lotf latif_1401.01.25_2.mp3
5.45M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه دوازدهم: شریک مال!
• مال همیشه شریک دارد یا شیطان یا نیازمند!
• قاعده ای غیبی در زندگی عینی:
- منع از خرج کردن مال در موارد طاعت = خرج کردن دو برابرش در معصیت الهی!
• فقیری گرسنه نمی ماند الا از منع کردن اغنیاء
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
۱۱-درسهایی از چهل حدیث.mp3
18.11M
🔘 درسهایی از #چهل_حدیث امام خمینی
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان۱۴۰۱/ جلسه یازدهم
▫️ عمل مصیب۱
• احسن عمل دو ویژگی دارد:
خشیت/ نیت صادق
• خشیت تامین کننده تقواست که :
- هم از مصلحات نفس است
- هم اثر اعمال در قلب را زمینه سازی می کند
• نیت صادق روح عمل است و موجب اصابت به هدف و اثر بخشی به قلب
• میزان، خلوص از تشریک است:
- شرک آشکار، ریای فقهی و عمل برای رضای دیگران؛ که موجب بطلان عمل هم هست
- شرک خفی که برای رضای خود است و موجب عدم قبول و عدم اثر است
- نماز شب برای توسعه رزق و صدقه برای رفع بلا از این قسم است
• رحمت پروردگار در این مقام
#اخلاق
☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.01.26-_2.mp3
6.4M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه سیزدهم: انسان اقتصادیِ قرآن۱
• انسان اقتصادی و مباشر در اموال با چنین حدودی، چه خصوصیاتی دارد؟!
- نابالغ و سفیه نباشد!
- رشدش ثابت شده باشد!
سفیه کسی است حفظ مال نمی تواند کند و در میانسالی هم ممکن است با تبذیر و تلف چنین حکمی یابد.
• انسانِ سرمایه داری از اول در بستره بازار: "تنبل" و "طماع" و "سنجش گر" تعریف میشود.
• انسانِ قرآن: بلوغ و عهد با خدایش، عقل و زندگی عقلایی اش، بر بازاری شدنش مقدم است.
- اگر ورشکسته شد در اموال ممنوع التصرف میشود اما قراردادهای عقلایی غیر مالی اش نافذ و تکالیف شرعی اش ساری است.
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
⚔ تقابل امیدبانی و یأس پراکنی؛ تقابل بقیة الله و ابلیس!
(برشی کوتاه از سلسله سخنرانی: مهارت امیدبانی در قرآن/ رمضان۱۴۰۱)
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⚔ تقابل امیدبانی و یأس پراکنی؛ تقابل بقیة الله و ابلیس!
(برشی کوتاه از سلسله سخنرانی: مهارت امیدبانی در قرآن/ رمضان۱۴۰۱)
⛓ دو زنجیره ی امید و یأس
زنجیره اول:
باقیات الصالحات ⬅️ بَقیّة مِمّا تَرَک ⬅️ رَوْحِ الله ⬅️ اُولُوا بَقیّه ⬅️ بَقیّة الله
زنجیره دوم:
یأس ⬅️ خَیب ⬅️ قُنُوط ⬅️ اِبلاس ⬅️ ابلیس
🔺 باقیات!
پول، زینت حیات دنیا اما رایگان بخشی از آن، باقیات صالحات است. منصب، زینت دنیوی اما خدمت، باقیات صالحات است.
قرآن این باقیات را نه فقط بهترین ثواب بلکه بهترین آرزو و امید می شمارد(۴۶کهف).
⬅️ باقیات صالحات نقطه شروع امید آفرینی در جامعه است. وحشت ها و اضطرابها را از زندگی اقتصادی و سیاسی و اجتماعی می گیرد.
🔺 موزه تجارب موفق!
امیدها و آرزوها، از خاطرات و تجارب موفق ارتزاق می کنند.
خداوند برای همراه کردن بنی اسرائیل با فرماندهی جوان، موزه موفقیت های گذشته این قوم را حاضر کرد! گنجینه عصای موسی و عمامه هارون و... یادآور موفقیت ها بود و به قوم امنیت می داد و موجب آرامش قلوب آنها می شد(۲۴۸بقره)
⬅️ "بَقیِّة مِمّا تَرَکَ آلُ مُوسی" موزه تجارب موفق بود، ملت های دیگر هم میتوانند چنین داشته باشند مثل شنهای طبس و مزار اسطوره های مقاومت و...
🔺 اولوا بقیه!
همیشه فاعل از فعل خود قوی تر است. هرفعل فقط یک پرتو از فاعل است و دهها و صدها مثل آن قابل صدور از فاعل است.
برتر از "باقیات صالحات" و "بقیة ممّا ترک" و یادگارهای تجارب موفق، کسانی هستند که صاحب بقاء (اولوا بقیه) شده اند، جاودانه و نامیرا شده اند.
رمز این جاودانگی، نهی از فساد است(۱۱۶هود)
ابوذر در ربذه خفه و دفن نشد، تبعید و بیابان او را جاودانه کرد!
ابوذرها و عمارها بیشتر از باقیات و موزه ها، موجب امید و آرزو میشوند.
🔺 رَوح الله!
رَوح، هم ریشه با رُوح است، نسبت "تنفس" و "جان" با هم دارند. رَوح، نسیم خنک و کمک نفس است.
"اولوا بقیه" شدن، مبارزه با مشکلات و انسدادها می خواهد. ابزار این مقاومت و امیدبانی با همه ناکامی ها، "رَوح الله" است. لا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله(۸۷یوسف)
در انسدادها و بسته بودن راه ها، امید فرج داشتن با کمک نفس های الهی ممکن است که اهل ایمان و یقین بهره اش را دارند.
🔺 بقیة الله!
بقیة الله، بازمانده یک خانواده نیست صاحب بقاء و موجودی آرمانی و نامیراست که سر سلسله امیدهاست از اولوا بقیه تا باقیات و کارهای امیدآفرین!
او یک پیشنهاد رویایی و امید بخش (المُقَدَّمُ المَأمُول) است. آنهم آرزو و امیدی که وعده تحقق قطعی (المُؤمَّل) از خداوند دارد!
با بودنش جایی برای یاس نیست!
🔺 زنجیره ی یأس!
• آرزو و هدفی که بدان نمی رسی، "یأس" را "خیب" می کند.
• اگر بر همه ایده ها، استعدادها و توانها چتر انداخت، "قنوط" نام میگیرد.
• اگر به نهایت ناامیدی و ندامت رسید، "ابلاس" میشود!
• ابلاس، هم ریشه ابلیس و درد بی درمان اوست!
⬅️ همانقدر که بقیة الله چشمه حیات و امید است، ابلیس چاه یأس و ناامیدی است. وقتی رگه هایی از یأس در خود دیدی بدان ابلیس تو را لمس کرده است!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.01.27_2.mp3
5.34M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه چهاردهم: انسان اقتصادیِ قرآن۲
• بچه ها هم مالک میشوند اما تصرف و مباشرت در مال منوط به رشد است
- بلوغ و انسان عقلایی که بتواند اصلاح مال کند
• انسان عقلایی مقدم بر انسان بازاری
- مقابل رشد، سفاهت است و سفاهت مانع تصرف در مال است
- حتی پس از بلوغ و زندگی عقلایی اگر سفاهت عارض شد، اعمال عبادی و رفتارهای عقلایی اش (مثل عفو در قصاص، قسم و نذر غیرمالی، طلاق و شهادت، حتی وکیل شدن در بیع و هبه) درست اما کنش بازاری و اقتصادی اش باطل و ممنوع است!
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆 جهاد امید آفرینی (قطعاتی از سخنرانی شب نیمه شعبان۱۴۰۰/ مسجد دانشگاه شریف) 🔹یک روایت مهم: امام کاظ
جهاد امیدآفرینی.mp3
24.57M
🔰 جهاد امید آفرینی
سخنرانی شب نیمه شعبان ۱۴۰۰/ مسجد دانشگاه شریف
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ شرحی بر روایت: الشیعهُ تُربَّی بالامانِیّ
❓آرزو و امید چگونه یک امت را تربیت می کند؟!
• در استضعافها و ظلم دشمنان!
- کربلاها و سقیفه ها
• ناکامی ها و خیانتها درون جبهه خودی!
- خیانت نزدیکانی در بیت امامت!
- خیانت مراجع و وکلای آنروز!
⬅️ آرزو و امید شیعه را سرپا نگه داشت!
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید!
☑️ @m_ghanbarian
14-مهارت امیدبانی.mp3
15.02M
🔰 مهارت امیدبانی!
سخنرانی شب نیمه رمضان ۱۴۰۱/ حجت الاسلام محسن قنبریان
▫️ تکمله ای بر شرح روایت: الشیعهُ تُربَّی بالامانِیّ
❓ آرزو و امید چگونه یک امت را تربیت می کند؟!
❗️حتی وقتی از نهضت به نظام رسیده و ناچار میشود دوباره از نظام به نهضت برگردد!
• سه دوره انقلاب اسلام براساس سخنرانی ۶۹/۱/۲۲ رهبر انقلاب:
۱. دوره نهضت رسول الله در مکه
۲.دوره نظام و تبدیل نهضت به حکومت و نظام (از مدینه رسول الله تا شروع امامت امام مجتبی)
۳. دوره برگشت به نهضت و دست کشیدن از نظام و حکومت، اما خواهان دوباره آن بودن(کار بزرگ امام مجتبی)
• وقتی امام مجتبی(ع) نخواست با کانال آلوده اموی نظام را حفظ کند و بر مرحله نهضت برگشت، برخی آنرا ذلت بعد از عزت دیدند!
• شیعه در این به ظاهر تنزل هم باز به آرزوی حکومت اصیل شیعی ماند و تربیت شد!
*تفصیل را در فایل صوتی بشنوید!
پیوست: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2291
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰 مهارت امیدبانی! سخنرانی شب نیمه رمضان ۱۴۰۱/ حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️ تکمله ای بر شرح روایت: ال
سخنرانی رهبری امام مجتبی ۶۹۰۱۲۲.pdf
537K
📎 پیوست سخنرانی مهارت امیدبانی
(بخشی از سخنرانی رهبری در ۶۹/۱/۲۲)
☑️ @m_ghanbarian
‼️ شرحی بر حدیث امام کاظم(ع) که فرمود: الشیعهُ تُربَیّ بالامانی: شیعه را آرزو تربیت کرده است؛ را در دو جلسه سخنرانی نیمه شعبان و نیمه رمضان حجت الاسلام محسن قنبریان بشنوید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2983
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2984
برای جهاد امید آفرینی و امید بانی انقلابی نه محافظه کار شاید مفید باشد!
☑️ @m_ghanbarian
۱۲-درسهایی از چهل حدیث.mp3
15.23M
🔘 درسهایی از چهل حدیث امام خمینی
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۰۱/ جلسه دوازدهم
▫️ عمل مصیب ۲
• کلماتی از امام در اهمیت ورع
- شرط تاثیر اعمال، ورع است!
- بدون ورع ولایت هم نیل نمیشود!
• بسنده به ایمان بجای عمل، دسیسه معاویه و عمرو عاص
- بدتر از دسیسه صفین و حکمیت از شیعه امیرالمومنین تلفات می گیرد!
- ساخت معاویه با قرائت ولایت بجای عمل در بین دوستان امیرالمومنین رونق گرفت!
• ادامه سخنان امام در شرط نیت صادق برای مصیب شدن عمل
- فرق بین نتیجه و غایت در عمل
- غایت باید خداوند و رضای او باشد ولو نتیجه به غیر او می رسد.
- گوشت قربانی به فقیر می رسد ولی انگیزه انجام رضایت خداست.
#اخلاق
#چهل_حدیث
☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.01.28_2.mp3
6.37M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه پانزدهم: انسان اقتصادیِ قرآن۳
• بچه به محض دیده شدن یکی از آثار بلوغ، مکلف به عبادات میشود! اما معاملات و مباشرت به مالش منوط به اثبات رشد است.
• حتی قبل از بلوغ به عبادات تمرین داده میشود.
- ۷ساله تمرین نماز
-۹ساله تمرین روزه
⬅️ انسان عبادی زودتر از انسان اقتصادی متولد میشود
- حتی کودکی با ذوق اقتصادی باید منتظر بلوغ بماند!
• بعد از رشد هم اگر تبذیر کرد، از تصرف در مال منع می شود!
- غذا و پوشاک نامتعارف از مصداق تبذیر است!
- امیرالمومنین(ع) خواست داماد خود(پسر شهید جعفر طیار) را در مصرف امواش منع کند!
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
۱۳-درسهایی از چهل حدیث.mp3
19.23M
🔘 درسهایی از چهل حدیث امام خمینی
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان۱۴۰۱/ جلسه سیزدهم
▫️ عمل مصیب ۳
• نیت صادق شرط عمل مصیب
- زنجیره:
نیت(اراده باعثه به عمل) ⬅️ تابع غایات متصوره ⬅️ تابع ملکات نفسانیه ⬅️ تابع شاکله درونی
• نیت افضل از عمل
- نیت صورت فعلیه و ملکوتی عمل
- نیت فصل و ممیز اعمال
- وجه: "النیة هی العمل"!
- وجه:" نیة المومن خیر من عمله"!
• سختی مراقبت از عمل بعد از انجام
#اخلاق
#چهل_حدیث
☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.01.29_2.mp3
5.98M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/رمضان ۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه شانزدهم: انسان اقتصادیِ قرآن۴
❗️ نداشتن سکولاریسم انگیزه ای و گرایشی!
• سکولاریسم در اصل توجه کردن به عالم و چشم برگرفتن از غیر این عالم مادی است
• سکولاریسم یکبار در اندیشه و دانش اتفاق می افتد و یکبار در انگیزه و گرایش
• آیه۸۷ سوره هود و نفی سکولاریسم انگیزه ای:
- گرایش دنیوی یا سکولاریسم انگیزه ای موجب دستکاری کیل ها و پیمانه ها شد
- شعیب(ع) پیامبری اقتصادی است و اولین سازنده ترازوست تا کم فروشی را زایل کند
- معلوم میشود پیامبران فقط برای ارشاد و اعلام حرام و حلال نیامدند بلکه ساخت و ساختار لازم را هم تدارک کردند
- گرایش یافتگان به دنیا شعارشان: "نفعل فی اموالنا ما نشاء" بود!
- به شعیب می گفتند: "اصلاتک تامرک...؟"
پاسخ مثبت است! نماز اقلا انحصار گرایش به دنیا را زایل و تئوری "نفعل فی اموالنا ما نشاء" را باطل می کند!
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
۱۴-درسهایی از چهل حدیث.mp3
18.48M
🔘 درسهایی از چهل حدیث امام خمینی
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۰۱/ جلسه چهاردهم
▫️ خوف از عبادات!
• عبادت ثنای معبود است
• عبادت خداوند غیر ممکن است چون شناختش ممکن نیست!
• لطف حق در تعلیم عبادات
• چنین عبادتی جای عُجب ندارد!
- دین فروشی و حسین فروشی از مشروب فروشی و مواد فروشی بدتر است!
- برخی بی نمازها از ما بهترند!
• اتکال به عمل و عبادت ممنوع، فقط اتکال به فضل خداوند
#اخلاق
#چهل_حدیث
☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.01.30_2.mp3
6.62M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه هفدهم: انسان اقتصادیِ قرآن ۵
❗️ نداشتن سکولاریسم اندیشه ای و دانشی!
• آیه۷۸قصص و نفی سکولاریسم دانشی:
- قارون در استنکاف از "احسن کما احسن الله الیک"، ثروتش را نتیجه دانش خود دید(انما اوُتیتُه علی علم عندی)
- این نگاه استقلالی به این علل مادی و علوم ظاهری و چشم پوشی از قواعد غیبی و وحیانی و طی طریق در چارچوبه احکام الهی برای تنمیه مال، همان سکولاریسم دانشی است!
• این خود بنیادی و سکولاریسم به بغی و سلطه قارونی انجامید!
• به گزارش آکسفام:
- تنها در ۲۰۱۸ روزی ۲/۵ میلیارد دلار بر دارایی میلیاردرها افزوده شده در حالیکه نیمی از جمعیت زمین با دستمزد روزانه ۵/۵ دلار فقیرند!
- اگر ثروتمندان ۰/۵٪ مالیات بیشتر دهند جلوی مرگ ۳/۳ میلیون نفر گرفته میشود!
اما بغی قارونی نمی گذارد!
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
۱۵-درسهایی از چهل حدیث.mp3
14.72M
🔘 درسهایی از چهل حدیث امام خمینی
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۰۱/ جلسه پانزدهم
▫️ تعادل خوف و رجاء ،فصل رویش فضایل
• توازن خوف و رجاء موثر در اخلاق و روان و تن
• راههای تامین خوف:
- عبادات ما جای ترس کمتر از گناهان ندارد!
- تفکرهایی که امام پیشنهاد می کند
- مناجات خائفین و...
• راه تامین رجاء
- نظر به فضل و کرم الهی نه اعمال خود
- کثرت عطاء، جود الهی را بیشتر می کند
• روش درست روضه خوانی
#اخلاق
#چهل_حدیث
☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.01.31_2.m4a
4.94M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه هجدهم: اقتصاد تبرعی و مجانی ۱
• اقتصاد تبرعی/ اقتصاد مبادله ای
- دین و پیامبران در ایندو فقط ارشاد و اعلام حلال و حرام نکردند، تاسیس نهاد هم کرده اند.
• اقتصاد تبرعی بخشی از تولید و توزیع ثروت است که مالک از آن انتفاع نمی برد و مجانی در مقاصد اجتماعی قرار می دهد.
- شاهکارهای انبیاء در این بخش پیداست.
زکات، صدقه، وقف، تحبیس و...
- برخی عبادی و برخی غیر عبادی/ برخی وجوبی و برخی مستحبی اند
• نیمِ خمس برای امام در مصارف عمومی و نیم آن برای بخشی از نیازمندان جامعه
- حجم بالقوه خمس در سال ۸۷ برابر۵۰٪ تولید ناخالص داخلی است
• نذر در ادیان گذشته هم بوده و چرخش مالی بزرگی در اقتصاد تبرعی دارد.
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian