روایت اولین نشست تحلیل #مناظره_درخشان
دانشگاه قم
ساعت ۳ شروع جلسه بود.
روایت خلاصهای از پذیرش مناظره توسط پرفسور درخشان و موضوع دقیق جلسه گفتم که لحظاتی قبل از مناظره توسط جناب ثابتی و دکتر غنینژاد تغییر کرد و به جای بررسی مسائل اقتصاد ایران به تحلیل نظام اقتصادی ایران تغییر کرد.
حین مناظره هم بحث آقای ثابتی همین بود که برگردید به مسائل اقتصاد ایران اما دکتر غنینژاد از ابتدا گفته بودند فقط در مورد نظام اقتصاد ایران گفتکو میکنم.
بعد از آن به برخی تناقضات و تعارضات صحبتهای دکتر غنینژاد اشاره کردم که مورد تایید تمام دانشجویان قرار گرفت.
از جمله
۱. اقتصاد سرمایهداری آمریکا را قبول دارم اما نظام سیاسیاش را نه! (یعنی این دو نظام با هم همسو نیستند!!!)
۲. امام با سرمایهداری موافق بود!!!
۳. لیبرالیسم با انقلاب تعارض دارد 👌
۴. عدالت اجتماعی سراب است!!!
۵. قانون اساسی را کمونیستها نوشتند!!!
۶. شهید بهشتی تفکرات کمونیستی داشته!!!
۷. من ۹۵ درصد هایک را قبول دارم، خودش هم همه حرفهایش را قبول نداشت!!!
۸. آمریکا یک کشور امپریالیستی و سلطهگر است!👌
۹. اقتصاد لیبرال وجود خارجی ندارد👌
۱۰. لیبرالیسم یعنی بندگی خدا🙃
۱۱. هایک آگنوستیک و لیبرال بود! (رجوع کنید به ۱۰)
۱۲. مالکیت خصوصی در قانون اساسی آمده است و این مخالفت امام با کمونیسم بود.
۱۳. چرا باید نظرات امام و آقا را بپذیریم. (اما میتوانیم نظرات هایک و اسمیت و جان استوارت میل را بپذیریم)
۱۴. بانک خصوصی خیلی هم خوب است! (خلق پول خصوصی هم خوب است)
(ادامه دارد)
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
آنطونیوس حنانیا ، متفکر مسیحی و استاد جامعه شناسی و روانشناسی که سالهای طولانی عمرش را در اروپا به تحقیق پرداخته است ،در گفتگو با روزنامه الوفاق:
🔺در قرن های گذشته دختران پاک و عفیف مسیحی را فریب دادند و حجاب را به اسم آزادی از سرشان برداشتند. سالها گذشت تا امروز اروپایی ها فهمیدند حجاب محافظ نجابت آنها بود.
💢تاریخ اروپا را بخوانید و از کسانی که کمی سنشان بالاتر است بپرسید که هنوز یادشان می آید. در سالهای دور اگر در اروپا زن یا مردی ناپاک یود انگشت نمای مردم می شد و مردم به دلیل آنکه او فردی بی اخلاق بود او را طرد می کردند، ولی امروز بلایی بر سر کشورهای اروپایی آورده اند که بیمارستان هایشان از فرزندان بدون پدر و مادر پر شده است و این نتیجه سیاست های استعماری صهیونیست هاست.
🔴 #نیمه_پنهان_غرب 👇
https://eitaa.com/joinchat/3959554299C7b558c3f51
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
یک زمانی برای ورود چند تا هواپیما، کلی باج میدادند و با ورود اولین نمونه، عکس یادگاری میگرفتند! اما امروز خبر ورود ۵۰ هواپیمای جدید آرام و بیسروصدا لابهلای فضای سیاهنماییشده، میآید و میرود! خبرهای #امید_آفرین همینطوری ناپدید میشوند و اما خبرهای بد و ناامیدکننده به اصطلاح وایرال میشوند. به همین راحتی ذهن ما جهت داده میشود!
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تبیینی جدید و زیبا از اقتصاد اسلامی
شرح دیدگاه #دکتر_درخشان از اقتصاد اسلامی توسط شاگرد ایشان
امروز اقتصاداسلامی همان است که امامین انقلاباسلامی به عنوان جهت اقتصادی طرح میکنند
#ویژه
#ببینید و #ببینانید
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
🔰 عریان شدن لیبرالیسم پنهان در اقتصاد متعارف علمنما
حسین بهرامی
دانشجوی دکتری علوم اقتصادی
🔸 سالهاست که لیبرالیسم آنقدر عمیق در وجود علم ظاهری و مرسوم امروز از اقتصاد نهادینه شده است که جدا کردن اقتصاد متعارف و ارزشهای لیبرال پنهان آن بسیار سخت بود.
✅ اما شکستن این تابو نیاز به متخصص تمام عیار اقتصادی سرتاپا معتقد به ارزشهای اسلامی داشت که از طرفی لیبرالیسم پنهان اقتصاد متعارف را عریان سازد و از طرفی دیگر نهادهای مبتنی بر این تفکر را نشانه رود و رسوا کند.
✳️ هرچند در این جدال اقتصاددان لیبرال مسلک در راستای آزاد سازی لیبرالیسم پنهان خود مقاومت کرد اما در نهایت اعتراف به لیبرالیسم پنهان خود با تعریف غیر متجانس با ماتریالیسم پنهان الهیات لیبرالیسم کرد.
🔹 البته وی خداوند را در دین لیبرالیسم تعریف نکرد ولی بندگی خداوند مفهوم متفاوتی با استثمار و استعمار و لیبرتارینی و قانون و ماتریالیسم و دیکتاتوری و تمام انگارههای لیبرتارینی بود که مطرح شد و تن مبدعان این الهیات برای لحظهای در آتش جهنم سرد شد.
🔸 در هر صورت بزرگترین دستارورد این مناظره عریان شدن لیبرالیسم پنهان اقتصاد علمنمای متعارف بود که استاد درخشان با هوشمندی این اعترافات را از دکتر غنینژاد گرفتند و اصطلاحات پنهانمدار لیبرالیسم مانند کشف و نظم خود جوش و آزادی مبتنی بر قانون و عدالت به مثابه سراب و ... را به خوبی بر ملا کردند.
✅ البته شاه بیت این مناظره دروغهای شاخدار و بزرگ و نفیهای غیراخلاقی و تاریخی طرف لیبرال همچون این گزاره که امام خمینی (ره) مخالف کمونیسم بودند اما موافق لیبرالیسم بودند و امثالهم نیز بود که این سبک مناظره منطبق بر اصول اخلاقی فردگرایی لیبرتارینی یعنی رهاسازی و فرافکنی مبتنی بر انانیت بود.
✅ ماحصل این مناظره عریان شدن لیبرالیسم پنهان در حوزه اقتصاد برای تمام عدالتخواهان و دلسوزان و مومنان بود و از طرفی دیگر حاوی پیامی برای اقتصاددانان اسلامی نئوکلاسیک بود که با اسلامیزیشن اقتصاد لیبرال نمیتوان آن را پاک و مطهر کرد و باید این ریشه خصمانه را از بیخ و بن برکند و دور انداخت. نمیشود هم لیبرال مسلک باشی و هم لیبرال سوار. بالاخره لیبرالیسم پنهانت عیان میشود و عریان خواهی شد...
#لیبرالیسم_پنهان
#عریانی_اقتصاد_متعارف
#مناظره_پروفسور_درخشان_و_دکتر_غنینژاد_۱۴۰۲
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
ولایتفقیه همان ولایت رسولالله است! بجز در اقتصاد!
بسیاری از دوستانی که سطح مناظره دوشنبه شب پرفسور درخشان و دکتر غنینژاد را به خوبی درک نکردهاند میگویند چرا پرفسور درخشان در پاسخ این سوال که اقتصاد اسلامی چیست؟ به سخنان امام و آقا ارجاع دادند! نمیدانم توقع داشتند به سخنان چه کسی ارجاع دهند که وصف "اسلامی" برای آن صادق باشد!
اما ماجرا چیست و اعتقاد پرفسور درخشان به سخنان امام و رهبری از چه مبنایی برخوردار است؟
پرفسور درخشان اعتقاد دارند در دوران غیبت چون جایگاه ولیفقیه همان جایگاه رسولالله صلواتاللهعلیهوآله هست، باید اهل علم (اقتصاددان و ...) همان برخوردی را که فقها با روایات داشتند با سخنان امامین انقلاب کنند.
