#تفسیر_روایی
🌸 از رسول خدا #صَلَّےاللّہُعَلَیہِوَآلِہِ روایت است که فرمودند: فرشتگان، بر من و علی، هفت سال درود فرستادند؛ زیرا که تنها علی به همراه من نماز گزارد.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۴۹۹
@hadise_shia
#خلفاءثلاثہ
📚 بدعت یعنے: چیزی کہ جزء دین نیست، وارد در دین کنند و یا چیزی که جزء دین است، از دین خارج کنند.
♦️برخی از بدعتهایی کہ عمر، خلیفہ دوم اهل تسنن، ایجاد کرد.
♦️گذاشتن دستها روی هم، در نماز، موقع قرائت.
♦️ اضافه کردن جمله الصلوة خیر من النوم، در اذان.
♦️ حرام کردن حج تمتع.
♦️ حرام کردن ازدواج موقت.
♦️ حذف کردن جملہ حی علے خیر العمل، از اذان.
♦️ اعلام کرد اگر قد پسر به شش وجب برسد، بالغ شده و به تکلیف رسیده است.
♦️ سه طلاقه شدن زن در یک مجلس.
♦️ محروم کردن غیر عرب، از ارث.
@hadise_shia
#مهدویت
🌸 #نشانههایظهور، نقش #مکمل را دارند و نقش اصلی در هدایت، به عهدۀ #اصول و ضوابطی است که در دین وجود دارد؛ اصول و ضوابطی که مربوط به همۀ زمانها و مکانها و همۀ شرایط، و از جمله دورۀ غیبتند.
🌸 نشانههای ظهور، در مقایسه با اصول و معیارها، جایگاهی فرعی و درجۀ دوم، و به عبارت دیگر، نقش #متممگونه دارند و عملکرد مؤمنان در عصر غیبت، پیش از مستند بودن به نشانههای ظهور، باید در مرتبه نخست، بر اساس اصول و ضوابط کلی دین باشد.
🌸 در عصر پر فراز و نشیب غیبت، هزاران رخداد اجتماعی وجود دارد که در روایات علایم ظهور، به آنها اشارهای نشده است. بنابراین، اگر بخواهیم از اصول حاکم و معیارهای کلی دین، صرف نظر کرده و تنها به روایاتِ علایم ظهور اکتفا کنیم، نمیتوانیم در رویارویی با این رخدادها، #موضعدرستی اتخاذ نماییم. اما در همین شرایط، با در دست داشتن هدایتها و معیارهای دین، میتوانیم نسبت به رخدادهای اجتماعی، موضع درستی برگزینیم. بنابراین، جایگاه اصول و معیارهای دین، در مقایسه با نشانههای ظهور جایگاهی بی بدیل است.
🌸 اگر روایات علایم ظهور، از نظر سند و دلالت قابل اعتماد بودند و از نظر شفافیت تطبیق، بر مصداق خارجی نیز مشکلی نداشتند، باز هنوز احتمال وجود مصداق دیگر میرود. یعنی هنوز این احتمال وجود دارد که در آینده نیز، مصداق دیگری محقق شود، که روایات، بر او نیز قابل تطبیق باشند و مقصود واقعی امام، مصداق دوم بوده و نه مصداق اول؛ مگر این که مجموعه ای از نشانههای ظهور، در کنار هم، محقق شوند، که در این صورت، احتمال تکرار مصداق، بسیار ضعیف خواهد بود.
🌸 به عنوان نمونه، در #شام، کسی قیام کند و طبق روایات، پنج منطقه را تصرف نماید و در عراق و مدینه، دست به کشتار بزند و در همان زمان، مردی مُصلِح، از #یمن قیام کند و در #خراسان نیز، پرچم حقی افراشته شود و... که مجموعۀ این رخدادها، ما را مطمئن میکند، آن که در شام قیام کرده، همان #سفیانی است و آن که در یمن قیام کرده، همان #یمانی است و دیگری، همان #خراسانی است. البته روشن است، که باز در این مورد هم، اگر بخواهیم، منتظر بمانیم تا این مجموعه شکل گیرد و بعد بفهمیم که باید چه کنیم، فرصتهای بسیاری را از دست داده ایم، بلکه ممکن است کار از کار بگذرد؛ درحالی که اگر به #معیارها و بینات و هدایتهای دین توجه کنیم، از همان #آغازِ این تحرکات، و حتی پیش از تحقق آنها، میدانیم باید چه کنیم و چه موضعی بگیریم. آنان که میخواهند منتظر بمانند تا سفیانی، یمانی و خراسانی قیام کنند و بعد بفهمند باید چه کنند، مانند کسانی هستند که تا #عمار به مسلخ نرود و کشته نشود، حق را تشخیص نمیدهند و به راستی چقدر #تفاوت است، میان آنان که پیش از شهادت عمارها با تکیه بر بینات و میزانهای دین، میدانند #علی برحق است و آنان که تا خون سرخ عمار بر زمین نریزد، بیدار نمی شوند.
#تاملی_در_نشانههای_حتمی_ظهور_ص۲۲
@hadise_shia
#تقویم_شیعه
🔸۲۴ رجبـــــــــــــــــــ🔸
❤️ فتــــــــح خيبـــــــــر به دســـــــت اميـــــــرالمؤمنين #عَلَیہِالـــَّـــــلامُـ
🌺 در ۲۴ رجب سال ۷ هجری، در جنگ خيبر، مرحب، به دست أمير المؤمنين #عَلَیہِالـــَّـــــلامُـ كشته شد و قلعه خيبر، به دست آن حضرت، فتح گرديد.
🌺 وقتی پيامبر #صَلَّےاللّہُعَلَیہِوَآلِہِ به جنگ خيبريان رفت و قلعه قموص را محاصره كرد، ابتدا پرچم را براى مبارزه با آنان، به ابوبكر دادند. ابوبكر با لشكرى رفت، ولى چون نظر به پهلوانان آنان نمود، فرار كرد و لشكريان هم در پى او بازگشتند. روز بعد، پيامبر #صَلَّےاللّہُعَلَیہِوَآلِہِ پرچم را به عمر داد و او هم از ترس كشته شدن به ميدان جنگ نرسيده باز گشت.
🌺 پيامبر #صَلَّےاللّہُعَلَیہِوَآلِہِ فرمودند: «فردا پرچم را به مردى مىدهم، كه حملههايش را تكرار كند، نه اينكه فرار كند. كسى كه خدا و پيامبرش را دوست دارد و خدا و پيامبرش هم او را دوست دارند، و خداوند، خيبر را به دست او فتح مى كند».
🌺 همه اصحاب، آرزو كردند كه اين مقام و منزلت به آنان واگذار شود. فرداى آن روز، پيامبر #صَلَّےاللّہُعَلَیہِوَآلِہِ فرمود: على بن ابى طالب #عَلَیہِالـــَّـــــلامُـ كجاست؟ گفتند: چشم دردى دارد كه حركت براى آن حضرت مشكل است. خاتم الانبياء #صَلَّےاللّہُعَلَیہِوَآلِہِ فرمود: او را حاضر كنيد. سلمة بن اكوع رفت و آن حضرت را آورد. پيامبر #صَلَّےاللّہُعَلَیہِوَآلِہِ سر آن حضرت را در بر گرفت و از آب دهان مبارك به چشمان ایشان ماليد و فرمود: «بار الها، زحمت گرما و سرما را از او بردار». پس از آن روز، بر أمير المؤمنين #عَلَیہِالـــَّـــــلامُـ درد چشم، عارض نشد و از گرما و سرما آزرده نگشت.
🌺 پيامبر #صَلَّےاللّہُعَلَیہِوَآلِہِ زره خود را بر ایشان، پوشانيد و ذوالفقار را بر كمر ایشان بست و پرچم را به آن حضرت سپرد و سوار بر مركبش نموده فرمود: «جبرئيل از سمت راست، ميكائيل از سمت چپ، عزرائيل از پيش رو و اسرافيل از پشت سر، و نصرت خدا، بالاى سر، و دعاى من از پشت سر تو است». فرمود: يا على، مسلمانى را بر ايشان عرضه كن.
🌺 آن حضرت رفت، و پس از موعظه و نصيحت، عدهاى براى جنگ با او آمدند. آنان دو نفر از مسلمانان را شهيد كردند. أمير المؤمنين عليه السّلام بر آنها تاخته و آنها را كشتند. آنگاه برادر مرحب با عده اى آمدند. حضرت آنها را هم به درك فرستاد.
مرحب كه شجاع بود، به خونخواهى آمد. أمير المؤمنين #عَلَیہِالـــَّـــــلامُـ چنان با ذوالفقار، بر سرش فرود آورد كه شمشير از حلقش گذشت و او را دو نيم ساخت و به خاك انداخت. صداى تكبير مسلمانان بلند شد. أمير المؤمنين #عَلَیہِالـــَّـــــلامُـ به مبارزه ادامه داد تا عده اى كشته شدند و عده اى به قلعه گريختند.
🌺 آن حضرت با دست حيدرى، در قلعه را كند و براى مسلمانان معبر قرار داد تا از خندق عبور كنند. حضرت چندين بار مسلمانان را از روى خندق به وسيله آن در عبور داد، با اينكه از سه روز قبل، آن حضرت گرسنه بود.
@hadise_shia