eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.4هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
281 ویدیو
258 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. ﷽؛ 💠 جمعه ۷ خرداد ۱۴۰۰ 🏷 صفات پيشواى حق 🔅 : 🔸 «ـ در توصيف پيشواى حق ـ : مى‌دانيد كه شايسته نيست : ▫️ بخيل، بر ناموس، جان ها، غنيمت‌ها، احكام و پيشوايىِ مسلمانان، ولايت يابد تا در مال‌هاى آنان، حريص گردد ؛ ▫️ و نه نادان، تا به نادانى خويش، مسلمانان را به گمراهى بَرَد؛ ▫️ و نه ستمكار، تا به ستم، عطاى آنان را بِبُرد؛ ▫️ و نه بى عدالت در تقسيم مال، تا به گروهى ببخشد و گروهى را محروم سازد؛ ▫️ و نه آن كه به خاطرِ حكم كردن، رشوه ستانَد، تا حقوق را پايمال كند و آن را چنان كه بايد، نرساند؛ ▫️ و نه آن كه سنّت را ضايع سازد و امّت را به هلاكت در اندازد» . 🔹 «لا يَنبَغي أن يَكونَ الوالي عَلَى الفُروجِ وَالدِّماءِ وَالمَغانِمِ وَالأَحكامِ وإمامَةِ المُسلِمينَ البَخيلَ؛ فَتَكونَ في أموالِهِم نَهمَتُهُ ولَا الجاهِلَ؛ فَيُضِلَّهُم بِجَهلِهِ ولَا الجافِيَ؛ فَيَقطَعَهُم بِجَفائِهِ، ولَا الحائِفَ لِلدُّوَلِ؛ فَيَتَّخِذَ قَوما دونَ قَومٍ ولَا المُرتَشِيَ فِي الحُكمِ؛ فَيذَهَبَ بِالحُقوقِ، ويَقِفَ بِها دُونَ المَقاطِعِ ولَا المُعَطِّلُ لِلسُّنَّةِ؛ فَيُهلِكَ الاُمَّةَ» . 📚 نهج البلاغه : خطبه ١٣١ •❀• ذکر امروز :اللّهم صَلِّ علی محمدٍ و آلِ محمد و عَجِّل فَرَجَهُم(۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | | 💢 و استمرار خلافت الهی در نهج البلاغه در بحث ضرورت وجود حجت در عالم، بر خلافت الهی در زمين تاکید شده است. در اين باره ‌می فرمايد: 🔅 آري خداوندا، زمين هيچ گاه از حجت الهی كه براي خدا با برهان روشن قيام كند، خالي نيست، يا آشكار و شناخته شده است، يا بيمناك و پنهان، تا حجت خدا باطل نشود و نشانه هايش از ميان نروند، ▫️تعدادشان چقدر است؟ و در كجا هستند؟ به خدا سوگند كه تعدادشان اندك است، ولی نزد خدا بزرگ مقدارند كه خداوند به وسيله آنان، حجت ها و نشانه‌های خود را نگاه‌ می دارد... آن ها جانشینان خدا در زمین و دعوت كنندگان مردم به دین خدایند. آه، آه! چه سخت اشتیاق دیدارشان را دارم. 📗 نهج البلاغه، حكمت ۱۴۷ •✧ 🔅 ‌می فرماید: اگر جهان لحظه ای بدون امام و انسان كامل باشد از هستی ساقط‌می گردد.(۲) «لو بقیتِ الارضُ بغیرِ امام لساخت» •✧ 🔅 نیز‌ می فرماید: اگر حجت الهی لحظه ای از زمین برداشته شود زمین همانند دریا دچار موج طوفان‌ مى‌‌گردد. «لو اَنَّ الامامَ رُفِعَ مِن الارضِ لَماجَت بِاَهلِها كَما یَموجُ البحرُ بِاَهله»; 📚 اصول كافى، ج۲۱، ص۲۵۱ 🔸@hadithnet
. ﷽؛ 💠 شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ 🏷 معیار گزینش! 🔅 : 🔸 «ـ در سفارش نامه اش به مالك اشتر ـ : براى سرپرستى كارها، پرواپيشگان، اهل دانش و اهل سياست را برگزين» . 🔹 «ـ في عَهدِهِ إلى مالِكٍ الأَشتَرِ ـ: فَاصطَفِ لِوِلايَةِ أعمالِكَ أهلَ الوَرَعِ وَالعِلمِ وَالسِّياسَةِ . 📚 تحف العقول : ص ١٣٧ •❀• ذکر امروز :یا ربَّ العالمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. 💠 رفتار حکومتی 🔺 اصول حكومت بر دل ها (۱) = قاطعيت توأم با مدارا 💢 اصول حكومت بر دل ها (۲) = صداقت در سياست ✍️ صداقت را بنيادى ترين اصل سياست‌هاى مديريتى على(ع) مى توان شمرد. سياست مداران ، در گذرگاه تاريخ ، غالبا با مردمان رو راست نبوده اند و آنچه با مردم درميان نهاده اند ، آن چيزى نبوده كه بدان انديشيده و عمل كرده اند. على(ع) صداقت و رو راستى با مردمان را اصل قويم حاكميتش قرار داده بود و از آغازين روزها تا لحظه‌هاى شهادت، بر آن استوار مانْد. ▫️ بى گمان، صداقت، از مهم ترین عوامل جاذبه‌هاى جاودانى حكومت على(ع) بر دل‌ها و بر رواق تاریخ بوده، و نیز مرز روشن و فرقِ فارق سیاست علوى و اموى است. ▫️ در فرهنگ امویان، صداقتْ بى معناست، و وارونه گویى، دروغ پردازى و تزویر، درونْ مایه سیاست آنان است. 🔅 : اى مردم! اگر نبود كه پیمان شكنى، امرى زشت و ناپسند است، من از زیرك ترینِ مردمان بودم . آگاه باشید كه هر پیمان شكنى‌اى، معصیت است و هر معصیتى، كفر و ناسپاسى است. بدانید كه پیمان شكنى، معصیت و خیانت، در آتش است. ▫️ الكافی : ج ۲ ص ۳۳۸ ح ۶ 📚 دانش نامه امیرالمؤمنین(ع) ج ۳ ص ۳۹۳ 🔸@hadithnet
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ 🏷 حقوق مردم 🔅 : 🔸 «هريك از تهى‌دستان را بر زمامدار، حقّى است به‌ اندازه‌اى كه زندگى‌اش را سامان دهد و زمامدار، چنان كه بايد، از عهده آنچه خداوند بر او واجب كرده، برنيايد، جز با كوشش و يارى جُستن از خداوند و آماده كردن خويش بر همراهى حق و پايدارى در انجام دادن آنچه بر او آسان باشد يا دشوار» . 🔹 «لِكُلٍّ عَلَى الوالي حَقٌّ بِقَدرِ ما يُصلِحُهُ و لَيسَ يَخرُجُ الوالي مِن حَقيقَةِ ما ألزَمَهُ اللّهُ مِن ذلِكَ إلّا بِالِاهتِمامِ وَ الِاستِعانَةِ بِاللّهِ وتَوطينِ نَفسِهِ عَلى لُزومِ الحَقِّ، وَ الصَّبرِ عَلَيهِ فيما خَفَّ عَلَيهِ أو ثَقُلَ. 📚 نهج البلاغة : نامه ٥٣ •❀• ذکر امروز :یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. 🔰 نقشِ انسان در سرنوشت خود و جهان‏ از نظر اسلام، انسان، نقش اوّل را در ساختن سرنوشت خود و جهان دارد، چنان كه قرآن مى‏فرمايد : 🔸 «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى‏ يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمْ . رعد : آيه ۱۱ . خداوند، سرنوشت هيچ ملّتى‏ را تغيير نمى‏دهد، مگر آن كه آنان آنچه را در خودشان است، تغيير دهند!» . ✧═ بنا بر اين، فراگير شدن اسلام در جهان و حاكميت ارزش‏هاى دينى بر جامعه، بيش از هر چيز، بر اراده و انتخاب مردم، استوار است. اگر خداوند متعال مى‏خواست اسلام از طريق اعجاز و اجبار، جهانى شود، در عصر نبوّت خاتم انبيا صلى‌اللَّه عليه و آله چنين مى‏شد ؛ امّا اين گونه نخواسته و نمى‏خواهد : 🔸 «وَ لَوْ شَآءَ رَبُّكَ لَأَمَنَ مَن فِى الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَفَأَنتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى‏ يَكُونُواْ مُؤْمِنِينَ . يونس : آيه ۹۹ . و اگر پروردگار تو مى‏خواست، تمام كسانى كه روى زمين هستند، همگى‏ [به اجبار ]ايمان مى‏آوردند . آيا تو مى‏خواهى مردم را مجبور سازى كه ايمان بياورند؟!» . 🔖 براى فراگير شدن ارزش‏هاى دينى در جهان، خواست مردم و فراهم بودن زمينه سياسى و اجتماعى، لازم و ضرورى است؛ اما بايد توجّه داشت كه بهره‏گيرى‌از اين زمينه و رسيدن به مقصود - يعنى حكومت جهانى اسلام -، بدون رهبرىِ نيرومند و الهى كه از هر جهت بتواند بر جهان حكومت كند و پاسخگوى نيازهاى جامعه بشر باشد، ممكن نيست . 📚 دانشنامه امام مهدی(عج)ج ۳، ص ۱۷۶ 🔸@hadithnet
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ 🏷 ضرورت های اداره زندگی 🔅 : 🔸 «مرد، در [ اداره ] منزل و خانواده اش، به سه خصلتْ نياز دارد كه بايد آنها را به كار گيرد، اگر چه در سرشت او نباشد: خوش رفتارى، گشاده دستىِ به اندازه، و غيرت و ناموسدارى» . 🔹 «إنَّ المَرءَ يَحتاجُ في مَنزلِهِ وعِيالِهِ إلى ثَلاثِ خِلالٍ يَتَكَلَّفُها وإن لَم يَكُن في طَبعِهِ ذلِكَ : مُعاشَرَةٍ جَميلَةٍ ، وسَعَةٍ بِتَقديرٍ ، وغَيرَةٍ بِتَحَصُّنٍ .» 📚 تحف العقول : ص ٣٢٢ •❀• ذکر امروز :یا قاضِیَ الحاجات (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | 📗 | 📖 بوستان زندگی 🔸 ، از منظر اسلام، داراى جايگاه و قداست ويژه‏اى است و با هيچ نهاد ديگرى قابل مقايسه نيست. 🔅(ص) مى‏فرمايد: در اسلام، بنيادى نهاده نشده است كه در نزد خدا، از ازدواج، محبوب‏تر باشد. ▫️ كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۳ ص ۳۸۳ ح ۴۳۴۳ 🚫 تقدّس‏زدايى از خانواده خطرى كه در جهان امروز، نسل بشر را تهديد مى‏كند، تقدّس‏زدايى از كانون خانواده است. جبهه استكبار ـ كه قداست خانواده را مانعى اساسى در برابر خواسته‏هاى نامشروع خود مى‏بيند ـ، با همه توان مى‏كوشد تا تقدّس‏زدايى از خانواده را به فرهنگ عمومى جهان امروز تبديل سازد. 📗 کتاب «تحکيم خانواده از نگاه قرآن و حدیث» در برگيرنده مجموعه اى از آيات و احاديث، در قالبى نظام مند، با همکارى پژوهشگران دارالحدیث تأليف شد و گزيده آن نيز به صورت کتاب همراه با عنوان «بوستان زندگی» در اختيار علاقه مندان قرار گرفته است. گذشته از آیات، ۱۶۸ حدیث در مورد خانواده گرد آمده است. ترجمه ی احادیث در متن است و عربی آنها با آدرس در پاورقی قرار دارد. 🔰 بخشی از عناوین کتاب: تشكيل خانواده عوامل تحكيم نظام خانواده عوامل آسيب‏زا در نظام خانواده آداب ازدواج و تشكيل خانواده خانواده نمونه و .... 📝 پديدآورنده : محمد محمدی ری شهری، گزينش : مرتضی خوش نصیب، همكار : عباس پسندیده، مترجم : حمیدرضا شیخی، قم، دارالحدیث، ۱۳۹۴ش، ۱۰۶ صفحه، پالتویی، زبان : فارسی » خرید کتاب 🔸@hadithnet
بوستان زندگی مقدمه و فهرست.pdf
203K
. 📖 بوستان زندگی مقدمه و فهرست تفصیلی کتاب ▫️ آیات و ۱۶۸ حدیث در مورد خانواده . ترجمه ی احادیث در متن است و عربی آنها با آدرس در پاورقی قرار دارد. 🔰 بخشی از عناوین کتاب: تشكيل خانواده عوامل تحكيم نظام خانواده عوامل آسيب‏زا در نظام خانواده آداب ازدواج و تشكيل خانواده خانواده نمونه و .... » خرید کتاب 🔸@hadithnet
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ 🏷 واداشتن به ایثار! 🔅 : 🔸 «وا داشتن نفس به ايثار، از خصلت هاى نيكان است» . 🔹 «مِن شِيَمِ الأَبرارِ حَملُ النُّفوسِ عَلَى الإِيثارِ» 📚 غرر الحكم : ج ٦ ص ٢٨ ح ٩٣٥٠ •❀• ذکر امروز : یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ⁉️ 💠 آیا ایثار، آداب خاصی دارد؟ ✧ پاسخ : ايثار، عبارت است از «مقدّم داشتن چيزى بر اساس حق (به جا)». اصول آداب ايثار در اين تعريف، خلاصه شده‌است. 🚩 بنا بر اين، رعايت اين آداب، شرط تحقّق مفهوم ايثار است: ▫️ الف ـ اخلاص نخستين ادبِ ايثار، اخلاص است. اگر اخلاص نباشد، «مقدّم داشتن ديگرى» تحقّق پيدا نمى‌كند. وقتى كسى با انگيزه‌اى غير الهى، چيزى را كه خود بدان نيازمند است، به ديگرى مى‌دهد، در واقع، آن را به خودش داده‌است ؛ چرا كه انگيزه نفسانى و خودخواهى، او را وادار به اين عمل كرده‌است. ❀•┈┈• ▫️ ب ـ علاقه مندى اگر علاقه مندى به چيزى كه ايثار مى‌شود، نباشد، «مقدّم داشتن ديگران» نيز بى معناست. اين ادب نيز از تعريف ايثار، قابل استنباط است. ❀•┈┈• ▫️ ج ـ مقدّم داشتن نزديكان مقدّم داشتن نزديكان و كسانى كه تأمين نيازهاى زندگى آنان بر انسان واجب است. اين ادب را از افزودن قيد «بحقّه (بر اساس حق)» به تعريف ايثار استخراج مى‌‌شود؛ زيرا مقدّم داشتن ديگران بر «نزديكان»، عقلاً و شرعا صحيح نيست. ❀•┈┈• ▫️ د ـ مقدّم داشتنِ اهل ايمان بدون ايمان، مقدّم داشتن ديگرى، «حق» تلقى نمى‌گردد، چنان كه از روايت شده: 🔅با ديگر مردمان، به انصاف رفتار كن و با مؤمنان، به ايثار. غرر الحكم : ح ۶۳۴۲. ❀•┈┈• ▫️ ه ـ مقدّم داشتن نيازمندتر تأمين نيازهاى ثانويه ديگران با هزينه نيازهاى اوّليه خود، حق و ارزش محسوب نمى‌شود. در باره آيه ايثار مى‌فرمايد: 🔅آنچه را كه او (ديگرى) بدان نيازمندتر از توست، بهره خويش مساز. المؤمن : ص ۴۵ ح ۱۰۴ ❀•┈┈• ▫️ و ـ برخورد خوش بى ترديد، بدون رعايت اين ادب، ايثار، ارزش اخلاقى خود را از دست مى‌دهد و به فرموده امام على(ع) : 🔅خوش رو، از ترش روىِ ايثارگر، بهتر است. غرر الحكم : ح ۱۰۰۸۴ 📚 دانشنامه قرآن و حديث ج ۱ ص ۱۰۴ 🔸 @hadithnet
. 🔰 شاخص های انتخاب اصلح از نگاه در نهج البلاغه (۱) 🚩 ساده زیستی و عدم ثروت اندوزی (نامه ۴۵) 🔅... خوشا به حال آن كس كه مسئوليّت‌هاى واجب را در پيشگاه خدا به انجام رسانده و در راه خدا هر گونه سختى و تلخى را به جان خريده، و به شب زنده‌دارى پرداخته است، و اگر خواب بر او چيره شده بر روى زمين خوابيده، و كف دست را بالين خود قرار داده، و در گروهى است كه ترس از معاد خواب را از چشمانشان ربوده، و پهلو از بسترها گرفته و لبهايشان به ياد پروردگار در حركت و با استغفار طولانى گناهان را زدوده‌اند: «آنان حزب خداوند،و همانا حزب خدا رستگار است. ... 🔸 طوبَى لِنَفْسٍ أَدَّتْ إِلَى رَبِّهَا فَرْضَهَا وَ عَرَكَتْ بِجَنْبِهَا بُؤْسَهَا وَ هَجَرَتْ فِي اَللَّيْلِ غُمْضَهَا حَتَّى إِذَا غَلَبَ اَلْكَرَى عَلَيْهَا اِفْتَرَشَتْ أَرْضَهَا وَ تَوَسَّدَتْ كَفَّهَا فِي مَعْشَرٍ أَسْهَرَ عُيُونَهُمْ خَوْفُ مَعَادِهِمْ وَ تَجَافَتْ عَنْ مَضَاجِعِهِمْ جُنُوبُهُمْ وَ هَمْهَمَتْ بِذِكْرِ رَبِّهِمْ شِفَاهُهُمْ وَ تَقَشَّعَتْ بِطُولِ اِسْتِغْفَارِهِمْ ذُنُوبُهُمْ أُولٰئِكَ حِزْبُ اَللّٰهِ أَلاٰ إِنَّ حِزْبَ اَللّٰهِ هُمُ اَلْمُفْلِحُونَ ... 🔸 @hadithnet