریم مسئولیت نپذیریم. اینطور که من میبینم برخی از اعتراض کنندگان میگویند چرا آب نیست ما شنا کنیم؟ سرتاسر زندگی شان را بگردید یک کالای ایرانی پیدا نمیکنید! حتی در کلماتی که استفاده میکند سعی میکند فارسی را کنار بگذارد. بعد برای من ادای وطن پرستها را در می آورد که چرا از اقتصاد ایران حمایت نکرده رئیس مجلس.
پایان سخن اینکه من عمل خانواده رئیس مجلس را ذاتا قبیح میدانم. نه چون رئیس مجلس است. برای خودم هم قبیح میدانم. برای شما هم. اما برای مسئول صدبرابر قبیح است.
💠 @h_abasifar