📚 سخن اهلبیت علیهمالسلام
🌸 سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام يَقُولُ: رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا، فَقُلْتُ لَهُ وَ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ؟ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاسَ، فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا.
🌸 از امام رضا علیه السلام شنیدم که چنین میفرمود: خداوند رحمت کند کسی را که امر ما را زنده بدارد. عرض کردم: چگونه امر شما را زنده بدارد؟ حضرت فرمودند: علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد، زیرا اگر مردم، زیبایی های سخن ما را بدانند، حتما از ما پیروی میکنند.
#بحار_ج۲_ص۳۰
#حدیث_خوانی
@hadise_shia
📚 نیت علمآموزی
🌺 از امام رضا علیهالسلام روایت شده که فرمودند:
🌺 مَنْ تَعَلَّمَ الْعِلْمَ لِیُمَارِیَ بِهِ السُّفَهَاءَ، أَوْ یُبَاهِیَ بِهِ الْعُلَمَاءَ، أَوْ یَصْرِفَ وُجُوهَ النَّاسِ إِلَیْهِ، لِیُرَئِّسُوهُ وَ یُعَظِّمُوهُ، فَلْیَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ.
🌺 کسی که علم بیاموزد تا با نادانان جدال کند، یا به علماء فخرفروشی کند، یا جلب توجه مردم نماید، تا رئیس آنها باشد و مردم، او را تعظیم نمایند، جایگاهش را در آتش جهنم آماده کند.
#بحار_ج۲_ص۳۱
#حدیث_خوانی
@hadise_shia
#تصوف
🔺شاخصه دوّم تفاوت عرفان مثبت و عرفان منفی، از دید آقای وکیلی:
🔺آقاى وكيلى در کتاب عرفان و حكمت، ص ۵۱ میگوید:
🔺عرفان منفى، عرفانى است كه خود را از تحليل هاى عقلى و دقّت نظرهاى خرد ورزانه صاحبان خرد، مستغنى دانسته، و به خود اجازه گفتن حرف خلاف عقل بدهد. برخى از عرفا در تاريخ، هر كجا مبحث، قدرى دقيق و عميق گرديد و به كشف گره خورد، در موردش مى گويند: هذا طورٌ وراءَ طور العقل. این مطلبی فراتر از عقل است.
🔸پاسخ:
🔹هركسى اندك آشنايى با عرفان مصطلح دارد، مى داند كه اساس عرفان، بر كشف و شهود، مبتنى است. عرفا، عقل را در صورتى مىپذيرند كه مكاشفاتشان را تأييد كند و در صورتى كه برهان عقلى، بر نفى يافته هاى آنان اقامه شود، نمى پذيرند و اين مطلب را به صراحت بيان نموده اند.
🔹ابن عربى در فتوحات، ج ۴، ص ۲۶۱، مىگويد: «علوم نبوت و ولایت، فراتر از طور عقل است، که عقل، نمیتواند با فکر، به آن وارد شود».
🔸و نيز در فتوحات، ج ۳، ص ۲۱، مىگويد: «خدا، بر چیزی که عقلا محال است، قدرت دارد، مانند اینکه شتر را بدون کوچک کردن، در سوراخ سوزن، بدون بزرگ کردن، داخل کند».
🔸روشن است كه داخل کردن شتر در سوراخ سوزن، بدون آن كه شتر كوچك شود و يا سوراخ سوزن بزرگ شود، محال عقلى است، ولى ابن عربى مى گويد از منظر كشف و شهود، كه ماوراء احكام عقليه است، اشكالى ندارد.
🔹آقای وکیلی، ابن عربی را از صوفیان مثبت میداند، در حالی که او نیز، همان حرف بقیه صوفیه را می گوید.
@hadise_shia
#مهدویت
🌸 نشانههای ظهور، دست کم در دو موضع میتوانند ثمربخش باشند:
🌸 موضع نخست، جایی است که مردم به دلیل اهمال متصدیان امر تبلیغ دین، یا به دلیل غفلت خودشان، از این بینات و معیارها بی اطلاع باشند.
🌸 موضع دوم جایی است که به دلیل گرفتار شدن در دام شبهات و با جوسازی جبهۀ باطل و پیچیدگی شرایط، نتوانند بر اساس معیارها و ضوابط به هدایت برسند.
💠 در این جاست که علایم میتوانند راه گشا باشند و به کمک آنها میتوان جهت درست حرکت را دریافت.
💠 برای توضیح بیش تر میتوان از اقدامات مشابهی که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، در دوران فتنه انجام داد، یاد کرد.
💠 چنان که میدانیم، رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، بارها درباره امامت و جانشینی امیرالمؤمنین علیه السلام سخن گفت و با بینات و هدایتهای خود این مسئله را برای مردم توضیح داد و حقانیت امام علی علیه السلام و لزوم پیروی مردم از ایشان، پس از رحلت خود را تا آن جا که میسر بود، بازگو کرد.
💠 این هدایتها و بینات آن قدر زیاد بودند که اگر کسی واقعاً به دنبال شناخت حق بود، با مراجعه به برخی از آنها میتوانست بدان دست یابد. با این حال، آن حضرت در کنار این روشن گریها و ارائۀ ضوابط، نشانههایی نیز بیان فرمود.
🔺برای مثال، از عمار به عنوان نشانۀ جبهۀ حق یاد کرد و با جملۀ معروف «تَقْتُلُ عَمَّاراً الْفِئَةُ الْبَاغِیَة» به مسلمانان فهماند که هر گاه در فضای فتنه از شناخت حق و باطل ناتوان شدند، بدانند گروهی که عمار را میکشد، جبهۀ باطل است.
🔺یا در جایی دیگر از سگهای منطقه حوئب یاد کرد و این که زنی که سگ های حوئب بر او پارس میکنند (یعنی عایشه)، در مسیر حق گام بر نمی دارد.
🔺در جایی دیگر بر راست گویی ابوذر تأکید کرد، تا هنگامی که ابوذر با زبان گویایش از انحراف عثمان میگوید، مردم فتنه زده بتوانند راه را از چاه بازشناسند و چنین فرمود: مَا أَظَلَّتِ الْخَضْرَاءُ وَ لَا أَقَلَّتِ الْغَبْرَاءُ عَلَی ذِی لَهْجَةٍ أَصْدَقَ مِنْ أَبِی ذَرٍّ؛ آسمان سبز سایه نیفکنده و کرۀ خاک بر روی خود حمل نکرده صاحب لهجهای راست گوتر از ابوذر را.
💠 روشن است که وجود این نشانهها به معنای بی نیازی از بینات و معیارها نیست و بدین معنا نیست که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، برای تشخیص حق از باطل روشن گری نفرموده است، بلکه به گواهی تاریخ، آن حضرت در طول دوران رسالت خود بارها، معیارها را فرموده بود.
💠 با این حال، در کنار آنها به عنوان مکمل، نشانههایی نیز قرار داد، تا در وقت ضرورت، برای کسانی که از اصول و معیارها بی اطلاعند، یا گرفتار شبهاتند و درفضای غبار آلودی که دشمن ایجاد کرده نمی توانند فهم درستی از معیارها داشته باشند، بتوانند مسیر حق را شناسایی کنند.
💠 نشانههای ظهور نیز در کنار اصول و ضوابط دین، نقش متمم و کمکی دارند و میتوانند در هنگام جهل یا سیطرۀ شبهات، مفید بوده و کارکرد سلبی و ایجابی داشته باشند.
💠 در پرتو کارکرد سلبی آن، میتوان مدعیان دروغین را شناخت و دروغ کسانی که پیش از تحقق نشانههای حتمی، ادعای مهدویت دارند را شناسایی کرد و در کارکرد ایجابی آن، میتوان به امید و تسریع در آمادگی و... رسید.
💠 اما باز هم باید تأکید کرد که اینها فقط نقش مکمل را دارند و نقش اصلی در هدایت به عهدۀ همان اصول و ضوابطی است که در دین وجود دارد؛ اصول و ضوابطی که مربوط به همۀ زمانها و مکانها و همۀ شرایط و از جمله دورۀ غیبتند.
#تاملی_در_نشانههای_حتمی_ظهور_ص۲۰
@hadise_shia
📚 ادامه تفسـیر روایے آیات ٤۱ تا ٤۳
♦️از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: هنگامی که نام رسول خدا صلی الله علیه و آله برده شد، بسیار بر او درود بفرستید؛ چرا که هر کس یک درود بر پیامبر صلی الله علیه و آله بفرستد، خداوند هزار درود در هزار صف از فرشتگان بر او میفرستد و به خاطر درود فرستادن خداوند و فرشتگانش بر آن بنده، تمام آفریدههای خداوند نیز بر او درود میفرستند. پس هر کس به این درود فرستادن بر رسول خدا صلی الله علیه و آله میل نداشته باشد، نادان و مغرور است و خداوند، و پیامبر او، و اهل بیت پیامبر علیهم السلام از او برائت میجویند.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۴۶۹
#تفسیر_روایی
@hadise_shia
📚 سوره مبارکه احزاب آیه شریفه ۵۳ و ۵۴
🔸«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلَّا أَن یُؤْذَنَ لَکُمْ إِلَی طَعَامٍ غَیْرَ نَاظِرِینَ إِنَاهُ وَ لَکِنْ إِذَا دُعِیتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانتَشِرُوا وَ لَا مُسْتَأْنِسِینَ لِحَدِیثٍ إِنَّ ذَلِکُمْ کَانَ یُؤْذِی النَّبِیَّ فَیَسْتَحْیِی مِنکُمْ وَ اللَّهُ لَا یَسْتَحْیِی مِنَ الْحَقِّ وَ إِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ ذَلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ وَ مَا کَانَ لَکُمْ أَن تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَ لَا أَن تَنکِحُوا أَزْوَاجَهُ مِن بَعْدِهِ أَبَدًا إِنَّ ذَلِکُمْ کَانَ عِندَ اللَّهِ عَظِیمًا (۵۳)
🔸إِن تُبْدُوا شَیْئًا أَوْ تُخْفُوهُ فَإِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمًا (۵۴) »
🔹ای کسانی که ایمان آورده اید! داخل اتاقهای پیامبر نشوید، مگر آن که برای (خوردن) طعامی به شما اجازه داده شود (آن هم) بی آن که در انتظار پخته شدن آن باشید. ولی هنگامی که دعوت شدید، داخل گردید و وقتی غذا خوردید، پراکنده شوید؛ بی آن که سرگرم سخنی گردید. این (رفتار) شما پیامبر را میرنجاند، و (لی) از شما شرم میدارد و حال آن که خدا از حق (گویی) شرم نمی کند و چون از زنان (پیامبر) چیزی خواستید، از پشت پرده از آنان بخواهید. این برای دلهای شما و دلهای آنان پاکیزه تر است و شما حق ندارید رسول خدا را برنجانید و مطلقاً (نباید) زنانش را پس از (مرگ) او به نکاح خود درآورید؛ چرا که این (کار) نزد خدا همواره (گناهی) بزرگ است*
🔹اگر چیزی را فاش کنید یا آن را پنهان دارید، قطعاً خدا به هر چیزی داناست.
@hadise_shia
💠 پیامبر صلےاللہعلیہوآلہ در خانه ام سلمه بود. علی علیه السلام به در خانه آمده و در زد. رسول خدا صلی الله علیه و آله به امّ سلمه فرمود: ای امّ سلمه! برخیز و در را به روی او بگشای. امّ سلمه عرض کرد: ای رسول خدا! او چه کسی است که آن قدر اهمیت دارد که من، باید برخیزم و در را به روی او بگشایم در صورتی که همین دیروز آیه «وَ إِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ» در شأن ما (زنان پیامبر) نازل شد.
💠 رسول خدا صلی الله علیه و آله با هیئتی برافروخته و عصبانی پاسخ داد: «مَّنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللّهَ» [هر کس از پیامبر فرمان برد، در حقیقت خدا را فرمان برده] برخیز و در را به روی او بگشا؛ چرا که پشت در، مردی ایستاده که نادان و سبک مغز نیست و در کار خود عجول نمی باشد. خداوند و رسولش را دوست میدارد و خداوند و رسولش نیز او را دوست میدارند و او تا زمانی که صدای گامهای تو قطع نشود و مطمئن نشود که تو به پس پرده بازگشته ای، در را نمی گشاید.
💠 امّ سلمه برخاست در حالی که نمی دانست چه کسی پشت در است و تنها آن توصیف و مدح رسول خدا صلی الله علیه و آله از او را در خاطر سپرده بود. پس به سوی در رفت در حالی که این جمله را زمزمه میکرد: آفرین! آفرین به مردی که خدا و رسولش را دوست میدارد و خدا و رسولش نیز او را دوست میدارند.
💠 پس امّ سلمه در را به روی او گشود و علی علیه السلام دو لنگه در را گرفت و همچنان پشت در ایستاد تا آن که صدای گام برداشتن امّ سلمه قطع شد و امّ سلمه به اندرونی خود رفت. آن گاه علی علیه السلام در را گشود و وارد شد و به رسول خدا صلی الله علیه و آله سلام کرد. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: ای امّ سلمه! آیا او را میشناسی؟ امّ سلمه پاسخ داد: آری و این توصیف و مدح بر او گوارا باشد. او علی بن ابی طالب علیه السلام است.
💠 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: ای امّ سلمه! راست گفتی، او علی بن ابی طالب علیه السلام است. گوشت او، از گوشت من، خون او، از خون من و او نسبت به من، به منزله هارون نسبت به موسی است؛ جز آن که پیامبری پس از من نیست.
💠 ای امّ سلمه! گوش بده و گواه باش که او علی بن ابی طالب، امیر المؤمنین سیّد الوصییّن (امیر مؤمنان و سرور جانشینان من) میباشد و گنجینه دانش من و دروازه علم من است که باید از طریق او به علم من رسید و او از اهل بیت من است که جانشین من بر مردگان و زندگان امت من میباشد، و برادرم در دنیا و آخرت و همراه من در سَنام اَعلَی است. ای امّ سلمه! گواه باش و به خاطر بسپار که او با ناکثین (طلحه و زبیر)، قاسطین (معاویه) و مارقین (خوارج) جنگ خواهد کرد.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۴۸۲
#تفسیر_روایی
@hadise_shia