⭕️خروج از #برجام و توقف اقدامات دواطلبانه پروتکل الحاقی در برابر فعال سازی #مکانیسم_ماشه
🔹در پیج اینستاگرامم بخوانید👇
https://www.instagram.com/p/CEFIYtop-8A/?igshid=yfyrb5wlenr0
✅ @haallaj
⭕️چرا اروپا با مکانیسم ماشه مخالفت کرد؟
🔹پس از شکست آمریکا در تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل جهت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، سرانجام آمریکا رسما مکانیسم ماشه را فعال کرد
🔹در این میان تمامی طرف های برجام اعم از چین و روسیه و همچنین تروئیکای اروپایی با اقدام آمریکا در فعال سازی مکانیسم ماشه مخالفت کردند. اما به راستی چرا کشورهای اروپایی با اقدام دولت ترامپ مخالفت کردند؟
🔹تروئیکای اروپایی در بیانیه رسمی خود پس از اعلام فعال سازی مکانیسم ماشه توسط آمریکا می نویسد: «ما نمیتوانیم از این اقدام که با تلاشهای فعلی ما برای حمایت از برجام سازگاری ندارد حمایت کنیم.»
🔹در حالی تروئیکای اروپایی مدعی تلاش برای حمایت و حفظ برجام شده است، که آنها هیچکدام از تعهدات 11 گانه خود ذیل ضمیمه دوم برجام اعم از تضمین فروش نفت و تسهیلات بانکی عمل نکرده اند و حتی وعده حداقلی خود یعنی اینستسکس یا همان سازوکار نفت در برابر غذا را هم محقق نکرده اند و طی این سال ها همسو با راهبرد فشارحداکثری آمریکا تمامی تحریم های ثانویه آمریکا را رعایت کرده و اخیرا هم با طراحی آنها پرونده ایران را به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برده و علیه ایران قطعنامه صادر کرده تا زمینه ارسال پرونده ایران به شورای امنیت مهیا شود.
🔹لذا کشورهای اروپایی همانند سال های گذشته کماکان سعی دارند با وعده های پوچ، ایران را در برجام و با حفظ تعهدات و نظارت های بی سابقه نگه دارند و از آن سو خود نیز به هیچ تعهدی پایبند نباشند تا از طریق برجام بتوانند زمینه مهار ایران و همچنین گسترش برجام به حوزه های موشکی و منطقه ای استفاده کنند.
🔹کشورهای اروپایی که به دنبال ریاست جمهوری جوبایدن دموکرات هستند، تلاش دارند ایران را در برجام نگه دارند تا با روی کارآمدن جوبایدن پروژه مهار ایران که بصورت کاملا دقیق و بلندمدت در برجام طراحی شده بود را پیش ببرند.
🔹اروپا و دموکرات های آمریکایی به دنبال تمدید مدت دار تحریم های تسلیحاتی ایران هستند و از طرفی هم می دانند با وجود تحریم های ثانویه آمریکا حتی با لغو تحریم های تسلیحاتی ایران در عمل اتفاق خاصی نخواهد افتاد، از طرفی ظرفیت برجام در مهار ایران را می دانند و خروج ایران از برجام را به عنوان ضربه اساسی به پروژه مهار ایران می دانند لذا برای ادامه راهبرد خود یعنی استفاده از ظرفیت های تهدیدزا برجام چون مکانیسم ماشه، ظرفیت های کنترلی و نظارتی برجام، و همچنین ابزارهای متعدد در جهت گسترش برجام هسته ای به حوزه های موشکی، منطقه ای و حقوق بشر، حفظ برجام را ضروری می دانند.
🔹در جریان رای ممتنع سه کشور اروپایی به قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت جهت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نیز اروپایی ها در بیانیه ای برخلاف وارونه نمایی جریان غرب گرای داخلی صراحتا اعلام کردند، دلیل رای ممتنع آنها نه مخالفت با آمریکا و عدم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بوده بلکه به این علت بوده که به یقین رسیده بودند، قطعنامه پیشنهادی آمریکا با استقبال اعضای شورای امنیت روبرو نخواهد شد و نهایتا با وتو چین و روسیه مواجه خواهد شد.
🔹تروئیکای اروپایی در ادامه بیانیه اخیر خود پس از فعال سازی مکانیسم ماشه توسط آمریکا نیت پلید خود را آشکار می کند و می نویسد: «ما از ایران میخواهیم به منظور حفظ توافق تمامی اقدامات ناسازگار با تعهدات هستهای خودش را به عقب برگردانده و بدون تأخیر به پایبندی کامل توافق برگردد. همانطور که تا به حال در مقاطع مختلف از جمله در بیانیه مورخه ۱۹ ژوئن اعلام کردهایم ما به ویژه با توجه به اقدامات ثباتزدای ایران که بیوقفه ادامه دارند از تبعات انقضای تحریمهای تسلیحاتی علیه ایران نگرانیهای جدی داریم.»
🔹دقیقا همین ادبیات را نیز در بیانیه سه کشور اروپایی پس از رای ممتنع به قطعنامه پیشنهادی آمریکا شاهد بودیم و در آنجا نیز ایران را ناقض قطعنامه 2231 دانستند و اعلام کردند نسبت به فعالیت های منطقه ای ایران چالش های جدی دارند که ایران باید پاسخگو باشد و همچنین از تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران نیز استقبال کردند.
🔹لذا در اهداف و نیات میان اروپایی ها و آمریکا تفاوت ماهوی وجود ندارد طی سال های گذشته نیز کاملا همسو با راهبرد فشار حداکثری آمریکا عمل کرده اند. اروپایی ها در یک راه میانه به دنبال تمدید مدت دار تحریم تسلیحاتی ایران هستند به گونه ای که برجام نیز آسیب نبیند و از آن طرف تحریم های تسلیحاتی ایران نیز لغو نشود.
🔹هدف اروپا از حفظ برجام، پیشبرد پروژه مهار ایران از طریق برجام بدون اندک امتیاز و همچنین دادن پالس به وابستگان فکری خود در ایران است تا شبکه تحریف و بزک کنندگان غرب توانی کسب کنند تا بلکه با آمدن جوبایدن زمینه های ریل گذاری برجام های موشکی و منطقه ای آماده شود.
✍️ #علیرضا_فقیهی_راد
✅ @haallaj
⭕️حق وتو مضاعف آمریکا؛ علیه ایران و شورای امنیت!
🔺آمریکا چگونه مکانیسم ماشه را فعال خواهد کرد؟
🔹آمریکایی ها معتقدند هرچند از برجام خارج شده اند، اما به موجب بند 10 قطعنامه 2231 که در تایید و پشتوانه برجام صادر شد، آمریکا از موسسان برجام است و همچنین براساس این بند کشورهای عضو به استفاده از مکانیسم حل اختلاف در برجام صرفا «تشویق» شده اند و هیچگونه «الزامی» وجود ندارد. لذا آمریکا به استناد بند 10 قطعنامه 2231 حق استفاده از مکانیسم ماشه را برای خود قائل است.
🔹آمریکا مدعی است با استناد به بند 10 قطعنامه به دلیل اینکه جزو تاسیس کنندگان برجام بوده و نام این کشور ذکر شده و همچنین در هیچ جای دیگر قطعنامه شورای امنیت قید نشده که کشوری در صورت خروج از برجام، از دایره مشارکت کنندگان حذف می شود، بنابراین به عنوان «مشارکت کننده» حتی اگر از برجام خارج شده باشد می تواند از ظرفیت قطعنامه 2231 در فعال سازی مکانیسم ماشه استفاده کند.
🔹در ادامه نیز آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه به بند 11 قطعنامه 2231 استناد می کند و به دلیل عدم ماهیت الزام آور بند 10 و عدم انحصار بند 11 در ارجاع شکایت به کمیسیون مشترک برجام، می تواند راسا درخواست خود را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دهد و تمامی تحریم ها و قطعنامه های لغو شده را بازگرداند.
🔹اگر تفسیر آمریکا از قطعنامه 2231 و عنوان «مشارکت کننده» پذیرفته شود، راجع «ادامه لغو تحریم ها» در شورای امنیت رای گیری می شود که با وتو هر عضو از جمله آمریکا، حداکثر 30 روز تمامی تحریم ها و قطعنامه های لغو شده قبلی باز می گردد.
🔹اما چالش اساسی این است که آمریکا با اینکه چین و روسیه و سه کشور اروپایی با تفسیر او از قطعنامه 2231 مبنی بر «مشارکت کننده بودن» آمریکا و تبعا فعال سازی مکانیسم ماشه مخالفند، چگونه می تواند این مسیر را طی کند و سرانجام این چالش حقوقی به کجا ختم خواهد شد؟
🔹براساس ماده 27 منشور سازمان ملل که مربوط به شیوه تصمیم گیری در شورای امنیت است، در بند 2 این ماده آمده است که موضوعات مطرح شده در شورای امنیت اگر آیین نامه ای( شکلی) باشند شورا با اکثریت اعضا یعنی 9 رای موافق تصمیم می گیرد و در بند 3 این ماده نیز آمده است اگر موضوعات غیرآیین نامه(ماهوی) باشند تصمیم شورا با اکثریت 9 رای و موافقت اعضای دائم( اعمال حق وتو) انجام می گیرد. رای ممتنع عضو دائم نیز رای موافق شمرده می شود.
🔹بحث تفسیر متن قطعنامه 2231 و مشارکت کننده بودن یا نبودن آمریکا بسیار روشن است یک موضوع آیین نامه ای بدون حق وتو اعضاست. از طرفی امروز آمریکا یک گزارش یا اطلاعیه به عنوان مشارکت کننده برجام به شورای امنیت ارائه داده است. آمریکا بدبینانه ترین حالت را درنظر گرفته است، اگر چین و روسیه یک قطعنامه آیین نامه ای ارائه کردند مبنی بر اینکه آمریکا «مشارکت کننده» در برجام نیست و نمی تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند، تکلیف چیست؟ چین و روسیه مدعی می شوند موضوع «عدم مشارکت کنندگی» آمریکا از نوع آیین نامه ای است، و در مقابل آمریکا نیز حتما استدلال می کنند این یک موضوع غیرآیین نامه ای و تابع حق وتو اعضاست.
🔹لذا در شورای امنیت ابتدا رای گیری می شود که آیا موضوع آیین نامه ای یا غیرآیین نامه ای است؟ طبق رویه شورای امنیت رای گیری درباب آیین نامه ای یا غیرآیین نامه ای بودن موضوعات، خود یک امر غیرآیین نامه ای و مشمول حق وتو اعضاست. لذا آمریکا ابتدا یکبار از حق وتو خود استفاده می کند و موضوع را غیرآیین نامه ای می کند.(وتو اول) سپس با غیرآیین نامه ای شدن موضوع قطعنامه پیشنهادی چین و روسیه، مجددا از حق وتو خود استفاده می کند و موضوع «عدم مشارکت در برجام» را رد خواهد کرد(وتو دوم) و خواهد توانست با «مشارکت کننده» قلمدادشدن خود، مکانیسم ماشه را فعال کند. به این عمل استفاده از قدرت «وتو مضاعف» یا «دابل وتو» نیز می گویند.
🔹آمریکا وارد یک قمار سنگین شده که در این کارزار نه تنها حیثیت خودش در خطر است، بلکه خدشه ای اساسی به رویه های شورای امنیت سازمان ملل و حق وتو وارد خواهد کرد. طی دهه های گذشته اعضای شورای امنیت از وتو مضاعف استفاده نکرده اند، این اقدام آمریکا با هدف شکست ایران و بازگشت تحریم های شورای امنیت، موجب نقض عرف دهه های گذشته شورای امنیت خواهد شد و احتمالا با این اقدام زین پس تصمیم گیری های شورای امنیت دچار تحول می شوند و در آینده نزدیک نیز باید شاهد اعمال حق وتو مضاعف توسط بقیه اعضای دائم شورای امنیت علیه آمریکا نیز باشیم.
🔹گویا ترامپ می خواهد هزینه خسارت های احتمالی بعدی در شورای امنیت را بپذیرد، ولی در این پرونده علیه ایران بصورت کاملا یکجانبه پیروز شود.
✍️ #علیرضا_فقیهی_راد
🔺متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید👇
https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2360291/
✅ @haallaj
⭕️ توافق سازش امارات؛ علیه ایران!
🔹 امارات و رژیم صهیونیستی حداقل از سال 2015 روابط مخفیانه ای داشتند اما امروز رسما با وساطت و بازیگری آمریکا این روابط جنبه علنی و رسمی پیدا کرد. امارات پس از مصر که در قالب پیمان کمپ دیوید در سال 1978 و اردن در قالب پیمان وادی عربه در سال 1994 با رژیم صهیونیستی صلح کردند، سومین کشور عربی است که با این رژیم جعلی بصورت رسمی توافق صلح امضا می کند.
🔹پیرامون اهداف و چرایی این توافق و همچنین اهمیت زمانی این توافق نکات و مولفه های متعددی قابل طرح است. اعم از تسریع یا تضعیف طرح الحاق و معامله قرن، عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل،ایجاد دستاورد برای سیاست خارجی ترامپ و نتانیاهو، دستیابی امارات به تسلیحات و تکنولوژی های پیشرفته نظامی امنیتی و...را می توان نام برد که در جای خود قابل بررسی است
🔹اما حضور مستقیم و بازیگری آمریکا برای انجام این توافق از منظر راهبردهای آمریکا در جهت مهار ایران و ایجاد موازانه منطقه ای علیه ایران و با هدف حفظ امنیت رژیم صهیونیستی و تضعیف جبهه مقاومت سوی دیگر ماجراست. برای بررسی اهداف کلان این توافق جهت مهار ایران باید نگاهی به آخرین سند امنیت ملی آمریکا در سال 2017 انداخت
🔹در آخرین سند راهبرد امنیت ملی آمریکا که در دسامبر2017 منتشر شد، ایران در کنار کشورهایی مانند کره شمالی، روسیه و چین به عنوان تهدیدها و چالش های اصلی آمریکا در سطح بین المللی و منطقه ای مطرح شده است. هدف اصلی در این سند، امنیتی سازی و مطرح کردن ایران به عنوان تهدید امنیت جهانی و منطقه ای است. در همین راستا در سند امنیت ملی آمریکا نام ایران 17 بار تکرار شده است.
🔹در بخش منطقه غرب آسیا این سند محور اصلی در کنار هم قراردادن ایران و گروه های تروریستی به عنوان تهدیدات اصلی منطقه و لزوم پیوند و اتحاد بین کشورهای عربی و اسرائیل برای مهار و مقابله با این تهدیدات است. لذا نقطه کانونی این بخش امنیتی کردن چهره جمهوری اسلامی ایران و از طرفی استفاده از فرصت همسویی کشورهای عربی و اسرائیل برای ایجاد توازن در منطقه و مهار ایران می باشد. آمریکا ذیل این راهبرد، موازانه فراساحلی (Offshore balancing) را به عنوان ابزار مهار ایران در منطقه غرب آسیا در اولویت خود قرار می دهد
🔹بخش منطقه خاورمیانه سند راهبرد امنیت ملی آمریکا در واقع براساس «نخست اسرائیل» تدوین شده است. به گونه ای که در این بخش تلاش می شود ضمن عادی سازی از وضعیت اسرائیل در منطقه، ایران را به عنوان تهدید اصلی منطقه مطرح کند. این سند با تاکید بر «تهدید ایران» مناقشه اساسی اسرائیل-فلسطین را کم اهمیت تر جلوه می دهد و ریشه منازعات در خاورمیانه را نه مناقشه فلسطین بلکه «اقدامات مخرب ایران» و «افراط گرایی» طرح می کند. در سند راهبردی بصورت مشخص آمده است: «برای نسل ها، مناقشه بین اسرائیل و فلسطینی ها به عنوان بزرگ ترین عامل مانع صلح و رفاه در منطقه قلمداد شده است. امروز، تهدیدات از جانب سازمان های تروریستی جهادی و تهدید از ناحیه ایران باعث شده است تا اسرائیل دیگر به عنوان عامل مشکلات منطقه شناخته نشود»
🔹براساس سند راهبرد امنیت ملی آمریکا محورهای اصلی سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران در منطقه بطور مختصر حول دو محور اصلی است:
1️⃣منسجم کردن جبهه عربی در مقابل ایران و تقویت آن با مرکزیت شورای همکاری خلیج فارس
2️⃣کمرنگ کردن تهدید اسرائیل و بسترسازی برای شکل دهی به ائتلاف عربی-اسرائیلی در برابر ایران
🔹سیاست منطقه ای آمریکا ذیل راهبرد فشار حداکثری در قبال ایران در چارچوب مقابله با نفوذ و بسط ایدئولوژی اسلام سیاسی جمهوری اسلامی ایران در منطقه تعریف شده است و برای دستیابی به اجماع مناسب در تقابل با ایران ، ترامپ با همکاری امارات، عربستان و برخی کشور های عرب حوزه خلیج فارس ابتدا به دنبال امنیتی کردن چهره جمهوری اسلامی است و از سوی دیگر به دنبال عادی سازی و همسویی کشورهای عربی با اسرائیل جهت ایجاد موازنه فراساحلی در برابر ایران و تضعیف گروه های مقاومت است
🔹و همین امر است که اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا خیلی صریح اهداف توافق سازش امارات و اسرائیل را اینگونه بیان می دارد:«گرچه طرفین در ظاهر بر همکاریهای تجاری، علمی و دیپلماتیک تأکید کردهاند ولی هدف اصلی، همکاری امنیتی در برابر ایران است. برخلاف ادعای بنزاید، این توافق عملاً ارتباطی به مسأله الحاق کرانه باختری ندارد»
🔹برای انعقاد این توافق سازش جراد کوشنر داماد و مشاورارشد ترامپ به همراه رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملیشخصا در اولین پرواز مستقیم از تل آویو به ابوظبی حاضر می شوند و در فردوگاه ابوظبی می گوید: «به نظر ما، در حال حاضر ایران بزرگترین خطر برای منطقه است»
✍️ #علیرضا_فقیهی_راد
🔺متن کامل یادداشت در لینک زیر👇
https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2360779/
✅ @haallaj
⭕️ تحریف تحریم؛ پاس گل به ترامپ
🔹جریان سازش اساسا نتیجه تحریف و دادن آدرس غلط است، روزی حسن روحانی در مقام کاندیدای ریاست جمهوری در سال 92 اعلام کرد باید با کدخدا مذاکره کرد تا هم چرخ هسته ای بچرخد و هم چرخ اقتصاد کشور، که نهایتا مذاکره محقق شد و هم چرخ هسته ای متوقف شد و هم چرخ زندگی و معیشت مردم از کار افتاد. ابتدای دولت یازدهم هم با اعلام اینکه خزانه دولت خالی است، رسما با تحریف واقعیت پالس روشنی به طرف های خارجی داد، پالس ضعف و انفعال که ما مجبور به مذاکره هستیم و حاضر هستیم هر امتیازی در مذاکرات بدهیم. که البته در عمل نیز با بهره برداری آمریکایی ها همین اتفاق افتاد.
🔹اندکی بعد در میانه مذاکرات جواد ظریف در دانشگاه تهران که با انتقادات دانشجویان نسبت به تضعیف بنیه نظامی و پشتوانه هسته ای کشور روبرو شد او نیز با تحریف حقیقت پالس ضعف به طرف های خارجی داد. ظریف در دانشگاه تهران گفت: «آمریکا می تواند با یک بمب کل تاسیسات دفاعی ما را زمین گیر کند.» البته پس از چندی با واکنش محکم رهبرمعظم انقلاب روبرو شد و ایشان فرمودند دستگاههای نظامی کشور برای مقامات دولتی تور بازدید از دستاوردهای دفاعی کشور بگذارند.
🔹روزی هم حسن روحانی برجام را به آب خوردن مردم گره زد و ظریف و بقیه مقامات دولتی هم مکررا اعلام کردند اگر آمریکا از برجام خارج شود ما با اروپایی ادامه می دهیم و اطمینان دادند، ایران از برجام خارج نخواهد شد، و همین امر ترامپ را مطمئن کرد که اگر از برجام هم خارج شود، تحریم ها را هم برگرداند.
🔹حال در شرایطی که کشور در یکی از حساس ترین مراحل درگیری با آمریکا قرار دارد و آمریکا تمام توان خود را برای موثر بودن راهبرد فشارحداکثری به کار گرفته است که ایران را به پای میزمذاکره و تغییر رفتار بکشاند، ناگهان مانند گذشته محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور در اظهاراتی عجیب می گوید: «شدیدترین مرحله تحریم نفت دربرابر غذا بود، اما الان در شرایطی هستیم که این بیانصافها و دژخیمان حتی برای غذا و دارو اجازه فروش یک قطره نفت را نمیدهند و اگر هم بهفروش میرسد، امکان تبادل مالی نباشد.» این اظهارات نابخردانه سریعا توسط رسانه های ضدانقلاب بازتاب پیدا می کند تا بستری شود برای تعبیر شدن خواب و خیال ترامپ!
🔹نوبخت با تحریف واقعیت تحریم ها و بزرگ نمایی آن هم در مقابل دشمن، آمریکا را از تاثیرگذاری تشدید تحریم ها مطمئن می کند تا هم مسیرش را مستحکم تر از قبل ادامه بدهد و هم با دریافت پالس ضعف از جانب ایران، مقدمات مذاکره از طرف کاسبان تسلیم آماده شود. نتیجه پاس گل نوبخت به ترامپ را روزهای آتی باید دید که آمریکایی ها چگونه از این اظهار ضعف و وادادگی بهره برداری حداکثری می کنند.
🔹حال آنکه هرچند تحریم نفتی وجود دارد، اما اولا ایران هم اکنون در حال فروش نفت به چین هست و مقتدارانه 5 نفتکش نیز به دریای کارائیب به مقصد ونزوئلا می فرستد دوما مقصر شرایط فعلی کسی نیست جز دولت متبوع جناب نوبخت، که امضا کری را تضمین دانستند و منتظر چشم آبی های اروپایی در برجام معطل ماندند و فکری هم برای حل مشکلات درونی اقتصاد کشور نکردند.
https://www.instagram.com/p/CE02kM5Ayw8/?igshid=6tocpgq05ffz
🔹اساسا دولت طی این سال ها بجای نگاه به درون و تقویت داخل جهت ایجاد پشتوانه قدرت برای کسب منافع در حوزه بین الملل، با دادن گرای ضعف به دشمن در حال چوب حراج زدن به مولفه های اقتدارآفرین کشور است.
✍️ #علیرضا_فقیهی_راد
✅ @haallaj
⭕️ فرش قرمز برای جاسوسان آژانس
🔹در جریان توافق برجام، یکی از مسائل اساسی که تیم مذاکره کننده ادعای حل و فصل نهایی و همیشگی آن را داشت، پرونده «ابعاد احتمالی نظامی پرونده هسته ای ایران» موسوم به PMD بود. حسن روحانی 25 آذر 94با تاکید بر مختومه شدن پرونده PMD گفت:«به ملت ایران تبریک می گویم به دلیل موفقیتهای پی در پی در صحنههای مهم داخلی و بین المللی...در نشست شورای حکام در روز گذشته نه تنها موضوع ابعاد احتمالی نظامی برنامه هستهای معروف به PMD خاتمه یافت، بلکه ۱۲ قطعنامهای که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ در شورای حکام علیه ایران تصویب شده بود لغو شد»
🔹پس از آن روزنامه های زنجیره ای بزک کننده برجام هم با رپورتاژ خبری ادعا کردند پرونده PMD برای همیشه به تاریخ پیوسته است: «خداحافظ پی ام دی؛ تحریم ها دی ماه لغو می شود»، «پایان پی ام دی؛ آغاز اجرای برجام»، «پی ام دی به تاریخ می پیوندد»،«پرونده پی ام دی سفید بسته میشود»و...
🔹در برجام ایران برای جلب رضایت آژانس بین المللی انرژی اتمی و طرف های برجام پروتکل الحاقی را داوطلبانه پذیرفت، نظارت های ویژه و منحصربفردی در دنیا را ذیل برجام متعهد شد، روزانه بطور متوسط 6 بازرس آژانس در ایران حضور فعال دارند و بیش از 20 درصد بازرسی های آژانس در سراسر دنیا، بطور خاص در ایران انجام می شود اما پس از گذشت 7سال از واگذاری بی سابقه ترین امتیازها و با وجود بازگشت تحریمهای آمریکا و همراهی اروپا و صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران، اکنون با ادعای جدید آژانس مبنی بر فعالیت های مخفی هسته ای ایران در دومکان و لزوم بازرسی مستقیم از آنها عملا پرونده ابعاد احتمالی نظامی هسته ای ایران باز شده است.
🔹در مقابل ایران ادعاهای آژانس را رد کرد و اعلام کرد اجازه بازرسی از مکان های اعلام شده به استناد اطلاعات جاسوسی رژیم صهیونیستی را نخواهد داد
🔹در ادامه با ارائه گزارش فصلی آژانس به شورای حکام و با طراحی سه کشور اروپایی، قطعنامه ای در شورای حکام علیه ایران صادر شد. تا اروپایی ها زمینه ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت را آماده کرده باشند
🔹سپس با سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران، بیانیه مشترکی مابین آژانس و دولت حسن روحانی صادر شد.
