eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.9هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
397 ویدیو
288 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. ◎ از مشـرکان کـمـک نـمى‌گـیریـم! ▣ در یک رویارویی دو طرفه، هر‌کس به دنبال منافع خویش است. همان‌گونه که از دشمن نباید انتظار خیرخواهی داشت، همچنین نباید توقّع یاری و کمک از او داشت. روشن است که هرچه دشمن از نیاز و ضعف ما آگاه‌تر شود، صدمه‌زدن برایش راحت‌تر خواهد شد! در مقابله با دشمن نیز نباید از هم‌پیمانان دشمن کمک خواست که این به نوعی دور شدن از خواسته‌هاست. ✓ می‌فرمایند: ✧ مَنِ استَعانَ بِعَدُوِّهِ عَلى حاجَتِهِ إِزدادَ بُعداً مِنها. ⁙ آن‌ کس که براى انجام یافتن خواستۀ خود از دشمن خویش کمک بخواهد، از آن دورتر مى‌شود. . غرر الحکم: ح ۸۹۸۴. ▦ خبیب _ یکی از یاران (ﷺ) خاطره‌ای از زمان کافر بودنش دارد. او می‌گوید: پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله به یکى از جنگ‌هایش مى‌رفت که من و مرد دیگرى که هنوز مسلمان نشده بودیم، به حضورش رسیدیم و گفتیم: ما حیا مى‌کنیم که قوممان به سوى جنگى برود و ما حضور نیابیم. بدین‌سان آمادگی همراهی خودمان را با پیامبر صلی الله علیه و اله اعلام کردیم. پیامبر صلی الله علیه و اله فرمود: ✧«آیا اسلام آورده‌اید؟». گفتیم: «نه». فرمود: ✧ «ما براى پیکار با مشرکان، از مشرکان کمک نمى‌گیریم». . السنن الکبرى: ج ۹ ص ۶۴ ح ۱۷۸۷۹ ، آبشار معرفت، ص۱۳۵ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۳ 🏷غافل فریب خورده! 🔅 «فريب خوردن كامل، در غافل ماندن از دشمن است». 🔹«جِماعُ الغُرورِ في الاِستِنامَةِ إلَى العَدُوِّ» 📚 غرر الحكم : ح ٤٧٧٥ مناسبت امروز: روز دانش آموز ، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی  @hadithnet | معارف حدیث
غلامعلی،‌احمداستفاده از غفلت ها.mp3
زمان: حجم: 1.49M
•┈┈• 💠 | | صوتی 🎧 ☆ استكبار و اهداف شومش... استـفـاده از غفـلت‌ها و حـركت تـدريـجی! 🔅 : ✓ از او حذر كن كه او شيطان است؛ از پيش رو و پشت سر و چپ و راست، نزد آدمى مى‌آيد تا در غفلتش بر وى يورش برد و در بى خبرى‌اش او را از ميان بردارد . ◳ ...فَاحذرَهُ فَإِنَّما هُوَ الشَّيطانُ؛ يَأتِي المرَءَ مِن بَينِ يَديَهِ ومِن خَلفِهِ، وعَن يَمينِهِ وَعن شِمالِهِ، لِيَقتَحِمَ غَفلَتَهُ ويَستَلِبَ غِرَّتَهُ . ، نامه۴۴ 🎤 استاد ،⏱ ۱۲ دقیقه •┈┈•❀•┈┈• 🌐 هجوم همه جانبه! 🌐 لـجـاجـت! @hadithnet | معارف حدیث
. ⪼ پایان دهنده مستـکبـرین ⪻ ﴿ وَ الَّذِینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ یعْبُدُوهَا وَ أَنَابُوا إِلَى اللّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى﴾ ⁛ و آنان كه از پرستش طاغوت دورى كرده‌اند و به سوى خدا باز گشته‌اند، آنان را مژده باد. ◌ الزمر: ۱۷ ┈┈❀┈┈ (ﷺ) : ✓ هنگامى كه خداى عزّ و جلّ بخواهد اسلام را دوباره عزّت دهد، هر متكبّرى را در هم مى‌كوبد و او بر آنچه بخواهد، تواناست و مى‌تواند امّت را از پس تباهى، به سامان آورد. ... اگر از دنيا جز يك روز باقى نمانده باشد، خداوند، آن روز را چنان‌طولانى مى‌كند تا مردى از خاندان من به حكومت رسد و جنگ‌ها به دست او اتّفاق مى‌افتند و اسلام، چيره مى‌شود. [خداوند ]خلف وعده نمى‌كند و او حسابرسى سريع است» . : ✓ خداوند، محمّد صلى الله علیه و آله را به حق برانگیخت تا بندگانش را از عبادت بت‌ها به سوى عبادت خود بیرون كشاند و از طاعت شیطان به طاعت خویش در آورد، با قرآنى كه آن را آشكار و استوار نمود تا بندگان در آن هنگام كه پروردگارشان را نمى شناختند، بشناسندش و به وجود او كه انكارش مى‌كردند، اعتراف كنند و هستى او را كه باور نمى‌كردند، اثبات نمایند. ✧ فبَعَثَ اللّهُ محمّدا صلى الله علیه و آله بالحَقِّ، لیخرِجَ عِبادَهُ مِن عِبادَةِ الأوثانِ إلى عِبادَتِهِ، و مِن طاعَةِ الشَّیطانِ إلى طاعَتِهِ، بقُرآنٍ قد بَینَهُ و أحكَمَهُ، لِیعلَمَ العِبادُ رَبَّهُم إذ جَهِلوهُ، و لیقِرُّوا بهِ بعدَ إذ جَحَدوهُ، و لیثبِتوهُ بعدَ إذ أنكَروهُ. ◌ نهج‌البلاغه: خطبه۱۴۷ ┈┈❀┈┈ 🌐 ویـژه‌نـامـه استـکبـار @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۳ 🏷بهای جان توست! 🔅 «اى مؤمن! اين دانش و ادب، بهاى جان توست. پس در آموختن آن دو بكوش كه هر چه بر دانش و ادبت افزوده شود، بر قدر و قيمت تو افزوده مى‌شود. با دانش است كه به پروردگارت راه مى‌يابى و با ادب است كه به پروردگارت خوش خدمت مى‌كنى و با ادب در خدمت‌گزارى است كه بنده سزاوار ولايت و قرب او مى‌شود. پس [اين]نصيحت را بپذير تا از عذاب بِرَهى». 🔹«يا مُؤمِنُ، إنَّ هذَا العِلمَ وَالأَدَبَ ثَمَنُ نَفسِكَ فَاجتَهِد في تَعَلُّمِهِما فَما يَزيدُ مِن عِلمِكَ وأدَبِكَ يَزيدُ في ثَمَنِكَ وقَدرِكَ؛ فَإِنَّ بِالعِلمِ تَهتَدي إلى رَبِّكَ وبِالأَدَبِ تُحسِنُ خِدمَةَ رَبِّكَ وبِأَدَبِ الخِدمَةِ يَستَوجِبُ العَبدُ وَلايَتَهُ وقُربَهُ، فَاقبَلِ النَّصيحَةَ كَي تَنجُوَ مِنَ العَذابِ .» 📚 مشكاة الأنوار: ص ٢٣٩ ح ٦٨٩ مناسبت امروز: روز فرهنگ عمومی @hadithnet | معارف حدیث
. ⁜ بـدون هـيچ‌گـونـه نـگرانـى!! ⁜ ₪ فرد بى‌حيا، از انجام دادن فعل قبيح، شرم نمى‌كند. بى حيايى، يعنى مبادرت به كار قبيح در حضور ديگران، بدون هيچ‌گونه نگرانى!. برخى افراد، هيچ باكى ندارند كه مردم، آنان را در حال بدكارگى ببينند. مى‌فرمايد: ✧ «شر الناس من لايبالى أن يراه الناس مسيئا؛ (۱) بدترينِ مردم، كسى است كه باكى ندارد مردم، او را در حال انجام دادن كار زشت ببينند» . ويژگى فرد بى‌حيا، « لئامت (پستى) » است. بى‌حيايى و پرده‌درى، جز از افراد پَست برنمى‌آيد. فرد پَست، هيچ حرمتى را نگه نمى‌دارد و حضور هيچ ناظرى را محترم نمى‌شمرد. كسى كه از حرمت و كرامت نفس برخوردار باشد، حرمت ديگران را پاس مى‌دارد. در فرهنگ اسلام، ميان كرامت نفس و ضدّ ارزش ها رابطه معكوس وجود دارد. اگر كرامت نفس وجود داشته باشد، همه قبيح‌ها نزد فرد، خوار و پست مى‌گردد. كسى كه داراى نفسى خوار و پست باشد، هيچ حريمى را پاس نمى‌دارد و هيچ حرمتى را نگه نمى‌دارد . امام على عليه السلام : ✧ اللَّئيمُ لايَستَحيي. (۲) فرومايه، شرم ندارد . ⪣ رضايت از كار ناشايست، ويژه افراد بى‌حياست. اينان، نه تنها از آنچه كرده‌اند و مى‌كنند، متأثّر و شرمنده نمى‌شوند، بلكه نسبت به آن، راضى‌اند. به همين جهت، در احاديث، رضايت از گناه، بزرگ تر از خودِ گناه دانسته شده است. علیه‌السلام : ✧ «بپرهيز از خرسندشدن به گناه؛ چرا كه اين كار، بزرگتر از انجام دادن گناه است» . إيّاك والرضا بالذنب؛ فإنّه أعظم من ركوبه؛ (۳) ا - - - - - ۱) غررالحكم، ح۵۷۰۲ ۲) غررالحكم ودررالكلم ، ح ۱۰۵۳ ۳) أعلام الدين، ص۲۹۹ 📗 پژوهشی در فرهنگ حیا، ص۳۳۴ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ 🏷 زمان حمله! 🔅 «پيش از توانمندى، بر دشمن يورش مَبَر». 🔹«لا تُوقِع بِالعَدُوِّ قَبلَ القُدرَةِ» 📚 غرر الحكم : ١٠٢٥٨ @hadithnet | معارف حدیث
. | | 🌙 كلوخ انداز را پاداش سنگ است. (۱) ↲ نظير سخن : ⁘ سنگ را همانجا باز گردانيد كه از آن جا آمده است؛ زيرا بدى را جز بدى، نمى‌راند. ✧ رُدُّوا الحَجَرَ مِن حَيثُ جاءَ فَإنَّ الشَّرَّ لا يَدفَعُهُ إلاَّ الشَّرُّ؛ (۲) ▫️ « دشمنانى كه با تمام قوا به مسلمانان حمله مى‌كنند جز با مقابله به مثل دست از شيطنت خود برنمى‌دارند. آنجا كه دشمن خيره سر از عفو و گذشت سوء استفاده مى‌كند و بر خيره سرى خود مى‌افزايد دستور، مقابله به مثل است نه عفو و گذشت و پاسخ دادن بدى با نيكى!». ا - - - - - ۱) امثال و حكم، ج۳ ، ص۱۲۳۱ ۲) ، حكمت ۳۱۴ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۳ 🏷رفاه خانواده! 🔅 «برخوردار از نعمت، بايد خانواده اش را در رفاه قرار بدهد». 🔹«صاحِبُ النِّعمَةِ يَجِبُ عَلَيهِ التَّوسِعَةُ عَلى عِيالِهِ» 📚 الكافي : ج ٤ ص ١١ ح  @hadithnet | معارف حدیث
8.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 💕 با یـک سـلام، زائـر امام رئوف شـویـم ⨳ روز زیارتی 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ. ⁘ خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. ═❖═ ✧ امام رضا علیه‌السلام : ✓ « كسى كه از مردمان منعم سپاسگزارى ننمايد، مانند اين است كه از خداوند بزرگ در برابر الطاف و مراحم او شكرگزارى نكرده است ». ◃«من لم يشكر المنعم من المخلوقين لم يشكر اللّه عزّوجلّ». ◌ عيون أخبار الرضا، ج۱، ص۲۷ @hadithnet | معارف حدیث
. ⪣ تـوسعـه در مـصـرف یـا درآمـد؟! ⫺ بر اساس الگوی مصرف، منطبق بر آموزه‌های دینی، حد کفاف افراد حدی از درآمد و مصرف است که آنان با داشتن چنین شرایطی از فقر مطلق و نسبی خارج شده‌ و تمام نیازهای ضروری و متعارف آنان برآورده می‌شود. در واقع، حد کفاف، وضعیت مطلوب مصرف از منظر اسلامی است. ◱ الگوی مصرف اسلامی، اقتضا دارد تا افراد مجاز باشند از درآمدهای خود در حد کفاف بهره‌مند شوند و برای اشخاصی که واجب‌النفقه آنان هستند نیز در همین حد هزینه نمایند. ◲ در روایات، مصرف بیش از حد کفاف مصداق اسراف دانسته شده و مورد نهی قرار گرفته است. روایات و آموزه‌های دینی با تبیین مفهوم کفاف و توسعه در مصرف، اثبات می‌کند که مقصود از توسعه در مصرف، همان حد کفاف است. ◁ حد مصرف توسعه _ که در برخی روایات بر آن تأکید شده تا هر کسی برای افراد واجب‌النفقه خود فراهم کند _ همان حد کفاف است، نه بیش از آن. ⁜ البته آنچه گفته شد، در باره حد مصرف است، نه حد درآمد از راه مشروع و ناشی از کار و تلاش افراد! بنا بر این، اگر افراد برای کسب درآمد، بیش از حد کفاف خود تلاش کنند، تلاش آنان امر مطلوبی است. اگر تلاش آنان به قصد قربت و برای درآمد بیشتر از حد کفاف خود و برای تأمین مخارج سایر نیازمندان باشد، امر مستحبی است و به چنین تلاشی ثواب هم تعلق می‌گیرد. (ﷺ) : ✧ اللهم ارزق محمداً و آل محمد و من احبّ محمداً و آلَ محمد العفاف و الکفاف؛ ◌ پروردگارا، به محمد و آل او و کسی که آنان را دوست دارد، به مقدار عفاف و کفاف روزی بده. الکافی، ج۲، ص۱۴۰، ح۳. 📜 رابطه کفاف و توسعه در مصرف بر اساس روایات اسلامی @hadithnet | معارف حدیث
8.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 ༺ کـوثـر به ظـهور گوهـری آوردست ༻ ༺ زهـرای بـتـول دخـتـری آوردسـت ༻ ༺ تـا در غـم کربـلا کـند مادریـش ༻ ༺ از بهر حسین خواهری آوردست ༻ 🌐 ویـژه نـامـه 🌐 عظمت زنانه، عزت مجاهدانه ⩴ معرفی و دانلود کتاب ⩴ مُـحَـدثّـهٔ بـی واسـطـه! ⩴ برخی از القاب حضرت 📜 مـقـالـه◊ روابط عاطفی حضرت و امام حسین علیهماالسلام ◊ ما رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا ◊ ولایت مداری حضرت ◊ شخصیت و فضایل و اوصاف حضرت 📘 معرفی کتاب⩮ و این‌گونه است زینب ⩮ كتاب‌شناسی حضرت : ارزش و عظمت زینب کبری، به خاطر موضع و حرکت عظیم انسانی و اسلامی او بر اساس تکلیف الهی است. کار او، تصمیم او، نوع حرکت او، به او این‌طور عظمت بخشید. هر کس چنین کاری بکند، ولو دختر امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) هم نباشد، عظمت پیدا می کند. بخش عمده‌ی این عظمت از این‌جاست که اولاً موقعیت را شناخت؛ هم موقعیت قبل از رفتن امام حسین (علیه‌السّلام) به کربلا، هم موقعیت لحظات بحرانی روز عاشورا، هم موقعیت حوادث کشنده‌ی بعد از شهادت امام حسین را؛ و ثانیاً طبق هر موقعیت، یک انتخاب کرد. این انتخاب‌ها زینب را ساخت. سلام‌الله‌علیها @hadithnet | معارف حدیث