eitaa logo
هنگام درنگ
63 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
96 فایل
قصه های مجید
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از زندگی پس از زندگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عذاب ناخواسته گریه و زاری چه بلایی سر روح اموات می آورد؟ ✅ هرروز ساعت 17 بازپخش 1 بامداد  و 12:30 روز بعد از شبکه چهار سیما 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🆔 @zendegitv4
🔺اگه موقع فحاشی کردند چه کنیم؟ شود سبب دوستی اگر خدا خواهد! 🔹یکی از دوستان (حاج آقای همتی) میز تبلیغ در یکی از فضاهای عمومی تهران داشت؛ می‌گفت یه خانم اومد جلوم روسری‌ش رو برداشت و شروع کرد به فحاشی کردن! میگه با خونسردی گفتم: خواهرم خسته‌اید بار دستتونه بفرمایید اینجا روی صندلی بشینید من در خدمتم و ... میگه طرف روسری‌ش رو سر کرد، کلی هم عذرخواهی کرد! 🔹همون استراتژی امام کریم(ع) در مواجهه با مرد شامی فحاش: محبت کردن و شرمنده کردن طرف! 🔹همون آیه کریمه: ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ ﴿۳۴﴾ [بدی را] با بهترین شیوه دفع کن؛ [با این برخورد متین و نیک] ناگاه کسی که میان تو و او دشمنی است [چنان شود] که گویی نزدیک و صمیمی است. 🔹رهبر انقلاب: البته انسان نهی از منکر هم می‌کند؛ نهی از منکر با ، نه با ایجاد نفرت. ۱۳۹۱/۷/۱۹ ▫️پی‌نوشت: تبدیل تهدید به فرصت
🔹ایجاد گروه مجازی همفکری ناهیان از منکر گروه‌های امر به معروف شهرها یه گروه مجازی اختصاصی برای بیان تجربیات‌شون داشته باشن. اینطوری لازم نیست که حتما خودت شرایط مختلف رو تجربه کنی تا دستت بیاد در اون موقعیت چه کار باید بکنی. گاهی حتی لازمه چیزی نگی. خوبی دیگه‌اش اینه که کار جمعی کلا (نمی‌دونم چه سری توش هست) برد و تاثیرش بیشتره و ایمان رو هم محافظت و حتی تقویت می‌کنه. یه وقت‌هایی آدم لازم داره دوستش به‌ش یه تلنگر بزنه و یا در مورد فلان برخورد یا عدم برخوردش به‌ش مشورت و یا تذکر بده. علی جان
14.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انیمیشن تصویری از آینده بی‌حجابی در ایران با صدای علی زکریایی
🔺خطای بزرگ 🔺یکی از اموری که مانع از اجرای نهی از منکر می‌شود، یا در صورت انجام، آن را به شدت در معرض چالش و درگیری قرار می‌دهد و باعث کاهش انسجام اجتماعی می‌شود، فرد ناهی از منکر از شخصیت فرد بی‌حجاب است 🔺در ادبیات رهبر انقلاب، خیلی از زنان بی‌حجاب، "اهل دین" دانسته می‌شوند؛ اما در نگاه برخی افراد، زنان بی‌حجاب، بی‌دین، بی‌حیا و سلیطه فهم می‌شوند و همین امر، رویکرد آنان را از به بدل می‌کند! ▫️"خیلی از کسانی که کشف حجاب می‌کنند، اند، اهل تضرّع‌اند، اهل گریه و دعایند" (رهبر انقلاب، ۱۴۰۲/۱/۱۵) 🔺چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید
تاثیر فضای اجتماعی در حجاب و بی‌حجابی تجربه امروز امروز غروب توی صف نونوایی بودم یه دختر خانمی هم توی صف زنانه بود و شالش رو روی دوشش انداخته بود (که این یعنی منتظرم کسی به‌م تذکر بده تا سرم کنم) داشتم خودم رو آماده می‌کردم و ادبیاتم رو برای بار چندم بازبینی و ویرایش می‌کردم که یه لحظه متوجه جو حاکم بر جمع اون‌جا شدم. مذهبی به اون معنایی که توی ذهن ماست نبودند ولی به هم «نماز و روزه قبول» می‌گفتند. یکی اومد برای «نذر نان» کارت کشید. ادبیات و جو جالبی حاکم شده بود چند دقیقه‌ای طول کشید یه لحظه متوجه شدم که اون دخترخانم شالش رو آروم کشید بالای سرش و با دقت (طوری که کمی طول کشید) سرش رو با دقت پوشوند! مستقیم و با دقت نگاه نکردم ولی متوجه حرکات می‌شدم. تشریفات آیینی ماه مبارک، دوباره یه چهره‌ی دینی مردمی به شهر ما داده. حتی بی‌حجاب‌ها هم تحت تاثیر این جو قرار می‌گیرند؛ هرچند که متاسفانه فضای مجازی پر از شعائر بی‌دینیه. علی جباری
رهبر انقلاب: گاهی صدای تلاوت قرآن را خاموش می‌کنم! باید از غنای حرام پرهیز شود، من گاهی اوقات برخی تلاوت قاری‌های مصری را می‌شنوم شبهه می‌کنم و رادیو را خاموش می‌کنم. این‌ها خوش‌خوان هستند و صدای خوبی دارند اما گاهی اوقات چیزی که قاری می‌خواند سبک خواندن غنای عربی است و تلاوت قرآن نیست. https://www.hamshahrionline.ir/news/838843/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری: «بهترین نوع ریاضت از نگاه حضرت قدس‌سره» ❓سوال: آقا بهترین نوع ریاضت چیست؟ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: صوم (روزه) از ریاضات مشروعه است. ماهی سه روز خیلی مؤکد است. اول و وسط و آخر [ماه‌های قمری]. 🔹 همچنین کثرت صلات (زیاد نماز خواندن)، به اندازه‌ای[ فضیلت دارد که روایت شده] که پای حضرت رسول صلی الله علیه و آله [در اثر ایستادن طولانی در نماز] متورم شد. معلوم است، ریاضات شرعیه، عمل به واجبات و ترک محرمات است. 📚 بیانات در درس خارج جهاد، ١۵ اردیبهشت ١٣٨٨(حدود دو هفته قبل از ارتحال) 💻 مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق لینک زیر در سایت رسمی مؤسسه نشر آثار حضرت آیت‌الله بهجت(ره): 🔻 http://bahjat.ir/fa/content/10649 ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
آیت‌الله بهجت(ره): آخرین نقطه حرم توست! 🔹 آن‌قدر به زیارت حضرت رضا علیه‌السلام علاقه‌مند بودند که اگر توانایی نداشتند و نمی‌توانستند به حرم مشرف شوند، از خانه زیارت می‌کردند. 🔹 معتقد بودند کسی که توانایی حرم رفتن ندارد، همان آخرین نقطه‌ای که خودش را به آنجا رسانده، حرم اوست؛ مثلاً مسافری که خود را به مشهد رسانده و حالا در مسافرخانه است و دیگر نمی‌تواند به حرم برود، همان مسافرخانه حرم اوست. از همان‌جا باید اتصال را برقرار کند. اتصال که باشد، حضور هم هست. 🔹 به مادرم که ناتوان و ضعیف بود و نمی‌توانست به حرم مشرف شود، سفارش می‌کردند در نزدیک‌ترین نقطه به حرم که قابل‌وصول باشد، بایستد و زیارت کند و می‌فرمودند: «همان‌جا حرم توست.» (کتاب «صحبت سال‌ها»، مجموعه خاطرات حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین علی بهجت) کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله بهجت قدس‌سره @bahjat_ir
(حرمت مؤمن از حرمت کعبه بالاتر است.) «الْمُؤْمِنُ أَعْظَمُ حُرْمَةً مِنَ الْكَعْبَةِ؛» (خصال صدوق، ج۱، ص۲۷) 🇵🇸 @Roshangari_ir
تاثیر کار نیک در بزرگ شدن روح، بیش از تاثیر کار بد در انقباض روحی است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عذاب ناخواسته گریه و زاری چه بلایی سر روح اموات می‌آورد؟ زندگی پس از زندگی، فصل پنجم @abbas_mowzoon
💠 عنوان: برنامه «زندگی پس از زندگی» (رمضان ۱۴۰۳) لینک تماشای تمام قسمت‌ها در تلوبیون بدون‌ نیاز به دانلود: ✅ قسمت اول- رنج و گنج ۲۱ اسفند ۱۴۰۲👇 http://www.telewebion.ir/episode/0xbf260e2 ✅ قسمت دوم- رهگذر خواب‌ها ۲۲ اسفند ۱۴۰۲👇 https://telewebion.com/episode/0xbf7a1c5 ✅ قست سوم- صبح غیرت ۲۳ اسفند ۱۴۰۲👇 http://www.telewebion.ir/episode/0xbfc9c06 ✅ قسمت چهارم_ تردید ۲۴ اسفند ۱۴۰۲👇 http://www.telewebion.ir/episode/0xc018e47 ✅ قسمت پنجم_ آن مرد که نیامد ۲۵ اسفند ۱۴۰۲👇 http://www.telewebion.ir/episode/0xc065da3 ✅ قسمت ششم_ نوازش ۲۶ اسفند ۱۴۰۲👇 http://www.telewebion.ir/episode/0xc0ae393 ✅ قسمت هفتم_ مادر آمد ۲۷ اسفند ۱۴۰۲👇 http://www.telewebion.ir/episode/0xc0fa4f8 ✅ قسمت هشتم_ تاوان ۲۸ اسفند ۱۴۰۲👇 http://www.telewebion.ir/episode/0xc140ee5
🔴 نوروز ایرانی، نه نوروز باستانی ملت ایران در طول تاریخ محتوای غلط نوروز را تغییر دادند نوروز در ایران، جشنی در خدمت حکومتهای استبدادیِ قبل از اسلام بود! به همین خاطر است که «نوروز باستانی» می‏گویند! «نوروز» اش خوب است، ولی «باستانی» اش بد است! «باستانی» یعنی این که همه این جشنهای دوره سال - مثل جشن «نوروز»، یا جشن «مهرگان»، یا جشنهای دیگری نظیر «خردادگان»، «مردادگان» و جشن‌های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است - در خدمت حکومت‌های استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند. این محتوای امروز نوروز ایرانی، غیر از محتوای باستانی است. ⭕️نوروز برای ملت ما، امروز عبارت است از اوّلاً : توجّه مردم به خدا. اوّلِ تحویلِ سال که می‏شود، مردم دعا می‏خوانند، «یا محوّل الحول والاحوال» می‏گویند، آغاز سال را با یاد خدا شروع می‏کنند، توجّه خود را به خدا زیاد می‏کنند. این، ارزش است. ⭕️ثانیاً نوروز را بهانه‌ای برای دید و بازدید و رفع کدورتها و کینه‌ها و محبّت به یکدیگر قرار می‏دهند. این همان برادری و عطوفت اسلامی و همان صله رحم اسلام است؛ بسیار خوب است. ضمناً نوروز را بهانه‌ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می‏دهند؛ به مشهد مسافرت می‏کنند - که همیشه یکی از پرجمعیت‌ترین اوقات سال در مشهد مقدّس، اوقات عید نوروز بوده است - این بسیار خوب است. ⬅️ پس می‌بینید که نوروز را نگه داشتند، محتوای آن را که غلط بود، به محتوای صحیح و درست تبدیل کردند. این هنر ملت ایران و ذوق و سلیقه ایرانی مسلمان است. ما عید نوروز را از دیدگاه کسانی که با اسلام سر و کار دارند، تأیید می‏کنیم. عید نوروز، چیز خوبی است. وسیله‌ای است که با آن دلها شاد می‏شود، انسانها با یکدیگر ارتباط برقرار می‏کنند، صله رحم و صله احباب می‏کنند؛ چون دوستان و رفقا هم مثل ارحام، احتیاج به صله دارند. انسان باید با ارحام صله کند، باید با دوستان و رفقا هم صله کند؛ یعنی ارتباط برقرار کند. این، ارتباط عید نوروز است که بسیار خوب است. بیانات مقام معظم رهبری در صحن مطهّر ، امام رضا (علیه السلام) ۱۳۷۷/۰۱/۰۱
هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
ان شاءالله سخنرانی حضرت آقا راس ساعت ۱۶:۳۰ خواهد بود
