eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
305 ویدیو
263 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. ⇆ واكـنـش دوسـويـه! 💭 زن، بيشتر به محبّت شوهر نياز دارد و مرد، به سپاس‌گزارىِ زن. از اين رو، در صورت عدم ارضاى خواست روحى، و يا واكنش متعارض با آن از سوى زن، علاقه مرد به زن آسيب مى‌بيند، و به تدريج، اين واكنش دوسويه، زنجيرى از گله‌گزارى و دلخورى درونى را پديد مى‌آورد و بنيان خانواده را سست مى‌کند. لذا روايات اسلامى، به شدّتْ زنان را از ناسپاسى لطف و محبّت شوهران نهى كرده‌اند. (ﷺ) : ✧ لا يَنظُرُ اللّهُ إلَى امرَأَةٍ لا تَشكُرُ لِزَوجِها ، وهِيَ لا تَستَغني عَنهُ. (۱) خداوند، به زنى كه از شوهرش سپاس گزارى نمى‌كند، با آن كه از شوهرش بى نياز نيست، نگاه [ با لطف و رحمت] نمى‌كند. : ✧ أيُّمَا امرَأةٍ قالَت لِزَوجِها: «ما رَأيتُ قَطُّ مِن وَجهِكَ خَيرا» فَقَد حَبِطَ عَمَلُها. (۲) هر زنى كه به شوهرش بگويد: «من هرگز از روى تو، خيرى نديده‌ام »، اعمالش بر باد مى‌رود. ₪ مرد به عنوان مسئول رشد و نگهدارى خانواده، مى‌كوشد نيازهاى اساسى خانواده‌اش را تأمين كند. اين، ويژگىِ يك خانواده سالم و متعارف است...، اين وظيفه، چون تكليفى الهى است، پس قابل منّت‌گذارى بر زن هم نيست! ⁜ امّا مشكل از آن جا آغاز مى‌شود كه در شرايط خاص و تنگناهاى مالى، شوهر توانايىِ تأمين خواسته‌هاى زن را ندارد و يا زن، به مقدار نياز بسنده نمى‌كند. ↲ در اين دو حالت، اگر زن بر خواسته‌هاى خود پا ننهد و براى تأمين آنها، به شوهرش فشار بياورد، افزون بر به خشم آوردن خداوند متعال، زمينه ناراحتى شوهر را نيز فراهم مى‌آورد. ا - - - - - ۱) كنز العمّال: ح۴۵۰۸۲ ۲) كتاب من لا يحضره الفقيه : ج٣ ص٤٤٠ ح٤٥٢٤ 📗 تحکیم خانواده از نگاه قرآن و حدیث، ص۴۶۹ •┈┈•❀•┈┈• ▽ آسیب‌های مرتبط با مرد ▿ ⩴ سرای محبت غيرت ورزى نابه جا وظایف مرد در خانواده @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ 🏷از حقوق فرزندان...! 🔅 «حقّ فرزند بر پدرش اين است كه... به او شنا كردن بياموزد». 🔹«حَقُّ الوَلَدِ عَلى والِدِهِ... أن يُعَلِّمَهُ السِّباحَةَ» 📚 ميزان الحكمه، ح ۲۴۳۴ مناسبت امروز: روز تربیت بدنی و ورزش @hadithnet | معارف حدیث
. ▪️إنا لله و إنا الیه راجعون. : صلح و مذاکره در کار نیست یا پیروز می‌شویم یا کربلا رخ می‌دهد. والسلام! @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ 🏷 خـواه آشـكار و خـواه گـم‏نـام! 🔅 : ✓ «زمين از وجود كسى كه حجّت خدا را بر پاى دارد ـ خواه آشكار و به‌‏نام، خواه بيمناك و گم‏نام ـ، خالى نمى‌‏مانَد، تا حجّت‌‏هاى خدا و برهان‏‌هاى او از بين نروند... خداوند به واسطه آنان، حجّت‌‏ها و نشانه‏‌هاى خود را نگه مى‌‏دارد، تا آنان نيز آنها (حجّت‏‌ها و نشانه‏‌ها) را به همتايان خويش بسپارند و در دل‏‌هاى همانندان خود بكارند.». ⁙ «لا تَخلُو الأَرضُ مِن قائِمٍ للّه‏ِِ بِحُجَّةٍ، إمّا ظاهِرا مَشهورا وإِمّا خائِفا مَغمورا، لِئَلاّ تَبطُلَ حُجَجُ اللّه‏ِ و بَيِّناتُهُ...، يَحفَظُ اللّهُ بِهِم حُجَجَهُ وبَيِّناتِهِ، حَتّى يُودِعوها نُظَراءَهُم، ويَزرَعوها في قُلوبِ أشباهِهِم». 📚 نهج البلاغه: حكمت١٤٧ علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ∷ || ⩮ زمـین، خـالـى نـمـى‌مـانـد! ⩮ ⩸ ﴿ وَ یَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَوْ لَا أُنزِلَ عَلَیهِ ءَایةٌ مِن رَبِّهِ إِنَّمَا أنتَ مُنذِرٌ وَ لِکلِّ قَوْمٍ هَادٍ.﴾ (۱) ⁘ آنان که کافر شدند، مى‌گویند: چرا نشانه [و اعجازى] از پروردگارش بر او نازل نشده؟ تو تنها بیم دهنده‌اى و براى هر گروهى، راه‌نمایی است). ✓ این آیه در پاسخ ایرادهاى مشرکان لجباز است که گمان مى‌کردند پیامبر(ص) باید هر خواستۀ نامعقول و بلهوسانۀ آنان را روا دارد. ⪨ یکی از پیام‌های اساسى و بسیار مهم و سرنوشت‌ساز آیه براى امّت اسلام، این است که زمین از حجّت و امام معصوم، خالى نمى‌ماند. امام على علیه السلام فرمود: ✧ اللّٰهُمَّ بَلىٰ، لاتَخلُو الأَرضُ مِن قائِمٍ ‌لِلّهِ بِحُجَّةٍ؛ إمّا ظاهِراً مَشهوراً أو خائِفاً مَغموراً؛ لِئَلّا تَبطُلَ حُجَجُ اللّهِ و بَیِّناتُهُ. (۲) بار خدایا! آرى، زمین را از کسى که حجّت‌هاى خدا را بر پا دارد ـ که یا آشکار و سرشناس‌اند و یا بیمناک و گم‌نام ـ تهى نمی‌کنی، مبادا که حجّت‌ها و برهان‌هاى الهی از بین بروند. ₪ فلسفۀ امامت و رهبرى از نظر قرآن و روایات، پنج حکمت دارد که سه مورد آن، مربوط به زمان ظهور حضرت حجّت علیه السلام است و دو مورد دیگر، مربوط به عصر غیبت‌اند. این حکمت‌ها به اجمال، عبارت‌‌اند از: ⩴ رهبرى اخلاقى ⩴ رهبرى سیاسى ⩴ رهبرى علمى ⩴ رهبرى باطنى ⩴ بقای نظام جهان ا - - - - - ۱) رعد: آیۀ ۷. ۲) نهج البلاغه: حکمت ۱۴۷ 📗 کرائم قرآن در فضایل اهل بیت(ع)، ص۱۴۱ علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ 🏷 امـيـدم را نـمى‌بُـرم! 🔅 : ✓ «خداى من! انبوه نااميدى‌ها را بر خوش گمانى خودم مسلّط نمى‌كنم، و اميدم را از كرامت‌هاى زيبايت نمى‌بُرم». ⁙ «إلهي لَم اُسَلِّط عَلى حُسنِ ظَنّي قُنوطَ الإِياسِ، ولَا انقَطَعَ رَجائي مِن جَميلِ كَرَمِكَ». 📚الإقبال: ج٣ ص ٢٩٥ @hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🗯 روزى كه قضا باشد و روزى كه قضا نيست! ⁙ در صِفّـين، هـر روز، برون مى‌آمد تا ميان دو صف ايستد و آن گاه مى‌گفت: اَيّ يومىّ من الموت اَفِر يومَ لايُقْدَرُ أو يومَ قُدِرْ يومَ لايُقْدَرُ لا أرْهَبُهُ ومِن المقدورِ لاينجى الحَذَرْ ⁘ كدامين روز از مرگ بگريزم؟ ⁘ روزى كه مقدّر نگشته يا روزى كه مقدّر گشته؟ ⁘ روزى كه مرگم مقدّر نباشد از آن نمى‌هراسم . ⁘ و روزى كه مرگ مقدّر شده باشد، ترس و گريز، نجات بخش نيست. ◌ العقد الفريد، ج۱، ص۱۰۱. دانشنامه امیرالمؤمنین علیه‌السلام، ج۶ ص۹۴ •┈❀┈• : ... حماس زنده است و زنده خواهد ماند. باذن الله... @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ 🏷سه چيز بى حساب! 🔅 : ✓ «سه چيز است كه مؤمن براى آنها حسابرسى نمى‌شود: غذايى كه مى‌خورَد، جامه‌اى كه مى‌پوشد و همسر شايسته‌اى كه به او كمك مى‌كند و به واسطه او دامنش را [از گناه،] پاك نگه مى‌دارد». ⁙ «ثَلاثَةُ أشياءَ لا يُحاسَبُ عَلَيهِنَّ المُؤمِنُ: طَعامٌ يَأكُلُهُ، وثَوبٌ يَلبَسُهُ، وزَوجَةٌ صالِحَةٌ تُعاوِنُهُ ويَحصِنُ بِها فَرجَهُ». 📚الكافی: ج٦ ص٢٨٠ ح٢ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ 🏷ادب نیکوی الهی! 🔅 «در حالى كه در واقع، از كمترين مال برخوردار هستيد، در ظاهر، بهترين حال را از خود نشان دهيد، كه خداوند متعال، بندگان باايمانش را [ اين گونه ] نيكو ادب كرده است». 🔹«كونوا أقَلَّ ما تَكونونَ فِي الباطِنِ أموالاً، أحسَنَ ما تَكونونَ فِي الظّاهِرِ أحوالاً، فَإِنَّ اللّهَ تَعالى أدَّبَ عِبادَهُ المُؤمِنينَ أدَبا حَسَنا» 📚 مطالب السؤول: ج١ ص٢٣٠ @hadithnet | معارف حدیث
. | | ⫸ آیا کسی که چنین کالایی دارد، نادار است؟! 🪶 شیخ طوسی در کتاب الأمالی از نقل می‌کند که: ⩵ مردی نزد سرورمان امام صادق علیه‌السلام آمد و از ناداری شِکوه کرد. امام علیه السلام فرمود: ✧ «چنان نیست که تو می‌گویی و به نظر من تو فقیر نیستی». مرد گفت: سرورم! به خدا قسم که خوراک شب خود را هم ندارم. و نمونه‌هایی از ناداری خود را برشمرد؛ امّا پیوسته گفتۀ او را تکذیب می‌کرد، تا آن جا که به او فرمود: ✧ «به من بگو اگر صد دینار به تو بدهند تا از ما بیزاری بجویی، آن را می‌ستانی؟». گفت: نه. امام علیه السلام مبلغ را به هزار دینار رسانید و آن مرد هر بار سوگند می‌خورد که این کار را نخواهد کرد. سپس امام علیه السلام به او فرمود: ✧ «کسی که چنین کالایی دارد و آن را با این قیمت نمی‌فروشد، آیا نادار است؟». 📚 الأمالی، طوسی، ص۲۹۸ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ 🏷برنامه ريزى و سیاست! 🔅 «نشانه سياستِ درست ، برنامه ريزى صحيح و پرهيز از ريخت و پاش است». 🔹«حُسنُ التَّدبيرِ وتَجَنُّبُ التَّبذيرِ مِن حُسنِ السِّياسَةِ» 📚 غرر الحكم : ح ٤٨٢١ مناسبت امروز: روز آمار و برنامه ریزی @hadithnet | معارف حدیث
. ⁜ محصولِ آفـت گـرفتـه! ✍️ برای این ‌که زندگی موفّقی داشته باشیم و از آن لذّت ببریم، باید از تدبیر یا مهارت استفاده از منابع، برخوردار باشیم. ₪ سامان زندگی در تدبیر است. : ✧ صَلاحُ العَیشِ التَّدبیرُ (۱) و قوام زندگی، در تدبیر است. ✧ قِوامُ العَیشِ حُسنُ التَّقدیرِ ومِلاکهُ حُسنُ التَّدبیرِ (۲) ⁙ اگر عنصر تدبیر را از زندگی برگیریم، همانند محصول ارزشمندی است که آفت گرفته باشد! ✧ آفَة المَعاشِ سوءُ التَّدبیرِ (۳) ◳ بر اساس روایات، فراوانی دارایی و امکانات، زندگی را نمی‌چرخاند. این، هنر تدبیر و مدیریت است که به زندگی سامان می‌دهد. این، یک اصل مهم است که بد‌تدبیر کردن، کلید فقر است. سُوءُ التَّدبیرِ مِفتاحُ الفَقرِ (۴) ↲ به همین جهت، پیامبر اسلامصلی الله علیه و آله تهدید نگران کننده برای آیندۀ امّت اسلامی را «سوء تدبیر» می‌داند. ✧ ما أخافُ عَلی‌ اُمَّتِی الفَقرَ، ولکنَ أخافُ عَلَیهِم سوءَ التَّدبیرِ (۵) 🗯 امام علی‌علیه السلام وقتی مهارت‌های زندگی را به فرزند خود آموزش می‌دهد، از اقتصاد زندگی نیز سخن می‌گوید. ایشان به امام حسن‌علیه السلام می‌فرماید: ✧ حُسنُ التَّدبیرِ مَعَ الکفافِ، أکفی‌ لَک مِنَ الکثیرِ مَعَ الإِسرافِ. (۶) خوب تدبیر کردن همراه با روزیِ به‌اندازه، برای تو کارآمدتر از روزیِ فراوان همراه با اسراف است. ا - - - - - ۱) غرر الحکم، ح‌۸۰۸۲ ۲) غرر الحکم، ح‌۸۰۸۴ ۳) غرر الحکم، ح‌۸۰۸۷ ۴) غرر الحکم، ح‌۸۰۹۰ ۵) عوالی اللآلی، ج‌۴، ص‌۳۹ ۶)تحف العقول، ص‌۷۹ 📚 ، الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا، ص۴۴۲ @hadithnet | معارف حدیث