.
⇆ واكـنـش دوسـويـه!
💭 زن، بيشتر به محبّت شوهر نياز دارد و مرد، به سپاسگزارىِ زن.
از اين رو، در صورت عدم ارضاى خواست روحى، و يا واكنش متعارض با آن از سوى زن، علاقه مرد به زن آسيب مىبيند، و به تدريج، اين واكنش دوسويه، زنجيرى از گلهگزارى و دلخورى درونى را پديد مىآورد و بنيان خانواده را سست مىکند.
لذا روايات اسلامى، به شدّتْ زنان را از ناسپاسى لطف و محبّت شوهران نهى كردهاند.
#پیامبر_اکرم (ﷺ) :
✧ لا يَنظُرُ اللّهُ إلَى امرَأَةٍ لا تَشكُرُ لِزَوجِها ، وهِيَ لا تَستَغني عَنهُ. (۱)
خداوند، به زنى كه از شوهرش سپاس گزارى نمىكند، با آن كه از شوهرش بى نياز نيست، نگاه [ با لطف و رحمت] نمىكند.
#امام_صادق_علیه_السلام :
✧ أيُّمَا امرَأةٍ قالَت لِزَوجِها: «ما رَأيتُ قَطُّ مِن وَجهِكَ خَيرا» فَقَد حَبِطَ عَمَلُها. (۲)
هر زنى كه به شوهرش بگويد: «من هرگز از روى تو، خيرى نديدهام »، اعمالش بر باد مىرود.
₪ مرد به عنوان مسئول رشد و نگهدارى خانواده، مىكوشد نيازهاى اساسى خانوادهاش را تأمين كند. اين، ويژگىِ يك خانواده سالم و متعارف است...، اين وظيفه، چون تكليفى الهى است، پس قابل منّتگذارى بر زن هم نيست!
⁜ امّا مشكل از آن جا آغاز مىشود كه در شرايط خاص و تنگناهاى مالى، شوهر توانايىِ تأمين خواستههاى زن را ندارد و يا زن، به مقدار نياز بسنده نمىكند.
↲ در اين دو حالت، اگر زن بر خواستههاى خود پا ننهد و براى تأمين آنها، به شوهرش فشار بياورد، افزون بر به خشم آوردن خداوند متعال، زمينه ناراحتى شوهر را نيز فراهم مىآورد.
ا - - - - -
۱) كنز العمّال: ح۴۵۰۸۲
۲) كتاب من لا يحضره الفقيه : ج٣ ص٤٤٠ ح٤٥٢٤
📗 تحکیم خانواده از نگاه قرآن و حدیث، ص۴۶۹
•┈┈•❀•┈┈•
▽ آسیبهای مرتبط با مرد ▿
⩴ سرای محبت
⩴ غيرت ورزى نابه جا
⩴ وظایف مرد در خانواده
#خانواده
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
💠 #حديث_روز پنج شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳
🏷از حقوق فرزندان...!
🔅 #پیامبر_اکرم_ص
«حقّ فرزند بر پدرش اين است كه... به او شنا كردن بياموزد».
🔹«حَقُّ الوَلَدِ عَلى والِدِهِ... أن يُعَلِّمَهُ السِّباحَةَ»
📚 ميزان الحكمه، ح ۲۴۳۴
مناسبت امروز: روز تربیت بدنی و ورزش
@hadithnet | معارف حدیث
.
▪️إنا لله و إنا الیه راجعون.
#شهید_یحیی_السنوار:
صلح و مذاکره در کار نیست یا پیروز میشویم یا کربلا رخ میدهد. والسلام!
#اذا_غاب_سید_قام_سید
#یحیی_سنوار
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
✧ #حديث_روز جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
🏷 خـواه آشـكار و خـواه گـمنـام!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
✓ «زمين از وجود كسى كه حجّت خدا را بر پاى دارد ـ خواه آشكار و بهنام، خواه بيمناك و گمنام ـ، خالى نمىمانَد، تا حجّتهاى خدا و برهانهاى او از بين نروند... خداوند به واسطه آنان، حجّتها و نشانههاى خود را نگه مىدارد، تا آنان نيز آنها (حجّتها و نشانهها) را به همتايان خويش بسپارند و در دلهاى همانندان خود بكارند.».
⁙ «لا تَخلُو الأَرضُ مِن قائِمٍ للّهِِ بِحُجَّةٍ، إمّا ظاهِرا مَشهورا وإِمّا خائِفا مَغمورا، لِئَلاّ تَبطُلَ حُجَجُ اللّهِ و بَيِّناتُهُ...، يَحفَظُ اللّهُ بِهِم حُجَجَهُ وبَيِّناتِهِ، حَتّى يُودِعوها نُظَراءَهُم، ويَزرَعوها في قُلوبِ أشباهِهِم».
📚 نهج البلاغه: حكمت١٤٧
#امام_زمان علیهالسلام
@hadithnet | معارف حدیث
.
∷ |#حدیث_انتظار|
⩮ زمـین، خـالـى نـمـىمـانـد! ⩮
⩸ ﴿ وَ یَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَوْ لَا أُنزِلَ عَلَیهِ ءَایةٌ مِن رَبِّهِ إِنَّمَا أنتَ مُنذِرٌ وَ لِکلِّ قَوْمٍ هَادٍ.﴾ (۱)
⁘ آنان که کافر شدند، مىگویند: چرا نشانه [و اعجازى] از پروردگارش بر او نازل نشده؟ تو تنها بیم دهندهاى و براى هر گروهى، راهنمایی است).
✓ این آیه در پاسخ ایرادهاى مشرکان لجباز است که گمان مىکردند پیامبر(ص) باید هر خواستۀ نامعقول و بلهوسانۀ آنان را روا دارد.
⪨ یکی از پیامهای اساسى و بسیار مهم و سرنوشتساز آیه براى امّت اسلام، این است که زمین از حجّت و امام معصوم، خالى نمىماند.
امام على علیه السلام فرمود:
✧ اللّٰهُمَّ بَلىٰ، لاتَخلُو الأَرضُ مِن قائِمٍ لِلّهِ بِحُجَّةٍ؛ إمّا ظاهِراً مَشهوراً أو خائِفاً مَغموراً؛ لِئَلّا تَبطُلَ حُجَجُ اللّهِ و بَیِّناتُهُ. (۲)
بار خدایا! آرى، زمین را از کسى که حجّتهاى خدا را بر پا دارد ـ که یا آشکار و سرشناساند و یا بیمناک و گمنام ـ تهى نمیکنی، مبادا که حجّتها و برهانهاى الهی از بین بروند.
₪ فلسفۀ امامت و رهبرى از نظر قرآن و روایات، پنج حکمت دارد که سه مورد آن، مربوط به زمان ظهور حضرت حجّت علیه السلام است و دو مورد دیگر، مربوط به عصر غیبتاند.
این حکمتها به اجمال، عبارتاند از:
⩴ رهبرى اخلاقى
⩴ رهبرى سیاسى
⩴ رهبرى علمى
⩴ رهبرى باطنى
⩴ بقای نظام جهان
ا - - - - -
۱) رعد: آیۀ ۷.
۲) نهج البلاغه: حکمت ۱۴۷
📗 کرائم قرآن در فضایل اهل بیت(ع)، ص۱۴۱
#امام_زمان علیهالسلام
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
✧ #حديث_روز شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳
🏷 امـيـدم را نـمىبُـرم!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
✓ «خداى من! انبوه نااميدىها را بر خوش گمانى خودم مسلّط نمىكنم، و اميدم را از كرامتهاى زيبايت نمىبُرم».
⁙ «إلهي لَم اُسَلِّط عَلى حُسنِ ظَنّي قُنوطَ الإِياسِ، ولَا انقَطَعَ رَجائي مِن جَميلِ كَرَمِكَ».
📚الإقبال: ج٣ ص ٢٩٥
@hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🗯 روزى كه قضا باشد و روزى كه قضا نيست!
⁙ در صِفّـين، هـر روز، #امام_علی_علیه_السلام برون مىآمد تا ميان دو صف ايستد و آن گاه مىگفت:
اَيّ يومىّ من الموت اَفِر يومَ لايُقْدَرُ أو يومَ قُدِرْ
يومَ لايُقْدَرُ لا أرْهَبُهُ ومِن المقدورِ لاينجى الحَذَرْ
⁘ كدامين روز از مرگ بگريزم؟
⁘ روزى كه مقدّر نگشته يا روزى كه مقدّر گشته؟
⁘ روزى كه مرگم مقدّر نباشد از آن نمىهراسم .
⁘ و روزى كه مرگ مقدّر شده باشد، ترس و گريز، نجات بخش نيست.
◌ العقد الفريد، ج۱، ص۱۰۱. دانشنامه امیرالمؤمنین علیهالسلام، ج۶ ص۹۴
•┈❀┈•
#رهبر_معظم_انقلاب :
... حماس زنده است و زنده خواهد ماند. باذن الله...
#یحیی_سنوار
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
✧ #حديث_روز یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳
🏷سه چيز بى حساب!
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
✓ «سه چيز است كه مؤمن براى آنها حسابرسى نمىشود: غذايى كه مىخورَد، جامهاى كه مىپوشد و همسر شايستهاى كه به او كمك مىكند و به واسطه او دامنش را [از گناه،] پاك نگه مىدارد».
⁙ «ثَلاثَةُ أشياءَ لا يُحاسَبُ عَلَيهِنَّ المُؤمِنُ: طَعامٌ يَأكُلُهُ، وثَوبٌ يَلبَسُهُ، وزَوجَةٌ صالِحَةٌ تُعاوِنُهُ ويَحصِنُ بِها فَرجَهُ».
📚الكافی: ج٦ ص٢٨٠ ح٢
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
💠 #حديث_روز دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳
🏷ادب نیکوی الهی!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام
«در حالى كه در واقع، از كمترين مال برخوردار هستيد، در ظاهر، بهترين حال را از خود نشان دهيد، كه خداوند متعال، بندگان باايمانش را [ اين گونه ] نيكو ادب كرده است».
🔹«كونوا أقَلَّ ما تَكونونَ فِي الباطِنِ أموالاً، أحسَنَ ما تَكونونَ فِي الظّاهِرِ أحوالاً، فَإِنَّ اللّهَ تَعالى أدَّبَ عِبادَهُ المُؤمِنينَ أدَبا حَسَنا»
📚 مطالب السؤول: ج١ ص٢٣٠
@hadithnet | معارف حدیث
.
| #احادیث_داستانی |
⫸ آیا کسی که چنین کالایی دارد، نادار است؟!
🪶 شیخ طوسی در کتاب الأمالی از #امام_کاظم_علیه_السلام نقل میکند که:
⩵ مردی نزد سرورمان امام صادق علیهالسلام آمد و از ناداری شِکوه کرد. امام علیه السلام فرمود:
✧ «چنان نیست که تو میگویی و به نظر من تو فقیر نیستی».
مرد گفت: سرورم! به خدا قسم که خوراک شب خود را هم ندارم.
و نمونههایی از ناداری خود را برشمرد؛
امّا #امام_صادق_علیه_السلام پیوسته گفتۀ او را تکذیب میکرد، تا آن جا که به او فرمود:
✧ «به من بگو اگر صد دینار به تو بدهند تا از ما بیزاری بجویی، آن را میستانی؟».
گفت: نه. امام علیه السلام مبلغ را به هزار دینار رسانید و آن مرد هر بار سوگند میخورد که این کار را نخواهد کرد.
سپس امام علیه السلام به او فرمود:
✧ «کسی که چنین کالایی دارد و آن را با این قیمت نمیفروشد، آیا نادار است؟».
📚 الأمالی، طوسی، ص۲۹۸
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
💠 #حديث_روز سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
🏷برنامه ريزى و سیاست!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام
«نشانه سياستِ درست ، برنامه ريزى صحيح و پرهيز از ريخت و پاش است».
🔹«حُسنُ التَّدبيرِ وتَجَنُّبُ التَّبذيرِ مِن حُسنِ السِّياسَةِ»
📚 غرر الحكم : ح ٤٨٢١
مناسبت امروز: روز آمار و برنامه ریزی
@hadithnet | معارف حدیث
.
⁜ محصولِ آفـت گـرفتـه!
✍️ برای این که زندگی موفّقی داشته باشیم و از آن لذّت ببریم، باید از تدبیر یا مهارت استفاده از منابع، برخوردار باشیم.
₪ سامان زندگی در تدبیر است.
#امام_علی_علیه_السلام :
✧ صَلاحُ العَیشِ التَّدبیرُ (۱)
و قوام زندگی، در تدبیر است.
✧ قِوامُ العَیشِ حُسنُ التَّقدیرِ ومِلاکهُ حُسنُ التَّدبیرِ (۲)
⁙ اگر عنصر تدبیر را از زندگی برگیریم، همانند محصول ارزشمندی است که آفت گرفته باشد!
✧ آفَة المَعاشِ سوءُ التَّدبیرِ (۳)
◳ بر اساس روایات، فراوانی دارایی و امکانات، زندگی را نمیچرخاند. این، هنر تدبیر و مدیریت است که به زندگی سامان میدهد. این، یک اصل مهم است که بدتدبیر کردن، کلید فقر است.
سُوءُ التَّدبیرِ مِفتاحُ الفَقرِ (۴)
↲ به همین جهت، پیامبر اسلامصلی الله علیه و آله تهدید نگران کننده برای آیندۀ امّت اسلامی را «سوء تدبیر» میداند.
✧ ما أخافُ عَلی اُمَّتِی الفَقرَ، ولکنَ أخافُ عَلَیهِم سوءَ التَّدبیرِ (۵)
🗯 امام علیعلیه السلام وقتی مهارتهای زندگی را به فرزند خود آموزش میدهد، از اقتصاد زندگی نیز سخن میگوید.
ایشان به امام حسنعلیه السلام میفرماید:
✧ حُسنُ التَّدبیرِ مَعَ الکفافِ، أکفی لَک مِنَ الکثیرِ مَعَ الإِسرافِ. (۶)
خوب تدبیر کردن همراه با روزیِ بهاندازه، برای تو کارآمدتر از روزیِ فراوان همراه با اسراف است.
ا - - - - -
۱) غرر الحکم، ح۸۰۸۲ ۲) غرر الحکم، ح۸۰۸۴
۳) غرر الحکم، ح۸۰۸۷ ۴) غرر الحکم، ح۸۰۹۰
۵) عوالی اللآلی، ج۴، ص۳۹ ۶)تحف العقول، ص۷۹
📚 #عباس_پسندیده ، الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا، ص۴۴۲
@hadithnet | معارف حدیث