eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
73.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
326 ویدیو
641 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸علت کاهش نعمت‌ها🔸 گاهی پدر به پسرش پولی می‌دهد و به او می‌گوید با این پول معامله کن. اگر پسر رفت، معامله کرد و این پول را به ثمر رساند، پدر پول بیشتری در اختیارش می‌گذارد؛ اما اگر رفت و پول را ضایع کرد و چیزهایی خرید که برای بدن و عقل و فهمش مضر بود، پدر می‌گوید: چرا پولی به او بدهم که خودش را ضایع کند و ده‌برابرش هم خرج پزشک و دارو کنم؟ مگر من دشمن او هستم؟ بنابراین دیگر پولی به او نمی‌دهد و محدودش می‌کند. ما از خود صددرصد استفاده نمی‌کنیم. فهم ما ملاک مسئولیت ماست. وقتی ما از روی فهم خلاف می‌کنیم، گناهکار و راندۀ درگاه می‌شویم. هرکه فهمش بیشتر باشد، وقتی خلاف می‌کند رانده‌تر و محروم‌تر می‌شود. مگر خدا دشمن انسان است که وقتی انسان برخلاف فهمی که به او داده، عمل کند، باز هم بر این فهم اضافه کند تا بیشتر خلاف کند و دورتر شود؟ کتاب تمثیلات اخلاقی، جلد ۲، صفحه ۳۸ @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸عاقبت جلودار شدن در گناهان🔸 قرآن به یهودی‌های زمان پیغمبر اکرم (ص) می‌فرماید: «لا تَكُونُوا أَوَّلَ كافِرٍ بِهِ». یهودی‌ها ! شما که در این عصر هستید، اولین کافر به اسلام نشوید. زیرا اگر شما کافر شدید، نسل‌های بعدی از شما یاد می‌گیرند و می‌گویند اجدادمان اگر یک حقّانیتی در اسلام دیده بودند، ایمان می‌آوردند. لذا شما در گناه همه‌شان شریک می‌شوید. آن یهودی‌های اولی که کافر شدند، الآن در گناه تمام یهودی‌هایی فعلی شریک هستند. در جامعه، بعضی‌ها در کار‌های بد، و پیشرو می‌شوند؛ مثلاً در مسئلۀ ، ابتدا خانواده‌های عده‌ای که دین و دیانت درستی نداشتند چادر‌شان را برداشتند، بعد دیگران از آن‌ها یاد گرفتند و الآن می‌بینید که چطور شده است. آن زنی که اول بی‌حجاب شد، تمام زن‌های بی‌حجاب هرچه گناه بکنند، یک قسمتی‌اش هم در نامۀ عمل او می‌رود. از هر خانواده‌ای، هر کسی که اول بد شد، بقیه فامیل هم که بد می‌شوند در نامۀ او می‌نویسند. کسی که جلودار در سنت سیئه می‌شود، در گناه بقیه هم شریک است. در خوبی‌ها هم همینطور است، اولین کسی که در یک آبادی کار خیر انجام بدهد و بعد دیگران یاد بگیرند، در ثواب عملِ همۀ آنها شریک است. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸با چه کسانی باید/نباید دو قطبی ایجاد کرد؟🔸 هرکسی که خبر پیروزی‌های اسلام او را خوشحال می‌کند، جزو «رحمآء بینهم» است؛ از هر تیره‌ای که باشد. هر کس از ناکامی‌های اسلام ناراحت شود «رحماء بینهم» است. قرآن مثال زده: «إِن تَمْسَسْکُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِن تُصِبْکُمْ سَیِّئَةٌ یَفْرَحُوا...»؛ تمام کسانی که می‌خواهی بدانی من باید با آنها ارتباط داشته باشم یا نه، ببین اگر یک پیروزی برای شما حاصل می‌شود، خوشحال می‌شوند یا ناراحت؟ اگر خوشحال می‌شوند جزو «رحمآء بینهم» هستند. اگر از پیروزی‌ها ناراحت می‌شوند و از شکست‌ها خوشحال می‌شوند باید از آنها فاصله بگیرید. منافق باشد یا کافر. «جاهد الکفار و المنافقین». @haerishirazi
masoolin.mp3
1.92M
🔊 کلیپ صوتی 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸مطالبۀ مردم از مسئولان در رابطه با مسئلۀ حجاب🔸 ✅ در قضیۀ حجاب، مردم می‌خواهند و مأموران و مسئولان مبارزه با منکرات را ببینند. نمی‌خواهند حرف تحویل بگیرند! ✅ مردم که عاشق چشم و ابروی مسئولین نیستند! مسئولین، تا اندازه‌ای برای مردم محبوبیت دارند که کارشان را درست انجام بدهند. ✅ مردم به اندازۀ کافی حرف شنیده‌اند. ! @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تفاوت رفتار خداوند با امّت بالغ و نابالغ🔸 شما وقتی‌که می‌خواهید به قناری یا مرغ یا گربۀ منزلتان غذا بدهید، حساب می‌کنید که چه وقت به او غذا دادید، نوبت غذایش چه ساعتی است و آن موقع به او غذا می‌دهید؛ اما دربارۀ فرزندتان، می‌گذارید خودش بگوید من گرسنه هستم تا به او غذا بدهید. بین گربۀ منزل و بچۀ منزل فرق است. گربۀ منزل لازم نیست بگوید من گرسنه‌ام؛ صاحبش باید بداند گرسنه است و به او غذا بدهد؛ اما بچۀ منزل باید بخواهد تا به او بدهند. امتی که تربیت شده، مثل بچۀ خانه است؛ هرگاه کمبود داشت باید به خدا التماس کند که خدایا، بده. امت‌هایی که تربیت نشده‌اند، مثل گربۀ منزل‌اند؛ وقتی‌که خدا ببیند گرسنه‌اند، به آنها می‌دهد. ما نیز پیش از انقلاب حال بچه و حال آدمیزاد نداشتیم؛ حال جانور داشتیم! ازاین‌رو، باران می‌خواستیم یا نمی‌خواستیم می‌آمد؛ اما الآن بعد از انقلاب بالغ شده و حال فرزند این جهان را پیداکرده‌ایم، باید بخواهیم تا به ما بدهند. ‌ 📖 تمثیلات علمی، صفحه ۳۷ @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸عامل وحدت، ولایت است نه شباهت🔸 ما در وجود خود اعضای مختلفی را می‌بینیم که همه با هم کار می‌کنند؛ کارهای همه هم با یکدیگر متفاوت است، و هیچ‌کدام نمی‌توانند کار دیگری را انجام دهند. چشم می‌بیند و گوش می‌شنود. شما چشمتان را ببندید، با گوشتان چیزی نمی‌توانید ببینید، یا با چشمتان چیزی نمی‌توانید بشنوید. درعین‌حال می‌بینید که چشم و گوش و دیگر اعضا هرکدام یار و مددکار یکدیگرند. چون یک قلب و یک مغز بر آنها حکومت می‌کند، و تحت لوای یک ولایت قرار دارند. تک‌ولایتی بودن، آنها را ـ با وجود همۀ تفاوت‌هایی که دارند ـ با هم یگانه می‌کند. پس «تفاوت‌ها» موجب اختلاف نمی‌شود؛ چون وقتی از فرماندهی واحدی دستور می‌گیرند با هم متحد می‌شوند؛ با اینکه پُست‌هایشان فرق می‌کند. 📖 تمثیلات سیاسی اجتماعی، صفحه ۱۸ @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸همه در ثواب او شریک‌اند🔸 شما الان نگاه بکنید امام امت در طول زندگی‌اش از بچگی تا وقتی بزرگ و بالغ شده، انسان‌های زیادی به او امر به معروف و نهی از منکر کرده‌اند؛ راه خیر را به او نشان دادند؛ یکی به او گفته شما بیا طلبه بشو، ایشان پذیرفته و طلبه شده؛ یکی به او گفته در کار عرفان و این‌ها وارد شو، یکی گفته در فلسفه کار بکن، یکی یک نصیحتی به او کرده است؛ خلاصه هر کسی او را به یک راه خیری راهنمایی کرده است. الان که ایشان اینهمه از خدماتی که انجام می‌دهد، اجر می‌برد، همۀ آن استاد‌ها و استاد‌های آن استاد‌ها در نامۀ عملشان خدمات امام نوشته می‌شود. ببینید امر به معروف و نهی از منکر، چقدر برکت دارد! @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸قبله‌نما🔸 یکبار در مشهد در یکی از صحن‌ها، آیت الله حائری شیرازی منبر تشریف داشتند. من هم به جهت علاقه‌ام به ایشان، کنارشان نشستم. بعد از منبر همراهشان شدم. وقت وضو عبایشان را نگه داشتم. بیرون وضوخانه فرمودند: «با من کاری داشتید؟» عرض کردم به شما و مطالبتان علاقه دارم. نصیحتی بفرمایید تا چراغ راهم باشد. با انگشت به اشاره کردند و فرمودند: خدا اینجا کار گذاشته. همیشه به این قبله‌نما نگاه کن؛ راه را گم نمی‌کنی. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تعلقات، مانع انصاف🔸 قطب‌نما را اگر روی زمین یا تخته‌ای بگذارید، روی جهت اصلی خودش قرار می‌گیرد و راه را به شما نشان می‌دهد؛ اما اگر آهنی به آن نزدیک شود، دیگر نمی‌تواند راهنما باشد و منحرف می‌شود. برای شاهینِ انسان و عقربۀ انصافِ او، تعلّقات مثل آهن است. عقربۀ انصاف انسان درست روی خط طبیعی نمی‌ایستد، مگر آنکه تعلّقات را از خود دور کند. 📖 تمثیلات اخلاقی، جلد 1، صفحه 20 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸«رضا»، نتیجۀ «معرفت»🔸 بیمار در مقابل طبیب حالت تسلیم دارد. بیماری که با پزشک چانه می‌زند و بر نوشتن دارویی خاص اصرار می‌کند، یا از‌آن‌روست که خود را بیمار نمی‌داند یا آنکه در صداقت و تخصص طبیب شک و تردید دارد؛ وگرنه بیمار به‌طور طبیعی در مقابل طبیب تسلیم است. «عارف بالله» خود را بیمار، و خدا را طبیب می‌داند؛ خود را به خدا می‌سپارد و در برابر خدا تسلیم محض است. حالت رضا به قضا و قدر الهی نیز نتیجۀ این معرفت می‌باشد. 📖 تمثیلات اخلاقی، جلد دوم، صفحه ٢٣ @haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸دینِ تمامیت‌خواه یا دینِ حداقلی؟ مردم، عاشق چه نوع دینی می‌شوند؟!🔸 ▫️شما ببینید، با وجود اینکه اروپایی‌ها خیلی تلاش می‌کنند که کسی به داعش ملحق نشود، اما پنجاه هزار جوان به این‌ها ملحق شده‌اند!! می‌دانید چرا؟ چون مسیحیّت، دین را برای این گذاشته است که فقط روز یکشنبه توی کلیسا حضور داشته باشی؛ اما مردم، دین را برای نمی‌خواهند، بلکه می‌خواهند برای دین ! ▫️امام خمینی (ره) از وقتی مردم را برای دین مصرف کرد، جهانی شد و پیدا کرد. دین برای این است که ما قربانش شویم نه اینکه دین قربانی ما شود. علتش هم این است که انسان احساس می‌کند اگر قربانی دین نشود تلف شده است؛ این بدن و عمر من، یک کوپن است؛ اگر در راه خدا کشته شدم، این کوپن را مصرف کرده‌ام؛ امّا اگر در بستر مُردم، این کوپن سوخته و از بین رفته است. ▫️آنچه علی (علیه‌السلام) می‌فرماید است!! «...لَألفُ ضَربَةٍ بالسَّيفِ أهوَنُ عَلَيَّ مِن مِيتَةٍ عَلَى الفِراشِ في غَيرِ طاعَةِ اللّه...». هزار ضربت شمشير بر من آسانتر است از جان دادن در بستر. این مختص آن حضرت نیست؛ این زبان فطرت و زبان عقل است، منتها ایشان در فطرت‌گرایی مقدّم بر دیگران است. ▫️شما وقتی باب را گشودید، دین اقامه و ماندگار می‌شود: «و الجهادَ عزّاً للاسلام». عزّت خیلی مهم است. اگر شما بتوانید عزت را برای دین بیاورید، خیلی از مسائلتان حل می‌شود؛ عزّت دینی، عزّت الهی، عزّت پایدار، عزّت اخروی، این عزّت‌ها را زنده کنید. ▫️مردم بخاطر نقل و نبات سراغ دین نمی‌آیند؛ بلکه می‌خواهند خودشان برای دین مصرف شوند. اگر فکر می‌کنید با ، مردم آن را رها می‌کنند و با راحت شدنش اقبالشان بیشتر می‌شود، اشتباه می‌کنید؛ شما در ماه رمضان علاوه بر نماز، از مردم روزه هم می‌خواهید، حالا اقبال مردم به نماز در ماه رمضان بیشتر است یا در غیر ماه رمضان؟ ببینید مردم در شب‌های احیاء و ایام اعتکاف، چه اقبالی دارند؟! چون علاوه بر معمول، چیزهای دیگری هم از آن‌ها خواسته می‌شود. مردم را مثل حوض ندانیم که اگر از آن برداشتیم آبش کم می‌شود؛ مردم را چاه بدانیم که وقتی آبِ مانده را برداری، به جایش آب تازه می‌آید؛ شما هرچه از مردم بردارید، میزان سخاوت مردم بیشتر می‌شود، حتی حاضر می‌شوند در راه دین، جانشان را هم بدهند! ▫️ هر روحانی که توانست از مردم برای مصرف در راه دین بگیرد، مردم بیشتر کردند!! اما کسی که این کار را نکرد، نتوانست هیچ واجبی از جمله امر به معروف و نهی از منکر را اقامه کند. @haerishirazi