حسین و لا غیر.میرداماد.mp3
3.5M
#نوحه
ازحـــــــــــــــــینبگو
@hadise_shia
#امامصادقعلیہالسلام
#نامہبہاصحاب
🌺 از اسماعیل بن جابر رسیده است که امام صادق علیه السّلام نامه ای به اصحاب خود نوشت و به آنها دستور داد، آن را به یکدیگر بیاموزند و در آن درنگ کنند و آن را بررسی کرده و به کار بندند، آنها هم، هر یک، نسخه ای از آن را در نماز خانه منزل خویش، نهاده بودند و هر گاه نمازشان به پایان میرسید در آن مینگریستند.
🌺 این نامه، در بحار، ج ۷۵، ص ۲۱۰، از کتاب شریف کافی، نقل شده است. ترجمه این نامه نسبتا طولانی را می آوریم.
@hadise_shia
#امامصادقعلیہالسلام
#نامہبہاصحاب
🌸 به نام خداوند بخشاینده مهربان. از پروردگارتان، عافیت بطلبید و در صدد یافتن آرامش، وقار و سکینه باشید. شرم و حیا را در پیش گیرید و از آنچه نیکوکاران پیشین شما کناره گرفتند، کناره بگیرید، با اهل باطل مدارا کنید و ستم آنان را بر خویش تاب آورید. مبادا با آنها درافتید و ستیزه کنید، و در مجالست و گفتگو با آنها میان خود و خدا دیندار باشید، و به هنگام همنشینی و گفتگوی با ایشان، که گریزی از آن نیست، تقیّه در پیش گیرید، که خداوند به شما دستور داده، آن را در پیوند با آنها به کارش بندید. هر گاه به همنشینی با آنها مجبور شدید بی گمان شما را خواهند آزرد و در چهره آنها زشتی خواهید یافت، و اگر خداوند شرّ آنها را از شما دفع نکند به شما یورش میآورند. دشمنی و بدبینی که در سینه خود نسبت به شما دارند بیش از آن است که آشکار میکنند. مجالس شما و آنها یکی است ولی جان شما و آنها از یکدیگر جداست و با هم أنس نمی گیرد. شما هرگز دوستشان نخواهید داشت و آنها نیز شما را دوست ندارند ولی خداوند شما را با نشان دادن راه حق، گرامی داشته و نسبت بدان آگاهیتان بخشیده است ولی آنان را شایسته حق قرار نداده است. با آنها مدارا کنید و نسبت به ایشان صبر در پیش گیرید، و این در حالی است که آنان با شما سر سازش و شکیبایی ندارند. نیرنگ آنها اندیشههای شیطانی است که از یکدیگر میگیرند و به یکدیگر میدهند.
🌸 همانا دشمنان خدا اگر بتوانند، شما را از حق باز میدارند ولی خدا شما را از آنان حفظ میکند، پس تقوای خدا در پیش گیرید و زبانتان را جز به خیر مگشایید.
🌸 بپرهیزید از اینکه زبان به گفتار دروغ و بهتان و گناه و دشمنی بیالایید، زیرا اگر زبان خود را از آنچه خدا نمی پسندد و شما را از آن بازداشته حفظ کنید، نزد پروردگارتان برایتان بهتر خواهد بود تا آنکه زبان آلوده کنید، زیرا آلودن زبان به آنچه خدا را ناخوش آید و از آن باز داشته، نزد خدا برای بنده، هلاکت بار خواهد بود و مورد دشمنی خدا و کری و کوری و گنگی در روز رستخیز است و چنانچه خداوند در باره منافقان فرموده: «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَرْجِعُونَ» بقره / ۱۸ {کرند، لالند، کورند؛ بنابراین به راه نمی آیند} و «وَ لا یُؤْذَنُ لَهُمْ فَیَعْتَذِرُونَ» مرسلات / ۳۶ {و رخصت نمی یابند تا پوزش خواهند}
🌸 بپرهیزید از اینکه دست به کاری بیالایید که خداوند (شما را) از آن بازداشته است. سکوت در پیش گیرید، مگر در آنچه خدای بزرگ، پیرامون آخرت، سودتان رساند و پاداشتان دهد.
🌸 تهلیل و تقدیس و تسبیح و ستایش خدا، بسیار کنید و به درگاهش زاری کنید و به آنچه نزد اوست گرایش یابید، از خیری که هیچ کس نمی تواند آن را ارزیابی کند و به کنهش رسد.
🌸 زبان خود را از آنچه خدا بازداشته بر حذر دارید و سخنان باطل مگویید که گوینده اش در آتش، جاودان خواهد بود، و ایشان همان کسانی هستند که بر این گونه سخنان بمیرند و به سوی خدا توبه نکنند و از آن دست نشویند.
🌸 بر شما باد به دعا، چرا که مسلمانان در رسیدن به نیازهایشان نزد پروردگار، وسیله ای بهتر از دعا و گرایش به سوی خدا و زاری به درگاه او در اختیار ندارند.
🌸 به هر آنچه خدا تشویقتان کرده گرایش یابید و در آنچه خدایتان به سوی آن خوانده پاسخش گویید تا رستگاری یابید و از عذاب خدا نجات پیدا کنید. مبادا خود را شیفته چیزی کنید که خدا آن را بر شما حرام ساخته، پس هر آن کس که پرده حرمت الهی را در دنیا بدرد، خداوند میان او و بهشت و نعمتها و لذّتهای بهشتی و کرامت پیوسته و جاودان بهشتیان، مانع گردد.
🌸 بدانید! چه بد میاندیشد کسی که به نافرمانی خدا و ارتکاب گناه فکر میکند و در پی لذّتهای دنیوی است که از صاحبانش گسسته میگردد و ترجیح میدهد پرده حرمت الهی را بدرد و آن را بر نعمتهای جاودان بهشتی و لذّات و ارجمندی بهشتیان رجحان میدهد. وای به حال آنها که چه تیره روز و بخت برگشته و بد حالند نزد خدایشان در روز رستخیز.
🌸 به خدا پناه برید تا خداوند شما را برای همیشه حفظ کند از آنکه نظیر آنها گردید، و از اینکه شما را همچون ایشان بیازماید و برای ما و شما جز در پرتو او نیرویی نیست.
🌸 ای گروه ره یافته! تقوای خدا در پیش گیرید. اگر خدا نعمتی را که به شما داده کامل کند، آن را به پایان نبرد مگر آنکه به شما همان رساند که به صالحان پیش از شما رسانده است. (یعنی) شما را در جان و مالتان بیازماید، تا آنکه از دشمنان خدا آزار فراوان بشنوید و صبر در پیش گیرید و به خود هموار کنید، و دشمنان، خوارتان کنند و دشمنتان دارند و بر شما ستم ورزند و شما تحمّل کنید و در این راه، خشنودی خدا و آخرت را جویید، تا جایی که در آزار دشمنان خدا خشم فرو خورید، و شما را درباره عقیده به حق، دروغگو شمارند و دشمن دارند و با شما بر سر آن کینه توزی کنند و باید بر همه اینها شکیبایی ورزید، و مصداق این همه، همان است که جبرییل در کتاب خدا بر پیامبر شما نازل کرد، آنجا که فرمود:
«فَاصْبِرْ کَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَ لا تَسْتَعْجِلْ لَهُمْ» احقاف / ۳۵ {پس همان گونه که پیامبرانِ اولو العزم، صبر کردند، صبر کن، و برای آنان شتابزدگی به خرج مده} «وَ لَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ فَصَبَرُوا عَلی ما کُذِّبُوا وَ أُوذُوا» انعام / ۳۴ {و پیش از تو نیز پیامبرانی تکذیب شدند، ولی بر آنچه تکذیب شدند و آزار دیدند صبر کردند}. به راستی پیغمبر خدا و رسولان پیش از وی، تکذیب شدند و آزار کشیدند ...
🌸 ای گروه رحمت شده و رستگار! همانا خداوند خیری را که به شما داده به کمال رسانده است، و بدانید که در علم خدا و فرمانش چنین نیست که کسی، حکم دین را به هوس و سلیقه یا به نظر و قیاس دریافت کند. خدا قرآن را فرو فرستاده و همه امور را در آن بیان داشته، و برای قرآن و آموختن آن گروهی مشخص ساخته، و برای آنان که خدا، علم قرآن را به آنان سپرده، روا نیست که به خواست و رأی و قیاس، مفهوم آن را تفسیر کنند، زیرا خداوند آنها را در پرتو علمی که به ایشان سپرده، و ویژه آنها ساخته، بی نیازشان کرده و به آنان ارجمندی بخشیده است و اینها نیز همان اهل ذکر میباشند، که خدا به امّت فرمان داده از آنها پرسش کنند، و ایشانند که هر که از آنها پرسد، او را به درستی ره نمایند و از دانش قرآن، به او بدهند، آنقدر که به سوی خدا و همه راههای حق، ره یابد، و ایشانند که نباید از آنها و از پرسش از ایشان و علمی که خدا آنها را به آن، گرامی داشته و نزد آنها سپرده رو گردانند، مگر کسی که در علم خدا، نگون بخت رقم خورده باشد و از پرسش، از اهل ذکر، و آنها که علم قرآن، نزد آنها نهاده شده و سؤال از ایشان واجب گشته، روی گردانند. اینان همان هایی هستند که به دلخواه و سلیقه و رأی و قیاس، عمل کنند، تا آنکه شیطان به درون آنها راه مییابد، چون آنان، اهل ایمان را کافر قلمداد کرده اند و گمراهان را، مؤمن تلقّی کرده اند و بسیاری از امور حلال را، حرام و بسیاری از امور حرام را، حلال گردانیده اند. این است اصل میوه هوی و هوس ایشان و حال آنکه رسول خدا پیش از وفاتش به آنها سفارش کرده بود و آنها گفتند: پس از آنکه خدا، رسولش را از ما ستاند، بر ما رواست که به آن چه مردم خواهند، عمل کنیم، اگر چه خواست مردم مخالف نظر خدا و رسولش باشد.