فلذا خطشکنی ایشان در ارجاع به سخنان امام و مقام معظم رهبری از باب استشهاد و تاکید نیست! بلکه از دو جهت است:
اولا اهل علم باید یاد بگیرند استناد به کلام امام و رهبری را و اندیشمندان انقلابی از این استناد کردن نترسند.
ثانیا استناد به کلام ولیفقیه استناد به قرآن و اهلبیت است.
قطعا از نظرات فقها و مجتهدین مختلف نتایج متفاوت و حتی متعارضی بیرون خواهد آمد. ممکن است یک فقیه به اقتصاد لیبرالسرمایهداری گرایش پیدا کند و فقیه دیگری چپ بزند!
اینها که در زمان تشکیل حکومت حجت نمیشوند برای مردم!
حکمرانی نیاز به جهت واحد دارد. مگر میشود هر سمتِ حکمرانی، به سویی برود؟!
ولیفقیه را که بعنوان زینتالمجالس نمیخواهیم. میخواهیم که به ما نظر اسلام را در امر حکمرانی بگوید! از این جهت است که سکوت مراجع شیعه در دوران تشکیل حکومت معنا پیدا میکند و در راستای تقویت نظام ولایت است.
اما سکوت علما در مقابل فلاسفه و اندیشمندان عصر جدید (و به تعبیر امام خمینی شیاطین تعلیمدیدهی عصر شیطانها) قطعا جایز نیست.
"لااله" را باید علما فریاد بزنند. ایستادن بزرگانی چون علامه مصباح (رحمتاللهعلیه) در مقابل لیبرالها و تبعیت محض ایشان از ولیّ جامعه در همین پارادایم معنا پیدا میکند.
اساتید انقلابی بدانند که هیچ راهی به حق نزدیکتر از این نیست که همچون شهید اول و شهید ثانی و مرحوم آخوند و شیخ انصاری و... که عمرشان را وقف تفکر در کلام معصوم و قرآن کردند، در کلام امام و رهبری تامل و تفکر عمیق کنند تا ذیل حکومت مقدس جمهوری اسلامی قدمی در راه فهم علوم انسانی اسلامی بردارند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
کاش یک نفر وزیر صمت شود که فقط و فقط "آزادسازی تولید خودرو" وعده و عملش باشد.
#آرزوهای_محال
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
May 11
هدایت شده از کتابخانۀ قصد
📕 Labor and Industry in Iran, 1850-1941
نویسنده: ویلم فلور (ایرانشناس و پژوهشگر تاریخ ایران)
#اقتصاد_ایران
#اقتصاد_نیروی_کار
#تاریخ_وقایع_اقتصادی
🆔 @SSL_Qasd
موضعشناسی #مناظره_درخشان
فرض کنید پرفسور درخشان در مناظره با دکتر غنینژاد لحظهای در موضع دفاع قرار میگرفتند.
🔹مثلا از اقتصاد اسلامی شهید صدر و شهید بهشتی و شهید مطهری و... دفاع میکردند!
🔸آنوقت غنینژاد سوال بعدی را میپرسید که آیا اینها اقتصاد خواندهاند؟
باز برمیگشتیم به نقطه اول!
🔹اگر غنینژاد میپرسید نظرات فلان مرجع شیعه و فلان آیتالله دقیقا مقابل شهید صدر است! چرا سراغ آنها نرویم؟ اصلا مگر آیتالله علوی بروجردی همین چند وقت قبل نگفت اقتصاد اسلامی نداریم؟
🔸آنگاه یک مناظره بسیار فلسفیتر و غیرقابل فهمتر برای مردم شبیه مناظره علویبروجردی و خسروپناه شکل میگرفت و طبیعتا در دقایق انتهایی مناظره پیروز میدان کسی بود که در موضع حمله است نه کسی که قرار است اقتصاد اسلامی را در چند دقیقه توضیح دهد!
🔹اگر غنینژاد میپرسید این حرفهایی که به اسم اقتصاد اسلامی میزنید کجا اجرا شده است؟
🔸آنگاه پرفسور درخشان باید چه پاسخی میدادند که مخاطبین برنامه در چند دقیقه کاملا قانع شوند؟!
✅ فلذا ایشان به جای اینکه در موضع دفاع قرار گیرند رویکرد نقد لیبرالیسم به عنوان علتالعلل مشکلات اقتصادی امروز را برگزیدند و این غنینژاد بود که اعتراف کرد:
۱. هایک و نیچه و جان استوارت میل از خدا بیخبر پشت نظرات لیبرالها هستند نه علمای اسلام! و نه حتی علوی بروجردی!
۲. در بین علمای لیبرال تا دلتان بخواهد اختلاف نظر است و این در کنار علمای مکاتب دیگر است! حال از بین این همه مکاتب و نظرات مختلف که ریشه همهی آنها ماتریالیسم است و مشخص نیست چرا ایشان وحشیترین نوع لیبرالیسم یعنی لیبرتارینیسم مکتب اتریش را انتخاب کردهاند؟
۳. این لیبرالیسمی که از آن دفاع میکنند در هیچجای دنیا تجربه نشده است و تجربه نشده!
فلذا اگر با نگاه پوزیتیویستی به علم نگاه کنیم هیچ علمی هم تولید نشده است و آنچه ایشان علم مینامند تصویربرداری از همین سرمایهداریِ الیگارشیکِ امثال راکفلرها و روچیلدهاست که حتی غنینژاد هم ظاهرا آن را قبول ندارد!!!
💡حال کدام اقتصاددان متخصص!!! بود که باید "اقتصاد درست" را معرفی میکرد و قانون اساسی نیز باید بر اساس آن نوشته میشد؟!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
ECONOMIST
یکی از معروفترین (شاید معروفترین) مجلههای اقتصادی دنیا اکونومیست است!
این مجله و رسانه اقتصادی #منحط (با عرض معذرت از انقلابیهای صورتی) متعلق به خاندان راکفلرهاست.
همان راکفلرهایی که واقف دانشگاه شیکاگو هستند.
همان شیاطین تعلیم دیدهای (بازم معذرت) که اقتصاددان و جامعهشناس و کارشناس و استاد دانشگاه برای ما تربیت میکنند!
البته لابد نیتشان خیر است!
نباید توهین کرد!
در مورد صحت و سقم این تحلیل در مورد طرح جلد اکونونیست نظری ندارم اما خواندنی بود!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از قلم اقتصادی
🌱 به نام حق
❇️ امام و اقتصاد (3)
امام خمینی رحمتاللهعلیه:
«فریاد برائت ما، فریاد فقر و تهیدستی گرسنگان و محرومان و پابرهنههایی است که حاصل عرق جبین و زحمات شبانه روزی آنان را زراندوزان و دزدان بینالمللی به یغما بردهاند و حریصانه از خون دل ملتهای فقیر و کشاورزان و کارگران و زحمتکشان، به اسم سرمایهداری و سوسیالیزم و کمونیزم مکیده و شریان حیات اقتصاد جهان را به خود پیوند دادهاند و مردم جهان را از رسیدن به کمترین حقوق حقه خود محروم نمودهاند.»
📚صحیفه امام خمینی » جلد 20» صفحه 311
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @ghalam14
هدایت شده از دقیقههای اقتصاد اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دقیقههای اقتصاد اسلامی
حق نزدیکان را اعطا کنیم
♻️ قسمت ۳۱ از ۱۰۰
🗣 دکترحمیدرضا مقصودی
@eq_qasd
بسمهتعالی
ولایتمداری در سیاست معنا دارد اما در اقتصاد خیر!
جمعی از دوستان انقلابی!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از کتابخانۀ قصد
🔸 سرکوب حقوق و دستمزد کارمندی و کارگری به بهانه تورم، هیچگونه شواهد تجربی و مطالعاتی متقن ندارد.
📌 در نشستی به میزبانی خبرگزاری ایکنا(قم) به مناسبت روز کارگر مطرح شد:
🔹احسان ولدان قائممقام اندیشکده قصد و پژوهشگر حوزه حقوق و دستمزد:
براساس نظریه مارپیچ حقوق و تورم، با افزایش حداقل دستمزد، باید شاهد افزایش تورم باشیم و این چرخه ادامه پیدا میکند.
در دهه ٧٠ میلادی این نظریه بهعنوان مناقشه جدی مورد بحث اندیشمندان این حوزه قرار گرفت، اما با فروکش کردن تورم در آمریکا در همان دهه، این نظریه تا حدودی کنار گذاشته شد و به شواهد تجربی محکمی برای این نظریه نرسیدند.
رابطه علیت معناداری بین افزایش دستمزد و افزایش تورم در هیچکدام از مطالعات متعددی که در کشورهای توسعهیافته در دهه ۷۰ و پس از آن انجام شد، وجود ندارد و برخلاف تصور عدهای، عکس این رابطه مورد تأیید بسیاری از اندیشمندان است؛ در واقع بر این باورند که فشار تورمی باعث افزایش حداقلی دستمزد میشود.
پس از افزایش دستمزد بیش از تورم در سال ۱۴۰۱، شاهد بیتأثیر بودن افزایش دستمزد بر نرخ تورم و نرخ بیکاری بودیم. این دو اتفاق قابل مطالعه و پژوهش است و سیاستمدار نباید به بهانه چرخه تورم، افزایش دستمزد را سرکوب کند.
🔺این نشست را به طور کامل از لینک زیر بخوانید.
https://iqna.ir/00HMF4
🆔 @SSL_Qasd
هدایت شده از محسن قنبریان
🌹 شهید الداغی را چگونه روایت کنیم؟!
• به کرات گفته ام خاستگاه اصلی تحقق امر به معروف در جامعه، #ولاء_طرفینی زن و مرد جامعه است.
- هر طرحی که از آن ارتزاق نکند یا بدان نیانجامد، نه خودی است و نه شدنی!
• ولاء متقابل اجتماعی در اسلام دو رو دارد:
۱. پناه دادن و حمایت از هم کردن (۷۲انفال)
۲. امر به معروف و نهی از منکر کردن همگانی و متقابل (۷۱توبه)
⬅️ اگر برای بخشی از جامعه (مثلا بی حجابها) به هرعلت (ساخت سیاسی یا برساخت رسانه ای) این ذهنیت ساخته شد که: تو فقط امر و نهی میشوی! اما نه حمایت میشوی! و نه حق امر و نهی متشرعان و حاکمان داری!
گسست و گسل اجتماعی شکل می گیرد. ولاء طرفینی از کار می افتد و نهی از بی حجابی هم به مقاومت مدنی آنها اصابت می کند!
• #شهید_الداغی تمثال زیبای روی دیگر سکه ولاء متقابل است.
- مصداق روشن "وَالَّذِينَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولَٰئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ" است.
او دختر کم حجاب را نهی از منکر نکرد، اورا یاری داد و مأوای او شد. چاقو خورد اما دختر ایران را تنها نگذاشت!
جامعه آسیب دیده از بی حجابی، به این روی سکه ولاء مومنانه نیازمند است؛ تا گاردش بشکند و نصحیت برادرانه و خواهرانه بپذیرد.
• این شهید عزیز را اگر همین گونه -که بود- روایت کنیم، به امر به معروف هم کمک می کنیم.
اما اگر بعکس، مسبب خونش را بی حجابی و کم حجابی خواندیم (که بی سبب هم نیست!) و مایه شعار مرگ بر بی حجابش ساختیم؛ باز بجای التیامِ گسل و موثر کردن روی دیگر سکه ولاء اجتماعی (امر و نهی)، بر شکاف و گسست افزوده، امر و نهی ها را بی اثرتر می کنیم.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخشی از مکالمههای ایرانیها با آمریکاییها در خلیج فارس؛
شناور سپاه:
اینجا خلیج فارسه، باید فارسی صحبت کنی
طرف آمریکایی:
خیلی ممنون شنیدیم
شناور سپاه:
مسیر حرکت شما سمت آبهای جمهوری اسلامی ایرانه، اگر به این مسیر ادامه بدید، مجبور میشیم با شما برخورد قاطع انجام بدیم.
طرف آمریکایی:
این کشتی جنگی نیروهای ائتلافه، ما مسیرمون رو در آبهای بینالمللی تغییر دادیم، ما با هدف حفظ امنیت در آبهای بینالمللی هستیم.
شناور سپاه:
اسم حفظ امنیت رو نگین که من ناراحت میشما، حفظ امنیت در خلیج فارس با جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه است، سریعا منطقه رو ترک کنین.
طرف امریکایی:
ما فاصلمون رو از شما حفظ میکنیم.
ماهیگیرهای ایرانی اطراف:
بچههای سپاه، خیلی ممنون
مشکورین مشکورین😂
ما با شماییم، شما افتخار مایید😉
این استقلال چند؟
این قدرت نظامی چند؟
این ترس آمریکاییها #چند؟
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
تعداد آرای موافق استیضاح فاطمی امین: ۱۶۲ رای
تعداد آرای موافق واردات خودروی کارکرده: ۱۶۲ رای
وارداتچیها تولید را استیضاح کردند آن وقت فریاد وامصیبتای مافیا سر میدادند..
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
خیلی ساده است
عدهای بچه پولدار خودرو خارجی میخواهند
در رسانه پول خرج میکنند
شهروندان فریب میخورند
شهروندان به مسئولین شهر فشار میآورند
واردات خودرو آزاد میشود
برای واردات ارز نیاز است
تقاضای ارز بالا میرود
قیمت دلار بالا میرود
در نتیجه تورم بالا میرود
سفره مردم کوچک میشود
مافیا میبرند
شهروندان با هم و با گادفادر! دعوا میکنند!
مافیا با ماشینهای خارجیشان دور دور میکنند!
خودروهایی که هیچ وقت شهروندان نمیتوانند بخرند!
و البته با بالارفتن نرخ ارز همان خودروهای داخلی را هم نمیتوانند سوار شوند!
به قول پرفسور درخشان: در هیچ دورهای از تاریخ مثل امروز فقرا از حق اغنیا دفاع نکردهاند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 سرمایهداری غیررفاقتی یا همان کچل موفرفری!
کسانی که فکر میکنند شاخص لیبرال بودن و نبودن، دخالت یا عدم دخالت دولت در اقتصاد است، لیبرالیسم را درک نکردهاند و ذهنشان اسیر دوگانهسازیهای باطلِ کاپیتالیستها شده است.
آنان که ساحت اندیشه را به دو بخش تفکر سرمایهداری و تفکر کمونیستی تقسیم کردهاند و این دو را نیز به مسائل جزئی مثل دخالت و عدم دخالت دولت یا پذیرش یا عدم پذیرش مالکیت خصوصی تقلیل دادهاند.
به همین دلیل است که با یک عبارتِ "مالکیتخصوصی" امام خمینی، طرفدارِ لیبرال سرمایهداری میشود و با یک کلمهی "دولت" شهید بهشتی کمونیست معرفی میگردد!
اما در این قسمت از مناظره، پروفسور مسعود درخشان با ذکر چند مثال ساده به خوبی نشان می دهند که آن مسئلهای که لیبرالها از نیچه تا راسل! از جان استوارت میل تا فریدمن! از اسمیت تا هیوم! از کانت تا لرد اکتون مسیحی! از کینز تا فون میزس! از هایک تا تمام لیبرالهای داخلی! را دور هم جمع کرده است "آزادی از خدا و بندگی او" در تمام مناسبات اجتماعی و حکمرانی است!
وگرنه کینز لیبرال طرفدار دخالت دولت سرمایهداری است و هایک و میزس مخالف دخالت دولت سرمایهداری هستند اما هر دو موافق ساختار سرمایهداریاند! یکی سرمایهداری دولتی یکی هم سرمایهداری غیردولتی!
پن: سرمایهداری غیررفاقتی مثل آبِ غیر خیس یا کچل موفرفری است! سرمایهداران باید ثروت را بین خود بچرخانند تا سرمایهداری شکل بگیرد! و اتفاقا بهترین ابزار این تداول ثروت چیزی نیست به جز بانک!
#مناظره_درخشان
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از آگاهانه...
🔺 بهنظر میرسد انقلابیونی که تاکنون با دمدستیترین مطالب، به تبیین و دفاع از انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی میپرداختند و بحثهای سیاسی انجام میدادند و خود را تابع ولیفقیه میدانستند، اکنون که دیگر نمیتوانند با استدلالات دمدستی از سیاستهای اقتصادی انقلاب اسلامی دفاعکنند، در معرض امتحان سختی قرارگرفتهاند؛ آیا آنها نیز همچون غنینژادهای عصر حاضر، انقلاب و ولایت فقیه و خدا را تا جایی میپذیرند که با عقلانیت و علم اقتصاد! تعارضی نداشتهباشد؟ آیا خواهندگفت که اقتصاد، علم است و ضوابط مشخص خود را دارد و خدا هم -نعوذ بالله- باید در چارچوب همین علم رفتار کند؟
👈 یا اینکه پای مبانی خود میمانند و بهدنبال حل مسئلۀ اقتصاد میروند بهنحوی که مبانی اسلام و انقلاب را در مقام عمل پیادهکنند و علمی نو دراندازند؟ آیا حاضر خواهندشد همانند ادعای همیشگیشان که میگویند «در راه انقلاب، خون میدهیم» و «فلان شهید، الگوی من است» و «رهبر اگر فرماندهد جان را فدایش میکنیم»، جان که نه، اما اقلا مسیر زندگی خود را از دکتر و مهندس شدن و کسب درآمد، به سمت مطالبۀ ولیّ در زمینۀ اصلاح علوم انسانی و تدوین علومی همچون علم اقتصاد اسلامی تغییر دهند؟
🔻بسم الله...
این گوی و این میدان، ای مدافعان حریم ولایت!
______________
@Aagahaneh
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
رشد بی مهابای اضافه برداشت بانکها از بانک مرکزی
❇️ متاسفانه کارشناسان اقتصادی ما در بحث نقدینگی عمدتا دولت را متهم میکنند و نسخه آنها هم کاهش بدهی دولت به بانکها است.
❎ ولی آنها از کنار بدهی بانکها به بانک مرکزی به راحتی میگذرند.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
✳️ کوچک بودن دولت در ایران
✳️ علیرغم ادعاهای اقتصاددانان لیبرال در مورد بزرگی حجم دولت در اقتصاد کشور، گزارش صندوق بین المللی پول حاکی از حجم کم دولت در اقتصاد کشور دارد.
❇️ بر اساس جدیدترین آمار صندوق بینالمللی پول، مخارج دولت ایران در میان دولتهای خاورمیانه در سال 2022 کمترین میزان بوده است.
✳️ نسبت هزینههای دولت ایران به تولید ناخالص داخلی در سال 2022 بالغ بر 12.29 درصد بوده است که کمترین رقم میان 11 دولت خاورمیانهای در این سال بوده است.
❎کویت با نسبت 40.67درصدی هزینهکرد دولت به تولید ناخالص داخلی بالاترین رتبه را داشته است.
❇️بر اساس آمار صندوق بینالمللی پول در سال 2021 مخارج دولت در ایران کاهش یافت و در حالی که نسبت مخارج دولت به تولید ناخالص داخلی در سال 2020 بالغ بر 13 درصد بود این رقم در سال 2021 به 12.2 درصد کاهش یافت و در سال 2022 با افزایش نسبی به 12.29 درصد رسیده است
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
❇️ فوکویاما: ضرورت اقدامات سوسیالیستی در نظام بازار برای باز توزیع درآمد
✳️ فوکویاما ، از نظریه پردازان لیبرال، در اظهارنظر عجیب اخیرش از لزوم تجدیدنظر در سیاست های بازار آزاد سخن گفته است.
✅ فوکویاما در پاسخ به سوال از خطر بازگشت سوسیالیسم در انگلستان می گوید بازگشت به معنا اشتراکی شدن ابزار تولید محقق نمیشود، «اما اگر آن [سوسیالیسم] را برنامه بازتوزیعی بدانید که شکاف بزرگ میان درآمد کارگران و ثروتمندان را جبران کند، نهتنها قابلیت ظهور مجدد دارد بلکه اجبارا باید بازگردانده شود. دوره متمادی استقلال بازار که در زمان ریگان و تاچر آغاز شد، از جوانب مختلف آثار فاجعهباری داشته است.»
❇️ وی اضافه میکند؛ «در شرایط فعلی به نظرم میرسد برخی چیزهایی که مارکس گفته، درست از آب در آمده است؛ او درباره بحران تولید مازاد هشدار داده بود که فقیر شدن کارگران و تقاضای ناکافی را به دنبال خواهد داشت.»
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2