🔹تبريك حلول سال نو🔹 مرحوم استاد فاطمي نيا ره: باعرض تبريك خدمت هموطنان عزيز به مناسبت حلول سال هجري شمسي ، مطلبي به عرض عزيزان ميرساند: (البته اين مطلب از مطالب عاليه علمي مفصل است كه فقير خلاصه اي از آن را عرض ميكنم.) سنن تكوينيه خداوند متعال بر دو قسم است: اول، سنن تكوينيه ظاهريه است و آن عبارت است از مظاهر قدرت حضرت حق و فعل و انفعالات و انسجام دقيق در آنها. به عنوان مثال ساده ، ما گندم مي كاريم و آثاري كه خداوند در دانه گندم ، آب و هوا ، خاك و تابش خورشيد گذاشته است ، موجب میشود گندم بروید و چنين نيست كه كسي گندم بكارد و برحسب تصادف به جاي آن اسپند برويد! با وجود اين سنن تكوينيه ظاهريه ، اين فرض ممكن نيست و در قرآن مكرّر خاطر نشان شده كه در سنن خداوند هرگز تبديل و تبدّلي نخواهد بود. دوم ، سنن تكوينيه باطنيه است ، براي مثال ظلم آثار ظلماني در پي دارد ، عقوق والدين باعث بدبختي در دوجهان است ؛ همانطوري كه ده ميليون سال پيش اگر گندم ميكاشتن، گندم ميروييد، همانطور هم هزار سال پيش نماز شب نورانيت حاصل ميكرد و يا عقوق والدين ، باعث بدبختي مي شده است. اينجاست كه حضرت حق ميفرمايد : " و لن تجد لسنة الله تبديلا " پس خوب است ما با توجه به عدم تبدّل سنن تكوينيه باطنيه ، در اين ايام حلول سال جديد ، در اخلاق و رفتار خود تجديد نظر كنيم ، مخصوصا مهرباني و حسن خلق و كنار گذاشتن خشم و غضب و پرخاش! در اين صورت بر حسب سنن تكوينيه باطنيه ، خداوند مهربان ، اين تجديد نظرهاي ما را موثر ميسازد ، به شرط اینکه استقامت داشته باشيم . در خاتمه از خداوند كريم مسألت دارم كه اين سال جديد ، سال عافيت و توفيق و تندرستي و شادي براي همگان باشد بحق محمد و آله الطاهرين صلوات الله عليهم اجمعين الاسير الفاني سيد عبدالله فاطمي نيا ابن العارف بالله آيت الله الحاج سيد اسماعيل قدّس سرّه فروردین ۱۳۹۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: اقتصاد یکی از نقطه‌ضعف‌های ماست 🔹اگر اقتصاد کشور وضع مطلوبی پیدا کند در همۀ اوضاع کشور تاثیر می‌گذارد. می‌شود گفت در و دنیای مردم تاثیر می‌گذارد. @Farsna
💠آیت الله جوادی آملی:

🔸 بهترین دعای همه این ایام مخصوصاً ، همان است كه وجود مبارك ابراهیم خلیل داشت كه ﴿بِقَلْبٍ سَلیمٍ﴾، چون تنها عامل نجات در قیامت، ﴿إِلاَّ مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ﴾ است. 🔸 این دعای شریف «یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یا مُدَبِّرَ اللَّیلِ وَ النَّهَارِ یا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ» باید ما باشد. برای اینكه او همیشه «مُدَبِّرَ اللَّیلِ وَ النَّهَار» است، همیشه «مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَال» است، همیشه هم «مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَار» است، لذا همیشه ما باید این دعا را داشته باشیم. 🔸 چند چیز است كه از وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) رسیده است كه خودشان هم بر این داشتند و به ما هم دستور دادند كه اینها را بگوییم؛ 1️⃣ یكی «اللَّهُمَّ لٰا تَكِلْنِی إِلیٰ نَفْسِی طَرْفَةَ عَینٍ أَبَداً» است 2️⃣ و یكی هم «یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِك» است. این دو را خیلی اصرار داشتند: یكی اینكه خدایا لحظه‌ای ما را به حال خودمان وا مگذار و دیگر اینكه ای خدایی كه دل‌ ها را زیر و رو می ‌كنی،
قلب ما را به نام خودت و به یاد خودت تثبیت بكن
كه ما به غیر تو توجه نكنیم, نلرزیم و نلغزیم! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/2aefi 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 16 تاریخ: 1392/12/28 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔺 جدول قمر در عقرب سال ۱۴۰۳ هجری شمسی @mirath
🔻تورم سالانه در آستانه ورود به کانال ۳۰ درصد/ تورم نقطه به نقطه مواد خوراکی یک‌سوم شد 🔹مرکز آمار از کاهش نرخ تورم در سال ۱۴۰۲ خبر داد به طوری که شاخص تورم نقطه به نقطه و سالانه در اسفندماه با افت فاحش مواجه شد و تورم مواد غذایی هم در کمترین سطح ۴۴ ماه گذشته ایستاد. 🔹تورم نقطه به نقطه هم در اسفندماه ۱۴۰۲ به ۳۲.۲ درصد رسید که کمترین رقم در ۴۳ ماه اخیر (از مرداد ۱۳۹۹ به بعد) است. تورم نقطه به نقطه در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم به حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده بود. 🔹تورم نقطه به نقطه مواد غذایی در اسفندماه ۱۴۰۲ که بازار شب عید محسوب می‌شود، کمترین رقم از اسفند ۱۳۹۹ به بعد محسوب می‌شود به عبارتی شب عید امسال آرام‌ترین بازار مواد غذایی در ۴ سال گذشته بوده است. 🔹تورم نقطه به نقطه مواد غذایی در ماه‌های پایانی دولت گذشته بالای ۶۰ درصد بود. @PadDolat
14030101_43954_64k.mp3
24.7M
بیانات نوروزی رهبر انقلاب در جمع اقشار مختلف مردم
📣 بهشتی‌نگار ۳۸ | هدف زندگی از منظر شهید بهشتی 🔹 شماره سی‌ و هشتم بهشتی‌نگار با عنوان «هدف زندگی از منظر شهید بهشتی»‌ منتشر‌ شد. 📝 در این شماره از بهشتی‌نگار به مسائلی چون: - سه دیدگاه درباره هدف جهان - آیا جهان هدف دارد؟ - هدف جهان چیست؟ - خودسازی و دیگرسازی هدف عبادت 📥 نسخه PDF👇 @motaleat_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رهبر انقلاب: دولت کنونی دولتی است که از لحاظ تلاش، تحرک و فعالیت انصافا نمره بالایی می‌گیرد @PadDolat
💢 نظر برخی از مراجع درباره عید نوروز 🔻 امام خمینی (ره): در اعیادی که اسلام به ما عنایت فرموده است، در همه آن اعیاد آنچه که انسان ملاحظه می‌کند همه‌اش مسئله ذکر و دعاست، نماز است، روزه است، ذکر است، دعاست. و در این عید هم که عید ملی است و اسلامی نیست لکن اسلام هم مخالفتی با آن ندارد باز می‌بینیم که در روایتی که وارد شده، از آداب امروز روزه گرفتن است؛ از آداب امروز دعا کردن است؛ نماز خواندن است؛ و این به ما می‌فهماند اگر ملتی بخواهد به راه راست برود و بخواهد استقلال خودش را، آزادی خودش را بخواهد حفظ کند باید در عیدش و غیر عیدش تذکر داشته باشد؛ ذکر خدا بکند، یاد خدا باشد، برای خدا باشد. 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: اسلام با سنّت‌هایی که از قبل از اسلام باقی مانده است، دو نوع رفتار می‌کند. اوّلاً بعضی سنّت‌های غلط را به‌ کلّی از بین می‌برد و نابود می‌کند؛ چون سنّت‌های درستی نیست. ثانیاً اسلام بعضی از سنّت‌ها را از بین نبرده است. کالبد سنّت را نگه داشته و محتوا و روح آن را عوض کرده است. مردم ما عینِ همین کار را با نوروز کردند؛ نوروز را نگه داشتند و محتوای آن را عوض کردند. نوروز در ایران، جشنی در خدمت حکومت‌های استبدادیِ قبل از اسلام بود! به همین خاطر است که «نوروز باستانی»، «نوروز باستانی» می‌گویند! «نوروز»‌اش خوب است، ولی «باستانی»‌اش بد است! «باستانی» یعنی این‌ که همه‌ی این جشن‌های دوره‌ی سال - مثل جشن «نوروز»، یا جشن «مهرگان»، یا جشن‌های دیگری نظیر «خردادگان»، «مردادگان» و جشن‌های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است - در خدمت حکومت‌های استبدادی و سلطنت‌های پوسیده‌ی دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند. این محتوای امروز نوروز ایرانی، غیر از محتوای باستانی است. 🔻آیت‌الله مکارم شیرازی: اوّلاً: در برخی روایات نوروز را عید مذهبی دانسته‌اند که حوادث تاریخی مطلوب و یا پیروزی‌هایی در آن واقع شده؛ ولی با توجّه به این که اعتبار این روایات ثابت نیست نمی‌توان نوروز را به عنوان عید مذهبی در نظر گرفت امّا عید ملّی ایرانیان و بعضی کشورهای اسلامی دیگر است. مانند بسیاری از اعیاد که در میان اقوام جهان مرسوم است و بدعت هم محسوب نمی‌شود. و اساس این عید ملّی آغاز بهار است که تحوّل مهمّی در عالم طبیعت و موجودات به وجود می‌آید. ثانیاً: به موازات این عید سنّت‌های حسنه و کارهای پسندیده‌ای از جمله دعا و توجّه به خداوند در آغاز سال، صله رحم، کنار گذاشتن کدورت‌ها، نظافت، مسافرت و تجدید قوا برای انجام کار بهتر، کمک به نیازمندان در هفته احسان و مانند آن انجام می‌شود که آثار مثبتی دارد و از نظر اسلام مطلوب است. 🔻آیت‌الله صافی گلپایگانی: اعياد شرعی و مذهبی بزرگ اسلامی، عيد فطر و عيد قربان و عيد غدير و روزهای ولادت حضرت رسول اكرم صلی الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام است. در عيد نوروز هم اگر مؤمنين برنامه‌های دينی، مانند ديدار با برادران مؤمن يا عيادت بيماران و رسيدگی به‌ حال مستمندان داشته و برنامه‌های بدآموز نداشته باشند مناسب است. در حديث است «كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللهُ فِيهِ فَهُوَ يَوْمُ عِيدٍ»؛ هر روزی كه در آن معصيت خدا نگردد، آن روز عيد است. نوروز، يعنی روز نو. روز اولين فصل بهار مثل خود فصل بهار يک امر واقعی و تكوينی است، و به جمشيد ارتباط ندارد. خدا می‌داند چند هزار يا چند ميليون سال پيش از جمشيد بوده است. از آيات خدا است كه زمين دوباره بعد از موتش و خشک‌ شدن گياه‌ها زنده می‌شود، و چنان‌كه در قرآن مجيد می‌فرمايد «اعْلَمُوا أنَّ اللهَ يُحْيِ الْأرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» و محتمل است غسل يا هر عبادت ديگری به همين مناسبت باشد. 🔻آیت‌الله خوئی (ره) در پاسخ به استفتايی پيرامون فضيلت و اعمال عيد نوروز پاسخ داده‌اند: «لا بأس بالاتيان بالأعمال المذكورة رجاء ، والله العالم». اگر اين اعمال به قصد رجاء باشد نه به قصد ورود، اشكال ندارد. صراط النجاة للميرزا جواد التبريزي، ج ۲، ص ۴۲۶. 🔻از آيت‌الله سيستانی پرسيده‌اند: «هل يعد اعتبار النيروز عيدا من البدع في الدين؟» كه آيا معتبر دانستن عيد نوروز بدعت است؟ پاسخ داده‌اند: «لا يعد بدعة». خير، بدعت شمرده نمی‌شود. 🔺فقهای شيعه به استناد روايات متعدد، فتوي به استحباب غسل روز نوروز داده‌اند. علامه حلي مي فرمايد: «ويستحب الغسل ليلة الفطر... ويوم النيروز للفرس». غسل شب عيد فطر و... و نوروز مستحب است. منتهي المطلب (ط.ق)، ج ۱، ص ۱۳۰. همين فتوی را مرحوم ابن فهد، صاحب حدائق، و مقدس اردبيلي دارد. همچنین صاحب جواهر مي فرمايد: «وأما غسل يوم النيروز فعلي المشهور بين المتأخرين بل لم أعثر علي مخالف فيه». 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
al rahman.mp3
7.22M
تلاوت سوره رحمن یوسف کالو
هدایت شده از روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌مادرم از اذان گفتن من خیلی ذوق کرد 🔺بنیامین بهادری پس از حواشی به‌وجود آمده در رابطه با اذان گفتنش گفت: وقتی اذان گفتم یک‌نفر به من گفت که آیا تو با مردمی یا علیه آن‌ها هستی؟ ولی برای من ذوق کردن مادرم از این واقعه بیش از بقیه چیزها اهمیت داشت. 🔺من برنامه‌ها و کنسرت‌های بسیاری را با موفقیت اجرا کرده بودم ولی مادرم با اذان گفتن من ذوق کرد، به آن فرد گفتم: «حالا نمی‌دانم آیا مادرم جزو مردم هست یا نه!» 🇵🇸 @Roshangari_ir
دیوارنگاره ای در امریکای لاتین
ماجرای ازگُل و خطر منتفی شدن بازسازی اجتماعی ◻️محمد زعیم‌زاده سردبیر فرهیختگان نوشت: 🔺️سه انتخابات متوالی با مشارکت زیر ۵۰ درصد اگر موجب نشود صدای یک زنگ خطر بلند را بشنویم یعنی ثقل سامعه سیاسی گرفته‌ایم، با آنهایی که با این وضعیت مشکلی ندارند و حتی ممکن است خوشحال هم شده باشند کاری نداریم، اما اگر این روند طبیعی‌سازی شود و تبدیل به سوالی برای سیستم حکمرانی نشود یعنی متولیان پروژه تخلیه‌ی اجتماعی انقلاب کارشان را خوب انجام داده‌اند. 🔺️خطر بزرگتر از تخلیه‌ی اجتماعی اما تخلیه‌ی محتوایی است، تخلیه‌ی محتوایی است که منجر به بن بست در ایده‌ها می‌شود، وقتی تخلیه‌ی محتوایی رخ بدهد به طور طبیعی حتی اگر قصد و اراده‌ی بازسازی اجتماعی هم وجود داشته باشد عملا شرایط اعمال این اراده ممکن نیست. تخلیه‌ی محتوایی یعنی بی معنا شدن دال‌های گفتمانی اصلی انقلاب مثل عدالت، آزادی، استقلال و... 🔺️بیایید از مقدمات عبورکنیم، حدود یک هفته از ماجرای ازگل می‌گذرد، یک طرف ماجرا یک پروژه‌ی افشاگری است که پیدا کردن رد و ربطش سخت نیست، طرف دیگر هم کوهی از توضیحات ناکافی و متناقض از یک مقام رسمی است که حداقلش کوتاهی و قصور است و میانه‌اش تخلف و تقصیر. در این شرایط آنچه افکار عمومی زخمی و ناراضی شاهد است رهاشدگی موضوع از طرف سیستم حکمرانی است، وسط دید و بازدیدهای نوروزی بعید است بین رد و بدل شدن ماچ و بوسه‌ی دوم یا سوم کسی غیر از ماجرای ازگل چیز دیگری بگوید اما یک هفته است هیچ اقدام اطمینان بخشی از طرف سیستم حکمرانی در این باره دیده نمی‌شود و این وسط گوشت قربانی گفتمان عدالت است که به مرور فرسوده و لاغر می‌شود چون افکار عمومی با خود می‌گوید این پرونده هم رفت کنار آن یکی در مشهد و گرگان و... 🔺️کاش تدبیری این وسط وجود داشت که می‌فهمید با حل یکی یا دو تا از این پرونده‌ها چه امیدی می‌توان به جامعه داد و چطور می‌توان از خطر تخلیه‌ی گفتمانی انقلاب جلوگیری کرد، سرمایه‌ای که اگر از دست برود بازسازی اجتماعی هم ناممکن می‌شود. @FarhikhteganOnline
آیا زور به می‌رسد؟! 🔹 به این عکس‌ خیره شو! این جاده خونین تصویری است از بخشی از ۸ کیلومتر باقی‌مانده آزادراه قزوین - رشت (کمربندی ) که پس از ناکامی‌های دولت‌های قبل، در اسفندماه ۱۴۰۲ توسط دولت آقای افتتاح شد تا کام میلیون‌ها مسافر نوروزی در مسیر تهران - قزوین - گیلان شیرین شود و برای اولین‌بار از ترافیک مرگ‌بار رودبار نجات پیدا کنند 🔹دوباره به این عکس خیره شو! تابلو را می‌بینی؟ فقط یک طرف آزادراه افتتاح شده و طرف دیگر آن (علی رغم آماده بودن) بسته شده تا مسافران به مقصد تهران، نتوانند از کمربندی رودبار استفاده کنند و به اجبار داخل شهر رودبار بشوند و زیتون تلخ تلخ تلخ بخرند!!! با این وصف آیا کاسبان بقیه شهرها هم حق دارند کمربندی‌ شهرها را ببندند تا کاسبی کنند؟! 🔹به دولت بگوییم برخورد کند؟! خود دولت و وزیر راه خبر دارد، استانداری و فرمانداری هم! 🔹آقای قوه قضاییه! آقای دادستان! آقای مدعی العموم! هنوز چند روز از نوروز باقی است، مردم منتظر رسیدن شما و اجرای و شیرین شدن روزهای سال نو هستند