eitaa logo
مجمع اسلامی حبل‌الله 🇵🇸🇱🇧
1.5هزار دنبال‌کننده
470 عکس
216 ویدیو
34 فایل
🔺تشکل مردم‌نهاد معتقد به اسلام ناب که انقلاب خمینی (ره) را فراتر از مذهب، ملیت و نژاد می‌داند و برای تقویت پیوندهای امت اسلامی تلاش می‌کند. https://ble.ir/hablollahir 📱ارتباط با ادمین: @Hablollah_admin 📱ارتباط با دبیر مجمع: @mahdimabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 از طوفان الاقصی تا انتقام سخت 💠 چرا طوفان الاقصی، آمریکا زدایی است؟ ✍ محمدجواد اصغری 🔸 داستان اشغال سرزمین مبارک فلسطین از کجا شروع شد؟ از روز نکبت ۱۹۴۸؟ خیر! بلکه از پنجاه سال قبل از آن در کنگره صهیونیسم تصمیم دولت یهودی گرفته شده بود. اما چه اتفاقی در تاریخ توانست فرآیند تثبیت چنین سرزمینی را سرعت ببخشد و تضمین کند؟ پایان جنگ جهانی اول و معاهده سایکس پیکو! 🔹 وقتی داشتند سرزمین‌های اسلامی را به صورت تکه تکه مرزبندی تفرقه‌گرا می‌کردند، این وعده و تعهد به شورای صهیونیسم داده شد که نگران سرزمینی برای تشکیل اسرائیل نباشید؛ بدین ترتیب قیمومیت (سرپرستی) سرزمین فلسطین پس از فروپاشی دولت عثمانی به بریتانیا سپرده شد و طی موج‌های مهاجرتی مختلف یهودیان به این سرزمین آمدند و در نهایت در سال ۱۹۴۸ حاکمیت قومی و نژادی جدیدی را در جهان به ثبت رساندند. 🔸 جنبش‌ها و تلاش‌ها که از قبل از نکبت علیه مهاجرت‌های تعمدی و با برنامه‌ریزی بود، جان تازه‌ای گرفت و اقدامات نیز شدت بیشتری. اما دولت یهودی با پشتیبانی‌های متعدد قدرت‌های بزرگ جهان به هر قیمتی ولو با کشتن صدها هزار نفر می‌خواست که «تنها دموکراسی منطقه» بماند. 🔹 این دولت «بدون مرز»، در همه کشورهای اسلامی فتنه‌ها برپا کرد؛ فتنه‌ی تفرقه، تحریم، تردید و تطمیع و در نهایت تطبیع. از شرح آنچه بر سر بزرگترین و موثرترین کشور عربی یعنی مصر گذشت، می‌گذریم. از پیوندهای نزدیک در اردن هاشمی می‌گذریم. می‌گذریم و می‌گذریم تا سریع‌تر به زمان اکنون بیایم. ▶️ متن کامل یادداشت را اینجا ببینید. 🆔 @Hablollahir
🔻 از طوفان الاقصی تا انتقام سخت 💠 چرا طوفان الاقصی، آمریکا زدایی است؟ ✍ محمدجواد اصغری 🔸 داستان اشغال سرزمین مبارک فلسطین از کجا شروع شد؟ از روز نکبت ۱۹۴۸؟ خیر! بلکه از پنجاه سال قبل از آن در کنگره صهیونیسم تصمیم دولت یهودی گرفته شده بود. اما چه اتفاقی در تاریخ توانست فرآیند تثبیت چنین سرزمینی را سرعت ببخشد و تضمین کند؟ پایان جنگ جهانی اول و معاهده سایکس پیکو! 🔹 وقتی داشتند سرزمین‌های اسلامی را به صورت تکه تکه مرزبندی تفرقه‌گرا می‌کردند، این وعده و تعهد به شورای صهیونیسم داده شد که نگران سرزمینی برای تشکیل اسرائیل نباشید؛ بدین ترتیب قیمومیت (سرپرستی) سرزمین فلسطین پس از فروپاشی دولت عثمانی به بریتانیا سپرده شد و طی موج‌های مهاجرتی مختلف یهودیان به این سرزمین آمدند و در نهایت در سال ۱۹۴۸ حاکمیت قومی و نژادی جدیدی را در جهان به ثبت رساندند. 🔸 جنبش‌ها و تلاش‌ها که از قبل از نکبت علیه مهاجرت‌های تعمدی و با برنامه‌ریزی بود، جان تازه‌ای گرفت و اقدامات نیز شدت بیشتری. اما دولت یهودی با پشتیبانی‌های متعدد قدرت‌های بزرگ جهان به هر قیمتی ولو با کشتن صدها هزار نفر می‌خواست که «تنها دموکراسی منطقه» بماند. 