eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
73.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
326 ویدیو
631 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید] نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi شماره تماس: 09195194676 کانال صوتی: @haerishirazi_mp3
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸قبله‌نما🔸 یکبار در مشهد در یکی از صحن‌ها، آیت الله حائری شیرازی منبر تشریف داشتند. من هم به جهت علاقه‌ام به ایشان، کنارشان نشستم. بعد از منبر همراهشان شدم. وقت وضو عبایشان را نگه داشتم. بیرون وضوخانه فرمودند: «با من کاری داشتید؟» عرض کردم به شما و مطالبتان علاقه دارم. نصیحتی بفرمایید تا چراغ راهم باشد. با انگشت به اشاره کردند و فرمودند: خدا اینجا کار گذاشته. همیشه به این قبله‌نما نگاه کن؛ راه را گم نمی‌کنی. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تعلقات، مانع انصاف🔸 قطب‌نما را اگر روی زمین یا تخته‌ای بگذارید، روی جهت اصلی خودش قرار می‌گیرد و راه را به شما نشان می‌دهد؛ اما اگر آهنی به آن نزدیک شود، دیگر نمی‌تواند راهنما باشد و منحرف می‌شود. برای شاهینِ انسان و عقربۀ انصافِ او، تعلّقات مثل آهن است. عقربۀ انصاف انسان درست روی خط طبیعی نمی‌ایستد، مگر آنکه تعلّقات را از خود دور کند. 📖 تمثیلات اخلاقی، جلد 1، صفحه 20 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸«رضا»، نتیجۀ «معرفت»🔸 بیمار در مقابل طبیب حالت تسلیم دارد. بیماری که با پزشک چانه می‌زند و بر نوشتن دارویی خاص اصرار می‌کند، یا از‌آن‌روست که خود را بیمار نمی‌داند یا آنکه در صداقت و تخصص طبیب شک و تردید دارد؛ وگرنه بیمار به‌طور طبیعی در مقابل طبیب تسلیم است. «عارف بالله» خود را بیمار، و خدا را طبیب می‌داند؛ خود را به خدا می‌سپارد و در برابر خدا تسلیم محض است. حالت رضا به قضا و قدر الهی نیز نتیجۀ این معرفت می‌باشد. 📖 تمثیلات اخلاقی، جلد دوم، صفحه ٢٣ @haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸دینِ تمامیت‌خواه یا دینِ حداقلی؟ مردم، عاشق چه نوع دینی می‌شوند؟!🔸 ▫️شما ببینید، با وجود اینکه اروپایی‌ها خیلی تلاش می‌کنند که کسی به داعش ملحق نشود، اما پنجاه هزار جوان به این‌ها ملحق شده‌اند!! می‌دانید چرا؟ چون مسیحیّت، دین را برای این گذاشته است که فقط روز یکشنبه توی کلیسا حضور داشته باشی؛ اما مردم، دین را برای نمی‌خواهند، بلکه می‌خواهند برای دین ! ▫️امام خمینی (ره) از وقتی مردم را برای دین مصرف کرد، جهانی شد و پیدا کرد. دین برای این است که ما قربانش شویم نه اینکه دین قربانی ما شود. علتش هم این است که انسان احساس می‌کند اگر قربانی دین نشود تلف شده است؛ این بدن و عمر من، یک کوپن است؛ اگر در راه خدا کشته شدم، این کوپن را مصرف کرده‌ام؛ امّا اگر در بستر مُردم، این کوپن سوخته و از بین رفته است. ▫️آنچه علی (علیه‌السلام) می‌فرماید است!! «...لَألفُ ضَربَةٍ بالسَّيفِ أهوَنُ عَلَيَّ مِن مِيتَةٍ عَلَى الفِراشِ في غَيرِ طاعَةِ اللّه...». هزار ضربت شمشير بر من آسانتر است از جان دادن در بستر. این مختص آن حضرت نیست؛ این زبان فطرت و زبان عقل است، منتها ایشان در فطرت‌گرایی مقدّم بر دیگران است. ▫️شما وقتی باب را گشودید، دین اقامه و ماندگار می‌شود: «و الجهادَ عزّاً للاسلام». عزّت خیلی مهم است. اگر شما بتوانید عزت را برای دین بیاورید، خیلی از مسائلتان حل می‌شود؛ عزّت دینی، عزّت الهی، عزّت پایدار، عزّت اخروی، این عزّت‌ها را زنده کنید. ▫️مردم بخاطر نقل و نبات سراغ دین نمی‌آیند؛ بلکه می‌خواهند خودشان برای دین مصرف شوند. اگر فکر می‌کنید با ، مردم آن را رها می‌کنند و با راحت شدنش اقبالشان بیشتر می‌شود، اشتباه می‌کنید؛ شما در ماه رمضان علاوه بر نماز، از مردم روزه هم می‌خواهید، حالا اقبال مردم به نماز در ماه رمضان بیشتر است یا در غیر ماه رمضان؟ ببینید مردم در شب‌های احیاء و ایام اعتکاف، چه اقبالی دارند؟! چون علاوه بر معمول، چیزهای دیگری هم از آن‌ها خواسته می‌شود. مردم را مثل حوض ندانیم که اگر از آن برداشتیم آبش کم می‌شود؛ مردم را چاه بدانیم که وقتی آبِ مانده را برداری، به جایش آب تازه می‌آید؛ شما هرچه از مردم بردارید، میزان سخاوت مردم بیشتر می‌شود، حتی حاضر می‌شوند در راه دین، جانشان را هم بدهند! ▫️ هر روحانی که توانست از مردم برای مصرف در راه دین بگیرد، مردم بیشتر کردند!! اما کسی که این کار را نکرد، نتوانست هیچ واجبی از جمله امر به معروف و نهی از منکر را اقامه کند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸سوختگی‌های دست امّت🔸 آن كه بيش از هزار و صد سال است به هركس می گويد «اَيُّكُمْ يَاخذُ جَمْرَهُ فِي كَفِّهِ فَيَتْرُكُهَا حَتَّي يَبْرد» (کدام یک از شما یک حبه آتش را در دست می‌گیرد تا سرد بشود؟)، تا بالاخره امام سلطنت پهلوی را گرفت تا سرد شد، جمره حكومت بعثی را گرفت تا سرد شد. جمره استكبار جهانی در چهره اسرائيل را حزب‌الله گرفت تا بعد از 33 روز سرد شد. حماس هم گرفت تا بعد از 22 روز سرد شد. مساله، مساله گرفتن آتش در دست است و اين ايام آخرالزمان است كه ايمان در دل نگه داشتن از آتش در دست نگه داشتن سخت‌تر است. اين همه ، سوختگی‌های دست امت است كه را نگه داشته و تاكنون از نگه داشتن آن خم به ابرو نياورده است. اين آتش بالاخره سرد خواهد شد، همان طور كه شاه و صدام سرد شدند. امام با سرد شدن آتشِ شاه، به ميان ما برگشت و آن منتظر با سرد شدن است كه زيارتش خواهیم کرد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸ترسوها جزء یاران امام زمان (ع) نیستند🔸 نیروهایی که امام زمان (ع) دارند، نیروهای تارک امر به معروف و نهی از منکر نیستند. حضرت، نیروهای ترسو را نمی‌پذیرد. این همه مسائل که پیش می‌آید، برای غربال شدن و انتخاب نیروهای به دردبخور برای ایشان است. حضرت کسانی را لازم دارد که با هر منکری مقابله کنند و هیچ منکری را توجیه نکنند. سیصد و سیزده‌تایی که انتخاب می‌شوند کسانی هستند که هرجا وظیفه دیده‌اند قاطع برخورد کرده‌اند. هر کس بترسد و مثل آن کسانی بشود که از نهر طالوت آب خوردند، دیگر صلاحیت ندارد. این، سیرِ حرکتِ عالَم است. @haerishirazi
ترفندِ شهادت!.mp3
2.33M
🔊 بشنوید 🗝 برگ برندهٔ همیشگی در نبرد با اسرائیل @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی 🔹 🔸خداوند، منشأ همۀ قدرت‌ها🔸 اگر ده عدد سنجاق را در طول هم قرار دهیم، هیچ‌گونه اتصال و جاذبه‌ای به یکدیگر نخواهند داشت؛ ولی اگر در رأس آنها آهن‌ربایی قرار داده شود، رشتۀ تسبیح‌مانندی از سنجاق‌ها به‌دست خواهد آمد که هر سنجاقی نسبت به سنجاق‌های بعدی حالت جذبه خواهد داشت. اگرچه هر سنجاق نسبت به سنجاق دیگر قدرت جذب دارد، اما قدرت آنها نسبت به آهن‌ربا هیچ است؛ زیرا هرچه دارند از آهن‌ربا دارند. «لاحَولَ وَلا قُوّة اِلاّ بِالله» یعنی همۀ آفریده‌ ها همانند سنجاق‌هایی هستند که قدرت خود را از «الله» گرفته‌اند و از خود هیچ ندارند و فقر محض هستند. 📖 تمثیلات علمی، صفحه ۲۴ @haerishirazi
تیری به سمت یأس.mp3
1.33M
🎙پادپخش ☄️ بر زنده‌هایتان بگریید! گر این تیر از ترکش رستمی است نه بر مُرده، بر زنده باید گریست ▫️گریه‌هایی که اسرائیل در پیش دارد ... @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی 🔹| 🔸علت محرومیت از فیض فراگیر خداوند🔸 انسان همانند ظرفی است که زیر باران قرار گرفته باشد. شما اگر این ظرف را پشت‌رو بگیرید، به‌گونه‌ای که دهانۀ ظرف رو به زمین و پشت ظرف رو به بالا باشد، از هر طرف که باران ببارد، از پشت ظرف می‌چکد و توی ظرف، خشک‌وخالی می‌ماند. انسان اگر حب دنیا داشته باشد، مانند آن است که کاسه‌اش را واژگون کرده، و دهانه‌اش را رو به خاک گرفته باشد. اگر من کاسۀ خودم را واژگون بگیرم و از رحمت واسع و مستمر الهی محروم شوم، تقصیری متوجه باران نیست؛ من ظرف را بد گرفته‌ام. رحمت خدا و لطف خدا پدیده‌هایی محدود نیستند؛ همیشگی و جاری‌اند. این ما هستیم که باید توفیق بهره‌گیری از آنها را داشته باشیم. 📖 تمثیلات علمی، صفحه ۲۲ @haerishirazi
در شب و روز جمعه، و ای قرائت کنیم و روح مطهرِ حضرت امام خمینی(ره)، آیت الله حائری شیرازی، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله سید حسین یعقوبی، شهدای انقلاب اسلامی، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی شهید جمهور آیت الله سید ابراهیم رئیسی شهید هنیه شهید سیدحسن نصرالله شهدای حزب الله، شهدای حماس، شهدای جبهه مقاومت سرلشکر شهید سید عباس نیلفروشان و همهٔ مؤمنین و مؤمنات را در ثواب آن شریک نماییم. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸اسلام حقیقی بن‌بست ندارد🔸 یک وقت ما اسلام را از خودمان در آورده‌ایم و می‌خواهیم اجرا بکنیم، این اسلام موفق نخواهد شد. اما یک‌ وقت اسلام حقیقی را می‌خواهیم مطرح بکنیم. اسلام حقیقی بن‌بست ندارد. مشکل ما این است که گاهی آنچه ما می‌کنیم، با آنچه در اسلام هست، خیلی تفاوت دارد. اسلام برای کسی که سه بار روزه‌اش را در ملأ عام بخورد و در هر بار برای او اجرای حدود یا اجرای تعزیرات بشود، چه حکمی دارد؟ در هر امر خلاف و منکری وقتی تکرار شد، اسلام چه حکمی دارد؟‌ حکم دارد. اما خب، ما در زیر آتش تهیۀ فشار سازمان ملل و حقوق بشر هستیم؛ و این هم یکی از گرفتاری‌های ما است که نمی‌توانیم واقعاً امر معروف و نهی از منکر را به طور ریشه‌ای در مردم خودمان احیا کنیم. @haerishirazi