#تصوف
📚 شاخصــــــــــــہ هفتــــــــــــم
🔺آقاى وكيلى در کتاب عرفان و حكمت، ص ۵۳، می گوید:
🔺عرفان منفى، عرفانى است كه عرفان را مقدّمه چيز ديگرى، غير از خداوند قرار مى دهد بر خلاف عرفان مثبت، كه عرفان هم، مقدّمه خداست. در اين باره نمط العارفين، بوعلى سينا، به تعبير بلندى اشاره دارد، بدين مضمون: (مَن آثَرَ العرفانَ لِلعرفانِ فَقَد قال بِالثّانى) هركس به سراغ عرفان، به خاطر خود عرفان برود، مشرك است، با اين تعبير، پُر واضح است، جايگاه كسانى كه به سراغ عرفان مى روند، به جهت مريددارى و جلب مستمع و تكدّى گرى و... چه خواهد شد.
در نتيجه همين مسأله، يكى از تفاوت هاى مهمّ عرفان منفى، با عرفان مثبت، در مسير حركت است، كه در عرفان منفى، گاه، هدف، تقويت نفس است، در حالى كه در عرفان مثبت، هدف، فناء نفس و لقاءاللّه است.
📚 عين القضاه همدانى، در مقدمه تمهيدات، ص ۹۸ می گوید:
🔺مسأله اوّل، بيان حقيقت پير و مريد است كه تا چه حدّى مريد، بايد پير را اطاعت كند؟ بدان كه مريد، آن بود كه خود را در پير بازد، اوّل، دين در بازد و پس، خود را بازد، دين باختن، دانى چون بود؟ آن بود، كه اگر پير، خلاف دين، او را كارى فرمايد، آن را باشد، زيرا كه اگر در موافقت پير، خلاف راه دين خود نرود، پس او هنوز مريد دين خود بود نه مريد پير».
📚 اگر هدف، در عرفان مثبت، فناء نفس و لقاء اللّه است، چرا مرشد به سالك دستور خلاف شرع بدهد و از او بخواهد كه حكمش را بر حكم خداوند ترجيح دهد؟! آيا قرار دادن حكم مرشد، در كنار حكم خدا و ترجيح حكمش بر حكم خداوند شرك نيست؟ اگر در عرفان مثبت، عرفان، مقدمه معرفت خداست، چرا سالك پا روى دين خدا مى گذارد؟
استاد جلال الدين همايى، در مولوى نامه، ج ۲، ص ۶۱۷، می گوید: «شرط اصلى در سير و سلوك و تعليم و تربيت شيخ استاد، اين است كه در خدمت او تسليم و اطاعت و بندگى صرف، و به قول معروف (كالميّت بين يدى الغسّال) باشند، با شيخ در هيچ امر با هيچ روى ستيزگى و خود رأيى نكند، گفته هاى او را وحى مُنزَل الهى بشناسند، هرچه از استاد مى بينند، هر چند به حسب ظاهر، امر منكر نامشروع و بر خلاف عقايد آنها باشد بر وى اعتراض و خرده گيرى نكنند، و هرچه مى فرمايد هرچند، مخالف عقيدت وكيش آنها بنمايد، بدان عمل كنند (به مى سجاده رنگين كن - گرت پير مغان گويد) بلكه به درجه اى از ارادت، و حسن عقيدت، در حقّ شيخ برسند كه در وى، مطلقاً عيب نبينند و هر چه از او صادر شود، عين خير و مصلحت بشناسند».
@hadise_shia
#تفسیر_روایی
📚 سوره مبارکہ سبا
🌺 وَ یَرَی الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ الَّذِی أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ هُوَ الْحَقَّ وَ یَهْدِی إِلَی صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ (۶)
🌺 و کسانی که از دانش بهره یافته اند، میدانند که آن چه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده، حق است و به راه آن عزیز ستوده، رهبری میکند*
🌸 علی بن ابراهیم قمی می گوید: منظور از این آیه، امیر المؤمنین علیه السلام است، که رسول خدا صلی الله علیه و آله را، به همراه آن چه که خداوند، بر او نازل فرمود، تصدیق نمود.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۵۲۵
@hadise_shia
#تفسیر_روایی
📚 سوره مبارکہ سبأ
🌸 وَ لَقَدْ آتَیْنَا دَاوُودَ مِنَّا فَضْلًا یَا جِبَالُ أَوِّبی مَعَهُ وَ الطَّیْرَ وَ أَلَنَّا لَهُ الْحَدِیدَ (۱۰) أَنِ اعْمَلْ سَابِغَاتٍ وَ قَدِّرْ فِی السَّرْدِ وَ اعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّی بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ (۱۱)
🌸 و به داود، مزیتی عطا کردیم (و گفتیم: ) ای کوه ها! با او (در تسبیح خدا) هم صدا شوید و ای پرندگان! (هماهنگی کنید) و آهن را برای او نرم گردانیدیم* (که) زرههای فراخ بساز و حلقهها را درست اندازه گیری کن و کار شایسته کنید؛ زیرا من به آن چه انجام میدهید، بینایم*
🌺 علی بن ابراهیم قمی میگوید: حضرت داود، هنگامی که در صحراها حرکت میکرد و کتاب زبور را میخواند، کوه ها، پرندگان و وحوش، به همراه او تسبیح میگفتند و خداوند، آهن را مانند موم، در دستان او نرم گردانید، تا او از آن، هر چه که میخواهد، بسازد.
🌺 علی بن ابراهیم قمی، از امام صادق علیه السلام نقل میکند که فرمود: حاجات خود را در روز سه شنبه از خداوند بخواهید؛ زیرا که سه شنبه، همان روزی است که خداوند در آن، آهن را برای (حضرت) داود، نرم گردانید.
🌺 محمد بن یعقوب، با سند خود، از احمد بن ابی عبد الله، از شریف بن سابق، از فضل بن ابی قُرّه، از امام صادق علیه السلام، از امیر المؤمنین علیه السلام روایت میکند که فرمود: خداوند عزّ و جلّ به داود (علیه السلام) وحی نمود: تو چه بنده خوبی هستی، اگر از بیت المال نخوری و با دست خود کار کنی. علی علیه السلام فرمود: داود (علیه السلام) به این خاطر، چهل روز گریه کرد و خداوند، به آهن وحی نمود که برای بندهام داود، نرم شو. پس خداوند عزّ و جلّ آهن را برای داود (علیه السلام) نرم گردانید و او هر روز، زرهی میساخت و آن را به هزار درهم میفروخت. پس او سیصد و شصت زره ساخت و آنها را به قیمت سیصد و شصت هزار درهم، فروخت و از روزی خوردن از بیت المال، بی نیاز شد.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۵۲۵
@hadise_shia
25.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نوحه
مـــــــــــــــنزینبـــــــــــــــــــم
ســـــــــــــــجادمحمــــــــــــــــــــدی
@hadise_shia
#حدیث_خوانی
📚 حدیــــثاهـــــلبیـــــتعلیہمالـــــــلام
🌺 بصائر الدرجات حَمْزَةُ بْنُ یَعْلَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ النَّضْرِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: یَا جَابِرُ إِنَّا لَوْ کُنَّا نُحَدِّثُکُمْ بِرَأْیِنَا وَ هَوَانَا لَکُنَّا مِنَ الْهَالِکِینَ وَ لَکِنَّا نُحَدِّثُکُمْ بِأَحَادِیثَ نَکْنِزُهَا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) کَمَا یَکْنِزُ هَؤُلَاءِ ذَهَبَهُمْ وَ فِضَّتَهُمْ.
🌸 جابر میگوید: امام باقر علیه السلام فرمود: ای جابر، اگر حدیثی که به شما میگوئیم، از روی رأی و هوای نفس باشد، هلاک میشویم، ولی شما را حدیث میگوئیم، از احادیث پیامبر، که هم چون گنج، از آن پاسداری میکنیم، همان گونه که مردم، طلا و نقره خود را ذخیره میکند.
#بحار_ج۲_ص۱۷۳
@hadise_shia
#کانال_آپارات_حدیث_شیعه
#منبر
🌸 امامت
🌸 گزارش سقیفه و غصب خلافت
در کانال آپارات حدیث شیعه 👇
https://www.aparat.com/v/nK750
کانال ایتای حدیث شیعه 👇
@hadise_shia