eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
73.5هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
326 ویدیو
635 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸عصر تکاورها🔸 🔅 از زمان پیامبر ما تا به امروز 40 نسل گذشته. هر نسلی یک مقدار از نور به سمت ظلمت رفته تا امروز که ظلمت 40 برابر شده است. از آنطرف هم همینطور است، نسل اول یک مقدار از ظلمت به سمت نور رفته بود. نسل دوم ادامه داده، همین‌طور ادامه پیداکرده تا امروز، که در این دوره نورانیت نسل ما 40 برابر آن دوره شده است. 🔅 به چه دلیل امروز مؤمنین 40 برابر آن دوره نور پیدا کرده‌اند؟ دلیلش جوانانی است که برای اعتکاف می‌آیند. می‌دانید آنها از چه هفت‌خوانی عبور کرده‌اند؟ از هفت‌خوان فضای مجازی که یک اقیانوس است، عبور کرده‌اند. اقیانوس، بدن را غرق می‌کند، اما این اقیانوس، عقیده را زیر و رو می‌کند. در این ورطه کشتی فرو شد هزار / که پیدا نشد تخته‌ای برکنار هزار کشتی در این گرداب آمد و فروشد و تخته‌ای هم بیرون نیامد. حالا این جوان از بین این اقیانوس آمده. جوانان امروز مؤمن‌تر از جوان های دوره ی انقلاب هستند. موانعی که این جوان از آن عبور کرده، در آن زمان و برای آنها نبود. 🔅 در سربازخانه‌ها برای تربیت یک تکاور و کماندو آنها را از موانع سخت عبور می‌دهند. هیچ‌وقت یک سرباز معمولی را این‌گونه تربیت نمی‌کنند. ولی تکاور و کماندو را روی موانع می‌دوانند. عصر امروز عصر تکاورهاست. @haerishirazi
شرح مناجات شعبانیه 2.mp3
16.24M
🔊 بشنوید | صوت کامل شرح مناجات شعبانیه جلسه2 توسط مرحوم آیت الله حائری شیرازی مدت زمان: 45 دقیقه @haerishirazi
جرعه‌ای از مناجات شعبانیه3.mp3
1.45M
🔊 کلیپ صوتی | آیا خداوند به ما بی‌اعتنایی می‌کند؟ 🔸جرعه‌ای از مناجات شعبانیه🔸 🔹 هیچ محرز نیست که انسان دعا کند و خدا هم بشنود. شنیدن یک نوع پذیرش است، شنیدن یک نوع اعتنا است؛ نشنیدن یک نوع بی‌اعتنایی است؛ نه اینکه نمی‌شنود، بلکه بی‌اعتنائی می‌کند. «و اسمع ندائی» یعنی خدایا به من بی‌اعتنایی نکن، به من کم محلی نکن. با مسامحه با من رفتار کن؛ کوتاه بیا، سخت نگیر. جهت شنیدن صوت کامل جلسۀ دوم روی این لینک کلیک کنید. @haerishirazi
🔹آیت‌الله حائری شیرازی🔹 🔸تعریف قرآن از مفهوم فیزیکیِ «وزن»🔸 در قرآن می‌فرماید: ما لَکُمْ إِذا قیلَ لَکُمُ انْفِرُوا فی‌ سَبیلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ‌ إِلَى الْأَرْضِ أَرَضیتُمْ بِالْحَیاةِ الدُّنْیا یعنی چه می‌شود وقتی می‌گویند در راه خدا کوچ کنید (...اثَّاقَلْتُمْ‌ إِلَى الْأَرْضِ) ؟ یعنی سنگین می‌شوید و به زمین می‌چسبید. چقدر قرآن در این آیه «ثقل» را خوب معنی می‌کند! شما ثقل (سنگینی) را چگونه معنا می‌کنید؟ قدیمی ها چگونه معنا می‌کردند؟ شما در فیزیک، سنگینی را «جرم» می‌دانید یا «جاذبه»؟ «جاذبه» می‌دانید؛ «جرم» نیست. قرآن، معنای این که «سنگین است» را این می داند که زمین آن را «می‌کِشد»، نه اینکه جرمش زیاد است. حالا نتیجۀ جرمِ بیشتر این است که جاذبه ی بیشتری بر آن وارد می شود. [می فرماید: ] ثقل می‌شوید «به‌سوی زمین»، یعنی زمین [سنگینتان می کند و] جذبتان می‌کند و می‌کِشدتان. قرآن «ثقل» را «کشش» می داند و نه ماده و جرم! —--------------------- توضیح ادمین: در فیزیک، بین «وزن» یا همان سنگینی و «جرم» تفاوت قائل می شوند. وزن، نیرویی است که به جرم از طرف جاذبه ی زمین وارد می شود و فرمول آن اینست: W = mg به همین جهت، در کُراتی که جاذبه ی کمتری دارند، وزن یا سنگینی یک شیء با جرم ثابت، کمتر از وزن آن در کره ی زمین است. @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری 🎥 شیطان و خشم 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چند سال قبل از ظهور، بوی آن به مشام اهل معنویت می رسد🔸 🌤 یعقوب (علیه السل
✅ حجت الاسلام والمسلمین علی بهجت: پدرم، این اواخر به‌نوعی احساس می‌کرد که نزدیک است و امکان دارد طول نکشد و واقع شود و باید کاری کرد که به تأخیر نیفتد. باید آمادگی باشد. خیلی حالت انتظار در ایشان بود. حدود یک ماه، چهل روز قبل از وفات، این دستش را روی دست دیگرش می‌ساباند و می‌فرمود: «خروج سفیانی یکی از علامات حتمیه است ... باید کنیم که به تأخیر نیفتد. دعاها مؤثر است. آیا نباید در فکر دعا باشیم؟» منبع: سایت رسمی مرحوم آیت الله بهجت: https://bahjat.ir/fa/content/10508 @haerishirazi
🔹آیت‌الله حائری شیرازی🔹 🔸کمبودها، عامل حرکت🔸 جورچین‌هایی برای بازی بچه‌ها ساخته‌اند که از پانزده قطعه تشکیل می‌شود؛ اما شانزده خانه دارد؛ یعنی یک خانۀ آن خالی است. به سبب خالی بودن همین یک خانه است که قطعۀ شمارۀ یک می‌تواند خود را از جایگاه یکم به آخرین جایگاه، یعنی خانه شانزدهم برساند. حال اگر این خانه خالی نبود، چه می‌شد؟ آیا جز این بود که قطعۀ شمارۀ یک برای همیشه در جایگاه یکم می‌ماند و هیچ حرکتی از خود نشان نمی‌داد؟ آنچه را که شما در زندگیتان به فقر و نداری تعبیر می‌کنید نیز دقیقاً شبیه همان یک خانۀ خالی است که موجب حرکت، رشد و ارتقای انسان می‌شود. @haerishirazi
🔹آیت‌الله حائری شیرازی🔹 🔸تراش خوردن انسان در تعاملات اجتماعی🔸 💎 هسته دانه های انار، از کروموزوم‌ها و چیزهایی که در هستۀ آن انار اولیه و وراثت آن بوده شکل می‌گیرد. بعضی از هسته‌ها پهن، و بعضی‌ها باریک و کشیده است. هستۀ بعضی از انارها زیر دندان خُرد می‌شود و هستۀ بعضی‌ها استخوانی و محکم است. اینها مربوط به وراثت است؛ اما حالت چندوجهی این دانۀ انار در رابطه با دانه‌های اناری که در کنارش قرار گرفته، و به‌وسیلۀ آنها شکل می‌گیرد. اَشکال جانبی هر دانۀ انار مربوط به اصطکاک‌هایی است که با دانه‌های مجاورش داشته است. 💎 هر انسان نیز در و او با دیگران شکل می‌گیرد. اگر دانۀ اناری را فرض کنید که دوروبَر آن خالی باشد و دانۀ اناری نزدیک آن نباشد، طبیعی است که این چندبُعدی و چندوجهی از کَفَش می‌رود و مخروطی‌شکل می‌شود دیگر شکیل و تراشیده نیست. انسانی هم که نه همسایه‌ها با او معاشرت کنند، نه دوستان، نه خویشاوندان و آشنایان، و نه کارگزاران حکومتی، آن در او صورت نمی‌گیرد. همه از فاصلۀ دور می‌آیند و احوالی از وی می‌پرسند و می‌روند و هیچ‌کس در خانه‌اش پا نمی‌گذارد؛ بچه‌اش هم که از مادر اجازه می‌گیرد تا به خانۀ برود، مادرش می‌گوید: «آنها که نمی‌آیند اینجا؛ تو چرا می‌خواهی به خانۀ آنها بروی؟». این وضعیت باعث قطع رابطه می‌شود و آن تراشیده شدن صورت نمی‌گیرد. 💎 الماسی که در معدن نتراشیده باقی مانده باشد، چندان قیمتی نیست. با تراشیدن، از وزن الماس کاسته می‌شود؛ اما در نتیجۀ آن خوش‌تراش شدن، بسیار قیمتی می‌شود و خریداران بسیاری پیدا می‌کند. @haerishirazi
🔹آیت‌الله حائری شیرازی🔹 🔸چهار فصل عُمر🔸 این دنیا چیزی ندارد که انسان فریفتۀ آن بشود: دنیی آن‌قدر ندارد که برو رشک برند یا وجود و عدمش را غم بیهوده خورند دنیا به‌پایان می‌رسد. این بهار و تابستان و پاییز و زمستان برای آن است که نشان دهد هر چیزی دوری دارد و پایان می‌گیرد. همان‌طوری که سال بهار و پاییز و تابستان و زمستان دارد، انسان هم دارد. سال و انسان مثل هم‌اند. دورۀ کودکی بهار زندگی است؛ جوانی تابستان زندگی است؛ از جوانی که آن‌طرف پا می‌گذاری، پاییز زندگی است؛ دورۀ پیری نیز زمستان زندگی است تا به‌پایان رسد. عمر انسان نیز بهار و تابستان و پاییز و زمستان دارد. انسان باید به فکر فردای خودش باشد. @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عطر باد صبا (خاطره ای از تشییع جنازه مرحوم آیت الله کشمیری اعلی الله مقامه) 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
ظرایف طیّ طریق 1.mp3
4.57M
🔊 پادکست | 1 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
🔸 پاسخ به چند سؤال اعضای محترم که بعضاً پرسیده می‌شوند: ❓ آیا اجازه دارم مطالب شما را بدون لینک در کانال خودم منتشر کنم: ✅ پاسخ: بله، مطالب کانال را همراه با ذکر نام آیت‌الله حائری شیرازی می‌توانید با لینک یا بدون لینک بازنشر کنید. هرچند توصیه ما این است که حتی‌المقدور لینک کانال آیت‌الله حائری شیرازی را هم بنویسید. ❓کتاب‌های آیت‌الله حائری شیرازی را چگونه تهیه کنم؟ ✅ پاسخ: کتاب‌ها را می‌توانید از نمایندگی‌های نشر معارف (پاتوق کتاب) در شهرتان تهیه بفرمایید. جهت خرید اینترنتی و ارسال پستی کتاب‌ها می‌توانید از طریق کانال @hekmat_books اقدام فرمایید. جهت خرید نسخه الکترونیکی آثار نیز می‌توانید به آدرس http://patogh.mobi/author/1984 مراجعه فرمایید. ❓ آیا کانال آیت‌الله حائری شیرازی یک کانال رسمی است؟ ✅ پاسخ: بله، آی دی @haerishirazi در ایتا، تلگرام، سروش، بله، اینستاگرام، توییتر، آپارات و یوتیوب حساب رسمی دفتر آیت‌الله حائری شیرازی است و مطالب منتشر شده در آن قابل استناد هستند. سایر حساب‌هایی که به نام آیت‌الله حائری شیرازی در پیام‌رسان‌های مختلف وجود دارد، رسمی نیستند و احیاناً توسط علاقه‌مندان ایجاد شده‌اند. ❓ مطالب منتشر شده در کانال «نکات و تمثیلات» از چه منابعی هستند؟ ✅ پاسخ: تمام مطالب کانال از کتاب‌ها، سخنرانی‌های پیاده شده و یا دست‌نوشته‌های مرحوم استاد است که توسط دفتر حفظ و نشر آثار، پیاده شده اند. @haerishirazi
♨️ اطلاعیه ♨️ 🔰به اطلاع مخاطبین گرامی می‌رساند، کانال آیت الله حائری شیرازی(ره) در نظر دارد در ماه مبارک رمضان، پویشی با محوریت یکی از مفاهیم دینی مغفول و متروک جامعه که مورد تاکید قرآن و روایات، رهبر معظم انقلاب، بزرگان حوزه‌های علمیه، مرحوم آیت الله حائری و سایر علما بوده است برای دو مخاطب کودک‌نوجوان و بزرگسال برگزار نماید. 🔰از اهالی رسانه و صاحبان کانال‌های فضای مجازی دعوت می‌شود در صورت تمایل به مشارکت در این ارزشمند معنوی، به ادمین کانال پیام دهند (به همراه ارسال آی دی کانال) تا توضیحات طرح خدمتشان ارسال گردد. ادمین @haeri1395 با تشکر | دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حائری شیرازی(ره) @haerishirazi
🔹آیت‌الله حائری شیرازی🔹 🔸امام زمان (علیه السلام)، اول نورشان ظاهر می شود و بعد خودشان!🔸 خورشید یک ظهور اول دارد و یک ظهور دوم. ظهور اولش، است. در طلوع سپیده، نور خورشید ظاهر می شود و در طلوع بعدی، خودش ظاهر می شود. عالم همه اش همین طور است. غیبت هم همین طور بود. در غیبت، اول امام غائب شد، هفتاد سال بعد نورش غائب شد. یعنی آن دورۀ نواب اربعه، دورۀ نور حضرت بود اما خودش نبود. خورشید هم که غروب می کند اول جرمش غائب می شود و ساعتی بعد، سقوط شفق است که وقت نماز عشاء است. وقت نماز مغرب بین غروب خورشید و سقوط شفق است. وقت نماز صبح، بین طلوع سپیده و طلوع خورشید است. آن هایی که می خواهند به آقا کمک کنند اگر گذاشتند وقتی آقا ظاهر شد کمک کنند، مثل کسی هست به او می گویند چرا نمازت را نمی خوانی؟ می گوید منتظرم آفتاب بزند بعد نمازم را بخوانم! آن هایی که می خواهند بعد از ظهور کار کنند نمازشان قضا می شود: «لَا يَنفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِن قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرًا» دوره کار است. هرکس هر کاری می خواهد بکند، در این بین الطلوعین بکند، . شما به دهه اول ورودی بیست و دو بهمن می گویید چه؟ می گویید «دهه فجر»، این فجرِ سپیده ظهور است. امام راحل مگر نمی گفت «ما منتظر طلوع خورشیدیم»؟ کسی می گوید منتظر طلوع خورشیدیم که طلوع فجر را پشت سر گذاشته باشد! @haerishirazi
🔹آیت‌الله حائری شیرازی🔹 🔸در بین الطلوعین ظهور هستیم🔸 یک زمانی نوکر آمریکا بر این مملکت ریاست می کرده است. نایب شیطان و خادم شیطان حکمرانی می کرده است. جای او، نایب امام زمان علیه السلام دارد حکومت می کند! ببین چقدر فرق معامله است! نماینده شیطان رفته است، نماینده خدا آمده است! این سوال برای تو پیش می آید که حکومتِ خدا که الآن در مملکت ما است، با حکومت امام زمان که باز هم حکومت خدا است؛ چه فرقی دارد؟ فرق آن این است: شما صبح ها اول اذان صبح که بیرون می آیید ندیدید طرفِ افق، طرف مشرق، سفید است؟ به این سفیدی چه می گویند؟ می گویند فجر. در فارسی هم می گویند «سپیده صبح». حالا از تو سوال می کنم، وقتی سپیده صبح می زند، شب است یا روز است؟ چه جوری است؟ اذان صبح را که گفتند، شب است یا روز است؟ روز نیست چون هنوز خورشید نیامده! [اما شب هم نیست چون نور خورشید را دارد]. حالا از شما سوال می کنم، سپیده از کجا این روشنی را آورده است؟! معلوم است که از خورشید آورده. یعنی «خود خورشید» نیامده، اما «نماینده» او آمده است! حالا فهمیدی حکومتِ یک مرجع تقلید معنایش چیست؟ یعنی امام زمان علیه السلام هنوز خودش نیامده است، اما نماینده او آمده است؛ خورشید هنوز آفتاب نزده است، اما سپیده آن زده است. @haerishirazi
🔹آیت‌الله حائری شیرازی🔹 🔸می فهمی کجای تاریخ هستی؟ | نزدیک است که آفتاب بزند، هر کس می خواهد پا بشود باید پا بشود🔸 ؟ حواس خودت را جمع کن، چشم هایت را بمال! آفتاب نزند و نمازت قضا بشود! نگو نشستم تا امام زمان بیاید! مثل اینست که به یک نفر گفتند نماز صبح بخوان، گفت نشسته ام آفتاب بزند بعد نماز بخوانم! آن موقع که دیگر قضا شده است! بعضی ها هم می گویند می نشینیم تا امام زمان که ظهور کرد، آن موقع دست به اسلحه می بریم، آن موقع کمر همت می بندیم؛ آن موقع جهاد می کنیم! خب بنده خدا، آن موقع که قضا شده است دیگر! اگر تو اهل پا شدن بودی، حالا پا می شدی. سپیده امام دارد همه جای دنیا را می گیرد. این یعنی چه؟ یعنی که آفتاب بزند، هر کس می خواهد پا بشود باید پا بشود. می خواهد به تو بگوید فلانی! از این وعده ها به ما زیاد دادند! هی می گویند امسال می آید، سال دیگر می آید! حالا بگو ببینم، اگر از این وعده ها زیاد دادند، چند تا مرجع تقلید تا حالا حکومت تشکیل داده است؟ بشمار! 1000 سال است امام زمان علیه السلام غائب است، آن مرجع تقلیدی که تشکیل حکومت داده است، اسم ببر. آن مرجع تقلیدی که فرمانده کل قوا شده است اسم ببر. آن مرجع تقلیدی که قوه مجریه و قوه مقننه و قوه قضائیه را عزل و نصب می کرده است اسم ببر. آن مرجع تقلیدی که با شرق و غرب در عالم جنگیده باشد، اسم ببر. کسی نداریم. @haerishirazi
🔸ارتباط اخلاقی آیت الله حائری شیرازی و شهید صیاد شیرازی🔸 21 فروردین سالگرد شهادت @haerishirazi
📖 کتاب تفکر را خواندم. بود!! @haerishirazi @hekmat_books
📖 کتاب مربی و تربیت جلوی چشمم باز کرد! @haerishirazi @hekmat_books
🌸با توجه به تقاضای مکرر مخاطبین گرامی جهت خرید آثار عالم متفکر و حکیم مرحوم آیت الله حائری شیرازی (ره)، کانال در پیام رسان ایتا و تلگرام راه اندازی شده است. 📚این کانال بصورت تخصصی در زمینه ی پخش و فروش آثار مکتوب، صوتی و تصویری آیت الله حائری شیرازی فعالیت دارد. علاقمندان به تهیه پستی آثار معظم له می توانند در این کانال عضو شوند. 📌 آدرس کانال: http://eitaa.com/joinchat/467468307Cba7eb31bd2 @haerishirazi
🔹آیت‌الله حائری شیرازی🔹 🔸بی تقوایی یعنی از سرمایه خوردن🔸 نفسانیات در قدم اول سود دارد، اما قدم آخرش خراب است؛ مثل کسی که مرغی تخم‌گذار داشته باشد و آن را سر ببرد. چنین کسی دیگر تخم‌مرغ ندارد، اما مرغ و پلو دارد؛ ولی فقط امروز دارد، فردا دیگر نه از مرغ خبری هست و نه از تخم‌مرغ. بی‌تقوایی یعنی از سرمایه خوردن. انسان ‌وقتی دروغ گفت، از سرمایه خورده است. ممکن است با دروغ گفتن، گاهی ده تومان گیر انسان بیاید؛ اما وقتی فهمیدند دروغ گفته، دیگر به حرفش اعتنا نمی‌کنند؛ دیگر مرغی نیست تا تخم بگذارد؛ یعنی کمتر بخور، همیشه بخور! مرغ را نخور و تخم‌مرغش را همیشه بخور. بی‌تقوایی، خرج کردن یک‌شبه است. کسی که مثلاً دلش هوای آب‌گوشت کرده است و تنها لباسش را بفروشد و با پولش آب‌گوشت بخرد و بخورد، شب که شد دیگر لباس ندارد تا خود را گرم کند و در سرما می‌ماند. با لباسی که یک عمر گرمش می‌کرد، شکمش را یک روز گرم کرد و تمام شد. پس انسان باید اصل تقوایش را نخورد، آن را حفظ کند و از سرمایه نخورد. کارِ از روی تقوا، مثل باغداری است؛ یکی دو سالِ اولش خرج دارد و دخلی ندارد. بعد که درخت‌ها رشد می‌کنند، میوه می‌دهند و مخارج جدید هم کمتر می‌شود، به‌تدریج بر دخل و درآمد اضافه می‌گردد و از خرج کم می‌شود. اگر انسان روی اصول تقوا حرکت کند، این‌طور است. @haerishirazi
pad10-4.mp3
1.48M
🔊 پادکست | تقصیر خودت است! 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸دولتی کردن امور، موجب تحلیل شخصیت جامعه می شود🔸 عاقبت دولتی کردن امور این می‌شود که دولت مالک اصلی شود و شخصیت مردم، شخصیتی و در سایه شود و انسانیتشان آزاد نباشد. عیناً همان رابطۀ ارباب و رعیتی می‌شود که کارِ انجام شده برای مالک است! اگر وضعیت ارباب و رعیتی بد است، پس نباید آن را تعمیم داد! دولتی کردن امور یعنی همان کارهای وحشیانه ای که مالکین در یک زمین یا یک ده انجام می دادند؛ حالا ما این را به صورت خشن‌تر، اما قانونی‌‌ در کل جامعه پیاده کنیم! اینگونه شخصیت مردم، تحلیل و خُرد می‌شود و مردم روی بازو، کار و تلاش خود حساب نمی‌کنند؛ چرا که نتیجۀ کارشان مربوط به شخص دیگری است و به مردم برای این که زنده بمانند، چیزی داده می‌شود. شخصیت انسان، در رابطۀ بین تلاش او برای تولید ارزش اضافی و حق مصرفی که دارد، تبلور پیدا می‌کند. حال اگر دولت آمد و این رابطه را برهم زد، باعث می‌شود که فرد، ادامۀ حیات خودش را در تلاش خود نبیند، بلکه در این ببیند که دولت او را بپذیرد و استخدامش کند. در حالیکه، هنگامی شخصیت فرد تبلور پیدا می‌کند که او خودش را در مشاهده کند و کسی را در آن، واسطه نبیند. کما اینکه فرد وقتی موحد می‌شود که آنچه از دست خودش صادر می‌شود، از حول و قوۀ الهی بداند. در این صورت است که شکی در رزاقیت خدا نمی‌کند و رزاقیت او را می‌پذیرد. @haerishirazi