eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
307 ویدیو
264 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. ﷽؛ ✧ شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ 🏷بچسبيد به دین خدا! 🔅 : ✓ «مى‌بايد اسلام و متانتش شما را از ياغی‌گرى و ياوه‌گويى باز دارد و كلامتان يكى شود. بچسبيد به دين خدا كه جز آن، از كسى پذيرفته نيست، و [ بچسبيد ]به كلمه اخلاص كه سبب استوارى دين است». ⁙ «لِيَردَعكُمُ الإِسلامُ ووَقارُهُ عَنِ التَّباغي والتَّهاذي، وَلتَجتَمِع كَلِمَتُكُم، وَالزَموا دِينَ اللّهِ الَّذي لا يُقبَلُ مِن أحَدٍ غَيرُهُ، وكَلِمَةَ الإِخلاصِ الَّتي هي قِوامُ الدّينِ ». 📚 شرح نهج البلاغه: ج٤ ص٤٥ @hadithnet | معارف حدیث
. 💢 رسیـدن به قـدرت بـا هـر ابـزاری!؟ ⁜ معاويه، با تكيه بر شعار «المُلكُ عقيم ؛ حكومت، نازاست»، براى چنگ انداختن به قدرت و حراست از قدرتِ به دست آمده، حاضر بود دست به هر كارى بزند و هر كار ناشايستى را انجام دهد و هر نوع ابزار زشتى را به كار گيرد. ⩴ اما سياست در نگاه ، اداره استوار جامعه بر اساس معيارهاى الهى و سياستْ‌ورزى نيز وظيفه‌اى الهى ـ اخلاقى بر دوش شايستگان و حركتى حق‌مدارانه است. او مى‌گويد: ✧ كشوردارى، سياست است. (غرر الحكم : ح ۱۷) ⩴ و هرگز براى رسيدن به قدرت و حراست از قدرتِ به دست آمده، هر كارى را روا نمى‌داند؛ بلكه به عكس، توسّل به ابزار نامشروع را حتى به بهاى از دست دادن قدرت صحيح نيز جايز نمى‌داند. بر پايه آموزه‌هاى علوى، سياست، شناخت و بهره‌گيرى از ابزارهاى مشروع (از جمله: قدرت، مقبوليت و اعتماد عمومى) در اداره جامعه و تأمين رفاه مادّى و معنوى مردم است. ₪ در آموزه‌هاى علوى، به كارگيرى شيوه‌هاى نامشروع و ابزارهاى به ظاهرْ كارآمد، امّا به واقعْ ناصحيح، سياست نيست ؛ بلكه خدعه، نيرنگ، فريب است. از نگاه على عليه‌السلام، حكومت، چيرگى بر دل‌ها و تسخير خردها و عاطفه‌هاست، نه رام‌سازى «تن»ها و سلطه بر افراد و چيرگى بر گُرده‌ها. چنان تفسيرى از حكومت، چه نيازى به توسّل به ابزار نامشروع سياسى دارد. ▫️ قدرت در نگاه امام على عليه‌السلام بهترين ابزار براى برپايى حكومت صالح و استقرار عدالت و رفاه و تأمين حقوق و آزادى‌هاى شهروندان و نيز اصلاحات اجتماعى ...است و هيچ قدرتى جز براى احقاق حق و اِحياى ارزش‌ها، قداستى ندارد تا براى حفظ آن، به شيوه‌هاى باطلْ چنگ بيفكند. ↲ تصرّف دل‌ها راهى جز استفاده صحيح از شيوه‌ها و راه سپردن بر اساس ارزش‌ها ندارد. سياست‌هاى نامشروع و باطل‌گرايانه، شايد روزگارى كوتاه، با جست و خيزْ سلطه بيافرينند و آن را ادامه دهند ؛ امّا هرگز دوام نخواهند آورد و براى مردم، جز زيان، چيزى نخواهند داشت كه: ✧ للحَقِّ دَولَةٌ و لِلباطِلِ جَولَةٌ. حقّ را دولتى است، و باطل را جولانى. الكافى: ج۲ ص۴۴۷ 📗 سیاست‌نامه امام علی علیه‌السلام، ص ۲۶ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ 🏷از تو بى‌خبر نمانم! 🔅 : ✓ «خداى من! از گوناگونىِ آثار و تغيير حالت‌ها دانستم كه تو مى‌خواهى خود را در هر چيز به من بشناسانى تا در هيچ چيز از تو بى‌خبر نمانم ...». ⁙ «إلهي! عَلِمتُ بِاختِلافِ الآثارِ وتَنَقُّلاتِ الأَطوارِ، أنَّ مُرادَكَ مِنّي أن تَتَعَرَّفَ إلَيَّ في كُلِّ شَيءٍ حَتّى لا أجهَلَكَ في شَيءٍ ...». 📚 الإقبال: ص٣٤٨ @hadithnet | معارف حدیث
. ⁘ هر چه می‌‏خواهی دعا بخوان! ⁘ 💠 ۹ ذيحجه روز (روز نيايش) روز عرفه از اعياد بزرگ اسلامی به شمار می ‏رود، گرچه به اسم عید نامیده نشده است. در این روز خداوند تبارك و تعالی بندگان خود را به عبادت و اطاعت خود فراخوانده، و سفره‏ ی جود و احسان خود را برای بندگان خود گسترانده است. شیطان در این روز خوار و حقیر و خشمناك است. از ظهر روز نهم ماه ذی‏ حجه، زائران خانه ‏ی خدا در صحرای عرفات وقوف می ‏كنند. در غروب این روز، زائران، از عرفات به مشعرالحرام می‏ روند و خود را برای سایر مناسك پر شكوه حج آماده می‏ كنند. 🔅(ص) : خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه بندگان را از آتش دوزخ نمی‌‏رهاند. صحیح مسلم.ج ۴.ص ۱۰۷ . گناه كارترین فرد در عرفات كسی است كه از آن‏جا باز گردد در حالی كه گمان می‌‏برد آمرزیده نخواهد شد. بحار الأنوار ج۹۹ ص۲۴۸ . 🔅 : برخی از گناهان جز در عرفات بخشوده نمی‌‏شوند دعائم الاسلام ج۱ ص۲۹۴ 🔅 : هر چه می‏خواهی برای خود دعا بخوان و [در دعا كردن] بكوش كه آن روز [روز عرفه ]روز دعا و درخواست است. تهذیب الأحكام ج۵ ص۱۸۲ @hadithnet | معارف حدیث
دعای عرفه با ترجمه.pdf
522.8K
. 💠 💢 دعای عرفه با ترجمه 🗓 فایل PDF @hadithnet | معارف حدیث
. ⩸ مسلم بن عقیل و ارزیابی زمینه قیام امام حسین علیه‌السلام ₪ مسلم بن عقیل علیه السلام، یکی از درخشان ترین چهره های نهضت حسینی بود که برای ارزیابی زمینه قیام، به وسیله به کوفه اعزام شد. ↲ کنیه مسلم، ابو داوود و لقبش، محدّث بوده است. وی به پیامبر خدا صلی الله علیه و آله شباهت داشت و شجاع ترین فرزند عقیل بن ابی طالب، شمرده می‌شد. ✓ مسلم، داماد امير مؤمنان عليه السلام بود... دو فرزند به نام هاى عبد اللّه و على داشت كه عبد اللّه، در كربلا به شهادت رسيد. فرزندان ديگرى نيز از وى، گزارش شده است. به هر حال، تصريح شده كه نسلى از وى، باقى نمانده است. چند تن از برادران مسلم عليه السلام در كربلا حضور داشته‌اند و به شهادت رسيده‌اند. ⁘ عقیل، سال ها قبل از آمدن امام علی علیه السلام به کوفه، در این شهر، زندگی می‌کرده است و شاید یکی از عللی که امام حسین علیه السلام، مسلم را به نمایندگی از جانب خود به کوفه اعزام کرد، آشنایی او با مردم آن شهر باشد. ⁘ بی تردید، فضای عمومی هواداری از امام حسین(ع)، فضایی کاذب بود؛ امّا مسلم، مأموریت داشت با بهره گیری از این فضا، برای امام(ع) از مردم، بیعت بگیرد و زمینه را برای حرکت بر ضدّ حکومت یزید، آماده کند. او این مأموریت را به خوبی انجام داد و در مدّتی کوتاه، انبوهی از مردم کوفه، رسماً با او بیعت کردند. 📗 دانشنامه امام حسین(ع)، ج۴، ص۳۲۹ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ 🏷قربانى و آمرزش! 🔅 (ﷺ) : ✓ «با ريختن اوّلين قطره خون قربانى [به زمين]، صاحب قربانى آمرزيده مى‌شود». ⁙ «يُغفَرُ لِصاحِبِ الأضحِيَّةِ عِندَ أوَّلِ قَطرَةٍ تَقطُرُ مِن دَمِها». 📚 كتاب من لايحضره الفقيه ج۲ ص۲۱۴ @hadithnet | معارف حدیث
. ⫧ اوّلين قطره، کفاره همه گناهان! ⫧ 🔅 (ص) : ⁘ «خداوند عيد قربان را برنهاد تا مستمندان از گوشت سير شوند؛ پس، از گوشت قربانى به ايشان بخورانيد» . «إنَّما جَعَلَ اللّهُ الأضحى لِشبَعِ مَساكِينِكُم مِنَ اللَّحمِ فَأطعِمُوهُم». ▫️ ثواب الأعمال، ص۵۹ ⁘ هر كس نيّتش صادق باشد، اوّلين قطره از خون قربانی‌‏اش، كفّاره همه گناهان او است. «مَن صَدَقَت نِيَّتُهُ، كانَت أوّلُ قَطرَةٍ لَهُ كَفّارَةً لِكُلِّ ذَنبٍ». ▫️ دعائم الاسلام ، ج۱، ص۱۴۸ 🔅 : ⁘ خداوند قرباني كردن و اطعام كردن را دوست دارد. «اِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ هِراقَةَ الدِّماءِ وَ إطعامَ الطَّعامِ». ▫️ المحاسن، ج۲، ص۱۴۳ . 🔅 : ⁘ قربانی كردن حاجی، فديه او در برابر آتش خواهد بود. «إذا ذَبَحَ الحاجُّ كانَ فِداهُ مِنَ النّارِ». ▫️ بحار الأنوار، ج۹۹، ص۲۸۸ . @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ 🏷از شرایط حاکم! 🔅 : ✓ «شايسته نيست بى عدالت در تقسيم مال، بر ناموس، جان ها، غنيمت‌ها، احكام و پيشوايىِ مسلمانان، ولايت يابد، تا به گروهى ببخشد و گروهى را محروم سازد؛ و نه آن كه به خاطرِ حكم كردن، رشوه ستانَد، تا حقوق را پايمال كند و آن را چنان كه بايد، نرساند...». ⁙ «لا يَنبَغي أن يَكونَ الوالي عَلَى الفُروجِ وَالدِّماءِ وَالمَغانِمِ وَالأَحكامِ وإمامَةِ المُسلِمينَ... الحائِفَ لِلدُّوَلِ؛ فَيَتَّخِذَ قَوما دونَ قَومٍ ولَا المُرتَشِيَ فِي الحُكمِ؛ فَيذَهَبَ بِالحُقوقِ، ويَقِفَ بِها دُونَ المَقاطِعِ...». 📚 نهج البلاغه: خطبه١٣١ @hadithnet | معارف حدیث
. ⩮ «مـی‌خواهد» و «مـی‌داند» و «مـی‌تواند»! ⁘ در مدیریت، امین کسی است که «می‌خواهد» و «می‌داند» و «می‌تواند» گره از کارها بگشاید و ظرفیت‌ها را فعلیت بخشد. خیانت، فقط «نخواستن» نیست؛ «نتوانستن» و «ندانستن» نیز خیانت است. ⩴ از این رو است که ، خیانتِ «ناشی» را کمتر از خیانت «خائن» نمی‌شمارد و می‌فرماید: مَا اُبالی إلی مَنِ ائْتمَنْتُ خائِناً اَوْ مُضَیِّعا؛ ✧«از نظر من، کسی که به او اعتماد می‌کنم، فرقی نمی‌کند که خائن باشد یا ناشی» یعنی جرم کسی که از عهده کار برنمی‌آید اما آن را می‌پذیرد و رها نمی‌کند، به اندازه کسی است که عامدا و قاصدا خیانت می‌کند. ◌ تحف ‌العقول، ص۲۷۰ ✓ (ﷺ) نیز چنین مدیری را نفرین کرده است: ✧«منْ ولیَ شیئاً مِن امورِ المسلمینَ فَضَیَّعهُم ضَیَّعَهُ الله تعالی؛ کسی که امری از امور مسلمانان را برعهده گیرد، اما از عهده آن برنیاید و ضایع کند، خداوند او را از رحمت خود محروم می‌‌گرداند.» ◌ ثواب الاعمال، ص۵۹۱. @hadithnet | معارف حدیث
﷽؛ ✧ چهار شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ 🏷چشم مدوزید! 🔅 : ✓ «چشم به آنچه ثروتمندانِ خوش‌گذارانْ از آن بهره‌مندند، ندوزيد و در آن به خويشتن محروميت دهيد، كه اين، حساب شما را سبک‌تر مى‌كند و براى نجات شما، نزديک‌تر است». ⁙ «لولا تَمُدّوا أعيُنَكُم فيها إلى ما مَتَّعَ بِهِ المُترَفونَ، وأضِرّوا فيها بِأَنفُسِكُم ؛ فَإِنَّ ذلِكَ أخَفُّ لِلحِسابِ وأقرَبُ مِنَ النَّجاةِ». 📚 مصباح المتهجّد : ص۶۵۹ ص۷۲۸ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ پنج شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ 🏷ناتوان و پریشان نباشد! 🔅 : ✓ «ـ در سفارش نامه‌اش به مالك اشتر ـ:... بر سرِ هريك از كارهايت رئيسى بگمار كه بزرگىِ كار، او را ناتوان نسازد و بسيارى‌اش، وى را پريشان نكند. هر عيبى كه در منشیان و کاتبان تو باشد و تو از آن بى‌خبر باشى، بر عهده توست». ⁙ «ـ في عَهدِهِ إلى مالِكٍ الأَشتَرِ ـ:...وَ اجعَل لِرَأسِ كُلِّ أمرٍ مِن اُمورِكَ رَأسا مِنهُم لا يَقهَرُهُ كَبيرُها، و لا يَتَشَتَّتُ عَلَيهِ كَثيرُها، و مَهما كانَ في كُتّابِكَ مِن عَيبٍ فَتَغابَيتَ عَنهُ اُلزِمتَهُ». 📚 نهج البلاغه: نامه۵۳ @hadithnet | معارف حدیث