eitaa logo
علیرضا فقیهی راد
213 دنبال‌کننده
76 عکس
12 ویدیو
6 فایل
دغدغه نوشت های علیرضا فقیهی راد
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ فرش قرمز برای جاسوسان آژانس 🔹در جریان توافق برجام، یکی از مسائل اساسی که تیم مذاکره کننده ادعای حل و فصل نهایی و همیشگی آن را داشت، پرونده «ابعاد احتمالی نظامی پرونده هسته ای ایران» موسوم به PMD بود. حسن روحانی 25 آذر 94با تاکید بر مختومه شدن پرونده PMD گفت:«به ملت ایران تبریک می گویم به دلیل موفقیت‌های پی در پی در صحنه‌های مهم داخلی و بین المللی...در نشست شورای حکام در روز گذشته نه تنها موضوع ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای معروف به PMD خاتمه یافت، بلکه ۱۲ قطعنامه‌ای که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ در شورای حکام علیه ایران تصویب شده بود لغو شد» 🔹پس از آن روزنامه های زنجیره ای بزک کننده برجام هم با رپورتاژ خبری ادعا کردند پرونده PMD برای همیشه به تاریخ پیوسته است: «خداحافظ پی ام دی؛ تحریم ها دی ماه لغو می شود»، «پایان پی ام دی؛ آغاز اجرای برجام»، «پی ام دی به تاریخ می پیوندد»،«پرونده پی ام دی سفید بسته می‌شود»و... 🔹در برجام ایران برای جلب رضایت آژانس بین المللی انرژی اتمی و طرف های برجام پروتکل الحاقی را داوطلبانه پذیرفت، نظارت های ویژه و منحصربفردی در دنیا را ذیل برجام متعهد شد، روزانه بطور متوسط 6 بازرس آژانس در ایران حضور فعال دارند و بیش از 20 درصد بازرسی های آژانس در سراسر دنیا، بطور خاص در ایران انجام می شود اما پس از گذشت 7سال از واگذاری بی سابقه ترین امتیازها و با وجود بازگشت تحریمهای آمریکا و همراهی اروپا و صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران، اکنون با ادعای جدید آژانس مبنی بر فعالیت های مخفی هسته ای ایران در دومکان و لزوم بازرسی مستقیم از آنها عملا پرونده ابعاد احتمالی نظامی هسته ای ایران باز شده است. 🔹در مقابل ایران ادعاهای آژانس را رد کرد و اعلام کرد اجازه بازرسی از مکان های اعلام شده به استناد اطلاعات جاسوسی رژیم صهیونیستی را نخواهد داد 🔹در ادامه با ارائه گزارش فصلی آژانس به شورای حکام و با طراحی سه کشور اروپایی، قطعنامه ای در شورای حکام علیه ایران صادر شد. تا اروپایی ها زمینه ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت را آماده کرده باشند 🔹سپس با سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران، بیانیه مشترکی مابین آژانس و دولت حسن روحانی صادر شد. 🔹این بیانیه بطور آشکاری نشان از عقب نشینی مجدد دولت روحانی از حرف ها و مستندات چندی پیش خود مبنی بر اینکه اطلاعات حاصل از جاسوسی رژیم صهیونیستی مطابق اساسنامه آژانس هیچ تعهدی برای ایران جهت پذیرش بازرسی ها نمی کند، بود. در قسمتی از بیانیه آمده است: «ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده و فعالیت های راستی آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد. تاریخ های مربوط به دسترسی های آژانس و فعالیت های راستی آزمایی، مورد توافق قرار گرفته است.» لذا دولت روحانی مانند گذشته با وادادگی تمام عملا پذیرفت پرونده PMD باز باشد و اجازه بازرسی از دو مکان درخواستی آژانس در اطراف شهر رضا و یکی در اطراف تهران را به بازرسان آژانس داد. 🔹نهایتا گروسی در تازه ترین گزارش خود اعلام می کند بازرسان آژانس از یکی از مناطق مورد مناقشه و درخواستی (محلی اطراف شهررضا) بازرسی و نمونه برداری کرده اند و در ماه جاری نیز از یک مکان هسته ای دیگر( اطراف تهران) بازرسی خواهند کرد. 🔹بنابراین روشن است با وجود اجازه دسترسی های گسترده و واگذاری امتیازات بی سابقه، پرونده ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران (PMD)کماکان روی میز آژانس است و برخلاف ادعاهای مقامات دولتی در یکماه گذشته، اکنون ایران در روند عقب نشینی خود اجازه بازرسی به دومکان درخواستی آژانس را داده است 🔹عقب نشینی های ایران در برابر زیاده خواهی ها و سیاسی کاری های آژانس نه تنها منجر به رفع ابهام طرف مقابل که عملا نقش بازیگر آمریکا را دارد، نخواهد شد، بلکه ایران پس از یک گام عقب نشینی باید گام های بعدی را بردارد. و پرونده هسته ای ایران مجددا تبدیل به مساله تهدید امنیت جهانی شود و درگیر همان روند دهه هشتاد و ابتدای دهه نود شود که در موضع پاسخگویی به سئوالات و اتهامات بی انتهای آژانس قرار گیرد 🔹با این عقب نشینی ایران عملا وارد پازل بازی سیاسی آژانس شد که قسمتی از پازل راهبرد فشارحداکثری آمریکا علیه ایران است. هرچند آژانس اعلام کرده دیگر ادعای جدید مطرح نخواد کرد اما رجوع به تاریخ همکاری های ایران و آژانس نشان می دهد علی رغم همکاری های گسترده و شفاف ایران، نه تنها سئوالات تمام نشده، بلکه اتهامات جدید و بدعهدی های دیگری از سوی آژانس تکرار شده است. این پروسه بازرسی ها و طرح ادعاهای بی اساس نهایتا منجر به بازرسی (بخوانید جاسوسی) از تمامی اماکن نظامی ایران خواهد شد. ✍️ 🔺متن کامل یادداشت در لینک زیر:👇 https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2361040/@haallaj
⭕️ تنها راه مقابله با فعال سازی مکانیسم ماشه 🔹آمریکا با وجود خروج از برجام، با استناد به بند 10 قطعنامه 2231 مدعی است می تواند از مکانیسم ماشه مندرج در بند 11قطعنامه2231 جهت تمدید تحریم تسلیحاتی و بازگشت تحریمهای شورای امنیت علیه ایران استفاده کند 🔹آمریکا ادعا میکند به استناد به قطعنامه 2231 رسما اعلامیه و طرح شکایت خود را به شورای امنیت ارائه داده است.اگرهیچ یک از اعضای یا رئیس دوره ای شورای امنیت پیش نویس قطعنامه ای را برای رای گیری ارائه نکند،براساس بند12 قطعنامه 2231، از شب سی امین روز اعلامیه آمریکا بدون هیچگونه رای گیری تمامی تحریم های قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران بصورت خودکار بازخواهند گشت.اگر هم هر یک از اعضا قطعنامه ای برای تداوم لغو تحریم ها ارائه دهد با وتو آمریکا روبرو خواهد شد و تحریمها برخواهند گشت 🔹از طرفی اگر یکی از اعضا چون چین و روسیه تصمیم بگیرند یک قطعنامه آیین نامه به شورای امنیت ارائه کنند، که اساسا آمریکا «مشارکت کننده»در برجام نیست و حق استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد،آمریکا خواهد توانست با استفاده از«حق وتو مضاعف»عملا مکانیسم ماشه را فعال کند و تحریمها علیه ایران را احیا و تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران را اجرایی کند و به آنها جنبه حقوقی بدهد 🔹لذا آمریکاهرچند به دلیل خروج از برجام حق استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد اما با سوءاستفاده از تفسیر پذیری متن برجام و قطعنامه 2231 امکان استفاده عملی از آنرا خواهد داشت. و با این روند تحریمها در 20سپتامبر(30 شهریور)بازخواهند گشت 🔹دراین میان هم محکوم کردن های رسانه ای طرفهای برجام علیه آمریکا هیچ بارحقوقی ندارد و با گفتن اینکه ما با رفتار او مخالف هستیم،در ادامه روند فعال سازی مکانیسم ماشه هیچ خلل حقوقی وارد نخواهد کرد 🔹تاسف بارتر آنکه برخلاف بعضی از تصورات،در صورت فعال سازی مکانیسم ماشه و بازگشت تحریمها،به معنای پایان برجام برای ایران نیست.بلکه تعهدات طرف های مقابل چون آمریکا و سازمان ملل ملغی خواهد شد اما تعهدات ایران ذیل برجام تا زمان اعلام خروج رسمی توسط دولت ایران باقی خواهد ماند 🔹به نظر میرسد مهمترین دلیل قمارسنگین آمریکا برای استفاده از تمامی ابزارهای خلاف عرف بین الملل چون«وتو مضاعف»که باعث خدشه دارشدن حق وتو و ابزار شورای امنیت خواهد شد،اطمینان آنها از عدم واکنش ایران است. آمریکا با توجه به پالس های ضعف و انفعالی که از جناب مقامات دولت ایران دریافت کرده است، به نتیجه رسیده حتی اگر تحریمهای شورای امنیت هم بازگردد ایران از برجام خارج نخواهد شد. آنچنان که قبل از خروج آمریکا از برجام، نیکی هیلی نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل رسما گفت:«اگر ما از برجام خارج شویم، ایران در برجام خواهد ماند» 🔹مهمترین ابزار بازدارنده در برابر اقدامات آمریکا و تغییر در محاسبات ترامپ، اقدام متقابل هم سطح و تهدید معتبر توسط ایران است.یکی از مهمترین تعهدات ایران ذیل برجام که برای طرفهای آمریکایی و اروپایی به شدت مهم است و ایران در گامهای کاهش تعهدات حاضر به تعلیق آن نشد،مساله تعهدات ایران در حوزه نظارت ها و بازرسی های داوطلبانه و بی سابقه است. متاسفانه اخیرا هم طی سفر گروسی مدیرکل آژانس، ایران توافق کرد که اجازه دسترسی و بازرسی از دومکان دیگر را هم به بازرسان آژانس بدهد که خود پالس ضعف و انفعال دیگری به طرف مقابل بود 🔹در گام اول، ایران باید بصورت معتبر و حقوقی اعلام کند در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه، تمامی تعهدات داوطلبانه خود در حوزه نظارتها و دسترسی ها و همچنین اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی رامتوقف خواهد کرد و تمامی بازرسان آژانس را اخراج و دوربین های نظارتی آژانس را جمع آوری خواهد کرد.درگام بعدی نیز براساس بند 13قطعنامه 2231 ایران رسما به توافق خسارت بار برجام خاتمه دهد و جلوی تداوم این معامله یکطرفه را بگیرد 🔹هرچند جریان منتظران بایدن با تحریف واقعیت، راهبرد صبر و انتظار را پیش گرفته اند،و به امید بازگشت دموکراتها که بانیان و طراحان اصلی تحریمهای فعلی هستند، آینده کشور را شرطی کرده اند.جریانی که پس از خروج آمریکا از برجام، اعلام کردبرجام را با اروپا ادامه می دهیم و طی این2سال،چیز جزهمراهی با آمریکا از سویی اروپایی ها روبرو نبودیم 🔹نهایتا باتوجه به احتمال بازگشت تحریم های شورای امنیت، در بستر ادراک آمریکا مبنی بر عدم واکنش جدی از سوی ایران و همچنین اکتفاکردن طرفهای برجام به مواضع رسانه ای، تنها راه برای تغییر محاسبات آمریکایی ها، اعلام و اعمال تهدید معتبر توقف بازرسی ها و همچنین خروج از برجام در صورت فعال سازی مکانیسم ماشه است. باید به تصور آمریکاییها که هراقدامی بکنند با عدم واکنش ایران روبرو خواهد شد، خاتمه بدهیم و با یک تهدید معتبر و هم سطح ضمن ایجاد موازانه، با بازدارندگی از اقدامات آتی آمریکا نیز جلوگیری کنیم ✍️ @haallaj
⭕️شکست فشار حداکثری در برابر قدرت موشکی 🔹هدف اعلامی آمریکا از اجرایی کردن راهبرد فشار حداکثری، تغییر رفتار جمهوری اسلامی در حوزه های موشکی، منطقه ای و حقوق بشر و سرانجام به پای میز مذاکره رفتن ایران با آمریکا بود. یکی از حوزه های اساسی که جزو اهداف اعلامی آمریکا بود کنترل، مهار و تغییر رفتار ایران در حوزه قدرت و توان موشکی است. پس از اعلام ترامپ مبنی بر خروج از برجام، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا طی سخنرانی مهمی، در نشست اندیشکده هریتیج با عنوان «بعد از توافق (برجام):یک استراتژی تازه درباره ایران» می گوید: «که این توافق، «هیچ کاری» درباره برنامه موشک بالستیک ایران نکرد. پمپئو در ادامه 12 سرفصل از مطالبات آمریکا از ایران و اهداف راهبرد فشار حداکثری را اعلام می کند. او در یکی از بندها می گوید: «ایران باید به برنامه موشک های بالستیک خود پایان دهد و پرتاب یا توسعه موشک های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را متوقف کند.» 🔹راهبرد فشارحداکثری آمریکا جهت مهار قدرت موشکی ایران از تحریم های گسترده، فشارهای دیپلماتیک، خرابکاری های امنیتی و جاسوسی بوده و این روزها نیز با نزدیک شدن به انقضای تحریم تسلیحاتی ایران در اکتبر2020، به دنبال فعال سازی مکانیسم ماشه جهت تمدید تحریم های تسلیحاتی است. اکنون پس از گذشت بیش از 2 سال از اعمال و اجرایی شدن این راهبرد می توان بررسی و ارزیابی کرد که آمریکا چقدر در رسیدن به اهداف خود در تغییر رفتار ایران در حوزه موشکی موفق بوده است. 🔹ایران با اتخاذ راهبرد مقاومت فعال و ایجاد بازدارندگی و واکنش های به هنگام و مقتدرانه در ماجراهایی چون زدن پهپاد گلوبال هاوک، هدف قراردادن پایگاه نظامیان تروریست آمریکایی در عین الاسد، موشک باران مقر داعش در دیرالزور، حمله موشکی به مقر تروریست های حزب دموکرات و توسعه توان موشکی و فضایی چون پرتاب اولین ماهواره نظامی ایران توسط سپاه پاسداران یعنی ماهواره نور و شلیک موشک های بالستیک از اعماق زمین و بدون استفاده از سکوهای پرتاب، تمامی تحلیل گران نظامی دنیا را به حیرت واداشت. 🔹«آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا» که یکی از بازوهای اطلاعاتی پنتاگون است، در سندی ۱۳۰ صفحه‌ای یکی از مهمترین قابلیت های اساسی ایران در حوزه نظامی را اینگونه ذکر می کند: «بزرگترین نیروی موشکی بالستیک در خاورمیانه به عنوان «بازدارنده استراتژیک» به دلیل محدودیت های نیروی هوایی ایران.» یوزی رابین رئیس سابق سازمان موشکی رژیم صهیونیستی و ملقب به پدر صنعت موشکی اسرائیل نیز در اعتراف آشکاری می گوید: « به احترام توان موشکی ایران کلاه از سر برمی دارم...ایران این دستاوردهای موشکی را در شرایط تحریم به دست آورده است، تصور کنید اگر این کشور تحریم نباشد چگونه می‌تواند برنامه خود را گسترش دهد.» 🔹براساس آمارهای منتشر شده توسط مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (CSIS)، تعداد آزمایش های ماهواره ای و موشک های بالستیک کوتاه بُرد (کمتر از 1000 کیلومتر) و میان بُرد( بین 1000 تا 3000 کیلومتر) را در زیر مشاهده می کنید: 🔹این اندیشکده آمریکایی در گزارشی علاوه بر بررسی کمیت آزمایش های موشکی ایران، به کیفیت آنها که جهت ارزیابی رشد، شاخص مهم تری بخصوص در دوران تحریم است نیز می پردازد. جدول زیر خود گواه روشنی بر پیشرفت خیره کننده توان موشکی ایران طی ده اخیر است: 🔹هرچند نام ماهواره بر سه مرحله ای و پیشرفته قاصد که اولین ماهواره نظامی ایران یعنی ماهواره نور1 را در مدار 425 کیلومتری زمین قرار داد و موجب تعجب جهانیان گردید در نمودار فوق ذکر نشده است. 🔹بنابراین همانگونه که پیداست با اتخاذ راهبرد مقاومت فعال توسط نیروهای مسلح ایران در دوران اوج تحریم ها و بکارگیری تمامی ابزارها جهت فشار به ایران برای توقف و محدود ساختن قدرت موشکی، ایران توانسته دامنه و عمق بازدارندگی نظامی خود را گسترش دهد و از جهت کمی و کیفی نیز بر توان موشکی خود بیفزاید. https://www.instagram.com/p/CFMlaX1hxXs/?igshid=kfotnq3r3zao 🔹نیروهای مسلح با راهبرد مقاومت فعال و تکیه به توان داخلی امروز توانسته اند پشتوانه قدرت ایران را مستحکم تر کنند و نگذارند آمریکا به حداقلی ترین دستاورد و مطلوبیت خود جهت مهار قدرت موشکی ایران دست پیدا کند. نه اینکه با وادادگی و صبر و انتظار بر سر مولفه های اقتدارآفرین ایران معامله کنند و در پایان هم با دست خالی و وقاحت طرف مقابل روبرو شوند. این مدل موفق در حوزه موشکی که با تکیه بر توان داخلی و اتخاذ راهبرد مقاومت فعال بوده می توانند به حوزه های دیگر چون اقتصاد و دیپلماسی که دچار مشکلات اساسی هستیم تسری پیدا کند و موجبات دستاوردهای مثبتی برای کشور را فراهم کند. ✍️ 🔺متن کامل در سایت سیاست پارسی 👇https://siasateparsi.com/fa/news/3066@haallaj
⭕️ ۴ نکته درباره بیانیه تروئیکای درباره ‌ 🔹 سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان امروز بیانیه‌ای پیرامون فعال‌سازی مکانیسم ماشه توسط آمریکا جهت بازگرداندن های شورای امنیت صادر کردند. ‌ 1️⃣ بلافاصله پس از انتشار این بیانیه که صرفا یک موضع‌گیری سیاسی نه یک اقدام عملی حقوقی با ضمانت اجرای واقعی بود، جریانات غرب‌گرا در داخل شروع به بزک کردن چهره کشورهای بدعهد و دو رو اروپایی کردند. تروئیکای اروپایی در حالی امروز اقدام را فاقد اثر قانونی می داند که خود این کشورها در ۲۴ دی ماه ۹۸ رسما مکانیسم ماشه را ذیل بند ۳۶ و ۳۷ برجام فعال کردند و خود پیشتاز این امر بودند تا اهرم فشاری باشد بر ایران جهت تن دادن به خواسته های غیرقانونی آنها در حوزه های و منطقه ای. 2️⃣ از سویی تروئیکای اروپایی در حالی مدعی اجرای کامل ۲۲۳۱ و برجام شده است، که طی چند سال گذشته به هیچکدام از تعهدات خود ذیل ضمیمه ۲ برجام که شامل تجارت طلا و فلزات گران‌بها، ، فروش نفت و محصولات ، بنادر و ، روابط بانکی و کارگزاری و ...است،  عمل نکرده است. اروپایی ها طی این سال ها تنها با دادن وعده های پوچ چون SPV ، و امثالهم ایران را بدون هیچگونه امتیازی در معطل نگه داشتند. اروپایی ها کانال بشردوستانه مالی موسوم به اینستکس که به مراتب از سازوکار در برابر غذای عراق شکست خورده در جنگ در دهه ۹۰ میلادی بدتر و تحقیرانه تر است را هم محقق نکردند. 3️⃣ از طرف دیگر بررسی ادبیات بیانیه های اخیر کشورهای اروپایی نشان می دهد آنها نیز به دنبال تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هستند و البته معتقدند باید از روشی متفاوت از عمل کنند. طراحی اروپایی ها بر مدار حفظ ایران در برجام با نظارت های بی سابقه  است بدون آنکه خود به تعهدی پایبند باشند تا بلکه از طریق بتوانند زمینه مهار ایران و همچنین گسترش برجام به حوزه های موشکی و منطقه ای استفاده کنند.  کشورهای اروپایی به دنبال تمدید مدت دار تحریم های ایران هستند، از طرفی ظرفیت برجام در مهار ایران را می دانند و خروج ایران از برجام را به عنوان ضربه اساسی به پروژه مهار ایران می دانند. 4️⃣ همانطور که روشن است این دست از اظهارات و نمایشی اروپا در بیان غیرقانونی بودن اقدام در عمل هیچگونه کارکردی ندارد. امروز خود پیشتاز اعمال تحریم ها علیه ایران است و از طرق مختلف به دنبال فشار بر ایران و تمدید تحریم تسلیحاتی است. 💢 اظهارات و نمایشی در بیان غیرقانونی بودن اقدام آمریکا در عمل هیچگونه کارکردی ندارد. امروز اروپا خود پیشتاز اعمال تحریم ها علیه ایران است و از طرق مختلف به دنبال فشار بر ایران و تمدید تحریم تسلیحاتی است. 💢 بنابراین از منظر راهبردی تفاوتی میان نیات آمریکایی ها و اروپایی ها علیه ایران وجود ندارد و اروپایی کاملا در چارچوب راهبرد فشار حداکثری آمریکا عمل کرده اند. اروپایی ها به دنبال یک راه میانه جهت مدید مدت دار تحریم تسلیحاتی ایران هستند، به گونه ای که برجام آسیب نبیند و از آن طرف تحریم های تسلیحاتی ایران نیز لغو نگردد. ✍ 🔺متن کامل یادداشت در لینک زیر👇 https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2361722/@haallaj
⭕️صفر در برابر صفر؛ مجلس کجای کار ایستاده است؟ 🔹در حالی که هیچ بانکی با ایران بصورت رسمی کار نمی کند، فروش نفت ایران به اروپا به صفر رسیده و تمامی شرکت ها از ترس تحریم های آمریکا قید تجارت با ایران را بدون هیچگونه جبران خسارتی زدند و ایران را ترک کردند، حسن روحانی آبان 98 در اظهاراتی گفت: «اگر برجام را یک سال دیگر نگه داریم، تحریم تسلیحاتی ایران برداشته خواهد شد و براحتی می‌توانیم سلاح لازم را خرید و فروش و به دنیا صادر کنیم.» تا مساله لغو تحریم های تسلیحاتی به عنوان بهانه جدیدی باشد برای تداوم حضور ایران در برجام. 🔹طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که در تایید و به عنوان پشتوانه برجام صادر شد، تحریم تسلیحات متعارف ایران باید در 27 مهرماه لغو شود. از سویی آمریکا برای جلوگیری از انقضا تحریم تسلیحاتی ایران، با استناد به بند 10 قطعنامه 2231 مدعی امکان استفاده از اسنپ بک یا همان مکانیسم ماشه شده است. در همین راستا آمریکا در 30 مردادماه اطلاعیه ای به اعضای شورای امنیت ارائه کرد تا در صورت عدم ارائه پیش نویس قطعنامه ای از سوی اعضا یا رئیس دوره ای شورای امنیت (که تاکنون چنین بوده است) تحریم های شورای امنیت بدون رای گیری در 30 شهریورماه بطور خودکار علیه ایران بازگردد. 🔹هرچند از منظر حقوقی به دلیل خروج آمریکا از برجام، این مساله که آمریکا اجازه استفاده از مکانیسم ماشه را خواهد داشت یا خیر محل بحث است، اما آمریکا مدعی است طبق بند 10 قطعنامه 2231 آمریکا جزو هیات موسس برجام است و می تواند در عمل مکانیسم ماشه را فعال کند. به همین دلیل هم خود را صاحب این حق دانسته و با صدور اطلاعیه در 30 مرداد مدعی فعال سازی مکانیسم ماشه شده است. 🔹اما با این وجود و حتی فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت تمامی تحریم های شورای امنیت که دیگر همان اندک مزایای ادعایی برجام یعنی لغو تحریم های تسلیحاتی نیز به محاق خواهد رفت، گویا دولت بنا ندارد تعهدات برجامی خود را کنار بگذارد و اقدام متقابل و همسطحی را انجام داد. 🔹لذا امیدی به اقدام متناسب و متقابل از سوی دولت پیر و فرتوت و منتظران ایرانی بایدن نیست. در این میان نمایندگان مجلس یازدهم شورای اسلامی در بزنگاه مهم و تاریخی قرار گرفته اند. روزی مجلس نهم به ریاست علی لاریجانی در 20 دقیقه برجام را تصویب کرد و مجلس دهم هم در برابر خروج آمریکا از برجام و نقض های مکرر برجام از سوی اروپایی ها منفعلانه سکوت کرد و این فرصتهای تاریخی را برای بازگشت ریل پیشرفت کشور از نگاه به غرب به داخل از دست داد. امروز مجلس یازدهم که با ادعای انقلابی گری روی کارآمده باید به 7 سال خسارت محض و توافق یکطرفه برجام خاتمه بدهد و نگذارد بیش از این با ارسال پیام ضعف به طرف های خارجی زمینه فشار بیشتر مهیا گرد. 🔹هر طرحی در مجلس در مقابل فعال سازی مکانیسم ماشه که حاوی لغو تعهدات ایران در حوزه نظارت ها و بازرسی ها بی سابقه آژانس، اخراج بازرسان آژانس و برچیدن دوربین های نظارتی آژانس نباشد در عمل بی ثمر و یک نمایش پوچ سیاسی است. 🔹چرا که مهمترین قسمت تعهدات ایران که برای طرف های اروپایی و آمریکا بسیار حیاتی محسوب می شود، حوزه نظارت ها و بازرسی های آژانس است. که بنا به گفته محمدجواد ظریف 92 درصد از مجموع بازرسی های آژانس در ایران انجام می شود. با ایران در برجام به عنوان یک کشور استثنایی برخورد شده و ایران نظارت های ویژه ای را پذیرفته، بطوری که روزانه بطور متوسط 6 بازرس آژانس در ایران حضور فعال دارند و خرابکاری های چون ماجرای نطنز هم پیش آمده است اما با وجود این سطح از شفافیت اخیرا نیز دولت ایران اجازه بازرسی از دومکان دیگر را نیز به بازرسان آژانس داد. 🔹نمایندگان مجلس نباید فریب طرح های سیاسی و بدون محتوا که با قصد شوی سیاسی و اقدام تبلیغاتی است را بخورند. وضعیت کنونی اقدامی قاطع، تهدید معتبر با ضمانت اجرای واقعی و عینی را می طلبد تا ضمن تغییر محاسبات طرف آمریکایی منجر به ایجاد تعادل در تعهدات طرفین گرد. و با فعال شدن مکانیسم ماشه رسما تعهدات طرف آمریکایی و اروپایی در مقابل ایران به صفر می رسد که در مقابل باید با اتخاذ استراتژی «صفر در مقابل صفر» به تمامی تعهدات برجام بطور خاص در حوزه نظارت ها، بازرسی ها و لغو تعهدات ایران ذیل پروتکل الحاقی خاتمه بدهند و دولت یازدهم همچون دولت هشتم در سال 84 مکلف به بازگشت به مدار قدرت و نگاه به داخل گردد و مسیر نگاه و امیدواری به غرب را قطع کند. ✍️ 🔺متن کامل یادداشت در لینک زیر👇 http://farhikhtegandaily.com/newspaper/4038/1/&page=184663@haallaj