🔹 این دولت «بدون مرز»، در همه کشورهای اسلامی فتنه‌ها برپا کرد؛ فتنه‌ی تفرقه، تحریم، تردید و تطمیع و در نهایت تطبیع. از شرح آنچه بر سر بزرگترین و موثرترین کشور عربی یعنی مصر گذشت، می‌گذریم. از پیوندهای نزدیک در اردن هاشمی می‌گذریم. می‌گذریم و می‌گذریم تا سریع‌تر به زمان اکنون بیایم. 🔸 و اما اکنون؛ اکنون «تنها دموکراسی منطقه»، «حافظ منافع آمریکا» و «دارای قوی‌ترین ارتش خاورمیانه» در باریکه واقعا لاغر غزه سخت درمانده شده است. بیش از ۲۰ هزار شهید و نزدیک به ۲ میلیون آواره هم بر جنایات رژیم افزود و بر موفقیتش نه! 🔹 دل‌های جوامع مسلمان لرزان، چشم‌ها خون و دست‌ها به قبضه است. اما دل حاکمان‌شان نرم، چشم‌ها خواب‌آلود و دست‌ها آماده برای ماهی گرفتن از خون کودکان غزه است. واقعا چه می‌شود که اسرائیل، همان شر مطلق، همان جنایت‌کار، همان کودک‌کش، همان تنها نژادپرستی منطقه، می‌تواند با آرامش خاطر در جوار کشورهای اسلامی با بولدوزر از روی چادرهای آوارگان در حیاط بیمارستان غزه رد شود اما هیچ دولتی اجازه نمی‌دهد که مردمش برای کمک به غزه از خط فرضی مرزی عبور کند؟ چرا؟ زیرا همه‌چیز، اسرائیل نیست. 🔸 اسرائیل هدف اول است اما هدف اصلی نیست. بی‌عملی حکومت‌ها نتیجه حاکمیت عمال وابسته است. نه وابسته به زر و زیور و تزویر بلکه وابستگی به آمریکا؛ بلکه به عدم استقلال و نبود آزادی اقدام. پس راهبرد چیست؟ پس طوفان الاقصی چرا اتفاق افتاد؟ 🔹 ترجیع بند صحبت امام امت چه بود؟ «طوفان الاقصی علیه رژیم صهیونسیتی است؛ اما آمریکا زدایی است» و راهبرد همان راهبرد بعد از شهادت سردار رشید اسلام است: اخراج آمریکا از منطقه؛ گام اول نابودی اسرائیل است و نابودی اسرائیل ممکن نیست مگر خروش اراده‌ی آزاد ملت‌های مسلمان و افزایش اراده یعنی کاهش وابستگی، یعنی دوری از آمریکا و یعنی آمریکا زدایی. 🔸 آمریکا همان شیطان بزرگ و طاغوت اعظم برای پیش‌برد مقاصدش، اسرائیل را تشکیل داد و حمایت کرد. حتی بایدن رییس‌جمهور فعلی آمریکا سال‌ها قبل گفته بود که اگر اسرائیلی هم وجود نداشت، باید اسرائیلی در منطقه می‌ساختیم. و احتمالا رویش نشده که بگوید که بدین وسیله همه را کنترل می‌کنیم. بیش از دو ماه است که آمریکا همه آبروی خود را فدای اسرائیل کرده است. وتوی دائمی قطعنامه‌های شورای امنیت، حمایت در دریا با ناو، ارسال تجهیزات روز و به صورت پر حجم، تهدید کشورهای منطقه و ... تنها نمونه‌هایی از پشتیبانی همه جانبه‌ی آمریکا از اسرائیل است. اسرائیل بدون آمریکا معنایی ندارد و تنها راه مقابله همه جانبه با شر مطلق، رهایی از زنجیرهای طاغوت اعظم است. 🆔 @Hablollahir
💠 گلشهر، الگویی در همزیستی ⚠️ نقدی بر نگاه‌ تهدیدمحور به ظرفیت مهاجرین ✍ سیدمحسن اختراعی 🔹 یک سال و اندی است با توجه به فعالیتی که دارم گذرم به افتاده است. قبل از شروع این فعالیت فقط یک بار و به صورت گذری به آنجا رفته بودم. تنها شنیده‌هایم در مورد گلشهر به «حاشیه ای بودن» آن و به «افغانستانی‌نشین» بودنش ختم می‌شد. 🔸 محله‌ای که با وجود حاشیه بودن، جمعیت زیادی از نخبگان افغانستانی در آن زندگی می‌کنند. شعرا، نقاشان، خطاطان، مربیان تربیتی، ورزشکاران حرفه‌ای، دانشجویان مقاطع بالا، طلاب و... بخشی از آنها هستند. در خوشبینانه‌ترین حالت وجود گروه با چندین بازیگر حرفه‌ای را نمی‌توانستم در این محله تصور کنم. اما گلشهر گروه تئاتر هم داشت که با تمام محدودیت‌هایش، هم در محله تمرین می‌کند و هم اجرا! 🔹 خبرهایی که بعضا شنیده می‌شود از درگیری‌هایی بین ایرانی‌ها و مهاجرین واقعا نگران‌کننده است. اینها در راستای تصمیماتی است که در این مسئله گرفته می‌شود. اعمال محدودیت‌های بیش‌ازپیش برای مهاجرین از قبیل «ممانعت از فعالیت در اماکن‌ نزدیک به حرم‌های‌ مطهر در شیراز و مشهد»، «ممنوع شدن کار کردن مهاجرین در بازارهای سیّار»... ▶️ متن کامل یادداشت را اینجا ببینید. 🆔 @Hablollahir
💠 گلشهر، الگویی در همزیستی ⚠️ نقدی بر نگاه‌ تهدیدمحور به ظرفیت مهاجرین ✍ سیدمحسن اختراعی 🔹 یک سال و اندی است با توجه به فعالیتی که دارم گذرم به افتاده است. قبل از شروع این فعالیت فقط یک بار و به صورت گذری به آنجا رفته بودم. تنها شنیده‌هایم در مورد گلشهر به «حاشیه‌ای بودن» آن و به «افغانستانی‌نشین» بودنش ختم می‌شد. 🔸 ابتدای کار مقداری در موردش شنیدم. محور شنیده‌ها سکونت مهاجرین افغانستانی در این محله بود. قبل از این با افغانستانی ها برخورد داشته بودم. زمانی که در یکی از مدارس جنوب شهر تهران، ۹۰ درصد دانش‌آموزان کلاسم را تشکیل می‌دادند. 🔹 هیچ تصور منفی‌ به این محله و ساکنانش نداشتم. راستش آنقدر تصور مثبت را هم نداشتم! پا به محله گذاشتم. چند بار اول فقط به دیدن محله و اماکن خاص آن گذشت. روزبازار محله (شلوغ بازار)، مساجد، مدارس، رستوران ها و... که در دفعات بعد کار به ارتباط گیری با فعالین محله از ایرانی و افغانستانی رسید تا الآن که همچنان این ارتباط ادامه دارد. 🔸 تفاوت عمده گلشهر با بقیه محلات حاشیه‌ای مشهد، بودن آن بود. سکونت مهاجرین افغانستانی در این محله با حفظ نمادهای فرهنگی و هویت خود باعث تمایز این محله می‌شد. وجود رستوران‌هایی با طبخ غذای افغانستانی، «شیریخ‌» فروشی (بستنی افغانستانی)، فروشگاه‌های لباس‌های افغانستانی، «شلوغ بازار» یا -با قول خوشان- «بازار شلوغه»، محل شکل‌گیری و اعزام لشکر فاطمیون، وجود ۱۲۰ شهید مدافع حرم در کنار چهره‌های مردم محله نشان از یک محله متمایز بود. 🔹 محله‌ای که با وجود حاشیه بودن، جمعیت زیادی از نخبگان افغانستانی در آن زندگی می‌کنند. شعرا، نقاشان، خطاطان، مربیان تربیتی، ورزشکاران حرفه‌ای، دانشجویان مقاطع بالا، طلاب و... بخشی از آنها هستند. در خوشبینانه‌ترین حالت وجود گروه با چندین بازیگر حرفه‌ای را نمی‌توانستم در این محله تصور کنم. اما گلشهر گروه تئاتر هم داشت که با تمام محدودیت‌هایش، هم در محله تمرین می‌کند و هم اجرا! 🔸 گلشهر «محلهٔ شهادت» است. در کنار ۱۲۰ شهید فاطمیون، شهدای مهاجری را هم در دفاع مقدس و برای دفاع از خاک ایران تقدیم کرده است. محله‌ای که ایرانی و افغانستانی (مهاجر و انصار) در کنار هم زندگی می کنند. با هم کار می‌کنند، باهم ازدواج می کنند و این «باهم»هایی که یک همزیستی را نشان می‌دهد. 