eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
72.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
328 ویدیو
661 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️کلیپ ویژه شهادت حضرت زهرا(س)♨️ قبرش مجهول باشد تا قدر علی معلوم بشود @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 حکایت غواص و مروارید 🔸 برگرفته از تمثیلات آیت الله حائری شیرازی | اینجا با خاک روایت میکنیم @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸کنایه نزن🔸 «وَ قُل لِّعِبَادِی یقُولُواْ ٱلَّتِی هِی أَحسَنُ إِنَّ ٱلشَّیطَنَ ینزَغُ بَینَهُم» به مؤمنین بگو که در انتخاب سخن دقت کنند و مطلبشان را به بهترین روش بیان کنند. «یقُولُوا الَّتِی هِی أَحْسَنُ» یعنی چیزی را که احسن است بگویند. مثلاً شما می‌خواهی به یک کسی اعتراض کنی، اینجا باید «یقُولُوا الَّتِی هِی أَحْسَنُ» باشد؛ به سبکی که بهترین شیوه است مطلب را مطرح کن. بعد می‌فرماید: علت اینکه من این توصیه را به شما می‌کنم چیست؟ علتش اینست که: «إِنَّ الشَّیطانَ ینْزَغُ بَینَهُمْ»: شیطان بین شما کینه و کدورت ایجاد می‌کند. یعنی کنایه نزن. چون کنایه زدن، «یقُولُوا الَّتِی هِی أَحْسَنُ» نیست. اگر می‌خواهی مطلبی را بگویی، مواظب اطراف کلام و جوانب کلام باش. بی محابا سخن را پرتاب نکن. چرا؟ چون شیطان در کار است. یعنی شیطان از این کلام تو بهره‌گیری می‌کند برای جدایی انداختن، برای جدا کردن قلوب مؤمنین از هم، بریدن این‌ها از هم. چون او سوء استفاده می‌کند، مواظب باش. کلامی که می‌گویی ببین آیا شیطان می‌تواند از این کلام سوء استفاده‌ای بکند یا نمی‌تواند؟ اگر شیطان نمی‌تواند سوء استفاده بکند، بگو. مواظب باش که یک سخن چینِ عجیب و غریبی نشسته است و می‌خواهد از آب سخن تو رنگ بردارد. نگو ما مؤمنین با هم این حرف‌ها را نداریم و هرچه به هم گفتیم خبری نیست! یک وقت می‌بینی گفتی و بعد دیگر نمی‌شود آن را درست کرد! وقتی می‌خواهی سخن بگویی از این «نزغ شیطان» بر حذر باش، مراقبت بکن. @haerishirazi
استاتوس185.jpg
913.1K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
بسم الله الرحمن الرحیم 📣 اطلاعیه دعوت به همکاری دفتر مرحوم آیت الله حائری شیرازی جهت تکمیل کادر تدوین کتب مرحوم استاد، نیاز به ویراستار متخصص و باتجربه دارد. آن دسته از عزیزانی که شرایط زیر را دارا می باشند، لطفاً به ادمین (@haeri1395) پیام بدهد. حتماً مختصری از سوابق و تجربیات کاری خود را نیز ذکر بفرمایید. 🔸 شرایط همکاری: 1️⃣ تحصیلات حوزوی 2️⃣ تجربۀ کافی در حیطۀ ویراستاری 3️⃣ ساکن قم @haerishirazi
📣✨ زمستانه کتاب📚 🔥 از "سه‌شنبه" ۵ بهمن به مدت ۵ روز می‌توانید کتاب‌های آیت الله حائری شیرازی را با ۲۵ درصد تهیه نمایید. ❗️توجه: اعتبار ریالی طرح تخفیف است. 👨🏻‍💻آیدی سفارش 👇 @hekmat1398 📱شماره تماس 👇 ۰۹۳۶۰۳۲۳۷۶۶ @hekmat_books
