eitaa logo
مجمع اسلامی حبل‌الله 🇵🇸🇱🇧
1.5هزار دنبال‌کننده
470 عکس
216 ویدیو
34 فایل
🔺تشکل مردم‌نهاد معتقد به اسلام ناب که انقلاب خمینی (ره) را فراتر از مذهب، ملیت و نژاد می‌داند و برای تقویت پیوندهای امت اسلامی تلاش می‌کند. https://ble.ir/hablollahir 📱ارتباط با ادمین: @Hablollah_admin 📱ارتباط با دبیر مجمع: @mahdimabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🇦🇫🇮🇷 چرا هرگونه تلاشی برای گسست میان و محکوم به شکست است؟ 📝چکیده‌ای از یادداشت دکتر با عنوان: «شانزده نکته درباره ما و افغانستان» 🔖https://t.me/azbarresihayetarikhi 🔸اهل‌سنت افغانستان حنفی‌اند که در سده‌های نخستين، معتزلی و در توحيد تنزيهی به شيعه بسيار نزديک بودند. حنفیان در سده‌های بعدی ماتريدی شدند که از اشاعره به شیعه نزدیکترند. 🔹امام ابوحنيفه از دوستداران اهل‌بيت و حامی برخی قيامهای علويان بود و پیروانش بيشترين ارتباط را با زيديه و شيعیان امامی بغداد داشتند. در عصر سلجوقی به سبب تقویت این ارتباط، در ری، حنفيان مجالس منظم دههٔ محرم را برگزار می‌کردند. 🔸دليل دوم پيوند حنفی‌ها با شيعيان امامی، زبان فارسی بود. در خراسان و فرارود، حنفیان قرن‌ها در مجالس وعظ و درس و حتی در نوشته‌های فقهی از فارسی استفاده می‌کردند. در عصر امپراتوری گورکانی که مذهب حنفی غالب بود، زبان فارسی موجب ارتباط بيشتر شيعيان و حنفيان شبه‌قاره شد. 🔹پس در مجموع، حنفی‌های شبه‌قاره و افغانستان، پیوند وثیقی با شیعیان و زبان فارسی داشتند. تا اینکه از سدهٔ ۱۸ م. و با نفوذ تمايلات سلفی و وهابی در شبه‌قاره، هم ارتباط فرهنگی حنفیان این منطقه با ادبيات فارسی کم‌رنگ شد و هم نزديکی‌های فکری و کلامی آنان با بخش عظيمی از حنفيان خراسان. اما همچنان سنت کهنسال حنفی، ارتباط گسست‌ناپذيری با زبان فارسی دارد. 🔸عالمان مهم حنفی همواره از خراسان (بلخ و بخارا و سمرقند و خوارزم) بوده‌اند. در کتاب‌های عربی حنفيان بسياری از کلمات به فارسی است. بسياری از کتاب‌های فقه و کلام حنفی، حتی استفتائات و پاسخ آن به فارسی است؛ چون مخاطبان آنها در خراسان بزرگ و فرارود، یا فارس‌زبان بودند و يا فارسی، زبان فرهنگی و علمی آنان بود. 🔹با گسترش حنفی‌گری به سوی آناتولی و آسيای صغير و نیز مهاجرت ترکان به بخش‌های غربی، فارسی نيز بدان سو گسترش بيشتر پيدا کرد. 🔸ادبيات مذهب حنفی در شام و مصر با ادبيات فقه حنفی در خراسان و فرارود نوعی گسست را نشان می‌دهد که دليلش سهم مهم زبان فارسی در نوشته‌های حنفيان خراسان است. زیرا خود امام ابوحنيفه و بيشتر شاگردانش ايرانی و خراسانی بودند. ابوحنيفه حتی قرائت نماز را به زبان فارسی جايز می‌دانست. 🔹در سده‌های بعد هم اسلام در شرق آسيا بيشتر از طريق حنفيان گسترش یافت و پای زبان فارسی از این راه به چين و برخی مناطق آسيای دور باز شد. 🔸مانع بزرگ در برابر هویت مشترک دینی و زبانی و فرهنگی افغانستان با ایران و خراسان، تفکر وهابی است که البته خود حنفيان بيش از ديگران به پیوندناپذیر بودن مذهب حنفی با وهابیت آگاهند. 🔹اسلاف وهابيت (اصحاب حديث قديم بغداد و شام) بيشترين انتقادها را از امام ابوحنيفه داشته‌اند. در طرف مقابل، اخطب خوارزم (خوارزمی) که يکی از مهمترين کتاب‌ها را در فضائل ابوحنيفه نوشته، خود نويسندهٔ دو کتاب مهم، یکی در فضائل امام علی‌بن ابی‌طالب و ديگری در مقتل امام حسين است. 🔸بنابراین، هرگونه تلاشی برای ايجاد گسست ميان ايران و افغانستان محکوم به شکست است. اشتراک فرهنگی این دو کشور، چندهزار ساله است و فرهنگ دينی و مذهبی و زبانشان پيوندهای عميق دارد؛ اصلا وحدتی است در عين کثرت. 📣 همراهی ما در دیگر پیام‌رسان‌ها: بله|سروش 🆔 @Hablollahir
هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
💢پنجمین دوره معرفتی، تشکیلاتی ⭕️ مبتنی بر اندیشه امامین انقلاب در راستای تربیت 🔸مشهد مقدس 📆 ۱۹ تا ۲۳ تیر ماه ۱۴۰۲ ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/RBcn5eET 🔹راهنمای دوره عصر اقامه: @Mimebnera ❇️جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید 💠"تشکل طلبگی ربیون" 🌐 @rebbiion
هدایت شده از کتاب رسان 📚
🔸اسامی برندگان خوش اقبال اعلام شد. 🔸 شاید شما برنده مسابقه کتابخوانی بعدی باشید و همای سعادت بر دوش شما نشیند. همچنان را دنبال کنید. خبرهایی خوب در راه است. @ketabresan 1- سرکار خانم سولماز کریمی 2- جناب آقای حسن اکبری 3- سرکار خانم ریحانه صادقی 4-جناب آقای حسین نیری 5- سرکار خانم محدثه شیرده سعدآباد 6- جناب آقای سید حامد حائری زاده 7- جناب آقایقدیر کاهانی مقدم 8- سرکار خانم متینا شیردل 9- سرکار خانم مهشید نوریان 10- سرکار خانم هانیه حاجب 🔻به ما بپیوندید🔻 کتاب رسان | شبکه کشوری توزیع کتاب📚 @ketabresan
هدایت شده از دوره عماد
💠 دوره عماد *پرورش گزارش‌گر میدان مقاومت* ❇️ چگونه می‌شود در قالب گزارش‌های میدانی، به‌هنگام و دست‌اول، محور مقاومت را بر اساس طرح انقلاب اسلامی روایت کرد؟ 🔸سرفصل‌ها: - مهارت‌های رسانه‌ای (خبرنویسی، مصاحبه، گزارش‌گری و ...) - آموزش‌ زبان (عربی) - تاریخ تحلیلی شکل‌گیری محور مقاومت - آشنایی با بازیگران میدان - روایت انقلاب اسلامی در توضیح میدان مقاومت و بررسی تمایز گفتارهای موجود با آن (گفتار منافع ملّی، گفتارهای مذهبی-قومی، گفتارهای متأثر از انجمن حجتیه، گفتارهای وحدت‌ستیز، گفتارهای ضدمقاومت و... ) - آشنایی‌زدایی از گفتار رهبران مقاومت و به کارگیری آن در ساخت روایت میدانی 🔺مهلت ثبت نام: 7 تیر 1402 ✅ شرایط: دوره ویژۀ آقایان و به‌صورت حضوری در تهران برگزار می‌شود 📎لینک پیوند ثبت‌نام اولیه: https://b2n.ir/emad_moqawemat 📞شماره تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر: 09100508277 @emad_moqawemat
هدایت شده از محسن قنبریان
31.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🪙 امام باقر(ع) و نجات نظام پولی جهان اسلام! • نظام مالی، دو پولی بود: درهم ساسانی و دینار رومی/ تصرفات جزیی در ضرب سکه، نظام پولی را عوض نمی کرد. • نظام مالی بین دو پول متفاوت، مشکلات خود را داشت از جمله: نسبت بین دو پول! گاهی یک دینار ۷درهم ارزش داشت و گاه به ۲۵و ۳۵درهم می رسید! - از علل این تولرانس، "میزان حجم پول" بود. اگر درهم در غنائم از ایران زیاد می شد بر ارزش دینار اثر موضعی داشت. گاهی هم بخاطر فرار از زکات یا واکنش به حجم پول، دینارها ذوب و شمش طلا می شد و تبعا ارزش دینار آن افزون می شد! • امپراطوری روم در تهدید خود مسلمین را مخیّر کرد یا با به پیامبرشان معامله کنند! و یا دینار را کنار بگذارند! ⬅️ دومی موجب کاهش حجم دینار شده و بر ارزش درهم هم اثر میکرد! مثلا ارزش یک دینار به۲۵ و ۳۵درهم می رسید! ⬅️ تجارت و تولید و خدمات با کاهش نقدینگی مواجه و قیمت ها بالا می رفت! • ابتکار امام باقر(ع) در این بستره شکل گرفت: یک نظام پولی مستقل و حذف کامل دینار رومی و درهم ساسانی! (ر.ک: حیاة الحیوان الکبری ج۱ص۹۷) • ماهم اگر دو دهه قبل را به سمت ایجاد "بازار مشترک اسلامی" و "پول واحد اسلامی" می بردیم تحریم های دلار، کشورهای اسلامی و ایران را دچار این همه مخاطره نمی کرد! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✳️ روز بازگشت به اسلامی 💠 در غدیر معلوم شد که در جامعۀ اسلامی، «حکومت زر و زور» معنا ندارد. (حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ۱۳۹۵/۶/۳۰) 🌺 عید پیوند مومنان با راه‌ورسم مولا مبارک. 🆔 @Hablollahir
📣 خون شهیدان مظلوم امنیت، مایه وحدت ملت است / تعلل در رسیدگی به حوادث استان سیستان‌وبلوچستان، موجب جولان تندروها شده است 📜 متن بیانیه تشکل‌های دانشجویی استان به‌مناسبت شهادت دو تن از حافظان امنیت در حادثهٔ تروریستی ۱۷تیر۱۴۰۲ زاهدان 📖 «والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله مع المحسنین» (عنکبوت: ۶۹) بسم رب الشهداء و الصدیقین 🔸در پی حمله تروریستی روز شنبه ۱۷تیرماه به کلانتری۱۶ ، مجموعه تشکلهای دانشجویی استان سیستان‌وبلوچستان، ضمن محکومیت شدید این حادثه تروریستی، تسلّی و همدردی خود را به خانواده‌های این شهیدان عزیز ابراز نموده و صبر و سکینه‌ی الهی را برای آنان و علوّ درجات برای شهیدان این حادثهٔ تروریستی از پرودگار متعال مسئلت می‌نماید. 🔹 بی‌شک، خون به ناحق ریخته شهدای مظلوم امنیت، بر خلاف ارادهٔ دشمنان، مایهٔ وحدت ملت و بیداری چشمان خواب‌آلود و غفلت‌زده خواهد شد؛ ان‌شاءالله. 🔸و اما بعد؛ جنبش دانشجویی بر خود لازم می‌داند بدینوسیله نکاتی را به برخی مسئولین و تریبون‌داران، از ائمهٔ جمعه سیستان تا زاهدان و ایرانشهر متذکر شود: 🔹امروز شاهد آن هستیم با وجود گذشت ۱۰ ماه از و تلاشهای قابل تقدیر دلسوزان برای تبیین ابعاد ماجرا، هنوز ابهامات جدی از ماوقع در اذهان شیعه و سنی استان باقی مانده است و چونان آتش زیر خاکستر، در وقایعی بحرانی مثل حملهٔ اخیر، شعله‌ور می‌شود و آتش تفرقه را روشن می‌کند. 🔸در مدت اخیر متاسفانه اکثر عقلا، نخبگان و تریبون‌داران شمال و جنوب استان، به‌جای تنش‌زدایی و ایجاد بستر گفت‌وگو و کمک به نظام اسلامی برای تحقق و شکل‌گیری مطالبات مشروع و مسالمت‌آمیز، خودشان معضلی شده‌اند و در قفس نفسانیت و احساساتشان گرفتار گشته‌اند؛ به‌طوریکه باید آنها را به الگوگیری از رفتار عموم مردم توصیه نمود و بدانها متذکر شد که به‌جای رجزخوانی و طعنه زدن در تریبون‌های عمومی به یکدیگر و ایجاد دوقطبی، با تدبیر و هم‌اندیشی مشترک، در پی ترمیم شکاف و بحران پیش آمده باشید. 🔹متاسفانه برخلاف سایر پرونده‌های ایام اغتشاشات سال گذشته در دیگر نقاط کشور، شاهد تعلل و تاخیر در روند رسیدگی به پرونده فاجعهٔ ۸مهر ماه هستیم، که این امر موجب شده است بیش از همیشه، فضا برای جولان تندروها باز شود و آنها بتوانند از فضای غبارآلود و مبهم استان، نهایت استفاده را برای پیشبرد اهداف شوم خود ببرند. 🔸باید گفت عدم التزام عملی مسئولین ذیربط در این پرونده به آیه شریفه «وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» خود، یکی از دلایل پیدایش اتفاقاتی چون حملهٔ تروریستی شنبه، شهادت ناجوانمردانه شهید شهرکی و همسر بزرگوارشان و... است و بخشی از علل افزایش چنین رخدادهایی در استان، پیامد بی‌توجهی مسئولین به فضای ملتهب و پرتشنج استان دانست. 🔹 در پایان، جنبش دانشجویی ضمن اعلام اعتراض جدی نسبت به عدم پیگیری جدی و کافی مطالبات به‌حق نمایندهٔ ولی فقیه در استان، حضرت آیت‌الله محامی و همچنین عدم پیگری جدی دستورات صریح ، این هشدار را به مسئولین ذی‌ربط و ذی‌صلاح می‌دهد که با چشمی باز، نظاره‌گر سکوت و انفعال معنادار شما در حل و بهبود شرایط استان و آرامش بخشیدن به ذهن آزردهٔ جامعهٔ شیعه و سنی استان هست و در صورت تعلل بیش از این، بنا بر «بند میم» وصیت‌نامهٔ امام خمینی (ره) عمل خواهد کرد. 🖋جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه سیستان‌وبلوچستان 🖋جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه زابل 🖋انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سیستان‌وبلوچستان 📎http://snn.ir/004YNM 🆔 @Hablollahir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🩸 فَیا سیوفُ خُذیني... 🚩 عظمت قیام سیدالشهدا علیه‌السلام در بیان مولوی عبدالرحمن چابهاری، مدیر جامعة الحرمین الشریفین و امام جمعهٔ چابهار 📎 کاری از مجموعهٔ رسانه‌ای «عارفان جام» مسجد خواجه عزیزالله تربت‌جام 📣 مقام معظم رهبری: «وحدت بدین معنی است که نخبگان در هر کشور و هر مذهب، آحاد مردم را با مشترکات یکدیگر آشنا کنند.» (پیام حج ۱۴۰۲) 🆔 @Hablollahir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🩸 میراث مقدس امام حسین علیه‌السلام 🚩 تحلیل قیام سیدالشهدا علیه‌السلام بر ضد حکومت غیردینی و استبدادی بنی‌امیه 🖋 به قلم مولانا محیی‌الدین ابوالکلام آزاد، مفسر قرآن و شاعر برجستهٔ حنفی و از پیشگامان نهضت ضداستعماری هندوستان 📎 بخشی از مقالهٔ «تاریخ حادثهٔ کربلا» 📣 مقام معظم رهبری: «وحدت بدین معنی است که نخبگان در هر کشور و هر مذهب، آحاد مردم را با مشترکات یکدیگر آشنا کنند.» (پیام حج ۱۴۰۲) 🆔 @Hablollahir
🌐 ما، اهل‌سنت مشهد و عینک دودی جریان تحجر 🔻نگاهی متفاوت به حضور اهل‌سنت در حاشیۀ شهر مشهد و نحوۀ مواجهه با آن 🖋 حجت‌الاسلام مهدی محمدآبادی 📕 منتشر شده در ویژه‌نامه عاشورایی هیئت لبیک مشهد 📖 متن کامل یادداشت را اینجا ببینید. 🆔 @Hablollahir
🌐 ما، اهل‌سنت مشهد و عینک دودی جریان تحجر 🔻نگاهی متفاوت به حضور اهل‌سنت در حاشیۀ شهر مشهد و نحوۀ مواجهه با آن 🖋 حجت‌الاسلام مهدی محمدآبادی 📕 منتشر شده در ویژه‌نامه عاشورایی هیئت لبیک مشهد 🔹«فلان مولوی به سنی‌ها گفته علیکم بالمشهد»، «نیمی از دبستانی‌های مشهد سنی هستند»، «آیت‌الله فلانی پیام داده که وهابیت تا چندی دیگر، دور حرم امام رضا را کاملا تصرف می‌کند؛ آخرین زیارت‌هایتان را بروید»، «شیعیان مشهد! بچه بیاورید که دیگران هر کدام اقلا هفت تا بچه دارند» و... . 🔸این فقط بخشی از پیامهایی است که دربارۀ حضور اهل‌سنت در مشهد ساخته شده و بیش از ده سال است دست‌به‌دست می‌شود. حجم این پیامها آنقدر زیاد بوده که فعالان شهرهای دیگر را نیز نگران کرده است. اما منشأ این گزاره‌های بی‌سند کجاست؟ هدف از تولید و انتشار آن چیست؟ 🔹وقتی امام خمینی (ره) پرچم مبارزه با سلطنت استعماری پهلوی را برافراشتند، بخشی از جریان مذهبی به ایشان می‌تاختند که شما را با «تنها شاه شیعۀ جهان» چه کار؟ (صحیفهٔ امام، ج۲۱، ص۲۷۸) جالب است که شبیه همین اشکال را مأمور ساواک به امام (ره) می‌کند که چرا با «رهبران سنی‌مذهب» هم‌نوا شده‌اید؟ (صحیفهٔ امام، ج۱، ص۷۷) منظورش ضدیت با اسرائیل بود که علمدارش در آن زمان، جمال عبدالناصر رئیس‌جمهور مصر بود. این یعنی رژیم شاه هم خیلی خوب می‌دانست که «دیگری» آن جریان مذهبی و حوزوی مخالف امام (ره)، «سنی» بود، نه «ظالم» و «مستکبر» و همین انحراف عقیدتی، بهترین زمینه برای یارگیری شاه از بدنۀ متحجر مذهبی شد. 🔸انقلاب با خون دل امام (ره) و مجاهدت مردم به پیروزی رسید و جریان تحجر، تودهنی سختی خورد. اما این غدۀ سرطانی، به فکر بازسازی و روتوش چهرۀ خود افتاد و این بار با شعارهای انقلابی به میدان آمد. از جمله، وقتی رهبر انقلاب از «بحران جمعیت» گفتند و نسبت به بازوی مهم اقتدار ایران اسلامی ابراز نگرانی کردند، اینها بی‌توجه به بیانات صریح رهبری، موضوع افزایش جمعیت را در تقابل با اهل‌سنت قلمداد کردند؛ با این توضیح که «رهبری نمی‌تواند همه چیز را پشت تریبون بگوید»! 🔹بستر باورپذیر شدن این ، مهاجرت اهل‌سنت به حاشیۀ مشهد بود. ناآگاهی عمومی شیعیان از باورهای اهل‌سنت نیز مزید بر علت بود که دروغ بزرگ: «وهابیت در حال فتح مشهد است» راه خود را در بخشی از افکار عمومی شیعیان باز کند. اما اصل ماجرا چیست؟ 🔸برای ، اصلا مهم نیست که ساکنان شهرهای دورازمرکز شرق کشور، از کف امکانات و خدمات رفاهی و معیشتی محروم هستند؛ برایشان اهمیتی ندارد که صنایع اشتغال‌زا در شهرهای بزرگ جمع شده‌اند؛ برایشان مهم نیست که خشکسالی‌های پیاپی، کشاورزی و دامداری را هم رو به نابودی برده و مردم درمانده را به امید لقمه نانی، حتی اگر شده از راه کارگری و دستفروشی و...، از خانه و کاشانه و دیار آبا و اجدادی، جدا و مهاجر و حاشیه‌نشین شهرهای بزرگ کرده است؛ آن هم در نقاطی که از مشکلات عدیدۀ فرهنگی و اجتماعی رنج می‌برد و بعضا از خدمات شهری حداقلی، مانند مدرسه، بیمارستان، شبکۀ فاضلاب، خیابان‌کشی استاندارد و... هم محروم هستند. 🔸برای متحجران مذهبی، جمهوری اسلامی، نه «اسلامی»، که «شیعی» و فرقه‌ای است؛ فرصت تلافی ظلم‌های تاریخی «حاکمان جور» و خالی کردن دق‌دلی آنها بر سر «شهروندان اهل‌سنت» است، نه ارمغان‌آور توحید و عدالت‌ و کرامت و آزادی برای مستضعفان جهان. 🔹از دید متحجران، امام هشتم (ع)، ملک طلق ماست! پس اگر مشهد الرضا (ع) برای اهل‌سنت مقید ایرانی یا شیعۀ افغانستانی جذابیت داشت، لابد ریگی به کفش دارند و خواب پریشانی برای «شیعۀ ایرانی» دیده‌‍‌اند! پس لابد حق داریم دیگران را، به صرف شیعه یا ایرانی نبودن، «مورد امنیتی» ببینیم. 🔸دریغا که هشدارهای امام (ره) به‌ویژه در سال آخر حیات شریفشان (از جمله در پیام شهادت حجت‌الاسلام سید عارف الحسینی) جدی گرفته نشد و مشت این جریان «مقدس‌نما»، برای عموم که بماند، حتی برای خواص، و بدتر، حتی برای تصمیم‌گیران و مدیران هم آنچنان که باید، باز نشده و بعضا شاهد رخنۀ این «مار خوش‌خط‌وخال» در جایگاه‌ها و نهادهای حساس نظام نیز هستیم. 🔹روشن است که نمی‌خواهیم از تهدیدات و توطئه‌های دشمنان غفلت کنیم؛ اما چرا به بهانۀ تهدیدهای احتمالی، فرصت‌های قطعی را می‌سوزانیم؟ چرا تفاوت‌های طبیعی خدادادی را که مایۀ تضارب و رشد و بالندگی است، دستمایۀ نزاع و شکاف اجتماعی می‌کنیم؟ 🔸اگر قرار است مشهد واقعا پایتخت معنوی ایران اسلامی و موتور محرک تمدن نوین اسلامی باشد، چه فرصتی بهتر از این که مشهد دوباره کانون تلاقی فرهنگها و مذاهب و ملیت‌ها شده و نمایانگر الگویی از هم‌افزایی بین شیعه و سنی، ایرانی و غیرایرانی و فارس و بلوچ و ترکمن و عرب و... باشد؟! 🆔 @Hablollahir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 معمای یک «داغ» غریب 🔺بیان مناقب حضرت زین‌العابدین علیه‌السلام 🎤 جناب مولوی بهزاد فقهی، خطیب و استاد برجستهٔ حوزهٔ علمیهٔ خراسان 📍رمضان المبارک ۱۴۴۴ ق، دار العلوم «شورک ملکی» (از توابع بخش رضویهٔ مشهد مقدس) 📣 «هيچكس نبايد خيال كند كه اهل‌بيت پيغمبر، مخصوص و متعلق به شيعه‌اند
؛ نه، مال همهٔ دنياى اسلامند
... 
حالا يكى او را امام و واجب‌الاطاعه و مفروض‌الطاعه ميداند، يكى نميداند؛ اما قبولشان دارند. اينها حقايقى است؛ بايد اينها را فهميد، بايد اينها را نهادينه كرد.» (حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ۱۳۸۸/۲/۲۳) 🎞 قطعهٔ صوتی-تصویری: گروه رسانه‌ای «عارفان جام» 💻 پیاده‌سازی متن و جلوهٔ گرافیکی: کارگروه رسانهٔ حبل‌الله 🆔 @Hablollahir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 سیستان‌وبلوچستان تشنهٔ آب و عدالت است ✍ بخشی از یادداشت کوتاه و صریح حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی (قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی کشور) دربارهٔ مشکلات سیستان‌وبلوچستان و حقوق برزمین‌ماندهٔ مردمان قهرمان آن: 🔹فقدان آب و مدیریت آب، باعث ناامیدی مردم شده... باید مراقب شرکت‌هایی بود که فکر می‌کنند اگر طرح آبرسانی به سیستان برایشان آب ندارد، نان که دارد. 🔸باید صادقانه، نتیجهٔ دادگاه نظامی و و موانع محاکمه برای مردم بیان شود تا ثمرهٔ اسلامی برای همه محسوس باشد. باید به مردم گفت مطالبهٔ مقام معظم رهبری در این باره چیست و چه زمانی اجرا می‌شود. 🔹باید دستور رهبری برای ایجاد اشتغال پایدار در استان، اجرا و مسئلهٔ نان حل شود و از اجرای طرح‌های صوری جلوگیری شود. 🔸باید از دوقطبی کردن فضا علیه اشخاص و اماکن پرهیز کرد. 🔹 مستند تولیدی حوزهٔ هنری این استان، نقطهٔ آغازی برای بیان دغدغهٔ مردم است که مناسب است تا قبل از ۸ مهر پخش شود. 🆔 @Hablollahir
هدایت شده از اسکرین‌ شات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ امام حسین(ع) در نگاه فلسطینی‌ها گفتگوی سرباز روح الله رضوی با دکتر خالد قدومی نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران درباره جایگاه امام حسین(ع) نزد فلسطینی‌ها ویدیوی کامل را در یوتیوب ببینید: https://aparat.com/v/TL2Ay 🔻🔻🔻 @screenshotpersian | همراه شوید
💧از کوزه همان برون تراود که در اوست 🇮🇷🇮🇶 خاطره‌ای از یک تعامل به زبان بین‌المللی اربعین ✍سرکار خانم اکرم جهانی ☀️ اگر بپرسی روز چندم و عمود چندم بود نمیدانم. هنوز به ظهر مانده بود. خورشید درست روی مغزمان بود، داشتیم ذوب میشدیم از داغی. تاولهای پای سمیه به جلزولز افتاده بودند، اشاره کرد به طرفی. یک دستی که انگار به‌زور شش کلاس درس خوانده روی دیوار سیمانی نوشته بود: «قاعة النساء.» 🔥🍞 از پشتِ دیوارها بوی نان تازه قاطیِ صدای بگوبخند عربی می‌آمد. از لای در نگاه کردم؛ پنج تا خانمِ مشکی‌پوشِ محجبه توی دوتا تنور نان می‌پختند. عاشق نان پختنم. طاقت نیاوردم، رفتم داخل؛ هرم داغیِ بیشتری خورد به صورتم اگر عقل داشتم باید فورا برمی‌گشتم، همان‌طورش هم داشتم گرمازده میشدم؛ سنگینی کوله هم بماند. 📹 ضبط دوربین گوشی را زدم و گرفتم سمتشان. حال اجازه گرفتن نداشتم. یکیشان به فارسی ضعیفی گفت: «خانم! خانم!» سریع ضبط را قطع کردم گوشی را آوردم پایین. میخواستم بگویم الان پاک می‌کنم که نفر پنجمی که دورترین بود به من، دست تکان داد و فارسی و عربی را قاطی کرده بود و میگفت: «ما را دوست داریم.» چیزهای دیگری هم میگفت که از یادم رفته. ✌️اینها را با هیجان میگفت دو انگشتش راهم به علامت پیروزی مدام تکان میداد. میخواستم بروم بغلش کنم بگویم: «عزیزم! اگر اینها را هم نگویی، عزیزی برای من، برای ما و برای هرکسی که مشایه را دارد بخاطر حسین علیه‌السلام می‌آید.» 📷 گفتم: «عکس بگیرم؟» سرتکان داد: «اِی، اِی.» 🤝 ولی فکر کردم همین حالا هم که نه او درست و حسابی فارسی بلد بود و نه من عربی، بازهم حرفهایمان را به هم زدیم، هم به هم زدیم، هم به همه. همان علامتی که او نشان داد را همه زبان‌های دنیا میفهمند. اصلا ما علامت خودمان را داریم. علامت ما همین مسیر است، همین فی‌سبیل‌الله بودنمان است ان‌شاءالله. پیروزیم، واقعا پیروزیم. تا وقتی که باهم، با وجود همه تفاوتها در یک مسیریم، پیروزیم. 🧕جلوی آن تنورها با آن حجابشان -درجهٔ گرمای هوا نمیدانم چند درجه بود، صورتهای سرخ و گرگرفته‌شان میگفت صددرجه است، و آن نشاط و لبخندهایشان میگفت انگار توی بهشت خدایند- ولی چه نانی پخته بودند؛ توی دهانت میگذاشتی آب میشد از خوشمزگی و تازگی. 📍مشایه، محرم‌الحرام ۱۴۴۵ 🆔 @Hablollahir
💠از کینه‌های جامعۀ جاهلی تا همدردی و دلسوزی جامعۀ اسلامی 🕋 نمونه‌هایی از روش عملی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در ایجاد فضای اسلامی در جامعه 🖇گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهرا‌ن، ۱۳۶۸/۰۷/۲۸ (قسمت اول) (قسمت دوم را اینجا ببینید) 🌹 اسلام برای اینکه ارزشهای اسلامی و اخلاق اسلامی در جامعه کاملاً جا بیفتد و با روح مردم و عقاید مردم و زندگی مردم مخلوط و ممزوج بشود، فضای زندگی را در محیط نظام اسلامی با ارزشهای اسلامی آغشته میکرد. 🙏یک مورد از همین تلاشِ فضاسازی پیغمبر، این بود که دشمنی‌ها و کینه‌ها را از دلهای مردم بزداید؛ یعنی مسلمانان در جامعه‌ی اسلامی از حالت بی‌تفاوتی نسبت به یکدیگر باید خارج بشوند. ❤️اینکه مسلمانها با هم کاری نداشته باشند و هر کسی برای خود دنیای جداگانه‌ای باشد و کاری به کار مسلمانهای دیگر نداشته باشد، در اسلام پسندیده نیست. همکاری و همدردی و دلسوزی و محبّت متقابل بین مسلمانها، یکی از کارهای بزرگ بود. 1️⃣ نقل کرده‌اند که یک اعرابی‌ای با همان خشونت صحراگردیِ خود آمد مدینه و از پیغمبر چیزی خواست؛ پیغمبر یک کمکی به او کردند؛ گفتند خوب شد؟ راضی هستی؟ آن مرد به‌خاطر همان خشونت صحراگردی خود و صراحت و بی‌تعارفی‌ای هم که این‌جور افراد دارند، گفت نه، هیچ کاری نکردی! 😠آن چند نفری که اطراف پیغمبر بودند خواستند یک عکس‌العملی نشان بدهند؛ پیغمبر فرمود نه، شما به او کاری نداشته باشید، من با او مسئله را حل خواهم کرد. 🎁از جمع خارج شدند و آن اعرابی را هم با خودشان بردند منزل و باز غذایی یا لباسی یا پولی به او دادند؛ بعد به او گفتند حالا راضی شدی؟ گفت بله. ☺️پیغمبر به او فرمودند خب، تو چند لحظه‌ی پیش در مقابل اصحاب من یک حرفهایی زدی که آنها دلشان نسبت به تو چرکین شد؛ دوست داری برویم همین حرفهایی را که به من گفتی و اظهار رضایت کردی، در مقابل آنها بگویی؟ گفت بله، حاضرم. 🥰بعد پیغمبر، این عرب را برداشتند و آوردند در میان اصحابشان؛ او هم بنا کرد از پیغمبر ستایش کردن و رفت. 🐪رسول اکرم رو کردند به اصحابشان فرمودند مثَل این اعرابی، مثَل آن شتری است که از یک گلّه‌ای ‌رمیده و سر گذاشته به بیابان، دارد میدود. شما دوستان من، برای اینکه این شتر را به من برگردانید، از اطراف حمله میکنید و دنبال او میدوید. این حرکت شما رمیدگی او را بیشتر میکند. من نگذاشتم؛ با محبّت، با نوازش، او را برگرداندم به جمع خودمان. ✅این روش پیغمبر است؛ به‌هیچ عنوان نمیخواهد که در فضای زندگیِ جامعه‌ی اسلامی، اندکی کینه و حِقد و دشمنی باشد. 2️⃣ حتّی آن‌وقتی که دایره‌ی اسلام وسیع‌تر شد و رسول اکرم مکّه را هم گرفتند ‌-مردم مکّه همان کسانی بودند که پیغمبر را از مکّه بیرون کرده بودند؛ پیغمبر سیزده سال از همان اهالی مکّه ناراحتی تحمّل کرده بود و زجر کشیده بود؛ بعد هم چندین جنگ با پیغمبر کرده بودند؛ چقدر [آنها] از مسلمانها کشته بودند، چقدر مسلمانها از آنها کشته بودند؛ اگر قرار بود که اینها با همان وضعیّت، میزبان لشکر فاتح رسول خدا میشدند، تا سالهای متمادی امکان اینکه بین اینها آشتی برقرار بشود وجود نداشت- پیغمبر به‌مجرّد اینکه وارد مکّه شدند، در روز فتح مکّه که سال هشتم باشد اعلام عمومی کرد که «اَنتُمُ الطُّلَقاء»؛ قریش را عفو کرد و قضایا تمام شد. 3️⃣ شاید در همان سالِ اوّل، ماه‌های اوّلِ ورود پیغمبر به مدینه، یکی از اوّلین کارهایی که پیغمبر انجام دادند، ایجاد «عقد اخوت» بین مسلمانها بود. ⚠️اینکه میگوییم با هم برادر هستیم، در اسلام یک تعارف نیست؛ یعنی حقیقتاً مسلمین نسبت به یکدیگر دارای حقّ برادری هستند؛ نسبت به هم طلبکارند، همچنان که برادران نسبت به هم؛ مدیون یکدیگر هستند و باید حقوق متقابلی را نسبت به هم عمل کنند. 🤝پیغمبر این را عملی کرد: دو به دو مسلمانها را با هم برادر کرد، و طبقات اینها و خانواده‌های اینها و اشرافیگریِ اشراف مدینه و قریش را رعایت نکرد، غلام سیاهی را با یک شخص بزرگی و یک آزادشده‌ای را با یک آقازاده‌ی معروف بنی‌هاشم یا قریش برادر کرد. 🆔 @Hablollahir
💠 خوش‌بینی، پیش‌شرط برادری 🕋 نمونه‌هایی از روش عملی پیامبر رحمت (ص) برای تبدیل سوء‌ظن جاهلی به حسن‌ظن اسلامی 📖گزیده‌ای از بیانات حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعۀ تهران، ۱۳۶۸/۷/۲۸ (قسمت دوم) (قسمت اول را اینجا ببینید) ❗️اگر بخواهیم آن پس‌مانده‌های اخلاق دوران طاغوت را ‌از خودمان دور کنیم، چاره‌ای نیست جز اینکه همین روشهای را با شجاعت و قاطعیّت در زندگی خودمان عمل کنیم. 🤝یک مثال مربوط است به ایجاد فضای سالم و دور از تعصّبهای جاهلانه در محیط زندگی مردم. برای ایجاد خوش‌بینی میان مردم، رسول اکرم غیر از توصیه‌هایی که داشته‌اند، یک روشهایی را هم اِعمال کرده‌اند: 1⃣ 👥می‌آمدند پیش از یکدیگر بدگویی میکردند و چیزهایی را درباره‌ی یکدیگر میگفتند ‌-گاهی راست، گاهی هم خلاف واقع- به مردم فرمودند که هیچکس درباره‌ی اصحاب من به من چیزی نگوید؛ مدام پیش من نیایید از همدیگر بدگویی کنید؛ من مایلم بدون هیچگونه بدبینی به میان مسلمانها بروم. ببینید چقدر این رفتار رسول اکرم کمک میکند به اینکه مسلمانها احساس کنند که در جامعه‌ی اسلامی و محیط اسلامی باید بدون سوءِظن و با خوش‌بینی با افراد برخورد کرد. 2⃣ 👂بین مسلمانها رسم بود که می‌آمدند درِ گوش پیغمبر حرفهایی میزدند. آیه‌ی شریفه نازل شد و مردم را از نجوا و درِ گوشی با پیغمبر نهی کرد، چون در دیگر مسلمانها ایجاد سوءِظن میکرد. 3⃣ 🗣 در این ردیف، آن خاطره و حادثه‌ای که خیلی مهم است، حادثه‌ی «افک» است. یکی از همسران پیغمبر در یکی از جنگها از قافله عقب افتاد. پیغمبر آن همسرشان را به میدان جنگ برده بودند؛ وقتی‌که برمیگشتند، شتری که او را می‌آورد عقب ماند؛ و مسلمانها آمدند؛ یک وقت دیدند که همسر پیغمبر در میان اینها نیست. یک مردی از مسلمانها پیدا شد و این همسر پیغمبر را به مدینه آورد. ⛔️ شیعه در روایاتشان میگویند «ماریّه‌ی قبطیّه» بوده و اهل سنّت میگویند «عایشه» بوده. این بحث انحرافی است؛ اصلاً قضیّه این نیست که ما بخواهیم ببینیم کدام زن پیغمبر بوده که این آیات درباره‌ی تهمت به او نازل شده؛ مسئله، مسئله‌ی دیگری است؛ یک دستور اخلاقیِ اجتماعیِ بسیار مهم است. 🤦‍♂️ بعد از آنکه این مخدّره به مدینه برگشت، بعضی از افراد هرزه‌گو و یاوه‌گو، یک زمزمه‌ای را بین مردم انداختند که این خانم کجا بود؟ چرا عقب ماند؟ این شخصی که او را آورد چه کسی بود؟ 📗 در آیات سوره‌ی نور، مسئله‌ی «افک» ‌بشدّت کوبیده شده. چند آیه پی‌درپی با لحن بسیار تندی خطاب به مسلمانها ذکر میشود که چرا وقتی شما این شایعه را شنیدید، نسبت به گوینده‌ی این شایعه شدّت عمل به‌خرج ندادید ‌و چرا قاطعاً این شایعه را رد نکردید. چرا وقتی‌که این شایعه را شنیدید، نگفتید که ما حق نداریم این شایعه را تکرار کنیم، این یک بُهتان بزرگ است. بعد در آخر این آیات هم میفرماید: خدا به شما موعظه میکند و نصیحت میکند که دیگر هرگز گِرد یک چنین شایعه‌هایی نگردید، اگر مؤمن هستید؛ یعنی شرط ایمان، این است. 🚫 مسئله این نیست که این شخص، همسر پیغمبر بود؛ اگر همسر پیغمبر هم نبود، همین عتاب و خطاب، همین تکلیف برای مؤمنین وجود داشت. ⚠️ این به نظر من یک حادثه‌ی عظیمی است در تاریخ اسلام که به این وسیله در محیط اسلامی، ریشه‌ی شایعه‌پراکنی در مسائل شخصی افراد ‌-که موجب سوءِظن نسبت به یکدیگر میشود و محیط را ناسالم میکند- کنده شد. ✅ پس یکی از کارهای رسول اکرم این بود که فضای جامعه را به شکل یک فضای مهربان که همه‌ی مردم در آن به چشم خوش‌بینی به یکدیگر نگاه میکنند، بسازد و به وجود بیاورد. امروز تکلیف ما هم همین است. 🆔 @Hablollahir
💠 همسانی پیروان مذاهب در کرامت انسانی 🔺وقتی امام هشتم (ع) از کرامت ذمّی هم پاسداری می‌کند 📖گزیده‌ای از گفتار پنجم کتاب «امام رضا علیه‌السلام و کرامت انسانی»، اثر استاد محمد حکیمی ⚖️ انسان‌ها در هر لباس و شغلی و با هر عقیده و دینی و هر سطح زندگی اقتصادی، باید از حقوق آنان پاسداری شود و مورد گرامی داشت همگان قرار گیرند و کارگری و کارفرمایی و فرماندهی و فرمانبری و ثروتمندی و تهیدستی و... در آن تأثیری نگذارد؛ زیرا که چنین امتیازبخشی‌ها و نگرش‌های طبقاتی و دوگانه دیدن کرامت و حقوق انسان‌ها ضد تعالیم رضوی است و با سراسر تعالیم اسلامی ناسازگار است. 🍽 زکریابن‌آدم می‌گوید: از علیه‌السلام پرسیدم که مردی از اهل ذمّه (غیرمسلمانان مقیم در کشورهای اسلامی) که به فقر و گرسنگی دچار شده بود، فرزندش را آورد و گفت: فرزندم مال تو؛ او را خوراک بده و بندۀ تو باشد. ⛔️ امام فرمود: (انسان) آزاد، خرید و فروش نمی‌شود. این کار شایستۀ تو نیست و از ذمّیان نیز روا نمی‌باشد. ✅ این حکمت رضوی، بالاترین کرامت انسانی است که هر انسانی، پیرو هر مذهبی، باید مورد احترام جامعه باشد و کرامت و ارزش‌های انسانی او مورد توجه قرار گیرد. اگر پیروان مذاهب دیگر در جامعۀ اسلامی باشند، باید حقوقی همانند حقوق دیگر شهروندان داشته باشند و اگر نیازهای ضروری داشتند، برآورده شود و کمبودهای اقتصادی، موجب نگردد که انسانیت آنان نادیده گرفته شود و به بردگی درآیند. ⁉️ آنگاه که کافران را نباید برای نیازهای مادی به بردگی کشید و کرامت آنان را نادیده گرفت، با کمبودداران مسلمان باید چگونه رفتار کرد؟ آیا بی‌تفاوتی، روشی رضوی و اسلامی است؟! 🆔 @Hablollahir
💠 گفت‌وگوی علمی به کدام شیوه؛ مأمونی یا رضوی؟ 🔺نمونه‌هایی از حساسیت شدید (ص) بر حفظ حرمت علمای مذاهب دیگر 📖گزیده‌ای از گفتار هجدهم کتاب «امام رضا علیه‌السلام و کرامت انسانی»، اثر استاد محمد حکیمی 👳🏻‍♂️ علیه‌السلام در گفت‌وگوهای خود با پیشوایان مذاهب، از جایگاه انسانی آنان پاسداری می‌کرد و با کلام یا کلمه‌ای، کرامت انسانی آنان را نادیده نمی‌گرفت و حتی اگر کسان دیگری می‌خواستند حرمت گفت‌وگوکنندگان را نادیده بگیرند، مانع می‌گشت و آنان را به پاسداری از منزلت گفت‌وگوکنندگان فرامی‌خواند. 🟩 😡در میانۀ گفت‌وگوی امام علیه‌السلام با سلیمان مروزی و اشتباه‌کاری‌های او در مناظره، مأمون گفت: «سلیمان! وای بر تو؛ چقدر اشتباه می‌کنی و از این شاخه به آن شاخه می‌پری.» ⛔️ امام رضا علیه‌السلام فرمود: «با متکلم خراسان مدارا کنید... و به او فرصت گفت‌وگو بدهید و بر او خرده نگیرید تا بتواند آنچه در دل دارد بر زبان آورد.» 🟩🟩 🚫نیز امام علیه‌السلام در بخش دیگری از مناظره با سلیمان مروزی که مورد پرخاش [مأمون] قرار گرفت، خطاب به مأمون فرمودند: «او را آزاد بگذار و سؤالش را قطع مکن.» و از سلیمان خواستند سخن بگوید. 🟩🟩🟩 🥺حضور شخص خلیفه و ارباب مذاهب و عالمان و کارگزاران حکومت در جلسه‌ای که عالم آل محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم پاسخگویی را بر عهده داشتند، ممکن بود بر گفت‌وگوها سایه افکند و شکوه و بزرگی طرف گفت‌وگو، پرسشگر را دچار نوعی شرم و دلهره کند، به‌گونه‌ای که آزادی او محدود گردد و نتواند آنچه در دل دارد، بی‌نگرانی بر زبان آورد. 🗣[با لحاظ چنین زمینه‌ای] امام علیه‌السلام در فراز دیگری از مناظرات خود با پیشوایان مذاهب می‌گوید: «ای حاضران! اگر در میان شما کسی هست که اسلام را باور ندارد و می‌خواهد در این‌باره سؤال کند، بدون هیچ ملاحظه‌ای بپرسد و از چیزی بیم به دل را ندهد.» ✅این فراز کوتاه، به‌راستی احترام به اندیشه و کرامت انسانی گفت‌وگوکننده است که بیمی به دل راه ندهد، شرمگین نشود و آنچه در دل دارد، بی‌بیم و هراس بر زبان آورد. 🆔 @Hablollahir
💠 آمیزهٔ سحرانگیز مدارا و منطق 📖 ماجرای دفاع کم‌هزینه و اثرگذار (ع) از در برابر شبهات ملحدین 🗃 «یعقوب‌بن‌اسحاق كندی» -از فلاسفهٔ عراق در عصر عباسی- با صرف وقت زیاد، کتابی نوشت به نام «تناقض‎های ». ⏹ روزی يكی از شاگردان کندی خدمت امام عسکری عليه‎السّلام رسیده بود. حضرت به او فرمودند: «آيا در ميان شما یک مرد پخته نیست كه جواب ادعاهای استادتان کندی را بدهد؟» 🔻عرض كرد: «ما همه شاگرد اویيم و نمی‎توانيم به استادمان اعتراض كنيم.» 🔺امام فرمود: «اگر مطالبی به شما یاد بدهم، می‎توانيد آن را برای استادتان نقل كنيد؟» 🔻گفت: «بلی.» 💌 امام فرمود: «پیش استادت برو و حسابی با او گرم بگیر. 🔻وقتی كاملاً صمیمی شدید، از او بپرس: "آیا ممكن است گويندهٔ قرآن، از گفتار خود، معنایی غير از آنچه شما حدس می‎زنيد اراده كرده باشد؟" 🔺خواهد گفت: "بلی، ممكن است." 🔻آن‌وقت بگو: "شما چه می‎دانيد؛ شايد گويندهٔ قرآن، معنای ديگری غير از آنچه شما برداشت کرده‌اید، اراده كرده باشد و شما الفاظ او را در غير معنای مدنظر خودش به كار برده باشید."» ✅ امام اضافه كردند: «او آدم باهوشی است؛ طرح اين نكته كافی است كه او را متوجه اشتباهش كند.» 🆚 شاگرد پیش استاد رفت و طبق دستور امام (ع) رفتار کرد تا آنكه زمينه برای طرح سؤالی که آموخته بود فراهم شد. ❓فيلسوف عراقی با كمال دقت به سؤال شاگردش گوش داد و گفت: «سؤال خود را تكرار كن.» 