eitaa logo
هادیانه ها
687 دنبال‌کننده
564 عکس
186 ویدیو
29 فایل
بیشتر از #اخلاق، #تربیت، #فقه_تربیت و مسایل #طلبگی و #حوزوی می نویسم ... #محمدهادی_قراباغی طلبه و استاد حوزه علمیه قم دانشجوی دکتری فقه تربیت دبیر کمیته فقه تربیت موسسه فقهی مصباح الهدی @H_Gharabaghi
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴🚩صلی الله علیک یا اباعبدالله🚩🏴 🔰آمادگی برای سفر تبلیغی 🔰 💢 یعنی رسوندن پیام خدا به بنده های خدا، به تعبیر دیگر تبلیغ ایجاد زمینه برای حرکت بنده های خدا به سوی خداست 💢خیلی چیزها در مهمه تسلط به پیام دین _ شناخت مخاطب _ تشخیص اولویت ها _ برخورد درست و دقیق _ ارائه هنرمندانه پیام ... 💢 انتخاب و تولید محتوای پیام ناظر به کار بسیار مهم و دقیقی است و مثل دارویی است که مبلغ چون آن را برای مخاطب خود آماده می کند ⭕️ یکی از مهم ترین منبر است در عمومی که از باسواد و بی سواد، معلم و دکتر، مدیر و کارگر، مرد و زن، پیر و جوان با نگرش های مختلف به عشق امام حسین ع پای سخنرانی نشسته اند، خیلی نکات باید در نظر گرفته شود طبیعتاً با توجه به کمبود وقت، نیازهای اصلی و اساسی باید مورد توجه قرار گیرد و با ادبیات جذابی برای طیف های مختلف ارائه شود برای طلبه مبلغ این یک سوال جدی است که امسال برای مخاطبانم چه موضوعی رو انتخاب کنم ♦️ ♦️♦️ ♦️♦️♦️ 🔴🔵 در طول چند سال های مختلفی رو انتخاب کردم و کار کردم که در ادامه به معرفی بعضی از اون ها می پردازم 1⃣ موضوع فوق العاده مهمی که مسأله جدی زندگی تک تک ماست این موضوع پایان نامه حقیره و چند سال روش کار کردم 2⃣ سه جلسه منبر انگیزشی جذاب 3⃣ عوامل احیاء دین در قالب روابط مومنانه دغدغه بحث، اصلاح روابط اجتماعی مومنین است که شب و روز با آن درگیر هستند 4⃣ این موضوع هم به شدت مورد ابتلای همه است و فهم صحیح نسبت به اون رنگ دیگری به حس و حال ما در زندگی می ده 5⃣ این موضوع برای مخاطب فرهیخته مناسب تر است و مبتنی بر یک پایان نامه دکتری موفق است رسیدن به احساس رضایت واقعی از گذرگاه درک صحیح از معنای سعادت و حقیقت آن از اهداف این بحث است 6⃣ بعض مخاطبینم در این چند سال ابراز میکردند این موضوع رو بیشتر دوست داشتند/ شاید به خاطر این که جنس کاربرد عملیاتی، مناسکی داره لینک کانال خصوصی دسته بندی مطالبی با این موضوع https://eitaa.com/joinchat/3968401462C5337eb178b 7⃣ با توجه به معضل طلاق و سردی روابط برخی از خانواده ها، این موضوع مهمی است و ۵۲ راهکار در آن ارائه شده (متاسفانه فایل متنی قابل ارائه دو بحث آخر آماده نشده_ ولی امکان راهنمایی و ارائه فایل مکمل هست) 8⃣ دنیا چیه؟ کدام کار ما دنیایی است؟ دنیا طلب کیه؟ آیا میشه دنیا و آخرت رو با هم داشت؟ 📣 فایل متنی آماده موضوعات فوق را با 👈👈 هشتگ 👉👉 در همین کانال سرچ کنید اگر سوالی با ابهامی بود در خدمتم @hadianeha
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
1⃣ مهدکودک،‌ یتیمخانۀ دوران مدرن است. پای این یتیمخانه را به مراسم روضه باز نکنیم. بچه‌ها در عزاداری باید در میان بزرگ‌ترها باشند، اشک ریختن و آه کشیدن و بر سر و سینه زدنشان را ببینند. اینها در تربیت معجزه می‌کند. عاقل، خودش را از برکت اعجاز محروم نمی‌کند. 2⃣ بچه‌ها را به می‌فرستیم تا راحت عزاداری کنیم. اصالت رفاه حتی در روضه‌ها؟! بی‌شک بچه‌ها مایۀ جلب رحمت خدا هستند. آقا و خانم مداح! آقا و خانم سخنران! آقای پدر و خانم مادر! با راحت‌طلبی از رحمت‌طلبی غافل نشویم. ‼️ شاید نشر این مطلب از فرهنگ شدن یک اشتباه جلوگیری کند. 3⃣ می‌دانم دو ویراست قبلی سؤالات زیادی در ذهن‌ها تولید می‌کند. به والدین، مسئولین هیئات و منتقدان پیشنهاد می‌کنم قبل از هر نقد و مخالفتی حتماً این دو صوت را گوش کنند. صوت اول: https://eitaa.com/abbasivaladi/12401 صوت دوم: https://eitaa.com/abbasivaladi/12403 علیه السلام ✅ جدید حجت الاسلام عباسی ولدی نشانی صفحه: https://virasty.com/mohsen_abbasivaladi @abbasivaladi
۱ 🏴🚩صلی الله علیک یا اباعبدالله🚩🏴 به لطف خدا باز در ظاهر قاطی شدیم با مبلغان حسینی ان شاءالله در باطن هم ... وقتی پیامک صدور حکم تبلیغی آمد گفتم ای کاش پیامی از ارباب می رسید که تو را پذیرفتیم و نامت در دفترمان ثبت شد 🔹در این سفر با تیم تبلیغی موسسه در معیت حاج آقای هستیم 🔹محل تبلیغ ما مشهد است و مخاطب خاص ما طلاب، دانش آموزان، اهالی مجتمع های مسکونی و ... هستند 🔹ان شاءالله گزارشی تقدیم خواهم کرد از برخی تجربیات این سفر 👌 📌 پ ن: تصویر از جلسه اول توجیهی اردو در مدرسه امام صادق ع در جوار حرم حضرت رضا ع @hadianeha
زبان حال سفیر امام حسین ع خطاب به آقا: حالا که می آیی ستاره کم بیاور با دخترانت گوشواره کم بیاور حیرانم اما هیچکس حیران من نیست باور کن اینجایی که دیدم جای_زن_نیست 😭 @hadianeha
🔰 مرکز عطف برگزار می‌کند: *دوره درآمدی بر رویکردهای مختلف تربیت دینی* با تکیه بر نظریه‌های علم دینی بررسی رویکرد هشت اندیشمند معاصر 🔸 مدرس دوره: ➖ *دکتر محمدحسن مرصعی* 📆 زمان: مرداد و شهریور، دوشنبه‌ها ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ 📍 مکان: مکان: خیابان انقلاب، بین خیابان ولیعصر و خیابان برادران مظفر شمالی، پلاک ۹۰۷، [خانه اندیشه‌ورزان](https://yek.link/khana) 🔹 حضوری و مجازی 🔗 [اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام](https://atfedu.ir/دوره-درآمدی-بر-رویکردهای-تربیت-دینی/) کد تخفیف ویژه ثبت‌نام زودهنگام تا یکشنبه شب ۲۵ تیر: atfedu14 ◾ کانال مرکز عطف: @atfedu
۲ 🏴🚩صلی الله علیک یا اباعبدالله🚩🏴 👈 نزدیک به ده سال پیش از حضرت ارباب بستری برای منبر و روضه خوانی تقاضا کردم آقا مسجدی با نام مادرشان ( ) را محبت کردند و چند سالی به قدر ظرفیت خودم و آن مسجد نوکری کردم 👈 امسال از حضرت مادر ارباب بستری برای نوکری خواستم بی بی جانم مسجدی با نام حسینشان ( ) را محبت کردند😭❤️ یکی از بزرگترین مساجد شهر در منطقه ویژه گلبهار 🔹 کاری برای سخنران پیش آمد و سخنرانی این شب ها حواله مادر بود که رسید 📌 کار خوبه درست کنه📌 @hadianeha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دخترک تاب نیـــــــــاورد جلو آمد و گفت: "می شود شمر! که امسال سرش را نبری ؟" 🔹🔹🔹 🔹🔹 🔹 گفتم به خود یا که خبر از ما نداری یا که خیال دیدن ما را نداری حالا که با سر آمدی فهمیده ام که هر شب تو می خواهی بیایی پا نداری دور از من و عمه کجاها رفته ای که یک جای سالم در سرت حتی نداری با دختر تو دختران شام قهراند با طعنه می گویند تو بابا نداری من را به همراهت ببر تا که بفهمم تو دوست داری دخترت را یا نداری 🔹🔹🔹 نمیتونم راه برم، پاهام پر از تاول زخمی که رو گونَم، از سیلی اول بخاطر زخم پا، قدم میذارم یواش اگه تو بوسم بکنی، بابایی خوب میشه جاش 🔹🔹🔹 رمق نداره پاهام اومدی پیشم بابا خرابه شد روشنو میدونی چند وقته که بغل نکردی َمنو 😭😭😭 سلام‌الله‌علیها 😭 @hadianeha
۳ 🏴🚩صلی الله علیک یا اباعبدالله🚩🏴 رساندن پیام دین و بالا بردن پرچم عزای سیدالشهدا شکل های مختلفی دارد و با خلاقیت و ابتکار باید های مختلف را احیاء کرد🧐 تیم تبلیغی ما پا را از حضور در فراتر نهاد و به فکر کرد تیم ما با توجه به این منطقه و وجود جمعیت متراکم (که هرکدام به اندازه چندین روستا جمعیت دارند و مبتلا به آسیب های مختلف فرهنگی و تربیتی هستند) روی این ظرفیت خاص متمرکز شد رفقا در قالب ۹ گروه برای نحوه ورود و اقدام تبلیغی در ها گفتگو کردند؛ مجتمع هایی که بسیاری شان مسجدی در نزدیکی خود ندارند ✅ این که چطور ورود کنند؟ چه ملاحظاتی داشته باشند؟ از چه قالب هایی استفاده کنند؟ و ... مسائلی بود که به بحث گذاشته شد و ان شاءالله جمع بندی ارزشمند و بازخورد موفقیت رفقا را گزارش خواهم کرد 📌پ ن: تصویر جلسات همفکری و مباحثه برخی رفقا @hadianeha
۴ 🏴🚩صلی الله علیک یا اباعبدالله🚩🏴 ✅ در جلسه ی جمع بندی مطالب، نکات بسیار کاربردی و خوبی در باب ارایه شد که در چند پست بعدی ارایه می شود 🔹البته بسیاری از نکات در محیط های دیگر قابل استفاده است 📌سر خط مطالب 👇 1⃣ ما در مجتمع 2⃣ نحوه (۱۷نکته) 3⃣ هایی که می توانیم داشته باشیم (۱۰نکته) 4⃣ (حاوی ایده های خلاق) 5⃣ برنامه ویژه 6⃣ و ظرایف (۱۳نکته) 📌پ ن: تصویر جلسه دو، سه ساعته جمع بندی نکات @hadianeha
۴.۲ 📌نکات کاربردی (۱) 📌 ✅ : 🔹کسی که خودش هیأت می رود مخاطب ما نیست. کسی که در خانه است مخاطب ماست. او را باید بیرون بکشیم. ما سراغ می رویم. 🔹کودک و نوجوان را سریع راه بیاندازید. بعد بحث والدین رو شروع می کنید. بعد به روضه های خانگی می کشد. شب های آخر شاید مردان بیاید. ✅ ۱_ مدیر مجتمع ۲_شناسایی امکانات مجتمع مانند حسینیه. فیزیکی ساختمانی باید بشناسیم: پارکینگ، مکان های سایه ۳_شناسایی بافت جمعیتی مجتمع و مخاطب شناسی سنی: زوج جوان اند یا بازنشسته؟! عملیات متفاوت میشه. ۴_شناسایی مکان های اطراف مجتمع مانند پارک و مسجد و... ۵_ ی مجتمع در محرم های قبلی ۶_مراسمات عادی و مرسوم هفتگی یا ماهانه مجتمع: سوابق کار مذهبی و آمار دقیق آن. ۷_ مراسمات در فضای مجازی و سامانه پیامکی ۸_حضور میدانی در مجتمع و جذب چهره به چهره ۹_سریع ارتباط بگیرین و قاطی شین: کسی زیلو نداره بیاره؟! ۱۰_ از گروه مجازی و بروشور استفاده کنید ۱۱_ گزارش هم در گروه مجتمع بگذارید ۱۲_ در کاغذ های آ۴ می توانید جمله ی زیبا بنویسید که جذب کند. کمی فکر! جمله ای که می نویسی باید طرف را حرکت دهد ۱۳_ از قم بودن برای مردم مهمه، تذکر بدهید. می توانید از خط خودمان استفاده کنید. ۱۴_از بچه های مجتمع برای پخش ها استفاده کنید. دعوت نامه کاغذی بدهید. کاغذ احترام است. حتی خودتان بروید در ساعتی که مرد خانواده باشد. کاغذ را بچه ها پخش کنند که نیرو های شما باشند پشت این کاغذ می تواند باشد. ۱۵_ یک مدل دعوت این است که ضبط کنیم و درخواست کنیم از آنها و در آن باید تمایز خود را معرفی کنید مثلا سه سوال کاربردی را طرح کنید ۱۶_یکی از ابزار ها کلا این است که از نوجوان و بچه ها به سراغ پدر و مادر برویم ۱۷_ پخش تراکت روی ماشین های مجتمع @hadianeha
۴.۳ 📌نکات کاربردی (۲) 📌 🔹 ۱_ نکات ویژه کار با در پست بعدی📌 ۲_ ها هم میخواهند حرف بزنند و صحبت کنند. شبهه کنند و فحش دهند. چند موضوع میاد و کارگردانی می کنید. فلانی نظرت را بگو. از حلقه معرفت و گفتگو استفاده کنید. ۳_ برای ها و نکات تربیتی با مثال و شعر و... بیان شود. دایم محتوا نیست. داستان اضافه کنید. دائم محتوا ندهید. جذابیت در شما باید باشد. در هم ساختار شکنی کنید. نگاه کردن مهم است. گاهی کتاب هدیه بدهید. در صحنه هایی قرار میگیرید. کله ی کسانی که در موبایل هست باید بالا بیاید در منبر. ممکنه شما منبر بروید و بچه ها بازی کنند. عیبی ندارد!!! طبق واقعیت ها کار کنید. ۴_ برخی ها عبارت اند از👇 برپایی نماز جماعت کار با کودکان وصل کردن مسجد به مجتمع. نمایش نوجوانان و جوانان برای خانواده ها یا هیئات. سرود نوجوانان برای افراد مجتمع‌ مسابقات ورزشی: روی بازی هر روزه رقابت بیاندازید. درست کردن قرآن یا صحت نماز برای بچه ها ۵_ یک وقت دو دقیقه ای برای بچه ها در هیات کنار بگذارید تا اجرا کنند ۶_ کردن مردم هم مهم است مثلا با دادن پک یا با تشویق به پذیرایی از آب تا شربت تا لقمه خانگی و کم کم خودش گسترش پیدا می کند ۷_ مردم را کنید یکی شربت می آورد یکی غذا و یکی فرش و... نذر حسینی را می توانید در کاغذ بیاورید موکب را فعال کنید رابط زنان، تدارکات و ... پیدا کنید و آنها را وسط میدان بگذارید کارها را جزیی کنید مثلا بجای موکت هر خانواده روفرشی بیاورد ۸_ پرچم زنی و سیاه پوش کردن واحد قابل انجام است ۹_ تاسوعای خاصی با طرح یک برنامه جمعی می توان طراحی کرد ۱۰_ آباد کردن می تواند مد نظر قرار گیرد 🔹 ۱_ طبیعی است در مجتمع! اینکه به شما چیزی بگن طبیعی است. باید لیف بزنی مانند جریان آقای قرائتی ۲_ گاهی با کار را جلو ببرید: خوبه کسی کلمنی شربت بیاورد و بعد از ثواب سقایی صحبت می کنیم. ۳_ توانایی افراد گروه را دقت کنید... ۴_وقتی تبلیغ می روید کاری کنید باشد ۵_ شناسایی ظرفیت کنید و دائم برنامه ایجاد کنید و بزنید به خط ۶_ بروید و کار را جلو ببرید. کم کم ظرفیت باز می شود. شاید بعد یکی دو سال این اتفاق می افتد جاهایی که جو مناسب است حاصل زحمات پیشین است ۷_در سخنرانی های شب از ابتکارات کم کم بگویید ۸_ شان را حفظ کنید. بدون هماهنگی کاری نکنید. ۹_ در برنامه های مرتبط با خانم ها احتیاط کنید ۱۰_ کارها را بعد س ۵ عصر آغاز کنید ۱۱_ های دسته جمعی برای محرم خوب نیست هدف حلقه گرفتن برای بچه هاست ما ندمیم به فوتبال ولی از آن استفاده کنیم ۱۲_ برای ها عذرخواهی کنیم _ آرام پیش برویم _ مثلا اطلاعیه بزنیم برای بچه های خودمان تحمل کنیم ۱۳_ در منبر با مداح هماهنگ کنید و کل را در سه دقیقه دست خورده نکنید @hadianeha
دستش به دستِ عمه و چشمش پی عمو در جستجو ِی یافتن راِه چاره بود خود را به آستانۀ جسم عمو رساند جسمی که زخم هاش فزون از ستاره بود والله لا افارق عمی
۴.۴ 🏴🚩صلی الله علیک یا اباعبدالله🚩🏴 📌نکات کاربردی (۳)📌 ✅ نکات ویژه کار با در تبلیغ👇 گاهی زمینه جمع شدن نیست و خود فوتبال منبره. خود ارتباط و حرف و گفتگو همون تبلیغ و منبره داستان گفتن برای بچه ها قله است برگه آ۴ و نقاشی عاشورا و توضیح آن کار شماست کودک منبر میره و شما مستمع میشین البته مراسم گرفتن قله هست اما در فوتبال تبلیغ من شروع شد. تبلیغ زندگی با مردمه نه منبر مثلا به کسی که در فوتبال فحش می دهد بگویید : هم سرعتت زیاده و هم زبونت تنده _ شروع تربیت همینه تمام صحنه ها میتوانی نور بیاندازی. تمام صحنه ها عملیات است. بچه و نوجوان باید نقاشی بکشند و تئاتر اجرا کنند. بعد وسط تئاتر گوییم امام حسین بچه ها رو دوست داره مانند امام زمان و همین منبر شماست جلسه بعد: یک نامه به یک شخصیت کربلایی جلسه ی بعد: از زبان مشک یا ذوالجناح حرف بزنید بچه ها حرف میزنند. لابلای صحبت بچه ها گریز بزنید و بذر بکارید. از ساختار من صحبت کنم و بقیه گوش بدهند بیاید بیرون وقتی رفیق بچه ها داستان میگه ده برابر بیشتر گوش میدن. بعد از حرف بچه ها سوال طرح می کنید و امتیاز می دهید و هر روز برنده اعلام میکنید مخاطب محوره و شما کارگردان. بازیگر اصلی شما نیستید. شما مربی فوتبال هستید که پایش به توپ نمی خورد. فکر بازیکن را باید درست کنی و او باید بازی کند در نقش کارگردان باشید: فردا همه مداحی کنید. بعد شما هم یه مداحی مفهومی می خوانید. ۳۰۰ جور قالب. بنا را بر ساختار شکنی بگذارید. کارگردان مجلس باشید نه منبری! خصوصا کودک و نوجوان ✅ نمونه عکس نوشته / نقاشی نوشته / نامه به شخصیت های کربلا / شعر نویسی / خطاطی / از زبان مشک و گهواره و ... / کلیپ مداحی یا شعر نوجوانان ادامه داستان نویسی و برداشت از داستان @hadianeha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۵ 🏴🚩صلی الله علیک یا اباعبدالله🚩🏴 ✅ گزارش تصویری گوشه ای از فعالیت های تبلیغی تیم ما در مجتمع های شهر گلبهار @hadianeha
✅ نقد و بررسی یک معروف «عمود خیمه ی عباس را کشید ، یعنی این خیمه دیگر صاحب ندارد …» 📌نقد و بررسی روضه ایست که در مصائب حضرت عباس (ع) مکرر شنیده می شود. در این نگارش قصد داریم پیرو سند این مطلب و صحت و سقم آن صحبت کنیم. اکنون از دو منظر سندی و تحلیل تاریخ، موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم. 🔹 بررسی سندی : با مراجعه به ۳۱ منبع معتبر دست اول و متقدم (مورد تأیید حوزۀ علمیۀ حضرت عبدالعظیم شهر ری زیر نظر مرحوم حجت الاسلام ری شهری) همچنین در منابع معاصر با درجه ای از اعتبار بین جامعۀ علمی و حوزوی نیز، سند این روضه یافت نشد. منابع متقدّم به شرح زیر می باشند : تَسمیهُ مَن قُتلَ مع الحسین علیه السلام من وُلدِهِ و إخوَتِهِ و أهلِ بیتِهِ و شیعتِه الطبقات الکبیر أنساب الأشراف الأخبار الطوال تاریخ یعقوبی تاریخ الامم و الملوک ( تاریخ الطبری ) العقد الفرید مقاتل الطالبین المعجم الکبیر شرح الأخبار کامل الزیارات الأمالی المستدرک علی الصحیحین الإرشاد فضل زیارۀ الحسین (ع) مصباح المتهجد الأمالی الخمیسیّه روضه الواعظین و بصیرة المتعظین إعلام الوری بأعلام الهدی مقتل الحسین (ع) تاریخ مدینه دمشق الخرائج و الجرائح مناقب آل أبی طالب المزار الکبیر الکامل فی التاریخ مُثیر الأحزان و منیر سبل الأشجان تذکرة الخواص الملهوف علی قتلی الطفوف ( لهوف ) کشف الغمّه فی معرفة الأئمه سیر أعلام النبلاء البدایه و النهایه منابع معاصر نیز در ادامه ذکر می شود: منتهی الآمال خصائص العباسیه سوگنامه آل محمد سحاب رحمت جلاء العیون العباس (مقتل مقرم) از مدینه تا مدینه 🔹 بررسی با رویکرد تحلیل تاریخ : آنچه در باب شهادت و روضه ی حضرت عباس (ع) در مقاتل ذکر شده است این است که اولاً حضرت عباس (ع) خود اجازه نداد به امام حسین (ع) که پیکر مطهرش به سمت خیمه ها حمل شود. برای این درخواست، دو دلیل ذکر فرمود: دلیل اول: « لانی مستحی من ابنتک سکینه و قد وعدتها بالماء و لم اتها به » (عبدالهی، ۱۳۹۵: ۲۳۳) ( من به دخترت سکینه قول آب دادم و خجالت زده ام که نتوانستم برای او آب ببرم ) دلیل دوم: « انا کبش کتیبتک و مجمع عددک فاذا راونی اصحابک و انا مقتول فانما یقل عزمهم و یزل صبرهم..» (عبدالهی، ۱۳۹۵: ۲۳۳) ( یعنی من صاحب لوای لشکر تو هستم، اگر اهل خیمه من را کشته شده ببینند عزم و صبرشان کم می شود و بیتابی می کنند.) در ثانی ارباب مقاتل ذکر کرده اند « امام حسین با حالتی گریان در حالیکه اشک چشمان خویش را با آستین پاک می کرد به خیمه ها بر گشت. سکینه به استقبال پدر آمد و عنان اسبش را گرفت و سوال کرد: از عمویم عباس چه خبر؟ امام حسین (ع) به همین پاسخ بسنده کرد که «ان عمک العباس قتل و بلغت روحه الجنان » (عبدالهی، ۱۳۹۵: ۲۳۴) یعنی عمویت عباس به شهادت رسید و روح مطهرش به جنان رفت. اگرچه مصیبت سنگین بوده ولی حضرت پس از شهادت علمدار لشکر خود، برای حفظ قوام باقیماندۀ سپاه خود (یعنی اهل حرم) ، به همین بیان بسنده کرده و بیشتر غم و حزن آن حضرت در چهره ی مبارکش آشکار گردید، نه اینکه با پایین کشیدن عمود خیمۀ برادر، ترس و دلهره ی بیشتری را به دل زنان و فرزندان اهل حرم راه داده باشد و ضعف سپاهیان خود را به رخ اهل حرم و دشمن بکشد! مؤید دیگر این سخن، سفارشات مکرر حضرت در روز عاشورا به زنان اهل حرم خصوصاً حضرت زینب (س) برای صبر کردن در مصائب می باشد. مثل زمانی که (در روضه ی وداع ) حضرت برای وداع اول به خیمه ها آمد و پس از گریه ی اهل حرم، آنها را آرام کرد (فتصارخن النساء ، فسکتهن) (عبدالهی، ۱۳۹۵: ۲۳۶و۲۴۲و ۲۴۳) . پس با نگاهی عمیق و درزمانی این روضه رد می شود که حضرت عمود خیمه ی برادر را پایین کشیده باشد. 📌جمع بندی با مراجعه به منابع تاریخی و مقاتل معتبر ( ۳۱ منبع دست اول و حدود ۶ منبع معاصر) ، مشخص شد که این روضه که حضرت عمود خیمۀ برادر را پس از شهادتش پایین کشیده، در هیچ یک از این منابع دست اول معتبر و مقاتل معاصر ذکر نشده است. همچنین با رویکرد تحلیل تاریخ و نظر به سیرۀ عملی-سیاسی امام حسین (ع) و بیان دلایل مشخص، ذکر کردیم که صحیح نیست بگوییم امام حسین (ع) با انجام چنین کنشی موجبات ترس و دلهره ی بیشتر را بر اهل حرم فراهم کرده و ضعف سپاه خود را با این رفتار بیشتر به رخ دشمن کشیده باشد. https://sofon.ir/rozeh_abbas1/ @hadianeha