eitaa logo
📚 حدیث شیعه 📚
307 دنبال‌کننده
177 عکس
70 ویدیو
9 فایل
ـــــــــلامـ 👋 🌺 بہ‌کانال‌ماخوش‌اومدین. 🌺 اینجامےتونےاطلاعاتـــــ‌دینےومذهبے‌خودتوبالا ببری. 🌺 مابادقتـــــ‌وحوصلہ،سعےمےکنیمـ مطالبےرو بارگزاری‌کنیمـ‌کہ‌درعین‌سادگےو روان‌بودن،مہم‌و کاربردی‌همـ‌باشن. مدیر: @saeedsadat با احترام، تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸لازم است يك شاخصه ديگر، كه ميان دراويش و صوفيان حوزوى مشترك است، را ذكر كنيم و آن عبارت است از طلب اطاعت مطلقه، از مريد و لزوم ارادت و محبّت تامّ او به مرشد و مراد. 🔹آقاى محمّد صادق طهرانى در کتاب نور مجرّد، ج ۱، ص ۵۵۴، مى نويسد: 🔺«مؤمن و محبّ واقعى، بعد از ملاحظه ادلّه اى كه بر حجّت و عصمت قول و فعل امام دلالت دارد، و بعد از علم به اين كه انسان كامل، آيينه تمام نماى حضرت حقّ، و محلّ ظهور تجلّى اسماء و صفات حسناى پروردگار است، در برابر قول معصوم و يا ولىّ خدا، اگر او را به سخت ترين كارها امر نمودند و فرمودند كه خود را از بلندى به پايين بينداز، يا زندگى خود را با دست خود آتش بزن، يا هر امر ديگرى كه به ظاهر مستلزم هلاك انسان است، بدون درنگ و تأمّل و از روى طوع و رغبت بايد انجام دهد تا طعم شيرين و حقيقى ايمان را ذوق كند». 🔸در همین کتاب، ص ۵۸۱، می گوید: 🔺«مهم ترين عامل، در سير و رشد سالك، محبّت تامّ و ارادت تامّ و اعتماد به تربيت و مقام استاد است، ذرّه اى تنزّل از ارادت و اعتقاد به استاد و مشاهده نقصان در وى، يا مشاهده تقدّم و تفوّق خود، در كمالى از كمالات و فضايل، بر استاد، خود به خود باب إفاده و استفاده بين آن‌ها را مسدود نموده و در اثر آن، شاگرد از تربيت استاد محروم مى شود». 🔹حاصل آن كه ميان تصوّف مثبت و منفى، تفاوت مهم و اساسى نيست، خصوصاً كه هر دو گروه معتقد به نظريه وحدت وجود و موجود هستند، كه آثار و ثمرات فاسدى در پى دارد و در آینده درباره آن سخن خواهيم گفت. @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صلےاللہ‌علیکــــــــــــــ‌یااباعبداللہ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 نام سفیانے چیست؟ 🔸در روایات متعددی که از سفیانی و حوادث مربوط به او، سخن به میان آمده، بیش تر از دو واژه «سفیانی» و «ابن آکلة الاکباد» (پسر زن جگرخوار) استفاده شده است. 🔹واژه دوم که کم تر به کار رفته، بدون تردید نام حقیقی او نیست، بلکه به نسب او اشاره دارد، یعنی از فرزندان هند جگر خوار است. 🔸واژه اوّل نیز نام حقیقی این شخص نیست؛ چرا که این واژه از «سفیان» و «یا»ی نسبت، ترکیب شده است که اشاره به انتساب او به خاندان ابوسفیان است، و نمی تواند نام حقیقی او باشد. 🔹درباره نام سفیانی، سه روایت از پیشوایان دینی به دست ما رسیده است: یک روایت او را «حرب» و روایت دیگر او را «عنبسة» و روایت سوم او را «عثمان» معرفی کرده است. 🔸امام علی علیه السلام فرموده اند: یخرج إبن آکلة الاکباد من الوادی الیابس... اسمه عثمان و أبوه عنبسة؛ فرزند زن جگرخوار از سرزمین خشک قیام می‌کند... نامش عثمان و فرزند عنبسه است. 🔹ما نمی توانیم درباره نام سفیانی، به صورت قاطعانه قضاوت کنیم. شاید دلیل این که در روایات از نام او کم تر سخن به میان آمده، این باشد که دانستن نام او چندان ثمری در بر ندارد؛ چرا که او به هر نامی باشد، افراد فراوانی یافت خواهند شد، که همان نام را داشته باشند، پس دانستن نام او، به شناسایی او کمک نخواهد کرد. 🔸آن چه مهم است و در شناسایی او تأثیر دارد، اقدامات او و حوادث مربوط به اوست. از همین رو، پیشوایان دینی بیش تر، به تبیین اقدامات او پرداخته اند. 🔹عبدالله بن ابی منصور گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم که نام سفیانی چیست؟ حضرت فرمودند: 🔸وَ مَا تَصْنَعُ بِاسْمِهِ، إِذَا مَلَكَ كُوَرَ اَلشَّامِ اَلْخَمْسَ دِمَشْقَ وَ حِمْصَ وَ فِلَسْطِينَ وَ اَلْأُرْدُنَّ وَ قِنَّسْرِينَ فَتَوَقَّعُوا عِنْدَ ذَلِكَ اَلْفَرَجَ. با نام او چه کار داری؟ وقتی او مناطق پنج گانه شام شامل: دمشق، حِمص، فلسطین، اردن و قنّسرین را تصرف کرد، منتظر فرج باشید. @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 آل یاســـــــین 🌺 عیون أخبار الرضا علیه السلام فِیمَا احْتَجَّ الرِّضَا علیه السلام عَلَی عُلَمَاءِ الْعَامَّةِ فِی فَضْلِ الْعِتْرَةِ الطَّاهِرَةِ أَنَّهُ سَأَلَ الْعُلَمَاءَ فَقَالَ أَخْبِرُونِی عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: یس وَ الْقُرْآنِ الْحَکِیمِ* إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ* عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ. فَمَنْ عَنَی بِقَوْلِهِ یس؟ قَالَتِ الْعُلَمَاءُ: یس، مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله)، لَمْ یَشُکَّ فِیهِ أَحَدٌ. 🌺 قَالَ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام: فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَعْطَی مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ مِنْ ذَلِکَ فَضْلًا، لَا یَبْلُغُ أَحَدٌ کُنْهَ وَصْفِهِ، إِلَّا مَنْ عَقَلَهُ، وَ ذَلِکَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ یُسَلِّمْ عَلَی أَحَدٍ، إِلَّا عَلَی الْأَنْبِیَاءِ (صلوات الله علیهم)، فَقَالَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی: سَلامٌ عَلی نُوحٍ فِی الْعالَمِینَ، وَ قَالَ: سَلامٌ عَلی إِبْراهِیمَ، وَ قَالَ: سَلامٌ عَلی مُوسی وَ هارُونَ، وَ لَمْ یَقُلْ سَلَامٌ عَلَی آلِ نُوحٍ وَ لَمْ یَقُلْ سَلَامٌ عَلَی آلِ إِبْرَاهِیمَ وَ لَا قَالَ سَلَامٌ عَلَی آلِ مُوسَی وَ هَارُونَ وَ قَالَ عَزَّ وَ جَلَّ سَلَامٌ عَلَی آلِ یس یَعْنِی آلَ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ. 🌺 از جمله استدلال‌هایی که امام رضا علیه السّلام با علمای اهل سنت، درباره فضل و مقام عترت پیامبر (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) نمود، این بود که از دانشمندان اهل سنت، سوال کردند راجع به آیات «یس * وَ الْقُرْآنِ الْحَکِیمِ * إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ * عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ» یس ۱ تا ۴ {یس، سوگند به قرآن حکمت آموز که قطعا تو از پیامبرانی، بر راهی راست} 🌺 امام علیه السلام فرمودند: منظور خداوند از «یس» چه کسی است؟ دانشمندان گفتند: منظور از «یس» حضرت محمّد (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) است، احدی شک در آن ندارد. 🌺 امام رضا علیه السّلام فرمودند: خداوند به محمّد و آل محمّد از آن فضلی عنایت نموده که کسی نمی تواند به نهایت توصیف آن برسد، مگر کسی که آن را درک کرده باشد، به این دلیل که خداوند، بر احدی غیر از انبیاء سلام نفرستاده است. در این آیه می‌فرماید: «سَلامٌ عَلی نُوحٍ فِی الْعالَمِینَ» صافات ۷۹ {درود بر نوح در میان جهانیان} و آیه دیگر: «سَلامٌ عَلی إِبْراهِیمَ» صافات ۱۰۹، و آیه «سَلامٌ عَلی مُوسی وَ هارُونَ» صافات ۱۲۰، و در هیچ کدام نفرموده «سلام بر آل نوح یا سلام بر آل ابراهیم و یا سلام بر آل موسی و هارون»، ولی فرموده «سَلامٌ عَلی آل یاسِینَ» صافات ۱۳۰، و منظور آل محمّد (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) است. بحار،ج۲۳،ص۱۶۷ @hadise_shia
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 سلام الله و صلواته علی محمد و آله المعصومین الائمة الهادین المهدیین 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا