eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
181 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
مراقبه ، مراتب سکوت : 🌿یکی از راههای رشد و تعالی ، زیستن در سکوت است. فقط و فقط در سکوت است که انسان هم به لحاظ فکری و هم به لحاظ احساسی و هم به لحاظ نیازها و خواسته ها به روشنی و تعالی می‎رسد. ما در سخن گفتن غبار ایجاد می‎کنیم و در این غبار شکایت می‎کنیم که چرا نمی‎بینیم و چرا نمی رسیم ؟ چرا نیازهای خودمان را روشن و واضح تشخیص نمی‎دهیم؟ چرا از کاستی ها و نقاط ضعف خود بیخبر می‎مانیم؟ سخن گفتن فقط و فقط باید به قدر ضرورت و به وقت ضرورت باشد. عارفان سه مرتبه از سکوت را برای انسان به لحاظ نظری -عملی قائلند: 🍃√مرتبه اول سکوت: 1) نخست آنکه مطلقاً در هنگام غذا خوردن نباید حرف زد. 2) دوم هر حرفی که خواستی بزنی ،به خودت بگو: "به تو چه ؟ " ،خواهی دید که بیش از نود درصد از سخنانت بی فائده و غیر ضروریست. 3) تا زمانی هم که کسی از شما سوال نکرد و یا تا کسی احتیاج ضروری نداشت، لزومی به سخن گفتن نیست. 🍃√مرتیه دوم سکوت: این نوع سکوت ذهنی یا فکری است. ممکن است من سخنی نگویم اما در ذهنم نیز نباید چیزی وجود داشته باشد. 🍃√مرتبه سوم سکوت: یک سکوت نوع سومی نیز وجود دارد که سکوت عاطفی است که انسان فراتر از غم و شادی برود. دیگر غم برایش وجود نداشته باشد و شادی نیز برایش وجود نداشته باشد. عشق، نفرت، کینه و تمام آن چیزهایی که از لحاظ عاطفی درون آدم را آشفته می‎کند و سکوت درونی آدم را نیز می گیرند، نباید وجود داشته باشند. ✳️ http://eitaa.com/hafezan_vahy
⚖ تقسیم گرفتاری ها به صورت مساوی بین مردم ☑️ آیت الله بهجت (ره): ⭕️ « البته فقرا در کمبودها و فقر و ناداری باید صبر و شکیبایی داشته باشند و بدانند که آنها هم از نعمت‌های دیگری برخوردارند که اغنیا برخوردار نیستند. 💡 ثروتمندان بلاها و ابتلائات و گرفتاری‌‌هایی دارند که مستضعفان و محرومان ندارند. طاووس را می‌بینی، پایش را هم ببین؛ زیرا خوبی و خوشی عیش، تنها به زیادی وسایل راحتی نیست؛ راحتی درونی و رفاه و خوشی و آرامش دل، به داشتن وسایل رفاه و راحتی نیست، بلکه چه‌بسا وسایل رفاه اسباب نگرانی و ناراحتی و اضطراب درونی را فراهم کنند. ✅ در کلمات امیرمؤمنان علیه‌السلام آمده است: 📜 «أَلْمَصائِبُ بِالسوِیهِ مَقْسُومَهٌ بَینَ الْبَرِیهِ؛ 📃 گرفتاری‌ها به‌صورت مساوی و یکسان میان مردم تقسیم شده است». (۱) ✳️ یعنی پیمانه‌ها مختلفند و باید از فقر، بلا، خوشی و... پر شوند. ❓ آیا اگر همه مثل هم شوند، و همه در مال و ثروت یکدیگر شریک گردند، و همه (با هر نوع شغل و هر مقدار کار و تلاش و ... که باشند،) در مال و دارایی مساوی و یکسان باشند، نظم در جامعه برقرار می‌شود؟!» ⬅️ در محضر بهجت، جلد ۱، صفحه ۶۸ (۱). مستدرک‌الوسائل، ج۲، ص۴۸۱؛ بحارالانوار، ج۷۵، ص۵۳ و ... http://eitaa.com/hafezan_vahy
🏷 جهانی را منقلب کن 💠استاد حسین انصاریان ◽️اگر قلب انسان مورد رحمت و لطف خدا قرار بگیرد می تواند یک جهان را منقلب کند مانند شهدای کربلا http://eitaa.com/hafezan_vahy
انسان شناسی ۲۵۵.mp3
12.02M
۲۵۵ ✗خودم می‌دونم حسودمااا... ولی حالا چیه مگه، هر کی یه عیبی داره! ✗من میدونم تندخو و پرخاشگرماااا ... ولی همینی که هست! ✗قبول دارم کاهل نمازماااا ... ولی بالاخره که میخونم، حالا یه کم دیرتر! . . . ❌ شما علاوه بر این گناهانی که نام بردید، به یک بیماری خطرناک‌تری دچارید، که مانع جذب تمام اعمال خیر و عبادات‌تان است! http://eitaa.com/hafezan_vahy
1_1613432520.mp3
5.71M
(علیه السلام) 🎧 سیدرضا نریمانی مهربونی تو آروم جونی تو آره خورشیدِ هفت آسمونی تو هم جانی و جانانی و هم شاهی و سلطانی آقای خراسانی و تاجِ سر ایرانی ای پناه دل ما رضا رضا تو را دارم به خدا رضا رضا من ضعیفم تو معین الضعفا ای غریب الغربا رضا رضا مادری با نخِ گریه دلش و گره به پنجره فولاد میزنه هنوز است اشکش نرسیده به زمین لالِ مادرزادی فریاد میزنه پنجره فولاد وقتی توو دستامه یعنی دستم توو دستای آقامه این قلب پر از غصه و این صحن گوهرشاده این دردِ دل سنگم و این پنجره فولاده ای پناه دل ما رضا رضا تو را دارم به خدا رضا رضا من ضعیفم تو معین الضعفا ای غریب الغربا رضا رضا توو نمازِ بچه‌ها توی حرم به‌خدا خدا رو پیدا می‌کنم رو به روی گنبدِ تو با خدا روبه‌رو می‌شم و نجوا می‌کنم من بهشت و توو صحن شما دیدم توی این گنبد نور خدا دیدم من درد تو درمونی و من اشک تو لبخندی رو بارِ گناهای دلم چشم تو می‌بندی ای پناه دل ما رضا رضا تو را دارم به خدا رضا رضا من ضعیفم تو معین الضعفا ای غریب الغربا رضا رضا👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏 ┈••✾•🌷🕊🌷•✾••┈ http://eitaa.com/hafezan_vahy
⁉️ متن شبهه : 🔴تاوان امید بستن به غیر از خدای بزرگ! ✍️حضرت جبرئيل علیه السلام در زندان نزد حضرت يوسف علیه السلام آمد و گفت: اي يوسف چه كسي تورا زيباترين مردم قرار داد؟ ✨فرمود: پروردگار 🔹چه كسي ترا نزد پدر محبوب ترين فرزندان قرار داد؟ ✨فرمود : خدايم 🔹چه كسي كاروان را به سوي چاه كشانيد؟ ✨فرمود:خداي من 🔹چه كسي سنگي كه اهل كاروان در چاه انداختند از تو باز داشت؟ ✨ فرمود:خدا 🔹چه كسي از چاه ترا نجات داد ؟ ✨فرمود : خدايم 🔹چه كسي ترا از كيد زنان نگه داشت؟ ✨فرمود:خدايم اينك خداوند مي فرمايد : چه چيز تورا بر آن داشت كه به غير من نياز خود را باز گوئي؟ پس هفت سال در ميان زندان بمان (به جرم اينكه به ساقي سلطان اعتماد كردي و گفتي : مرا نزد سلطان ياد كن ) یوسف علیه السلام به قدری پشیمان شد و در زندان ناله و گريه كرد كه اهل زندان به تنگ آمدند و قرار شد يك روز گريه كند و يك روز آرام بگيرد... 📘 البرهان فى تفسير القرآن، ج‏3، ص 172 📕 تفسير القمي، ج‏1، ص 345 📗لئالی الاخبار ص 92 ⭕️ پاسخ شبهه: چند نکته در مورد خطای یوسف علیه‌السلام برگرفته از تفسیر شریف المیزان اثر علامه طباطبایی ره: 1️⃣ اين روايت و امثال آن (خطای یوسف در اعتماد به غیر خدا و درخواست از رفیق زندانی‌اش) مخالف صريح قرآن است و خداوند به نص كتابش او را از اين افتراها تبرئه مى‏‌كند و او را «مخلَص» معرفی می‌کند: «إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ(یوسف،24)» مخلَصين كساني‌اند كه شيطان در ايشان راه ندارد. 2️⃣ اخلاص براى خدا با توسل به اسباب متفاوت است. اخلاص باعث آن نمى‌‏شود كه انسان به غير از خدا متوسل به سبب‌‏هاى ديگر نشود، زيرا اين از نهايت درجه نادانى است كه آدمى توقع كند كه بطور كلى اسباب را لغو بداند و مقاصد خود را بدون سبب انجام دهد. بلكه تنها و تنها اخلاص سبب مى‌‏شود كه انسان به سبب‏‌هاى ديگر دلبستگى و اعتماد نداشته باشد. 3️⃣ این اشتباه، ناشی از برداشت نادرست از آیه 42 است: «وَ قَالَ لِلَّذِى ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِّنْهُمَا اذْكُرْنىِ عِندَ رَبِّكَ فَأَنسَاهُ الشَّيْطَانُ ذِكْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فىِ السِّجْنِ بِضْعَ سِنِينَ»؛ حتی اگر بگوییم که اینجا معلوم نیست چه کسی اربابش را از یاد برد، ولی در آیه 45 کاملاً معلوم می‌شود که چه کسی یادش رفت و بعد از مدتی یاد یوسف افتاد: «وَ قَالَ الَّذِى نجََا مِنهُْمَا وَ ادَّكَرَ بَعْدَ أُمَّة»؛ از آن دو زندانى آنكه آزاد شده بود و پس از مدتى [يوسف را] به ياد آورد گفت ... بنابراین از خود قرآن مطلب روشن می‌شود. 4️⃣ اعتماد به غیر خدا و فراموش کردن پروردگار در جای حساس زندگی، به خودی خود گناه بسیار بزرگی است. و این گناه از شخصی مثل حضرت یوسف که پیامبر و پیامبرزاده و آشنای با خدا و اهل مناجات با اوست و غیر خدا برایش بی‌ارزش است دوچندان خطاست و نمی‌توان پذیرفت که مجازاتش فقط چند سال زندان بیشتر باشد؛ بلکه به مجازات این گناه، اصلاً ایشان از درجه نبوت ساقط می‌شود، او چه پیغمبری است که حتی با دیگر انسان‌های مؤمن نمی‌شود مقایسه‌اش کرد. این گناه مثل شرک است که از خیلی مؤمنان با معرفت هم سر نمی‌زند چه رسد به این پیامبر مخلَص ‼️ #عصمت_پیامبرانhttp://eitaa.com/hafezan_vahy
📸 هیچ وقت مقابل این قاب آرام نگرفتم 🔹صادق فرامرزی درباره عکسی از آزادی خرمشهر نوشت: این قاب عجیب، مردانی بی‌نشان که ایستاده بر شاهرگ شهر، پشت به قاب و در مسیر ابدیت می‌روند، هیچ نشانی از خود در عکس باقی نگذاشتند. ما صورت هیچکدام را هیچ‌وقت نديديم، نمی‌بینیم. 🔹شاید سبک‌شان همین بود که به تخیل ما امکان دهند تا دست خیال را در زلف تاریخ ببریم. از هر کدام‌شان برای هر کدام‌مان یک داستان بنویسیم، ثانیه آخر را ترسیم کنیم ترسشان از دقایق بعدی شهر و مرگی که باکشان نبود. من هیچ وقت مقابل این قاب آرام نگرفتم، می‌روند و "آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست، هر کجا هست خدایا به سلامت دارش " http://eitaa.com/hafezan_vahy
▪️ مرحوم علامه طباطبایی (رضوان الله علیه) می ‌فرمود که این حدیث از غرر روایات ماست؛[1] وجود مبارک حضرت امیر داشتند در مسجد سخنرانی می ‌کردند. از شام معمولاً گروهی برای جاسوسی یا خبریابی می ‌آمدند. آمدند محضر حضرت امیر وجود مبارک هم بچه بود، نشسته بود. به حضرت عرض کردند: «كَمْ بَینَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاء»؛ بین آسمان و زمین چقدر فاصله است؟ این یک سؤالی بود که کسی دسترسی ندارد، مگر اینکه آدم از راه بگوید، اینها هم علم غیب باورشان نمی‌ شود. سائل سؤال کرد: «كَمْ بَینَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاء»؟ حضرت اشاره کرد به که پسر تو جواب بده! وجود مبارک فرمود: «دَعْوَةُ الْمَظْلُوم وَ مَدُّ الْبَصَرِ‏»؛[2] یعنی اگر آسمان ظاهر را می‌ گویی، ما که متر نداریم، تا چشم می ‌بیند آسمان است. اگر آسمان باطن و ملکوت را می گویی، است. آه مظلوم مستقیماً به آسمان می ‌رسد، آنجا که ﴿وَ فِی السَّماءِ رِزْقُكُمْ﴾،[3] آنجا که ﴿لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ﴾.[4] ▪️ در قرآن فرمود که درهای آسمان به روی کافر باز نمی ‌شود، این کدام آسمان است؟ این آسمان ظاهری که الآن اینها ترمینال دارند! این کدام آسمان است؟ فرمود: ﴿لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ﴾،[5] درهای آسمان به روی کفار باز نمی‌ شود؛ این همان آسمانی است که ﴿وَ فِی السَّماءِ رِزْقُكُمْ﴾، این آسمان را می ‌فهمد با اینکه بچه است! فرمود: اگر آسمان ظاهر را بگویید، «مَدُّ الْبَصَرِ»؛ تا چشم می ‌بیند. آسمان باطنی که ﴿وَ فِی السَّماءِ رِزْقُكُمْ﴾، آسمان باطنی که ﴿وَ فُتِحَتِ السَّماءُ فَكَانَتْ أَبْوَاباً﴾،[6] آسمان باطنی که ﴿لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ﴾، آن را می ‌گویی، ؛ «دَعْوَةُ الْمَظْلُوم‏». ▪️ چرا مستجاب می ‌رسد، به کجا می ‌رسد؟ این مثل دود نیست که بالا برود. این مظلوم وقتی آه می ‌کشد، چه کسی باید جواب بگوید؟ باید فرشته‌ های آسمانی که به اذن خدا مدبّرات امر هستند، باید این کار را انجام بدهند. آنها که اینجاها نیستند. بُعد مکانت است نه بُعد مکانی! این ! فرمود: «دَعْوَةُ الْمَظْلُوم وَ مَدُّ الْبَصَرِ‏». [1]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏8، ص169. [2]. تحف العقول، ص229. [3]. سوره ذاریات، آیه22. [4]. سوره اعراف، آیه40. [5]. سوره اعراف، آیه40. [6]. سوره نبأ، آیه19. http://eitaa.com/hafezan_vahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┄┅┅═✧❅💎❅✧═┅┅┄ ┄┅┅═✧❅💎❅✧═┅┅┄ 🌐 لینک عضویت در کانال حافظان وحی. http://eitaa.com/hafezan_vahy ═══❖══════❖═══‌
حکمت 193نهج البلاغه 1402.m4a
2.8M
وَ قَالَ (علیه السلام):  إنَّ هذِهِ القُلُوبَ تَمِلُّ كَما تَمِلُّ الأبدانُ فَابتَغُوا لَها طَرائِفَ الحِكَمِ ؛ دل ها چون تن ها افسرده شود ، براى [شادى] آنها حكمت هاى تازه بجوييد. ┄┅┅═✧❅💎❅✧═┅┅┄ ┄┅┅═✧❅💎❅✧═┅┅┄ 🌐 لینک عضویت درکانال حافظان وحی. http://eitaa.com/hafezan_vahy
🔶هرگاه را توبيخ كردى، برخى خطاهاى او را ناديده بگير، تا توبيخ تو، او را به مقابله وادار نسازد. ┄┅┅═✧❅💎❅✧═┅┅┄ ┄┅┅═✧❅💎❅✧═┅┅┄ 🌐 لینک عضویت در کانال حافظان وحی ═══❖══════❖═══ http://eitaa.com/hafezan_vahy ═══❖══════❖═══‌