eitaa logo
مبشرصبح
2هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
71 فایل
ارتباط با حقیر @shafieihasan سوابق علمی » طلبه سطح عالی » کارشناسی تاریخ اسلام » کارشناسی ارشد تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام » دکتری تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی » و همچنین در گرایش های مختلف تاریخ در حوزه و دانشگاه مشغول تدریس و پژوهش می باشم.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ‏ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ‏. @h_shafiei
🔸برای اولین بار در کشور خلاصه‌ای از نتایج علمی کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت برای دسترسی عموم منتشر شد. 🔹درپی صدور مجوز تزریق عمومی نخستین واکسن ایرانی کرونا ازسوی وزارت بهداشت، خلاصه‌ای از نتایج علمی مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت که پیش ازاین توسط موسسه دارویی برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام برای سازمان غذا و دارو و مراجع قانونی ارسال شده بود ، برای محققان و علاقمندان حوزه سلامت و جامعه علمی کشور منتشر میشود. 🔸گفتنی است نتایج کامل تحقیقات علمی مراحل کارآزمایی بالینی در فازهای یک و دو برای سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت ارسال شده بود و اکنون نتایج کارآزمایی برکت به عنوان اولین واکسن ایرانی که نتایج و مستندات علمی خود را منتشر میکند، خلاصه‌ای شامل "عوارض جانبی مشاهده شده ، پاسخ ایمنی و تیتر آنتی‌بادی‌های مختلف بعد از تزریق واکسن به داوطلبان" در دسترس عموم قرار میگیرد، پیش ازاین نیز پیش‌مقاله فاز پره کلینیکال واکسن کوو ایران برکت توسط این گروه دارویی منتشر شده بود 🔹 تاریخ انتشار 26 خرداد 1400 🔸انتشار رسمی در سایت ستاد اجرائی https://setad.ir/news/1665/ ◀️ مخالفان واکسنی که مطالبه انتشار اطلاعات واکسن هستند میتوانستند از 26 خرداد ماه این اطلاعات را به راحتی مطالعه کنند و بر طبل مطالبه واهی نکوبند! ✅ اطلاعات بسیار جامع و کاملی در فایل پی دی اف لینک شده در سایت وجود دارد که علاقه مندان میتوانند مطالعه کنند و نسبت به ویژگیهای واکسن برکت اطلاع حاصل نمایند. @h_shafiei
ظریف را محاکمه کنید ... 🔸️جواد ظریف دیشب در صحبت های زنده در کلاب هاوس به صراحت اعلام کرد که در برجام کلمه تعلیق تحریم ها ۴ بار ذکر شده اما مذاکره کننده به او نگفته بود !!! . در این خصوص چند نکته باید ذکر شود... 1️⃣ مسئولیت تک تک کلماتی که در برجام آمده با رئیس تیم مذاکره کننده است و متاسفانه پس از انعقاد معاهده هسته ای رئیس جمهور وقت و وزیر امور خارجه اش به صراحت از لغو و نه حتی تعلیق تحریم ها سخن گفتند. 🔸️حال چه کسی پاسخگوی این خیانت بزرگ به ملت ایران است ؟ ایران تعهدات هسته ای خودمان را بلافاصله انجام داد اما صرفا در برابر تعلیق تحریم هایی که آنهم با یک امضای ترامپ از بین رفت. 🔸️حتی اگر نگوییم خیانت ، در بهترین حالت آقای ظریف که در خط اول جبهه دیپلماسی قرار داشته قصور بسیار بزرگی را مرتکب شده که عواقب آن بر ۸۵ میلیون نفر تاثیر مستقیم گذاشته است. 2️⃣ مهم تر از ضعف در نگارش برجام و عدم مدیریت جواد ظریف برای نظارت دقیق بر آن ، دروغ هایی بود که بعد از برجام در خصوص لغو تحریم ها گفته شد و با وجودی که مبرهن بود حصر اقتصادی کاملا برداشته نشده ، بازهم بر فتح الفتوح برجام تاکید می گردید و انتظارات ملت را از توافق کذایی بالا می رفت و اقتصاد کشور بیشتر شرطی می گشت. 3️⃣ همانگونه که در دنیا نظامیان پس از شکست در جبهات جنگ (ولو سهوی) مورد تنبیه قرار می گیرند ، در کشور ما نیز باید با این سهل انگاری و ضعف مدیریتی برخورد شدید شود و محاکمه مقصران احتمالی پس از بررسی های دقیق باید در دستور کار قرار گیرد . 4️⃣ حال که مذاکرات احیای برجامی (که خود آقای ظریف می گوید تحریم ها در آن صرفا تعلیق می شود ) قرار است انجام گیرد، اشتباه راهبردی آنست که گمان رود در بستر برجام تحریم ها را می توان لغو کرد، در صورتی که به صراحت باید گفت این ریل گذاری از ابتدا غلط بوده و تیم مذاکره کننده جدید اگر در خصوص برجام قصد مذاکره دارند باید به این نکته واقف شوند. @taghaviniaa @h_shafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آمار و ارقام عراق درباره کرونا را به دید تردید ببینید، شنیده ها، دیده ها غیر از آمارهای است که در مجازی پخش شده است. متاسفانه برخی از زائرانی که برگشته اند مبتلا شده اند، طبق اطلاع بنده اکثرا یا واکسن نزده بودند یا یک دوز زده بودند. برای همه دعا بفرمایید. @h_shafiei
کربلا، خیلی یادت کردم سـردار امشب هم شما محضر ارباب یاد این حقیـر باش. @h_shafiei
هدایت شده از المرسلات
انا لله و انا الیه راجعون ▫️عجب دورانی شده! هرچند روز یکبار، خبر فوت عالم بزرگ و یا عزیزی از دوستان را می شنویم. ▫️امروز خبر فوت دوست و برادر عزیزمان، محمدحسن مقدسیان به دستمان رسید. ▫️ایشان که برای زیارت اربعین به کربلا رفته بود، همانجا بیمار و بستری شد و پس از چند روز، همه ما را تنها گذاشت و رفت. ▫️بنده که بیش از ۱۰ سال ایشان را میشناختم، جز خوبی چیزی از ایشان ندیدم و از دیگران هم جز خوبی از ایشان نشنیدم. ▫️خوشا به حال او که عمری ذاکر اباعبدالله (ع) بود و در نهایت در جوار ایشان رحلت کرد. ▫️در گذشت آن مرحوم را به همه دوستان و خانواده ایشان تسلیت عرض میکنم. انشالله خدای متعال ایشان را غریق رحمت و با اولیای خود محشور فرماید و به بازماندگان صبر و اجر عنایت فرماید. ▪️شادی روح ایشان فاتحه‌ای نثار کنیم @almorsalaat
خدایش بیامرزد و با اولیای الهی محشور باشند ان شاءالله متاسفانه این عزیز، دوست رفیق ما نیست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📃 📙تاریخ و ترتیب حوادثِ منتهی به شهادت حضرت زهراسلام الله علیها 🖋نویسندگان: سید علی حسین پور ، محمدرضا جباری 📌فصلنامه: تاریخ در آیینه پژوهش سال دهم پاییز و زمستان ۱۳۹۲ شماره ۲ (پیاپی ۳۵)  📎کلید واژه ها: فدک، غصب، خلفا، رسول خدا صلی الله علیه و آله، علی علیه السلام، فاطمه سلام الله علیها، اسامه @h_shafiei 🆔 http://tarikh.nashriyat.ir/node/698 ⚠️برای آگاهی دقیق از حوادث منتهی به شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها این مقاله را مطالعه بفرمایید.
🔰غصب خلافت از زبان امیرالمومنین علیه السلام، ۱ 🔸آگاه باشيد به خدا سوگند (ابابكر)، جامه خلافت را بر تن كرد، در حالى كه مى دانست جايگاه من نسبت به حكومت اسلامى، چون محور آسياب است به آسياب كه دور آن حركت مى كند. 🔹او مى دانست كه سيل علوم از دامن كوهسار من جارى است، و مرغان دور پرواز انديشه ها به بلنداى ارزش من نتوانند پرواز كرد. 🔸پس من رداى خلافت رها كرده و دامن جمع نموده از آن كناره گيرى كردم و در اين انديشه بودم كه آيا با دست تنها براى گرفتن حق خود به پاخيزم يا در اين محيط خفقان زا و تاريكى كه به وجود آوردند، صبر پيشه سازم كه پيران را فرسوده، جوانان را پير، و مردان با ايمان را تا قيامت و ملاقات پروردگار اندوهگين نگه مى دارد. 🔹پس از ارزيابى درست، صبر و بردبارى را خردمندانه تر ديدم. پس صبر كردم در حالى كه گويا خار در چشم و استخوان در گلوى من مانده بود. و با ديدگان خود مى نگريستم كه ميراث مرا به غارت مى برند. خطبه ۳ ♦️أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا فُلَانٌ [ابْنُ أَبِي قُحَافَةَ] وَ إِنَّهُ لَيَعْلَمُ أَنَّ مَحَلِّي مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَى، يَنْحَدِرُ عَنِّي السَّيْلُ وَ لَا يَرْقَى إِلَيَّ الطَّيْرُ، فَسَدَلْتُ دُونَهَا ثَوْباً وَ طَوَيْتُ عَنْهَا كَشْحاً وَ طَفِقْتُ أَرْتَئِي بَيْنَ أَنْ أَصُولَ بِيَدٍ جَذَّاءَ أَوْ أَصْبِرَ عَلَى طَخْيَةٍ عَمْيَاءَ، يَهْرَمُ فِيهَا الْكَبِيرُ وَ يَشِيبُ فِيهَا الصَّغِيرُ وَ يَكْدَحُ فِيهَا مُؤْمِنٌ حَتَّى يَلْقَى رَبَّهُ، فَرَأَيْتُ أَنَّ الصَّبْرَ عَلَى هَاتَا أَحْجَى فَصَبَرْتُ وَ فِي الْعَيْنِ قَذًى وَ فِي الْحَلْقِ شَجًا، أَرَى تُرَاثِي نَهْباً. @h_shafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حاضری با ضایعاتی یا راننده وانت یا فلافل‌فروش ازدواج کنی؟ 🔰 بدون شرح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰غصب خلافت از زبان امیرالمومنین علیه السلام ۲ 🔸این وضع همچنان ادامه داشت تا نفر اوّل به راه خود رفت (یعنی مُرد) و خلافت را بعد از خودش به آن شخص (يعنى عمر) پاداش داد سپس به گفته (شاعر معروف) «اعشى» تمثّل جست: «بسى فرق است تا ديروزم امروز کنون مغموم ودى شادان و پيروز» (در عصر رسول خدا چنان محترم بودم که از همه به آن حضرت نزديکتر بودم ولى امروز چنان مرا منزوى ساختند که خلافت را يکى به ديگرى تحويل مى دهد و کارى به من ندارند) 🔹راستى عجيب است او که در حيات خود از مردم درخواست مى کرد عذرش را بپذيرند و از خلافت معذورش دارند خود به هنگام مرگ، عروس خلافت را براى ديگرى کابين بست چه قاطعانه پستانهاى اين ناقه را هر يک به سهم خود دوشيدند. 🔸سرانجام آن را در اختيار کسى قرار داد که جوّى از خشونت و سختگيرى بود با اشتباه فراوان و پوزش طلبى. 🔹کسى که با اين حوزه خلافت سر و کار داشت به کسى مى ماند که بر شتر سرکشى سوار گردد، اگر مهار آن را محکم بکشد پرده هاى بينى شتر پاره مى شود و اگر آن را آزاد بگذارد در پرتگاه سقوط مى کند. به خدا سوگند به خاطر اين شرايط، مردم گرفتار عدم تعادل و سرکشى و عدم ثبات و حرکات نامنظم شدند من که اوضاع را چنين ديدم صبر و شکيبايى پيشه کردم، با اين که دورانش طولانى و رنج و محنتش شديد بود. خطبه ۳ ♦️حَتَّى مَضَى الْأَوَّلُ لِسَبِيلِهِ فَأَدْلَى بِهَا إِلَى فُلَانٍ [ابْنِ الْخَطَّابِ] بَعْدَهُ. ثُمَّ تَمَثَّلَ بِقَوْلِ الْأَعْشَى: «شَتَّانَ مَا يَوْمِي عَلَى كُورِهَا ، وَ يَوْمُ حَيَّانَ أَخِي جَابِرِ»؛ فَيَا عَجَباً بَيْنَا هُوَ يَسْتَقِيلُهَا فِي حَيَاتِهِ إِذْ عَقَدَهَا لِآخَرَ بَعْدَ وَفَاتِهِ، لَشَدَّ مَا تَشَطَّرَا ضَرْعَيْهَا، فَصَيَّرَهَا فِي حَوْزَةٍ خَشْنَاءَ يَغْلُظُ كَلْمُهَا وَ يَخْشُنُ مَسُّهَا وَ يَكْثُرُ الْعِثَارُ فِيهَا وَ الِاعْتِذَارُ مِنْهَا، فَصَاحِبُهَا كَرَاكِبِ الصَّعْبَةِ إِنْ أَشْنَقَ لَهَا خَرَمَ وَ إِنْ أَسْلَسَ لَهَا تَقَحَّمَ، فَمُنِيَ النَّاسُ لَعَمْرُ اللَّهِ بِخَبْطٍ وَ شِمَاسٍ وَ تَلَوُّنٍ وَ اعْتِرَاضٍ، فَصَبَرْتُ عَلَى طُولِ الْمُدَّةِ وَ شِدَّةِ الْمِحْنَةِ. @h_shafiei
📄 📙تاریخ هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها 🖋نویسنده (ارائه کننده): محمدهادی یوسفی غروی 📌منبع: تاریخ در آینه پژوهش سال هفتم پاییز ۱۳۸۹شماره ۳ ⚜در تاریخ 26/11/89 برابر با یازدهم ربیع الاول 1432 و هم زمان با ایام پس از رحلت رسول خدا…، به همت گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، نشستی علمی با موضوع «بررسی تاریخ حمله به خانه حضرت فاطمه سلام الله علیها» با حضور استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی یوسفی غروی برگزار شد. از آنجا که تاریخ نویسان درباره تاریخ این حادثه، سخن صریح و روشنی ندارند، استاد محترم با بررسی بعضی از شواهد و قراین، دیدگاه جدیدی در این باره ارائه کرد. آنچه پیش روست متن ویرایش شده این بحث است. طبیعی است مطالب ارائه شده، دیدگاه استاد محترم است که در این نشریه عرضه میشود و باب بحث و بررسی درباره این موضوع همچنان باز است. http://ensani.ir/fa/article/306242 @h_shafiei
💠 «فدک»، مفهومی نمادین کسی که به‌دقت در ماجرای فدک و تحولات و گونه‌های مبارزاتی آن می‌نگرد، تنها درخواست یک زمین را در آن نمی‌بیند؛ بلکه مفهومی گسترده‌تر از اینها در ذهنش تجلی می‌یابد که هدفی را در دل خود دارد که برانگیزانندۀ یک انقلاب است و در پی بازپس گرفتن قدرت غصب‌شده و حاکمیت ازدست‌رفته و شکوه بزرگ و به راه آوردن امتی است که به قهقرا بازگشته بودند. براین‌اساس، فدک مفهومی نمادین دارد که به معنایی بزرگ اشاره می‌کند و مقصود از آن، فقط همان قطعه‌زمین غصب‌شده در حجاز نیست. و همین معنای نمادین فدک بود که آن مبارزه را از یک دادخواهی عادی با افقی محدود و دایره‌ای تنگ، به انقلابی با قلمروی وسیع و آفاقی گسترده تبدیل نمود. هریک از مستندات تاریخی مسلّم در این موضوع را که می‌خواهید بررسی کنید. آیا ستیزی مادی یا اختلاف درباره فدک به‌معنای محدود و واقعیت کم‌دامنه آن را می‌بینید؟! آیا مسابقه‌ای را شاهد هستید که برای دستیابی به محصولات آن زمین درگرفته است؟! محصولاتی که هرقدر هم در برآورد آن، مبالغه و اغراق شود، بازهم آن‌قدر نیست که دو طرف، ارزشی برایش قائل بوده باشند. هرگز چنین نیست! این دادخواهی، قیامی بر ضد بنیان‌های حکومت بود؛ فریادی بود که فاطمه می‌خواست با آن، بنیادی را که سنگ‌بنای تاریخ بعد از سقیفه بود، از جای برکند. برای اثبات این سخن،‌ کافی است به خطبۀ حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در مسجد و در برابر خلیفه و پیشاپیش آن جمع انبوه مهاجران و انصار نظر بیفکنیم که بیش از هرچیز بر مدار ستایش علی و تحسین مواضع جاودان وی در اسلام و اثبات حق اهل‌بیت می‌چرخد. حضرت زهرا در این خطبه اهل‌بیت را وسیله‌های رسیدن به خدا در میان بندگان، برگزیدگان ویژه خدا، جایگاه قداست الهی، حجت غیبی او و وارثان خلافت و حکومت پیامبرانش می‌شمرد و همچنین مسلمانان را توجه می‌بخشد که به نگون‌بختی دچار گشته‌اند، نسنجیده تصمیم گرفته‌اند، به دوران پیشینیانشان بازگشته‌اند، در پی سراب رفته‌اند و کار را به‌دست نااهل سپرده‌اند. این خطبه از فتنه‌ای که مردم به آن درافتاده‌اند و از انگیزه‌هایی که باعث شد کتاب خدا را کنار نهاده و با حکم آن در مسئله خلافت و امامت به مخالفت برخیزند، سخن می‌گوید. پس مسئله، میراث و هدیه [نبوی] نبود، مگر به همان اندازه که این دو، با موضوع سیاست کلان، پیوند می‌یافت. مسئله در دیدگاه حضرت زهرا، مطالبه زمین و خانه نبود؛ بلکه از نگاه او مسئله، مسئلۀ اسلام و کفر، ایمان و نفاق، و تعیین صریح و شورا بود. 📚 شهید صدر، فدک در تاریخ، ص٧٢ @h_shafiei
«فدک» استراتژی اهلبیت علیهم السلام یک مسئله که باید تعقیب بشود، داعیه‌هایی است که حاکی از استراتژی امامت است. انسان گاهی یک داعیه‌هایی در زندگی ائمّه میبیند که اینها عادی نیست، حاکی از استراتژی خاصّی است که آن همین استراتژی امامت است؛ یکی آن مسئله‌ی فدک است که هارون یک‌وقتی برای اینکه قال قضیّه‌ی بنی‌هاشم و ادّعاهایشان را بکَند، به موسی‌بن‌جعفر علیه السلام گفت که «حدّ فَدَکاً حَتّی اَرُدَّها اِلَیک‌»، محدودش کن، مشخّصش کن تا فدک را به تو برگردانم؛ حضرت اوّل امتناع میکنند، بعد میگویند: « لَا آخُذُها اِلّا بِحُدُودِها»، حدود اصلی‌اش را اگر بدهی میگیرم؛ بعد او میگوید که بسیار خب، حدودش را مشخّص کن؛ آن‌وقت خیلی جالب است، حضرت حدود برایش معیّن میکنند؛ حدودش این است: اَمّا الحَدُّ الاَوَّلُ فَعَدَن‌؛ یک حدّ فدک، عدن است؛ حالا اینها نشسته‌اند در مدینه یا در بغداد و دارند با هم صحبت میکنند؛ یکی‌اش عدن، منتهاالیه جزیرةالعرب؛ فَتَغَیَّرَ وَجهُ الرَّشِید؛ رنگش متغیّر شد؛ وَ قالَ اِیها، قالَ وَ الحَدُّ الثّانی سَمَرقَندُ؛ حدّ دوّمِ فدک، سمرقند است؛ فَاربَدّ وَجهُه؛ رنگش تیره شد؛ وَ الحَدُّ الثّالِثُ اِفرِیقِیَّة؛ حدّ سوّم، تونس است؛ فَاسوَدَّ وَجهُه؛ صورت هارون الرّشید سیاه شد؛ وَ قالَ هِیه؛ عجب! چه حرفی! قالَ وَ الرّابِعُ سیفُ البَحرِ مِمّا یَلی الجُزُرَ وَ اَرمِینِیَة؛حاشیه‌ی دریاها و آن جزیره‌ها و مثلاً ارمینیه؛ حالا ارمنستان [است] یا هر جا؛ مثلاً آن منتهاالیهِ دریای مدیترانه و آنجاها؛ قالَ الرَّشِیدُ فَلَم یَبقَ لَنا شَی‌ء؛ پس برای ما چه ماند؟ فَتَحَوَّل اِلیٰ مَجلِسی؛ بلند شو بیا سر جای من بنشین؛ قالَ مُوسیٰ علیه السّلام قَد اَعلَمتُکَ اَنَّنی اِن حَدَدتُها لَم تَرُدَّها؛ گفتم که اگر محدودش بکنم، تو آن را برنمیگردانی؛ فَعِندَ ذٰلِکَ عَزَمَ عَلیٰ قَتلِه؛ اینجا که شد، عازم شد که موسی‌بن‌جعفر را بکُشد؛ این داعیه‌ی موسی‌بن‌جعفر و از این قبیل داعیه‌ها در زندگی موسی‌بن‌جعفر، امام صادق و امام هشتم علیهم السلام وجود دارد که آن هم یک بحث قابل توجّه است. 📢بیانات آیت الله خامنه ای در مراسم افتتاحیه‌ کنگره جهانى حضرت رضا علیه‌السلام در مشهد ۱۳۶۵/۰۴/۲۸ @h_shafiei
💢 پیام تسلیت محمود امجد به مرگ ! 🔹 گاهی اوقات فقط باید تفسیر برخی آیات را به نظاره نشست... مثل این آیه: ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَىٰ... آنگاه فرجام كسانى كه بد كردند بدتر شد... 🆔 @rasanewsagency
🔰غصب خلافت از زبان امیرالمومنین علیه السلام ۳ 🔸تا آن كه روزگار عمر هم سپرى شد. سپس عمر خلافت را در گروهى قرار داد كه پنداشت من همسنگ آنان مى باشم. 🔹پناه بر خدا از اين شورا، در كدام زمان در برابر شخص اوّلشان در خلافت مورد ترديد بودم، تا امروز با اعضاى شورا برابر شوم كه هم اكنون مرا همانند آنها پندارند و در صف آنها قرارم دهند ناچار باز هم كوتاه آمدم، و با آنان هماهنگ گرديدم.  🔸يكى از آنها با كينه اى كه از من داشت روى بر تافت،( ابی وقاص) و ديگرى دامادش( ابن عوف ) را بر حقيقت برترى داد و آن دو نفر ديگر كه زشت است آوردن نامشان.(طلحه و زبیر) 🔹تا آن كه سومى به خلافت رسيد، دو پهلويش از پرخورى باد كرده، همواره بين آشپزخانه و دستشويى سرگردان بود، و خويشاوندان پدرى او از بنى اميّه به پاخاستند و همراه او بيت المال را خوردند و بر باد دادند، چون شتر گرسنه اى كه بجان گياه بهارى بيفتد. 🔸آنقدر اسراف كرد كه ريسمان بافته او باز شد و أعمال او مردم را برانگيخت، و شكم بارگى او نابودش ساخت. خطبه ۳ ♦️حَتَّى إِذَا مَضَى لِسَبِيلِهِ جَعَلَهَا فِي [سِتَّةٍ] جَمَاعَةٍ زَعَمَ أَنِّي أَحَدُهُمْ، فَيَا لَلَّهِ وَ لِلشُّورَى! مَتَى اعْتَرَضَ الرَّيْبُ فِيَّ مَعَ الْأَوَّلِ مِنْهُمْ حَتَّى صِرْتُ أُقْرَنُ إِلَى هَذِهِ النَّظَائِرِ، لَكِنِّي أَسْفَفْتُ إِذْ أَسَفُّوا وَ طِرْتُ إِذْ طَارُوا، فَصَغَا رَجُلٌ مِنْهُمْ لِضِغْنِهِ وَ مَالَ الْآخَرُ لِصِهْرِهِ مَعَ هَنٍ وَ هَنٍ، إِلَى أَنْ قَامَ ثَالِثُ الْقَوْمِ نَافِجاً حِضْنَيْهِ بَيْنَ نَثِيلِهِ وَ مُعْتَلَفِهِ وَ قَامَ مَعَهُ بَنُو أَبِيهِ يَخْضَمُونَ مَالَ اللَّهِ [خَضْمَ] خِضْمَةَ الْإِبِلِ نِبْتَةَ الرَّبِيعِ إِلَى أَنِ انْتَكَثَ عَلَيْهِ فَتْلُهُ وَ أَجْهَزَ عَلَيْهِ عَمَلُهُ وَ كَبَتْ بِهِ بِطْنَتُهُ. @h_shafiei
💠 روش فاطمه سلام‌الله‌علیها در قیام علیه انحراف نقش فاطمی در این خلاصه می‌‌‌‌شد که حضرت صدّیقه سلام‌الله‌علیها از خلیفۀ اول بخواهد تا اموالی را که از او گرفته بود، بازپس دهد و این درخواست را دستاویزی برای مناقشه دربارۀ مسئلۀ بنیادین، یعنی خلافت، قرار دهد و این حقیقت را به مردم بفهماند که آن لحظه که از علی به‌سوی ابوبکر روی گرداندند، لحظۀ هوس‌‌رانی و انحراف بوده و بدین‌‌سان، به ناکامی گراییده و با کتاب خداوندگارشان مخالفت ورزیده و در پی سراب رفته‌‌اند. هنگامی که این اندیشه در ذهن حضرت فاطمه استوار شد، برپا خاست تا اوضاع زمانه را تصحیح نماید و از حکومت اسلامی که بنیانش در سقیفه بنا نهاده شد، آلودگی‌‌هایی را که به آن درآمیخته بود، پاک گرداند. روش او برای دستیابی به این مقصود، این بود که خلیفۀ حاکم را متهم سازد که به خیانتی آشکار دست زده و حرمت قانون را به بازی گرفته است و نیز بیان کند که دستاوردهای آن معرکۀ انتخاباتی که ابوبکر به‌عنوان خلیفه از آن سر برآورده، مخالفت با کتاب خدا و راه صواب است. 📚 شهید صدر، فدک در تاریخ، ص١٢٢ @h_shafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیشنهاد میکنم حتما این فیلم نبینید اما .... بگذریم. @h_shafiei
📃 📙کارآمدی قاعده ید در اثبات مالکیت حضرت زهرا علیها السلام بر فدک 🖋نویسندگان: بهاری، حمید ؛ عاملی، سید حسن ؛ 📌فصلنامه: فقه و مبانی حقوق اسلامی پاییز و زمستان ۱۳۹۵، سال چهل و نهم - شماره ۲ ❇️چکیده: مسأله مصادره فدک یکی از مهمترین مسائل تاثیرگذار بر حوادث سیاسی و مسائل مربوط به حکومت اسلامی درصدر اسلام بوده و از زوایای گوناگونی قابل بررسی است. در این مقاله به اثبات مسائل فقهی مربوط به ملکیت فدک برای حضرت زهرا (سلام الله علیها) اشاره شده است. با استفاده از قاعده ""ید"" و با توجه به آیات و روایات در مستندات طرفین منازعه و با توجه به استدلال های حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در مورد فدک و مقایسة آن با قوانین حقوقی اسلام، اثبات می کنیم نمی توان با استناد به حدیث «لانورث» که اعتبارخویش را به دلیل تعارض با قرآن و سیره انبیاء از دست داده، حضرت فاطمه(سلام اللهعلیها) را ازحق خود محروم کرد. و این تصمیم حکومت با کتاب و سنت مغایرت دارد. همچنین براساس اسناد موجود در پرونده فدک، خلیفة اول هیچ گونه مدرکی دال بر مالکیت آن نداشته و ادعا و شاهد خواستن آن ها نیز بی مورد بوده و این داوری از جهات مختلف اشکال دارد. @h_shafiei
🛑 برخی دوستان پیام دادند فیلم باز نمیشه براشون؛ بهشون عرض کردم بهتـر! بنده از ظهر که دیدم قلبم به شدت تحت فشاره؛ بشکند گردن کسانی که علیه نظام اسلامی فعالیت می کنند، اگر این نظام نبود نه تنها امنیت مردم این سرزمین بلکه سایر مستضعفین به مخاطره می افتاد. لعنت خدا و ملائکه و اولیاء الهی بر مبغضین و معاندین این نظام پر برکت