🔻شاگرد سؤال را تكرار کرد. 🔺استاد تأملی كرد و گفت: «بلی، هيچ بعيد نيست؛ امكان دارد كه چيزی در ذهن گويندهٔ سخن باشد كه به ذهن مخاطب نيايد و شنونده، از ظاهر كلام گوينده، چيزی بفهمد كه او خلافش را اراده كرده.» 🔎 دوزاری کندی افتاد و فهمید اشتباه کرده؛ اما چون می‌دانست شاگردش در حدی نیست که چنين سؤالی را از پيش خودش طرح کند، از او پرسید: «تو را قسم می‎دهم راستش را بگو، چنين سؤالی از كجا به فكرت رسید؟» 🔻شاگرد: «به دلم افتاد اینجوری بپرسم.» 🔺استاد: «نه! هنوز برای تو و امثال تو زود است كه چنین حرفهایی بزنید؛ راستش را بگو از کجا یاد گرفتی؟» 🔻شاگرد: «ابومحمد این را به من آموخت.» 🔺استاد: «حالا حقیقت را گفتی.» 🔥 بعد از این گفتگو، کندی از خانه بیرون نرفت، تا اینکه هر چه دربارهٔ تناقضات قرآن نوشته بود را سوزاند. 🔖 منبع: ابن‌‌شهرآشوب، مناقب آل‌ ابی‌طالب، ج۴، ص۴۲۴ 🆔 @Hablollahir
35.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شیعه‌سازی دیگران یا شیعه شدن شیعیان؟ 🔸آیا امام صادق علیه‌السلام به شیعیان دستور داده‌اند علیه هویت مذاهب دیگر اقدام کنند؟ 🔹نظر اهل‌بیت علیهم‌السلام دربارهٔ شیعیانی که هم‌وغمشان مجادلات مذهبی است، چیست؟ ✅ استاد حسن رحیم‌پور ازغدی پاسخ می‌دهد. ⏱ ۲دقیقه و ۴۵ثانیه 🔖 بریده‌ای از ویژه‌برنامهٔ تلویزیونی علامت؛ گفت‌وگوی صمیمانهٔ جمعی از اعضای با استاد رحیم‌پور در مهر ۱۴۰۱، با موضوع «مبانی دینی تعاملات و » 🆔 @Hablollahir
⚠️وقتی همه چیز در یک «هفته» خلاصه می‌شود 🔒پیرامون بلایی که خسته و مناسبت‌زده، بر سر «وحدت» می‌آورد ✍️ مهدی شمقدری 🖇 یادداشت منتشرشده در روزنامۀ شهرآرا ⏱۳۹۰کلمه، ۳دقیقه 📊اگر در ایام منتهی به اطراف برخی مسئولان چرخی بزنید، تکاپوی عجیبی را خواهید دید که با دستپاچگی به دنبال صورت‌بندی «نمایی وحدتی» در حوزۀ استحفاظی خود هستند! این حجم از بودجه برای قاب‌بندی‌های شیعه‌سنی در سالن‌های و ارائۀ برای ، در حالی اتفاق می‌افتد که بخشی از نهادهای مردمی، عملکرد متفاوتی را دنبال می‌کنند. ⛔️باوجود رویش‌های پرافتخار انقلاب، اما شاید دیگر نیازی به ذره‌بین نداشته باشیم تا رفتارهای علنی «ضد وحدت» برخی هیئت‌های مذهبی را به‌عنوان نهادی مردمی-انقلابی، پیدا کنیم؛ البته که این عملکردها قابل طیف‌بندی است، اما آنجایی نگران‌کننده است که دیگر برای خیلی‌ها، عجیب و ضدارزش نیست که انقلابی و محبوب ما، در زمانی خاص، در موقعیتی سرتاسر قرمز یا در حال خواندن سرودی سراسر تعریض و کنایه به مذاهب دیگر دیده شود! 🕋اتفاقا این دو رفتار به‌ظاهر متضاد، هم‌پوشانی دارند! آن هزینه‌های هفتۀ وحدتی و این رفتارهای اصطلاحا «برائتی» در کف میدان، هرکدام مؤید و توجیه‌کنندۀ دیگری است! سازمان‌ها و نهادهای پرتعداد و عریض‌وطویل حاکمیتی در حوزۀ فرهنگ و تبلیغات اسلامی -با نگاهی به صحیفۀ امام و حتی اساسنامه‌هایشان- عهده‌دار وظیفۀ مهم ابلاغ و رساندن اصلی‌ترین پیام و اندیشۀ به ذهن و قلب‌های مردم ایران و جهان هستند؛ این پیام، چیزی نیست جز برهم زدن دوگانه‌های تقلبی مانند و جایگزین کردن تنها دوگانۀ حقیقی عالم، یعنی تقابل اسلام و کفر و و ؛ دوگانه‌ای که اصلی‌ترین برگ برندۀ انقلاب ما بوده و هست! ⏳اما باوجود تلاش‌های قابل تقدیری که شده است، برون‌داد عملکرد این دستگاه‌های مسئول، صرفا چیدن ویترینی وحدتی، آن هم در یک بازۀ چندروزه و بعد، رها کردن این مسئله در طول سال است. پیام این عملکرد چیست؟ همان که در کف جامعه می‌شنویم؛ «امام بزرگوار، شعار وحدت را مصلحتی سر دادند؛ حالا ما هم مجبوریم نمایشی بدهیم و بعد کار خودمان را بکنیم!» 🗄قطعا مسئولان دستگاه‌های فرهنگی، اینگونه نمی‌اندیشند -که البته از این دست هم پیدا می‌شود- اما خروجی کلان غلبۀ دیوان‌سالاری کُند، مناسبت‌زده و گزارش‌محور، همین است که از برنامه‌ریزی بلندمدت برای نیروی انسانی توانمند و معتقد، غافل باشد و صرفا به مقام بالاتر، و جدول هزینه‌کرد بدهد. ❗️اگر برنامه‌ریزی فرهنگی ما، نتواند در کمترین زمان، وارد بافت اجتماعی جامعه شود و درون آن ادامۀ حیات بدهد، در بهترین حالت، بی‌ثمر خواهد بود و در بدترین موقعیت، به ضد قدرتمند خود بدل خواهد شد. 🆔 @Hablollahir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وظیفهٔ شیعه در جامعهٔ متکثر اسلامی چیست؟ 🔸 ادب اهل‌بیتی در زندگی با پیروان سایر ادیان و مذاهب و مکاتب فکری چیست؟ 🔹 اهل‌بیت علیهم‌السلام با شیعیانی که به عقاید دیگران بی‌حرمتی می‌کردند چه برخوردی داشتند؟ ✅ استاد حسن رحیم‌پور ازغدی پاسخ می‌دهد. ⏱ ۲دقیقه و ۳۰ثانیه 🔖 بریده‌ای از ویژه‌برنامهٔ تلویزیونی علامت؛ گفت‌وگوی صمیمانهٔ جمعی از اعضای با استاد رحیم‌پور در مهر ۱۴۰۱، با موضوع «مبانی دینی تعاملات و » 🧷بخش دیگری از این برنامه را اینجا ببینید: شیعه‌سازی دیگران یا شیعه شدن شیعیان؟ 🆔 @Hablollahir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا