eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
72.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
330 ویدیو
663 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
۸ بهمن ۱۴۰۰
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت رحلت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی بسم الله الرحمن الرحیم با تاسف خبر درگذشت فقیه عالیمقام و مرجع بصیر، حضرت آیة الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه را دریافت کردم. ایشان از استوانه‌های حوزه‌ی علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه‌ی مبارک بودند. در دوران مرحوم آیة الله بروجردی در شمار برترین تلامذه‌ی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیة الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان، و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمة الله علیهم به شمار میرفتند. سالها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب می‌شدند و پس از آن هم همواره درباره‌ی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود میکردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورتهای خود مطلع و بهره‌مند میساختند. قریحه‌ی شعری، حافظه‌ی تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. رحلت ایشان برای جامعه‌ی علمیِ دینیِ کشور مایه‌ی تأسف است. اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزه‌ی علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ 💻 @Khamenei_ir
۱۲ بهمن ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ کلیپ تصویری ♨️ 🔸جشن دهۀ فجر را به زندگی بچه ها بیاورید🔸 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
۱۳ بهمن ۱۴۰۰
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸رجب ماه ورودی🔸 زیارت امام رضا علیه السلام که مشرف می شوید، اول می‌رسید به بست. ارزش بست زیاد است، چون ورودی حرم است. رجب ماه ورودی است. رجب بست است، شعبان صحن است، رمضان حرم است و شب قدر، ضریح است. @haerishirazi
۱۳ بهمن ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری 🔸 رحمت ماه رجب، شامل چه کسانی ؟ 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
۱۳ بهمن ۱۴۰۰
لیلة الرغائب.mp3
13.89M
🎙 سخنرانی لیلة الرغائب، حسن ظن به خدا، حرم‌های الهی، آداب ورود به حرم الهی، امتحان الهی، عبادت مشترک و مختص 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
۱۴ بهمن ۱۴۰۰
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸لیلة الرغائب🔸 در لیلة الرغائب خداوند می‌فرماید: شما را به آرزوهایتان می‌رسانم. آنهایی که به خدا ایمان دارند، آرزوهایشان را از خدا می‌گیرند و کسانی که باور ندارند نتیجه نمی‌گیرند. @haerishirazi
۱۴ بهمن ۱۴۰۰
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸لیلة الرغائب🔸 شب جمعه اول ماه رجب، حرم اندر حرم است. یعنی هم از نظر ماه رجب بودن حرم است و هم از نظر شب جمعه بودن حرم است. اما شب جمعه اول با شب جمعه‌های دوم و سوم متفاوت است و برای آن اعمال مخصوص گذاشته‌اند و به آن لیله الرغائب می‌گویند؛ برای اینکه آرزوهای انسان در این شب می‌تواند با دعا مستجاب شود و به آرزوهایش برسد. این جایزه کسی است که از این شب استفاده کند. یک مالک بزرگی، از افراد روستاهای مختلف طلبکار بود و خیلی هم در مطالباتش سختگیر بود. یک وقتی اعلام کرد من فلان ساعت در دفترم هستم، هرکس بیاید صورت بدهی‌اش را بیاورد، در این فاصله زمانی بدهی‌هایش را قلم می‌گیرم. افراد مختلفی این اطلاعیه را دیدند اما گفتند که او می‌خواهد ببیند چه کسی در توهم است و حرفش را باور می‌کند. یک روستایی که بدهی سنگینی به آن مالک داشت گفت تا حالا دروغی از این مالک نشنیده‌ام؛ به دفترش می‌روم و رفت و آن مالک صورت بدهی‌هایش را صفر کرد و بخشید. وقتی افراد دیگر فهمیدند به مالک گفتند چرا این کار را کردی؟ او گفت می‌خواستم قدرت ایمان را به شما نشان دهم. این روستایی به من ایمان آورد، باورم کرد و این نتیجه را گرفت. کسان دیگر که این حرف مرا باور نکردند این نتیجه را نگرفتند. در لیلة الرغائب هم خداوند می‌فرماید شما را به آرزوهایتان می‌رسانم. آن‌هایی که به خدا ایمان دارند آرزوهایشان را از خدا می‌گیرند و کسانی که باور ندارند نتیجه نمی‌گیرند. @haerishirazi
۱۴ بهمن ۱۴۰۰
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 افراد صالح را در هر محله مسلح کنید | نباید همۀ مردم خلع سلاح شوند🔸 این چیز خوبی نیست که مثلاً انسان وقتی سارق مسلح به خانه اش می آید چیزی نداشته باشد از خودش دفاع کند. وقتی مردم مسلح نباشند چه طوری بیایند فرد مسلح را بگیرند؟ من به نیروهای مسلح عرض می کنم که زمینه شدن را ان شاء الله فراهم کنند. اینکه همه مسلح باشند، غلط است اما اینکه همه بی سلاح باشند هم ! صالح باید مسلح بشود و غیرصالح خلع سلاح شود. این خوب است. اگر در هر محله، چند تا از افراد مسلحِ متدین وجود داشته باشند، سارق مسلح جرئت نمی کند بیاید. اینها هم وقتی داشته باشند، با سلاحشان می روند در سینه اش. باید در هر کوچه ای، در هر محله ای، پنج تا، شش تا، از این افرادی که دیده اند و مسلح هستند، وجود داشته باشد. مثل صدر اسلام بشود. در صدر اسلام نمی توانستند [به راحتی] ترور بکنند. چون اگر او سلاح داشت، این هم سلاح داشت. باید دست مردم با سلاح آشنا بشود. مؤمنین صدر اسلام، آشنا بودند به سلاح. یعنی هرجا می رفتند سلاحشان همراهشان بود. در کوچه، در بازار، در خانه شان. مدتها فرهنگ هایی بر ما حکومت کرده بودند که مردم را به بی سلاحی عادت دادند. الآن فرد که سلاح داشته باشد. چون فکر می کند شاید خود سلاح، قاتل جانش بشود! اما باید دیدِ افراد اینطور باشد که: من بروم آموزش ببینم که بتوانم با سلاح از خودم دفاع کنم، بتوانم سلاح خودم را حفظ کنم. این را لازم ببیند. @haerishirazi
۱۵ بهمن ۱۴۰۰
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸حکومت اسلامی، زندان نیست. باید به مردم صالح اعتماد کرد و تسلیحشان کرد🔸 در دورۀ رژیم سابق، دولت زندانبان بود. زندانبان قانونش این است که اجازه ندهد زندانی مسلح باشد. درست هم هست. در زندان نه اسلحه، نه چاقو و نه هیچ نوع تیزی‌ای مجاز نیست. شیشۀ تیز دست زندانی جُرم است. زندانی‌ها وقتی می‌خواستند خیار پوست بکنند، یکی از طوق‌های پایین تختخواب‌ها که افتاده بود را بر می‌داشتند و آن می‌سائیدند که لبش تیز بشود. بعد با این، خیارشان را پوست می‌کندند و این قسمت را زیر لحافی، تشکی، چیزی قایم می‌کردند تا در بازرسی‌ها، آن تکۀ طوق دیده نشود. مردم ما در سابق بنا بود خلع سلاح کامل بشوند. اما ببینید؛ به عنوان مثال، به عشایری که در دورۀ شاه، قرار بود خلع سلاح کامل شوند، الآن به عنوان نیروهای مسلح خطاب می‌شوند. وصیت نامۀ امام که اساسی‌ترین سند ماست را نگاه کنید: «قوای مسلح، از ارتش و سپاه و ژاندارمری و شهربانی تا کمیته‌ها و بسیج و عشایر ...». عشایر را عطف می‌کند به ارتش و سپاه و بسیج. یعنی چی؟ یعنی تسلیح عشایر، جزء اهداف شما باشد. مطلقاً؟ نه! باید گزینشی باشد. با حساب و کتاب باشد! @haerishirazi
