🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸اگر بعثت نبود و مردم در عهد جاهلیت باقی مانده بودند، اینقدر صدمه نمیدیدند🔸
نگرانی فاطمه علیها السلام این است که اگر بعثت نبود و مردم در عهد جاهلیت خودشان مانده بودند، اینقدر صدمه نمی دیدند که با اتفاقات بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله صدمه دیدند.
زمانی که در عهد جاهلیت بودند و بالا نیامده بودند، افتادنشان به معنای شکستن استخوان هایشان بود، اما حالا اگر ارتباطشان با اسلام قطع شود و بیفتند، هیچ جای سالمی برایشان نمی ماند و از دورۀ جاهلیت هم بدتر میشوند.
اگر سنگی را بشکنید، اتفاقی برای آن نمی افتد؛ چون مراتبی از حیات ندارد که از آن گرفته شود. آن سنگ قیمتی دارد و وقتی بشکند، قیمتش کم میشود، اما درخت وقتی حیاتش را از دست می دهد، وضعیت دیگری پیدا میکند؛ به خاطر اینکه مرتبه ای از حیات دارد که از آن گرفته میشود.
خسارت زمین خوردن آن بیشتر از خسارت زمین خوردن سنگ است.
جانوران مرتبۀ بالاتری از حیات را دارند و وقتی این مرتبه از آنها گرفته مشود، سقوط بیشتری پیدا میکنند.
انسان در مرتبه ای بالاتر از تمام جانوران قرار دارد و در مرتبۀ حیات، بالاتر آمده است.
وقتی انسان سقوط میکند، نابودی اش سخت تر است و خوبی اش به بدی و تعفّن تبدیل میشود و این عفونت در اخلاقش ظاهر میشود.
حسین ابن علی علیه السلام در عاشورا در آخرین لحظات به بنی امیه فرمود: «وَيْلَكُمْ يَا شِيعَةَ آلِ أَبِي سُفْيَانَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُمْ هَذِهِ وَ ارْجِعُوا إِلَى أَحْسَابِكُمْ إِنْ كُنْتُمْ عَرَباً كَمَا تَزْعُمُونَ» (واى بر شما اى پيروان خاندان ابى سفيان، اگر دينى نداريد و از روز معاد نمی ترسید، دستِکم در دنياى خود آزادمرد باشيد و اگر به گمان خود عرب نژاديد، به شئون نژادى خود بازگرديد).
بیایید جاهلی بشوید؛ بیایید با من مانند اهل جاهلیت رفتار کنید؛ بیایید از اجداد جاهلیتان یاد بگیرید؛ صفات عهد جاهلیتان را از دست ندهید.
یعنی صد رحمت به اجداد جاهلیت! شما به مراتب چیزی پَست تر از آنها شدید.
او میفرماید کدام یک از اجداد شما در جنگهای جاهلی قبل از اینکه کار مَرد را تمام کند، به سمت خیمه هایش حمله میکند؟! ابن سعد وقتی این را شنید تصدیق کرد و گفت راست میگویی و دستور داد برگردند.
کتاب آئینه تمام نما/فصل 3، عوامل واقعۀ عاشورا/ صفحه 132
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹
🔸نقشۀ شیطان و یهود برای مؤمنین🔸
من تعبیر به یهود میکنم چون قرآن تعبیر به یهود کرده است؛ «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا» مائده؛ 82. قرآن میگوید دشمنترین مردم به مسلمانها و مومنین، یهود و مشرکیناند.
شیطان ماموریت میدهد به صهیونیستها که اگر میخواهید مؤمنین منقرض شوند، راهش این استکه روی تقوای جامعه کار کنید و فساد اخلاقی را رایج کنید.
شما اگر گزارشهای «خفیه نویسها» را (کسی که وقایع غیر آشکار و پنهانی را مینویسد) که اخبار صد سال قبل شیراز را به انگلستان مخابره میکردند ببینید، دقیقا نشان میدهد که مطربها، خُنیاگرها (آوازهخوانها) و کسانی که برای مجالس لهو و لعب و معصیت کار میکردند عموما از همین طایفه (یهودی) بودند.
در صد سال و صدوبیست سال قبل وقتی آنها مطربی کردند و حکام خندیدند، زنهای یهودی را آوردند در مجالس رقصیدند و حکام تماشا کردند و دخترانشان از یهودیها یاد گرفتند. سابقۀ این گناه بین اینها نبود. منکرات از غیر دیدند و گفتند: یهودی است، مال مذهب دیگری است و تماشا کردند و بعد بچههایشان آن کاره شدند. برنامۀ خشکاندن تقوا را از خانوادههای حکام و اشراف شروع کردند و به همهجا گسترش دادند.
این فسادی که در جامعه وجود دارد از ابتدا به این اندازه نبود، همانطوری که هروئین و مواد مخدر صنعتی امروز، در ابتدا فقط یک قلم تریاک بود. گناه را با تریاک مقایسه کن، یک قلم را وارد میکنند بعد شما چند تُن چند تُن از مواد مخدر مختلف کشف میکنید که این کشفیات نسبت به آنهایی که کشف نشده چیز جزئی است، دل خوش کنک نباشد این خبرها.
گناه، میکروب روح است و آلودگی میآورد. همانطوری که این بدن گاهی به بیماریهای مسری مبتلا میشود، بعضی گناهان بیماریهای مسری روحاند. بیبندوباری، بیحجابی، فسادهای اخلاقی، اینها بیماریهای مسری هستند که در هرجا کشت شد و رشد پیدا کرد، خوب و بد را آلوده میکند، نفوذ میکند.
امت باید با اینها مبارزه کند. تقوا باید بجنگد با بیتقوایی.
@haerishirazi
رابطه پدر با فرزندان چطور باشد؟.mp3
3.39M
#مهم
🎙بشنويد| پدر چگونه با فرزند برخورد کند؟
آیت الله حائری شیرازی
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
می خواهند بدحجابی را در #قم عادی سازی کنند. کسانی با وضع حجاب نابهنجار به قم می آیند. تحت پوشش میآیند و میخواهند بدحجابی را #عادیسازی کنند.
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
🎥 ببینید | چرا برخی منکر وجود خداوند می شوند؟
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸نتیجهی علم منهای دین (مباحثه با رئیس مجلس آلمان)🔸
رئیس مجلس آلمان در دوره آقای خاتمی به ایران آمد. آن موقع بحث روز، گفتگوی تمدنها بود و ایشان هم روی این مسئله مانور میداد. زمانی که خواست موضوع گفتگوی تمدنها را شروع کند من گفتم که میخواهم در ابتدا سؤالی از آقای رئیس مجلس بپرسم. گفتم اگر ۲ نفر با هم دعوا میکردند و یک نفر سومی آمد به هر کدامیک چوب داد، آیا به این دو نفر خدمت کرده است یا خیانت؟ او ترسید که اگر بگوید خیانت کرده من مچ او را میگیرم که شما در دوره جنگ به عراق و ما کمک میکردید. برای رئیس مجلس هم، چنین گافی خیلی سخت است. یک جوانی [در مجلس] بود که گفت من عضو حزب سوسیالیست هستم و جزو نمایندهها بود. این جوان دیگر حوصله نکرد و گفت جواب شما روشن است و این فرد به هر دو نفر خیانت کرده است. ایشان (رئیس مجلس) هم ناچار شد که بگوید خیانت کرده است. البته بعد من دل او را آرام کردم و گفتم که سؤال من سیاسی نیست. من میخواستم بگویم که نتیجه علم منهای دین، این است. اینکه دائم توی سر دین میزنند و میگویند که دین باعث عقبافتادگی است، یکبار هم به دین فرصت دهید که از خودش دفاع کند. دانش که تاج افتخار بشریت است تابهحال چهکار برای بشریت کرده است؟ بشر در ابتدا الف بود و ب. دانش آمد و دائم یکی به این داد و یکی به آن.
بعد از اینکه این فرد قبول کرد که چنین اقدامی خیانت است، سؤال دوم را مطرح کردم. گفتم شما معتقدید که آیا اول باید یک نفر را مسلح کرد و بعد او را اصلاح کرد یا اینکه اول او را اصلاح کرد و بعد مسلح کرد؟ در پاسخ به این سوال هم کمی این پا و آن پا کرد و بعد گفت اول #اصلاح و بعد #تسلیح. گفتم خب شما که میگویید ابتدا باید اصلاح و بعد مسلح شود اگر کسی اصلاح نشده مسلح شد باید او را خلع سلاح بکنیم یا خیر؟ او هم ناچار شد که بگوید باید خلع سلاح کنیم.
گفتم پس آن چیزی که میتواند جامعه را اصلاح کند ۳ چیز است: خلع سلاح فاسدها، اصلاح و تسلیح. اینکه ما بیاییم و با یکدیگر حرف بزنیم، اما هیچ ضمانت اجرایی نداشته باشیم چه اهمیتی دارد؟ دیدید که گفتگوی تمدنها هم کمکم خاموش شد.
@haerishirazi
شرح مناجات شعبانیه 1.mp3
13.92M
🔊 بشنوید | شرح مناجات شعبانیه جلسه1 توسط مرحوم آیت الله حائری شیرازی
#شعبان
#شعبانیه
#مناجات_شعبانیه
@haerishirazi
جرعهای از مناجات شعبانیه1.mp3
812K
🔊 بشنوید | چرا مناجات شعبانیه با صلوات شروع میشود؟
🔸جرعهای از مناجات شعبانیه1🔸
🔹دلیل آن را از قرآن میگویم:
«ائْتُونِي بِأَخٍ لَكُمْ مِنْ أَبِيكُمْ أَلَا تَرَوْنَ أَنِّي أُوفِي الْكَيْلَ وَأَنَا خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ»؛
(برادران از یوسف در مقابل متاعی که آورده بودند طعام خواستند و یوسف چون بار غلّه آنها را بست گفت: میخواهم در سفر دیگر برادر پدری خود (بنیامین) را نزد من بیاورید، نمیبینید که من پیمانه را تمام میدهم و بهترین میزبانم؟)
این قانونش است؛ گناهکار باید بیگناه را بیاورد، درب را روی او باز میکنند، او هم از این درب باز شده بیاید داخل. خداوند درب را روی صلوات نمیبندد، شما هم خودتان همین کار را میکنید.
مغازهدارها جنسهایشان را چگونه میفروشند؟ چکار می کنند؟
چند تا جنس خوب و مرغوب میگذارد رو، اینها مشتری جمع کن است، بقیه به وسیلۀ اینها میآیند داخل.
جهت شنیدن صوت کامل جلسۀ اول روی این لینک کلیک نمایید.
#شعبان
#شعبانیه
#مناجات_شعبانیه
@haerishirazi
جرعهای از مناجات شعبانیه2.mp3
790.4K
🔊 بشنوید | چرا استغفار و توبه قبول نمیشود؟
🔸جرعهای از مناجات شعبانیه2🔸
🔹این دعا جنبههای دارویی فراوانی دارد مثلا چرا استغفار و توبه قبول نمیشود؟
نگاه کنید به این عبارت، «إِلَهِي اعْتِذَارِي إِلَيْكَ اعْتِذَارُ مَنْ لَمْ يَسْتَغْنِ عَنْ قَبُولِ عُذْرِهِ»؛ خیلی مهم است که انسان احساس کند مستغنی از اینکه عذرش قبول شود نیست. این حالت است که موجب قبول توبه میشود.
این را شما در دعای بعد از زیارت امام رضا علیه السلام میبینید؛ آنجا میگوید: «رَبِّ إِنِّي. أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ حَيَاءٍ. وَ أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ رَجَاءٍ»، تعداد زیادی را میشمارد؛ لازمۀ استغفار این است که این ابعاد را داشته باشد، اگر داشته باشد اثر میکند؛ و عموماً علت پاک نشدن لکهها این است که این را وایتکس نمیزنند، بلکه صابون معمولی میزنند. صابون این لکهها را پاک نمیکند. اشک یکی از این وایتکسها است، میتواند کار کند، اما چه اشکی؟
اشک خودش، هویتش متفاوت است، چقدر سوز دنبالش باشد، چقدر اعتراف دنبالش باشد، خصوصیت این مناجات همین است که این جهات را در انسان بالا میبرد.
جهت شنیدن صوت کامل جلسۀ اول روی این لینک کلیک کنید.
#شعبان
#شعبانیه
#مناجات_شعبانیه
@haerishirazi
عصر ما، عصر غفلت نیست!.mp3
3.24M
♨️ کلیپ صوتی ویژه ♨️
🎙 عصر ما، عصر غفلت نیست!
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸انسان دل مرده، چگونه دلش زنده شود؟🔸
بهطور طبیعی ابتدا موتور ماشین کار میکند، بعد چرخهایش؛ اما گاهی ماجرا بهعکس میشود؛ یعنی باید ابتدا چرخها را بهکار انداخت تا موتور بهکار بیفتد.
زبان انسان مثل چرخ ماشین، و قلب او مثل موتور آن است. باید خواست قلب بر زبان جاری شود؛ اما گاهی که قلب زنده نیست، باید زبان و دست کار کند تا کمکم قلب زنده شود؛ مثل چرخهای ماشین که کار میکند و یکدفعه موتور روشن میشود. یعنی وقتی فرد مدتی کارهایی را انجام دهد که دلزندهها انجام میدهند، دلش زنده خواهد شد. باید از زندهها تقلید کند و ادای زندهها را دربیاورد؛ همانطور که وقتی ماشینی را هُل میدهی، ادای ماشین روشن را درمیآورد و به سبب ربطی که هست، موتور را به حرکت درمیآورد و روشن میکند. جسم و قلب روی هم تأثیر متقابل دارند و نمیتوانند از هم جدا باشند.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸قضیه ای جالب در ارتباط با نسبت طلا و پول اعتباری🔸
▫️ فقها تا چند سال قبل به طور کلی اجازه نمی دادند طلا به عنوان مهریه خانم ها در قباله ذکر شود. دلیل قضیه روشن بود؛ می گفتند طلا هر روز قیمتی دارد و معلوم نیست ارزش طلا چه مقدار است. پس آن کس که می خواهد مهریه را سه کیلو طلا قرار دهد بایستی ببیند سه کیلو طلا در بازار چند تومان و چند ریال است؟ تومان و ریال بایستی حتما مصداق عنوان صداق (مهریه) باشند و گرنه طلا با تغییر قیمت هر روزه، موجب جهالت در صداق (مهریه) گردیده و به دلیل غَرر، عقد باطل است. این فرمان، سال ها پند گوش و نصب العین کار محضردارها بود و به هیچ وجه اجازه مهریه قرار گرفتن طلا را نمی دادند و حتما معادل تومانی و ریالی را در قباله می نوشتند.
▫️سال ها گذشت، همان گونه که حرکت زمین بالاخره کشف شد، حرکت پول هم کشف شد و همان طور که معلوم شد خورشید در حرکت شبانه روزی به دور زمین نمی چرخد بلکه این زمین است می گردد و ما بنظرمان می آید که خورشید گردیده است، حرکت پول نیز بر ملا شد و طلا تبرئه شد و معلوم گردید هر روز پول ارزان می شود نه این که طلا گران می شود! لذا طلا هم مثل خورشید از تغییر قیمت تبرئه شد و اجازه صداق واقع شدن یافت.
▫️ اما جای یک سؤال باقی ماند و آن این که تفاوت قیمت روزمره طلا در آن روزها بسیار کم بود ولی تفاوت قیمت پول رایج در این زمان ها بسیار است. خانه زادگاه حقیر در کمتر از صد سال قبل به هفتاد تا یک تومان به وسیله پدرم که تاجر زاده بود خریده شد. قطع نظر از تمام و سائل رفاهی، درها و سقف های این خانه، عتیقه بود و پیشانی اطاق های بزرگ، از شیشه مشبک بود. تفاوت پول به این جا رسیده که آن هفتاد تومان را امروز به مسئول دستشویی بدهیم اخم می کند!!
▫️ سؤال این است که اگر طلا را اشتباهاً متغیر القیمه دانستند و مهریه واقع شدن آن را منع کردند تا معامله غرری نشود؛ حال که این پول رایج، ثمن جمیع معاملات است چرا غرر لازم نمی آید؟!! طلا با تغییرات کم نمی بایست ثمن معامله می شد. پول رایج با این همه تفاوت چرا می تواند ثمن جمیع معاملات باشد؟!!
#لزوم_موضوع_شناسی
#پول_اسلام
#پول_اعتباری
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸پول اعتباری، خلق پول و تورم🔸
▫️ از وقتی #پشتوانه_طلا در دنیا منسوخ شد و به جای آن #تولید_ناخالص_ملی مطرح گردید، نقش دولتها به نقش دست اول در پشتوانه پول تبدیل گردید. از اول دولتها ملزم به رعایت شرط صحیح حركت بهوسیله برابری و تناسب حجم پول در گردش با تغییر و تحول كالا و خدمات بودند که اگر این شرط محقق گشته بود، اسکناس به منزلۀ کالای مسکوک بهحساب میآمد و طلا در آن مجسم بود؛ اما این کار بستگی به رعایت قاعده بازی توسط دولتها دارد؛ قاعدهای که میگوید وقتی پول از پشتوانه ثابت طلا خارج شد و روی پشتوانه تولید ناخالص ملی آمد، کشورها حتی آنانی كه وضع اقتصادی خوبی ندارند، چنین پولی را باید میثاق بین خود و مردم دانسته و چاپ اسكناس بدون پشتوانه را خطرناك برای اعتماد مردم بهنظام بدانند.
▫️دولت با امضای پول، قدرت خرید آن را #ضمانت کرده و به مردم اطمینان میدهد اسکناس حکم حواله جنس دارد و مردم میتوانند دارایی و کار و تلاش خود را در آن ریخته و با قدرت خرید آن معاوضه کنند، اما اگر این تناسب به هم بخورد و حواله به تعداد زیادتری دست مردم داده شود و این کار به صورت رویه درآید، معنایش این است که وقتی تقسیم به نسبت انجام گیرد، مقدار كمتری كالا در برابر هر حواله اسکناس قرار خواهد گرفت و درنتیجه ارزش پول پایین آمده و تورم ایجاد شود؛ در این حال مردم خیال میکنند نوسان قیمت پیشآمده، درحالیکه ارزش پول پایین آمده است.
▫️فرض کنید 1000 نفر هرکدام یک شیشه شربت دارند و همه شربتشان را در دیگی ریختهاند. حال اگر دولت روی آن آب اضافه کند به اندازۀ 1500 شیشه شود و 500 عدد آن را خودش بردارد و 1000 عدد دیگر را دوباره به مردم برگرداند، نتیجه کار بیمزه شدن شربت است. بهعبارتدیگر رقمی كه روی پول نوشتهشده عوض نشده، اما وقتی آن را برای خرید به بازار میبرند میبینند بهاندازۀ قبل كار نمیكند! ممکن است کارشناس بگوید اجتماع، مالک مال است و ما هم برای منافع عموم کار میکنیم، پس با پولی که از طریق تورم از درون پول مردم در میآوریم، سرمایهگذاری نموده و کارخانه و راه و بیمارستان و مدرسه و غیره میسازیم و از طریق اشتغال و فناوری ایجاد شده دوباره به جامعه برمیگردانیم! اما این کار با اسلام همخوانی ندارد. اسلام میگوید: «لاَ يَحِلُّ مَالُ اِمْرِئٍ مُسْلِمٍ إِلاَّ بِطِيبِ نَفْسِهِ» یا «حُرمَهِ مَالَ المُسلِمِ كَحُرمَهِ دَمِهِ». میگوید #حرمت_مالكیت از حدود #مال فراتر است. حتی ممکن است چیزهایی از مال حذف شود، اما حرمت مالكیت حذف نمیگردد. مثلاً برگ درخت مالیت ندارد اما مالكیت دارد و نمیتوان آن را برای نماز بدون اجازه برداشت. ما معمولاً رعایت بین مال و مالكیت نمیکنیم و همین، كار دستمان میدهد.
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
🎥 بوی ظهور
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸چند سال قبل از ظهور، بوی آن به مشام اهل معنویت می رسد🔸
🌤 یعقوب (علیه السلام) از کنعان با آن فاصله بسیار، به برادران و خویشانش گفت: «انی لاجد ریح یوسف لولا ان تفندون»: من بوی یوسف را می شنوم، اگر مرا مسخره نمی کنید، مرا دست نمی اندازید. قرآن اشاره می کند که بزرگان عالم نمی توانند همۀ آنچه را که احساس می کنند با مردم مطرح کنند. مردم ظرفیت شنیدن احساسات بزرگان را ندارند. اگر بزرگان آنچه را درک می کنند به مردم منتقل کنند، مردم آنها را مسخره خواهند کرد. به همین جهت می گوید: «انی لاجد ریح یوسف لولا ان تفندون»
🌤 امام زمان علیه السلام وقتی می خواهند پا بگذارند در رکاب، #چند_سال مانده به ظهورشان، آنهایی که عاشقش هستند از فاصله دور بویش را می شنوند!
آدم بو می برد. شامه انسان اگر زکام نباشد و قدری روحانیت در او باشد، #بوی_ظهور را آرام آرام استشمام می کند.
@haerishirazi
✅ نظر آقای سید عطاء الله مهاجرانی (وزیر ارشاد دولت هفتم) درباره آیت الله حائری شیرازی:
🔸 آیه الله محی الدین حايری شیرازی، در یک کلام، #روحانی_متفاوتی بود. متفاوت در شیوه مشی و اندیشه و سلوک و سخن و زندگی. این تفاوت ها را بایست نوشت تا طلبه های جوان لحظه ای درنگ کنند و بدانند، دانش و تفکر آسان به دست نمی آید. شاید بتوانم بگویم، اقای حائری قربانی سیاست شد! اگر در قم می ماند و از خود یک منظومه میراث فکری برجای میگذاشت. شاید نام و یاد او، دستمایه و بهره و روزگار دیگری داشت.
... رحمت الله علیه، با درگذشت ایشان، یکی که #مثل_دیگران_نبود از میان ما رفت.
🔸 ... او که #سلطان_تمثیل بود، روزی با صدای آرامش، عبارتی گفت، که از تار و پود آن عبارت شور و سرزندگی می جوشد. صبح هشتم تیرماه ۱۳۶۰ در قسمت بیرونی مجلس نشسته بودیم. روزنامه جمهوری اسلامی دستش بود. تصویر شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر صفحه نخست روزنامه چاپ شده بود. فضا سنگین بود. صدا ها گرفته و چشم ها اشکبار. آقای حائری تصویرش را که جزو شهیدان هفتم تیرماه به اشتباه در روزنامه چاپ شده بود، نشانم داد، گفت ببین! تبسم محزونی کرد و گفت، دور نبود که من هم همین تصویر باشم. زمزمه کرد: «ندانمت که در این دامگه چه افتادست!»
گفت: «هر وقت دلتنگ شدی حافظ بخوان، #سعدی قاعده فرهنگی ما و #حافظ ارتفاع آن است! البته ارتفاع متکی بر قاعده است»
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸عصر تکاورها🔸
🔅 از زمان پیامبر ما تا به امروز 40 نسل گذشته. هر نسلی یک مقدار از نور به سمت ظلمت رفته تا امروز که ظلمت 40 برابر شده است. از آنطرف هم همینطور است، نسل اول یک مقدار از ظلمت به سمت نور رفته بود. نسل دوم ادامه داده، همینطور ادامه پیداکرده تا امروز، که در این دوره نورانیت نسل ما 40 برابر آن دوره شده است.
🔅 به چه دلیل امروز مؤمنین 40 برابر آن دوره نور پیدا کردهاند؟ دلیلش جوانانی است که برای اعتکاف میآیند. میدانید آنها از چه هفتخوانی عبور کردهاند؟ از هفتخوان فضای مجازی که یک اقیانوس است، عبور کردهاند. اقیانوس، بدن را غرق میکند، اما این اقیانوس، عقیده را زیر و رو میکند.
در این ورطه کشتی فرو شد هزار / که پیدا نشد تختهای برکنار
هزار کشتی در این گرداب آمد و فروشد و تختهای هم بیرون نیامد. حالا این جوان از بین این اقیانوس آمده. جوانان امروز مؤمنتر از جوان های دوره ی انقلاب هستند. موانعی که این جوان از آن عبور کرده، در آن زمان و برای آنها نبود.
🔅 در سربازخانهها برای تربیت یک تکاور و کماندو آنها را از موانع سخت عبور میدهند. هیچوقت یک سرباز معمولی را اینگونه تربیت نمیکنند. ولی تکاور و کماندو را روی موانع میدوانند. عصر امروز عصر تکاورهاست.
@haerishirazi
شرح مناجات شعبانیه 2.mp3
16.24M
🔊 بشنوید | صوت کامل شرح مناجات شعبانیه جلسه2 توسط مرحوم آیت الله حائری شیرازی
مدت زمان: 45 دقیقه
#شعبان
#شعبانیه
#مناجات_شعبانیه
@haerishirazi
جرعهای از مناجات شعبانیه3.mp3
1.45M
🔊 کلیپ صوتی | آیا خداوند به ما بیاعتنایی میکند؟
🔸جرعهای از مناجات شعبانیه🔸
🔹 هیچ محرز نیست که انسان دعا کند و خدا هم بشنود.
شنیدن یک نوع پذیرش است، شنیدن یک نوع اعتنا است؛
نشنیدن یک نوع بیاعتنایی است؛ نه اینکه نمیشنود، بلکه بیاعتنائی میکند.
«و اسمع ندائی» یعنی خدایا به من بیاعتنایی نکن، به من کم محلی نکن.
با مسامحه با من رفتار کن؛ کوتاه بیا، سخت نگیر.
جهت شنیدن صوت کامل جلسۀ دوم روی این لینک کلیک کنید.
#شعبان
#شعبانیه
#مناجات_شعبانیه
@haerishirazi
🔹آیتالله حائری شیرازی🔹
🔸تعریف قرآن از مفهوم فیزیکیِ «وزن»🔸
در قرآن میفرماید: ما لَکُمْ إِذا قیلَ لَکُمُ انْفِرُوا فی سَبیلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَرَضیتُمْ بِالْحَیاةِ الدُّنْیا
یعنی چه میشود وقتی میگویند در راه خدا کوچ کنید (...اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ) ؟ یعنی سنگین میشوید و به زمین میچسبید. چقدر قرآن در این آیه «ثقل» را خوب معنی میکند! شما ثقل (سنگینی) را چگونه معنا میکنید؟ قدیمی ها چگونه معنا میکردند؟
شما در فیزیک، سنگینی را «جرم» میدانید یا «جاذبه»؟ «جاذبه» میدانید؛ «جرم» نیست. قرآن، معنای این که «سنگین است» را این می داند که زمین آن را «میکِشد»، نه اینکه جرمش زیاد است. حالا نتیجۀ جرمِ بیشتر این است که جاذبه ی بیشتری بر آن وارد می شود. [می فرماید: ] ثقل میشوید «بهسوی زمین»، یعنی زمین [سنگینتان می کند و] جذبتان میکند و میکِشدتان. قرآن «ثقل» را «کشش» می داند و نه ماده و جرم!
—---------------------
توضیح ادمین: در فیزیک، بین «وزن» یا همان سنگینی و «جرم» تفاوت قائل می شوند. وزن، نیرویی است که به جرم از طرف جاذبه ی زمین وارد می شود و فرمول آن اینست: W = mg
به همین جهت، در کُراتی که جاذبه ی کمتری دارند، وزن یا سنگینی یک شیء با جرم ثابت، کمتر از وزن آن در کره ی زمین است.
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
🎥 شیطان و خشم
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چند سال قبل از ظهور، بوی آن به مشام اهل معنویت می رسد🔸 🌤 یعقوب (علیه السل
✅ حجت الاسلام والمسلمین علی بهجت:
پدرم، این اواخر بهنوعی احساس میکرد که #ظهور نزدیک است و امکان دارد طول نکشد و واقع شود و باید کاری کرد که به تأخیر نیفتد. باید آمادگی باشد. خیلی حالت انتظار در ایشان #مشهود بود.
حدود یک ماه، چهل روز قبل از وفات، این دستش را روی دست دیگرش میساباند و میفرمود: «خروج سفیانی یکی از علامات حتمیه است ... باید #دعا کنیم که به تأخیر نیفتد. دعاها مؤثر است. آیا نباید در فکر دعا باشیم؟»
منبع: سایت رسمی مرحوم آیت الله بهجت: https://bahjat.ir/fa/content/10508
@haerishirazi
🔹آیتالله حائری شیرازی🔹
🔸کمبودها، عامل حرکت🔸
جورچینهایی برای بازی بچهها ساختهاند که از پانزده قطعه تشکیل میشود؛ اما شانزده خانه دارد؛ یعنی یک خانۀ آن خالی است. به سبب خالی بودن همین یک خانه است که قطعۀ شمارۀ یک میتواند خود را از جایگاه یکم به آخرین جایگاه، یعنی خانه شانزدهم برساند. حال اگر این خانه خالی نبود، چه میشد؟ آیا جز این بود که قطعۀ شمارۀ یک برای همیشه در جایگاه یکم میماند و هیچ حرکتی از خود نشان نمیداد؟
آنچه را که شما در زندگیتان به فقر و نداری تعبیر میکنید نیز دقیقاً شبیه همان یک خانۀ خالی است که موجب حرکت، رشد و ارتقای انسان میشود.
@haerishirazi
🔹آیتالله حائری شیرازی🔹
🔸تراش خوردن انسان در تعاملات اجتماعی🔸
💎 هسته دانه های انار، از کروموزومها و چیزهایی که در هستۀ آن انار اولیه و وراثت آن بوده شکل میگیرد. بعضی از هستهها پهن، و بعضیها باریک و کشیده است. هستۀ بعضی از انارها زیر دندان خُرد میشود و هستۀ بعضیها استخوانی و محکم است. اینها مربوط به وراثت است؛ اما حالت چندوجهی این دانۀ انار در رابطه با دانههای اناری که در کنارش قرار گرفته، و بهوسیلۀ آنها شکل میگیرد. اَشکال جانبی هر دانۀ انار مربوط به اصطکاکهایی است که با دانههای مجاورش داشته است.
💎 #اخلاق_اجتماعی هر انسان نیز در #اصطکاک و #ارتباط او با دیگران شکل میگیرد. اگر دانۀ اناری را فرض کنید که دوروبَر آن خالی باشد و دانۀ اناری نزدیک آن نباشد، طبیعی است که این چندبُعدی و چندوجهی از کَفَش میرود و مخروطیشکل میشود دیگر شکیل و تراشیده نیست. انسانی هم که نه همسایهها با او معاشرت کنند، نه دوستان، نه خویشاوندان و آشنایان، و نه کارگزاران حکومتی، آن #تراشیده_شدن در او صورت نمیگیرد. همه از فاصلۀ دور میآیند و احوالی از وی میپرسند و میروند و هیچکس در خانهاش پا نمیگذارد؛ بچهاش هم که از مادر اجازه میگیرد تا به خانۀ #همسایه برود، مادرش میگوید: «آنها که نمیآیند اینجا؛ تو چرا میخواهی به خانۀ آنها بروی؟». این وضعیت باعث قطع رابطه میشود و آن تراشیده شدن صورت نمیگیرد.
💎 الماسی که در معدن نتراشیده باقی مانده باشد، چندان قیمتی نیست. با تراشیدن، از وزن الماس کاسته میشود؛ اما در نتیجۀ آن خوشتراش شدن، بسیار قیمتی میشود و خریداران بسیاری پیدا میکند.
@haerishirazi
🔹آیتالله حائری شیرازی🔹
🔸چهار فصل عُمر🔸
این دنیا چیزی ندارد که انسان فریفتۀ آن بشود:
دنیی آنقدر ندارد که برو رشک برند
یا وجود و عدمش را غم بیهوده خورند
دنیا بهپایان میرسد. این بهار و تابستان و پاییز و زمستان برای آن است که نشان دهد هر چیزی دوری دارد و پایان میگیرد. همانطوری که سال بهار و پاییز و تابستان و زمستان دارد، انسان هم دارد. سال و انسان مثل هماند. دورۀ کودکی بهار زندگی است؛ جوانی تابستان زندگی است؛ از جوانی که آنطرف پا میگذاری، پاییز زندگی است؛ دورۀ پیری نیز زمستان زندگی است تا بهپایان رسد. عمر انسان نیز بهار و تابستان و پاییز و زمستان دارد. انسان باید به فکر فردای خودش باشد.
@haerishirazi