هدایت شده از محسن قنبریان
🗓 نامسئلهگیِ تعطیلی، کجمسئلهگیِ شنبه!
مصوبهٔ تعطیلیِ شنبه از یک خاستگاه اقتصادی، و مخالفت با آن از خاستگاهی فرهنگی؛ مثل بسیاری از مسائل دیگر چهزود طیف موافق-مخالف اجتماعی را به صف کرد و بر صورت غیردقیقِ معیشت-شریعت صورتبندی شد؛ هریک هم مجوّز شرعی از مرجعی گرفتند!
چنین بحثهایی در جامعه و حتی بین مراجع هیچ اشکالی ندارد، البته اگر موضوعِ مورد مناقشه، واقعاً #مسئله باشد! ولی وقتی با نامسئله مواجه باشیم پرداختنِ جانبین به آن، بزرگترکردنِ نامسئلههاست.
❓«مسئله» چیست؟! چگونه یافته و صورتبندی میشود؟!
❗️«مشکل عینی»ای در جامعه وقتی منظومهٔ فکری و ارزشی یافته و صورتبندیِ خاص شود، «مسئله» متولد میشود.
اگر مشکل، عینی یا بومیِ ما نبود، صورتبندیها «نامسئله» میسازد.
اگر در نظام اندیشهایِ ناخودی صورتبندی شود، «کجمسئله» ساخته میشود!
«حلّ مسئله»، تابع کشف و صورتبندیِ درست است.
نامسئله، حلّی ندارد و کجمسئله، حلّی غلط در پی دارد!
❓باید از موافقان پرسید کدام مشکلِ واقعی، با چه درجهای از اولویّت در نظام اقتصادی، به تعطیلی (شنبه یا پنجشنبه) مربوط است؛ که ذیل تقدّمِ معیشت صورتبندی شده است؟!
مخالفان با تقدّمِ شریعت (تشبّه به یهود و...) کدام مشکلِ واقعی را نمیبینند؟!
❓کاهش یا افزایش ساعت کار هفتگی(۴۴ساعت)، مشکل اصلی است یا بهرهوریِ پایین و غیرمفیدبودنِ ساعات اشتغال؟!
❓ اگر این آمارهای کارِ مفید درست باشد:
- سرانه، ۸۰۰ساعت در سال!
- روزانه، متوسط ۲ساعت مفید (در ادارات ۲۲دقیقه)!
⬅️ تعطیلی (شنبه یا پنجشنبه) چه اثری در آن دارد؟! وقتی سهم اول عوامل متعلق به: تبعیض در محیط کار، ضعف مدیریت و نظارت، انباشت نیروی کار، نامتناسببودن با دستمزد و... است!؟!
❗️ مشکل اصلیِ #رشد_اقتصادی، کمرونقیِ اقتصاد بازرگانی -آنهم عمدتاً وارداتپایه، و فقط برای بخشی از تجّار- است یا کمرونقیِ تولیدِ داخلی؟!
کمرونقی و عدمِ جهش تولید، به تعطیلکردن (شنبه یا پنجشنبه) مربوط است یا به نبودِ «نظام متوازن تأمین سرمایه» و «دستمزد عادلانه»؟!
❓«مردمپایهکردنِ پیشرفت» با «گسترش مالکیت/انتفاع برای عموم»، عنصر اصلیِ رشد اقتصادی و همزمان عدالت اجتماعی است؛ چرا از این مسئلههای درجهٔ یک هیچ مصوبهای یا نظارتی بر قانونهای معطلماندهٔ قبل شنیده نمیشود؟!
از حوزه و منادیانِ شریعت هم بهاندازهٔ تعطیلیِ شنبه نوشته و استدلال (فلسفی و اخباری و...) تولید نمیشود!
البته که روایات مواجههٔ اهلبیت(ع) با بنيامیه در کاربریِ ایام هفته، مواجههای سیاسی_فرهنگی است؛ اما سنگینترین و اصلیترین مواجههٔ آنها نیست!
قیام علیه امویها نه بهخاطرِ شنبه و دوشنبه، بلکه برای «اتخذوا مال الله دُوَلا» [بیتالمال عمومی را میان خود دستبهدستکردن] بود!
ظاهراً سرمایهداریِ زالوصفت اگر به جمعه و شنبه و مانند آن دست نزند، از تیغ قلم و بیان روحانیت در امان میماند! ۱
⚠️ اگر مجلس شورای اسلامی روی مسئلههای واقعیِ ایران بایستد، بسیاری از موضوعات را فیک، پوششی، سرکاری و نیشغولی خواهد دید؛ خود و جامعه و مراجع را به زحمت نمیاندازد که برای نامسئلهها، حلّ بتراشند یا برای کجمسئلهها، خطونشان بکشند.