۱۶ بهمن ۱۴۰۰
🔸نحوۀ مدیریت «مال» و «سلاح» در حکومت اسلامی🔸
۱۸ بهمن ۱۴۰۰
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸نحوۀ مدیریت «مال» و «سلاح» در حکومت اسلامی🔸 مردم در 22 بهمن قیام کردند و زندانبان را برکنار کردند و امامِ زندانی را رهبر کردند و زندانی‌هایشان را به تخت نشاندند. خب، این مردم که قیام کردند دو چیز باید داشته باشند: یکی «مال»، یکی «سلاح». اما حساب شده. مال نباید به انحصار سرمایه داری منتهی بشود وگرنه ما هم مثل آمریکا خواهیم شد. نه انحصار از نوع غربی و نه انحصار از نوع شرقی، نباید وجود داشته باشد. زمین‌ها باید به مردم برگردد، آب‌ها به مردم برگردد. اما نحوۀ انتقال آنها از دولت به مردم، باید به صورت سالمی صورت بگیرد. در دورۀ طاغوت، این اموال را روی پشت بام بردند. ما دوباره می‌خواهیم بیاوریم توی حیاط. اما از پشت بام نمی‌شود به پایین پرتاب کرد! باید برای [مالک کردن دوبارۀ مردم بر اموال]، مکانیزم داشت، راه حل داشت. در تسلیح انسان‌های صالح هم باید با دقت و گزینش بشود. به هر مدعی نباید سلاح داد. باید مطمئن بود که از این سلاح سوء استفاده نمی‌شود. من برای این که ببینید نه مطلقاً می‌توانیم خلع سلاح کنیم و نه مطلقاً می‌توانیم مسلح کنیم، دو مثال می‌زنم: فرض کنیم دانش آموزی مسلح شده، معلم چقدر همه را نفرین می‌کند وقتی این بچه روی او سلاح می‌کشد؟ به نظام نفرین می‌کند، به اوّل تا آخر لعن می‌کند که چرا اینها را جمع نمی‌کنند. اما آن کسی که آدم صالحی است و می‌تواند از خودش دفاع کند، وقتی که سارق مسلحی به خانه‌اش می‌آید و هیچ چیزی برای دفاع ندارد، حالا او چه می‌گوید؟ خودمان را جای او بگذاریم. سارق مسلح آمده توی خانه‌اش، می‌رود در اتاق، جلوی او به زنش تجاوز می‌کند! او می‌پرسد که آیا علی (علیه السلام) هم در خانه‌اش اسلحه نبود؟ سلمان هم در خانه‌اش اسلحه نبود؟ اگر به خانۀ آن‌ها می‌آمدند و تجاوز می‌کردند، کسی نبود از خودشان دفاع کند؟ ببینید؛ در خیابان، مردم با سلاح نیایند، توی بازار و اداره، مردم با سلاح نیایند. چرا؟ چون نیروی مسلح می‌تواند به آنجا بیاید. اما در آن جاهایی که نیروی حکومتی مسلح وجود ندارند چه باید کرد؟ اما در خانه [و محلهٔ] مردم که نیروی مسلح نمی‌تواند بیاید چه باید کرد؟! @haerishirazi
۱۸ بهمن ۱۴۰۰
حرکت از ظلمت طاغوت به نور انقلاب @haerishirazi
۲۱ بهمن ۱۴۰۰
🔹آیت‌الله حائری شیرازی رضوان‌الله‌علیه🔹 🔸اندیشه‌های "شاه‌ساز" با رفتن شاه نرفته‌اند/ شاه مؤمن نبود/ امام و رهبری خود را به خدا سپرده‌اند🔸 رهبر معظم انقلاب براساس آیۀ "أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ" می‌فرماید که جهان بر سر یک پیچ تاریخی است و مقصود از این پیچ تاریخی، انتقال قدرت از مستکبران به مستضعفان است... گفتمان امام راحل در عالم کثرت بود؛ عالم وحدت مدنظرشان چه بود؟ درخصوص بیانات ایشان سؤال این است که براساس سخنان ایشان، راه انتقال از عالم کثرت به عالم وحدت چیست؟ صالحان چه کسانی هستند که وارثان عالم و زمین می‌شوند؟ ... مراد از صالحان در آیۀ "يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ"، همان واحدین و موحدین است. امروزه اختلاف و نزاع اصلی بر سر گفتمان شرک و گفتمان توحید است. ظلم از آثار شرک است... گفتمان امام و رهبری همان گفتمان توحید است و آنچه که غرب در حال تزریق به عالم است، گفتمان شرک است. غرب هرچه که می‌کند عین عمل معاویه است، همان‌طور که معاویه اجازه نمی‌داد کسی شرک را تبیین کند ولی با گسترش توحید مشکلی نداشت، غرب امروز هم با تبیین ایمان مشکلی ندارد؛ اما با تبیین شرک به‌شدت مشکل دارد... کسی با حسین علیه‌السلام بر سر نماز، روزه، حج و... مشکلی نداشت؛ بلکه مشکل با حسین بر سر این بود که پرچم حرکت و ادارۀ جامعه به دست چه کسی باشد... معرفی رهبر انقلاب به عالم، یک کار توحیدی است؛ زیرا به دیگران این را می‌فهماند که اطاعت از رهبری همان اطاعت از خدا است. علت اینکه خروجی داعش ضرر برای اسلام است این است که اطاعتش از ولایت محل خدشه است... آنچه امام و رهبری را از حاکمان امروزی عالم اسلام و عالم مسیحی جدا می‌کند این است که ایشان اطاعت از خداوند دارند... برای نشر توحید ابتدا باید شرک را تعریف کرد. متأسفانه پس از بیرون انداختن شاه از کشور هنوز شاهک‌ها حضور دارند و باید در اندیشه‌ها، آن اندیشه‌هایی که شاه‌ساز بوده و هست حذف شوند و اندیشه‌ای که امام‌ساز است، اندیشه‌ای که مطاع‌ از خداست بیاید... تفاوت اندیشۀ شاه‌ساز و امام‌ساز در این است که شاه، مؤمن اسمی بود اما رسماً مؤمن نبود؛ درحالی‌که امام قلباً و ظاهراً مطاع و مؤمن بود. شاه بر مردم ولایت داشت و آنها را به ظلمت می‌برد؛ اما امام و رهبری خودشان را به خدا سپرده‌اند. کسی که می‌خواهد در ولایت خدا باشد باید قدرتش را از خدا بگیرد و در راه خدا خرج کند... روح تمام بیانات امام و رهبری این است که مطالب ایشان برای شرک‌شناسی و راه توحید را نشان دادن بوده و هست. بنده چند توصیه به شما دارم، اول اینکه گفتمان "شرک چیست" را باید در کارهایتان داشته باشید. شما باید شرک را تبیین کنید تا توحید مشخص شود... تبیین شرک، شاقول شما و استخراج توحید، دیوارکشی بنای شماست. مرکز ایستادگی ما باید با مرکز ثقلمان منطبق باشد. مرکز ثقل ما، خداست و باید برنامه و راهکار ما در حوزۀ جاذبۀ الهی باشد. علت اینکه شرک فرو می‌ریزد این است که مرکز ایستادگی‌اش از مرکز ثقل جدا می‌شود... باید نیاتتان را الهی و خالص کنید تا بتوانید به‌صورت صحیح و مستقیم رشد بیابید. راه عبور از شرک، اخلاص است و اگر کسی اخلاص داشت، موحد می‌شود، اگر کسی موحد شد، عاشق خدا می‌شود و عشق به خدا، خودپرستی و خودخواهی را از بین می‌برد. 🔸 بیانات در همایش "اندیشۀ راقی"، ۱۷ بهمن ۱۳۹۵. @haerishirazi
۲۱ بهمن ۱۴۰۰
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸ماه رجب؛ ماه آمادگی برای پرواز🔸 ، شب اوج گیری است. اما هواپیما که شب قدر یکدفعه نمی تواند اوج بگیرد! کسی اوج می گیرد که از اول ، کم کم دور موتور را شدیدتر کرده باشد تا شب قدر بتواند پرواز کند. @haerishirazi
۲۳ بهمن ۱۴۰۰
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸پس طلبه شدی برای چه؟🔸 کلام امام (ره) دل مردم را گرفت، به خاطر چه؟ به خاطر اینکه امام، قیامش «لله» بود. شما هر وقت خواستید حرفی بزنید، تذکری بدهید، یک نگاهی بکنید، یک سرکی به خودتان بکشید ببینید کجا می سوزد؟ است یا قیام نفس است؟ انگیزه تان چیست؟ اگر دیدید «لله» است، بگویید. آن وقت ببینید چقدر اثر می گذارد. خدا رحمتش کند مرحوم آقا میرزا (ره). تازه از نجف آمده بود، مُخلص بود. خودش نقل کرده که من داشتم بالای «دروازه قرآن» شیراز قدم می زدم که دیدم چند تا جوان کنار جوی آب رودخانه نشسته اند. تا من را دیدند، شیشه های مشروبشان را کردند در جوی آب. مثلاً شاید دیدند آخوند آمد، قایمش کردند! خب طبق معمول هم روحانی می‌آید و برای اینکه نخواهد با اینطور افراد روبرو بشود، نادیده می‌گیرد. ایشان گفت می خواستم بروم و متعرض اینها نشوم که اگر آخوند ببینند آنهم در آن دورۀ پهلوی، مسخره می کنند، استهزاء می کنند؛ یعنی وضع بدتر می شود. تا خواستم بروم، به خودم گفتم: ؟ عالِم شدی برای چه؟ با خودم گفتم زودتر رد شوم که مبادا اینها کنند. بعد برگشتم گفتم: خب مسخره ام بکنند، چه می شود؟ گفتم: آیا درست است من به اینها امر به معروف نکنم؟ نهی از منکر نکنم؟ برگشتم و آهسته آهسته به طرف اینها آمدم. سلام کردم. آرام آرام با اینها حرف زدم تا ؛ اشکشان جاری شد. این شیشه های شرابشان را از زیر در آوردند تا بزنند به سنگ و بشکنند! گفتم: نه، نشکنید! شیشه ها مالیّت دارد. محتوی شیشه ها را خالی کردم روی زمین. همین ها بعداً از گردانندگان کارهایش شدند. شدند رئیس جلسه، مسأله گوی جلسه، نوحه خوان جلسه. او از قماربازها، استادهای اخلاق درست می کرد. وقتی «قیام لله» باشد، آدم قمارباز را تبدیل می کند به مسأله گو. اما اگر دیدند صحبت خدا و دین نیست، همین مسأله گو ! (ره) @haerishirazi
۳۰ بهمن ۱۴۰۰
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸امام در دل تو مُرده!🔸 در زمان حیات امام راحل، کسی به من گفت دیشب خواب دیدم حضرت امام از دنیا رفته و خیلی ناراحت بود برای امام. به او گفتم غیبت امام را کرده ای؟ گفت تو از کجا فهمیدی؟! گفتم: «از خوابت! امام در دل تو مرده، برو استغفار کن تا امام در تو زنده بشود. امام در خارج نمرده، امامی که در تو بود، مُرده»! گفت کجای این خواب می گوید من غیبت امام را کردم؟ گفتم: «وقتی از امام ناراضی و گله مند می شوی، از او می بُری، و وقتی از او راضی می شوی، با او یکی می شوی، متصل می شوی. «إنَّما يَجمَعُ النّاسَ الرِّضا و السُّخطُ». آن بخش از امام که در تو تجلی داشت از کَفَت رفت». این آقا علاقه مند به امام بود، با این علاقه، امام در او تجلی کرده بود. اما وقتی غیبتش را کرد، این جلوه را از دست داد. گاهی توسلاتی به امام زمان (علیه السلام) می کنی، توسلت می گیرد. وقتی می خواهند به تو بگویند که دعایت را مستجاب کردیم و توسلت موثر شد، خواب رهبر بزرگوار را می بینی. این خواب، معنایش همین است. ایشان مظهر است. گاهی انسان یک سیدی را می بیند نه رهبری را. این هم مظهر است. خواب دیدن یک «اسم»، بعضی اوقات نشانۀ «مسمّی» است. یکی آمد خدمت امام عرض کرد که یکی از اموات را خواب دیدم که اسمش حسین است. امام گفت به همین زودی زیارت امام حسین (ع) نصیبت می شود. @haerishirazi
۱ اسفند ۱۴۰۰
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸پشمک!🔸 نظم را رعایت کنید. آدم اگر بی برنامه باشد، پُف می کند مثل ! پشمک خورده اید؟ پشمک چقدر است؟ وقتی می گذارید در دندان چقدر می شود؟ حجم زیادی دارد اما مغز چندانی ندارد! وقتی که شما برنامه نداشته باشید، وقتتان و کارهایتان می شود مثل پشمک. کارتان زیاد است، اما کارتان خیلی کم است. در عوض اگر برنامه داشته باشید و معلوم باشد چه زمانی می خوابید، چه زمانی برمی خیزید، چه زمانی مطالعه می کنید؛ اینها را وقتی فشرده می کنید دیگر پشمک نمی شود؛ است! فشرده است! @haerishirazi
۲ اسفند ۱۴۰۰
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹 🔸ماجرای عجیب امام کاظم علیه السلام و شطیطۀ نیشابوری🔸 شطیطه یک خانم نیشابوری است. اهالی نیشابور برای موسی بن جعفر علیه السلام وجوهات‌شان که شامل سکه‌های طلا می‌شد را فرستادند. شطیطه چهار سکه درهم سیاه فرستاد با یک کلاف نخ. فردی که به نمایندگی از اهل نیشابور به مدینه رفته بود، وجوهات را تحویل امام داد. حضرت نگاه به سکه‌ها کرد، کیسه، کیسه، کیسه طلا. حضرت فرمود: من قبول نمی‌کنم، ما نیازی نداریم، اینها را به صاحب‌شان برگردانید. حضرت فرمود: دیگر چیزی نیست؟ مرد نیشابوری گفت نه. بار دیگر امام فرمود: خوب فکر کن. مرد نیشابوری گفت بله، یک زنی وقتی من می‌خواستم بیایم یک کلافی داد و چند تا درهم سیاه، چون قابل شما را نداشت؛ من رویم نشد بیاورم. امام فرمود: همان را بیاور. حضرت سکه سیاه و کلاف را برداشت. بعد به او فرمود: بلند شو؛ رفتند یک مقداری پارچه آوردند، یک مقدار پول، گفت این را بده به آن خانم؛ بگو این پارچه از پنبه‌ای بود که ملک اجدادی ماست و خواهرم حکیمه به دست خودش این پنبه را رشته و این پارچه را بافته. این را دادم برای کفنت. از وقتی که این پارچه به تو می‌رسد تا وقتی این پول را مصرف کنی در حیات هستی. مقداری می‌ماند برای خرج بقیه مقدمات کفن و دفن. به او سلام برسان و بگو روز رفتن تو ما می‌آییم، و من بر تو نماز می‌خوانم. این فرد می‌گوید من برگشتم نیشابور. وقتی برگشتم همین‌هایی که پول طلا داده بودند، از امام موسی بن جعفر علیه السلام برگشته بودند و به عبدالله افطح رجوع کرده بودند. طبیعی بود که احساس می‌کردند پول شان هدر رفته اگر حضرت قبول کرده باشد. وقتی پول را به ایشان دادم خوشحال شدند که پول شان به ایشان برگشته. رفتم سراغ شطیطه، پارچه و سکه‌ها را به او دادم، سلام آقا را رساندم. [گفتم] درهم‌ها را تحویل گرفتند و آقا دعا کرد. من روزشماری می‌کردم ببینم این زن کی فوت می‌کند. روز نوزدهم شطیطه فوت کرد و من به علما گفتم حضرت مال هیچکس را قبول نکرد الا این زن. تجلیل عجیب و تشییع پرشکوهی از او شد و من می‌خواستم بدانم چه کسی بر او نماز می‌خواند. علما به صف ایستاده بودند، همه به صف ایستاده بودند، یک دفعه دیدم موسی بن جعفر علیه السلام آنجا حاضر شد؛ تکبیر را گفت و نماز را خواند و اینها هم گفتند شاید یکی از علما برای یک شهر دیگر بوده، آمدند جلو به احترام او. هیچکس نفهمید کی بود. حضرت نماز را بر او خواند. وقتی نمازش تمام شد، به من یک نگاهی کرد یعنی یادت آمد من وعده دادم؟ عملی کردم. زبانم بند آمده بود که حرفی بزنم. این دستگاه امام زمان است. سکۀ طلای آنها را نمی‌پذیرد اما کلاف آن زن را می‌پذیرد و شما می‌خواهید پذیرفته شوید. دستگاه پذیرش او دستگاه دقیقی است. ممکن است یک سرباز صفر شما را قبول کند، اما یک فرماندۀ بزرگتان را قبول نکند. ممکن است یک بی‌اسم و بی‌شهرت و بی‌عنوان و کفش بردار و آب بده و جاروکش و فرد بی‌قابلیتی را بپذیرد و خدمات او را قبول کند، اما یک معروفِ مشهورِ پر سابقۀ همه چیز تمام را قبول نکند. @haerishirazi
۷ اسفند ۱۴۰۰