#تفسیر_روایی
🌸 از رســــــول خدا #صَلَّےاللّہُعَلَیہِوَآلِہِ روایت اســـــت کہ فرمودند: هر کسے کہ بر من درود فرستد و بر آل من درود نفرستد، بوی بہشت را کہ از مسافت پانصد سال راه، بہ مشام مےرسد، نمےتواند استشمام کند.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۴۹۷
@hadise_shia
#تفسیر_روایی
💠 امیر المؤمنین #عَلَیہِالـــَّـــــلامُـ درباره آیہ «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیمًا» فرمودند:
💠 یعنے در برابر کسے که رسول خدا #صَلَّےاللّہُعَلَیہِوَآلِہِ او را وصے و خلیفہ خود قرار داد و او را بر شما ترجیح و برتری داد و عہدی که با او بستہ، سر تسلیم فرود آورید و از او اطاعت کنید.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۴۹۷
@hadise_shia
#تفسیر_روایی
🌸 از رسول خدا #صَلَّےاللّہُعَلَیہِوَآلِہِ روایت است که فرمودند: فرشتگان، بر من و علی، هفت سال درود فرستادند؛ زیرا که تنها علی به همراه من نماز گزارد.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۴۹۹
@hadise_shia
#خلفاءثلاثہ
📚 بدعت یعنے: چیزی کہ جزء دین نیست، وارد در دین کنند و یا چیزی که جزء دین است، از دین خارج کنند.
♦️برخی از بدعتهایی کہ عمر، خلیفہ دوم اهل تسنن، ایجاد کرد.
♦️گذاشتن دستها روی هم، در نماز، موقع قرائت.
♦️ اضافه کردن جمله الصلوة خیر من النوم، در اذان.
♦️ حرام کردن حج تمتع.
♦️ حرام کردن ازدواج موقت.
♦️ حذف کردن جملہ حی علے خیر العمل، از اذان.
♦️ اعلام کرد اگر قد پسر به شش وجب برسد، بالغ شده و به تکلیف رسیده است.
♦️ سه طلاقه شدن زن در یک مجلس.
♦️ محروم کردن غیر عرب، از ارث.
@hadise_shia
#مهدویت
🌸 #نشانههایظهور، نقش #مکمل را دارند و نقش اصلی در هدایت، به عهدۀ #اصول و ضوابطی است که در دین وجود دارد؛ اصول و ضوابطی که مربوط به همۀ زمانها و مکانها و همۀ شرایط، و از جمله دورۀ غیبتند.
🌸 نشانههای ظهور، در مقایسه با اصول و معیارها، جایگاهی فرعی و درجۀ دوم، و به عبارت دیگر، نقش #متممگونه دارند و عملکرد مؤمنان در عصر غیبت، پیش از مستند بودن به نشانههای ظهور، باید در مرتبه نخست، بر اساس اصول و ضوابط کلی دین باشد.
🌸 در عصر پر فراز و نشیب غیبت، هزاران رخداد اجتماعی وجود دارد که در روایات علایم ظهور، به آنها اشارهای نشده است. بنابراین، اگر بخواهیم از اصول حاکم و معیارهای کلی دین، صرف نظر کرده و تنها به روایاتِ علایم ظهور اکتفا کنیم، نمیتوانیم در رویارویی با این رخدادها، #موضعدرستی اتخاذ نماییم. اما در همین شرایط، با در دست داشتن هدایتها و معیارهای دین، میتوانیم نسبت به رخدادهای اجتماعی، موضع درستی برگزینیم. بنابراین، جایگاه اصول و معیارهای دین، در مقایسه با نشانههای ظهور جایگاهی بی بدیل است.
🌸 اگر روایات علایم ظهور، از نظر سند و دلالت قابل اعتماد بودند و از نظر شفافیت تطبیق، بر مصداق خارجی نیز مشکلی نداشتند، باز هنوز احتمال وجود مصداق دیگر میرود. یعنی هنوز این احتمال وجود دارد که در آینده نیز، مصداق دیگری محقق شود، که روایات، بر او نیز قابل تطبیق باشند و مقصود واقعی امام، مصداق دوم بوده و نه مصداق اول؛ مگر این که مجموعه ای از نشانههای ظهور، در کنار هم، محقق شوند، که در این صورت، احتمال تکرار مصداق، بسیار ضعیف خواهد بود.
🌸 به عنوان نمونه، در #شام، کسی قیام کند و طبق روایات، پنج منطقه را تصرف نماید و در عراق و مدینه، دست به کشتار بزند و در همان زمان، مردی مُصلِح، از #یمن قیام کند و در #خراسان نیز، پرچم حقی افراشته شود و... که مجموعۀ این رخدادها، ما را مطمئن میکند، آن که در شام قیام کرده، همان #سفیانی است و آن که در یمن قیام کرده، همان #یمانی است و دیگری، همان #خراسانی است. البته روشن است، که باز در این مورد هم، اگر بخواهیم، منتظر بمانیم تا این مجموعه شکل گیرد و بعد بفهمیم که باید چه کنیم، فرصتهای بسیاری را از دست داده ایم، بلکه ممکن است کار از کار بگذرد؛ درحالی که اگر به #معیارها و بینات و هدایتهای دین توجه کنیم، از همان #آغازِ این تحرکات، و حتی پیش از تحقق آنها، میدانیم باید چه کنیم و چه موضعی بگیریم. آنان که میخواهند منتظر بمانند تا سفیانی، یمانی و خراسانی قیام کنند و بعد بفهمند باید چه کنند، مانند کسانی هستند که تا #عمار به مسلخ نرود و کشته نشود، حق را تشخیص نمیدهند و به راستی چقدر #تفاوت است، میان آنان که پیش از شهادت عمارها با تکیه بر بینات و میزانهای دین، میدانند #علی برحق است و آنان که تا خون سرخ عمار بر زمین نریزد، بیدار نمی شوند.
#تاملی_در_نشانههای_حتمی_ظهور_ص۲۲
@hadise_shia