.
﷽؛
✧ #حديث_روز پنج شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
🏷یاوران ظالمین!
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
✓ «اگر بنى اميه كسى را نمىيافتند كه برايشان بنويسد و ماليات جمعآورى كند و برايشان بجنگد و در جماعتشان حاضر شود، هرگز نمىتوانستند حق ما را سلب كنند».
⁙ «لَولا أنَّ بَنِي اُمَيَّةَ وَجَدُوا مَن يَكتُبُ لَهُم، و يَجبِي لَهُمُ الفَيءَ، و يُقاتِلُ عَنهُم، و يَشهَدُ جَماعَتَهُم، لَما سَلَبُونا حَقَّنا».
📚 الكافي : ج۵ ص۱۰۶ ح۴
@hadithnet | معارف حدیث
۲۴ خرداد ۱۴۰۳
.
⫧ مُـجـریـان خـوبـــــ! ⫧
◵ «عدالت و عصمت قانون»، برای بر قراری حکومت خوب، شرط «لازم» است؛ امّا «کافی» نیست.
◃برای حکومت خوب، به عوامل دیگری نیاز است که یکی از آنها «عصمت و عدالت مجریان» است.
◃حتّی قانون خوب و عادلانه اگر به دست مدیران فاسد اجرا شود، به ابزاری در جهت تأمین خواستههای نامشروع آنان تبدیل خواهد شد و حقوق مردم به مخاطره خواهد افتاد.
این دسته افراد، یا قانون را «تفسیر به رأی» میکنند و یا مواردی از آن را «تعطیل» مینمایند و یا «بدعت» میگذارند و چیز جدیدی به آن میافزایند تا منافع خود و هممسلکانشان را تأمین کنند.
◳ در تاریخ اسلام به راحتی میتوان کسانی را یافت که بر محور مصالح و حزب خود عمل میکردهاند، هر چند به اصطلاح، «حاکم اسلامی» نیز بودهاند؛ (مانند معاویه)
امّا در مقابل، کسانی نیز بوده و هستند که جز به رعایت قانون و ادای حقوق مردم نمیاندیشیده و نمیاندیشند.
#امام_علی_علیه_السلام میفرماید:
✧ بار خدايا! تو مىدانى كه آنچه از ما سر زد، رقابت در سلطنت (و حكومت) و آرزوى زيادىِ مال دنيا نبود ؛ بلكه تا نشانههاى دينت را بازگردانيم و اصلاح را در شهرهايتْ آشكار سازيم تا در سايه آن، بندگان ستمديدهات امنيت پيدا كنند و حدودِ معطّل مانده، اقامه گردد. (۱)
◈ این همه تفاوت در اهداف، رفتار، گفتار و آثار (با وجود وحدت قانون) به خوبی روشن میسازد که شخصیت مجریان، نقش تعیین کنندهای در اجرای قوانین دارد و از این جهت است که در نظام اسلامی، توجّه خاصّی به «رکن اجرایی» جامعه شده تا حقّ مردم تضییع نگردد.
ا - - - - -
۱) نهج البلاغه: خطبه۱۳۱
📗#عباس_پسندیده ، قلمرو رضایت، ص۱۵۴
#انتخابات
@hadithnet | معارف حدیث
۲۴ خرداد ۱۴۰۳
▪️
🔅« زُرارة بن اَعيَن ـ :
از امام باقر عليه السلام پرسيدم : حقّ خداوند بر بندگان چيست؟
فرمود : «آنچه را مى دانند، بگويند و در باره هر آنچه نمىدانند، درنگ كنند».
⊚ « عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ، قَالَ:
سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ: مَا حَقُّ اللَّهِ عَلَى الْعِبَادِ؟ قَالَ: «أَنْ يَقُولُوا مَا يَعْلَمُونَ وَ يَقِفُوا عِنْدَ مَا لَايَعْلَمُونَ» .
▫️ الكافی، ج۱، ص ۱۰۴
•┈┈•※•┈┈•
💠 ویـژهنـامـه امـام بـاقر علیهالسلام
در پایگاه حدیث نت
🏷 بیش از ۱۲۰ مطلب متنوع پیرامون #امام_باقر_علیه_السلام
✧ احادیث معصومین(ع) ✧ احادیث موضوعی
✧ احادیث داستانی ✧ شرح حدیث
✧ چهل حدیث ✧ مقالات نشریات
✧ تصاویر حدیثی ✧ معرفی پایگاهها
✧ پرسش و پاسخ ✧ بیان و تحلیل
✧ خبر و گزارش ✧ چند رسانهای
✧ معرفی کتاب ✧ حديث ايام
✧ ادعیه ✧ ويژه ها
🗒 چهل حدیث (فایل Word)
📑 چهل حدیث (فایل PDF)
#شهادت_امام_محمد_باقر علیه السلام
@hadithnet | معارف حدیث
۲۴ خرداد ۱۴۰۳
﷽؛
💠 #حديث_روز جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
🏷 اندوه مومن!
🔅 #امام_باقر_علیه_السلام
«خداوند عز و جل مؤمنان را از گِل بهشت آفريد و از نسيم روح خود، در آن روان ساخت. به همين دليل، مؤمن، برادر پدرى و مادرىِ مؤمن است. پس هر گاه در شهرى از شهرها به يكى از آن روح ها اندوهى برسد، ديگر روح ها اندوهگين مى شوند؛ چون او از آنهاست».
🔹«إنَّ اللّهَ عز و جل خَلَقَ المُؤمِنينَ مِن طينَةِ الجِنانِ وأجرى فيهِم من ريحِ روحِهِ؛ فَلِذلِكَ المُؤمِنُ أخُو المُؤمِنِ لِأَبيهِ وأُمِّهِ، فَإِذا أصابَ روحا مِن تلكَ الأَرواحِ في بَلَدٍ مِنَ البُلدانِ حُزنٌ حَزِنَت هذِهِ لِأَنَّها مِنها.»
📚 الكافي : ج ٢ ص ١٦٦ ح
@hadithnet | معارف حدیث
۲۵ خرداد ۱۴۰۳
.
⪻ آنچه را بر دوش ما نهادهاى، به ما بشناسان! ⪼
🔅فرازی از دعای #امام_باقر_علیه_السلام برای امام مهدی(عج)
✧ اِفتَح لَهُ فَتحاً يَسيراً وَانصُرهُ نَصراً عَزيزاً،
اللَّهُمَّ أظهِر بِهِ دينَكَ وسُنَّةَ نَبِيِّكَ، حَتّى لا يَستَخفِيَ بِشَيءٍ مِنَ الحَقِّ مَخافَةَ أحَدٍ مِنَ الخَلقِ،
اللَّهُمَّ إنَّا نَرغَبُ إلَيكَ في دَولَةٍ كَريمَةٍ، تُعِزُّ بِهَا الإِسلامَ وأَهلَهُ، وتُذِلُّ بِها النِّفاقَ وأَهلَهُ،
وتَجعَلُنا فيها مِنَ الدُّعاةِ إلى طاعَتِكَ وَالقادَةِ في سَبيلِكَ،
وتَرزُقُنا بِها كَرامَةَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ،
اللَّهُمَّ ما حَمَّلتَنا مِنَ الحَقِّ فَعَرِّفناهُ، وما قَصُرنا عَنهُ فَعَلِّمناهُ.
✧ «برايش فتحى آسان پيش آور و او را نصرتى شكستناپذير عطا بفرما.
خدايا! دينت و سنّت پيامبرت را با او آشكار كن تا آن كه چيزى از حقّ را به هراس كسى از مردم، پنهان ندارد.
خدايا! ما مشتاق آنيم كه دولت بزرگوارى روى كار بياورى كه اسلام و مسلمانان را با آن عزيز مىكنى و نفاق و منافقان را با آن خوار مىدارى،
و ما را از دعوتگران به سوى فرمانبردارىات و راهبران به راهت قرار مىدهى
و كرامت دنيا و آخرت را روزىِ ما مىكنى.
خدايا! آنچه را از حق بر دوش ما نهادهاى، به ما بشناسان و آنچه را به آن نرسيدهايم، به ما بياموز».
◌ الكافى: ج۳ ص۴۲۲ ح۶
#امام_زمان علیهالسلام
@hadithnet | معارف حدیث
۲۵ خرداد ۱۴۰۳
.
﷽؛
✧ #حديث_روز شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
🏷بچسبيد به دین خدا!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
✓ «مىبايد اسلام و متانتش شما را از ياغیگرى و ياوهگويى باز دارد و كلامتان يكى شود. بچسبيد به دين خدا كه جز آن، از كسى پذيرفته نيست، و [ بچسبيد ]به كلمه اخلاص كه سبب استوارى دين است».
⁙ «لِيَردَعكُمُ الإِسلامُ ووَقارُهُ عَنِ التَّباغي والتَّهاذي، وَلتَجتَمِع كَلِمَتُكُم، وَالزَموا دِينَ اللّهِ الَّذي لا يُقبَلُ مِن أحَدٍ غَيرُهُ، وكَلِمَةَ الإِخلاصِ الَّتي هي قِوامُ الدّينِ ».
📚 شرح نهج البلاغه: ج٤ ص٤٥
@hadithnet | معارف حدیث
۲۶ خرداد ۱۴۰۳
.
💢 رسیـدن به قـدرت بـا هـر ابـزاری!؟
⁜ معاويه، با تكيه بر شعار «المُلكُ عقيم ؛ حكومت، نازاست»، براى چنگ انداختن به قدرت و حراست از قدرتِ به دست آمده، حاضر بود دست به هر كارى بزند و هر كار ناشايستى را انجام دهد و هر نوع ابزار زشتى را به كار گيرد.
⩴ اما سياست در نگاه #امام_علی_علیه_السلام ، اداره استوار جامعه بر اساس معيارهاى الهى و سياستْورزى نيز وظيفهاى الهى ـ اخلاقى بر دوش شايستگان و حركتى حقمدارانه است. او مىگويد:
✧ كشوردارى، سياست است. (غرر الحكم : ح ۱۷)
⩴ و هرگز براى رسيدن به قدرت و حراست از قدرتِ به دست آمده، هر كارى را روا نمىداند؛ بلكه به عكس، توسّل به ابزار نامشروع را حتى به بهاى از دست دادن قدرت صحيح نيز جايز نمىداند.
بر پايه آموزههاى علوى، سياست، شناخت و بهرهگيرى از ابزارهاى مشروع (از جمله: قدرت، مقبوليت و اعتماد عمومى) در اداره جامعه و تأمين رفاه مادّى و معنوى مردم است.
₪ در آموزههاى علوى، به كارگيرى شيوههاى نامشروع و ابزارهاى به ظاهرْ كارآمد، امّا به واقعْ ناصحيح، سياست نيست ؛ بلكه خدعه، نيرنگ، فريب است.
از نگاه على عليهالسلام، حكومت، چيرگى بر دلها و تسخير خردها و عاطفههاست، نه رامسازى «تن»ها و سلطه بر افراد و چيرگى بر گُردهها. چنان تفسيرى از حكومت، چه نيازى به توسّل به ابزار نامشروع سياسى دارد.
▫️ قدرت در نگاه امام على عليهالسلام بهترين ابزار براى برپايى حكومت صالح و استقرار عدالت و رفاه و تأمين حقوق و آزادىهاى شهروندان و نيز اصلاحات اجتماعى ...است و هيچ قدرتى جز براى احقاق حق و اِحياى ارزشها، قداستى ندارد تا براى حفظ آن، به شيوههاى باطلْ چنگ بيفكند.
↲ تصرّف دلها راهى جز استفاده صحيح از شيوهها و راه سپردن بر اساس ارزشها ندارد. سياستهاى نامشروع و باطلگرايانه، شايد روزگارى كوتاه، با جست و خيزْ سلطه بيافرينند و آن را ادامه دهند ؛ امّا هرگز دوام نخواهند آورد و براى مردم، جز زيان، چيزى نخواهند داشت كه:
✧ للحَقِّ دَولَةٌ و لِلباطِلِ جَولَةٌ.
حقّ را دولتى است، و باطل را جولانى.
الكافى: ج۲ ص۴۴۷
#انتخابات
📗 سیاستنامه امام علی علیهالسلام، ص ۲۶
@hadithnet | معارف حدیث
۲۶ خرداد ۱۴۰۳
.
﷽؛
✧ #حديث_روز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
🏷از تو بىخبر نمانم!
🔅 #امام_حسین_علیه_السلام :
✓ «خداى من! از گوناگونىِ آثار و تغيير حالتها دانستم كه تو مىخواهى خود را در هر چيز به من بشناسانى تا در هيچ چيز از تو بىخبر نمانم ...».
⁙ «إلهي! عَلِمتُ بِاختِلافِ الآثارِ وتَنَقُّلاتِ الأَطوارِ، أنَّ مُرادَكَ مِنّي أن تَتَعَرَّفَ إلَيَّ في كُلِّ شَيءٍ حَتّى لا أجهَلَكَ في شَيءٍ ...».
📚 الإقبال: ص٣٤٨
#عرفه
@hadithnet | معارف حدیث
۲۷ خرداد ۱۴۰۳
.
⁘ هر چه میخواهی دعا بخوان! ⁘
💠 ۹ ذيحجه روز #عرفه (روز نيايش)
روز عرفه از اعياد بزرگ اسلامی به شمار می رود، گرچه به اسم عید نامیده نشده است.
در این روز خداوند تبارك و تعالی بندگان خود را به عبادت و اطاعت خود فراخوانده، و سفره ی جود و احسان خود را برای بندگان خود گسترانده است.
شیطان در این روز خوار و حقیر و خشمناك است.
از ظهر روز نهم ماه ذی حجه، زائران خانه ی خدا در صحرای عرفات وقوف می كنند. در غروب این روز، زائران، از عرفات به مشعرالحرام می روند و خود را برای سایر مناسك پر شكوه حج آماده می كنند.
🔅#پیامبر_اکرم_(ص) :
خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه بندگان را از آتش دوزخ نمیرهاند.
صحیح مسلم.ج ۴.ص ۱۰۷ .
گناه كارترین فرد در عرفات كسی است كه از آنجا باز گردد در حالی كه گمان میبرد آمرزیده نخواهد شد.
بحار الأنوار ج۹۹ ص۲۴۸ .
🔅#امام_علی_علیه_السلام :
برخی از گناهان جز در عرفات بخشوده نمیشوند
دعائم الاسلام ج۱ ص۲۹۴
🔅#امام_صادق_علیه_السلام :
هر چه میخواهی برای خود دعا بخوان و [در دعا كردن] بكوش كه آن روز [روز عرفه ]روز دعا و درخواست است.
تهذیب الأحكام ج۵ ص۱۸۲
@hadithnet | معارف حدیث
۲۷ خرداد ۱۴۰۳
۲۷ خرداد ۱۴۰۳
.
⩸ مسلم بن عقیل و ارزیابی زمینه قیام امام حسین علیهالسلام
₪ مسلم بن عقیل علیه السلام، یکی از درخشان ترین چهره های نهضت حسینی بود که برای ارزیابی زمینه قیام، به وسیله #امام_حسین_علیه_السلام به کوفه اعزام شد.
↲ کنیه مسلم، ابو داوود و لقبش، محدّث بوده است.
وی به پیامبر خدا صلی الله علیه و آله شباهت داشت و شجاع ترین فرزند عقیل بن ابی طالب، شمرده میشد.
✓ مسلم، داماد امير مؤمنان عليه السلام بود... دو فرزند به نام هاى عبد اللّه و على داشت كه عبد اللّه، در كربلا به شهادت رسيد. فرزندان ديگرى نيز از وى، گزارش شده است.
به هر حال، تصريح شده كه نسلى از وى، باقى نمانده است. چند تن از برادران مسلم عليه السلام در كربلا حضور داشتهاند و به شهادت رسيدهاند.
⁘ عقیل، سال ها قبل از آمدن امام علی علیه السلام به کوفه، در این شهر، زندگی میکرده است و شاید یکی از عللی که امام حسین علیه السلام، مسلم را به نمایندگی از جانب خود به کوفه اعزام کرد، آشنایی او با مردم آن شهر باشد.
⁘ بی تردید، فضای عمومی هواداری از امام حسین(ع)، فضایی کاذب بود؛ امّا مسلم، مأموریت داشت با بهره گیری از این فضا، برای امام(ع) از مردم، بیعت بگیرد و زمینه را برای حرکت بر ضدّ حکومت یزید، آماده کند. او این مأموریت را به خوبی انجام داد و در مدّتی کوتاه، انبوهی از مردم کوفه، رسماً با او بیعت کردند.
📗 دانشنامه امام حسین(ع)، ج۴، ص۳۲۹
@hadithnet | معارف حدیث
۲۷ خرداد ۱۴۰۳
.
﷽؛
✧ #حديث_روز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
🏷قربانى و آمرزش!
🔅 #پیامبر_اکرم (ﷺ) :
✓ «با ريختن اوّلين قطره خون قربانى [به زمين]، صاحب قربانى آمرزيده مىشود».
⁙ «يُغفَرُ لِصاحِبِ الأضحِيَّةِ عِندَ أوَّلِ قَطرَةٍ تَقطُرُ مِن دَمِها».
📚 كتاب من لايحضره الفقيه ج۲ ص۲۱۴
#عید_قربان
@hadithnet | معارف حدیث
۲۸ خرداد ۱۴۰۳