#حدیث_خوانی
📚 آل یاســـــــین
🌺 عیون أخبار الرضا علیه السلام فِیمَا احْتَجَّ الرِّضَا علیه السلام عَلَی عُلَمَاءِ الْعَامَّةِ فِی فَضْلِ الْعِتْرَةِ الطَّاهِرَةِ أَنَّهُ سَأَلَ الْعُلَمَاءَ فَقَالَ أَخْبِرُونِی عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: یس وَ الْقُرْآنِ الْحَکِیمِ* إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ* عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ. فَمَنْ عَنَی بِقَوْلِهِ یس؟ قَالَتِ الْعُلَمَاءُ: یس، مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله)، لَمْ یَشُکَّ فِیهِ أَحَدٌ.
🌺 قَالَ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام: فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَعْطَی مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ مِنْ ذَلِکَ فَضْلًا، لَا یَبْلُغُ أَحَدٌ کُنْهَ وَصْفِهِ، إِلَّا مَنْ عَقَلَهُ، وَ ذَلِکَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ یُسَلِّمْ عَلَی أَحَدٍ، إِلَّا عَلَی الْأَنْبِیَاءِ (صلوات الله علیهم)، فَقَالَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی: سَلامٌ عَلی نُوحٍ فِی الْعالَمِینَ، وَ قَالَ: سَلامٌ عَلی إِبْراهِیمَ، وَ قَالَ: سَلامٌ عَلی مُوسی وَ هارُونَ، وَ لَمْ یَقُلْ سَلَامٌ عَلَی آلِ نُوحٍ وَ لَمْ یَقُلْ سَلَامٌ عَلَی آلِ إِبْرَاهِیمَ وَ لَا قَالَ سَلَامٌ عَلَی آلِ مُوسَی وَ هَارُونَ وَ قَالَ عَزَّ وَ جَلَّ سَلَامٌ عَلَی آلِ یس یَعْنِی آلَ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ.
🌺 از جمله استدلالهایی که امام رضا علیه السّلام با علمای اهل سنت، درباره فضل و مقام عترت پیامبر (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) نمود، این بود که از دانشمندان اهل سنت، سوال کردند راجع به آیات «یس * وَ الْقُرْآنِ الْحَکِیمِ * إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ * عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ» یس ۱ تا ۴ {یس، سوگند به قرآن حکمت آموز که قطعا تو از پیامبرانی، بر راهی راست}
🌺 امام علیه السلام فرمودند: منظور خداوند از «یس» چه کسی است؟ دانشمندان گفتند: منظور از «یس» حضرت محمّد (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) است، احدی شک در آن ندارد.
🌺 امام رضا علیه السّلام فرمودند: خداوند به محمّد و آل محمّد از آن فضلی عنایت نموده که کسی نمی تواند به نهایت توصیف آن برسد، مگر کسی که آن را درک کرده باشد، به این دلیل که خداوند، بر احدی غیر از انبیاء سلام نفرستاده است. در این آیه میفرماید: «سَلامٌ عَلی نُوحٍ فِی الْعالَمِینَ» صافات ۷۹ {درود بر نوح در میان جهانیان} و آیه دیگر: «سَلامٌ عَلی إِبْراهِیمَ» صافات ۱۰۹، و آیه «سَلامٌ عَلی مُوسی وَ هارُونَ» صافات ۱۲۰، و در هیچ کدام نفرموده «سلام بر آل نوح یا سلام بر آل ابراهیم و یا سلام بر آل موسی و هارون»، ولی فرموده «سَلامٌ عَلی آل یاسِینَ» صافات ۱۳۰، و منظور آل محمّد (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) است.
بحار،ج۲۳،ص۱۶۷
@hadise_shia
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
سلام الله و صلواته علی محمد و آله المعصومین الائمة الهادین المهدیین
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
#تفسیر_روایی
📚 سوره مبارکه سبأ
🌺 وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّةً لِّلنَّاسِ بَشِیرًا وَ نَذِیرًا وَ لَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ (۲۸)
🌺 و ما تو را جز بشارتگر و هشدار دهنده برای تمام مردم نفرستادیم لیکن بیشتر مردم نمی دانند.
@hadise_shia
#تفسیر_روایی
🌸 علی بن ابراهیم، از علی بن جعفر، از محمد بن عبد الله طائی، از محمد بن ابی عمیر، از حفص کُناسی، از عبد الله بن بکر اَرَّجانی روایت میکند که گفت:
🌸 امام صادق علیه السلام از من پرسید: به من بگو رسول خدا (صلی الله علیه و آله) که برای عموم مردم فرستاده شده بود، آیا خداوند در آیات محکم کتاب خود نفرموده است: «وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّةً لِّلنَّاسِ»؟ که منظور، برای تمام ساکنین مشرق و مغرب و آسمانیان و زمینیان اعم از جن و انس میباشد. آیا رسول خدا (صلی الله علیه و آله) توانست رسالت و پیام خود را به همه آنها برساند؟
🌸 راوی میگوید: عرض کردم: نمی دانم. حضرت فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از مدینه خارج نشده است، پس چگونه توانسته است به اهل مشرق و مغرب ابلاغ کند؟ عرض کردم: نمی دانم.
🌸 فرمود: خداوند به جبرئیل فرمود و او زمین را در مقابل رسول خدا، نهاد و زمین، در مقابل رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به مانند کف دست او بود و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به ساکنین مشرق و مغرب مینگریست و هر قوم را با زبان خودشان مورد خطاب قرار میداد و آنان را به خداوند متعال و نبوت خود فرا میخواند. پس پیامبر (صلی الله علیه و آله) به این ترتیب، به تنهایی، توانست تمام ساکنان آبادیها و شهرها را به سوی خداوند متعال و نبوت خود دعوت کند.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۵۵۱
@hadise_shia
#تفسیر_روایی
🌸 ابو القاسم جعفر بن محمد بن قولَوَیه، از محمد بن عبد الله بن جعفر حمیری، از پدرش، از علی بن محمد سلیمان، از محمد بن خالد، از عبد الله بن حمّاد بصری، از عبد الله بن عبد الرحمن اصم، از عبد الله بن بکر اَرَّجانی روایت میکند که در حدیثی طولانی گفت:
🌸 از امام صادق علیه السلام پرسیدم: آیا امام میتواند ساکنان مشرق و مغرب را ببیند؟ حضرت پاسخ داد: پس چگونه او بر هر دو سرزمین حجت است در حالی که آنان را نمی بیند و در میان آنان حکم نمی کند و چگونه او حجتی برای قومی است که قدرتی بر آنان دارد؟ و چگونه او مجری از سوی خداوند و شاهد و گواه بر خلق او میباشد، در حالی که آنان را نمی بیند؟ و چگونه او حجت بر آنان است در حالی که آنان از دیدگان او پنهان هستند؟
🌸 خداوند میفرماید: «وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّةً لِّلنَّاسِ» و منظور از آن، تمام کسانی هستند که بر روی زمین هستند و حجت، پس از پیامبر (صلی الله علیه و آله) جانشین او است و او باید در مسائلی که امت در آن اختلاف پیدا میکنند، راهنما باشد و حقوق مردم را بستاند.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۵۵۲
@hadise_shia
حسین و لا غیر.میرداماد.mp3
3.5M
#نوحه
ازحـــــــــــــــــینبگو
@hadise_shia
#امامصادقعلیہالسلام
#نامہبہاصحاب
🌺 از اسماعیل بن جابر رسیده است که امام صادق علیه السّلام نامه ای به اصحاب خود نوشت و به آنها دستور داد، آن را به یکدیگر بیاموزند و در آن درنگ کنند و آن را بررسی کرده و به کار بندند، آنها هم، هر یک، نسخه ای از آن را در نماز خانه منزل خویش، نهاده بودند و هر گاه نمازشان به پایان میرسید در آن مینگریستند.
🌺 این نامه، در بحار، ج ۷۵، ص ۲۱۰، از کتاب شریف کافی، نقل شده است. ترجمه این نامه نسبتا طولانی را می آوریم.
@hadise_shia
#امامصادقعلیہالسلام
#نامہبہاصحاب
🌸 به نام خداوند بخشاینده مهربان. از پروردگارتان، عافیت بطلبید و در صدد یافتن آرامش، وقار و سکینه باشید. شرم و حیا را در پیش گیرید و از آنچه نیکوکاران پیشین شما کناره گرفتند، کناره بگیرید، با اهل باطل مدارا کنید و ستم آنان را بر خویش تاب آورید. مبادا با آنها درافتید و ستیزه کنید، و در مجالست و گفتگو با آنها میان خود و خدا دیندار باشید، و به هنگام همنشینی و گفتگوی با ایشان، که گریزی از آن نیست، تقیّه در پیش گیرید، که خداوند به شما دستور داده، آن را در پیوند با آنها به کارش بندید. هر گاه به همنشینی با آنها مجبور شدید بی گمان شما را خواهند آزرد و در چهره آنها زشتی خواهید یافت، و اگر خداوند شرّ آنها را از شما دفع نکند به شما یورش میآورند. دشمنی و بدبینی که در سینه خود نسبت به شما دارند بیش از آن است که آشکار میکنند. مجالس شما و آنها یکی است ولی جان شما و آنها از یکدیگر جداست و با هم أنس نمی گیرد. شما هرگز دوستشان نخواهید داشت و آنها نیز شما را دوست ندارند ولی خداوند شما را با نشان دادن راه حق، گرامی داشته و نسبت بدان آگاهیتان بخشیده است ولی آنان را شایسته حق قرار نداده است. با آنها مدارا کنید و نسبت به ایشان صبر در پیش گیرید، و این در حالی است که آنان با شما سر سازش و شکیبایی ندارند. نیرنگ آنها اندیشههای شیطانی است که از یکدیگر میگیرند و به یکدیگر میدهند.
🌸 همانا دشمنان خدا اگر بتوانند، شما را از حق باز میدارند ولی خدا شما را از آنان حفظ میکند، پس تقوای خدا در پیش گیرید و زبانتان را جز به خیر مگشایید.
🌸 بپرهیزید از اینکه زبان به گفتار دروغ و بهتان و گناه و دشمنی بیالایید، زیرا اگر زبان خود را از آنچه خدا نمی پسندد و شما را از آن بازداشته حفظ کنید، نزد پروردگارتان برایتان بهتر خواهد بود تا آنکه زبان آلوده کنید، زیرا آلودن زبان به آنچه خدا را ناخوش آید و از آن باز داشته، نزد خدا برای بنده، هلاکت بار خواهد بود و مورد دشمنی خدا و کری و کوری و گنگی در روز رستخیز است و چنانچه خداوند در باره منافقان فرموده: «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَرْجِعُونَ» بقره / ۱۸ {کرند، لالند، کورند؛ بنابراین به راه نمی آیند} و «وَ لا یُؤْذَنُ لَهُمْ فَیَعْتَذِرُونَ» مرسلات / ۳۶ {و رخصت نمی یابند تا پوزش خواهند}
🌸 بپرهیزید از اینکه دست به کاری بیالایید که خداوند (شما را) از آن بازداشته است. سکوت در پیش گیرید، مگر در آنچه خدای بزرگ، پیرامون آخرت، سودتان رساند و پاداشتان دهد.
🌸 تهلیل و تقدیس و تسبیح و ستایش خدا، بسیار کنید و به درگاهش زاری کنید و به آنچه نزد اوست گرایش یابید، از خیری که هیچ کس نمی تواند آن را ارزیابی کند و به کنهش رسد.
🌸 زبان خود را از آنچه خدا بازداشته بر حذر دارید و سخنان باطل مگویید که گوینده اش در آتش، جاودان خواهد بود، و ایشان همان کسانی هستند که بر این گونه سخنان بمیرند و به سوی خدا توبه نکنند و از آن دست نشویند.
🌸 بر شما باد به دعا، چرا که مسلمانان در رسیدن به نیازهایشان نزد پروردگار، وسیله ای بهتر از دعا و گرایش به سوی خدا و زاری به درگاه او در اختیار ندارند.
🌸 به هر آنچه خدا تشویقتان کرده گرایش یابید و در آنچه خدایتان به سوی آن خوانده پاسخش گویید تا رستگاری یابید و از عذاب خدا نجات پیدا کنید. مبادا خود را شیفته چیزی کنید که خدا آن را بر شما حرام ساخته، پس هر آن کس که پرده حرمت الهی را در دنیا بدرد، خداوند میان او و بهشت و نعمتها و لذّتهای بهشتی و کرامت پیوسته و جاودان بهشتیان، مانع گردد.
🌸 بدانید! چه بد میاندیشد کسی که به نافرمانی خدا و ارتکاب گناه فکر میکند و در پی لذّتهای دنیوی است که از صاحبانش گسسته میگردد و ترجیح میدهد پرده حرمت الهی را بدرد و آن را بر نعمتهای جاودان بهشتی و لذّات و ارجمندی بهشتیان رجحان میدهد. وای به حال آنها که چه تیره روز و بخت برگشته و بد حالند نزد خدایشان در روز رستخیز.
🌸 به خدا پناه برید تا خداوند شما را برای همیشه حفظ کند از آنکه نظیر آنها گردید، و از اینکه شما را همچون ایشان بیازماید و برای ما و شما جز در پرتو او نیرویی نیست.
🌸 ای گروه ره یافته! تقوای خدا در پیش گیرید. اگر خدا نعمتی را که به شما داده کامل کند، آن را به پایان نبرد مگر آنکه به شما همان رساند که به صالحان پیش از شما رسانده است. (یعنی) شما را در جان و مالتان بیازماید، تا آنکه از دشمنان خدا آزار فراوان بشنوید و صبر در پیش گیرید و به خود هموار کنید، و دشمنان، خوارتان کنند و دشمنتان دارند و بر شما ستم ورزند و شما تحمّل کنید و در این راه، خشنودی خدا و آخرت را جویید، تا جایی که در آزار دشمنان خدا خشم فرو خورید، و شما را درباره عقیده به حق، دروغگو شمارند و دشمن دارند و با شما بر سر آن کینه توزی کنند و باید بر همه اینها شکیبایی ورزید، و مصداق این همه، همان است که جبرییل در کتاب خدا بر پیامبر شما نازل کرد، آنجا که فرمود:
«فَاصْبِرْ کَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَ لا تَسْتَعْجِلْ لَهُمْ» احقاف / ۳۵ {پس همان گونه که پیامبرانِ اولو العزم، صبر کردند، صبر کن، و برای آنان شتابزدگی به خرج مده} «وَ لَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ فَصَبَرُوا عَلی ما کُذِّبُوا وَ أُوذُوا» انعام / ۳۴ {و پیش از تو نیز پیامبرانی تکذیب شدند، ولی بر آنچه تکذیب شدند و آزار دیدند صبر کردند}. به راستی پیغمبر خدا و رسولان پیش از وی، تکذیب شدند و آزار کشیدند ...
🌸 ای گروه رحمت شده و رستگار! همانا خداوند خیری را که به شما داده به کمال رسانده است، و بدانید که در علم خدا و فرمانش چنین نیست که کسی، حکم دین را به هوس و سلیقه یا به نظر و قیاس دریافت کند. خدا قرآن را فرو فرستاده و همه امور را در آن بیان داشته، و برای قرآن و آموختن آن گروهی مشخص ساخته، و برای آنان که خدا، علم قرآن را به آنان سپرده، روا نیست که به خواست و رأی و قیاس، مفهوم آن را تفسیر کنند، زیرا خداوند آنها را در پرتو علمی که به ایشان سپرده، و ویژه آنها ساخته، بی نیازشان کرده و به آنان ارجمندی بخشیده است و اینها نیز همان اهل ذکر میباشند، که خدا به امّت فرمان داده از آنها پرسش کنند، و ایشانند که هر که از آنها پرسد، او را به درستی ره نمایند و از دانش قرآن، به او بدهند، آنقدر که به سوی خدا و همه راههای حق، ره یابد، و ایشانند که نباید از آنها و از پرسش از ایشان و علمی که خدا آنها را به آن، گرامی داشته و نزد آنها سپرده رو گردانند، مگر کسی که در علم خدا، نگون بخت رقم خورده باشد و از پرسش، از اهل ذکر، و آنها که علم قرآن، نزد آنها نهاده شده و سؤال از ایشان واجب گشته، روی گردانند. اینان همان هایی هستند که به دلخواه و سلیقه و رأی و قیاس، عمل کنند، تا آنکه شیطان به درون آنها راه مییابد، چون آنان، اهل ایمان را کافر قلمداد کرده اند و گمراهان را، مؤمن تلقّی کرده اند و بسیاری از امور حلال را، حرام و بسیاری از امور حرام را، حلال گردانیده اند. این است اصل میوه هوی و هوس ایشان و حال آنکه رسول خدا پیش از وفاتش به آنها سفارش کرده بود و آنها گفتند: پس از آنکه خدا، رسولش را از ما ستاند، بر ما رواست که به آن چه مردم خواهند، عمل کنیم، اگر چه خواست مردم مخالف نظر خدا و رسولش باشد.
🌸 به درگاه خدا بسیار دعا کنید، زیرا خدا، آن بنده مؤمن را دوست دارد، که به درگاهش دعا کند و خدا به بندگان مؤمن خود وعده اجابت داده است و خدا دعای مؤمنان را، در روز رستخیز بخشی از عملشان سازد و در بهشت به آن بیفزاید، پس تا آنجا که توانید، در هر ساعتی از ساعات شب یا روز، بسیار یاد خدا کنید، زیرا خدا فرمان داده است او را یاد کنند و خدا هم به یاد مؤمنی است که در یاد اوست، پس خود را به کوشش، در عبادتش وادارید، زیرا هر چیزی از سوی خدا به کوشش در طاعتش فراهم آید و نیز در اجتناب از آنچه در ظاهر و باطن قرآن حرام کرده. خداوند میفرماید: وَ ذَرُوا ظاهِرَ الْإِثْمِ وَ باطِنَهُ. انعام / ۱۲۰ {گناه آشکار و پنهان را رها کنید}.
🌸 و از آثار و فرمانهای پیامبر (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) و روش او پیروی کنید و به آن عمل نمایید و رأی خود پیروی نکنید تا گمراه نشوید، زیرا گمراه ترین مردم در نزد خدا کسی است که پیرو رأی خود باشد، آن هم بی هیچ هدایتی از سوی خدا. و با مردم مدارا کنید و آنها را بر خویش مسلّط نسازید. بپرهیزید از اینکه به دشمنان خدا، دشنام دهید که آنها نیز بدون آگاهی، به خدا دشنام خواهند داد.
🌸 ای گروهی که خداوند، نگهبان امور آن هاست! به آثار پیامبر (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) و روش آن حضرت و آثار امامان هدایتگر از خاندان پیامبر (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) روی آورید، هر که به آن عمل کند، مسلما هدایت شده، و هر که آن را وانهد، و از آن روی گرداند، گمراه گردد. آنها کسانی هستند، که خداوند، فرمان به اطاعت و دوستی آنان داده است.
🌸 بر شما باد به مراقبت از نمازها به ویژه نماز وُسطی [ظهر]، زیرا خدا همه مؤمنان پیش از شما و شما را در قرآن به آن فرمان داده است. بر شما باد به مهرورزی با مسلمانان، زیرا هر که ایشان را خوار شمارد و بر آنها گردن فرازد، از دین خدا بیرون رفته و خدا خوار کننده او خواهد بود. پدر ما پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: پروردگارم به من دستور داده به مستمندان مسلمان مهر ورزم، و بدانید هر که مسلمانی را خوار شمرد، خدا بر وی خواری افکند تا جایی که مردم نیز بدخواه او خواهند گشت.
🌸 نسبت به برادران مسکین مسلمانتان، تقوای الهی در پیش گیرید، آنان بر شما این حق را دارند که دوستشان بدارید؛ همانا خدا به پیامبرش دستور داده آنان را دوست بدارد.
🌸 بر حذر باشید از تکبّر، زیرا تکبّر، جامه خداوند سبحان است، و هر که در تصاحب این جامه با خدا به چالش برخیزد، خدا پشت او شکند و در روز رستاخیز خوار و زبونش سازد.
🌸 مبادا به یکدیگر ستم کنید، زیرا در سرشت نیکوکاران نیست. همانا هر که ستم و تعدّی کند، خدا ستمش را به خودش برگرداند و یاری خدا از آن مظلوم است، و هر که را خدا یاری کند، پیروز گردد.
🌸 مبادا علیه مسلمان ستم کشیده اقدامی کنید تا به درگاه خدا نفرینتان کند و خدا او را اجابت نماید. پدر ما پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم میفرمود: همانا دعای مسلمان ستمدیده مستجاب میگردد.
🌸 باید به یکدیگر کمک رسانید، زیرا پدر ما پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم میفرمود: همانا مزد یاری به مسلمانان از روزه یک ماهه همراه با اعتکاف در مسجد الحرام بیشتر است.
🌸 مبادا مسلمانی که به شما بدهکار است و در تنگدستی به سر میبرد، به دشواری افکنید. همانا پدر ما پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم میفرمود: نباید مسلمانی مسلمان دیگر را به سختی افکند و هر که، فقیر را مهلت دهد، خداوند در روزی که سایه ای جز سایه او نخواهد بود، او را در سایه خویش جای دهد.
🌸 ای گروه رحمت شده! مبادا حقوق خدا را که بر عهده شماست، روزی تا روز دیگر و ساعتی تا ساعت دیگر، عقب اندازید، زیرا هر که در پرداخت حقوق خدا که بر ذمّه دارد شتاب کند، خداوند در چند برابر نمودن خیر او در دنیا و آخرت تواناتر است، هر کس در پرداخت حقوق الهی که نزد اوست تأخیر کند، خدا به حبس روزی مقرر او تواناتر است، و هر که خدا به او روزی ندهد، نخواهد توانست روزی خویش را فراهم آورد. حق آنچه را خدا روزی شما کرده بپردازید تا خداوند باقیمانده آن را برای شما پاک سازد و آن را چندان زیاد کند که هیچ کس جز خدای جهانیان شمار آن را نداند.
🌸 به خدا سوگند بنده ای از خدا فرمان نبرده است، مگر آنکه خداوند در فرمانبری خود، پیروی از ما را نیز، داخل کرده است، و به خدا سوگند هرگز بنده ای از ما پیروی نکرده است، مگر آنکه خداوند او را دوست دارد، و به خدا سوگند هیچ کس پیروی از ما را کنار ننهاده، مگر آنکه، ما را دشمن داشته است، و به خدا سوگند هیچ کس ما را دشمن نداشته است، مگر آنکه خدا را عصیان نموده، و هر که با عصیان الهی بمیرد، خداوند او را خوار گرداند و با صورت در آتش افکند.
#مهدویت
📚 نسب سفیانی
🔹روایات، به چهار شکل، از نسب سفیانی سخن گفته اند:
🔸سفیانی از قریش است:
امیر المؤمنین علیه السلام فرموده اند:
... و یکون بالوادی الیابس عدة عدیدة، فیقولون له: یا هذا، ما یحل لک أن تضیع الاسلام... فیقول: لست بصاحبکم. فیقولون: ألست من قریش... و یخرج راغباً فی الاموال؛
... در سرزمین خشک، تعداد اندکی نزد سفیانی میروند و به او میگویند: سزاوار نیست که تو باعث از میان رفتن اسلام شوی... او میگوید: من امیر شما نیستم. آنها میپرسند: آیا تو از قریش نیستی... و او به طمع به چنگ آوردن ثروت خروج میکند.
🔹سفیانی از بنی امیه است:
... قال الاحنف من أی قوم السفیانی؟ قال امیرالمؤمنین علیه السلام: هو من بنی اُمیّة...
... یکی از اصحاب امیر المؤمنین علیه السلام به نام احنف، از آن حضرت پرسید: سفیانی از کدام قبیله است؟ حضرت فرمودند: او از بنی امیه است....
🔸سفیانی از نسل ابوسفیان است:
از جمله امام سجاد علیه السلام در این باره فرموده اند:
... و هو من ولد عتبة بن ابی سفیان...
... او از نسل عتبه بن ابوسفیان است....
🔹سفیانی از نسل زن جگرخوار است:
از جمله امیر المؤمنین علیه السلام به روایت امام صادق علیه السلام فرموده اند:
یخرج ابن آکلة الاکباد من الوادی الیابس.
پسر زن جگرخوار از سرزمین خشک قیام میکند.
📚 در این روایات، الفاظی که نسب او را بیان میکنند، به ظاهر اختلاف دارند، اما همگی به یک حقیقت اشاره دارند؛ چرا که ابوسفیان از قریش و از خاندان بنی امیه و زن جگر خوار نیز، لقب (هند) همسر اوست. بر این اساس، همه روایات اتفاق دارند که سفیانی از نسل ابوسفیان است.
📚 ویژگیهای ظاهری سفیانی
🔸برای این که شناسایی سفیانی به سادگی امکان پذیر باشد، در تعدادی از روایات، ویژگیهای چهره و قیافۀ او نیز بیان شده است.
🔹از جمله امیر المؤمنین علیه السلام در توصیف او فرموده اند:
یخرج ابن آکلة الاکباد من الوادی الیابس و هو رجل ربعة، وحش الوجه، ضخم الهامة بوجهه أثر جدریّ إذا رأیته حسبته أعور.
فرزند زن جگرخوار از سرزمین خشک قیام میکند. او مردی میانه بالا (قد بلند)، با صورتی وحشت انگیز، سر بزرگ و آبله روست. اگر او را ببینی گمان میبری یک چشم است.
🔸از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرموده اند:
أنک لو رأیت السفیانی لرأیت أخبث الناس، أشقر، أحمر، أزرق...
اگر سفیانی را ببینی، پلیدترین مردم را دیده ای. او سرخ روی، مایل به سفیدی و کبود چشم (چشم آبی) است.
#تاملی_در_نشانههای_حتمی_ظهور_ص۱۳۵_بااندکیتصرف
@hadise_shia
#تصوف
📚 احاديث مذمّت صوفيه
🖍آقاى وكيلى در راستاى دفاع از صوفيه و توجيه عقايد آنان، احاديث مذمّت صوفيه را ساختگى معرفى مى كند. او در كتاب «تطهير الشريعة عن حديقة الشيعة» مى نويسد:
🔺به راستى چگونه ممكن است كه حدود ده حديث، در مذمّت صريح صوفّيه، از اهل بيت عليهم السلام در كتب حديث قدما وجود داشته باشد، ولى در طول تاريخ تا قرن دهم هجرى، هيچ گزارشى از هيچ يك از آنها در هيچ كتابى وجود نداشته باشد؟ چطور ممكن است با اين كه عصر حكومت مقدس اردبيلى، عصر حكومت شيعه و اقبال به نقل حديث است و مقدس اردبيلى نيز شاگردانى چون ميرزا محمّد استرآبادى، صاحب رجال داشته كه تا لحظه رحلت بر بالين وى بوده اند، اين احاديث به هيچ كتابى راه نيافته باشد و به ناگهان در قرن دهم، در دست مقدس اردبيلى، پيدا شده و ناگهان پس از مقدس اردبيلى نيز تمام منابعش مفقود شده باشد؟ [۱]
💠 پاسخ
🎙براى اثبات عدم صحّت اين ادّعا، ناچاريم رواياتى كه در مذمّت صوفّيه، در كتب متقدمين و كسانى كه چند قرن قبل از مرحوم محقق اردبيلى بوده اند را، ذكر كنيم. ايشان در قرن دهم هجرى مى زيسته و مرحوم كلينى در قرن سوم هجرى وفات كرده اند.
1⃣ مرحوم كلينى در اصول كافى نقل مى كند: عن سدير عن ابى عبدللّه عليه السلام:
🌺 «يَا سَدِيرُ فَأُرِيكَ الصَّادِّينَ عَنْ دِينِ اللّه ثُمَّ نَظَرَ إِلَى أَبِى حَنِيفَةَ وَ سُفْيَانَ الثَّوْرِىِّ فِى ذَلِكَ الزَّمَانِ وَ هُمْ حَلَقٌ فِى الْمَسْجِدِ فَقَالَ هَؤلاَءِ الصَّادُّونَ عَنْ دِينِ اللّه بِلاَ هُدًى مِنَ اللّه وَ لاَ كِتَابٍ مُبِينٍ إِنَّ هَؤلاَءِ الْأَخَابِثَ لَوْ جَلَسُوا فِى بُيُوتِهِمْ فَجَالَ النَّاسُ فَلَمْ يَجِدُوا أَحَداً يُخْبِرُهُمْ عَنِ اللّه تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ عَنْ رَسُولِهِ صلى الله عليه و آله وسلم حَتَّى يَأْتُونَا فَنُخْبِرَهُمْ عَنِ اللّه تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ عَنْ رَسُولِهِ». [۲]
🌺 اى سدير: اكنون كسانى كه مردم را از دين خدا جلوگيرى مى كنند، نشان مى دهم، آن گاه به ابوحنيفه و سفيان ثورى كه در آن زمان در مسجد حلقه زده بودند نگاه كرد و فرمود: اينها بدون هدايت از جانب خدا و سندى آشكار، مانع دين خدايند. همانا اين پليدان اگر در خانه هاى خود بنيشنند و فريبكارى نكنند، مردم براى يافتن حقّ، به جست و جو مى پردازند و چون كسى را نمى يابند كه از خدا و رسول صلى الله عليه و آله و سلم خبر دهد، نزد ما مى آيند تا ما از هدايت خدا و رسول به آنها خبر دهيم.
🎙علاّمه مجلسى در ذيل حديث مى نويسد:
«ابوحنيفه از فقهاء مخالفين و سفيان ثورى از صوفيان است و اين حديث دلالت مى كند بر اين كه صوفّيه از دشمنان و مخالفان ايشان و مانع دين خدا بوده اند كه لعنت خدا بر آنان باد». [۳]
🎙مرحوم ملاّ صالح مازندرانى مى نويسد:
«سفيان ثورى، از متصوّفه و دشمنان اهل بيت عليهم السلام مى باشد كه از جايگاهى ويژه و منزلتى عظيم در نزد خلفاء ستمگر، برخوردار بوده و نيز مروّجی بزرگ براى طاغوتها به شمار آمده». [۴]
2⃣ مرحوم كلينى، بابى را با اين عنوان باز كرده اند:
🎙«باب دخول الصوفّيه على ابى عبداللّه عليه السلام و احتجاجهم عليه فيما ينهون الناس عنه من طلب الرزق»
🎙«ورود صوفّيه بر امام صادق عليه السلام و احتجاج و بحث آنها با آن حضرت درباره طلب روزى كه مردم از آن نهى شده اند».
📚 آن گاه مرحوم كلينى، روايتى طولانى از اعتراض سفيان ثورى (رئيس صوفّيه) نقل مى كند:
📚 دَخَلَ سُفْيَانُ الثَّوْرِيُ عَلَى أَبِى عَبْدِاللّه فَرَأَى عَلَيْهِ ثِيَابَ بِيضٍ كَأَنَّهَا غِرْقِئُ الْبَيْضِ فَقَالَ لَهُ إِنَّ هَذَا اللِّبَاسَ لَيْسَ مِنْ لِباسك... [۵]
🖍سفيان ثورى بر امام صادق عليه السلام وارد شد او را در جامه اى ديد به سفيدى پوست تخم مرغ. گفت: اين لباس شايسته ى تو نيست...
🖍امام عليه السلام، جواب مفصلى به او دادند و انحراف او را آشكار ساختند.
3⃣ مرحوم كلينى روايت ديگرى از اعتراض سفيان ثورى به امام صادق عليه السلام نقل مى كند:
🖍«مَرَّ سُفْيَانُ الثَّوْرِيُّ فِى الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ فَرَأَى أَبَا عَبْدِاللّه وَ عَلَيْهِ ثِيَابٌ كَثِيرَةُ الْقِيمَةِ حِسَانٌ. فَقَالَ وَ اللّه لاَتِيَنَّهُ وَ لَأُوَبِّخَنَّهُ. فَدَنَا مِنْهُ فَقَالَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللّه مَا لَبِسَ رَسُولُ اللّه (صلى الله عليه و آله و سلم) مِثْلَ هَذَا اللِّبَاسِ وَ لاَ عَلِيٌّ وَ لاَ أَحَدٌ مِنْ آبَائِكَ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِاللّه... ». [۶]
🖍سفيان ثورى از مسجدالحرام مى گذشت: امام صادق عليه السلام را ديد، كه جامه اى زيبا و گران بها بر تن دارد. گفت بايد نزد او بروم و سرزنشش كنم. سپس نزديك او آمد و گفت اى پسر رسول خدا، پيامبر و على (عليهما السلام) و پدرانت اين گونه لباس نمى پوشيدند. آن گاه امام صادق عليه السلام در طىّ جوابى قاطع گمراهى او را روشن ساختند.
4⃣ نعمان بن محمّد مغربى (وفات ۳۶۳ ق)، شش قرن قبل از محقق اردبيلى، در مذمّت صوفّيه، روايتى نقل مى كند:
🌺 «إنّ ابا عبداللّه رأى قوما يلبسون الصوف و الشعر فقال إلبسوا القطن فإنه لباس رسول اللّه (صلى الله عليه و آله و سلم) و كان افضل ما يجده (صلى الله عليه و آله و سلم) و هو لباسنا و لم يكن يلبس الصوف و الشعر و لاتلبسوا إلاّ من علّة، فإنّ اللّه عزّوجلّ يحبّ الجمال و أن يرى أثر نعمته على عبده». [۷]
🌺 امام صادق عليه السلام قومى را مشاهده كردند كه لباسشان از پشم و مو بود فرمودند لباس، از پنبه بپوشيد كه آن، لباس پيامبر (صلى الله عليه و آله وسلم) است و بهترين لباسى است كه آن حضرت يافتند و پنبه لباس ماست و پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) لباسى كه از پشم و مو تهيه شده بود، نمى پوشيدند، شما نيز نپوشيد، مگر به خاطر بيمارى، خداوند زيبايى را دوست دارد و دوست دارد اثر نعمتش را بر بنده اش ببيند.
#ادامہدارد
پاورقی ها
[۱]: . تطهير الشريعة عن حديقة الشيعة، ص ۲۷۴ .
[۲]: . كافى، ج ۱، ص ۳۹۳.
[۳]: . «كان ابوحنيفه من فقها المخالفين و سفيان الثورى من صوفيتهم... و يدلّ على ان الصوفية كانوا فى اعصار الائمّة عليهم السلام كانوا معارضين لهم صادّين عنهم و عن دين اللّه، عليهم لعنة اللّه» مرآة العقول، ج ۴، ص ۲۸۹.
[۴]: . «سفيان و هو سفيان بن سعيد بن مسروق الثورى و كان من المتصوفة المعترضين على اهل البيت عليهم السلام و كان له منزلة عظيمة عند خلفاء الجور و كان مرجع الطواغيت» شرح الكافى، ج ۶، ص ۳۸۳.
[۵]: . كافى، ج ۳، ص ۶۵.
[۶]: . كافى، ج ۶، ص ۴۴۲.
[۷]: . دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۱۵۵.