⭕️ نماینده «پلاس» در مجلس یازدهم! 🔹همزمان که عکسهای نمایندگان مجلس درمناطق محروم منتشر میشود،خبری درز میکند که در چند روز گذشته تعدادی خودرو دنا پلاس با شرایط ویژه به برخی نمایندگان متقاضی تحویل داده شده است.این ماجرا خود مصداق روشنی از توزیع و دریافت رانت میان نمایندگان مدعی انقلابی گری است. ابتدا باید هیات رئیسه مجلس بصورت شفاف و فورا اعلام کند بر چه اساسی این اقدام صورت گرفته و کدام نمایندگان از این رانت استفاده کرده اند 🔹سپس با لغو طرح مذکور، نمایندگان نه بصورت یک مصداق چون رسانه ای شده است، بلکه بصورت ساختاری با ایجاد شفافیت اساسا جلو روندهای تولید فساد وتوزیع رانتهای به اصطلاح قانونی را بگیرند 🔹نمایندگان مجلس که ادعای انقلابی گری دارند آیا این فرمایش حضرت علی(ع) را نشنیدید که فرمودند:«ائمه حق و حاکمان درحکومت اسلامی و روحانیون وعلمای دین وحاکمان دین باید سطح زندگیشان از سطح متوسط مردم به پایین باشد تا بتوانند دین را درست تبلیغ و درست اجرا کنند»سطح متوسط زندگی مردم را همه دارند میبیند، دیگر نیازی به اعداد و ارقام نیست، آیا از روی مردم مستضعف که بر اثر بی تدبیری های دولتمردان تحت فشارند شرم نمیکنید؟ چگونه در چنین شرایط وخیم اقتصادی این چنین میان خود رانت توزیع میکنید و با سکوت رد می شوید و نام خود را انقلابی هم میگذارید؟ 🔹اکنون بهتر میتوان فهمید چرا از مجلس ما صدای دادخواهی از محرومین، پابرهنگان و طبقه مستضعف جامعه،آنچنان که علی(ع)میگفت: «الله الله فی الطبقه السفلی...خدا را خدا را درخصوص طبقات پایین ومحروم جامعه که هیچ چاره ای ندارند» بلند نمی شود. چون درصورتی میتوانی فریاد بزنی که خودت به منفعتی بسته نباشی و اگر پیرو علی فریاد دادخواهی سر دادی مجبوری همانطور که علی می گفت زندگی کنی 🔹حضرت امیر(ع)که تا لحظه شهادتشان مدام داد ازطبقات محروم وستمدیده می زد برای این بود که دنیا را سه طلاقه کرده بود وبه فرموده خودش«درحالیکه میتوانست از عسل پاک و مغز گندم و بافته های ابریشم برای خودش غذا و لباس فراهم آورد» تسلیم هوای نفس نشد و از دنیا به دو جامه فرسوده و دوقرص نان رضایت داد.بله شما نخواهید توانست مانند مولای عدالت باشید،اما به قدر ذره ای نه در شعار،بلکه در عمل پیرو آن امام باشید 🔹نمایندگان و اعوان و انصارشان که بدون هیچگونه پشتوانه استدلالی تا دیروز هر منتقد لیست کذایی وحدت را برچسب باران می کردند و انگ ضدولایت بر پیشانی اشان میچسباندند نسبت خود را با این فرمایشات صریح حضرت آقا روشن کند تا در عمل عیان شود چه کسانی ولایتمدار هستند ✍️ 🔺ادامه در لینک زیر👇 https://www.instagram.com/p/CFbmpxzgZtZ/?igshid=mpxxpxst2gdf@haallaj
⭕️فیلم کامل لایو با موضوع مکانیسم ماشه، چیستی و عواقب آن در لینک زیر👇 https://www.instagram.com/tv/CFaKj6dFnW_/?igshid=yfl3xu7mer8o@haallaj
⭕️اگر بیاید 🔹«ما همچنین به استفاده از هدفمند علیه نقض در ایران، حمایت این کشور از و برنامه ادامه خواهیم داد» 🔺قسمتی از یادداشت ۲۳ شهریور۹۹ جوبایدن در CNN با عنوان «راه‌های هوشمندانه برای سخت‌گیری بر ایران» https://twitter.com/alirezafaghihe/status/1309894596181331968?s=19@haallaj
⭕️ فیلم کامل لایو با موضوع «چه می شد اگر مذاکره نمی کردیم؟» در لینک زیر👇 https://www.instagram.com/tv/CFfT-fklmIw/?igshid=nuy2jsuqavt1@haallaj
⭕️«سخت گیری هوشمندانه»؛ راهبرد جوبایدن در مواجه با ایران 🔹با نزدیک شدن به انتخابات 2020، مواضع جوبایدن و سیاست های حزب دموکرات آمریکا در مواجه با ایران بیش از پیش شفاف و آشکار شده است. 🔹23 شهریور ماه جوبایدن در یادداشتی با عنوان «راه های هوشمندانه برای سخت گیری بر ایران» که در پایگاه خبری شبکه CNN منتشر شد، با انتقاد از سیاست ترامپ که موجب ایجاد فاصله بین آمریکا و کشورهای اروپایی شده است، می نویسد: «راه هوشمندانه و حساب شده دیگری برای سخت گیری علیه ایران وجود دارد» 🔹جوبایدن در ادامه می نویسد: «نخست این که من تعهدی بی نقض را خواهم داد که از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری خواهم کرد. 🔹دوم ما با متحدان مان برای تقویت و گسترش مفاد توافق هسته‌ای کار خواهیم کرد و همزمان به دیگر نگرانی ها نیز توجه خواهیم کرد. این اقدامات شامل کاری فوری برای آزادی آمریکایی‌ها بازداشتی در ایران و در خواست از این رژیم در ارتباط با توقف نقض همیشگی حقوق بشر از جمله اعدام کشتی گیر نوید افکاری طی هفته جاری و بازداشت اشتباه زندانیان سایسی مانند وکیل حقوق بشر، نسرین ستوده خواهد بود. 🔹سوم این که ما به تلاش ها برای عقب راندن ایران از فعالیت‌های بی ثبات کننده که دوستان و شرکای ما را در منطقه تهدید می کند، ادامه خواهیم داد. همچنین با استفاده از توافق کمک‌های امنیتی آمریکا و اسرائیل که در زمان معاونت ریاست جمهوری من امضا شد، آمریکا از نزدیک با اسرائیل همکاری خواهد داشت تا اطمینان حاصل کند که تل آویو می تواند از خودش در برابر ایران و بازیگران نیابتی آن دفاع کند. ما همچنین به استفاده از تحریم‌های هدفمند علیه نقض حقوق بشر در ایران، حمایت این کشور از تروریسم و برنامه موشک‌‌های بالستیک ادامه خواهیم داد.» 🔹قبل از این هم جوبایدن برخلاف بعضی از تصویرسازی های غلط رسانه ای، از تصمیم خود برای آنچه «تقویت» و «گسترش برجام» معرفی کرده خبر داده بود. یورونیوز در این خصوص می گوید: «بایدن همچنین به طرفداران خود وعده داده که با همکاری متحدان آمریکا نسبت به «تقویت» و «گسترش» برجام اقدام خواهد کرد. 🔹بایدن قبلا هم در بخشی از برنامه‌های خود که روی وب‌سایتش قرار داد، گفته در صورت بازگشت به برجام، توافق را «تقویت» کرده و برخی مفاد آن را «تمدید» خواهد کرد. هدف از این گفته بایدن مبنی برتمدید برخی مفاد همان بند موسوم به غروب برجام است که فعالیت‌‌های هسته‌ای ایران را تا سال 2025 محدود می‌کند و به نظر می‌رسد بایدن در پی تمدید سقف زمانی این محدودیت است 🔹لذا آنچنان که روشن است، جوبایدن و دموکرات ها در اعمال فشارها و تداوم تحریم ها اختلافی با جمهوریخواهان ندارند بلکه این دموکرات ها هستند، که طراح اصلی تحریم های گسترده امروز بودند. جوبایدن به دنبال سخت گیری و فشار هوشمندانه است، تا ضمن نگه داشتن ایران در برجام جهت اعمال نظارت ها و بازرسی های بی سابقه برای کنترل توان هسته ای ایران، اجماع جهانی علیه ایران را نیز حفظ و تقویت نماید. دموکرات ها معتقدند باید اجماع علیه برنامه هسته ای ایران تداوم یابد و در ادامه این اجماع و فشار به حوزه های منطقه ای، موشکی و حقوق بشر تسری و گسترش یابد. 🔹همانطورکه بارها جوبایدن و آنتونی بلینکن مشاور ارشد جوبایدن اعلام کرده اند و سند سیاستگذاری حزب دموکرات نیز مطرح کرده آنها به دنبال توافقی «قوی تر»، «طولانی مدت» و «توسعه توافق به حوزه های موشکی و منطقه ای و حقوق بشر» می باشند. بازگشت دموکرات ها به برجام نیز مشروط به اجرای کامل برجام مطابق خواسته ها و ادعاهای آمریکا است که تکرار همین ادعاهای امروز ترامپ است. همچنین این بازگشت مشروط، نقطه آغازکار برای تقویت، گسترش و دائمی کردن تعهدات برجامی ایران خواهد بود. احتمالا در این میان تعدادی از تحریم ها که جنبه نمادین دارند و کارکرد عینی و واقعی در کاهش فشارتحریم ها علیه ایران ندارد نیز تعلیق شود. 🔹ترامپ نیز در زمان خروج از برجام اعلام کرد به دنبال توافقی قوی تر، گسترده تر و طولانی تر با ایران است و راهبرد فشارحداکثری را پیگیری می کند تا ایران به پای میزمذاکره بیاید برای برجامی جدید اما برجامی قوی تر. 🔹بنابراین از حیث ماهوی تفاوت محسوسی میان راهبردهای اعمال فشار و تحریم میان جمهوریخواهان و دموکرات ها علیه ایران وجود ندارد و این دوگانه سازی ناشی از خطای محاسباتی است. تفاوت راهبردها میان دو حزب آمریکا علیه ایران، صرفا در حوزه تاکتیک ها خلاصه می شود و دموکرات ها همانطور که جوبایدن گفته است معتقدند باید با هوشمندی تمام تحریم ها و فشارها را اعمال کرد تا اجماع جهانی علیه ایران حفظ شود و از واکنش های رادیکال جمهوری اسلامی ایران نیز جلوگیری شود. ✍️ 🔺متن کامل در لینک زیر👇 https://siasateparsi.com/fa/news/3113@haallaj