eitaa logo
📚 حدیث شیعه 📚
301 دنبال‌کننده
181 عکس
70 ویدیو
9 فایل
ـــــــــلامـ 👋 🌺 بہ‌کانال‌ماخوش‌اومدین. 🌺 اینجامےتونےاطلاعاتـــــ‌دینےومذهبے‌خودتوبالا ببری. 🌺 مابادقتـــــ‌وحوصلہ،سعےمےکنیمـ مطالبےرو بارگزاری‌کنیمـ‌کہ‌درعین‌سادگےو روان‌بودن،مہم‌و کاربردی‌همـ‌باشن. مدیر: @saeedsadat با احترام، تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 شاخصه پنجم 🔺آقاى وكيلى در کتاب عرفان و حکمت، ص ۵۲، می‌گوید: 🔺عرفان مثبت تأويل گرايى افراطى ندارد و ضوابط تأويل را رعايت مى كند، مثلا ارتباط ظاهر با باطن قرآن را حفظ مى كند؛ در حالى كه در عرفان منفى، چنين نيست و تأويلات افراطى انجام مى دهد. 🔸اولا، از مطالبِ روشن، این است كه علم تأويل قرآن، به معناى بطن و بيان مراد از متشابهات، اختصاص به پيامبر و اهل بيت دارد و از طريق آنان مى توانيم به تأويل قرآن، آگاهى پيدا كنيم و هر آنچه كه غير معصوم، از تأويل قرآن بيان كند فقط استحسان و ذوقيات و گمانه زنى است؛ خصوصاً اين كه ذهن، مى تواند ميان دو معناى كاملاً متضادّ و بى ربط، با ذوقيّات شاعرانه، ارتباط برقرار كند و با توجيهات مختلف معناى بى ربطى كه به نظرش رسيده را، مرتبط با ظاهر آيه جلوه دهد. 🔸ثانیا، چند نمونه از بزرگان عرفان و تصوّف ذكر مى كنيم كه تأويلاتى در ذيل آيات قرآن، بيان كردند، كه ظهور لفظ، با معناى مورد ادّعا هيچ ربطى ندارد. 🔺ابن عربى در ذيل آيه «وَ دَاوُودَ وَ سُلَيْمانَ إِذْ يَحْكُمَانِ فِى الْحَرْثِ» [انبیاء ۷۸] مى گويد: 🔺« و داوود العقل النظرى الذى هو فى مقام السّر، و سليمان العقل العملى الذى هو فى مقام الصّدر ... » [ تفسير ابن عربى، ج ۲، ص ۴۶ - ۴۷ ] 🔺منظور از داود، عقل نظری، و منظور از سلیمان، عقل عملی است. 🔹ملاّصدرا در تفسیر خود، ذيل آيه «مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِى وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَارٌ مِنْ مَاءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَ أَنْهَارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَ أَنْهَارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ وَ أَنْهَارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفّىً وَ لَهُمْ فِيهَا مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ» [محمد ۱۵] مى نويسد: 🔺منظور از ماء غیر آسن، منطقیات، و منظور از انهار من لبن، ریاضیات، و منظور از انهار من خمر، طبیعیات، و منظور از انهار من عسل، الهیات است. 🔸هم چنین، ذيل آيه نور مى نويسد: «منظور از مشکاة، عقل هيولانى، منظور از زجاجة، عقل بالملكة و منظور از شجرة زيتونة، قوّه فكريه است». @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 برای خودت، مبنا داشته باش ♦️معانی الأخبار أَبِی عَنْ سَعْدٍ عَنِ الْبَرْقِیِّ عَنْ أَبِیهِ بِإِسْنَادِهِ یَرْفَعُهُ إِلَی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ لِرَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِهِ لَا تَکُونُ إِمَّعَةً تَقُولُ أَنَا مَعَ النَّاسِ وَ أَنَا کَوَاحِدٍ مِنَ النَّاسِ. ♦️معانی الأخبار: احمد بن ابی عبدالله از پدرش به اسناد خود که تا امام صادق علیه السلام رسانده، نقل نموده که آن حضرت به یکی از صحابه خود فرمود: 🔹إمّعه گو (مخفف اَنَامَعَهُ، من با او هستم) نباش که می‌گوید: من با مردم هستم و من مانند یکی از مردم می‌باشم، هر طور که دیگران بشوند، من هم خواهم شد. 🔸می‌گویند: خواهی نشوی رسوا، هم رنگ جماعت باش. آیا اگر مردم، اهل دروغ و دزدی و ربا و ... باشند، من هم مثل آنها باشم؟ متاسفانه در جامعه فعلی، اغلب کارهای مردم، با دستورات دینی، زاویه دارد. شیعه واقعی کسی است که تمام کارهای او دارای مبنای شرعی و عقلی باشد نه اینکه صرفا شبیه بقیه باشد. @hadise_shia
📚 حجّت و غیر حجّت 🌸 مَاجِیلَوَیْهِ عَنْ عَمِّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الْکُوفِیِّ عَنْ حُسَیْنِ بْنِ أَیُّوبَ بْنِ أَبِی غُفَیْلَةَ الصَّیْرَفِیِّ عَنْ کَرَّامٍ الْخَثْعَمِیِّ عَنِ الثُّمَالِیِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: 🌸 إِیَّاکَ وَ الرِّئَاسَةَ، وَ إِیَّاکَ أَنْ تَطَأَ أَعْقَابَ الرِّجَالِ، فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ، أَمَّا الرِّئَاسَةُ فَقَدْ عَرَفْتُهَا، وَ أَمَّا أَنْ أَطَأَ أَعْقَابَ الرِّجَالِ فَمَا ثُلُثَا مَا فِی یَدِی إِلَّا مِمَّا وَطِئْتُ أَعْقَابَ الرِّجَالِ، فَقَالَ لَیْسَ حَیْثُ تَذْهَبُ، إِیَّاکَ أَنْ تَنْصِبَ رَجُلًا دُونَ الْحُجَّةِ، فَتُصَدِّقَهُ فِی کُلِّ مَا قَالَ. 🌸 ابوحمزه ثمالی گوید: حضرت صادق علیه السلام فرمود: به تو هشدار می‌دهم که بپرهیزی از آن که سودای ریاست را در سرت بپرورانی، و برحذر باش از این که دنباله رو مردم باشی. عرض کردم: قربانت گردم، ریاست را دانستم، و اما این که دنبال مردم نروم، در حالی که، من دو سوم از آنچه که دارم (روایات از شما) را به سبب دنبال روی به دست آورده ام! فرمود: چنان نیست که پنداشته ای، بلکه منظور این است که بپرهیزی از آنکه، غیر از حجت حق، شخصی دیگر را به رهبری انتخاب نمایی و هر چه گوید، تصدیقش کنی. 🌺 علامه مجلسے در توضیح روایت، مےگوید: پرسشگر فکر کرده، مراد امام از دنبال روی مردان، هر گونه گرفتن علم از مردم است. امام فرمود: 🌺 مراد این است که مردی را بدون دلیل، نصب العین خود قرار دهی و در هر چه از رأیش بدون استناد به معصوم گوید، او را تصدیق نمایی؛ اما کسی که از معصوم، روایت می‌کند یا چیزی را که از سخنان معصوم فهمیده، تفسیر می‌کند برای کسی که بدون تلقین از جانب دیگری، توانایی فهمیدن کلام معصومین را ندارد، پس اخذ احکام از چنان شخصی، مثل گرفتن احکام از معصوم است. و بر جاهلان، رجوع به سوی آن شخص واجب است، تا احکام خدا را بشناسند. @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 سوره مبارکه احزاب 🌺 «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَی أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا (۵۹) لَئِن لَّمْ یَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَةِ لَنُغْرِیَنَّکَ بِهِمْ ثُمَّ لَا یُجَاوِرُونَکَ فِیهَا إِلَّا قَلِیلًا (۶۰)» 🌺 ای پیامبر! به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: پوشش‌های خود را بر خود نزدیک تر گیرند. این برای آن که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند (به احتیاط) نزدیک تر است و خدا آمرزنده مهربان است* اگر منافقان و کسانی که در دل هایشان مرضی هست و شایعه افکنان در مدینه، (از کارشان) دست نکشند، تو را سخت بر آنان مسلّط می‌کنیم تا جز (مدتی) اندک، در همسایگی تو دوام نیاورند. 💠 علی بن ابراهیم می‌گوید: شأن نزول آیه «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ» این بود که زنان، برای خواندن نماز، از خانه خارج شده و به مسجد می‌آمدند و پشت سر رسول خدا صلی الله علیه و آله نماز می‌خواندند و هنگام شب، چون برای خواندن نماز مغرب، عشا و نماز صبح از خانه بیرون می‌آمدند تا به مسجد بروند، جوانان بر سر راه آنان می‌نشستند و آنان را می‌آزرده و متعرضشان می‌شدند. این گونه بود که خداوند آیه «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَی أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا» را نازل فرمود. علی بن ابراهیم همچنین می‌گوید: آیه «لَئِن لَّمْ یَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَةِ لَنُغْرِیَنَّکَ بِهِمْ ثُمَّ لَا یُجَاوِرُونَکَ فِیهَا إِلَّا قَلِیلًا» در شأن گروهی از منافقین نازل شد که وقتی رسول خدا در برخی جنگ هایش، از مدینه بیرون می‌رفت، در مدینه شایعه پراکنی می‌کردند و می‌گفتند: رسول خدا کشته شد یا این که اسیر شد؛ و بدین وسیله مسلمانان، اندوهگین می‌شدند و نزد رسول خدا ، شکوه می‌کردند. این گونه بود که خداوند، این آیه را نازل فرمود: «لَئِن لَّمْ یَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ» یعنی شک «وَ الْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَةِ لَنُغْرِیَنَّکَ بِهِمْ ثُمَّ لَا یُجَاوِرُونَکَ فِیهَا» یعنی به تو فرمان می‌دهیم تا آنان را از مدینه بیرون کنی «إِلَّا قَلِیلًا». @hadise_shia
17.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نَصــــــــرمــــــــن‌اللّــــــــــــــــہ محمـــــــدحــــــــــین‌حـــــــــــدادیان @hadise_shia