eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
181 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔰 کربلا، آرامگاه عاشقان 💠 این کلمه ( ) از لطیف ترین تعبیرات روایی ماست، متاسفانه به دست دیگران افتاد و زمینی شد و مبتذل شد! 🔹وجود مبارک (سلام الله علیه) بیست سال قبل از جریان ، وقتی می خواست ج ن گ صفین را به پایان برساند، یک روزی از صفین به کوفه بر می گشت؛ در بین راه، قبل از اینکه به کوفه برسد، به یک سرزمینی رسید؛ دیدند حضرت از مَرکب پیاده شد، با دستان مبارک شان اشاره می کنند: (هاهنا، هاهنا)*؛ (همین جاست، همین جاست)! مقداری خاک این منطقه را گرفتند، بو کردند، از مَرکب پیاده شدند، دو رکعت نماز خواندند؛ بعد اشک ریختند. به حضرت عرض کردند: به اینجا چه کسی می آید، چه خبر است؟ فرمود: (هاهنا مصارع عشّاق)*، اینجا جایی است که عاشقان شربت شه اد ت می نوشند. 🔹از ظریف ترین تعبیرات دینی ما " عشق " است؛ امّا وقتی بیگانه این را از آسمان به زمین آورد، به این صورت در آمد که در بعضی از روایات فرمودند: این مال دلهایی است که از محبت الهی خالی است! فرمود: اینجا عاشقان می آرمند، (مصارع عشّاق). 🔹روز دوّم محرّم که وجود مبارک (سلام الله علیه) بعد از بیست سال وارد شد، وقتی شنیدند آنجا کربلاست، با همان دستان مبارکشان اشاره کردند؛ فرمود: (هاهنا، هاهنا)، (هاهنا مناخ رکابنا)؛ این را بیست سال قبل از کربلا، وجود مبارک حضرت امیر فرمود. دوّم محرّم وجود مبارک می فرماید: اینجاست که شترها باید زانو بزنند، اینجاست که بچه های ما را سر می برند، اینجاست که اطفال ما را ذ / ب / ح می کنند * و مانند آن. فرمود: بالاترین مردم کسانی هستند که نسبت به ذات اقدس اله محبت داشته باشند و روی علاقه عبادت کنند. 🌱🌱🌱 📌 ر.ک وقعه صفین / صفحه ۱۴۱ و ۱۴۲ 📌 بحار الانوار / جلد ۴۱ / صفحه ۲۹۵ 📌 مناقب آل ابی طالب لابن شهر آشوب / جلد ۴ / صفحه ۹۷ 📋 درس اخلاق 📆 قم ؛ ۱۳۹۷/۰۱/۲۳ @hafezan_vahy
5.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🔰 گناه، وسیله نیست 💠 یک بیان نورانی حضرت (سلام الله علیه) دارد، واقع " کلامهم نور "! این که در داریم (کلامکم نور)*، این است. فرمود: ممکن نیست کسی از راه به مقصد برسد! " هرگز هدف وسیله را توجیه نمی کند "، این بیان خیلی نورانی وجود مبارک (سلام الله علیه) است. فرمود به اینکه: (من حاول امراً بمعصیه الله کان افوت لما یرجو و اسرع لمجیء ما یحذر)*. اگر کسی از راه خلاف، گناه، تهمت، تخریب بخواهد به مقصد برسد، زودتر از دیگران به چاه می افتد؛ گناه وسیله نیست! (من حاول امراً بمعصیه الله کان افوت لما یرجو و اسرع لمجیء ما یحذر). این برای اینکه زودتر به مقصد برسد، هرگز به مقصد نمی رسد. برای اینکه از خطر نجات پیدا کند، زودتر از دیگران به خطر می افتد. ما بیانات نورانی سیدالشهداء (سلام الله علیه) را قبول کردیم، چه بیانی جامعتر و نافعتر از این؟!! 🌱🌱🌱 📌 من لا یحضره الفقیه / جلد ۲ / صفحه ۶۱۴ _ (زیاره جامعه لجمیع الائمه (ع)) 📌 الکافی / جلد ۲ / صفحه ۳۷۳ 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۲/۰۲/۲۸ @hafezan_vahy
👆👆👆 🔹عابس نماز ظهر را با امام خواند و بعد از ظهر به میدان نبرد رفت و به شهادت رسید؛ اما به گفته برخی از معاصرین، هنگامی که امام حسین(ع) می‌خواست نماز ظهر عاشورا را اقامه کند عابس مقابل آن حضرت ایستاد و بدن خویش را سپر تیرهای بلا ساخت. 🔹آتش جنگ در روز عاشورا شعله ور گردید و زمانی که اکثر یاران امام حسین(ع) به شهادت رسیده و تعداد کمی باقی مانده بودند، عابس رو به غلام خود شوذب کرد و گفت: «می خواهی چه کنی؟» شوذب گفت: «در کنار تو از فرزند رسول خدا(ص) دفاع می‌کنم.» 🔹عابس گفت: «غیر از این از تو انتظار نمی‌رفت... اگر امروز از تو عزیزتر کسی را داشتم، او را پیش از خود به میدان می‌فرستادم که امروز آخرین فرصت عمل است و فردا روز حساب است و عمل به کار نیاید..» 🔹عابس پس از شهادت غلامش - شوذب- نزد امام حسین(ع) آمد و خطاب به امام(ع) فرمود: «یا ابا عبدالله(ع)! به خدا سوگند روی زمین چه دور و چه نزدیک کسی نزد من عزیزتر و محبوبتر از شما نیست، اگر قدرت داشتم که ظلم را از شما به چیزی که عزیزتر از جان و خونم باشد دور کنم حتماً چنین می‌کردم.» سپس گفت: «السّلام علیک با ابا عبدالله(ع) اشهد انّی علی هداک و هدی ابیک؛ سلام بر تو‌ای ابا عبدالله(ع)، من گواهی می‌دهم که بر راه شما و پدر شما استوارم و به راه راست هدایت می‌یابم»، پس از کسب اجازه از امام(ع) راهی میدان جنگ گردید. 🔹ربیع بن تمیم همدانی-که یکی از حاضرین در صحنه کربلا و از یاران عمربن سعد بود- می‌گوید: «چون دیدم عابس به سوی میدان می‌آید او را شناختم؛ من نبرد او را در جنگ ها دیده بودم و می‌دانستم که او از شجاع‌ترین مردم است؛ پس به سپاه عمربن سعد گفتم: «این شخص شیر شیران است، این فرزند شبیب است، مبادا کسی به جنگ او برود؛» پس عابس مکرر فریاد می‌زد و مبارز می‌طلبید و کسی جرأت نمی‌کرد به میدان او برود.به فرمان عمربن سعد او را سنگباران کردند. در این هنگام عابس زره از تن به در کرد و کلاه خود از سر برداشت، و به سپاه کوفه حمله کرده و آرایش سپاه ابن سعد را به هم ریخت. 🔹ربیع بن تمیم می‌گوید: “به خدا سوگند او را دیدم که بیش از دویست نفر را تار و مار کرد؛ سرانجام با محاصره به او را شهادت رسانده و سر از بدنش جدا ساختند. و من شاهد بودم که سر عابس بن شبیب در دست مردانی دست به دست می‌شد و هر یک از آنان با هم منازعه می‌کردند تا کشتن او را به خود منسوب کنند. تا این که عمربن سعد گفت: «با هم ستیز نکنید، سوگند به خدا قسم یک نفر نمی‌توانست این مرد را کشته باشد.» پیکر بی‌سر عابس را امام حسین(ع) به خیمه مخصوص شهدا منتقل کرد؛ که بعد از واقعه عاشورا توسط قبیله بنی‌اسد به خاک سپرده شد. 🔹عابس نیز از جمله اصحاب و یارانی است که نام او در زیارت رجبیه امام حسین(ع) و زیارت ناحیه مقدسه مورد خطاب امام(ع) قرار گرفته است او در این زیارات این گونه مورد سلام و تحیت امام(ع) قرار گرفته است: «السّلام علی عابس بن شبیب الشّاکری؛ سلام بر عابس پسر شبیب شاکری.» 🔹شیخ عباس قمی نیز درباره او گفته است: السلام علیک یا عابس بْنِ ابی شبیب الشاکری اشْهَدُ انَّکَ مَضیت علی مامضی علیه البدریون و المجاهدون فی سبیل الله. درود بر تو‌ای عابس بن ابی شبیب شاکری، گواهی می دهم که تو به همان مسیری رفتی که اهل بدر و مجاهدان در راه خدا رفتند. 🍀🍀🍀 @hafezan_vahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 ائمه (علیهم السّلام) مرگ پذیر نیستند 💠 بیان نورانی (سلام الله علیه) این است: ما " مرگ پذیر " نیستیم. اگر خدا درباره شهداء گفت، ما هم از طرف خدا می گوئیم: ما چه بمیریم، چه بشویم؛ برای همیشه زنده ایم! (یموت من مات منّا و لیس بمیّت)*، ما به اذن خدا ابدی هستیم که هستیم که هستیم!! (سلام الله علیها) سوگند یاد کرد، فرمود: ابن زیاد! هر کاری که از دست اموی بر می آید، بکن؛ ما مُردنی نیستیم! (کد کیدک و اسع سعیک فو الله لاتمحو وحیناً)*، این کبری حرف پدرش را در شام زد! (حضرت امیر) فرمود: (یموت من مات منّا و لیس بمیّت). فرمود: ما مرگ پذیر نیستیم، علی مُردنی نیست، حسین مُردنی نیست؛ (علیهم افضل صلوات المصلّین)! 🌱🌱🌱 📌 نهج البلاغه / خطبه ۸۷ 📌 الاحتجاج / جلد ۲ / صفحه ۳۰۹ _ (احتجاج زینب بنت علی بن ابی طالب ...) 📆 دماوند ؛ ۱۴۰۲/۰۴/۱۶ @hafezan_vahy
▪️طوفان زدگان غیبت را امیدی نیست جز کشتی حسین (علیه‌السلام)، تا رسیدن به ساحل نجات مهدی (علیه‌السلام)... 🔘 سخن آوای 👇
⭕️ششم محرّم ۱_ یاری طلبیدن حبیب بن مظاهر از بنی اسد 🔸در شب ششم یا هفتم جناب حبیب بن مظاهر اسدی با اذن امام حسین علیه السلام برای آوردن یاور و کمک، به قبیله ی بنی اسد رفت. اسدیّان پذیرفتند و حرکت کردند، ولی جاسوسان به عُمَر سعد خبر دادند و او عدّه ای را فرستاد تا مانع آنها شوند. لذا در گیری رخ داد که در این میان جمعی از بنی اسد شهید و زخمی و بقیّه ناگزیر به فرار شدند و حبیب به خدمت حضرت آمد و جریان را عرض کرد. 📚 بحار الأنوار : ج ۴۵، ص ۳۸۶. ۲ـ بازار آهنگران کوفه 🔸از روز ششم محرّم بازار آهنگران کوفه محل رفت و آمد و خرید و فروش زیادی بوده است. هر کسی را می دیدی یا شمشیر یا نیزه و یا تیری می خرید و یا آنها را نزد آهنگران تیز می کرد و به سمّ آغشته می کرد؛ برای ریختن خون جگر گوشه ی رسول خدا و علی مرتضی و فاطمه زهرا علیهم السلام و تمام تیرها مسموم بود، و بعضی از آن تیرها یک شعبه و بعضی سه شعبه بودند. 📚 وسیلة الدارین فی انصار الحسین علیه السلام : ص ۷۹. معالی السبطین : ج ۱، ص ۳۱۲. ۳ ـ تراکم لشکر یزید در کربلا 🔸در این روز لشکر زیادی برای جنگ با حضرت ابا عبدالله علیه السلام جمع شدند. 📚 لهوف : ص ۱۴۵. 🏴🕯🖤🕯🏴
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 کلمه 👈 اَلأَدا : پرداختن و وفا نمودن به آن مانند پرداخت کردن مالیات و جزیه و ادا امانات 👇مانند آیه شریفه   ☘«فَليُوَدِّ الَّذِي اؤْتُمِنَ أَمَانَتَهُ» به آن کس که امین شناخته ، امانت بسپارد۰ (بقره/٢٨٣)   ☘ إنَّ اللهَ يَأمُرُكُمْ اَنْ تَؤُدُّوا الأَماناتِ إلَى أَهْلِهَا همانا خداوند به شما فرمان می دهد امانتها را به صاحبا نش باز دهید۰ (نسا/۵۸ ) ☘ «وَ أَدَاءٌ إلَيهِ بِإحسَانٍ بانیکویی دیه(خونبهاء ) را ادا کند ۰ (بقره/187) ❌اصل کلمه  أَداء از اَلأداة است مثلاً می‌گویی اَدَوْتَ  یعنی : ادا نمودم. 📚مفردات راغب اصفهانی @hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 کلمه 👈 ✍پدر بشر، گفته شده آدم به این نام معروف شد، چون که بدن او از خاک سطح زمین (اویم) آفریده شده است ۰ ❌و نیز گفته شده است چون رنگ پوست او گندمگون است این نام بر او نهاده شده است می گویند: رَجُلٌ ، آدم مردی گندمگون است 🔻همچنین گفته شده است آدم به این نام اسم گرفته است به خاطر این که از عناصر مختلف و قوا و نیروهای متعدد آفریده شده است همانگونه که خداوند می فرماید : ☘ «مِن نُطْفَةٍ أَمشَاج.ٍ نَبْتَلِيهِ» (انسان/ ٢) 🔻گفته شده است آدم را آدم گفته‌اند👇 چون که از روح پاک و منزهی در آن دمیده شده است٠ 👇در قرآن آمده است  ☘«وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحى» (حجر/٢٩) ❌و خداوند برای او عقل و درک و دقتی قرار داد که با آن و تمام موجودات برتری یافت که 👇 خداوند در موردش فرمود : ☘ وَ فَضَّلنَاهُم عَلَى كَثيرٍ مِمَّن خَلَقْنا تَفْضيلاً (اسرا/٧٠) از همین قبیل است که گویند و آن چیزی است که به وسیله آن غذا را خوش طعم می‌کنند ۰ در روایت است که فرمود : ☘ لَو نَظَرْتَ إلَيها فَإِنَّه أَحرى أََنْ بَيْنَكُما 🔻یعنی نگاه به همسر باعث الفت و نیکویی بین زن و شوهر می‌گردد 📚مفردات راغب اصفهانی @hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 کلمه 👈 الأُذُن : گوش و عضوی از بدن است و چون شبیه حلقه و دسته دایره مانند دیگر است که دو طرف آن قرار گرفته به این نام نهاده شده است 🔻و کنایه از کسی که شنوایی او زیاد است و خداوند می فرماید:👇 ☘ وَ يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ (توبه /۶۱) 🔻برخى از منافقان، پيامبر را آزار مى‌دهند ومى‌گويند: او سراپا گوش است. (و به سخن هر كس گوش مى‌دهد.) بگو: گوش دادن او به نفع شماست۰ ❌ یعنی زیاد گوش دادن پیامبر سخنان شما به خیر و صلاح شما و آیه شریفه 👇 ☘وَ فِي آذانِهِمْ وَقْراً ودر گوشهایشان سنگینی است ۰ (انعام /۲۵) ❌اشاره به جهل آن قوم داردنه اینکه قدرت شنیدن نداشته باشند ۰ أذِنَ : گوش فرا داد ۰ مانند آیه شریفه👇 ☘ وَ أَذِنَتْ لِرَبِّها وَ حُقَّتْ ( انشقاق/۲ ) و به فرمان پروردگارش گوش سپرد كه چنين سزد. 🔹«أَذِنَتْ» از «اذن» به معناى حرف شنوى وأَذِنَ استعمال می‌شود در مورد علمی که به واسطه گوش دادن حاصل می شود۰ مانند آیه شریفه👇 ☘ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ پس اگر چنين نكرديد، (بدانيد كه) اعلان جنگ با خدا و رسولش داده‌ايد۰ ( بقره /۲۷۹ ) 📚مفردات راغب اصفهانی @hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 کلمه👈الأِذن و الاذان : ‌ إِذْن : به آنچه شنیده می شود اطلاق می گردد و از آن تعبیر به می شود چرا که وجود و مبداء در می باشد٠ 👇خداوند می فرماید: ☘«أِئْذَن لِي وَ لَا تَفْتِنّى» به ما در جهاد اجازه ی معافی دِه وما را در آتش جنگ وجدال مَیَفکَن۰ (توبه/٤٩) و فرمود: «وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُكُمْ» به یاد آورید آنگاه که پروردگارتان اعلام کرد ۰ (ابراهیم/٧) 👈والمؤذن: هر کسی که با صدا زدن چیزی را اعلام می کند. 👇مانند آیه شریفه : ☘«ثُمَّ مُؤَذِّنٌ أَيَّتُهَا العِيرُ» انگاه مُنادی بانگ در داد : ای کاروانیان (یوسف/٧٠) و آیه ی👇 ☘« فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَينَهُمْ» پس ندا دهنده ای میان آنها آواز دهد ۰ (اعراف/٤٤) و ☘« وَ أَذِّن في النَّاسِ بِالْحَجِّ» ودر میان مردم ندای حج در دِه۰ (حج/ ٢٧) 🔻والاذين: جایی است که از آن صدای اذان می آید. ✨والأذن في الشي: اجازه و رخصت دادن در چیزی است مانند 👇 ☘ وَ مَا اَرْسَلْنَا مِن رَسولٍ إِلّا لِيطاعَ بِإِذْنِ اَللّه (نسا/٦٤) یعنی با اراده و امر خدا مورد اطاعت قرار می‌گیرد۰ 📚مفردات راغب اصفهانی @hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