#تفسیر_روایی
📚 سوره مبارکه سبأ
🌺 لَقَدْ کَانَ لِسَبَإٍ فِی مَسْکَنِهِمْ آیَةٌ جَنَّتَانِ عَن یَمِینٍ وَ شِمَالٍ کُلُوا مِن رِّزْقِ رَبِّکُمْ وَ اشْکُرُوا لَهُ بَلْدَةٌ طَیِّبَةٌ وَ رَبٌّ غَفُورٌ (۱۵) فَأَعْرَضُوا فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ سَیْلَ الْعَرِمِ وَ بَدَّلْنَاهُم بِجَنَّتَیْهِمْ جَنَّتَیْنِ ذَوَاتَی أُکُلٍ خَمْطٍ وَ أَثْلٍ وَ شَیْءٍ مِّن سِدْرٍ قَلِیلٍ (۱۶) ذَلِکَ جَزَیْنَاهُم بِمَا کَفَرُوا وَ هَلْ نُجَازِی إِلَّا الْکَفُورَ (۱۷)
🌺 قطعاً برای (مردم) سبأ، در محل سکونتشان، نشانه (رحمتی) بود، دو باغستان از راست و چپ. (به آنان گفتیم: ) از روزی پروردگارتان بخورید و او را شکر کنید. شهری است خوش و خدایی آمرزنده * پس روی گردانیدند و بر آنها، سیل (سد) عَرِم را روانه کردیم و دو باغستان آنها را تبدیل کردیم به دو باغ، که میوههای تلخ و شورگز و اندکی سدر داشت. * این (عقوبت) را به (سزای) آن که کفران کردند به آنان جزا دادیم و آیا جز ناسپاس را به مجازات میرسانیم*
........................کانالـحدیثـشیعہ👇
@hadise_shia
#تفسیر_روایی
🌸 علی بن ابراهیم قمی گوید: دریایی در یمن بود و حضرت سلیمان به لشکریان خود دستور داد تا برای او، از آن دریا که آب گوارایی داشت تا سرزمین هند، خلیجی احداث کنند. آنان چنین کردند و بر سر راه آن، سدّ بزرگی از صخره و ساروج درست کردند تا آب در آن پر شده و به سرزمینشان بریزد و آنان برای آن خلیج کانالهایی قرار دادند و هرگاه میخواستند که از راه آن آب بفرستند، به اندازه نیاز خودشان آب را رها میکردند و برای آنان در اطراف راست و چپ، دو باغ بود که پیمودن آن، ده روز طول می کشید، قرار داشت و آن باغ چنان از درختان و گیاهان پوشیده شده بود، که اگر کسی از آن عبور میکرد، نور خورشید به او نمی رسید؛ اما چون آنان مرتکب معصیت شدند و از فرمان پروردگارشان سرکشی نمودند و افراد صالح، آنان را نهی نموده، اما به حرف آنان گوش نکردند، خداوند، جُرَذ- که موش بزرگی بود- را به سوی آن سدّ فرستاد و آن موش، سنگ ها را از جا میکند. پس آن موش همچنان سنگها را میکند تا آن که آن سدّ را تخریب نمود و سیل آنان را در برگرفت و سرزمینشان را از بین برد و درختان آنان را از جا کند.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۵۳۵
.............................کانالـحدیثـشیعہ👇
@hadise_shia
#تفسیر_روایی
📚 سوره مبارکه سبأ
🌸 وَ جَعَلْنَا بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ الْقُرَی الَّتِی بَارَکْنَا فِیهَا قُرًی ظَاهِرَةً وَ قَدَّرْنَا فِیهَا السَّیْرَ سِیرُوا فِیهَا لَیَالِیَ وَ أَیَّامًا آمِنِینَ (۱۸)
🌸 و میان آنان و میان آبادانیهایی که در آنها برکت نهاده بودیم، شهرهای متصل به هم قرار داده بودیم و در میان آنها مسافت را به اندازه مقرر داشته بودیم. در این (راه)ها شب و روز، آسوده خاطر بگردید *
@hadise_shia
🌺 محمد بن یعقوب، از جمعی از اصحاب ما، از احمد بن محمد بن خالد، از پدرش، از محمد بن سنان، از زید شحّام روایت میکند که گفت: قتادة بن دعامه نزد امام باقر علیه السلام آمد. حضرت به او فرمود: ای قتاده! آیا تو فقیه مردم بصره هستی؟ قتاده پاسخ داد: این گونه میگویند. امام باقر علیه السلام فرمود: به من خبر رسیده که تو قرآن را تفسیر میکنی، آیا این حقیقت دارد؟ قتاده پاسخ داد: آری. امام باقر علیه السلام فرمود: تفسیر تو از روی دانش است یا از روی جهل؟ قتاده پاسخ داد: از روی دانش است. امام باقر علیه السلام فرمود: پس اگر از روی دانش قرآن را تفسیر میکنی، من از تو میپرسم. قتاده عرض کرد: بپرسید. حضرت فرمود: تفسیر این آیه از سوره سبأ را به من بگو که خداوند در آن میفرماید: «وَ قَدَّرْنَا فِیهَا السَّیْرَ سِیرُوا فِیهَا لَیَالِیَ وَ أَیَّامًا آمِنِینَ» قتاده پاسخ داد: منظور از این آیه، کسی است که به همراه توشه، شتر و کرایه حلال، از خانه خود به قصد خانه خدا خارج میشود و از هرگونه دزدی و غارتی در امان میماند تا آن که به سوی خانواده اش بازگردد.
🌺 امام باقر علیه السلام فرمود: ای قتاده! تو را به خداوند سوگند میدهم، آیا میدانی که چه بسا آن مرد به همراه توشه حلال، شتر و کرایه حلال از خانه خود به قصد خانه خدا خارج میشود، اما دستخوش راهزنان قرار میگیرد و توشه راه او از بین میرود و با این حال ممکن است ضربه ای بخورد که از آن ضربه بمیرد. قتاده پاسخ داد: بله، چنین است.
🌺 پس امام باقر علیه السلام فرمود: وای بر تو ای قتاده! اگر قرآن را تفسیر به رأی کنی، نابود میشوی و دیگران را نیز به همراه خود نابود میکنی و اگر تفسیر قرآن را از آن مردان گرفته ای، باز هم نابود میشوی و دیگران را نیز به همراه خود نابود میکنی. وای بر تو ای قتاده! منظور از این آیه، کسی است که به همراه توشه، شتر و کرایه حلال به قصد خانه خدا خارج میشود، در حالی که به حق ما آگاه است و دل او لبریز از محبت ما است. چنان که خداوند عزّ و جلّ فرمود: «فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ» «پس دلهای مردم را به سوی آنان گرایش ده» و منظور خداوند از این آیه، بیت الحرام نبوده است و اگر قصد او بیت الحرام بود، کلمه إلیه را میآورد (نه الیهم). پس به خداوند سوگند! منظور از دعای ابراهیم (یعنی تهوی الیهم)، ما بوده ایم و هرکس که محبت ما در دلش باشد، حجّش پذیرفته و گرنه پذیرفته نمی شود. ای قتاده! پس اگر کسی این گونه باشد، در روز قیامت، از عذاب جهنم در امان خواهد بود.
🔺قتاده گفت: حتماً تفسیر آیه همین گونه است. به خداوند سوگند! من این آیه را جز به این شکل تفسیر نکنم. امام باقر علیه السلام فرمود: تنها، کسی که مخاطب قرآن است، قرآن را میشناسد.
@hadise_shia
#اخلاق
📚 خلاصه مطالب جلسه ۲
🔹یکی دیگر از مبانی اخلاق اسلامی، مختار بودن انسان است.
🔸 مدح ها و مذمتهایی که در قرآن آمده است، در صورت مختار بودن انسان، معنا پیدا میکند.
🔹آیا برخی از اخلاقی که انسان، از دوران کودکی واجد آنها است، با اختیار انسان منافات دارد؟
🔸آیا حُسن خلق فطری افضل است یا حسن خلق اکتسابی؟
🔹اگر انسان مختار است، مسبّب الاسباب بودن خداوند و تفویض امور به او، به چه معناست؟
🔸تاثیر اسوه و نمونه نیکو بر اخلاق.
🔹یکی از اسباب تزکیه، اعتقاد به ولایت اهل بیت علیهم السلام است.
🔸بعضی از غذاها و داروها بر اخلاق انسان تاثیر میگذارند.
.......................کانالـحدیثـشیعہ👇
@hadise_shia
#اخلاق
🌺 اخلاق اسلامـــے
🌺 جلســـــــــہ ۲
🌺 پایہهای اخلاق اسلامــے
مشاهده در صفحه آپارات حدیث شیعه 👇
https://aparat.com/v/6BbpF
کانال ایتای حدیث شیعه 👇
@hadise_shia
هفتاد فضیلت امیرالمومنین علیه السلام فارسی.pdf
243.1K
#متن_منبر
#فضایل
🌺 امیر المؤمنین علیه السلام، هفتاد فضیلت خود را بیان فرمودند.
🌺 ترجمه فارسی و خط درشت، برای سهولت استفاده در تلفن همراه.
@hadise_shia
#حدیث_خوانی
🌸 عیون أخبار الرضا علیه السلام ابْنُ مَسْرُورٍ عَنِ ابْنِ عَامِرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ السَّیَّارِیِّ عَنْ أَبِی یَعْقُوبَ الْبَغْدَادِیِّ قَالَ: قَالَ ابْنُ السِّکِّیتِ لِأَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام لِمَا ذَا بَعَثَ اللَّهُ مُوسَی بْنَ عِمْرَانَ بِیَدِهِ الْبَیْضَاءِ وَ الْعَصَا وَ آلَةِ السِّحْرِ وَ بَعَثَ عِیسَی بِالطِّبِّ وَ بَعَثَ مُحَمَّداً صلی الله علیه و آله بِالْکَلَامِ وَ الْخُطَبِ؟
🌸 فَقَالَ لَهُ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَمَّا بَعَثَ مُوسَی کَانَ الْأَغْلَبُ عَلَی أَهْلِ عَصْرِهِ السِّحْرَ فَأَتَاهُمْ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِمَا لَمْ یَکُنْ فِی وُسْعِ الْقَوْمِ مِثْلُهُ وَ بِمَا أَبْطَلَ بِهِ سِحْرَهُمْ وَ أَثْبَتَ بِهِ الْحُجَّةَ عَلَیْهِمْ وَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی بَعَثَ عِیسَی فِی وَقْتٍ ظَهَرَتْ فِیهِ الزَّمَانَاتُ وَ احْتَاجَ النَّاسُ إِلَی الطِّبِّ فَأَتَاهُمْ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِمَا لَمْ یَکُنْ عِنْدَهُمْ مِثْلُهُ وَ بِمَا أَحْیَا لَهُمُ الْمَوْتَی وَ أَبْرَأَ الْأَکْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أَثْبَتَ بِهِ الْحُجَّةَ عَلَیْهِمْ وَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی بَعَثَ مُحَمَّداً فِی وَقْتٍ کَانَ الْأَغْلَبُ عَلَی أَهْلِ عَصْرِهِ الْخُطَبَ وَ الْکَلَامَ وَ أَظُنُّهُ قَالَ وَ الشِّعْرَ فَأَتَاهُمْ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَوَاعِظِهِ وَ أَحْکَامِهِ مَا أَبْطَلَ بِهِ قَوْلَهُمْ وَ أَثْبَتَ الْحُجَّةَ عَلَیْهِمْ.
🌸 فَقَالَ ابْنُ السِّکِّیتِ تَاللَّهِ مَا رَأَیْتُ مِثْلَ الْیَوْمِ قَطُّ فَمَا الْحُجَّةُ عَلَی الْخَلْقِ الْیَوْمَ؟ فَقَالَ علیه السلام الْعَقْلُ، تَعْرِفُ بِهِ الصَّادِقَ عَلَی اللَّهِ فَتُصَدِّقُهُ وَ الْکَاذِبَ عَلَی اللَّهِ فَتُکَذِّبُهُ فَقَالَ ابْنُ السِّکِّیتِ هَذَا وَ اللَّهِ الْجَوَابُ.
🌸 ابن سکیت از امام رضا علیه السلام پرسید: چرا خداوند موسی بن عمران را با ید بیضاء و عصا و ابزار سحر مبعوث گرداند و عیسی را با طب و محمد صلی الله علیه و آله را با کلام و خطبه ها؟
🌸 امام رضا علیه السلام فرمود: هنگامی که خداوند موسی علیه السلام را برانگیخت سحر برای هم عصرانش بسیار مهم و غالب بود و خداوند چیزی را آورد که آوردن نظیر آن در توان آن قوم نبود. با آن معجزه، سحر آنان را باطل کرد و حجت خویش را بر آنان ثابت نمود.
🌸 خداوند عیسی را در زمانی به پیامبری مبعوث کرد که بیماریها شایع شده بود و مردم به پزشکی احتیاج داشتند و عیسی از جانب خداوند چیزی را آورد که مردم مانند آن را نداشته و به اذن خدا با آن مردگان را زنده کرد و کور مادرزاد و فرد پیس را شفا داد و از این طریق حجت خویش را بر آنان ثابت نمود.
🌸 محمد صلی الله علیه و آله نیز زمانی مبعوث شد که خطابه گویی و سخن، در میان مردم رواج داشت، پس کتاب خداوند متعال را با مواعظ و احکامش برایشان آورد تا با باطل کردن سخنان آنان، حجت خویش را بر آنان ثابت کند.
🌸 ابن سکیت گفت: به خدا قسم که هرگز مثل امروز را ندیده بودم امروز حجت بر خلق چیست؟ ایشان فرمود: عقل؛ با عقل، کسی را که بر خدا صادق باشد میشناسی و او را تصدیق میکنی و هر کس را که کاذب بر خدا باشد تکذیب میکنی. ابن سکیت گفت: به خدا که جواب همین بود.
#بحار_ج۱۱_ص۷۰
@hadise_shia