🔹 تصور غالب غیراسلامی و غیرانسانی نسبت به مهاجرین، تصور تهدیدمحور است؛ تصوری که با واقعیت فاصله زیادی دارد. ظرفیت‌هایی که مهاجرین در زمینه‌های مختلف دارند (نمونه‌اش اهالی گلشهر) می‌تواند کشور را در راه پیشرفت کمک کند. 🔸 خبرهایی که بعضا شنیده می‌شود از درگیری‌هایی بین ایرانی‌ها و مهاجرین واقعا نگران‌کننده است. اینها در راستای تصمیماتی است که در این مسئله گرفته می‌شود. اعمال محدودیت‌های بیش‌ازپیش برای مهاجرین از قبیل «ممانعت از فعالیت در اماکن‌ نزدیک به حرم‌های‌ مطهر در شیراز و مشهد»، «ممنوع شدن کار کردن مهاجرین در بازارهای سیّار»، طرح زننده‌ی «دستگیری مهاجرین» (بدون هیچ قیدو‌بندی و به صرف افغانستانی بودن) نمونه‌هایی است که بر محدودیت‌های قبلی افزوده شده است. جامعه هم ناخودآگاه با دیدن این رفتارها از حاکمیت نسبت به مهاجرین بدبین‌ می‌شود‌. 🔹 دستگاه‌ها با سیاست‌های اتخاذی می توانند جلوی این انشقاق را بگیرند. اما افسوس که نگاه‌های تهدیدمحور به مهاجرین در تمام دستگاه‌های مربوطه، در برخی موارد بنزین این آتش می‌شوند. 🔸 در طرف مقابل این نگاه تهدیدمحور، نمونهٔ امّتی برخورد با مهاجرین را داریم؛ نمونه‌ای که علمدارش حاج قاسم عزیز است‌؛ شهید عزیزی که در آستانه سالگرد شهادتش شاهد این رفتارها با مهاجرین هستیم. سردار، کار را به گونه‌ای مدیریت می‌کند که در یکی از مهم‌ترین بحران‌های منطقه (سوریه)، همین مهاجرینی که آن دلسردی‌ها را دیده‌اند، می‌شوند بازیگر اصلی میدان. 🔹 در خاطراتی که از تعامل حاج قاسم با رزمندگان فاطمیون باقی مانده، همه‌اش اعتماد و میدان دادن به آنان دیده می‌شود‌. آیا در میدان نبودند کسانی که با این همه میدان دادن به فاطمیون مخالف بودند؟ قطعا بودند و همچنان هستند‌. اما حاج قاسم بود که توانست با الگوی امتی خود این همراهی و همزیستی و همخونی را ایجاد کند. 🆔 @Hablollahir
📣 اتاق پاکستان قطب علمی شاهنامه و معاونت فرهنگی دانشکده ادبیات با همکاری کنسولگری پاکستان در مشهد برگزار می کند:      📌سلسله نشست های  «زبان و ادبیات فارسی از نگاه استادان دانشگاه های پاکستان» 💠 نشست آخر: 📆 🇮🇷دوشنبه ۱۱ دی ماه ⏰ 🇮🇷ساعت شانزده (به وقت ایران) 📆🇵🇰Monday 1st January ⏰🇵🇰 (5:30 pm) Pakistan time 🔻موضوع نشست این هفته : ✅ مثنوی خوانی و گرایش به تصوف در پاکستان 🔰با حضور 🔰 👤 دکتر غلامرضا حسنی ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد 👤 جناب آقای محمد شهریار خان سرکنسول پاکستان در مشهد 👤 دکتر سیدمهدی زرقانی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی 👤 استاد دکتر مظفر علی کشمیری استاد زبان و ادبیات فارسی، اسلام آباد 👤 دکتر مرتضی عمرانی رییس کرسی اقبال شناسی دانشگاه پیام نور مشهد، استاد زبان و ادبیات فارسی 👤 جناب آقای جعفر روناس ریاست محترم خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در شهر لاهور پاکستان 🔗 لینک شرکت مجازی:     http://vroom.um.ac.ir/adabiyat (این نشست بصورت مجازی (برخط) برگزار خواهد شد.) 🌿🇮🇷🇵🇰🇮🇷🌿 @اتاق_پاکستان_قطب_علمی_شاهنامه @تالار_اقبال_دانشکده_ادبیات 🆔 @Hablollahir
🔴برخی شخصیت ها نوشتن از آنها سخت اما شیرین است؛ آنهایی که مصداق "انسان مقاومت" اند گزارش مهر رابخوانید: فرمانده در سایه حماس کیست؟/عطش نتانیاهو برای ترور «صالح العاروری» ۳ روز گذشته تمرکز رسانه‌ها و مسئولین صهیونیستی بر روی یک شخص (صالح العاروری) ساکن بیروت بوده است. تمرکزی که شامل تهدید به ترور تا تحلیل گفتگوهای یک هفته اخیرش با المیادین و الاقصی است. صالح العاروری نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس کیست؟ و چرا به تیتر یک دشمن تبدیل شده است؟ mehrnews.com/x32VMg @Thirdintifada
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حاج قاسم در دوگانهٔ «ملت-امت» کجا ایستاد؟ 🎥 بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دومین سالگرد 🆔 @Hablollahir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌍 مرز ما عشق است... 🔻 برای خون‌های پاکی که در افق مقاومت، از تا در هم آمیختند و مرزهای خاکی را محو کردند 🎶 شاعر: حجت‌الاسلام سیدمحمدمهدی شفیعی 🎤 با صدای سیدمحمدامین موسوی 🆔 @Hablollahir
هدایت شده از زیست بوم تربیت نُهی
📢 مدرسه مجازی فلسطین برگزار می کند: 📌نشست چهارم: ▫️پدیدار شناسی انسان فلسطینی؛ انسان فلسطینی کیست و چگونه تربیت می‌شود؟ 🔸میهمانان: علیرضا کمیلی/ دبیر اتحادیه بین المللی امت واحده محسن فایضی/ کارشناس مسائل فلسطین محمدحسین ستاری/ پژوهشگر بین الملل میزبان: امیرحسین ابریشمی / پژوهشگر تربیت 🗓 زمان: شنبه ۱۶ دی ماه 🕗 ساعت ۱۹ 🔗لینک شرکت در جلسه: B2n.ir/noha_edu 🆔@noha_edu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 نقش گروه‌های مردمی در اخراج آمریکا از منطقه 🔻 برشی از خطبه‌های تاریخی رهبر معظم انقلاب پس از شهادت سردار سلیمانی (۱۳۹۸/۱۰/۲۷) 🆔 @Hablollahir
💠 جنایت کرمان و رسالت «سربازان راه روشن سلیمانی» ✍️مهدی شمقدری 🔸 این روزها و در پی جنایات دشمن صهیونیستی و اذناب آن، مباحثات داغی میان دغدغه‌مندان بر سر چگونگی پاسخ تلافی‌جویانه درگرفته است. اما پیام تسلیت رهبر انقلاب برای حادثۀ تروریستی کرمان، وجه جمع نگاه‌های مختلف است؛ از سویی دست برتر جمهوری اسلامی را در برابر غرب و رژیم صهیونیستی یادآور می‌شود و از سوی دیگر سرکوب و مجازات عادلانه را ضروری می‌داند. 🔹 رهبری عزیز، جنایات اخیر دشمن را همچون ترور سردار شهید سلیمانی، «واکنشی» و «منفعلانه» می‌دانند. زیرا تفکر «مقاومت» و «استقلال‌خواهی»، هم در داخل کشور و هم در ملت‌های منطقه، نفوذ پیدا کرده است. نشانه‌اش همین توجه گسترده مردم از ملیت‌های مختلف به مزار سردار دلها و «۱۴ شهید سنی افغانستانی» در حادثهٔ اخیر است. 🔸 به همین دلیل است که آقا از موضع قدرت فرمودند: «جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند.». این یعنی جوان مومن حزب‌اللهی باید نقاط قوت اردوگاه خود را بداند و سرد و گرم روزگار، او را از طرح پیچیده و بلندمدت «انتقام سخت» (اخراج آمریکا از منطقه) غافل نکند. 🔹 اما این موضع قدرت در سطح کلان تقابل دو جبههٔ اسلام و کفر، به هیچ روی منافاتی ندارد که در بخشی از بدنۀ تصمیم‌ساز کشور، اختلال محاسباتی وجود داشته باشد! محال و دور از ذهن نیست که همچون برخی از تجربه‌های ۴۰ سال گذشته، مصلحت‌سنجی‌هایی بریده از منافع فرامرزی یا غافل از توانمندی‌های مادی و معنوی جبهه حق، کار را برای سربازان جان برکف اسلام سخت کرده و اجازه تودهنی‌های سخت و معقول بر دشمن را ندهند. 🔸 حرف امام (ره) یادمان نمی‌رود که فرموده بودند اگر جای مسئولان بودم، اولین ناو آمریکایی را که وارد خلیج فارس شد، می‌زدم؛ اما بخشی از مسئولان مخالف بودند و در نتیجه، دشمن جَری شد و برخورد با او سخت‌تر. 🔹 پس ما فریاد بلند این مطالبه رهبرمان خواهیم شد که: «از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه‌آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت، باذن‌الله». 🆔 @Hablollahir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 صحیفه سجادیه و دعا برای مرزداران غزه 🔸 سلام‌الله‌علیه در صحیفه‌ی سجّادیّه مرزداران را دعا میکند. 🔹 مرزدارانِ آن‌وقت چه کسانی‌ بودند؟ سربازان بنی‌امیّه بودند دیگر؛ برای آنها دعا میکند... اینها درس است برای ما. 🔸 مرز دنیای اسلام امروز در غزّه است. 🔻 برشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار ذاکران اهل‌بیت (ع) (۱۴۰۲/۱۰/۱۳) 🆔 @Hablollahir
▫️ جلسه هفتگی هفتم شهدای جنایت اخیر کرمان، به‌ویژه ۱۴ شهید افغانستانی این حادثه 📢 سخنران : حجت‌الاسلام فهیمی 🇦🇫 📣 با نوای : برادر سیدمحمدامین موسوی ⏰ زمان: چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۳۰ 🕌 مکان: مشهد مقدس، نبش مطهری شمالی ۲۶، جنب املاک حجت 🧔🏻‍♂ ویژه برادران 🌍 هیئت ابناء الرسول صلی‌الله‌علیه‌وآله 🌾 @abnaaorasool
🌐 وحدت شخصیتی حاج قاسم در جمع هویتهای متکثر ملی سردار دلها چگونه توانست همزمان «ملی‌ترین» و «امتی‌ترین» چهرهٔ ایران شود؟ ✍ دکتر محمدرضا قائمی‌نیک 🔻 قسمت اول (قسمت دوم را اینجا ببینید) 1️⃣ «جمع کثرات» در یک «منطق واحد»، از شرایط تحقق هر پدیدۀ اجتماعی، سیاسی یا فرهنگی است. پدیده‌های انسانی به جهتِ حضور «ارادۀ انسانی» در شکل‌گیری‌شان، ناگزیر از تکثر هستند. با این حال، این تکثر اگر در ذیل یک منطق واحد شکل نگیرد و نحوۀ به‌وجود آمدن آنها توضیح داده نشود، حیثیت انسانیِ آنها می‌تواند در معرض خطر قرار بگیرد و همچون پدیده‌های غیرانسانی تلقی شده و در ذیل آنها تلقی شوند. بنابراین هر پدیدۀ انسانی که تشخص یافته و از پدیده‌های دیگر تمایز می‌یابد، ناگزیر از جمع حداقلی از «کثرت در وحدت» است. 2️⃣ با این حال برتریِ پدیده‌ها نسبت به یکدیگر در سلسله مراتب وجودی، از منظر این مسئله، می‌تواند وابسته به ظرفیتِ وجودیِ «نقطه وحدت‌بخش» برای جمع کثرتهای بیشتر باشد. بعضی از نقاط وحدت‌بخش، کثرات محدودی را وحدت می‌بخشند و به حداقلی از تمایزِ کثرات اکتفا می‌کنند. در ذیل این پدیده‌ها، فقط شبیه‌ترین پدیده‌ها به نقطۀ وحدت‌بخش و آن هم در حداقلی‌ترین شکل ممکن از تمایزشان تعریف می‌شوند. 🔸 مثلا می‌توان دو پدر را با هم مقایسه کرد؛ پدرِ «الف» که در مقام نقطۀ وحدت‌بخش به خانوادۀ خویش، تنها یک فرزند، آنهم با حداقلی‌ترین تمایزات شخصیتی، ظاهری و باطنی را تحت حمایت خویش قرار دهد و پدرِ «ب» که نقطۀ وحدت‌بخش خانواده‌ای با ۵ فرزند و آن هم با تنوعی از عقاید و رفتارهای متکثر و متمایز است؛ روشن است که پدرِ ب، ظرفیتِ وجودیِ بیشتری از خود نشان داده و توانسته است این تکثر و تعدد را در ذیلِ خویش به وحدت برساند. 3️⃣ در میان پدیده‌های انسانی، آنهایی که تکوین و قوام‌شان ناظر به «قلمرو حیات اجتماعی» انسان بوده و منتهی به تکوین هویت‌های انسانی می‌شوند، مطابقت حداکثری با منطق فوق‌الذکر دارند. ⬅️ مثلا آداب‌ورسوم اقوام مختلف، مادامی که بتوانند تکثر و تنوعی از آداب‌ورسوم افراد را پوشش داده و به وحدت برسانند، ظرفیتِ وجودیِ بالاتر و قوام و پایداری بیشتری خواهند داشت. پوشش آداب‌ورسوم متنوع و متکثر در ذیل یک فرهنگ محلی یا ملی، تمام افرادی را که به این عناصر هویتی و آداب‌ورسوم، علقه‌هایی دارند، حامی این هویت تعریف می‌کند. به همین جهت، این «کثرت در وحدت» هویتی، مادامی که اعضایش در آن حضور دارند، پایدار باقی می‌ماند. ⬅️ نمونۀ دیگری که برای این قاعده می‌توان ذکر کرد، جمع میان «دولت-ملت‌»های مختلف در ذیل هویتِ واحد و مشترکی به نام «امت» یا «تمدن» است. دولت-ملت، قلمروی است که هم خودش نقطۀ وحدت‌بخش به تکثری از زبانها، آداب‌ورسوم، قومیتها و نظایر آنهاست و هم می‌تواند به حسب ویژگی‌های مشترک، بخشی از یک هویت واحد متشکل از چند دولت-ملت باشد. 🔸 در اینجا نیز هر چقدر تکثری از هویت‌های ملی در ذیل هویتِ واحد کلان‌تر، بیشتر باشد، به نظر می‌رسد پایدار و حتی قدرت سیاسی بیشتری در میان خواهد بود. 🔻 ادامه دارد... 🆔 @Hablollahir
🌐 وحدت شخصیتی حاج قاسم در جمع هویتهای متکثر ملی سردار دلها چگونه توانست همزمان «ملی‌ترین» و «امتی‌ترین» چهرهٔ ایران شود؟ ✍ دکتر محمدرضا قائمی‌نیک 🔻 قسمت دوم (قسمت اول را اینجا ببینید) 4⃣ علاوه بر این مقدمات، نقطۀ کانونی دیگر در جمع کثرت در وحدت، توجه به «سطح منطق وحدت‌بخش به کثرتها» است. ⬅️ گاهی این منطق، ناظر به امور این‌دنیایی و در سطح «محسوسات ظاهری یا باطنی» است. 🔸 مثلا زیبایی یک نوع لباس است که توانسته به لحاظ بصری، تکثری از سلایق زیبایی شناختی را پوشش دهد. 🔹 در نمونه‌ای دیگر، این وحدت می‌تواند در سطح احساسات باطنیِ انسان، نظیر خوش‌خلقی و مهربانی یک مادر نسبت به فرزندان متعددش باشد که علیرغم تنوع رفتارها، عقاید و کردارهای‌شان، اما در هر حالی می‌کوشد تا وحدت میان افراد خانواده‌اش را برقرار سازد. ⬅️ در سطحی دیگر، به نظر می‌رسد که اگر این نقطه یا فرد وحدت‌بخش، در سطح «امور مجرد و معنوی» بتواند تکثری از سلایق و برداشتهای معرفتی و تنوعی از امور محسوس و نظایر آنها را رقم بزند، امکان گسترشِ مصادق متعدد و متکثر بیشتر باشد. 5⃣ با این منطق، به نظر می‌رسد حاج قاسم سلیمانی، نقطۀ وحدت‌بخش بسیاری از کثرتهاست که توانسته در سطح درکی معنوی از انسان، مخصوصاً در ذیلِ عقاید، اخلاق و شریعت اسلامی و شیعی، تنوعی از سلایق، برداشتهای معرفتی، آداب‌ورسوم قومی و قبیله‌ای، ملیت‌های مختلف یا حتی تکثری از اعتقادات دینی پیروان ادیان مختلف را در نقطه‌ای کانونی و سرنوشت‌ساز، یعنی «انقلاب اسلامی» و «حرمِ جمهوری اسلامی» به وحدت برساند. 🔸 گرچه این سطح از وحدت، تنها در سطح حیات انسانِ الهی، فارغ از رنگ و پوست و نژاد و ملیت و قومیت و زبان و .... امکان تحقق دارد، اما در عین حال، به دلیل فرارفتن از امور متکثر و این‌دنیایی، عناصر و مولفه‌های هویت شکل‌گرفتهٔ خود را، در وحدت نهایی از بین نمی‌برد و هویتِ متمایز این مولفه‌های متکثر را در ذیلِ آن نقطۀ متعالی وحدت‌بخش، محفوظ نگاه می‌دارد؛ به همین جهت است که ایرانی، ایرانی می‌ماند، اما بر سرِ نطقۀ کانونیِ وحدت‌بخش سردار سلیمانی، یعنی «حاج قاسم»، با عراقی، افغانستانی، پاکستانی، سوریه‌ای و .... به وحدت می‌رسد. 🔹 در این ترکیب و وحدت، نه عناصر و مولفه‌های ترکیبی که مقید به ویژگی‌های این‌دنیایی و ماهوی نیز هستند (نظیر ملیت، قومیت، زبان، نژاد) مضمحل می‌شوند و نه وحدت، از میان رفته و این عناصر و مولفه‌ها متشتت و پراکنده رها می‌شوند. 6⃣ دست‌یابی به این موضعیتِ کم‌نظیر، تنها با «افزایش وسع وجودیِ انسان» و نیل به چنین مقام مجرد و معنوی کسب می‌شود. این مقام که در قرب و نزدیکیِ مقام شهود و شهادت باید به دنبال تحقق آن گشت، مطابق روایتی از گفته‌های خودِ حاج قاسم، آرزو و تمنا و محل جستجوی حاج قاسم در بیابان‌ها و کوه‌ها بود. 🆔 @Hablollahir
.:: بدن‌ها ::. اگر دست صهیونیست‌ها باز باشد فقط به غصب زمین و خانه و اموال بسنده نمی‌کنند؛ اجزا بدن قربانیانشان را هم به تاراج می‌برند! این‌ها چه نوع موجوداتی هستند؟!😑😑 @felegasht
🌍 حاج قاسم و حرکت از حصار ملت به دنیای امت ✍ دکتر سیدمهدی سیدمحسنی 🔸 از دیدگاه بومی، «هویت» یک برساخت صرفا اعتباری نیست و وابسته به یک سلسله از حقایق است؛ بااین‌وجود اما فرآیند شکل‌گیری هویت، از مسیر «آگاهی» و «اراده»‍‌ی فردی و اجتماعی انسانها می‌گذرد. وقتی در تعارض هویت «ملی» و «امتی» و امکان جمع اینها گفت‌وگو می‌شود، باید دقت کرد که ما صرفا در مورد باطن حقایق صحبت نمی‌کنیم؛ بلکه به «فرآیند»ی که منجر به هویت می‌شود هم می‌پردازیم. 🔹 هم افراد و هم جمع‌ها، در نتیجۀ اراده و تلاشی که به‌کار می‌برند، با سطحی از حقایق ارتباط برقرار می‌کنند و طی فرآیندی، این حقایق برایشان به هویت تبدیل می‌شود. هرچند بسته به اینکه چه فرآیندی طی شود و چه تلاش و اراده‌ای صورت گیرد، نتیجه می‌تواند متفاوت باشد؛ در عین اینکه حقایق در جای خودشان استوار هستند. 🔸 مفهوم ملیت به معنای مدرنش، ناشی از تصمیم استعمار برای صورت‌بندی متفاوت کشورهاست و به یکی از این فرآیندها اشاره دارد؛ به این معنا که قدرتی در راستای منافع خودش، می‌تواند مجموعه‌ای از مسلمانان با نام «امت» را به تکه‌های مختلفی تقسیم کند و هویت‌های خرد را جوری شکل دهد که برآیندشان نتواند به یک «کل» بینجامد. 🔻 متن کامل یادداشت را اینجا ببینید 🆔 @Hablollahir