🔰غصب خلافت از زبان امیرالمومنین علیه السلام ۳
🔸تا آن كه روزگار عمر هم سپرى شد. سپس عمر خلافت را در گروهى قرار داد كه پنداشت من همسنگ آنان مى باشم.
🔹پناه بر خدا از اين شورا، در كدام زمان در برابر شخص اوّلشان در خلافت مورد ترديد بودم، تا امروز با اعضاى شورا برابر شوم كه هم اكنون مرا همانند آنها پندارند و در صف آنها قرارم دهند ناچار باز هم كوتاه آمدم، و با آنان هماهنگ گرديدم.
🔸يكى از آنها با كينه اى كه از من داشت روى بر تافت،( ابی وقاص) و ديگرى دامادش( ابن عوف ) را بر حقيقت برترى داد و آن دو نفر ديگر كه زشت است آوردن نامشان.(طلحه و زبیر)
🔹تا آن كه سومى به خلافت رسيد، دو پهلويش از پرخورى باد كرده، همواره بين آشپزخانه و دستشويى سرگردان بود، و خويشاوندان پدرى او از بنى اميّه به پاخاستند و همراه او بيت المال را خوردند و بر باد دادند، چون شتر گرسنه اى كه بجان گياه بهارى بيفتد.
🔸آنقدر اسراف كرد كه ريسمان بافته او باز شد و أعمال او مردم را برانگيخت، و شكم بارگى او نابودش ساخت.
#نهج_البلاغه خطبه ۳
♦️حَتَّى إِذَا مَضَى لِسَبِيلِهِ جَعَلَهَا فِي [سِتَّةٍ] جَمَاعَةٍ زَعَمَ أَنِّي أَحَدُهُمْ، فَيَا لَلَّهِ وَ لِلشُّورَى! مَتَى اعْتَرَضَ الرَّيْبُ فِيَّ مَعَ الْأَوَّلِ مِنْهُمْ حَتَّى صِرْتُ أُقْرَنُ إِلَى هَذِهِ النَّظَائِرِ، لَكِنِّي أَسْفَفْتُ إِذْ أَسَفُّوا وَ طِرْتُ إِذْ طَارُوا، فَصَغَا رَجُلٌ مِنْهُمْ لِضِغْنِهِ وَ مَالَ الْآخَرُ لِصِهْرِهِ مَعَ هَنٍ وَ هَنٍ، إِلَى أَنْ قَامَ ثَالِثُ الْقَوْمِ نَافِجاً حِضْنَيْهِ بَيْنَ نَثِيلِهِ وَ مُعْتَلَفِهِ وَ قَامَ مَعَهُ بَنُو أَبِيهِ يَخْضَمُونَ مَالَ اللَّهِ [خَضْمَ] خِضْمَةَ الْإِبِلِ نِبْتَةَ الرَّبِيعِ إِلَى أَنِ انْتَكَثَ عَلَيْهِ فَتْلُهُ وَ أَجْهَزَ عَلَيْهِ عَمَلُهُ وَ كَبَتْ بِهِ بِطْنَتُهُ.
@h_shafiei
💠 روش فاطمه سلاماللهعلیها در قیام علیه انحراف
نقش فاطمی در این خلاصه میشد که حضرت صدّیقه سلاماللهعلیها از خلیفۀ اول بخواهد تا اموالی را که از او گرفته بود، بازپس دهد و این درخواست را دستاویزی برای مناقشه دربارۀ مسئلۀ بنیادین، یعنی خلافت، قرار دهد و این حقیقت را به مردم بفهماند که آن لحظه که از علی بهسوی ابوبکر روی گرداندند، لحظۀ هوسرانی و انحراف بوده و بدینسان، به ناکامی گراییده و با کتاب خداوندگارشان مخالفت ورزیده و در پی سراب رفتهاند.
هنگامی که این اندیشه در ذهن حضرت فاطمه استوار شد، برپا خاست تا اوضاع زمانه را تصحیح نماید و از حکومت اسلامی که بنیانش در سقیفه بنا نهاده شد، آلودگیهایی را که به آن درآمیخته بود، پاک گرداند.
روش او برای دستیابی به این مقصود، این بود که خلیفۀ حاکم را متهم سازد که به خیانتی آشکار دست زده و حرمت قانون را به بازی گرفته است و نیز بیان کند که دستاوردهای آن معرکۀ انتخاباتی که ابوبکر بهعنوان خلیفه از آن سر برآورده، مخالفت با کتاب خدا و راه صواب است.
📚 شهید صدر، فدک در تاریخ، ص١٢٢
@h_shafiei
15.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیشنهاد میکنم
حتما این فیلم نبینید
اما .... بگذریم.
@h_shafiei
📃 #معرفی_مقاله
📙کارآمدی قاعده ید در اثبات مالکیت حضرت زهرا علیها السلام بر فدک
🖋نویسندگان: بهاری، حمید ؛ عاملی، سید حسن ؛
📌فصلنامه: فقه و مبانی حقوق اسلامی پاییز و زمستان ۱۳۹۵، سال چهل و نهم - شماره ۲
❇️چکیده: مسأله مصادره فدک یکی از مهمترین مسائل تاثیرگذار بر حوادث سیاسی و مسائل مربوط به حکومت اسلامی درصدر اسلام بوده و از زوایای گوناگونی قابل بررسی است. در این مقاله به اثبات مسائل فقهی مربوط به ملکیت فدک برای حضرت زهرا (سلام الله علیها) اشاره شده است. با استفاده از قاعده ""ید"" و با توجه به آیات و روایات در مستندات طرفین منازعه و با توجه به استدلال های حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در مورد فدک و مقایسة آن با قوانین حقوقی اسلام، اثبات می کنیم نمی توان با استناد به حدیث «لانورث» که اعتبارخویش را به دلیل تعارض با قرآن و سیره انبیاء از دست داده، حضرت فاطمه(سلام اللهعلیها) را ازحق خود محروم کرد. و این تصمیم حکومت با کتاب و سنت مغایرت دارد. همچنین براساس اسناد موجود در پرونده فدک، خلیفة اول هیچ گونه مدرکی دال بر مالکیت آن نداشته و ادعا و شاهد خواستن آن ها نیز بی مورد بوده و این داوری از جهات مختلف اشکال دارد.
@h_shafiei
مبشرصبح
پیشنهاد میکنم حتما این فیلم نبینید اما .... بگذریم. @h_shafiei
🛑 برخی دوستان پیام دادند فیلم باز نمیشه براشون؛
بهشون عرض کردم بهتـر! بنده از ظهر که دیدم قلبم به شدت تحت فشاره؛
بشکند گردن کسانی که علیه نظام اسلامی فعالیت می کنند، اگر این نظام نبود نه تنها امنیت مردم این سرزمین بلکه سایر مستضعفین به مخاطره می افتاد.
لعنت خدا و ملائکه و اولیاء الهی بر مبغضین و معاندین این نظام پر برکت
مقام معظم رهبری:
❌اسم فلان بازیکن فوتبالِ فلان کشور را همهی بچّهها میدانند، اسم رئیسعلی دلواری را نمیدانند، اسم نادر مهدوی اصلاً به گوششان نرسیده، خبر ندارند؛ کاری باید کرد تا این نامها زنده بمانند؛ اینها الگو هستند.
🔻مثلاً فرض کنید روی کتابچههای بچّهها، دفترهای بچّهها، روی پشت جلد کتابها، در خود کتابهای درسی، روی لباسها، عکس اینها، خصوصیّت اینها، اسم اینها چاپ و نوشته بشود.
🔻 این مخصوص شما هم نیست؛ شما هم باید این کار را بکنید، امّا دستگاههای تبلیغاتی کشور در همه جا، بخصوص در مراکز حسّاس و مهم بایست تلاش کنند این فکر جهاد را با شاخص کردن چهرههای بزرگ جهادی گسترش بدهند و عمق ببخشند. بنابراین کار، کار بسیار مهمّی است. بایستی کاری کنیم که مردم احساس کنند که دنبالهی راه اینها، راه نجات است؛ کما اینکه همین هم هست.
⬅️اگر چنانچه یک کشوری که نفت دارد، معدن دارد، امکانات گوناگون دارد، جایگاه حسّاس جغرافیایی دارد، تنوّع عظیم اقلیمی دارد -مثل کشور ما با هشتاد میلیون جمعیّت- که مورد طمع قدرتها است، نتواند از خودش دفاع کند، نتواند جهاد کند، نتواند تواناییهای خودش را بُروز بدهد و خودش را اداره کند، خب عزّت او، حیثیّت او پایکوب خواهد شد، لگدکوب خواهد شد. ما باید بتوانیم این روحیه را در همه گسترش بدهیم که بِایستند؛ کما اینکه خوشبختانه امروز به برکت انقلاب، ملّت ایران ایستاده است، امّا باید اینها را برای آینده نهادینه کرد تا راه جهاد، راه ایستادگی، راه مقاومت، راه قطعی نسلهای پیدرپی قرار بگیرد!
۹۸/۱۰/۲۳
#شهید_نادر_مهدوی
🌷تاریخ شهادت ۱۶مهرماه۶۶
@h_shafiei
📲 #معرفی_کانال
⚜برای آشنایی با اندیشه های شهید سید محمدباقر صدر (نابغه جهان اسلام) و اطلاع از اخبار مربوط، این کانال را در فضای مجازی دنبال کرده و به دیگران نیز معرفی کنید.
❇️ پژوهشگاه شهیدصدر در فضای مجازی
ایتا و تلگرام:
🆔 @shahidsadr
سایت:
www.mbsadr.ir
اينستاگرام:
https://www.instagram.com/shahidsadr/
@h_shafiei
⚫️جان برادر
🔹تقدیم به شهدای حادثه بمب گذاری در مسجد ولایت قندوز افغانستان
🔹حادثهی تلخ و مصیبتبار انفجار در مسجد منطقه خانآباد استان قندوز که به جانباختن جمع زیادی از مؤمنان نمازگزار انجامید، ما را داغدار کرد
🎨اثر استاد انقلابی حسن روح الامین
@h_shafiei
💠 چرا امیرمومنان علی علیهالسلام قیام نکردند
علی علیهالسلام بر سر دو راهی قرار داشت که پیمودن هر دو برایش سخت و دشوار بود:
۱. در برابر خلافت ابوبکر، انقلاب مسلحانه اعلان نماید؛
۲. خار در چشم و استخوان در گلو، صبر پیشه کند.
حاکمان آن زمانه کسانی نبودند که با کوچکترین مخالفت، از قدرت خویش دست کشند. دانستیم که ایشان به خلافت بسیار دلبسته بودند. این بدان معنا بود که به دفاع از قدرتِ تازۀ خویش میپرداختند.
در این حال، کاملاً معقول بود که سعدبنعباده از فرصت استفاده کند تا در راه هوسهای سیاسی خود، جنگی تازه به راه اندازد. میدانیم که وقتی از وی بیعت خواستند، حزب پیروز را تهدید به حرکت انقلابی نمود و گفت: «نه، به خدا سوگند! با شما بیعت نخواهم کرد تا همۀ تیرهایم را به سوی شما بیفکنم...»؛ اما به گمان قوی، او از پرداختن به این انقلاب هراس داشت و جرئت نمیکرد که نخستین کسی باشد که در برابر دستگاه حاکم شمشیر از نیام برکشد… پس اگر بانگی نیرومند را میشنید که آشکارا ندای انقلاب برمیآورد، این قابلیت را داشت که هیجان و حمیّتش برانگیخته شود و شورش را از سر گیرد.
افزونبراین، نباید امویان و تشکّل سیاسی آنها برای دستیابی به قدرت و مقام را فراموش کنیم. همچنین نباید از یاد ببریم که آنان در واپسین سالهای جاهلیت، در مکه دارای نفوذ بسیاری بودند…. پس امویان آمادۀ شورش و کودتا بودند و آنگاه که به علی علیهالسلام پیشنهاد کردند فرماندهی مخالفان را به عهده بگیرد، او آشکارا این را دریافت، اما میدانست امویان کسانی نیستند که بتوان به حمایتشان اعتماد نمود؛ بلکه تنها میخواهند از این راه به اهداف خویش دست یابند. پس درخواست آنها را نپذیرفت.
بدینسان، انقلاب علوی در آن زمان بهمعنای راه انداختن جنگی خونبار بود که نبردهای خونین پیاپی با اهدافی متفاوت را در پی داشت و زمینۀ اوضاعی را فراهم میآورد که ابتدا فتنهگران و سپس منافقان از آن سوءاستفاده میکردند.
بنابراین، شرایط آن بلای پیشآمده بهگونهای بود که به علی اجازه نمیداد به تنهایی در برابر قدرت حاکم ندای انقلاب برآورد؛ بلکه اگر او چنین میکرد، انقلابهای متعددی شکل میگرفت و جبهههای گوناگون با اهداف مختلف در برابر هم به نبرد برمیخاستند و بدینسان، کیان اسلامی در آن لحظۀ دشوار برچیده میشد.
📚 شهید صدر، فدک در تاریخ، گزیدهای از ص١١١تا١١۴
@h_shafiei
📃 #معرفی_مقاله
📙استشهاد به آیات قرآن، در کلام حضرت زهرا علیهاالسلام.
🖋نویسنده: عظیمی، سیده کبری ؛
📌مطالعات تاریخی قرآن و حدیث پاييز و زمستان ۱۳۸۲ - شماره ۳۱ و ۳۲
⚜چکیده:
بانوی نمونة اسلام حضرت فاطمه علیها السلام از آنجا که حافظ قرآن بودند و بر معارف قران تسلّط کامل داشتند, در سخنانشان به اقتضای کلام و در جای مناسب به آیات قرآن استشهاد نمودهاند.
در دفاع از ولایت حضرت علی علیهالسلام دراثبات مالکیّت خود بر فدک و همچنین در موعظهها و دعاهای خویش, آیات قرآن را تلاوت نمودهاند.
گاه آیات را در اثبات کلام خود تلاوت نمودهاند و گاه مفهوم التزامی آیه را در نظر داشتهاند و گاه به ظاهر آبه احتجاج نمودهاند.
سخنان حضرت به خاطر انس فوقالعادة ایشان با قرآن. بسیار تحت تاثیر قرآن است. لذا در کلام ایشان, عبارات و تعابیر قرآنی نیز بدون آنکه ایه خاضی در کلامشان تلاوت شود، مشاهده میشرد.
در این مقاله فقط به استشهادات قرانی صدیقه طاهره علیها السلام که به منظور معرّفی خویش و ترغیب مسلمانان به پاسداری از دین و سفارش به تفوی تلاوت کردهاند. اشاره شده است.
@h_shafiei