........................
۱. البته نمیتوان برخی پرداختهای این چنین را ندید گرفت
https://eitaa.com/sedayehowzeh/40932
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
#تعطیلی_شنبه
☑️ @m_ghanbarian
اقتصاد فرهنگی
🗓 نامسئلهگیِ تعطیلی، کجمسئلهگیِ شنبه! مصوبهٔ تعطیلیِ شنبه از یک خاستگاه اقتصادی، و مخالفت با آن
جالب بود
امروز بحث اصلی ما هم همین مساله "مساله" بود...
اینجا توضیح دادم که مهم ترین سطح جنگ شناختی سطح مساله است: https://eitaa.com/h_abasifar/487
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
کوچک مقیاس - استاد کمالی.mp3
45.33M
📌کوچک مقیاس
✅مهندس سید امیرحسین کمالی
▶️#صوت
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
890.7K
❓کوچک مقیاس چیست؟
❓چرا کوچکمقیاسها باکیفیت هستند؟
❓چرا باید برویم سراغ کوچکمقیاس
❓آیا کوچکمقیاس صرفه اقتصادی دارد؟
❓چرا کوچکمقیاس در ایران اولویت دارد؟
❓بهترین دوربینهای هالیوود دستساز هستند؟
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
آقای رئیسی
سلام علیکم
در قانون اساسی جمهوری اسلامی چیزی به نام مالکیت خصوصی به رسمیت شناخته نشده و آن چیزی که محترم است فقط #مالکیت_شخصی است.
قانون اساسی، اقتصاد کشور را هم به سه بخش تقسیم کرده است ولی بخش خصوصی فقط در صورت نیاز مکملِ بخش های دولتی و تعاونی است.
کسانی که درکی از مفاهیم پایه ای اقتصاد و حقوق داشته باشند تفاوت بین دو عبارت شخصی و خصوصی را کاملا درک خواهند کرد. نتیجه قهری کنار هم گذاشتن اصل های 44 و 47 قانون اساسی این است که بخش خصوصی اولا در صورت نیاز می تواند وارد اقتصاد شود، ثانیا حق مالکیت نخواهد داشت.
طبق اصل 43 قانون اساسی هم باید ابزار کار در اختیار مردم قرار بگیرد تا محتاج عده ای سرمایه دار نباشند که آنها را اجیر کنند.
این یعنی کسب و کار غیر دولتی ما نهایتا شامل دو بخش خواهد بود
#خویش_فرمایی
#تعاونی
که خویش فرمایی برای مقیاسهای کوچک است و تعاونی برای بزرگ مقیاس های مورد نیاز کشور
و من الله التوفیق و علیه التکلان
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
این همان دلیلی است که شهید بهشتی به استناد آن میفرمایند تبلیغات حرام است. تبلیغاتی که در بهترین حالت کمکی به #تولید نمی کند و در بدترین حالت فقط تولیدات بزرگ مقیاس را کمک کرده و باعث ایجاد انحصار می شود. انحصاری که تولیدهای کوچک را زمین می زند و نهایتا آنها را مجبور میکند اجیر بزرگها شوند. بزرگهایی که سرمایه انباشت شده برای خریدن رسانه و سپس بازار را دارند.
شروع جریانی که باعث ایجاد شکاف طبقاتی شده تا آنجا که در دنیای امروز فقط ٢۶ نفر به اندازه نصف مردم دنیا ثروت دارند.
یعنی چیزی بسیار فراتر از تبعیض و شکاف طبقاتی و امثالهم.
اتفاقی نادر که در تمام طول تاریخ سابقه نداشته و بهترین تعبیر برای «عصر امروز که به اصطلاح عصر تمدن و ترقی و عصر پیشرفت است، عصر شیطانهاست» (١)
حالا صدا و سیما کلاهش را بالاتر بگذارد. کدام کار فرهنگی ارزش چنین فعل ضدفرهنگی و اقتصادی را دارد؟
١. امام خمینی رحمت الله علیه
💠 @h_abasifar
(در میانه یک جنگ تمام عیار ترکیبی)
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
آیا میدانستید بخش عمدهای از امنیت غذایی روسیه با استفاده از تولیدات کشاورزی خانگی (#داچا dacha) تامین میشود که در برخی از این داچاها افراد، انگیزه مادی برای این نوع تولیدات ندارند و فقط صرفا نگاه تفریحی به آن دارند؟
در سال ۱۹۹۹، در ۳۵ میلیون قطعه کوچک خانوادگی، ۹۰ درصد سیب زمینی، ۷۷ درصد سبزیجات، ۸۷ درصد میوه، ۵۹ درصد گوشت و ۴۹ درصد شیر را تولید کردند.
بسیاری از این داچاها بیش از ٢۵ سال سن دارند و این یعنی یک کشاورزی کاملا پایدار است
در سال ۲۰۰۴، یارانه کشاورزی بزرگ مقیاس بالغ بر ۷۸.۲ میلیارد روبل (یا ۱۸ درصد از کل تولیدات کشاورزی) بود، در حالی که باغبانی غذا در داچاها – بدون دریافت یارانه از بودجه فدرال – مولدتر از کشاورزی تجاری بوده است.
در سال ۲۰۰۴، خانوارها ۳۳ میلیون تن سیب زمینی تولید کردند و تنها ۰.۲ میلیون تن از سیب زمینی مورد نیاز وارد شد.
حتی در طول بحران اقتصادی دهه ۱۹۹۰، روسیه نسبت به کشورهای توسعهیافته صنعتی، یا اروپا و یا نسبت به ژاپن، کمتر به واردات مواد غذایی وابسته بود.
مطالعه الگوی کشاورزی روسیه نشان میدهد که مزارع کوچک مقیاس و خانوادگی علاوه بر #بهرهوری_بالاتر نسبت به مزارع بزرگ مقیاس تجاری، به مؤلفههای فرهنگی، زیست محیطی و اجتماعی نیز توجه دارد.
این در حالی است که سالیان سال است به ما گفتهاند باید زمینها تجمیع شود در دست سرمایهداران
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
ماجرای صادرات خودروی ایرانی به اروپا
بدون شک (علی رغم همه تصورات رسانهای) خودرو در کلاس خودروهای ایرانی و با قیمتی معادل این خودروها در اروپای سرمایه داری یافت نمی شود و طبقه مستضعف و متوسط اروپا، قدرت خرید خودروهای لوکس ساخت کمپانیهای سرمایهداری را ندارند. گران بودن کارگر و زمین موجب شده است که این کمپانیها حتی امکان ساخت خودروهای ارزان را نیز نداشته باشند. از این رو خودروهای ایرانی میتواند مشتریهای بسیار انبوهی در اروپا داشته باشد.
غربگراهای ایرانی اما با لجن پراکنی در موضوع خودرو، همواره این داشته ملی را تحقیر کرده اند و اجازه توسعه تولید را از آن گرفته اند. مدیران صنعت خودرو هم هرگز خود حاضر نشدهاند مزیتهای خودروسازی ایران را ببینند. چون حق مدیریتهای کلان میگیرند و خودروهای گران سوار میشوند و در آکادمیهایی درس خواندهاند که به آنها یاد دادهاند تولید ملی باید تحقیر شود.
حال چاره چیست؟
تولید فراوان خودرو
چگونه؟
باید اجازه داد مونتاژ خودروهای ایرانی در هزاران کارگاه کوچک مقیاس انجام شود و دولت مراکزی را متکفل تنظیم کیفیت کند.
در این صورت به سرعت تولید خودرو در ایران چند برابر میشود و علاوه بر رفع نیازهای داخلی، امکان صادرات آن به سراسر دنیا فراهم میشود.
این راهکار را چند سال است که طرح کردهایم. تا اذهان مردم و سیاستگذاران با آن همراه نشود، این سرمایه ملی قابلیت تحقق پیدا نمیکند.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
بهترین ساعتهای دنیا در کارخانههای بزرگ ساعتسازی تولید میشوند
اساسا در کارگاههای کوچک نمیتوان چنین تکنولوژی را به دست آورد و چنین ساعتهایی را ساخت!
کسانی که از تولید کوچک مقیاس حرف میزنند هیچ چیز از علم اقتصاد نمیدانند.
من و اسبهای آبی هم پرواز میکنیم!
پن: این ساعتهای سوئیسی دستساز هستند و در کارگاههای کوچک تولید میشوند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
بیش از 99 درصد تولیدی های آلمان، کارگاه های کوچک مقیاس و خانوادگی هستند.
اینهایی که دائم از تجربه دنیا حرف میزنند حتی از تجربه دنیا هم بی خبرند!
#جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar