💠
کتابِ مُهیمِن🔹 در جریان ﴿تِبْیاناً لِكُلِّ شَیءٍ﴾، مشابه این تعبیر، درباره تورات حضرت موسای كلیم هم آمده است. در سوره مباركه «انعام» آیه 154 این است ﴿ثُمَّ آتَینَا مُوسَی الْكِتَابَ تَمَاماً عَلَی الَّذِی أَحْسَنَ وَتَفْصِیلاً لِكُلِّ شَیءٍ وَهُدی وَرَحْمَةً لَعَلَّهُم بِلِقاءِ رَبِّهِمْ یؤْمِنُونَ﴾. 🔹 این مسئله #هدایت، مسئله #رحمت، مسئله ﴿تَفْصِیلاً لِكُلِّ شَیءٍ﴾، درباره تورات هم هست؛ منتها قلمرو رسالت هر كتابی و هر نبی ای محدود است، مگر برای #خاتم_انبیا (علیهم الصلاة و علیهم السلام) كه «الی یوم القیامه» است. 🔹 لذا اگر درباره تورات حضرت موسای كلیم (سلام الله علیه) آمده است كه ﴿تَفْصِیلاً لِكُلِّ شَیءٍ وَهُدی وَرَحْمَةً﴾ یعنی تا آنجا كه #قلمرو_رسالت آن حضرت است و اگر درباره قرآن كریم آمده است كه ﴿تِبْیاناً لِكُلِّ شَیءٍ﴾ یعنی تا آنجا كه قلمرو رسالت وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است؛ یعنی تمام آنچه كه بشر تا روز قیامت به آن امور محتاج است در #قرآن_كریم اصلاً یا فرعاً آمده است. قرآن، مُهیمِن بر كتاب های دیگر است. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه نحل جلسه 100 🆔 @ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و چهارم ماه #شعبان 1445
15 ماه #اسفند
🔹
سنت حسنه#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 👇👇👇👇 @ravanedel 🆔
💠
سنّت حسنه🔹 به ما دو چیز دستور دادند: 1️⃣ یکی اجتهاد در #مسائل_فقهی است که آن روشمند است؛ باید سالیان متمادی، انسان، روشمندانه زحمت بکشد تا حُکم الهی را به دست بیاورد؛ 2️⃣ یکی هم ترغیب به اجتهاد در #مسائل_سیاسی_و_اجتماعی و مانند آن است که فرمود: «مَن سَنَّ سِنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجرُهَا و أَجرُ مَن عَمِلَ بِهَا»؛ اگر کسی سنّت حسنه ای را ایجاد کند چنین پاداشی دارد. 🔹 #سنت_حسنه آن است که با قواعد کلّی دین مطابق است (یک)، شواهدی هم تأیید کند که این مرضی خدا و اهل بیت است (دو)، نص خاصی هم نداریم (سه)، انسان اقدام می کند و بهره برداری می کند (چهار). 🔹 درباره مسجد دستور خاص داریم؛ اما در مورد حسینیه، سقاخانه و امثال اینها در هیچ آیه یا روایتی نیامده؛ ولی سنّت، سنّت حسنه است. هفته وحدت سنّت حسنه است، دهه کرامت سنّت حسنه است، دهه ولایتِ ذی حجّه سنّت حسنه است؛ کسی نمی خواهد بگوید اینها در اسلام وارد شده است. 🔹 این «مَن سَنَّ سُنَّةً حَسَنَه» ما را ترغیب می کند كه مجتهد در مسائل سیاسی و اجتماعی باشید و ببینید كه چه چیزی را شما بنیانگذاری می كنید! در مسائل عبادی، این هفته ها و دهه های یادشده، جزء سنن ماست؛ در مسائل زندگی می گویند در اسفند #هفته_درختکاری است. 🔹 دین هم به ما دستور بندگی داد و هم دستور زندگی داد؛ چگونه زندگی کردن، تمیز نگه داشتن کوی و برزن، تمیز نگه داشتن فضای محیط. آن وقت انسان برای #درختکاری و مانند آن، روز یا هفته ای را اختصاص می دهد؛ این می شود سنّت حسنه. #هفته_منابع_طبیعی #روز_درختکاری #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 46 تاریخ: 1393/10/21 🆔 @ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
لذت عارف از طبیعت🔹 وقتی انسان به آب نگاه می کند یا به گیاه نگاه می کند یا به درخت نگاه می کند، این #نگاه_طبیعی لذتش بیشتر از لذت عادی است؛ ولی نگاه ها فرق می کند. آن کسی که رهگذر عادی است، یک نحوه لذّت می برد؛ امّا اگر کسی مهندس کشاورزی باشد یا زمین شناس باشد، از کیفیت جوشش آب یا پرورش گیاه آشنایی کامل داشته باشد که ده ها علل و عوامل طبیعی هماهنگند تا یک چشمه ای بجوشد و یک گیاهی سبز بشود، لذت بهتری می برد. 🔹 امّا وقتی یک عارف نگاه می کند به این آب و به آن سبزه، او لذتش بیش از همه اینهاست. او #آثار_آفریدگار را در آفریده اش مشاهده می کند، لذا می شود (آیه)؛ آیه یعنی ( علامت )، ( نشانه ). یک رهگذر عادی سبزه می بیند یا آب می بیند، آیت و علامت نمی بیند؛ امّا یک عارف #آیت می بیند، #علامت می بیند، نشان دوست می بیند، علامت آفریدگار می بیند؛ و این علامت پیام دارد، #پیام_آفریدگار را به بیننده می رساند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #آغاز_هفته_منابع_طبیعی_و_روز_درختکاری #باز_نشر 📚 مستند حدیث سرو ـ دماوند ـ تابستان ۱۳۸۶. 🆔@ravanedel
🍃🌼#داستان_ظهور ۱۸🌼🍃
🔶ما هنوز از شهر مکّه فاصله زیادی نگرفته ایم که خبر ناگواری از آن شهر به ما میرسد.
🔶به امام خبر میرسد مردم مکّه شورش و انقلاب کرده اند و فرماندار شهر را به قتل رسانده اند.
🔶اکنون امام دستور میدهد تا لشکر به سوی مکّه باز گردد.
خبر به مردم مکّه میرسد. آنها میدانند که نمی توانند با این لشکر مقابله کنند، بنابراین با گریه، خدمت امام میرسند و میگویند: «ای مهدی آل محمّد، توبه ما را بپذیر».
🔶شما فکر میکنید آیا امام توبه آنها را میپذیرد؟
آری درست حدس زده اید، او فرزند همان کسی است که وقتی نگاهش به «ابن مُلجَم» افتاد به پسرش، امام حسن (ع) فرمود: «پسرم با او مهربان باش و در حقّ او احسان کن، مبادا او گرسنه بماند».
🔶امام علی (ع) در حالی که فرقشان با شمشیر ابن ملجم شکافته شده بود، سفارش قاتل خویش را به فرزندش میکرد!
🔶امام زمان (عج) فرزند همان علی (ع) است. او تمام مردم مکّه را میبخشد!
🔶به راستی، کدامین حکومت است که چنین عطوفت و مهربانی داشته باشد؟
🔶آیا تا به حال شنیده ای که مردم شهری قیام کنند و فرماندار را که نماینده حکومت است به قتل برسانند؛ امّا آن حکومت همه مردم را ببخشد؟
🔶آنانی که مردم را از امام زمان و دوران ظهور میترسانند، ندانسته آب به آسیاب دشمن میریزند.
🔶چرا ما ندانسته، چنین عمل میکنیم؟
چرا به جای آنکه شوق و اشتیاق مردم را به ظهور زیاد کنیم، آنان را بیشتر میترسانیم، این همان چیزی است که دشمنان مکتب تشیّع میخواهند.
🔶امام زمان ما، مظهر رحمت و مهربانی خداوند است.
او میآید تا مردم دنیا، مهر و محبّت را در وجود او بیابند.
🔶به هر حال امام، تمام مردم مکّه را میبخشد؛ فرمانداری جدید برای شهر مشخص و سپس به سوی مدینه حرکت میکند.
🔶هنوز چند منزل از مکّه دور نشده ایم که خبر جدیدی میرسد: مردم مکّه بار دیگر انقلاب کرده و فرماندار جدید را هم کشته اند.
🔶امام این بار تصمیم میگیرد تا شهر مکّه را از وجود آن ظالمها پاک کند. او گروهی از یاران خود را به مکّه میفرستد تا در این شهر امنیت و آرامش را برقرار کنند.
📚 کتاب داستانظهور
✍#مهدی_خدامیان_آرانی.
@ravanedel
مشغول عصیانم مرا یابن الحسن آقا ببخش
شرمنده هستم از شما، یابن الحسن آقا ببخش
دنبال نفسم رفتم و نفسم مرا بیچاره کرد
گشتم جدا از روضهها، یابن الحسن آقا ببخش
تو منتظر بودی ولی من بیتفاوت بودهام
من را که هستم بیوفا، یابن الحسن آقا ببخش
چشم گنهکارم کجا، دیدار دلدارم کجا
این بندهی آلوده را یابن الحسن آقا ببخش
من علت این غیبت طولانیام مولای من
از خود نکن من را جدا، یابن الحسن آقا ببخش
ظلمتکده گشته جهان ، از ظلم و جور ظالمان
یابن الحسن آقا بیا، یابن الحسن آقا ببخش
بر نوکر درماندهی جاماندهات لطفی بکن
برگ برات کربلا، یابن الحسن آقا ببخش
🌹
☘عضویتدرکانال رسمی حافظان وحی. 🍀
👇@ravanedel
#شهیدی_که_روی_هوا_راه_میرفت❗️
شهید#احمدعلی_نیری
عارفانه
🍃شهید احمدعلی نیری یکی از شاگردان خاص مرحوم آیت الله حق شناس بود ؛ وقتی مردم دیدند که آیت الله حق شناس در مراسم ترحیم این شهید بزگوار حضور یافت و ابعادی از شخصیت او را برای مردم بیان کرد ، تازه فهمیدند که چه گوهری از دست رفته است!
☘مرحوم آیت الله حق شناس درباره شهید نیری گفت: " در این تهران بگردید. ببینید کسی مانند این احمد آقا پیدا می شود یا نه؟"
در بخشی از کتاب عارفانه نوشته شده است: آیت الله حق شناس ، در مجلس ختم این شهید با آهی از حسرت که در فراق احمد بود ، بیان داشتند: رفقا! آیت الله بروجردی حساب و کتاب داشتند. اما من نمی دانم این جوان چه کرده بود؟ چه کرد که به اینجا رسید؟!"
🍀سپس در همان شب در منزل این شهید بزرگوار روبه برادرش اظهار داشتند: "من یک نیمه شب زودتر از ساعت نماز راهی مسجد شدم. به جز بنده وخادم مسجد ، این شهید بزرگوار هم کلید مسجد را داشت. به محض اینکه در را باز کردم ، دیدم شخصی در مسجد مشغول نماز است. دیدم که یک جوانی در حال سجده است. اما نه روی زمین ! بلکه بین زمین و آسمان مشغول تسبیح حضرت حق است. جلوتر که رفتم دیدم احمدآقا است. بعد که نمازش تمام شد پیش من آمد و گفت تا زنده ام به کسی حرفی نزنید...."
📚کتاب عارفانه
شهید#احمدعلی_نیری🕊🌹
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج🤲💔
──┅═ঊঈ🌹ঊঈ═┅──
🌸نشر با ذکر صلوات جهت @ravanedel
سلامتی و تعجیل در امر فرج 🌸
7.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مبلغین باید بدانند که کار انبیاء را انجام می دهند / انبیاء دو کار رسمی دارند: معلم کتاب و حکمت هستند و مذکّی نفوس! / در ایام تبلیغ نیز از کار علمی و درس و بحث غافل نباشید
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان جلسه درس فقه امروز خود با اشاره به اعزام مبلغین در ایام ماه مبارک رمضان، بیان داشتند: شما که عازم تبلیغ هستید باید بدانید که شما اساتید و علمای بزرگ کار انبیاء را دارید انجام می دهید... . #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔@ravanedel
🔹گفتگو با نویسنده کتاب سازمان سیاسی بهائیت(۲)
🔹تلقی جامعه نسبت به بهائیت این است که بهائیت یک فرقه دینی است؛ در حالیکه شما در کتاب عنوان سازمان سیاسی را به این تشکیلات نسبت دادهاید.
🔸 میتوانیم از یک منظر بهائیت و تاریخش را به دو دورهای که فرقه بود و دورهای که سازمان شد تقسیم کنیم. سازمان بهائیت اصلاً پدیده ایرانی نیست؛ یک پدیده آمریکایی ـ یهودی است. درواقع میتوانیم بگوییم فرقه بهائیت، خاستگاهی در ایران و عراق داشت. یعنی در دوران عثمانی. اما زمانی که این فرقه به سازمان تغییر ساختار میدهد، اصلاً ایرانیها هیچ نقشی در ایجاد آن نداشتند. جریانهای یهودی و آمریکایی این کار را کردند.
سال ۱۸۹۲ میلادی بهاءالله که بنیانگذار بهائیت است، میمیرد. تازمانی که مؤسس آن میمیرد، همچنان یک فرقه کوچکی است که نتوانسته توسعه چندانی داشته باشد. تعدادی بهائی در بین جمعیت ایران بودند، تعدادی از ایرانیها هم ـ برای اینکه بتوانند آزادی عمل بیشتری داشته باشند با همراهیای که شوروی انجام داده بود ـ رفته بودند سمت عشقآباد، آنجا اولین مشرق الاذکار که به قولی معبد بهائیها است را ایجاد کرده بودند، که در دوران بعد از انقلاب کمونیستی آن هم از بین میرود.
سال ۱۸۹۳ یک کنگرهای در آمریکا برگزار میشود به اسم پارلمان جهانی ادیان. اینجا نقطه عطف است و سرآغاز سازمان شدن بهائیت. در پارلمان جهانی ادیان یک سیاست گذاریهای جهانی قرار است در مورد ایجاد دین واحد جهانی صورت بگیرد که برای اولین بار اسم بهائیت مطرح میشود به عنوان یک جریانی که میشود روی آن حساب کرد.
واژه فرقه یک مقدار مبتنی بر همان گفتمانی است که جریان بهائیت خودش ایجاد کرده، البته با کمی نگاه انتقادی. یعنی خود بهائیت ادعای دیانت کرده و برای اینکه بتواند در جوامع مختلف رشد کند و عضوگیری کند، خودش را یک دین معرفی کرده، آن هم یک دین پسینی. دینی که بعد از اسلام آمده است. درواقع آمده زوال اسلام را نشان بدهد. زمانی هم که نسبت به این فرقه انتقاد میشود، میگویند طبیعی است که شما به ما نقد داشته باشید، زیرا اساساً هر دینی نسبت به دین پسینیاش انتقاد دارد. کسانی که عنوان فرقه را به کار بردند به تعبیری روح این حرف را گویی پذیرفتند. یعنی یک چهره و وجاهت اعتقادی دیانتی را پذیرفتند، اما با نگاه انتقادی، اعتقاد دارند این یک دین اصیل نیست بلکه صرفاً یک فرقه است. درحقیقت یک جریان اعتقادی ـ انحرافی و جعلی است. در ادبیات و زبان فارسی هم واژه فرقه عموماً زمانی به کار میرود که انشعابی در یک جریان کلی اعتقادی صورت میگیرد و میگویند فرقه ایجاد شده است.
اگر ما نخواهیم وارد سیر تحول بشویم و بخواهیم از همان بستر گفتمانی شروع کنیم و به این جریان با خطکشهای علمی نگاه کنیم، فرضیههای مختلفی مطرح میشود. مثلاً یک فرضیه این است که به هرحال این یک پدیده اجتماعی است. یک فرضیه این هست که این فرقه است، یا حتی این فرضیه که سازمان بوده، یا حزب سیاسی بوده هم از دهههای قبل وجود داشته و فقط مختص دوران ما نیست. مثلاً حضرت آیتالله بروجردی(رحمهالله علیه) مرجع عالیقدر شیعه ـ که در همین اوایل قرن چهاردهم خورشیدی بودند و در مقطعی استاد امام خمینی (رحمهالله علیه) بودند ـ عنوان حزب سیاسی را مطرح کردند. حضرت امام هم همین اصطلاح حزب سیاسی را به کار میبرند. پس فرضیهای که یک حزب سیاسی بوده دارای قدمت زیادی است.
#بهائیت
@ravanedel
سلام باپیوستن به کانال حافظان وحی درتبلیغ معارف وزین قرآن مارامشوق باشید منجی عالم مهدی زهرا یاورانی قرآن فهم وقرآن شناس دارد ودرهنگام ظهور زنده کننده احکام وفرامین قرآن است دلرابانور قرآن زنده گردانیم و ازانس باقرآن غفلت نکنیم اللهم احشرنا مع القرآن وآله الاطهار. @ravanedel
🌹نماز شب بیست و پنجم ماه #شعبان :
رسول خدا صل الله علیه و آله فرمودند
🔷کسی که در شب بیست و پنجم ماه شعبان 10 رکعت نماز بگزارد که در هر رکعتی سوره حمد و تکاثر را 1 بار بخواند
🔶خداوند تعالی به او پاداش آمران به معروف و نهی کنندگان از منکر و ثواب هفتاد پیامبر عنایت می کند
📕اقبال اعمال سید ابن طاووس جلد دوم ص 947
#کانال حافظان وحی
╭┄┅─✿🌟✿─┅┄╮
@ravanedel