eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
72.5هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
336 ویدیو
691 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
masoolin.mp3
1.92M
🔊 کلیپ صوتی 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸مطالبۀ مردم از مسئولان در رابطه با مسئلۀ حجاب🔸 ✅ در قضیۀ حجاب، مردم می‌خواهند و مأموران و مسئولان مبارزه با منکرات را ببینند. نمی‌خواهند حرف تحویل بگیرند! ✅ مردم که عاشق چشم و ابروی مسئولین نیستند! مسئولین، تا اندازه‌ای برای مردم محبوبیت دارند که کارشان را درست انجام بدهند. ✅ مردم به اندازۀ کافی حرف شنیده‌اند. ! @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تفاوت رفتار خداوند با امّت بالغ و نابالغ🔸 شما وقتی‌که می‌خواهید به قناری یا مرغ یا گربۀ منزلتان غذا بدهید، حساب می‌کنید که چه وقت به او غذا دادید، نوبت غذایش چه ساعتی است و آن موقع به او غذا می‌دهید؛ اما دربارۀ فرزندتان، می‌گذارید خودش بگوید من گرسنه هستم تا به او غذا بدهید. بین گربۀ منزل و بچۀ منزل فرق است. گربۀ منزل لازم نیست بگوید من گرسنه‌ام؛ صاحبش باید بداند گرسنه است و به او غذا بدهد؛ اما بچۀ منزل باید بخواهد تا به او بدهند. امتی که تربیت شده، مثل بچۀ خانه است؛ هرگاه کمبود داشت باید به خدا التماس کند که خدایا، بده. امت‌هایی که تربیت نشده‌اند، مثل گربۀ منزل‌اند؛ وقتی‌که خدا ببیند گرسنه‌اند، به آنها می‌دهد. ما نیز پیش از انقلاب حال بچه و حال آدمیزاد نداشتیم؛ حال جانور داشتیم! ازاین‌رو، باران می‌خواستیم یا نمی‌خواستیم می‌آمد؛ اما الآن بعد از انقلاب بالغ شده و حال فرزند این جهان را پیداکرده‌ایم، باید بخواهیم تا به ما بدهند. ‌ 📖 تمثیلات علمی، صفحه ۳۷ @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸عامل وحدت، ولایت است نه شباهت🔸 ما در وجود خود اعضای مختلفی را می‌بینیم که همه با هم کار می‌کنند؛ کارهای همه هم با یکدیگر متفاوت است، و هیچ‌کدام نمی‌توانند کار دیگری را انجام دهند. چشم می‌بیند و گوش می‌شنود. شما چشمتان را ببندید، با گوشتان چیزی نمی‌توانید ببینید، یا با چشمتان چیزی نمی‌توانید بشنوید. درعین‌حال می‌بینید که چشم و گوش و دیگر اعضا هرکدام یار و مددکار یکدیگرند. چون یک قلب و یک مغز بر آنها حکومت می‌کند، و تحت لوای یک ولایت قرار دارند. تک‌ولایتی بودن، آنها را ـ با وجود همۀ تفاوت‌هایی که دارند ـ با هم یگانه می‌کند. پس «تفاوت‌ها» موجب اختلاف نمی‌شود؛ چون وقتی از فرماندهی واحدی دستور می‌گیرند با هم متحد می‌شوند؛ با اینکه پُست‌هایشان فرق می‌کند. 📖 تمثیلات سیاسی اجتماعی، صفحه ۱۸ @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸همه در ثواب او شریک‌اند🔸 شما الان نگاه بکنید امام امت در طول زندگی‌اش از بچگی تا وقتی بزرگ و بالغ شده، انسان‌های زیادی به او امر به معروف و نهی از منکر کرده‌اند؛ راه خیر را به او نشان دادند؛ یکی به او گفته شما بیا طلبه بشو، ایشان پذیرفته و طلبه شده؛ یکی به او گفته در کار عرفان و این‌ها وارد شو، یکی گفته در فلسفه کار بکن، یکی یک نصیحتی به او کرده است؛ خلاصه هر کسی او را به یک راه خیری راهنمایی کرده است. الان که ایشان اینهمه از خدماتی که انجام می‌دهد، اجر می‌برد، همۀ آن استاد‌ها و استاد‌های آن استاد‌ها در نامۀ عملشان خدمات امام نوشته می‌شود. ببینید امر به معروف و نهی از منکر، چقدر برکت دارد! @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸قبله‌نما🔸 یکبار در مشهد در یکی از صحن‌ها، آیت الله حائری شیرازی منبر تشریف داشتند. من هم به جهت علاقه‌ام به ایشان، کنارشان نشستم. بعد از منبر همراهشان شدم. وقت وضو عبایشان را نگه داشتم. بیرون وضوخانه فرمودند: «با من کاری داشتید؟» عرض کردم به شما و مطالبتان علاقه دارم. نصیحتی بفرمایید تا چراغ راهم باشد. با انگشت به اشاره کردند و فرمودند: خدا اینجا کار گذاشته. همیشه به این قبله‌نما نگاه کن؛ راه را گم نمی‌کنی. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تعلقات، مانع انصاف🔸 قطب‌نما را اگر روی زمین یا تخته‌ای بگذارید، روی جهت اصلی خودش قرار می‌گیرد و راه را به شما نشان می‌دهد؛ اما اگر آهنی به آن نزدیک شود، دیگر نمی‌تواند راهنما باشد و منحرف می‌شود. برای شاهینِ انسان و عقربۀ انصافِ او، تعلّقات مثل آهن است. عقربۀ انصاف انسان درست روی خط طبیعی نمی‌ایستد، مگر آنکه تعلّقات را از خود دور کند. 📖 تمثیلات اخلاقی، جلد 1، صفحه 20 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸«رضا»، نتیجۀ «معرفت»🔸 بیمار در مقابل طبیب حالت تسلیم دارد. بیماری که با پزشک چانه می‌زند و بر نوشتن دارویی خاص اصرار می‌کند، یا از‌آن‌روست که خود را بیمار نمی‌داند یا آنکه در صداقت و تخصص طبیب شک و تردید دارد؛ وگرنه بیمار به‌طور طبیعی در مقابل طبیب تسلیم است. «عارف بالله» خود را بیمار، و خدا را طبیب می‌داند؛ خود را به خدا می‌سپارد و در برابر خدا تسلیم محض است. حالت رضا به قضا و قدر الهی نیز نتیجۀ این معرفت می‌باشد. 📖 تمثیلات اخلاقی، جلد دوم، صفحه ٢٣ @haerishirazi