eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
306 ویدیو
263 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. ⪼ پایان دهنده مستـکبـرین ⪻ ﴿ وَ الَّذِینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ یعْبُدُوهَا وَ أَنَابُوا إِلَى اللّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى﴾ ⁛ و آنان كه از پرستش طاغوت دورى كرده‌اند و به سوى خدا باز گشته‌اند، آنان را مژده باد. ◌ الزمر: ۱۷ ┈┈❀┈┈ (ﷺ) : ✓ هنگامى كه خداى عزّ و جلّ بخواهد اسلام را دوباره عزّت دهد، هر متكبّرى را در هم مى‌كوبد و او بر آنچه بخواهد، تواناست و مى‌تواند امّت را از پس تباهى، به سامان آورد. ... اگر از دنيا جز يك روز باقى نمانده باشد، خداوند، آن روز را چنان‌طولانى مى‌كند تا مردى از خاندان من به حكومت رسد و جنگ‌ها به دست او اتّفاق مى‌افتند و اسلام، چيره مى‌شود. [خداوند ]خلف وعده نمى‌كند و او حسابرسى سريع است» . : ✓ خداوند، محمّد صلى الله علیه و آله را به حق برانگیخت تا بندگانش را از عبادت بت‌ها به سوى عبادت خود بیرون كشاند و از طاعت شیطان به طاعت خویش در آورد، با قرآنى كه آن را آشكار و استوار نمود تا بندگان در آن هنگام كه پروردگارشان را نمى شناختند، بشناسندش و به وجود او كه انكارش مى‌كردند، اعتراف كنند و هستى او را كه باور نمى‌كردند، اثبات نمایند. ✧ فبَعَثَ اللّهُ محمّدا صلى الله علیه و آله بالحَقِّ، لیخرِجَ عِبادَهُ مِن عِبادَةِ الأوثانِ إلى عِبادَتِهِ، و مِن طاعَةِ الشَّیطانِ إلى طاعَتِهِ، بقُرآنٍ قد بَینَهُ و أحكَمَهُ، لِیعلَمَ العِبادُ رَبَّهُم إذ جَهِلوهُ، و لیقِرُّوا بهِ بعدَ إذ جَحَدوهُ، و لیثبِتوهُ بعدَ إذ أنكَروهُ. ◌ نهج‌البلاغه: خطبه۱۴۷ ┈┈❀┈┈ 🌐 ویـژه‌نـامـه استـکبـار @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۳ 🏷بهای جان توست! 🔅 «اى مؤمن! اين دانش و ادب، بهاى جان توست. پس در آموختن آن دو بكوش كه هر چه بر دانش و ادبت افزوده شود، بر قدر و قيمت تو افزوده مى‌شود. با دانش است كه به پروردگارت راه مى‌يابى و با ادب است كه به پروردگارت خوش خدمت مى‌كنى و با ادب در خدمت‌گزارى است كه بنده سزاوار ولايت و قرب او مى‌شود. پس [اين]نصيحت را بپذير تا از عذاب بِرَهى». 🔹«يا مُؤمِنُ، إنَّ هذَا العِلمَ وَالأَدَبَ ثَمَنُ نَفسِكَ فَاجتَهِد في تَعَلُّمِهِما فَما يَزيدُ مِن عِلمِكَ وأدَبِكَ يَزيدُ في ثَمَنِكَ وقَدرِكَ؛ فَإِنَّ بِالعِلمِ تَهتَدي إلى رَبِّكَ وبِالأَدَبِ تُحسِنُ خِدمَةَ رَبِّكَ وبِأَدَبِ الخِدمَةِ يَستَوجِبُ العَبدُ وَلايَتَهُ وقُربَهُ، فَاقبَلِ النَّصيحَةَ كَي تَنجُوَ مِنَ العَذابِ .» 📚 مشكاة الأنوار: ص ٢٣٩ ح ٦٨٩ مناسبت امروز: روز فرهنگ عمومی @hadithnet | معارف حدیث
. ⁜ بـدون هـيچ‌گـونـه نـگرانـى!! ⁜ ₪ فرد بى‌حيا، از انجام دادن فعل قبيح، شرم نمى‌كند. بى حيايى، يعنى مبادرت به كار قبيح در حضور ديگران، بدون هيچ‌گونه نگرانى!. برخى افراد، هيچ باكى ندارند كه مردم، آنان را در حال بدكارگى ببينند. مى‌فرمايد: ✧ «شر الناس من لايبالى أن يراه الناس مسيئا؛ (۱) بدترينِ مردم، كسى است كه باكى ندارد مردم، او را در حال انجام دادن كار زشت ببينند» . ويژگى فرد بى‌حيا، « لئامت (پستى) » است. بى‌حيايى و پرده‌درى، جز از افراد پَست برنمى‌آيد. فرد پَست، هيچ حرمتى را نگه نمى‌دارد و حضور هيچ ناظرى را محترم نمى‌شمرد. كسى كه از حرمت و كرامت نفس برخوردار باشد، حرمت ديگران را پاس مى‌دارد. در فرهنگ اسلام، ميان كرامت نفس و ضدّ ارزش ها رابطه معكوس وجود دارد. اگر كرامت نفس وجود داشته باشد، همه قبيح‌ها نزد فرد، خوار و پست مى‌گردد. كسى كه داراى نفسى خوار و پست باشد، هيچ حريمى را پاس نمى‌دارد و هيچ حرمتى را نگه نمى‌دارد . امام على عليه السلام : ✧ اللَّئيمُ لايَستَحيي. (۲) فرومايه، شرم ندارد . ⪣ رضايت از كار ناشايست، ويژه افراد بى‌حياست. اينان، نه تنها از آنچه كرده‌اند و مى‌كنند، متأثّر و شرمنده نمى‌شوند، بلكه نسبت به آن، راضى‌اند. به همين جهت، در احاديث، رضايت از گناه، بزرگ تر از خودِ گناه دانسته شده است. علیه‌السلام : ✧ «بپرهيز از خرسندشدن به گناه؛ چرا كه اين كار، بزرگتر از انجام دادن گناه است» . إيّاك والرضا بالذنب؛ فإنّه أعظم من ركوبه؛ (۳) ا - - - - - ۱) غررالحكم، ح۵۷۰۲ ۲) غررالحكم ودررالكلم ، ح ۱۰۵۳ ۳) أعلام الدين، ص۲۹۹ 📗 پژوهشی در فرهنگ حیا، ص۳۳۴ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ 🏷 زمان حمله! 🔅 «پيش از توانمندى، بر دشمن يورش مَبَر». 🔹«لا تُوقِع بِالعَدُوِّ قَبلَ القُدرَةِ» 📚 غرر الحكم : ١٠٢٥٨ @hadithnet | معارف حدیث
. | | 🌙 كلوخ انداز را پاداش سنگ است. (۱) ↲ نظير سخن : ⁘ سنگ را همانجا باز گردانيد كه از آن جا آمده است؛ زيرا بدى را جز بدى، نمى‌راند. ✧ رُدُّوا الحَجَرَ مِن حَيثُ جاءَ فَإنَّ الشَّرَّ لا يَدفَعُهُ إلاَّ الشَّرُّ؛ (۲) ▫️ « دشمنانى كه با تمام قوا به مسلمانان حمله مى‌كنند جز با مقابله به مثل دست از شيطنت خود برنمى‌دارند. آنجا كه دشمن خيره سر از عفو و گذشت سوء استفاده مى‌كند و بر خيره سرى خود مى‌افزايد دستور، مقابله به مثل است نه عفو و گذشت و پاسخ دادن بدى با نيكى!». ا - - - - - ۱) امثال و حكم، ج۳ ، ص۱۲۳۱ ۲) نهج البلاغه، حكمت ۳۱۴ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۳ 🏷رفاه خانواده! 🔅 «برخوردار از نعمت، بايد خانواده اش را در رفاه قرار بدهد». 🔹«صاحِبُ النِّعمَةِ يَجِبُ عَلَيهِ التَّوسِعَةُ عَلى عِيالِهِ» 📚 الكافي : ج ٤ ص ١١ ح  @hadithnet | معارف حدیث
8.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 💕 با یـک سـلام، زائـر امام رئوف شـویـم ⨳ روز زیارتی 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ. ⁘ خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. ═❖═ ✧ امام رضا علیه‌السلام : ✓ « كسى كه از مردمان منعم سپاسگزارى ننمايد، مانند اين است كه از خداوند بزرگ در برابر الطاف و مراحم او شكرگزارى نكرده است ». ◃«من لم يشكر المنعم من المخلوقين لم يشكر اللّه عزّوجلّ». ◌ عيون أخبار الرضا، ج۱، ص۲۷ @hadithnet | معارف حدیث