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸آب بندی🔸 فرض کنید یک مخزنی است که قرار است بیایند و آب آن را اندازه بگیرند و به شما بر اساس آن نمره بدهند! این مخزن، دو کار دارد که باید انجام بدهید: یکی این که آب بکشید و بریزید در آن. دیگر اینکه، آب بندی اش را درست کنید. بعضی ها روی آب کشیدن و ریختن در این مخزن متمرکزند، اما در آب بندی این مخزن زیاد دقتی ندارند. اینها آبِ زیاد می ریزند در مخزن، اما وقتی روز موعود می رسد، آب چندانی در آن نیست؛ چون آب بندی نشده؛ نشت کرده. اما آنهایی که این نشتی را گرفته اند و آب بندی اش کرده اند، با وجودیکه نصف آن گروه دیگر آب در مخزنشان ریخته اند، اما نمرۀ بالاتری می گیرند! چون مخزنشان نشت نکرده بود. حالا چطور می شود که یکی مخزنش آب بندی است و دیگری آب بندی نیست؟ گاهی انسان یک نگاه تحقیر آمیز به کسی می کند؛ این نشت است؛ این، آب بندی نشده؛ یک مقدار از این مخزنش خالی می شود. گاهی خوشش می آید یکی را سَبُک کند؛ می گوید او را باید بتکانیم. بله! می تکانی؛ او هم یک خرده کوچک می شود؛ اما این که چقدر از مخزن تو خالی شده، آن را هم خبر داری؟ @haerishirazi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت رحلت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی بسم الله الرحمن الرحیم با تاسف خبر درگذشت فقیه عالیمقام و مرجع بصیر، حضرت آیة الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه را دریافت کردم. ایشان از استوانه‌های حوزه‌ی علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه‌ی مبارک بودند. در دوران مرحوم آیة الله بروجردی در شمار برترین تلامذه‌ی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیة الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان، و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمة الله علیهم به شمار میرفتند. سالها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب می‌شدند و پس از آن هم همواره درباره‌ی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود میکردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورتهای خود مطلع و بهره‌مند میساختند. قریحه‌ی شعری، حافظه‌ی تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. رحلت ایشان برای جامعه‌ی علمیِ دینیِ کشور مایه‌ی تأسف است. اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزه‌ی علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ 💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ کلیپ تصویری ♨️ 🔸جشن دهۀ فجر را به زندگی بچه ها بیاورید🔸 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸رجب ماه ورودی🔸 زیارت امام رضا علیه السلام که مشرف می شوید، اول می‌رسید به بست. ارزش بست زیاد است، چون ورودی حرم است. رجب ماه ورودی است. رجب بست است، شعبان صحن است، رمضان حرم است و شب قدر، ضریح است. @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری 🔸 رحمت ماه رجب، شامل چه کسانی ؟ 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
لیلة الرغائب.mp3
13.89M
🎙 سخنرانی لیلة الرغائب، حسن ظن به خدا، حرم‌های الهی، آداب ورود به حرم الهی، امتحان الهی، عبادت مشترک و مختص 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸لیلة الرغائب🔸 در لیلة الرغائب خداوند می‌فرماید: شما را به آرزوهایتان می‌رسانم. آنهایی که به خدا ایمان دارند، آرزوهایشان را از خدا می‌گیرند و کسانی که باور ندارند نتیجه نمی‌گیرند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸لیلة الرغائب🔸 شب جمعه اول ماه رجب، حرم اندر حرم است. یعنی هم از نظر ماه رجب بودن حرم است و هم از نظر شب جمعه بودن حرم است. اما شب جمعه اول با شب جمعه‌های دوم و سوم متفاوت است و برای آن اعمال مخصوص گذاشته‌اند و به آن لیله الرغائب می‌گویند؛ برای اینکه آرزوهای انسان در این شب می‌تواند با دعا مستجاب شود و به آرزوهایش برسد. این جایزه کسی است که از این شب استفاده کند. یک مالک بزرگی، از افراد روستاهای مختلف طلبکار بود و خیلی هم در مطالباتش سختگیر بود. یک وقتی اعلام کرد من فلان ساعت در دفترم هستم، هرکس بیاید صورت بدهی‌اش را بیاورد، در این فاصله زمانی بدهی‌هایش را قلم می‌گیرم. افراد مختلفی این اطلاعیه را دیدند اما گفتند که او می‌خواهد ببیند چه کسی در توهم است و حرفش را باور می‌کند. یک روستایی که بدهی سنگینی به آن مالک داشت گفت تا حالا دروغی از این مالک نشنیده‌ام؛ به دفترش می‌روم و رفت و آن مالک صورت بدهی‌هایش را صفر کرد و بخشید. وقتی افراد دیگر فهمیدند به مالک گفتند چرا این کار را کردی؟ او گفت می‌خواستم قدرت ایمان را به شما نشان دهم. این روستایی به من ایمان آورد، باورم کرد و این نتیجه را گرفت. کسان دیگر که این حرف مرا باور نکردند این نتیجه را نگرفتند. در لیلة الرغائب هم خداوند می‌فرماید شما را به آرزوهایتان می‌رسانم. آن‌هایی که به خدا ایمان دارند آرزوهایشان را از خدا می‌گیرند و کسانی که باور ندارند نتیجه نمی‌گیرند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 افراد صالح را در هر محله مسلح کنید | نباید همۀ مردم خلع سلاح شوند🔸 این چیز خوبی نیست که مثلاً انسان وقتی سارق مسلح به خانه اش می آید چیزی نداشته باشد از خودش دفاع کند. وقتی مردم مسلح نباشند چه طوری بیایند فرد مسلح را بگیرند؟ من به نیروهای مسلح عرض می کنم که زمینه شدن را ان شاء الله فراهم کنند. اینکه همه مسلح باشند، غلط است اما اینکه همه بی سلاح باشند هم ! صالح باید مسلح بشود و غیرصالح خلع سلاح شود. این خوب است. اگر در هر محله، چند تا از افراد مسلحِ متدین وجود داشته باشند، سارق مسلح جرئت نمی کند بیاید. اینها هم وقتی داشته باشند، با سلاحشان می روند در سینه اش. باید در هر کوچه ای، در هر محله ای، پنج تا، شش تا، از این افرادی که دیده اند و مسلح هستند، وجود داشته باشد. مثل صدر اسلام بشود. در صدر اسلام نمی توانستند [به راحتی] ترور بکنند. چون اگر او سلاح داشت، این هم سلاح داشت. باید دست مردم با سلاح آشنا بشود. مؤمنین صدر اسلام، آشنا بودند به سلاح. یعنی هرجا می رفتند سلاحشان همراهشان بود. در کوچه، در بازار، در خانه شان. مدتها فرهنگ هایی بر ما حکومت کرده بودند که مردم را به بی سلاحی عادت دادند. الآن فرد که سلاح داشته باشد. چون فکر می کند شاید خود سلاح، قاتل جانش بشود! اما باید دیدِ افراد اینطور باشد که: من بروم آموزش ببینم که بتوانم با سلاح از خودم دفاع کنم، بتوانم سلاح خودم را حفظ کنم. این را لازم ببیند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸حکومت اسلامی، زندان نیست. باید به مردم صالح اعتماد کرد و تسلیحشان کرد🔸 در دورۀ رژیم سابق، دولت زندانبان بود. زندانبان قانونش این است که اجازه ندهد زندانی مسلح باشد. درست هم هست. در زندان نه اسلحه، نه چاقو و نه هیچ نوع تیزی‌ای مجاز نیست. شیشۀ تیز دست زندانی جُرم است. زندانی‌ها وقتی می‌خواستند خیار پوست بکنند، یکی از طوق‌های پایین تختخواب‌ها که افتاده بود را بر می‌داشتند و آن می‌سائیدند که لبش تیز بشود. بعد با این، خیارشان را پوست می‌کندند و این قسمت را زیر لحافی، تشکی، چیزی قایم می‌کردند تا در بازرسی‌ها، آن تکۀ طوق دیده نشود. مردم ما در سابق بنا بود خلع سلاح کامل بشوند. اما ببینید؛ به عنوان مثال، به عشایری که در دورۀ شاه، قرار بود خلع سلاح کامل شوند، الآن به عنوان نیروهای مسلح خطاب می‌شوند. وصیت نامۀ امام که اساسی‌ترین سند ماست را نگاه کنید: «قوای مسلح، از ارتش و سپاه و ژاندارمری و شهربانی تا کمیته‌ها و بسیج و عشایر ...». عشایر را عطف می‌کند به ارتش و سپاه و بسیج. یعنی چی؟ یعنی تسلیح عشایر، جزء اهداف شما باشد. مطلقاً؟ نه! باید گزینشی باشد. با حساب و کتاب باشد! @haerishirazi
🔸نحوۀ مدیریت «مال» و «سلاح» در حکومت اسلامی🔸
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸نحوۀ مدیریت «مال» و «سلاح» در حکومت اسلامی🔸 مردم در 22 بهمن قیام کردند و زندانبان را برکنار کردند و امامِ زندانی را رهبر کردند و زندانی‌هایشان را به تخت نشاندند. خب، این مردم که قیام کردند دو چیز باید داشته باشند: یکی «مال»، یکی «سلاح». اما حساب شده. مال نباید به انحصار سرمایه داری منتهی بشود وگرنه ما هم مثل آمریکا خواهیم شد. نه انحصار از نوع غربی و نه انحصار از نوع شرقی، نباید وجود داشته باشد. زمین‌ها باید به مردم برگردد، آب‌ها به مردم برگردد. اما نحوۀ انتقال آنها از دولت به مردم، باید به صورت سالمی صورت بگیرد. در دورۀ طاغوت، این اموال را روی پشت بام بردند. ما دوباره می‌خواهیم بیاوریم توی حیاط. اما از پشت بام نمی‌شود به پایین پرتاب کرد! باید برای [مالک کردن دوبارۀ مردم بر اموال]، مکانیزم داشت، راه حل داشت. در تسلیح انسان‌های صالح هم باید با دقت و گزینش بشود. به هر مدعی نباید سلاح داد. باید مطمئن بود که از این سلاح سوء استفاده نمی‌شود. من برای این که ببینید نه مطلقاً می‌توانیم خلع سلاح کنیم و نه مطلقاً می‌توانیم مسلح کنیم، دو مثال می‌زنم: فرض کنیم دانش آموزی مسلح شده، معلم چقدر همه را نفرین می‌کند وقتی این بچه روی او سلاح می‌کشد؟ به نظام نفرین می‌کند، به اوّل تا آخر لعن می‌کند که چرا اینها را جمع نمی‌کنند. اما آن کسی که آدم صالحی است و می‌تواند از خودش دفاع کند، وقتی که سارق مسلحی به خانه‌اش می‌آید و هیچ چیزی برای دفاع ندارد، حالا او چه می‌گوید؟ خودمان را جای او بگذاریم. سارق مسلح آمده توی خانه‌اش، می‌رود در اتاق، جلوی او به زنش تجاوز می‌کند! او می‌پرسد که آیا علی (علیه السلام) هم در خانه‌اش اسلحه نبود؟ سلمان هم در خانه‌اش اسلحه نبود؟ اگر به خانۀ آن‌ها می‌آمدند و تجاوز می‌کردند، کسی نبود از خودشان دفاع کند؟ ببینید؛ در خیابان، مردم با سلاح نیایند، توی بازار و اداره، مردم با سلاح نیایند. چرا؟ چون نیروی مسلح می‌تواند به آنجا بیاید. اما در آن جاهایی که نیروی حکومتی مسلح وجود ندارند چه باید کرد؟ اما در خانه [و محلهٔ] مردم که نیروی مسلح نمی‌تواند بیاید چه باید کرد؟! @haerishirazi
حرکت از ظلمت طاغوت به نور انقلاب @haerishirazi