🔹این بیانیه بطور آشکاری نشان از عقب نشینی مجدد دولت روحانی از حرف ها و مستندات چندی پیش خود مبنی بر اینکه اطلاعات حاصل از جاسوسی رژیم صهیونیستی مطابق اساسنامه آژانس هیچ تعهدی برای ایران جهت پذیرش بازرسی ها نمی کند، بود. در قسمتی از بیانیه آمده است: «ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده و فعالیت های راستی آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد. تاریخ های مربوط به دسترسی های آژانس و فعالیت های راستی آزمایی، مورد توافق قرار گرفته است.» لذا دولت روحانی مانند گذشته با وادادگی تمام عملا پذیرفت پرونده PMD باز باشد و اجازه بازرسی از دو مکان درخواستی آژانس در اطراف شهر رضا و یکی در اطراف تهران را به بازرسان آژانس داد.
🔹نهایتا گروسی در تازه ترین گزارش خود اعلام می کند بازرسان آژانس از یکی از مناطق مورد مناقشه و درخواستی (محلی اطراف شهررضا) بازرسی و نمونه برداری کرده اند و در ماه جاری نیز از یک مکان هسته ای دیگر( اطراف تهران) بازرسی خواهند کرد.
🔹بنابراین روشن است با وجود اجازه دسترسی های گسترده و واگذاری امتیازات بی سابقه، پرونده ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران (PMD)کماکان روی میز آژانس است و برخلاف ادعاهای مقامات دولتی در یکماه گذشته، اکنون ایران در روند عقب نشینی خود اجازه بازرسی به دومکان درخواستی آژانس را داده است
🔹عقب نشینی های ایران در برابر زیاده خواهی ها و سیاسی کاری های آژانس نه تنها منجر به رفع ابهام طرف مقابل که عملا نقش بازیگر آمریکا را دارد، نخواهد شد، بلکه ایران پس از یک گام عقب نشینی باید گام های بعدی را بردارد. و پرونده هسته ای ایران مجددا تبدیل به مساله تهدید امنیت جهانی شود و درگیر همان روند دهه هشتاد و ابتدای دهه نود شود که در موضع پاسخگویی به سئوالات و اتهامات بی انتهای آژانس قرار گیرد
🔹با این عقب نشینی ایران عملا وارد پازل بازی سیاسی آژانس شد که قسمتی از پازل راهبرد فشارحداکثری آمریکا علیه ایران است. هرچند آژانس اعلام کرده دیگر ادعای جدید مطرح نخواد کرد اما رجوع به تاریخ همکاری های ایران و آژانس نشان می دهد علی رغم همکاری های گسترده و شفاف ایران، نه تنها سئوالات تمام نشده، بلکه اتهامات جدید و بدعهدی های دیگری از سوی آژانس تکرار شده است. این پروسه بازرسی ها و طرح ادعاهای بی اساس نهایتا منجر به بازرسی (بخوانید جاسوسی) از تمامی اماکن نظامی ایران خواهد شد.
✍️ #علیرضا_فقیهی_راد
🔺متن کامل یادداشت در لینک زیر:👇
https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2361040/
✅ @haallaj
⭕️ تنها راه مقابله با فعال سازی مکانیسم ماشه
🔹آمریکا با وجود خروج از برجام، با استناد به بند 10 قطعنامه 2231 مدعی است می تواند از مکانیسم ماشه مندرج در بند 11قطعنامه2231 جهت تمدید تحریم تسلیحاتی و بازگشت تحریمهای شورای امنیت علیه ایران استفاده کند
🔹آمریکا ادعا میکند به استناد به قطعنامه 2231 رسما اعلامیه و طرح شکایت خود را به شورای امنیت ارائه داده است.اگرهیچ یک از اعضای یا رئیس دوره ای شورای امنیت پیش نویس قطعنامه ای را برای رای گیری ارائه نکند،براساس بند12 قطعنامه 2231، از شب سی امین روز اعلامیه آمریکا بدون هیچگونه رای گیری تمامی تحریم های قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران بصورت خودکار بازخواهند گشت.اگر هم هر یک از اعضا قطعنامه ای برای تداوم لغو تحریم ها ارائه دهد با وتو آمریکا روبرو خواهد شد و تحریمها برخواهند گشت
🔹از طرفی اگر یکی از اعضا چون چین و روسیه تصمیم بگیرند یک قطعنامه آیین نامه به شورای امنیت ارائه کنند، که اساسا آمریکا «مشارکت کننده»در برجام نیست و حق استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد،آمریکا خواهد توانست با استفاده از«حق وتو مضاعف»عملا مکانیسم ماشه را فعال کند و تحریمها علیه ایران را احیا و تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران را اجرایی کند و به آنها جنبه حقوقی بدهد
🔹لذا آمریکاهرچند به دلیل خروج از برجام حق استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد اما با سوءاستفاده از تفسیر پذیری متن برجام و قطعنامه 2231 امکان استفاده عملی از آنرا خواهد داشت. و با این روند تحریمها در 20سپتامبر(30 شهریور)بازخواهند گشت
🔹دراین میان هم محکوم کردن های رسانه ای طرفهای برجام علیه آمریکا هیچ بارحقوقی ندارد و با گفتن اینکه ما با رفتار او مخالف هستیم،در ادامه روند فعال سازی مکانیسم ماشه هیچ خلل حقوقی وارد نخواهد کرد
🔹تاسف بارتر آنکه برخلاف بعضی از تصورات،در صورت فعال سازی مکانیسم ماشه و بازگشت تحریمها،به معنای پایان برجام برای ایران نیست.بلکه تعهدات طرف های مقابل چون آمریکا و سازمان ملل ملغی خواهد شد اما تعهدات ایران ذیل برجام تا زمان اعلام خروج رسمی توسط دولت ایران باقی خواهد ماند
🔹به نظر میرسد مهمترین دلیل قمارسنگین آمریکا برای استفاده از تمامی ابزارهای خلاف عرف بین الملل چون«وتو مضاعف»که باعث خدشه دارشدن حق وتو و ابزار شورای امنیت خواهد شد،اطمینان آنها از عدم واکنش ایران است. آمریکا با توجه به پالس های ضعف و انفعالی که از جناب مقامات دولت ایران دریافت کرده است، به نتیجه رسیده حتی اگر تحریمهای شورای امنیت هم بازگردد ایران از برجام خارج نخواهد شد. آنچنان که قبل از خروج آمریکا از برجام، نیکی هیلی نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل رسما گفت:«اگر ما از برجام خارج شویم، ایران در برجام خواهد ماند»
🔹مهمترین ابزار بازدارنده در برابر اقدامات آمریکا و تغییر در محاسبات ترامپ، اقدام متقابل هم سطح و تهدید معتبر توسط ایران است.یکی از مهمترین تعهدات ایران ذیل برجام که برای طرفهای آمریکایی و اروپایی به شدت مهم است و ایران در گامهای کاهش تعهدات حاضر به تعلیق آن نشد،مساله تعهدات ایران در حوزه نظارت ها و بازرسی های داوطلبانه و بی سابقه است. متاسفانه اخیرا هم طی سفر گروسی مدیرکل آژانس، ایران توافق کرد که اجازه دسترسی و بازرسی از دومکان دیگر را هم به بازرسان آژانس بدهد که خود پالس ضعف و انفعال دیگری به طرف مقابل بود
🔹در گام اول، ایران باید بصورت معتبر و حقوقی اعلام کند در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه، تمامی تعهدات داوطلبانه خود در حوزه نظارتها و دسترسی ها و همچنین اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی رامتوقف خواهد کرد و تمامی بازرسان آژانس را اخراج و دوربین های نظارتی آژانس را جمع آوری خواهد کرد.درگام بعدی نیز براساس بند 13قطعنامه 2231 ایران رسما به توافق خسارت بار برجام خاتمه دهد و جلوی تداوم این معامله یکطرفه را بگیرد
🔹هرچند جریان منتظران بایدن با تحریف واقعیت، راهبرد صبر و انتظار را پیش گرفته اند،و به امید بازگشت دموکراتها که بانیان و طراحان اصلی تحریمهای فعلی هستند، آینده کشور را شرطی کرده اند.جریانی که پس از خروج آمریکا از برجام، اعلام کردبرجام را با اروپا ادامه می دهیم و طی این2سال،چیز جزهمراهی با آمریکا از سویی اروپایی ها روبرو نبودیم
🔹نهایتا باتوجه به احتمال بازگشت تحریم های شورای امنیت، در بستر ادراک آمریکا مبنی بر عدم واکنش جدی از سوی ایران و همچنین اکتفاکردن طرفهای برجام به مواضع رسانه ای، تنها راه برای تغییر محاسبات آمریکایی ها، اعلام و اعمال تهدید معتبر توقف بازرسی ها و همچنین خروج از برجام در صورت فعال سازی مکانیسم ماشه است. باید به تصور آمریکاییها که هراقدامی بکنند با عدم واکنش ایران روبرو خواهد شد، خاتمه بدهیم و با یک تهدید معتبر و هم سطح ضمن ایجاد موازانه، با بازدارندگی از اقدامات آتی آمریکا نیز جلوگیری کنیم
✍️ #علیرضا_فقیهی_راد
✅ @haallaj
⭕️شکست فشار حداکثری در برابر قدرت موشکی
🔹هدف اعلامی آمریکا از اجرایی کردن راهبرد فشار حداکثری، تغییر رفتار جمهوری اسلامی در حوزه های موشکی، منطقه ای و حقوق بشر و سرانجام به پای میز مذاکره رفتن ایران با آمریکا بود. یکی از حوزه های اساسی که جزو اهداف اعلامی آمریکا بود کنترل، مهار و تغییر رفتار ایران در حوزه قدرت و توان موشکی است.
پس از اعلام ترامپ مبنی بر خروج از برجام، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا طی سخنرانی مهمی، در نشست اندیشکده هریتیج با عنوان «بعد از توافق (برجام):یک استراتژی تازه درباره ایران» می گوید: «که این توافق، «هیچ کاری» درباره برنامه موشک بالستیک ایران نکرد. پمپئو در ادامه 12 سرفصل از مطالبات آمریکا از ایران و اهداف راهبرد فشار حداکثری را اعلام می کند. او در یکی از بندها می گوید: «ایران باید به برنامه موشک های بالستیک خود پایان دهد و پرتاب یا توسعه موشک های با قابلیت حمل کلاهک هستهای را متوقف کند.»
🔹راهبرد فشارحداکثری آمریکا جهت مهار قدرت موشکی ایران از تحریم های گسترده، فشارهای دیپلماتیک، خرابکاری های امنیتی و جاسوسی بوده و این روزها نیز با نزدیک شدن به انقضای تحریم تسلیحاتی ایران در اکتبر2020، به دنبال فعال سازی مکانیسم ماشه جهت تمدید تحریم های تسلیحاتی است. اکنون پس از گذشت بیش از 2 سال از اعمال و اجرایی شدن این راهبرد می توان بررسی و ارزیابی کرد که آمریکا چقدر در رسیدن به اهداف خود در تغییر رفتار ایران در حوزه موشکی موفق بوده است.
🔹ایران با اتخاذ راهبرد مقاومت فعال و ایجاد بازدارندگی و واکنش های به هنگام و مقتدرانه در ماجراهایی چون زدن پهپاد گلوبال هاوک، هدف قراردادن پایگاه نظامیان تروریست آمریکایی در عین الاسد، موشک باران مقر داعش در دیرالزور، حمله موشکی به مقر تروریست های حزب دموکرات و توسعه توان موشکی و فضایی چون پرتاب اولین ماهواره نظامی ایران توسط سپاه پاسداران یعنی ماهواره نور و شلیک موشک های بالستیک از اعماق زمین و بدون استفاده از سکوهای پرتاب، تمامی تحلیل گران نظامی دنیا را به حیرت واداشت.
🔹«آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا» که یکی از بازوهای اطلاعاتی پنتاگون است، در سندی ۱۳۰ صفحهای یکی از مهمترین قابلیت های اساسی ایران در حوزه نظامی را اینگونه ذکر می کند: «بزرگترین نیروی موشکی بالستیک در خاورمیانه به عنوان «بازدارنده استراتژیک» به دلیل محدودیت های نیروی هوایی ایران.» یوزی رابین رئیس سابق سازمان موشکی رژیم صهیونیستی و ملقب به پدر صنعت موشکی اسرائیل نیز در اعتراف آشکاری می گوید: « به احترام توان موشکی ایران کلاه از سر برمی دارم...ایران این دستاوردهای موشکی را در شرایط تحریم به دست آورده است، تصور کنید اگر این کشور تحریم نباشد چگونه میتواند برنامه خود را گسترش دهد.»
🔹براساس آمارهای منتشر شده توسط مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (CSIS)، تعداد آزمایش های ماهواره ای و موشک های بالستیک کوتاه بُرد (کمتر از 1000 کیلومتر) و میان بُرد( بین 1000 تا 3000 کیلومتر) را در زیر مشاهده می کنید:
🔹این اندیشکده آمریکایی در گزارشی علاوه بر بررسی کمیت آزمایش های موشکی ایران، به کیفیت آنها که جهت ارزیابی رشد، شاخص مهم تری بخصوص در دوران تحریم است نیز می پردازد. جدول زیر خود گواه روشنی بر پیشرفت خیره کننده توان موشکی ایران طی ده اخیر است:
🔹هرچند نام ماهواره بر سه مرحله ای و پیشرفته قاصد که اولین ماهواره نظامی ایران یعنی ماهواره نور1 را در مدار 425 کیلومتری زمین قرار داد و موجب تعجب جهانیان گردید در نمودار فوق ذکر نشده است.
🔹بنابراین همانگونه که پیداست با اتخاذ راهبرد مقاومت فعال توسط نیروهای مسلح ایران در دوران اوج تحریم ها و بکارگیری تمامی ابزارها جهت فشار به ایران برای توقف و محدود ساختن قدرت موشکی، ایران توانسته دامنه و عمق بازدارندگی نظامی خود را گسترش دهد و از جهت کمی و کیفی نیز بر توان موشکی خود بیفزاید.
https://www.instagram.com/p/CFMlaX1hxXs/?igshid=kfotnq3r3zao
🔹نیروهای مسلح با راهبرد مقاومت فعال و تکیه به توان داخلی امروز توانسته اند پشتوانه قدرت ایران را مستحکم تر کنند و نگذارند آمریکا به حداقلی ترین دستاورد و مطلوبیت خود جهت مهار قدرت موشکی ایران دست پیدا کند. نه اینکه با وادادگی و صبر و انتظار بر سر مولفه های اقتدارآفرین ایران معامله کنند و در پایان هم با دست خالی و وقاحت طرف مقابل روبرو شوند. این مدل موفق در حوزه موشکی که با تکیه بر توان داخلی و اتخاذ راهبرد مقاومت فعال بوده می توانند به حوزه های دیگر چون اقتصاد و دیپلماسی که دچار مشکلات اساسی هستیم تسری پیدا کند و موجبات دستاوردهای مثبتی برای کشور را فراهم کند.
✍️ #علیرضا_فقیهی_راد
🔺متن کامل در سایت سیاست پارسی
👇https://siasateparsi.com/fa/news/3066
✅ @haallaj
⭕️ ۴ نکته درباره بیانیه تروئیکای #اروپا درباره #مکانیسیم_ماشه
🔹 سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان امروز بیانیهای پیرامون فعالسازی مکانیسم ماشه توسط آمریکا جهت بازگرداندن #تحریم های شورای امنیت #سازمان_ملل صادر کردند.
1️⃣ بلافاصله پس از انتشار این بیانیه که صرفا یک موضعگیری سیاسی نه یک اقدام عملی حقوقی با ضمانت اجرای واقعی بود، جریانات غربگرا در داخل شروع به بزک کردن چهره کشورهای بدعهد و دو رو اروپایی کردند. تروئیکای اروپایی در حالی امروز اقدام #آمریکا را فاقد اثر قانونی می داند که خود این کشورها در ۲۴ دی ماه ۹۸ رسما مکانیسم ماشه را ذیل بند ۳۶ و ۳۷ برجام فعال کردند و خود پیشتاز این امر بودند تا اهرم فشاری باشد بر ایران جهت تن دادن به خواسته های غیرقانونی آنها در حوزه های #موشکی و منطقه ای.
2️⃣ از سویی تروئیکای اروپایی در حالی مدعی اجرای کامل #قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام شده است، که طی چند سال گذشته به هیچکدام از تعهدات خود ذیل ضمیمه ۲ برجام که شامل تجارت طلا و فلزات گرانبها، #خودرو، فروش نفت و محصولات #پتروشیمی، بنادر و #کشتیرانی، روابط بانکی و کارگزاری و ...است، عمل نکرده است. اروپایی ها طی این سال ها تنها با دادن وعده های پوچ چون SPV ، #اینستکس و امثالهم ایران را بدون هیچگونه امتیازی در #برجام معطل نگه داشتند. اروپایی ها کانال بشردوستانه مالی موسوم به اینستکس که به مراتب از سازوکار #نفت در برابر غذای عراق شکست خورده در جنگ در دهه ۹۰ میلادی بدتر و تحقیرانه تر است را هم محقق نکردند.
3️⃣ از طرف دیگر بررسی ادبیات بیانیه های اخیر کشورهای اروپایی نشان می دهد آنها نیز به دنبال تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هستند و البته معتقدند باید از روشی متفاوت از #ترامپ عمل کنند. طراحی اروپایی ها بر مدار حفظ ایران در برجام با نظارت های بی سابقه است بدون آنکه خود به تعهدی پایبند باشند تا بلکه از طریق #برجام بتوانند زمینه مهار ایران و همچنین گسترش برجام به حوزه های موشکی و منطقه ای استفاده کنند. کشورهای اروپایی به دنبال تمدید مدت دار تحریم های #تسلیحاتی ایران هستند، از طرفی ظرفیت برجام در مهار ایران را می دانند و خروج ایران از برجام را به عنوان ضربه اساسی به پروژه مهار ایران می دانند.
4️⃣ همانطور که روشن است این دست از اظهارات #رسانهای و نمایشی اروپا در بیان غیرقانونی بودن اقدام #آمریکا در عمل هیچگونه کارکردی ندارد. امروز #اروپا خود پیشتاز اعمال تحریم ها علیه ایران است و از طرق مختلف به دنبال فشار بر ایران و تمدید تحریم تسلیحاتی است.
💢 اظهارات #رسانهای و نمایشی #اروپا در بیان غیرقانونی بودن اقدام آمریکا در عمل هیچگونه کارکردی ندارد. امروز اروپا خود پیشتاز اعمال تحریم ها علیه ایران است و از طرق مختلف به دنبال فشار بر ایران و تمدید تحریم تسلیحاتی است.
💢 بنابراین از منظر راهبردی تفاوتی میان نیات آمریکایی ها و اروپایی ها علیه ایران وجود ندارد و اروپایی کاملا در چارچوب راهبرد فشار حداکثری آمریکا عمل کرده اند. اروپایی ها به دنبال یک راه میانه جهت مدید مدت دار تحریم تسلیحاتی ایران هستند، به گونه ای که برجام آسیب نبیند و از آن طرف تحریم های تسلیحاتی ایران نیز لغو نگردد.
✍ #علیرضا_فقیهی_راد
🔺متن کامل یادداشت در لینک زیر👇
https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2361722/
✅ @haallaj
⭕️صفر در برابر صفر؛ مجلس کجای کار ایستاده است؟
#چکیده
🔹در حالی که هیچ بانکی با ایران بصورت رسمی کار نمی کند، فروش نفت ایران به اروپا به صفر رسیده و تمامی شرکت ها از ترس تحریم های آمریکا قید تجارت با ایران را بدون هیچگونه جبران خسارتی زدند و ایران را ترک کردند، حسن روحانی آبان 98 در اظهاراتی گفت: «اگر برجام را یک سال دیگر نگه داریم، تحریم تسلیحاتی ایران برداشته خواهد شد و براحتی میتوانیم سلاح لازم را خرید و فروش و به دنیا صادر کنیم.» تا مساله لغو تحریم های تسلیحاتی به عنوان بهانه جدیدی باشد برای تداوم حضور ایران در برجام.
🔹طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که در تایید و به عنوان پشتوانه برجام صادر شد، تحریم تسلیحات متعارف ایران باید در 27 مهرماه لغو شود. از سویی آمریکا برای جلوگیری از انقضا تحریم تسلیحاتی ایران، با استناد به بند 10 قطعنامه 2231 مدعی امکان استفاده از اسنپ بک یا همان مکانیسم ماشه شده است. در همین راستا آمریکا در 30 مردادماه اطلاعیه ای به اعضای شورای امنیت ارائه کرد تا در صورت عدم ارائه پیش نویس قطعنامه ای از سوی اعضا یا رئیس دوره ای شورای امنیت (که تاکنون چنین بوده است) تحریم های شورای امنیت بدون رای گیری در 30 شهریورماه بطور خودکار علیه ایران بازگردد.
🔹هرچند از منظر حقوقی به دلیل خروج آمریکا از برجام، این مساله که آمریکا اجازه استفاده از مکانیسم ماشه را خواهد داشت یا خیر محل بحث است، اما آمریکا مدعی است طبق بند 10 قطعنامه 2231 آمریکا جزو هیات موسس برجام است و می تواند در عمل مکانیسم ماشه را فعال کند. به همین دلیل هم خود را صاحب این حق دانسته و با صدور اطلاعیه در 30 مرداد مدعی فعال سازی مکانیسم ماشه شده است.
🔹اما با این وجود و حتی فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت تمامی تحریم های شورای امنیت که دیگر همان اندک مزایای ادعایی برجام یعنی لغو تحریم های تسلیحاتی نیز به محاق خواهد رفت، گویا دولت بنا ندارد تعهدات برجامی خود را کنار بگذارد و اقدام متقابل و همسطحی را انجام داد.
🔹لذا امیدی به اقدام متناسب و متقابل از سوی دولت پیر و فرتوت و منتظران ایرانی بایدن نیست. در این میان نمایندگان مجلس یازدهم شورای اسلامی در بزنگاه مهم و تاریخی قرار گرفته اند. روزی مجلس نهم به ریاست علی لاریجانی در 20 دقیقه برجام را تصویب کرد و مجلس دهم هم در برابر خروج آمریکا از برجام و نقض های مکرر برجام از سوی اروپایی ها منفعلانه سکوت کرد و این فرصتهای تاریخی را برای بازگشت ریل پیشرفت کشور از نگاه به غرب به داخل از دست داد. امروز مجلس یازدهم که با ادعای انقلابی گری روی کارآمده باید به 7 سال خسارت محض و توافق یکطرفه برجام خاتمه بدهد و نگذارد بیش از این با ارسال پیام ضعف به طرف های خارجی زمینه فشار بیشتر مهیا گرد.
🔹هر طرحی در مجلس در مقابل فعال سازی مکانیسم ماشه که حاوی لغو تعهدات ایران در حوزه نظارت ها و بازرسی ها بی سابقه آژانس، اخراج بازرسان آژانس و برچیدن دوربین های نظارتی آژانس نباشد در عمل بی ثمر و یک نمایش پوچ سیاسی است.
🔹چرا که مهمترین قسمت تعهدات ایران که برای طرف های اروپایی و آمریکا بسیار حیاتی محسوب می شود، حوزه نظارت ها و بازرسی های آژانس است. که بنا به گفته محمدجواد ظریف 92 درصد از مجموع بازرسی های آژانس در ایران انجام می شود. با ایران در برجام به عنوان یک کشور استثنایی برخورد شده و ایران نظارت های ویژه ای را پذیرفته، بطوری که روزانه بطور متوسط 6 بازرس آژانس در ایران حضور فعال دارند و خرابکاری های چون ماجرای نطنز هم پیش آمده است اما با وجود این سطح از شفافیت اخیرا نیز دولت ایران اجازه بازرسی از دومکان دیگر را نیز به بازرسان آژانس داد.
🔹نمایندگان مجلس نباید فریب طرح های سیاسی و بدون محتوا که با قصد شوی سیاسی و اقدام تبلیغاتی است را بخورند. وضعیت کنونی اقدامی قاطع، تهدید معتبر با ضمانت اجرای واقعی و عینی را می طلبد تا ضمن تغییر محاسبات طرف آمریکایی منجر به ایجاد تعادل در تعهدات طرفین گرد. و با فعال شدن مکانیسم ماشه رسما تعهدات طرف آمریکایی و اروپایی در مقابل ایران به صفر می رسد که در مقابل باید با اتخاذ استراتژی «صفر در مقابل صفر» به تمامی تعهدات برجام بطور خاص در حوزه نظارت ها، بازرسی ها و لغو تعهدات ایران ذیل پروتکل الحاقی خاتمه بدهند و دولت یازدهم همچون دولت هشتم در سال 84 مکلف به بازگشت به مدار قدرت و نگاه به داخل گردد و مسیر نگاه و امیدواری به غرب را قطع کند.
✍️ #علیرضا_فقیهی_راد
🔺متن کامل یادداشت در لینک زیر👇
http://farhikhtegandaily.com/newspaper/4038/1/&page=184663
✅ @haallaj
علیرضا فقیهی راد
⭕️ ۴ نکته درباره بیانیه تروئیکای #اروپا درباره #مکانیسیم_ماشه 🔹 سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آ
7.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ آیا واقعا #اروپا در برابر #آمریکا قرار گرفته است؟!
🔹 ۴ نکته درباره بیانیه تروئیکای اروپا درباره #مکانیسم_ماشه
✅ @haallaj