راهکارهای افزایش نشاط اعتکاف دانش آموزی.mp3
3.19M
✅ راهکارهای افزایش نشاط در اعتکاف دانش آموزی در گفتگو با حجت الاسلام قراباغی
📻 رادیو اعتکاف
💡غرفه سازه های معتکفین
🎭 اجرای نمایش مفهومی
پ.ن:
دغدغه بسیاری از برگزار کنندگان #اعتکاف_دانش_آموزی داشتن ایده هایی برای افزایش نشاط در #اعتکاف است که با ماهیت اعتکاف و شان مسجد در تنافی نباشد.
🆔 eitaa.com/zekra72
@hadianeha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌مجلس پذیرایی آیت الله #جوادی_آملی و #مزاح های شیرین ایشان با میهمانان
نکته جالب که مرحوم #شهید_رییسی هم در جلسه حاضرند
پ ن:
نشست و برخاست بزرگان اهل معرفت و ادب مثل آیةالله جوادی آملی خالی از درس و حکمت نیست؛ خدا توفیق همنشینی با خوبان را نصیب کند
#تعارف_به_مهمان
#توجه_به_همه
@hadianeha
⭕️ *نسبت فقه تربیت و نظام تربیت اسلام*
#گزیده_کتاب
♦️ آیةالله اعرافی #دانش_های_تربیتی_اسلامی را (در صفحه ۴۱۰)
👈 بر اساس موضوع
به دو بخش تقسیم می کند:
۱-فلسفه تربیت اسلامی و
۲_فقه تربیت (اخلاق تربیت را ذیل این بخش جایگذاری می کند)
👈 و بر اساس منبع
به سه بخش تقسیم می کند:
۱_تفسیر تربیتی
۲_ حدیث شناسی تربیتی
۳_ سیره تربیتی
♦️او در تبیین #جایگاه_فقه_تربیتی_در_نظام_تربیتی اسلام (در صفحه ۳۸۳و ۴۰۸) به تقسیم مذکور اشاره کرده و عناصر نظام تربیتی را اینگونه جایگذاری کرده هست:
۱_ *گزاره های توصیفی* مثل توصیف انسان، هستی، ارزش و معرفت(مبانی_اهداف) را بر عهده #فلسفه_تربیتی_اسلام دانسته و
۲_ *تجویزات و دستورات* (اصول، روش ها) را بر عهده #فقه_تربیتی می داند
👈 البته وی بحث از مبانی، اهداف، عوامل، مراحل و محیط تربیتی را در فقه تربیتی (به لحاظ تاثیرشان در احکام فقهی) مجاز دانسته است
♦️ایشان (در ص۳۷۱ و ۳۷۲) #مراحل #استنباط_معارف_نظام_مند از اسلام را در ۴ بخش تبیین کرده است
۱_ اجتهاد تک گزاره ای
۲_ تبویب فقهی
۳_ نظام سازی فقهی
۴_نظام سازی فرافقهی
👈نقش علوم توصیفی تربیتی در بخش چهارم تعریف شده و گزاره های خروجی آن ها در این بخش با گزاره های تجویزی فقه ارتباط گرفته و به یک نظام منتهی می شود
پ ن:
در نگاه طیفی از پژوهشگران تعبیر فقه تربیت اعم از احکام به کار رفته و شامل آنچه استاد اعرافی فلسفه تربیت اسلام می نامند هم می شود
#فقه_تربیت
@hadianeha
⭕️ ایده هایی برای #پایان_نامه تربیتی
✍ * سر نخ و کلید صدها ایده پژوهشی* :
1⃣ #نظام_مفاهیم تربیتی (مثل قلب، تزکیه ...) و کشف شبکه مفهومی مستند به وحی
2⃣ گزارش، نقد و مقایسه #منابع مرتبط با تربیت
3⃣ #دلالت_های_تربیتی برش هایی از قرآن و روایات و ادعیه مثل داستان یکی از انبیاء یا یک سوره یا دعای خاص
4⃣ پژوهش روی ابعاد و اجزاء #عناصر_نظام_تربیتی و مقدمات و مؤخرات آن ها اعم از :
تعریف - اهداف - ساحات - مبانی - منابع – مکاتب - ابزارها - عوامل و موانع - مراحل - برنامهها
5⃣ بررسی مسائل فوق از دیدگاه یک #اندیشمند_تربیتی مثل: شهید مطهری، حائری شیرازی، علی صفایی، خسرو باقری و ...
6⃣ #مقایسه یک عنصر از عناصر تربیتی در نظر دو یا چند اندیشمند تربیتی
🔹🔹🔹
🔹🔹
🔹
✅ پ ن:
🔹اصل فرایند رسیدن به ایده و مسأله خود یک گام و یک مرحله از مراحل پژوهش است
🔹 بعد از در نظر گرفتن یک ایده کلی اولیه با استفاده از لیست مذکور و مشورت با اساتید، می توان با مطالعه در آن حیطه به مسأله پژوهشی دست یافت
🔹 ایده پژوهشی برای پایان نامه سطح ۳ باید #سه_ویژگی داشته باشد:
۱_ پر منبع باشد
۲_ مورد علاقه پژوهشگر باشد
۳_ متناسب با توان مهارتی و مطالعاتی وی باشد
@hadianeha
🔴 کَند و کاو در معدن اعتکاف
🔰📌متن ذیل گزارش خوب برادر عزیزم آقای احتشام @Amirehtesham مدیر کانون میثم تمار قم از جلسه کادر کانون در موضوع اعتکاف است. این جلسه بعد از اعتکاف امسال برگزار شده و حاوی تجربیات و مباحثات مهم و قابل تاملی است
🔹🔹🔹
🔹🔹
🔹
✍رفقا تازه از اعتکاف برگشته بودند و طبیعتا اولین موضوع، ارزیابی برنامه #اعتکاف بود.
🔷 در جلسه ما کسانی از کادر مجموعه حضور داشتند که جمعا سه مدل اعتکاف رو امسال تجربه کرده بودند؛
۱- اعتکاف عمومی
اکثریت مربیان و کادر مقاطع رشد و جهاد(متوسطه اول و دوم) بنابر تجربیات گذشته و سیاست مجموعه در چندسال اخیر، با اکثریت متربیان گروه های خودشان در برنامه اعتکاف مسجد امام حسن عسکری (ع) شرکت کردند.
۲- اعتکاف دانش آموزی
حجت الاسلام سعادتی (مسئول واحد قرآن مجموعه) که برای دومین سال با پایگاه مقاومت بسیج مسجد امام صادق(ع) فرهنگیان، اعتکاف دانش آموزی در دو مقطع متوسطه اول دوم را تجربه کردند.
۳- اعتکاف کله گنجشکی
حجت الاسلام علی اصغر بختیاری که به همراه دانش آموزان پنجم و ششم یکی از مدارس غیرانتفاعی قم اعتکاف یک روزه را تجربه کرده بودند.
گفتگوهای زیادی مطرح شد. نقد و ارزیابی ها مختلف بود اما وجه مشترک هر سه در این بود که برگزار کنندگان در هر سه مدل کاملا از روندِ اتفاق راضی بودند و بنظرم دلیل این رضایت این بود که در هر سه مدل افرادی از قبل فکر کرده بودند و با برنامه ریزی وارد مراسم شده بودند.
⚠️اهم نکات مهم مطرح شده در جلسه:
1⃣ اعتکاف دانش آموزی بسیار مفید است ولی با چند شرط:
الف: حضور مربیان قوی برای هر گروه از متربیان
ب: داشتن برنامه های منسجم حول یک شعار و موضوع خاص
ج: توجه ویژه به معنویت و خلوت های فردی در کنار برنامه های عمومی
د: گزینش افراد برای حضور در مراسم اعتکاف
📛 در صورت عدم رعایت شروط فوق بسیار محتمل است که این برنامه به ضد خودش تبدیل شود.
2⃣ حضور نوجوانان در اعتکاف عمومی باعث می شود که نحوه عبادت و به جا آوردن مناسک معنوی خاص را از بزرگترها ببینند.
3⃣ در اعتکاف عمومی برنامه های جمعی نمی تواند مختص این سن خاص برگزار شود بر خلاف اعتکاف های دانش آموزی.
4⃣ به شرط حضور مربیان برای هر گروه از نوجوانان، و برنامه ریزی از قبل، اکثر برنامه های مد نظر در اعتکاف دانش آموزی قابلیت اجرا در دل اعتکاف عمومی را نیز دارد.
5⃣ طبق معمول حذف گوشی و همراه داشتن قلم و کاغذ و وادارسازی متربیان به نوشتن در رسیدن به اهداف مد نظر بسیار مؤثر است.
❓سوال جدی مطرح شده:
ما اعتکاف را یک بستر مناسب برای تحقق اهداف تربیتی یافته ایم ولی آیا حضور متربیان نوجوان در این برنامه و مواجهه حداقلی با اعتکاف باعث آن نخواهد شد اساسا اعتکاف را در همین مقیاس درک کنند و سال های آینده نیز با همین دریافت حداقلی همچنان در این مراسم شرکت کنند؟!
پاسخ های داده شده:
1- حضور در اعتکاف عمومی و دیدن شور معنوی برخی از بزرگترها احتمالا تا حد زیادی این مساله را پوشش خواهد داد.
2- اساسا مگر نیازی هست که متربیان از همان ابتدا سقف اعتکاف را درک کنند؟! مگر ارتباط با سیدالشهدا و دیگر اهل بیت (علیهم السلام) که از همان ابتدای کودکی شکل گرفته و بچه ها با حضور در هیئات با حضرات معصومین(علیهم صلوات الله) ارتباط می گیرند از همان اول با درک حداکثر معنا آغاز می شود؟!
⚜ پیشنهاد قابل تأمل:
جمع بین اعتکاف دانش آموزی و عمومی؛
متربیان در مقطع متوسطه اول در اعتکاف دانش آموزی شرکت کنند و در مقطع متوسطه دوم در اعتکاف های عمومی حاضر شوند.
#تربیتی
#فرهنگی
@hadianeha
⚠️ دیر بجنبید تموم شده...
امشب آخرین شب جمعه ماه رجبه😭
همون ماه رجبی که قرار بوده توش #توبه کنیم و پاک بشیم
و بریم برای ماه شعبان و آمادگی های اون
برای مهمانی ماه رمضان
پ ن:
دو تصویر:
متن حدیث نابی از پیامبر درباره توبه + فرمایشی از عارف خمین در باب #ادعیه این ماه ها
@hadianeha