🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸قضیه ای جالب در ارتباط با نسبت طلا و پول اعتباری🔸
▫️ فقها تا چند سال قبل به طور کلی اجازه نمی دادند طلا به عنوان مهریه خانم ها در قباله ذکر شود. دلیل قضیه روشن بود؛ می گفتند طلا هر روز قیمتی دارد و معلوم نیست ارزش طلا چه مقدار است. پس آن کس که می خواهد مهریه را سه کیلو طلا قرار دهد بایستی ببیند سه کیلو طلا در بازار چند تومان و چند ریال است؟ تومان و ریال بایستی حتما مصداق عنوان صداق (مهریه) باشند و گرنه طلا با تغییر قیمت هر روزه، موجب جهالت در صداق (مهریه) گردیده و به دلیل غَرر، عقد باطل است. این فرمان، سال ها پند گوش و نصب العین کار محضردارها بود و به هیچ وجه اجازه مهریه قرار گرفتن طلا را نمی دادند و حتما معادل تومانی و ریالی را در قباله می نوشتند.
▫️سال ها گذشت، همان گونه که حرکت زمین بالاخره کشف شد، حرکت پول هم کشف شد و همان طور که معلوم شد خورشید در حرکت شبانه روزی به دور زمین نمی چرخد بلکه این زمین است می گردد و ما بنظرمان می آید که خورشید گردیده است، حرکت پول نیز بر ملا شد و طلا تبرئه شد و معلوم گردید هر روز پول ارزان می شود نه این که طلا گران می شود! لذا طلا هم مثل خورشید از تغییر قیمت تبرئه شد و اجازه صداق واقع شدن یافت.
▫️ اما جای یک سؤال باقی ماند و آن این که تفاوت قیمت روزمره طلا در آن روزها بسیار کم بود ولی تفاوت قیمت پول رایج در این زمان ها بسیار است. خانه زادگاه حقیر در کمتر از صد سال قبل به هفتاد تا یک تومان به وسیله پدرم که تاجر زاده بود خریده شد. قطع نظر از تمام و سائل رفاهی، درها و سقف های این خانه، عتیقه بود و پیشانی اطاق های بزرگ، از شیشه مشبک بود. تفاوت پول به این جا رسیده که آن هفتاد تومان را امروز به مسئول دستشویی بدهیم اخم می کند!!
▫️ سؤال این است که اگر طلا را اشتباهاً متغیر القیمه دانستند و مهریه واقع شدن آن را منع کردند تا معامله غرری نشود؛ حال که این پول رایج، ثمن جمیع معاملات است چرا غرر لازم نمی آید؟!! طلا با تغییرات کم نمی بایست ثمن معامله می شد. پول رایج با این همه تفاوت چرا می تواند ثمن جمیع معاملات باشد؟!!
#لزوم_موضوع_شناسی
#پول_اسلام
#پول_اعتباری
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸پول اعتباری، خلق پول و تورم🔸
▫️ از وقتی #پشتوانه_طلا در دنیا منسوخ شد و به جای آن #تولید_ناخالص_ملی مطرح گردید، نقش دولتها به نقش دست اول در پشتوانه پول تبدیل گردید. از اول دولتها ملزم به رعایت شرط صحیح حركت بهوسیله برابری و تناسب حجم پول در گردش با تغییر و تحول كالا و خدمات بودند که اگر این شرط محقق گشته بود، اسکناس به منزلۀ کالای مسکوک بهحساب میآمد و طلا در آن مجسم بود؛ اما این کار بستگی به رعایت قاعده بازی توسط دولتها دارد؛ قاعدهای که میگوید وقتی پول از پشتوانه ثابت طلا خارج شد و روی پشتوانه تولید ناخالص ملی آمد، کشورها حتی آنانی كه وضع اقتصادی خوبی ندارند، چنین پولی را باید میثاق بین خود و مردم دانسته و چاپ اسكناس بدون پشتوانه را خطرناك برای اعتماد مردم بهنظام بدانند.
▫️دولت با امضای پول، قدرت خرید آن را #ضمانت کرده و به مردم اطمینان میدهد اسکناس حکم حواله جنس دارد و مردم میتوانند دارایی و کار و تلاش خود را در آن ریخته و با قدرت خرید آن معاوضه کنند، اما اگر این تناسب به هم بخورد و حواله به تعداد زیادتری دست مردم داده شود و این کار به صورت رویه درآید، معنایش این است که وقتی تقسیم به نسبت انجام گیرد، مقدار كمتری كالا در برابر هر حواله اسکناس قرار خواهد گرفت و درنتیجه ارزش پول پایین آمده و تورم ایجاد شود؛ در این حال مردم خیال میکنند نوسان قیمت پیشآمده، درحالیکه ارزش پول پایین آمده است.
▫️فرض کنید 1000 نفر هرکدام یک شیشه شربت دارند و همه شربتشان را در دیگی ریختهاند. حال اگر دولت روی آن آب اضافه کند به اندازۀ 1500 شیشه شود و 500 عدد آن را خودش بردارد و 1000 عدد دیگر را دوباره به مردم برگرداند، نتیجه کار بیمزه شدن شربت است. بهعبارتدیگر رقمی كه روی پول نوشتهشده عوض نشده، اما وقتی آن را برای خرید به بازار میبرند میبینند بهاندازۀ قبل كار نمیكند! ممکن است کارشناس بگوید اجتماع، مالک مال است و ما هم برای منافع عموم کار میکنیم، پس با پولی که از طریق تورم از درون پول مردم در میآوریم، سرمایهگذاری نموده و کارخانه و راه و بیمارستان و مدرسه و غیره میسازیم و از طریق اشتغال و فناوری ایجاد شده دوباره به جامعه برمیگردانیم! اما این کار با اسلام همخوانی ندارد. اسلام میگوید: «لاَ يَحِلُّ مَالُ اِمْرِئٍ مُسْلِمٍ إِلاَّ بِطِيبِ نَفْسِهِ» یا «حُرمَهِ مَالَ المُسلِمِ كَحُرمَهِ دَمِهِ». میگوید #حرمت_مالكیت از حدود #مال فراتر است. حتی ممکن است چیزهایی از مال حذف شود، اما حرمت مالكیت حذف نمیگردد. مثلاً برگ درخت مالیت ندارد اما مالكیت دارد و نمیتوان آن را برای نماز بدون اجازه برداشت. ما معمولاً رعایت بین مال و مالكیت نمیکنیم و همین، كار دستمان میدهد.
@haerishirazi
7.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
🎥 بوی ظهور
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸چند سال قبل از ظهور، بوی آن به مشام اهل معنویت می رسد🔸
🌤 یعقوب (علیه السلام) از کنعان با آن فاصله بسیار، به برادران و خویشانش گفت: «انی لاجد ریح یوسف لولا ان تفندون»: من بوی یوسف را می شنوم، اگر مرا مسخره نمی کنید، مرا دست نمی اندازید. قرآن اشاره می کند که بزرگان عالم نمی توانند همۀ آنچه را که احساس می کنند با مردم مطرح کنند. مردم ظرفیت شنیدن احساسات بزرگان را ندارند. اگر بزرگان آنچه را درک می کنند به مردم منتقل کنند، مردم آنها را مسخره خواهند کرد. به همین جهت می گوید: «انی لاجد ریح یوسف لولا ان تفندون»
🌤 امام زمان علیه السلام وقتی می خواهند پا بگذارند در رکاب، #چند_سال مانده به ظهورشان، آنهایی که عاشقش هستند از فاصله دور بویش را می شنوند!
آدم بو می برد. شامه انسان اگر زکام نباشد و قدری روحانیت در او باشد، #بوی_ظهور را آرام آرام استشمام می کند.
@haerishirazi
✅ نظر آقای سید عطاء الله مهاجرانی (وزیر ارشاد دولت هفتم) درباره آیت الله حائری شیرازی:
🔸 آیه الله محی الدین حايری شیرازی، در یک کلام، #روحانی_متفاوتی بود. متفاوت در شیوه مشی و اندیشه و سلوک و سخن و زندگی. این تفاوت ها را بایست نوشت تا طلبه های جوان لحظه ای درنگ کنند و بدانند، دانش و تفکر آسان به دست نمی آید. شاید بتوانم بگویم، اقای حائری قربانی سیاست شد! اگر در قم می ماند و از خود یک منظومه میراث فکری برجای میگذاشت. شاید نام و یاد او، دستمایه و بهره و روزگار دیگری داشت.
... رحمت الله علیه، با درگذشت ایشان، یکی که #مثل_دیگران_نبود از میان ما رفت.
🔸 ... او که #سلطان_تمثیل بود، روزی با صدای آرامش، عبارتی گفت، که از تار و پود آن عبارت شور و سرزندگی می جوشد. صبح هشتم تیرماه ۱۳۶۰ در قسمت بیرونی مجلس نشسته بودیم. روزنامه جمهوری اسلامی دستش بود. تصویر شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر صفحه نخست روزنامه چاپ شده بود. فضا سنگین بود. صدا ها گرفته و چشم ها اشکبار. آقای حائری تصویرش را که جزو شهیدان هفتم تیرماه به اشتباه در روزنامه چاپ شده بود، نشانم داد، گفت ببین! تبسم محزونی کرد و گفت، دور نبود که من هم همین تصویر باشم. زمزمه کرد: «ندانمت که در این دامگه چه افتادست!»
گفت: «هر وقت دلتنگ شدی حافظ بخوان، #سعدی قاعده فرهنگی ما و #حافظ ارتفاع آن است! البته ارتفاع متکی بر قاعده است»
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸عصر تکاورها🔸
🔅 از زمان پیامبر ما تا به امروز 40 نسل گذشته. هر نسلی یک مقدار از نور به سمت ظلمت رفته تا امروز که ظلمت 40 برابر شده است. از آنطرف هم همینطور است، نسل اول یک مقدار از ظلمت به سمت نور رفته بود. نسل دوم ادامه داده، همینطور ادامه پیداکرده تا امروز، که در این دوره نورانیت نسل ما 40 برابر آن دوره شده است.
🔅 به چه دلیل امروز مؤمنین 40 برابر آن دوره نور پیدا کردهاند؟ دلیلش جوانانی است که برای اعتکاف میآیند. میدانید آنها از چه هفتخوانی عبور کردهاند؟ از هفتخوان فضای مجازی که یک اقیانوس است، عبور کردهاند. اقیانوس، بدن را غرق میکند، اما این اقیانوس، عقیده را زیر و رو میکند.
در این ورطه کشتی فرو شد هزار / که پیدا نشد تختهای برکنار
هزار کشتی در این گرداب آمد و فروشد و تختهای هم بیرون نیامد. حالا این جوان از بین این اقیانوس آمده. جوانان امروز مؤمنتر از جوان های دوره ی انقلاب هستند. موانعی که این جوان از آن عبور کرده، در آن زمان و برای آنها نبود.
🔅 در سربازخانهها برای تربیت یک تکاور و کماندو آنها را از موانع سخت عبور میدهند. هیچوقت یک سرباز معمولی را اینگونه تربیت نمیکنند. ولی تکاور و کماندو را روی موانع میدوانند. عصر امروز عصر تکاورهاست.
@haerishirazi
شرح مناجات شعبانیه 2.mp3
16.24M
🔊 بشنوید | صوت کامل شرح مناجات شعبانیه جلسه2 توسط مرحوم آیت الله حائری شیرازی
مدت زمان: 45 دقیقه
#شعبان
#شعبانیه
#مناجات_شعبانیه
@haerishirazi
جرعهای از مناجات شعبانیه3.mp3
1.45M
🔊 کلیپ صوتی | آیا خداوند به ما بیاعتنایی میکند؟
🔸جرعهای از مناجات شعبانیه🔸
🔹 هیچ محرز نیست که انسان دعا کند و خدا هم بشنود.
شنیدن یک نوع پذیرش است، شنیدن یک نوع اعتنا است؛
نشنیدن یک نوع بیاعتنایی است؛ نه اینکه نمیشنود، بلکه بیاعتنائی میکند.
«و اسمع ندائی» یعنی خدایا به من بیاعتنایی نکن، به من کم محلی نکن.
با مسامحه با من رفتار کن؛ کوتاه بیا، سخت نگیر.
جهت شنیدن صوت کامل جلسۀ دوم روی این لینک کلیک کنید.
#شعبان
#شعبانیه
#مناجات_شعبانیه
@haerishirazi
🔹آیتالله حائری شیرازی🔹
🔸تعریف قرآن از مفهوم فیزیکیِ «وزن»🔸
در قرآن میفرماید: ما لَکُمْ إِذا قیلَ لَکُمُ انْفِرُوا فی سَبیلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَرَضیتُمْ بِالْحَیاةِ الدُّنْیا
یعنی چه میشود وقتی میگویند در راه خدا کوچ کنید (...اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ) ؟ یعنی سنگین میشوید و به زمین میچسبید. چقدر قرآن در این آیه «ثقل» را خوب معنی میکند! شما ثقل (سنگینی) را چگونه معنا میکنید؟ قدیمی ها چگونه معنا میکردند؟
شما در فیزیک، سنگینی را «جرم» میدانید یا «جاذبه»؟ «جاذبه» میدانید؛ «جرم» نیست. قرآن، معنای این که «سنگین است» را این می داند که زمین آن را «میکِشد»، نه اینکه جرمش زیاد است. حالا نتیجۀ جرمِ بیشتر این است که جاذبه ی بیشتری بر آن وارد می شود. [می فرماید: ] ثقل میشوید «بهسوی زمین»، یعنی زمین [سنگینتان می کند و] جذبتان میکند و میکِشدتان. قرآن «ثقل» را «کشش» می داند و نه ماده و جرم!
—---------------------
توضیح ادمین: در فیزیک، بین «وزن» یا همان سنگینی و «جرم» تفاوت قائل می شوند. وزن، نیرویی است که به جرم از طرف جاذبه ی زمین وارد می شود و فرمول آن اینست: W = mg
به همین جهت، در کُراتی که جاذبه ی کمتری دارند، وزن یا سنگینی یک شیء با جرم ثابت، کمتر از وزن آن در کره ی زمین است.
@haerishirazi
7.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
🎥 شیطان و خشم
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چند سال قبل از ظهور، بوی آن به مشام اهل معنویت می رسد🔸 🌤 یعقوب (علیه السل
✅ حجت الاسلام والمسلمین علی بهجت:
پدرم، این اواخر بهنوعی احساس میکرد که #ظهور نزدیک است و امکان دارد طول نکشد و واقع شود و باید کاری کرد که به تأخیر نیفتد. باید آمادگی باشد. خیلی حالت انتظار در ایشان #مشهود بود.
حدود یک ماه، چهل روز قبل از وفات، این دستش را روی دست دیگرش میساباند و میفرمود: «خروج سفیانی یکی از علامات حتمیه است ... باید #دعا کنیم که به تأخیر نیفتد. دعاها مؤثر است. آیا نباید در فکر دعا باشیم؟»
منبع: سایت رسمی مرحوم آیت الله بهجت: https://bahjat.ir/fa/content/10508
@haerishirazi
🔹آیتالله حائری شیرازی🔹
🔸کمبودها، عامل حرکت🔸
جورچینهایی برای بازی بچهها ساختهاند که از پانزده قطعه تشکیل میشود؛ اما شانزده خانه دارد؛ یعنی یک خانۀ آن خالی است. به سبب خالی بودن همین یک خانه است که قطعۀ شمارۀ یک میتواند خود را از جایگاه یکم به آخرین جایگاه، یعنی خانه شانزدهم برساند. حال اگر این خانه خالی نبود، چه میشد؟ آیا جز این بود که قطعۀ شمارۀ یک برای همیشه در جایگاه یکم میماند و هیچ حرکتی از خود نشان نمیداد؟
آنچه را که شما در زندگیتان به فقر و نداری تعبیر میکنید نیز دقیقاً شبیه همان یک خانۀ خالی است که موجب حرکت، رشد و ارتقای انسان میشود.
@haerishirazi