. ⪣ تـوسعـه در مـصـرف یـا درآمـد؟! ⫺ بر اساس الگوی مصرف، منطبق بر آموزه‌های دینی، حد کفاف افراد حدی از درآمد و مصرف است که آنان با داشتن چنین شرایطی از فقر مطلق و نسبی خارج شده‌ و تمام نیازهای ضروری و متعارف آنان برآورده می‌شود. در واقع، حد کفاف، وضعیت مطلوب مصرف از منظر اسلامی است. ◱ الگوی مصرف اسلامی، اقتضا دارد تا افراد مجاز باشند از درآمدهای خود در حد کفاف بهره‌مند شوند و برای اشخاصی که واجب‌النفقه آنان هستند نیز در همین حد هزینه نمایند. ◲ در روایات، مصرف بیش از حد کفاف مصداق اسراف دانسته شده و مورد نهی قرار گرفته است. روایات و آموزه‌های دینی با تبیین مفهوم کفاف و توسعه در مصرف، اثبات می‌کند که مقصود از توسعه در مصرف، همان حد کفاف است. ◁ حد مصرف توسعه _ که در برخی روایات بر آن تأکید شده تا هر کسی برای افراد واجب‌النفقه خود فراهم کند _ همان حد کفاف است، نه بیش از آن. ⁜ البته آنچه گفته شد، در باره حد مصرف است، نه حد درآمد از راه مشروع و ناشی از کار و تلاش افراد! بنا بر این، اگر افراد برای کسب درآمد، بیش از حد کفاف خود تلاش کنند، تلاش آنان امر مطلوبی است. اگر تلاش آنان به قصد قربت و برای درآمد بیشتر از حد کفاف خود و برای تأمین مخارج سایر نیازمندان باشد، امر مستحبی است و به چنین تلاشی ثواب هم تعلق می‌گیرد. (ﷺ) : ✧ اللهم ارزق محمداً و آل محمد و من احبّ محمداً و آلَ محمد العفاف و الکفاف؛ ◌ پروردگارا، به محمد و آل او و کسی که آنان را دوست دارد، به مقدار عفاف و کفاف روزی بده. الکافی، ج۲، ص۱۴۰، ح۳. 📜 رابطه کفاف و توسعه در مصرف بر اساس روایات اسلامی @hadithnet | معارف حدیث
8.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 ༺ کـوثـر به ظـهور گوهـری آوردست ༻ ༺ زهـرای بـتـول دخـتـری آوردسـت ༻ ༺ تـا در غـم کربـلا کـند مادریـش ༻ ༺ از بهر حسین خواهری آوردست ༻ 🌐 ویـژه نـامـه 🌐 عظمت زنانه، عزت مجاهدانه ⩴ معرفی و دانلود کتاب ⩴ مُـحَـدثّـهٔ بـی واسـطـه! ⩴ برخی از القاب حضرت 📜 مـقـالـه◊ روابط عاطفی حضرت و امام حسین علیهماالسلام ◊ ما رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا ◊ ولایت مداری حضرت ◊ شخصیت و فضایل و اوصاف حضرت 📘 معرفی کتاب⩮ و این‌گونه است زینب ⩮ كتاب‌شناسی حضرت : ارزش و عظمت زینب کبری، به خاطر موضع و حرکت عظیم انسانی و اسلامی او بر اساس تکلیف الهی است. کار او، تصمیم او، نوع حرکت او، به او این‌طور عظمت بخشید. هر کس چنین کاری بکند، ولو دختر امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) هم نباشد، عظمت پیدا می کند. بخش عمده‌ی این عظمت از این‌جاست که اولاً موقعیت را شناخت؛ هم موقعیت قبل از رفتن امام حسین (علیه‌السّلام) به کربلا، هم موقعیت لحظات بحرانی روز عاشورا، هم موقعیت حوادث کشنده‌ی بعد از شهادت امام حسین را؛ و ثانیاً طبق هر موقعیت، یک انتخاب کرد. این انتخاب‌ها زینب را ساخت. سلام‌الله‌علیها @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ پنج شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۳ 🏷 پـاک، ‌هـمچون زمـان تـولـد! 🔅 (ﷺ) : ✓ «هر كس براى بر آوردن نياز بيمارى بكوشد، چه آن را برآورده سازد و چه نسازد، مانند روزى كه از مادرش زاده شد، از گناهانش پاك مى‌شود». ⁙ «مَن سَعى لِمَريضٍ في حاجَةٍ قَضاها أولَم يَقضِها خَرَجَ مِن ذُنوبِهِ كَيَومٍ وَلَدَتْهُ اُمُّهُ». 📚 كتاب من لايحضره الفقيه ج٤ ص١٦ 📅 مناسبت‌ امروز : سلام‌الله علیها و و بهورز @hadithnet | معارف حدیث
7.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 💕 سـلام بـر پـرچـم‌دار صبـر و عـفـاف! 💐 السَّلامُ عَلَيكِ يا بِنتَ حَيدَر الكَرَّار، وَ خَليفَة المُختار، و قَسيم الجَنَّةِ وَ النَّار، وَ صاحِب الحَوض، السَّلامُ عَلَيكِ يا مُهجَةَ قَلبِ البَتول، وَ قُرَّةَ عَينِ الرَّسول، يا حَبيبَةَ خَيرِ خَلقِ الله، وَ رَبيبَةَ بَيتِ وَحيِ الله، 🌷 سالروز ولادت با سعادت دختر حیدر کرار، عقیله بنی هاشم، ریحانه باغ عصمت، ، و روز پرستار را به پیشگاه حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه، و عموم شیعیان و محبان آن حضرت، و همه حافظان سلامت و پرستاران خدوم، تبریک و تهنیت عرض می‌نماییم. علیه‌السلام : ⁘ [اي زينب !] تو، بحمداللَّه، عالمی هستی كه نزد كسی تعليم نديدی و دانايی هستی كه نزد كسی نياموختی. ✓ أنتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ ◌ بحار الأنوار، ج۴۵، ص۱۶۴ 🌐 ویـژه نـامـه حـضـرت زیـنـب(س) سلام‌الله علیها @hadithnet | معارف حدیث
. ⩮ فـرشتـگان سـلامـت ⩮ 🪶 رُبَیِّع، دختر مُعَوِّذ بن عفراء، می گوید: ما همراه با پیامبر خدا(ص) به پیکار می رفتیم و به مردم، آب می رساندیم، آنان را خدمت می کردیم و مجروحان و کشتگان را به مدینه باز می گرداندیم. 🪶 رُفیده، زنی از خاندان اَسلَم، در مسجد، خیمه برافراشته بود و در آن، مجروحان را درمان می کرد. هنگامی که در نبرد خندق، تیری به سعد بن معاذ اصابت کرد، پیامبر خدا(ص) به خویشان او فرمان داد که او را به خیمه رُفیده ببرند. 🪶 اُمّ عَطیّه انصاری می گوید: همراه پیامبر خدا در هفت جنگ حضور یافتم و در خیمه گاه آنان می ماندم و برایشان غذا آماده می کردم، به درمان مجروحان می پرداختم و بیماران را پرستاری می کردم... ┄┅┅❀💐❀┅┅┄ (ص) : ✧«هر كس يک شبانه روز از بيمارى پرستارى كند، خداوند او را با ابراهيم خليل محشور مى‌كند». «مَن قامَ عَلى مَريضٍ يَوما و لَيلَةً بَعَثَهُ اللّهُ مَعَ ابراهيمَ الخَليلِ». ◌ ثواب الأعمال، ص ۳۴۱ : ✧ پيامبر صلى‌الله عليه و آله فرمود: «هر كس در بر آوردن نياز بيمارى بكوشد، خواه آن را بر آورد و خواه بر نياورد، از زير بار گناه خويش بيرون مى رود، به سان آن روز كه از مادر، زاده شده است». در اين هنگام، مردى از انصار گفت:اى پيامبر خدا، پدر و مادرم به فدايت! اگر بيمار از خانواده شخص باشد، آيا در صورتى كه در بر آوردن نياز خانواده خويش بكوشد، اين كار، پاداش بيشترى ندارد؟ فرمود : «چرا» . ◌ كتاب من لايحضره الفقيه : ج۴ ص۱۶ ح۴۹۶۸ سلام‌الله علیها @hadithnet | معارف حدیث