.
﷽؛
💠#حديث_روز شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
🏷 عدالت برتر است!
🔅#امام_علی_علیه_السلام :
🔸«ـ در پاسخ به اين پرسش كه: عدالت برتر است يا بخشندگى؟ ـفرمود : عدالت، هر چيزى را در جاى خودش مى گذارد و بخشندگى امور را از جهتشان خارج مى سازد؛ عدالت، سياستى فراگير است اما بخشندگى، حالتى اختصاصى است (شامل فرد يا افرادى محدود مى شود) . پس، عدالت برتر است».
🔹«ـ لَمّا سُئلَ عَن أفضَلِيّةِ العَدلِ أو الجُودِ ـ: العَدلُ يَضَعُ الاُمورَ مَواضِعَها، و الجُودُ يُخرِجُها مِن جِهَتِها، و العَدلُ سائسٌ عامٌّ، و الجُودُ عارِضٌ خاصٌّ، فالعَدلُ أشرَفُهُما و أفضَلُهُما ».
📚 نهج البلاغه : حكمت ٤٣٧
@hadithnet | معارف حدیث
برتری عدالت.mp3
3.42M
•┈┈•
💠 | #شرح_حدیث | صوتی 🎧
☆ «برتری عدالت بر جود و بخشش»!
#امام_علی_علیه_السلام :
🔅از امام على عليه السّلام سؤال شد: کدام برتر است، عدل یا جود؟
عدل، امور را در جاى خود قرار میدهد، و جود آنها را از جايگاه خود بيرون میبرد.
عدل حافظ عموم است، و جود سودبخش به عدهاى خاص.
پس عدالت شريفتر و برتر است..
▫️ سئِلَ عَلَيْهِ السَّلامُ: اَيُّما اَفْضَلُ، الْعَدْلُ اَوِ الْجُودُ؟
فَقالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: الْعَدْلُ يَضَعُ الاُْمُورَ مَواضِعَها، وَالْجُودُ يُخْرِجُها مِنْ جِهَتِها. وَالْعَدْلُ سائِسٌ عامٌّ، وَالْجُودُ عارِضٌ خاصٌّ. فَالْعَدْلُ اَشْرَفُهُما وَ اَفْضَلُهُما..
. نهج البلاغه، حکمت ۴۳۷
▫️ توضیح مفاهیم
▫️ رابطه عدل و جود
▫️ انتخاب بین دو خوب!
🎤 استاد #احمد_غلامعلی ⏱ ۷ دقیقه
@hadithnet | معارف حدیث
.
🔻برخی از مقالات مربوط به #امام_خمینی (ره) در پایگاه حدیث نت
🔹آثار حدیثی امام خمینی ره
🔸مبانی رجالی امام خمینی ره
🔸امام خمینی و فقه الحدیث
🔸امام خمینى قدس سره و كاربردهاى روایات تفسیرى
🔹جایگاه احادیث در اندیشههای تفسیری امام خمینی ره
🔸منابع حدیثی امام خمینی (ره) در نقل احادیث تفسیری
🔹پیشفرضها و مبانی فهم و نقد روایات از دیدگاه امام خمینی ره
🔸معیارهای انتخاب كارگزاران دراندیشه امام خمینی (بررسی روایی)
🔹تضارب آرای رجالی امام خمینی و آیتالله خویی در باره محمد بن اسماعیل، استاد کلینی
@hadithnet | معارف حدیث
.
💢 به خدا قسم كه بىانصافى نمودند!
✍️ ...راوى حديث شريف گويد: «به جناب صادق، عليه السلام، گفتم:
«حديثى براى ما روايت شده كه شما فرموديد وقتى كه معرفت پيدا كردى (يعنى در حق ائمه عليهم السلام) هر چه مىخواهى بكن.»
🔅 فرمود: «آری من چنين گفتم.»
راوی گفت گفتم:«گر چه زنا كنند يا دزدى كنند يا شراب بخورند؟»
فرمود: «إنّا للَّه وَ إنّا إليْهِ راجِعُونَ. به خدا قسم كه بىانصافى نمودند با ما، كه خود ما به كردارمان مؤاخذه شويم ولی تكليف از آنها برداشته شود؟!
آنچه من گفتم اين بود كه وقتى معرفت پيدا كردى هر چه مىخواهى بكن از عمل خير، چه كم و چه زياد، از تو قبول مىشود» *
🔸شرح حديث
... مقصود «از معرفت» در اين حديث معرفت امام، عليه السلام، است.
... قوله: «إنّا للّه» كلمه «استرجاع» را در مقام شدت مصيبت و عظمت آن گويند.
و چون اين افترا يا سوء فهم از مصيبتهاى بزرگ بوده، حضرت در مقام كمال تحاشى از آن چنين فرمودند.
... بعد از آن بيان مقصود خود را فرمودند كه ولايت شرط قبول افعال است،
🚩 ... بدان كه اگر كسى مراجعه كند به اخبار وارده و در حالات رسول اكرم (ص) و ائمه هدى (ع) و كيفيت عبوديت و اجتهاد آنها و تضرع و زارى و ذل و مسكنت و خوف و حزن آنها در پيشگاه مقدس ربّ العزة و كيفيت مناجات آنها در محضر قاضى الحاجات، كه از حد تواتر بيرون است و از صدها افزون، و همين طور مراجعه كند به وصيتهايى كه رسول اكرم (ص) به حضرت امير المؤمنين، عليه السلام، مىكردند، و وصيتهاى ائمه بعضى به بعضى، و وصيتهايى كه به خواص شيعيان و خلص مواليان مىفرمودند و تأكيدات و سفارشهاى خيلى بليغى كه مىفرمودند و آنها را از معصيت خداى تعالى تحذير مىنمودند، كه در اصول و فروع تكاليف كتب اخبار از آن مشحون است، علم قطعى حاصل مىكند كه اگر بعض روايات به حسب صورت و ظاهر مخالف با آن احاديث وارد شده است، ظاهر آنها مراد نيست. پس، اگر طورى ممكن بود تأويل آن كه منافات با آن احاديث قطعيه صريحه، كه از ضروريات دين است، نداشته باشند، آن را تأويل كنيم، يا جمع عرفى داشت جمع كنيم، و الا ردّ علم آن به قائلش مىنماييم.
ا - - - - -
* اصول كافى، ج۲، ص۴۶۴،ح۵
📗بخشی از شرح حدیث ۳۳ از کتاب شرح چهل حدیث #امام_خمینی (ره)
💠 شرح چهل حدیث حضرت امام خمینى(ره)
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
💠#حديث_روز یکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
🏷 جايگاه زمامدار!
🔅#امام_علی_علیه_السلام :
🔸«جايگاه زمامدار، جايگاه رشته در مهرههاست كه آنها را به هم مىپيوندد، به طورى كه اگر رشته بگسلد، مهرهها نيز پراكنده مىشوند و ديگر هيچ گاه همه آنها جمع نمىشوند».
🔹«مَكانُ القَيِّمِ بِالأَمرِ مَكانُ النِّظامِ مِنَ الخَرَزِ يَجمَعُهُ وَيَضُمُّهُ، فَإِنِ انقَطَعَ النِّظامُ تَفَرَّقَ الخَرَزُ وذَهَبَ، ثُمَّ لَم يَجتَمِع بِحَذافيرِهِ أبَدا».
📚 نهج البلاغه : خطبه ١٤٦
@hadithnet | معارف حدیث
.
🔅 #امام_کاظم_علیه_السلام :
«مردى از قم مردم را به حق فرا مىخواند و گروهى استوار، چون پارههاى آهن، پيرامون او گرد مىآيند».
«رَجُلٌ مِن أهلِ قُم يَدعُو النّاسَ إلَى الحَقِّ يَجتَمِعُ مَعَهُ قَومٌ كَزُبَرِ الحَديِدِ».
▫️ بحار الأنوار، ج۶۰، ص۲۱۶
▪️ سالروز رحلت معمار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت #امام_خمینی رحمت الله علیه را به پیشگاه با عظمت منجی عالم، بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء و همه پویندگان مکتب روح الله، تسلیت عرض مینماییم.
🔻ویژهنامه امام خمینی(ره) در پایگاه حدیث نت
▫️ شرح چهل حدیث
▫️ انقلاب اسلامی در روایات
▫️ مقالات
▫️ حدیث ایام
درخواست امام خمینی در آغاز قیام، از حضرت رضا علیه السلام
▫️ اشعار امام خمینی(ره) در مدح امام مهدی(عج) و امام علی(ع)
▫️ قیام عاشورا در کلام و پیام امام خمینی
و ...
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
💠 #حديث_روز دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
🏷چهره در هم کشیده!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام
«رسول خدا صلى الله عليه و آله به ما دستور داد كه با افراد گنهكار، با چهره اى درهم كشيده رو به رو شويم» .
🔹أمَرَنا رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله أن نَلقى أهلَ المَعاصي بِوُجوهٍ مُكفَهِرَّةٍ » .
📚 الكافي : ج۵ ص۵۹ ح۱۰
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
💠#حديث_روز سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
🏷 عشق على و استواری بر صراط!
🔅#پیامبر_اکرم_(ﷺ) :
🔸«هر گاه خداوند عشق و دوستى على را در دل مؤمنى استوار سازد و با اين حال قدمش بلغزد (خطايى از او سر زند) خداوند قدمش را در روز قيامت بر صراط، استوار نگه مىدارد».
🔹«ما ثَبّتَ اللّهُ حُبَّ عليٍّ في قلبِ مؤمنٍ فَزلَّتْ به قدمٌ إلّا ثَبّتَ اللّهُ قَدَما يومَ القيامةِ علَى الصِّراطِ».
📚 كنز العمّال: ح٣٣٠٢٢
@hadithnet | معارف حدیث
.
💠 معشوق فرشتگان!
زيبايى، محبوب انسان است و انسان، دوستدار زيبايى. هيچ انسانى از زيبايى روى بر نمى گردانَد و از عشق ورزى به ارجمندى ها و دلربايى ها تن نمى زند.
#امام_علی_علیه_السلام ، سرچشمه همه زيبايى ها، كمال ها، ارزش ها، والايى ها وارجمندى هاست. مگر مى شود كسى اين همه را بفهمد و بدو عشق نورزد؟ مگر مى شود ديده اى گشوده داشت و آفتاب را نديد؟ ...
💐 امیرالمومنین عليه السلام، محبوب ترين آفريده است نزد خداوندِ زيبايى آفرين و عظمت بخش، و نيز در نزد فرشتگان و پيامبر خدا، و اين همه، مگر جز به لحاظ جوهره ذات و مكانت عظيم آن انسان ملكوتى است، كه فرشتگان نيز با مهر ورزيدن به او، در بارگاه خداوند، تقرّب مى جويند؟
❖روايات، نشان مى دهد كه «محبّت على» یعنی:
... راهيابى به حقايق دينى،
آرامش در زندگى، كامل شدن ايمان و عمل،
پذيرفته شدن عمل، اجابت دعا،
آمرزش گناهان، شادى در هنگام مرگ،
ديدار مولا عليه السلام در آستانه مرگ،
جواز عبور از پل دوزخ و استوارْگامى بر آن،
رهايى از آتش دوزخ و در نهايت، زندگى شيرين در بهشت جاويد.
🌼 دوستى على عليه السلام، گواه پاكيزگى مَوْلِد و نشانه ايمان، تقوا، سعادت و مايه شهرت انسان در آسمان هاست.
🔻محبّت راستين محمّدى، بدون محبّت علوى امكان پذير نيست و ادّعاى دوست داشتن او بدون دوست داشتن على، گزافه اى بيش نيست و از سوى ديگر، نشان دهنده آن است كه حبّ على عليه السلام، به واقع، على مدارى و على وارِگى در زندگى است :
مانند على انديشيدن، مانند على زيستن، به سان على گام برداشتن، و على وار عشق ورزيدن، على گونه كين ورزيدن، ارزشگرا بودن و... ؛ و گرنه چگونه ممكن است عشق على داشتن و معاويه وار زندگى كردن و...؟
🚩 نكته تأمّل برانگيز !
با همه تأكيدها بر دوست داشتن على عليه السلام و آثار و بركات آن در زندگى مادّى و معنوى، آموزه هاى ترغيب كننده به دوست داشتن على عليه السلام، به شدت، غلوّ در دوست داشتن و افراط در عشق ورزى را نكوهيده و از آن تحذير كرده و آن را انحرافى زمينه ساز انحراف هاى بزرگ، تلقّى كرده است.
🔅#پیامبر_اکرم_(ﷺ) :
كسى كه دوست دارد به ريسمان محكم الهى در آويزد ، به دوستى على و خاندان من چنگ زند.
معاني الأخبار : ص ۳۶۸ ح ۱
📚 دانشنامه امیرالمومنین(ع) بر پایه قرآن،حدیث و تاریخ،ج۱ ص ۳۴
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
💠#حديث_روز چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
🏷 خواب های آشفته!
🔅#امام_سجاد_علیه_السلام :
🔸«دنيا خواب است و آخرت، بيدارى، و ما ميان آن دو، خواب هايى آشفته ایم».
🔹«الدُّنيا سِنَةٌ وَالآخِرَةُ يَقَظَةٌ، ونَحنُ بَينَهُما أضغاثُ أحلامٍ».
📚 تنبيه الخواطر : ج ٢ ص ٢٤
@hadithnet | معارف حدیث
.
| #شرح_حدیث |
💢 آشفته بین خواب و بیداری!
🔅#امام_سجاد_علیه_السلام :
«دنیا خواب است و آخرت بیداری، و ما میان این دو، در خوابهای آشفته ایم»
«اَلدُّنیا سِنَةٌ وَ الآخِرةٌ یَقظَةٌ وَ نَحنُ بَینَهُما اَضغاثُ اَحلامٍ»
. تنبيه الخواطر : ج ٢ ص ٢٤
✍️ خواب، حالت بی خبری، بی تحرکی و تعطیلی ادراک و شعور و تصمیم است.
از این رو، در ادبیات ما نیز برای نشان دادن غفلت و بی خبری انسان، از واژه ی خواب استفاده می شود و چون بیشتر انسانها در عمر خویش، از هدف خلقت و فرجام و آینده غافل هستند، به خواب آلودگان تعبیر می شوند.
✧ حال دنیا را بپرسیدم من از فرزانه ای گفت: یا خواب است، یا آب است، یا افسانه ای
در روایات نیز، همین توصیف برای مردم دنیا زده دیده می شود و همه ی مردم را همچون خواب آلودگانی پنداشته اند که وقتی می میرند، بیدار می شوند.
▫️ همچنان که انسان هنگام بیدار شدن، چشمش باز می شود و آنچه را که در حالت خواب نمی دید، در بیداری می بیند، مرگ نیز انسان را با واقعیتهای وعده داده شده و پایان عمر و آغاز دوره ی برزخ و عوالم پس از مرگ، آشنا می سازد.
«اضغاث احلام» که در این روایت به کار رفته، یعنی خوابهای آشفته و در هم و برهم. مثل آنان که خوابهای آشفته و بی تعبیر می بینند، انسانها هم اغلب در این دنیا گرفتار اوهام و خیالات و اندیشه های واهی و آرزوهای پوچ هستند.
🚩 از توصیه های پیشوایان دین است که از خواب غفلت بیدار شویم و در این مرحله، ره توشه ای برای سفر آخرت برداریم و پیش از آن که مرگمان فرا رسد، آماده ی مرگ باشیم. این کلام حضرت علی علیه السّلام است که:
🔅«کوچ کنید، چرا که شما را به کوچ فرا خوانده اند و آماده ی مرگ باشید، که بر سر شما سایه افکنده است».(۱)
آنان که چشم باطنشان باز است، در همین دنیا هم آخرت و مراحل پس از مرگ را می بینند و برای ورود به آن عالم، خود را آماده می کنند.
ا - - - - -
۱. غررالحکم، ح ۴۵۱۴
📚حکمت های سجادی، #جواد_محدثی
@hadithnet | معارف حدیث
5.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🏷 روز زیارتی#امام_رضا_علیه_السلام
🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى
الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى
الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً
کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ .
🔸خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا،
امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است،
آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم،
مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى.
═❖═🌼 ═❖═
تو گل معصوم باغ بهشتی
تو بهارآیین وباران سرشتی
تو امید جاده سرنوشتی
...
@hadithnet | معارف حدیث