✅تفسیر آیه 7⃣ سوره #البلد از تفسير شریف المیزان
🔰ايحسب ان لم يره احد7⃣
🔸اين آيه انكار لازمه گفتار و پندار انسان است،كه مى گويد:
(اهلكت مالا لبدا)
🔸و آن را با لحن كنايه انكار مى كند، و حاصل معناى آن اين است كه: لازمه اينكه انسان مى گويد مالى بسيار نفله كردم، اين است كه او خيال كرده باشد ما از انفاق او غافل و جاهليم، و او در اين خيال خطا كرده، چون خداى سبحان آنچه را او انفاق كرده ديده ولى اين مقدار انفاق در رسيدن به آن رستگارى و به ميمنت حيات كافى نيست، بلكه كسى كه چنين زندگى را طالب باشد، بايد از مشقت عبوديت بيش از آن را تحمل كند، و از گردنه هاى دشوارترى عبور كند و در مجاهداتى كه مؤمنين دارند گام به گام با ايشان باشد.
___________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
http://eitaa.com/hafezan_vahy
✅تفسیر آیه سوره #البلد از تفسير شریف المیزان
🔰الم نجعل له عينين8⃣
🔰و لسانا و شفتين9⃣
🔰و هديناه النجدين🔟
🔸كلمه #نجد به معناى راهى است به سوى بلندى، و مراد از #نجدين راه خير و راه شر است و اگر راه خير و شر را نجد خوانده، براى اين بوده كه هر دو مستلزم رنج و مشقت است.
🔸ولى بعضى از مفسرين آن را به دو پستان مادر تفسير كرده اند، كه از ظاهر لفظ به دور است.
(الم نجعل له عينين) - يعنى آيا بدن او را مجهز به دو دستگاه عكاسى كه همه ديدنى ها را ببيند نكرديم؟ تا بدين وسيله آن علم به ديدنى ها با آن وسعت كه دارد برايش حاصل شود، (و لسانا و شفتين ) يعنى آيا ما برايش زبان و دو لب قرار نداديم، تا به وسيله آنها تواناى بر سخن گفتن شود، آن هم با وسعت دامنه اى كه دارد و به وسيله سخن گفتن هر يك بر باطن و ضمير ديگرى آگاه گردد، علم خود را به او منتقل كند، و آن ديگرى از اين راه به امورى كه غايب از ديدگان است راه يابد.
🔸(و هديناه النجدين) - يعنى ما راه خير و شر را با الهامى از خود به او تعليم داديم، در نتيجه او به خودى خود و به الهام ما خير و شر را تشخيص مى دهد، پس آيه مورد بحث در معناى آيه زير است كه مى فرمايد:
(و نفس و ما سويها فالهمها فجورها و تقويها).
🔸در خلال اين آيات سه گانه حجتى نهفته است بر اثبات مضمون آيه ايحسب ان لم يره احد)، و آن مضمون اين است كه خداى تعالى اعمال بندگان و ضمائر آنان را مى بينند، خير آن را از شرش، و حسنه آن را از سيئه اش تشخيص مى دهد.
🔸و حاصل حجت مذكور اين است كه خداى سبحان كسى است كه ديدنى ها را به وسيله دو چشم - يا به عبارتى دو عدسى - به انسانها نشان داد، و چگونه تصور مى شود كه هر ديدنى را به انسان نشان بدهد، ولى خودش آنها را نبيند، و نيز خداى تعالى كسى است كه هر انسانى را از راه سخن گفتن به منويات انسانهاى ديگر آگاه مى كند، و چگونه تصور دارد كه خود او از باطن بندگانش آگاه نباشد، و چگونه ممكن است براى بندگانش پرده از اسرارى بردارد كه براى خودش مستور باشد، و خداى عزوجل كسى است كه با الهام خود به انسان تشخيص خير و شر را داده، و آيا ممكن است با اين حال خود او خير و شر و حسنه و سيئه را تشخيص ندهد؟
معناى #عقبه و وجه تفسير آن به #فك_رقبه و اطعام در روز قحطى
___________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره http://eitaa.com/hafezan_vahy
✅تفسیر آیه1⃣1⃣ سوره #البلد از تفسير شریف المیزان
🔰فلا اقتحم العقبه1⃣1⃣
🔸كلمه #اقتحام به معناى داخل شدن به سرعت و با فشار و شدت در چيزى است، و كلمه #عقبه به معناى راه سنگلاخى و دشوار است كه به طرف قله كوه منتهى مى شود، و #اقتحام_عقبه اشاره است به انفاقهايى كه براى انفاقگر بسيار دشوار باشد، كه بعدا هم به اين معنا تصريح مى كند.
🔸ولى بعضى گفته اند: (نمى خواهد بفرمايد انسان نامبرده راه دشوار انفاق را نمى رود، بلكه ) نفرين بر او است، كه مى گفت: مال بسيارى را از دست دادم. ولى اين وجه درستى نيست.
___________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره http://eitaa.com/hafezan_vahy
#تذکر
🔸 مطالب کوتاه و مختصر #جام_معرفت هر روز در کانال رسمی بارگزاری می شود.
لینک عضویت در کانال رسمی
👇👇👇👇
http://eitaa.com/hafezan_vahy
💠
معرکه جمال🔸 وجود مبارک امام سجاد (سلام الله علیه) آن بیانات نورانی را درباره #زینب_کبریٰ (سلام الله علیها) فرمود که «أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیرُ مُفَهَّمَة». آن جریان «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا» اغراق نیست، چون او می داند کلّ دین با #برکت_همین_خون زنده می شود فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا». 🔸 در برابر ابن زیاد که گفت «كَیفَ رَأَیتِ صُنْعَ اللَّهِ بِاخیکِ و أَهْلِ بَیتِك» فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا»؛ اصلاً از خدا غیر #جمیل ساخته نیست. خدا غریق رحمت کند سیدنا الاستاد مرحوم #علامه_طباطبایی را! میفرمودند #شهدا که در خونشان دست و پا میزنند مثل آن است که انسانی در هوای گرم گرمازده است و در استخر دارد شنا می کند، این که او دست و پا می زند ما نمی دانیم او چقدر لذت می برد و کجاست، خیال می کنیم که رنج می برد! 🔸 درد را انسان در اثر توجه به بدن احساس می کند؛ چرا کسی را که به اتاق عمل می برند و بدنش را «إرباً إربا» می کنند او درد ندارد؟ چون روح او توجه به این ندارد، تخدیرشده است، اگر روح به جای دیگر توجه داشته باشد احساس نمی کند. این ذات مقدسه فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا»؛ جز خوبی نبود یعنی آنچه مربوط به وجود مبارک #سید_الشهداء و شهادت «فی سبیل الله» و مانند آن است، جز کار جمیل چیز دیگری نیست و اینها از آن جهت که به #جمیل_محض و #جمال_محض مرتبط اند این را احساس می کنند. #ولادت_حضرت_زینب_صلام_الله_علیها #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 501 تاریخ: 1398/10/11 🌐 http://eitaa.com/hafezan_vahy
معرکه جمال.mp3
1.8M
💠 روز پنجم ماه #جمادی_الاولی 1444
🔸
معرکه جمال#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی http://eitaa.com/hafezan_vahy