eitaa logo
📚 حدیث شیعه 📚
307 دنبال‌کننده
178 عکس
70 ویدیو
9 فایل
ـــــــــلامـ 👋 🌺 بہ‌کانال‌ماخوش‌اومدین. 🌺 اینجامےتونےاطلاعاتـــــ‌دینےومذهبے‌خودتوبالا ببری. 🌺 مابادقتـــــ‌وحوصلہ،سعےمےکنیمـ مطالبےرو بارگزاری‌کنیمـ‌کہ‌درعین‌سادگےو روان‌بودن،مہم‌و کاربردی‌همـ‌باشن. مدیر: @saeedsadat با احترام، تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 حجّت و غیر حجّت 🌸 مَاجِیلَوَیْهِ عَنْ عَمِّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الْکُوفِیِّ عَنْ حُسَیْنِ بْنِ أَیُّوبَ بْنِ أَبِی غُفَیْلَةَ الصَّیْرَفِیِّ عَنْ کَرَّامٍ الْخَثْعَمِیِّ عَنِ الثُّمَالِیِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: 🌸 إِیَّاکَ وَ الرِّئَاسَةَ، وَ إِیَّاکَ أَنْ تَطَأَ أَعْقَابَ الرِّجَالِ، فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ، أَمَّا الرِّئَاسَةُ فَقَدْ عَرَفْتُهَا، وَ أَمَّا أَنْ أَطَأَ أَعْقَابَ الرِّجَالِ فَمَا ثُلُثَا مَا فِی یَدِی إِلَّا مِمَّا وَطِئْتُ أَعْقَابَ الرِّجَالِ، فَقَالَ لَیْسَ حَیْثُ تَذْهَبُ، إِیَّاکَ أَنْ تَنْصِبَ رَجُلًا دُونَ الْحُجَّةِ، فَتُصَدِّقَهُ فِی کُلِّ مَا قَالَ. 🌸 ابوحمزه ثمالی گوید: حضرت صادق علیه السلام فرمود: به تو هشدار می‌دهم که بپرهیزی از آن که سودای ریاست را در سرت بپرورانی، و برحذر باش از این که دنباله رو مردم باشی. عرض کردم: قربانت گردم، ریاست را دانستم، و اما این که دنبال مردم نروم، در حالی که، من دو سوم از آنچه که دارم (روایات از شما) را به سبب دنبال روی به دست آورده ام! فرمود: چنان نیست که پنداشته ای، بلکه منظور این است که بپرهیزی از آنکه، غیر از حجت حق، شخصی دیگر را به رهبری انتخاب نمایی و هر چه گوید، تصدیقش کنی. 🌺 علامه مجلسے در توضیح روایت، مےگوید: پرسشگر فکر کرده، مراد امام از دنبال روی مردان، هر گونه گرفتن علم از مردم است. امام فرمود: 🌺 مراد این است که مردی را بدون دلیل، نصب العین خود قرار دهی و در هر چه از رأیش بدون استناد به معصوم گوید، او را تصدیق نمایی؛ اما کسی که از معصوم، روایت می‌کند یا چیزی را که از سخنان معصوم فهمیده، تفسیر می‌کند برای کسی که بدون تلقین از جانب دیگری، توانایی فهمیدن کلام معصومین را ندارد، پس اخذ احکام از چنان شخصی، مثل گرفتن احکام از معصوم است. و بر جاهلان، رجوع به سوی آن شخص واجب است، تا احکام خدا را بشناسند. @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 سوره مبارکه احزاب 🌺 «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَی أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا (۵۹) لَئِن لَّمْ یَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَةِ لَنُغْرِیَنَّکَ بِهِمْ ثُمَّ لَا یُجَاوِرُونَکَ فِیهَا إِلَّا قَلِیلًا (۶۰)» 🌺 ای پیامبر! به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: پوشش‌های خود را بر خود نزدیک تر گیرند. این برای آن که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند (به احتیاط) نزدیک تر است و خدا آمرزنده مهربان است* اگر منافقان و کسانی که در دل هایشان مرضی هست و شایعه افکنان در مدینه، (از کارشان) دست نکشند، تو را سخت بر آنان مسلّط می‌کنیم تا جز (مدتی) اندک، در همسایگی تو دوام نیاورند. 💠 علی بن ابراهیم می‌گوید: شأن نزول آیه «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ» این بود که زنان، برای خواندن نماز، از خانه خارج شده و به مسجد می‌آمدند و پشت سر رسول خدا صلی الله علیه و آله نماز می‌خواندند و هنگام شب، چون برای خواندن نماز مغرب، عشا و نماز صبح از خانه بیرون می‌آمدند تا به مسجد بروند، جوانان بر سر راه آنان می‌نشستند و آنان را می‌آزرده و متعرضشان می‌شدند. این گونه بود که خداوند آیه «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَی أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا» را نازل فرمود. علی بن ابراهیم همچنین می‌گوید: آیه «لَئِن لَّمْ یَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَةِ لَنُغْرِیَنَّکَ بِهِمْ ثُمَّ لَا یُجَاوِرُونَکَ فِیهَا إِلَّا قَلِیلًا» در شأن گروهی از منافقین نازل شد که وقتی رسول خدا در برخی جنگ هایش، از مدینه بیرون می‌رفت، در مدینه شایعه پراکنی می‌کردند و می‌گفتند: رسول خدا کشته شد یا این که اسیر شد؛ و بدین وسیله مسلمانان، اندوهگین می‌شدند و نزد رسول خدا ، شکوه می‌کردند. این گونه بود که خداوند، این آیه را نازل فرمود: «لَئِن لَّمْ یَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ» یعنی شک «وَ الْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَةِ لَنُغْرِیَنَّکَ بِهِمْ ثُمَّ لَا یُجَاوِرُونَکَ فِیهَا» یعنی به تو فرمان می‌دهیم تا آنان را از مدینه بیرون کنی «إِلَّا قَلِیلًا». @hadise_shia
17.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نَصــــــــرمــــــــن‌اللّــــــــــــــــہ محمـــــــدحــــــــــین‌حـــــــــــدادیان @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 یمانـــــــــــــــــے 🔸یکے از مطالبے که از روایات، درباره یمانے برداشت مےشود، این است که میان یمانی و سفیانی، جنگ و درگیری، اتفاق مےافتد. 🔹در کتاب الفتن آمده یمانے، استانبول و روم را فتح مےکند، با هند وارد جنگ مےشود، در زمان او، خروج دجال و نزول حضرت عیسے از آسمان، اتفاق مےافتد. 🔺صرف نظر از این که روایات یاد شده، از معصوم نیستند و نمی توان به آن‌ها اعتماد کرد، به نظر می‌رسد این روایات، بر فرض صحت، گزارش کننده فعالیت‌های یمانی، پس از ظهور امام زمان هستند، زیرا علاوه بر این که، فتح مناطق یادشده، در روایات دیگر، به امام زمان نسبت داده شده است، انجام این کار مهم، به نیرو و امکانات فراوانی نیاز دارد، و التزام به فراهم شدن چنین نیرو و امکاناتی، که بتوان به کمک آن چند کشور را فتح کرد، برای یک شخصیت اصلاح گر، در عصر فتنه و انحراف آخرالزمان، بسیار بعید است. 🔺البته، از مجموعه روایات مربوط به یمانی و به قرینۀ اهتمام و تأکید پیشوایان دینی، بر طرح این موضوع، می‌توان این نکته را دریافت، که جنبش یمانی، جنبشی ضعیف و محدود نیست، بلکه بسیاری از مناطق را در برخواهد گرفت و در ایجاد فضای مناسبی برای ظهور و فعالیت‌های آغازین امام زمان نقش تعیین کننده ای خواهد داشت. @hadise_shia
38.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ولادتــــــــــ حضرتـــــــــــ علــــــــے اکبر مبارکــــــــــ @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 شاخصه ششم 🔺آقاى وكيلى می‌گوید: عرفان مثبت، به عالمان دين و فقهايى كه اهل عرفان نيستند، بدبين نمى شود، امّا عرفان منفى، به علماء دينى بدبين مى شود و احياناً بى اعتنايى و كم اعتنايى مى كند، مرحوم شيخ محمّد بهارى (عارف بزرگ همدانى) در كتاب تذكرة المتّقين، به صراحت نوشته اند كه اوّلين مصيبتى كه دامن سالك را مى گيرد اين است كه به علماء و فقهاء بدبين شود، به عنوان مثال چون به كشف و شهودى رسيده، فقهاء، در نظرش خرد و كوچك جلوه مى كند. [۱] 🔸🔸امــــــــــــــــــــــــــا🔸🔸 🔸بدگويى و بدبينى از فقهاء، در آثار مشايخ تصوّف، به صراحت يافت مى شود. 🔺ملاّصدرا مى گويد: «علمای راسخ، در ظاهر، از فقهای مجتهد، تبعیت می کنند اما در باطن، تبعیت، لازم نیست، چون فقهاء، به مفهوم اوّلی که از قرآن و حدیث، برداشت می کنند، حکم می کنند، اما علمای راسخ، مفاهیم دیگری نیز، برداشت می کنند، و عارف، از پایین تر از خود، تبعیت نمی کند، چون او، واقع را شهود کرده است». [۲] 🔺ابن عربى مى گويد: «اطلاع از علوم پیچیده الهی، اختصاص به نبوت، ندارد، بلکه در ولیّ و تابع و متبوع نیز جاری است و در فقهاء و صاحبان فکر، که فرعون ها و دجال ها هستند، وجود ندارد». [۳] 🔺آقاى وكيلى مى نويسد: وقتى اسم وحدت وجود را مى آوريم، افراد نگران مى شوند كه مبادا مطلب خطا و كفر آميزى به آن‌ها القاء شود خصوصاً كه برخى از فقهاء، كه تخصّصى در معارف ندارند، با اين مسأله مخالفت نموده اند. البته كلام فقهاء در اين مسائل، حجيّت ندارد، زيرا اين مسائل، از قبيل تشخيص موضوع است و تشخيص موضوع بر عهده متخصّص موضوع شناس است، نه فقيه... [۴] 🔹از نظر صوفّيه، هر كسى كه اهل كشف و شهود نباشد، قابل اعتناء نيست؛ ملاّصدرا مى گويد: «طالب حقیقت، اعتنا نمی کند به کلام کسی که کشف و شهود نمی کند و بصیرتی در ادراک حقایق ندارد، مانند عموم متکلمین». [۵] 🔸تجليل از سنّيان و اهانت به علماء شيعه 🔺آقاى وكيلى با اين تعابير از علماى سنّی ياد مى كند: دانشمندان بزرگ حديث، در اهل سنّت، چون ذهبى و ابن كثير و ابن الجرزى و سيوطى و مناوى... حديث شناس بزرگ اهل سنّت، حافظ شمس الدين ابو عبدللّه ذهبى... و عالم بزرگ، ابن الجرزى مى گويد... [۶] 🔺در مورد ديگرى مى نويسد: أُمّ المؤنين عايشه، كه در مكه بود و با على عليه السلام ميانه‌ی خوبى نداشت. [۷] 🔹اين تعابير و توصيفات آقاى وكيلى از شخصيت هاى سنى است، ولى درباره علماء شيعه، مانند آية اللّه سيّدان حفظه اللّه تعالى، اين گونه تعبير مى كند: 🔺امروزه، برجسته ترين چهره نسل سوم جريان تفكيك، سيّد جعفر سيّدان است. [۸] محمّدرضا حكيمى، ديگر چهره شاخص نسل سوم مكتب تفكيك (است)، محمّدرضا حكيمى متولد فروردين ۱۳۱۴ ش، در مشهد است. حكيمى در سال ۱۳۲۶ وارد حوزه علميه خراسان شد. [۹] ---------- [۱]: . عرفان و حكمت، ص ۵۲. [۲]: . مفاتيح الغيب، ص ۴۸۶ - ۴۸۷. [۳]: . فتوحات، ج ۱، ص ۲۰۰. [۴]: . كتاب معلم خداشناسى، ص ۲۵۵ . [۵]: . مفاتيح الغيب، ص ۹۹. [۶]: . هفت روز در بهشت شيعه شناسى، ص ۹۲ - ۹۳. [۷]: . شيعه شناسى، ص ۶۷. [۸]: . تاريخ و نقد مكتب تفكيك، ص ۵۷ . [۹]: . تاريخ و نقد مكتب تفكيك، ص ۵۸.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا