eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.5هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
312 ویدیو
266 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. ﷽؛ 💠 جمعه ٤ تیر ۱۴۰۰ 🔺 با دشمن اینگونه باش 🔅 : 🔸 «با دشمنت مشورت مكن و خبرت را پنهان دار». 🔹 «لا تُشاوِر عَدُوَّكَ وَاستُرهُ خَبَرَكَ» . 📚 غرر الحكم : ح ١٠١٩٨. •❀• ذکر امروز : اللّهم صَلِّ علی محمدٍ و آلِ محمد و عَجِّل فَرَجَهُم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ 🏷 زشتىِ نادانى 🔅 : 🔸 «به عيسى عليه السلام گفته شد : چه كسى تو را ادب آموخت؟ فرمود : «كسى مرا ادب نياموخت ؛ بلكه زشتىِ نادانى [و بى ادبى] را ديدم و از آن دورى گزيدم» . 🔹 «قيلَ لِعيسى عليه السلام : مَن أدَّبَكَ ؟ قالَ : ما أدَّبَني أحَدٌ ، رَأَيتُ قُبحَ الجَهلِ فَجانَبتُهُ». 📚 تنبيه الخواطر: ج ١ ص ٩٦ •❀• ذکر امروز : یا ربَّ العالمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
❀ | | 💠 ادب از كه آموختى؟ از بى ادبان 🔅 نظير سخن : براى ادب كردن خودت همين بس ، كه آنچه براى ديگران ناپسند مى شمارى ، دورى كنى. كَفاكَ مُؤدِّباً لِنَفسِكَ تَجَنُّبُ ما كَرِهتَهُ مِن غَيرِكَ؛ ▫️ غررالحكم و دررالكلم، ح ۷۰۷۷ 🔸 لقمان را گفتند : «ادب از كه آموختى؟» . گفت : «از بى ادبان . هر چه از ايشان در نظرم ناپسند آمد از فعل آن پرهيز كردم» . 📖 ماه در آب (مثلهای فارسی در آینه حدیث) 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۶ تیر ۱۴۰۰ 🏷 نیاز واقعی 🔅 : 🔸 «مردم به ادب درست ، نيازمندتر از سيم و زرند» . 🔹 «إنَّ النّاسَ إلى صالِحِ الأَدَبِ أحوَجُ مِنهُم إلَى الفِضَّةِ وَالذَّهَبِ». 📚 غرر الحكم: ح ٣٥٩٠ •❀• ذکر امروز : یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. 📗 📖 بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث •❀جمع بندی معارف قرآن و احادیث اسلامی درباره جایگاه ابدی نیکوکاران و سرنوشت حتمی تبهکاران، با نظمی نوین و تحلیل های مورد نیاز، در دو بخش با عنوان های «بهشت» و «دوزخ» در این کتاب ارائه شده است. 🔻 بخش‌های کتاب :️ • بخش نخست : معنای بهشت در قرآن، آفرینش، ویژگی ها و نام های بهشت، آنچه در بهشت نیست، عوامل بهشتی شدن، باغ های بهشت، هزینه ساخت بهشت، گنج ها و کلیدهای بهشت، ضمانت شدگان، موانع ورود، نظام و درجات بهشت و نوید داده شدگان به بهشت. • بخش دوم : نام های دوزخ، آفرینش آتش جهنم، هشدار درباره جهنم، تشویق به یاد کردن از جهنم و پناه بردن از آن به خدا، ویژگی های جهنم، دردهای روحی در آتش، ویژگی های اهل آتش، زندگی اهل آتش، احوال دوزخیان، آنچه به دخول دوزخ می انجامد، موانع رفتن به دوزخ، نظام دوزخ و گروهی از نوید دادگان به آتش. 📝 محمدی ری شهری، با همكاری سید رسول موسوی جروکانی، مترجم : حمیدرضا شیخی، قم، دارالحدیث، ۱۹۵۰ ص، وزیری 🛒 ▫️ خرید کتاب 🌐 مطالعه کتاب 🔸 @hadithnet
. | 📖 | 📗 بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث 💢 واژه «جنّت» و مشتقّات آن در قرآن، ۱۴۷ بار در چهار معنا به كار رفته است : ۱ . بهشت آدم ابو البشر ، يعنى جايگاهى كه وى و همسرش حوّا، قبل از منتقل شدن به دنيا در آن جا زندگى مى‌كردند و از آسايش كامل، برخوردار بودند. ۲ . بهشت دنيا ، يعنى باغ و بستان‌هايى كه در جهانِ پيش از مرگ وجود دارد . ۳ . بهشت برزخ ، يعنى جايگاه ارواح نيكوكاران در جهان پس از مرگ . ۴ . بهشت موعود در عالم آخرت . 🔸گفتنى است كه در قرآن كريم ، واژه «جنّت» در معناى نخست، شش بار، در معناى دوم، ۲۵ بار، در معناى سوم، يك بار و در معناى چهارم، ۱۱۷ بار به كار رفته است. ❀ البتّه در قرآن، از بهشت موعود در عالم آخرت، با نام‌هاى ديگرى نيز ياد شده است، مانند : «فردوس»، «دار السلام» و «دار المُقامه». در مجموع، در ۳۳۷ آيه قرآن، با الفاظ گوناگون، به جايگاه نيكوكاران در آخرت، اشاره شده است . در احاديث اسلامى، مفاهيم چهارگانه قرآنى «جنّت»، تفسير و تبيين گرديده است . 🌐 مطالعه کتاب 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۷ تیر ۱۴۰۰ 🏷 ارزش عدالت 🔅 : 🔸 «خداوند پاك، عدالت را بر پا دارنده مردمان، مايه دورى از حق كشيها و گناهان و وسيله آسانى و گشايش براى اسلام قرار داده است» . 🔹 «جَعَلَ اللّهُ سُبحانَهُ العَدلَ قِواما لِلأنامِ، و تَنزيها مِنَ المَظالِمِ و الآثامِ، و تَسنِيَةً لِلإسلامِ». 📚 غرر الحكم: ح ٤٧٨٩ •❀• ذکر امروز : یا قاضِیَ الحاجات (۱۰۰ مرتبه) 📅 مناسبت‌ امروز : ۷ تیر ، شهادت آیت الله دکتر بهشتی ، روز قوه قضاییه 🔸 @hadithnet
•┈┈•❀ | | 💢 عدالت، اولین زیور متقّین 🔅 : بار الها! بر محمّد و آل او درود فرست و مرا به زيورِ صالحان بياراى و زينتِ پرهيزگاران را بر من بپوشان ؛ در گستردنِ عدالت، 🔸 اللّهُمّ صَلِّ على‌ محمّدٍ و آلِهِ، و حَلِّني بحِلْيَةِ الصالِحينَ‌، و ألبِسْنِي زِينَةَ المُتّقينَ في بَسطِ العَدل؛ 📚 صحيفه سجّاديّه : دعاء ۲۰ ✍️ شرح حدیث: امام سجاد علیه السلام در دعای مکارم الاخلاق به انواع زیور صالحان و متقین اشاره می‌فرماید و اولین آنها را «بَسطِ العَدل»، یعنی گستردنِ عدالت معرفی می‌نماید. ▫️«عدالت» اولین، بلکه مهم‌ترین زیور و پیرایه انسان‌های باتقوا است. شاید دلیل اینکه در میان همه ویژگی‌های انسان‌های باتقوا، ویژگی عدالت مقدم شده است، این باشد که اصلی‌ترین خصوصیت اهل تقوا، عدالت به معنای عام آن است و سایر ویژگی‌ها زیر مجموعه عدالت محسوب می‌شوند. 🔅 در روایتی وارد شده که از امیر المؤمنین (علیه السّلام) سؤال شد: عدل بهتر است یا جود؟ حضرت در پاسخ فرمود: عدالت ، كارها را در جايگاه خودشان مى‌نشاند [و در زندگی فردی و اجتماعی انسان هرچیز در جای خود تحقق می یابد] ؛ ولى بخشش، آنها را از همان راهى كه بايد، بيرون مى‌بَرَد. عدالت، تدبير كننده همگانى است؛ ولى جود، فرد خاصّى را بهره‌مند مى‌نمايد. بنا بر اين، عدالت، گرامى‌ترين و برترينِ آن دو است. نهج البلاغه، حكمت ۴۳۷. 🍀 اگر در جامعه‌ای عدالت محقق شود، دیگر نیازی به جود و بخشش نخواهد بود، زیرا حق به حق‌دار می‌رسد و اصلا نیازمندی باقی نمی‌ماند. ... ❀ عدالت به معنای عام، از قوانین کلی آفرینش است؛ از این رو، در روایتی از پیامبر گرامی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) چنین آمده است: آسمان‌ها و زمين، به عدالت برپايند. 🔅 نیز از امیر المؤمنین (علیه السّلام) روایت شده: عدالت، بنيادى است كه استوارىِ عالَم به آن است. 🔻 قوام و شیرازه هستی بر اساس عدل است و نظام هستی بر پایه عدالت استوار است، زیرا هر چیزی در جای خودش قرار دارد، هر کُره‌ای از کرات آسمان در مدار خودش حرکت می‌کند و هر ذرّه‌ای از موجودات در مدار خودش در حرکت است و اگر آنها کمی از مدار خود منحرف شوند، نظام هستی از هم فرومی‌پاشد و منفجر می‌شود. بنا بر اين، مى‌توان گفت: عدل، رعايت قانون نظام هستى، و ظلم، تخلّف از اين قانون است. 🎤 🔸 @hadithnet
. 🔰 حدیث نصب شده در حسینیه‌ی امام خمینی(ره) در دیدار با رئیس و مسئولان دستگاه قضایی : العَدلُ أساسٌ بِه قِوامُ العالَمِ . 🔅 عدالت، شالوده اى است كه جهان بر آن استوار است. Imam Ali (AS) said, ‘Justice is the base that supports the whole world. 📚 مطالب السؤول : ص ۶۱ 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰ 🏷 آثار عدالت 🔅 : 🔸 «عدالت، بر پا دارنده مردم و زيور حكمرانان است.» . 🔹 «العَدلُ قِوامُ الرَّعِيَّةِ و جَمالُ الوُلاةِ». 📚 غرر الحكم: ح ١٩٥٤ •❀• ذکر امروز : یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
اصل عدالت اجتماعى در مديريت اسلامى.pdf
280.7K
. | 📄 بخوانید | 📋 اصل عدالت اجتماعى در مديريت اسلامى و شاخصه ‌هاى آن 📑 ماهنامه معرفت ، شماره ۱۷۱ / 1390 ✍🏻 نویسنده : رفیع الدین اسماعیلی 🔅 : «اما حقّ اداره‏كننده تو به حكومت (حق فرمانروا و پيشواى تو) اين است كه بدانى تو براى او وسيله آزمايش (او نزد خدا) شده‏اى و او به خاطر تسلّطى كه خداوند بر تو داده است، به وسيله تو آزمايش مى‏شود، و اينكه خيرخواه او باشى و با او نستيزى كه به راستى دستش بر تو گشوده است، و سبب نابودى خود و هلاك او نگردى ترجمه تحف‏العقول، ص 263 💢 در اين تحقيق با روش اسنادى تلاش شده است عدالت اجتماعى، كه از اهميتى فوق‏العاده‏اى در مديريت اسلامى برخوردار است، بررسى و ابعاد و شاخص‏هاى آن، با مراجعه به منابع دينى استخراج شود. ▫️ جايگاه و ضرورت عدالت اجتماعى ▫️ ابعاد و شاخصه‏هاى عدالت اجتماعى در مديريت اسلامى ▫️ آثار و نتايج عدالت 🔻 در اين پژوهش، با استفاده از متون اسلامى، ابعاد عدالت اجتماعى بدين‏سان بيان می شود: اعطاى حق، مساوات و عدم تبعيض، اعتدال، توازن،انصاف براى ابعاد اعطاى حق و عدم تبعيض نيز شاخص‏هايى بيان گرديد. اجراى عدالت اجتماعى در جامعه، موجب بازگشت سرمايه‏ها، گسترش رحمت الهى، عدالت و آبادانى شهرها، ايجاد دوستى ميان مردم، و بالا رفتن شأن مدير خواهد شد. 🔸@hadithnet
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰ 🏷 حدود رفتار با دوست 🔅 : 🔸 «تمام دوستى ات را درباره دوستت نثار كن؛ امّا به وى اطمينان تمام منما . با او كمال همراهى را داشته باش ؛ امّا تمام رازها را به وى مگو ، تا آنكه [از يك سو ]حقّ خردمندى را به جا آورده باشى و [از دگر سو ]وظايف دوستى را» . 🔹 «ابذِل لِصَديقِكَ كُلَّ المَوَدَّةِ ، وَلا تَبذِل لَهُ كُلَّ الطُّمَأنينَةِ . وأعطِهِ كُلَّ المُواساةِ، وَلا تُفضِ إلَيه بِكُلِّ الأسرارِ؛ توفِ الحِكمَةَ حَقَّها ، وَالصَّديقَ واجِبَهُ». Imām Ali (a.s.): “Grant all your friendship to your friend, but do not fully put your trust in him. Help him by all means, but do not divulge all your secrets to him, so that you have used wisdom and observed bonds of friendship.” 📚 كنز الفوائد : ج١ ص ٩٣ •❀• ذکر امروز : یا حیُّ یا قَیُّوم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet