❌اگر چه درخواست کردن و دست دراز کردن همیشه بد است ولی به طور ویژه نهی شده از انسان تازه به دوران رسیده چیزی درخواست کنیم.
امام صادق سلام الله علیه می فرماید : تُدْخِلُ يَدَكَ فِي فَمِ التِّنِّينِ إِلَى الْمِرْفَقِ خَيْرٌ لَكَ مِنْ طَلَبِ الْحَوَائِجِ إِلَى مَنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَ كَانَ
دست خود را تا مرفق در دهان اژدها کنى براى تو بهتر از آن است که حاجت از کسى بطلبى که چیزى نداشته و سپس به نوایى رسیده است.
⭕️خدمتکار امام صادق خواست از مردی غذایی برای حضرت قرض کند؛
فَأَلَحَّ فِي التَّقَاضِي
و در تقاضای خود پافشاری نمود.
فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَ لَمْ أَنْهَكَ أَنْ تَسْتَقْرِضَ لِي مِمَّنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ فَكَانَ.
امام صادق به او فرمود آیا تو را نهی نکردم از اینکه قرض بگیری برای من از کسی که ابتدا چیزی نداشته و بعدا به دست آورده است.
🛑ابن ابی الحدید میگوید برای این حکمت دو معنا قابل تصور است:
الف. مَنْ نَالَ، اسْتَطَالَ
كسى كه به نان و نوايى برسد، طغيان میكند.
ب. مَنْ نَالَ، اسْتَطَالَ
كسى كه جود و سخا و بخششی داشته باشد، به همان بخشش مغرور شده و طغيان میكند.
⭕️ با توجه به معنای نال که هم به معنای رسیدن به چیزی است و هم به معنای بخشش،
معنای دوم نیز درست است مخصوصا آنجا که انسان به سبب کار خیر و احسان بخواهد مغرور شود بسیار زشت و نگران کننده است.
🔻نکته:
با این همه ضعف سرکشی ممنوع،
امیرالمومنین درحکمت ۸ فرمود:
اعْجَبُوا لِهَذَا الْإِنْسَانِ يَنْظُرُ بِشَحْمٍ
از اين انسان تعجب کنيد که با يک قطعه پيه مى بيند،
وَ يَتَكَلَّمُ بِلَحْمٍ
با قطعه گوشتى سخن مى گويد،
وَ يَسْمَعُ بِعَظْمٍ
با استخوانى مى شنود ،
وَ يَتَنَفَّسُ مِنْ خَرْم
و از شکافى تنفس مى کند!
با این همه ضعف و کاستی چرا اگر به نوایی رسیدید طغیان میکنید؟؟!!!
💮 پیامبر گرامی صلی تلله علیه وآله فرمود :
لَولا ثلاثةٌ في ابنِ آدمَ ما طَأْطَأ رأسَهُ شَيءٌ :
اگر سه نقطه ضعف در آدمى نبود، چيزى سر او را فرود نمى آورد: اورا متواضع نمی کرد.
المَرضُ ، و المَوتُ ، و الفَقرُ
بيمارى، مرگ و فقر،
و كلُّهنَّ فيهِ ، و إنّه لَمَعهُنَّ لَوثّابٌ!
انسان این سه نقطه ضعف و اين سه حالت را دارد و با اين حال چموشى مى كند!
♦️ وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ نَالَ، اسْتَطَالَ
كسى كه به نان و نوايى برسد، طغيان میكند.
اللهم لا تسلّط علی من لا یرحمنا
#حکمت۲۱۵
#تازه_بدوران_رسیده
#مستی_نعمت_ممنوع
#سه_نقطه_ضعف_انسان
╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮
https://eitaa.com/hafezanewahy
╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
.
آشنایی با نهج البلاغه.mp3
10.48M
🔊آشنایی با نهج البلاغه
تاریخ ضبط: 1400/2/11
در فایل صوتی بالا میشنوید:
🔸چگونگی #تالیف نهج البلاغه
#سید_رضی مولفنهجالبلاغه
#عوامل_خاص_شدن نهجالبلاغه
🔸#موضوعات نهج البلاغه
ـ•┈┈••••✾• •✾•••┈┈•ـ
گروه شرح نهج البلاغه
پای منبر مولا↙️https://eitaa.com/hafezanewahy
بسم الله الرحمن الرحیم
سرح حکمتها
۱۴۰۳/۵/۲۲ . ۸صفر
💢 حکمت ۲۱۷ 💢
♦️وَ قَالَ (علیه السلام): فِي تَقَلُّبِ الْأَحْوَالِ، عِلْمُ (عُلِمَ) جَوَاهِرِ الرِّجَالِ
در تحولات و دگرگونی حالات گوهر وجود هر شخص نمایان میشود.
هر انسانی یک ظاهر و پوسته ای دارد که حقیقت وجود خود را زیر آن پنهان میکند، وآن خیانت است و گاه نفاق.
در حالت عادی انسان مراقب است اما در حوادث و موقعیت خاص [خوشی یا ناخوشی] آن مراقبت از بین رفته و خود واقعی بروز پیدا می کند.
🛑تقلب از انقلاب به معنای دگرگونی است.
«جواهر» جمع «جوهر» به معناى اشیاى گرانبهایى است که از معدن استخراج مى کنند، به ذات و طبیعت هر چیزى نیز اطلاق مى شود و در اینجا نیز منظور همین است.
📕در غرر الحکم نیز این کلام با تفاوت اندکی آمده:
فی تَصاریفَ الاْحْوالِ تُعْرَفُ جَواهِرُ الرِّجالِ
در دگرگونى احوال [دنيا] ، مردانِ مرد شناخته مى شوند .
⛔️در مشکلات ، شخصیت حقیقی انسان آشکار میشود.
در روزگار امن و امان و آسایش، همه افراد خوش برخورد و مهربان و از خود گذشته و .. هستند ولی این شخصیت حقیقی افراد نیست.
شخصیت واقعی هر کسی آن وقتی ظهورو بروز پیدا میکند که انسان دلیلی برای پنهان کاری و پرده پوشی نداشته باشد
و حقیقت خودش را بدون روتوش نمایش دهد.
مشکلات، مصائب، گرفتاری های شخصی و اجتماعی بستر مناسبی هستند که افراد خود واقعی شان را نمایش دهند.
⭕️به تعبیر امام حسین علیه السلام : النَّاسَ عَبِيدُ الدُّنْيَا
مردم بندۀ دنیایند
وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ
و دین بر زبانشان میچرخد.
يَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَايِشُهُمْ
و تا وقتی زندگیهاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند،
فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّيَّانُونَ.
امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک میشوند.
(مُحِّصوا از مَحص به معنای اختبار و امتحان است. گوهر وجودی افراد در مشکلات خودنمایی میکند.)
🔻نکته:
گذر زمان یکی از اموریست که حقیقت را آشکار می کند.
ویژگی زمان آشکار کردن حقیقت است.
تا فضای مبهم و غبار آلود آرام نگیرد و تحولات سکون نیابد گوهر حقیقت آشکار نمیشود.
«تَقَلُّب اَحوال» مفهوم جامعى است که هرگونه دگرگونى زندگى را شامل مى شود: رسیدن به مال و ثروت یا فقر،
پیدا کردن مقام یا سقوط از آن،
بهبودى و تندرستى یا بیمارى،
فراهم آمدن اسباب شادى یا مصائب
و حوادث دردناک و به طور کلی امتحان گاهی در حالت ناراحتی محقق میشود و گاهی در حالت شادی.
به گفته شاعر:
خوش بود گر محک تجربه آید به میان/
تا سیه روى شود هر که در او غش باشد
💮امیرالمومنین در حکمت ۴۴۱ فرمود :
الْوِلاَیَاتُ مَضَامِیرُ الرِّجَالِ
پست هاى مهم میدان مسابقه و آزمایش مردان است.
در تاریخ موارد متعددی وجود دارد که افراد با رسیدن به پست و مقام خود حقیقی را آشکار کردند.
⭕️عبدالملک بن مروان، پیش از پادشاهی، به حفظ قرآن و علوم دینی علاقه نشان میداد، با محدثین و فقهای مدینه حشر و نشر داشت و از نظر مردم فردی زاهد و عابد بود،
به طوری که او را «حمامة المسجد» به معنای کبوتر مسجد مینامیدند.
با این حال او پس از حاکم شدن همه ارزشهای اسلامی و اخلاقی را کنار نهاد؛ تا آنجا که نقل شده در حال تلاوت قرآن بود که به او خبر رسید که قرار است پادشاه شود.
وی بلافاصله قرآن را برهم نهاد و گفت: "هذا فراقٌ بینی و بینِک و هذا آخرُ العهد بک"؛
این آغاز جدایی میان من و توست و این آخرین دیدار با توست.
💮 درغررالحکم فرمود:
الْغِنى وَ الْفَقْرُ یَکْشِفانِ جَواهِرَ الرِّجالِ وَ أوْصافِها
بى نیازى و فقر باطن افراد و اوصاف آنها را آشکار مى سازد.
⛔️به خاطر دنیا، باطنمان را آلوده نکنیم، قرآن کریم می فرماید:
《وَ تِلْکَ الاَیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَداءَ وَاللَّهُ لا یُحِبُّ الظَّالِمینَ * وَلِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَیَمْحَقَ الْکافِرینَ؛ آل عمران -۱۴۰》
و ما این روزها(ى پیروزى و شکست) را در میان مردم مى گردانیم; (و این خاصیّت زندگى دنیاست) تا خدا، افرادى را که ایمان آورده اند، مشخص سازد; و (خداوند) از میان خودتان، شاهدانى بگیرد. و خدا ستمکاران را دوست نمى دارد و تا خداوند، افراد با ایمان را خالص گرداند (و ورزیده شوند); و کافران را (به تدریج) نابود سازد.
#حکمت۲۱۷
#شناخت_باطن_درشدائد
#گول_نخوردن_ازچهار_گروه
#اعتماد_به_یک_گروه
╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮
https://eitaa.com/hafezanewahy
╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
.
🔻نکته 1:
انسان گوهر است، اگر قدر شناس وجود خود باشد. امام صادق علیه السلام فرمود:
النَّاسُ مَعَادِنُ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّة
مردم معدن هايى چون معدن هاى طلا و نقره هستند.
🔻نکته۲ :
مواظب باشيد گول نخورید!
وَ قَالَ الرِّضَا ع قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع:
1⃣ گول ظاهر افراد را نخورید چه بسا دستشان به دنیا نمی رسد و ادای زهد در می آورند.
إِذَا رَأَيْتُمُ الرَّجُلَ قَدْ حَسُنَ سَمْتُهُ وَ هَدْيُهُ وَ تَمَاوَتَ فِي مَنْطِقِهِ وَ تَخَاضَعَ فِي حَرَكَاتِهِ فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّنَّكُمْ
اگر ديديد فردى خوشرفتار و خوشسلوك است و در سخن گفتن، آهسته [و مردموار] و در حركاتش فروتن است، مواظب باشيد گولتان نزند!
فَمَا أَكْثَرَ مَنْ يُعْجِزُهُ تَنَاوُلُ الدُّنْيَا وَ رُكُوبُ الْحَرَامِ مِنْهَا لِضَعْفِ نِيَّتِهِ وَ مَهَانَتِهِ وَ جُبْنِ قَلْبِهِ
چه بسيار كسانى هستند كه به خاطر ضعف اراده و تصميم و ترسو بودن، از دستيابى به دنيا و خوردن حرام آن، ناتوانند.
فَنَصَبَ الدِّينَ فَخّاً لَهَا
و از اين روى، دين را دام دنيا قرار مىدهند.
فَهُوَ لَا يَزَالُ يَخْتِلُ النَّاسَ بِظَاهِرِهِ
چنين كسى همواره با ظاهر خود، مردم را گول مىزند.
فَإِنْ تَمَكَّنَ مِنْ حَرَامٍ اقْتَحَمَهُ
و اگر بتواند به حرامى دست يابد، به آن دست مىيازد.
2⃣ گول اجتناب از مال حرام را نخورید، چه بسا در دل شهوت های دیگر باشد.
وَ إِذَا وَجَدْتُمُوهُ يَعِفُّ عَنِ الْمَالِ الْحَرَامِ
و اگر ديديد كه از مال حرام، روى گردان است،
فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّنَّكُمْ
مواظب باشيد گولتان نزند؛
فَإِنَّ شَهَوَاتِ الْخَلْقِ مُخْتَلِفَةٌ
چون تمايلات مردم، گوناگون است.
فَمَا أَكْثَرَ مَنْ يَنْبُو عَنِ الْمَالِ الْحَرَامِ وَ إِنْ كَثُرَ
چه بسيار كسانى كه از مال حرام گرچه فراوان باشد روى بر مىتابند،
وَ يَحْمِلُ نَفْسَهُ عَلَى شَوْهَاءَ قَبِيحَةٍ فَيَأْتِي مِنْهَا مُحَرَّماً
ولى به زنِ زشتْ چهرهاى دل مىبندند و ارتباط حرام با وى برقرار مىكنند.
#حکمت۲۱۷
#شناخت_باطن_درشدائد
#گول_نخوردن_ازچهار_گروه
#اعتماد_به_یک_گروه
╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮
https://eitaa.com/hafezanewahy
╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
.
3⃣ گول کسانی که تمایلات دنیایی ندارد را نخورید ، چه بسا عاقلانه رفتار نکند.
فَإِذَا وَجَدْتُمُوهُ يَعِفُّ عَنْ ذَلِكَ
و اگر ديديد كه از چنين زشتىهايى خويشتندارى مىكند،
فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّكُمْ
مواظب باشيد كه گولتان نزند.
حَتَّى تَنْظُرُوا مَا عَقَدَهُ عَقْلُهُ
و بنگريد كه خِردش بر چه قرار مىگيرد؛
فَمَا أَكْثَرَ مَنْ تَرَكَ ذَلِكَ أَجْمَعَ ثُمَّ لَا يَرْجِعُ إِلَى عَقْلٍ مَتِينٍ
چون افراد زيادى هستند كه از همه اينها خود را نگه مىدارند، امّا از خرد استوارى برخوردار نيستند.
فَيَكُونُ مَا يُفْسِدُهُ بِجَهْلِهِ أَكْثَرَ مِمَّا يُصْلِحُهُ بِعَقْلِهِ
چنين كسى به خاطر نادانىاش فسادى كه به وجود مىآورد، بسيار بيشتر از اصلاحى است كه با خردش انجام مىدهد.
4⃣ اگر دیدید ظاهر الصلاح است، حرام نمی خورد، اهل انواع شهوات نیست، عقلش درست است باز هم گولش را نخورید چه بسا ریاست طلب باشد.
فَإِذَا وَجَدْتُمْ عَقْلَهُ مَتِيناً فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّكُمْ
و اگر ديديد كه عقلى استوار دارد، گولتان نزند.
حَتَّى تَنْظُرُوا أَ مَعَ هَوَاهُ يَكُونُ عَلَى عَقْلِهِ أَوْ يَكُونُ مَعَ عَقْلِهِ عَلَى هَوَاهُ
ببينيد تمايلاتش هم بر پايه خردش است و يا خِردش در اختيار نفسش است.
وَ كَيْفَ مَحَبَّتُهُ لِلرِّئَاسَاتِ الْبَاطِلَةِ وَ زُهْدُهُ فِيهَا
و ببينيد علاقهاش به رياستهاى باطل، چگونه است و چه قدر از آنها دورى مىگزيند؛
فَإِنَّ فِي النَّاسِ مَنْ خَسِرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةَ يَتْرُكُ الدُّنْيَا لِلدُّنْيَا
چون كسانى هستند كه در دنيا و آخرت، زيانكار هستند و دنيا را براى دنيا ترك مىكنند.
وَ يَرَى أَنَّ لَذَّةَ الرِّئَاسَةِ الْبَاطِلَةِ أَفْضَلُ مِنْ لَذَّةِ الْأَمْوَالِ وَ النِّعَمِ الْمُبَاحَةِ الْمُحَلَّلَةِ چنين كسى گمان مىكند كه لذّت رياستهاى باطل، از لذّت مال و نعمتهاى حلال و مباح، بيشتر است. فَيَتْرُكُ ذَلِكَ أَجْمَعَ طَلَباً لِلرِّئَاسَةِ
و همه اينها را براى رياست، ترك مىكند،
حَتَّى إِذا قِيلَ لَهُ اِتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ
به طورى كه اگر گفته شود: «از خدا تقوا داشته باش»، ولی ریاست طلبی، او را به گناه وا مىدارد. او را جهنّم، بس است و بد جايگاهى است!
فَهُوَ يَخْبِطُ خَبْطَ عَشْوَاءَ
چنين كسى، اشتباه شبكوران را مرتكب مىشود.
يَقُودُهُ أَوَّلُ بَاطِلٍ إِلَى أَبْعَدِ غَايَاتِ الْخَسَارَةِ و نخستين باطل، وى را تا نهايت خسارت مىبَرَد.
وَ يُمِدُّهُ رَبُّهُ بَعْدَ طَلَبِهِ لِمَا لَا يَقْدِرُ عَلَيْهِ فِي طُغْيَانِهِ
و پروردگارش بعد از تصميم او بر آنچه بدان توانا نيست، وى را در طغيانش رها مىكند.
فَهُوَ يُحِلُّ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَ يُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ وى حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام مىكند.
لَا يُبَالِي بِمَا فَاتَ مِنْ دِينِهِ إِذَا سَلِمَتْ لَهُ رِئَاسَتُهُ الَّتِي قَدْ يَتَّقِي مِنْ أَجْلِهَا
و هنگامى كه رياستى كه به خاطر آن، خود را به زحمت افكنده بود به وى داده شود، باكى ندارد كه چه چيزى از دينش از دست رفته است.
فَأُولَئِكَ الَّذِينَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ لَعَنَهُمْ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِيناً
اينان همانهايى هستند كه خدا بر آنان خشم گرفته و نفرينشان كرده است و عذاب دردناكى برايشان آماده ساخته است.
#حکمت۲۱۷
#شناخت_باطن_درشدائد
#گول_نخوردن_ازچهار_گروه
#اعتماد_به_یک_گروه
╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮
https://eitaa.com/hafezanewahy
╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
.
.pending-1724183780-ziyafat-06.mp3
209.4K
کربلا را تو مپندار که شهری است در میان شهرها...https://eitaa.com/hafezanewahy
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۱۴۰۳/۵/۲۳ . ۹صفر
💢 حکمت۱۲۸ 💢
🔷وَ قَالَ (علیه السلام): حَسَدُ الصَّدِيقِ، مِنْ سُقْمِ الْمَوَدَّةِ.
حسادت به دوست دليل ضعف و بيمارى دوستى است.
حسادت کردن نسبت به دوست از بیماری مودت است. محبت او لنگان و بیمار است.
🔵 امید زوال نعمت از دیگران حسادت است. مودت در رفاقت، کمترین حق رفاقت نسبت به رفیق ،
آنچه برای خود دوست دارد برای رفیق خود بخواهد و آنچه را خود بد میدارد بر رفیق بد بداند.
حسادت با مودت سازگاری ندارد و هرگز در یک جا جمع نمیشوند.
🔸 در کتاب نزهه الناظر آمده است: الْعُجْبُ يَكْلُمُ الْمَحَاسِنَ
خود پسندی به خوبی ها لطمه میزند ،
وَ الْحَسَدُ لِلصَّدِيقِ مِنْ سُقْمِ الْمَوَدَّةِ وَ لَنْ تَمْنَعَ النَّاسَ مِنْ عِرْضِكَ
هیچ چیزی مردم را از اسائه ادب و توهین به تو باز نمیدارد.
إِلَّا بِمَا تَنْشُرُ عَلَيْهِمْ مِنْ فَضْلِكَ
مگر آنچه که از خوبی های تو به آنها رسیده باشد.
🔹 محبت با حسادت جمع شدنی نیست.
وقتى دوستی سالم و خالى از غل و غش باشد، انسان آنچه را براى خود مى خواهد براى دوستش نیز میخواهد و آنچه را براى خویش نمی پسندد براى دوستش نیز نمی پسندد. در حالی که معنای حسادت یعنی طلب زوال نعمت از دوست
🔸تفاوت حسادت و حسرت وغبطه: حسد به معناى انتظار زوال نعمت از دیگرى، و انتظار لغزش و افتادن دیگران است و تفاوت آن با رقابت و تنافس این است که حسود، خواهان زوال نعمت از دیگرى است; ولى در رقابت، تنافس و غبطه، شخص سعى مى کند خود را به پاى دیگرى برساند بى آنکه بخواهد چیزى از او کاسته شود. امام صادق علیه السلام فرمود :
إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ يَغْبِطُ وَ لاَ يَحْسُدُ وَ اَلْمُنَافِقُ يَحْسُدُ وَ لاَ يَغْبِطُ .
مومن غبطه می خورد ولی حسادت نمی کند، اما منافق نساردت می کند ولی غبطه نمی خورد.
🔹انسان به خودش حسادت نمی کند. ابن ابی الحدید می گوید :
قیلَ لحکیمٍ ما الصَّدیق؟!
به کسی گفتند دوست کیست؟
فقال إنسانٌ هو أنت إلّا أنَّه غیرُک.
گفت خود انسان است با این تفاوت او غیر از تو هستی.
🔸تفاوت محبت با مودت:
صرف دوست داشتن و محبت، مودت بحساب نمی آید.
مودت مرحلهٔ عملیاتی شدن محبت است.
در دل دوست داشتن محبت است ،
ظهور آن در عمل نشان دادن مودت است.
در مورد اهل بیت محبت باید به درجهٔ اطاعت برسد تا مودت نایل شود.
اجر رسالت مودت است نه محبت.
《 قل لا اسئلُکم علیهِ اجراً الاَ المودةَ فیِ القربیٰ 》
در مقابل رسالت اجرو مزدی طلب نشده الا مودت که باید در عمل نشان داده شود.
محبت خوب است اما مشکل گشا نیست و مزد رسالت هم نیست.
محبت مقدمه است اما مرتبه بالاتر مودت ذی القربی ست.
🔹دوست باید دنبال ترقی دوست باشد.
از آنجایی که حضرت حسادت که مانع بزرگی برای پیشرفت دوست است را مذمت کرد، معلوم میشود دوست واقعى کسى است که خواهان پیشرفت و ترقى دوست خود باشد، هرچند تلاش کند خودش نیز به پیشرفت و ترقى برسد، بنابراین آن کس که چنین نیست دوست واقعى نیست و یا به بیان امام دوستى او گرفتار بیمارى است.
#حکمت۲۱۸
#عدم_اجتماع
#محبت_باحسادت
#تفاوت_محبت_بامودت
╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮
https://eitaa.com/hafezanewahy
╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
.
🔸کمترین حد دوستی، حسادت نکردن است. در کتاب کافی امده
بَابُ حَقِّ الْمُؤْمِنِ عَلَى أَخِيهِ وَ أَدَاءِ حَقِّهِ
عَنْ مُعَلَّى بْنِ خُنَيْسٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ مَا حَقُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ به امام صادق عليه السّلام عرض كردم:حق مسلمان بر مسلمان چيست؟ قَالَ لَهُ سَبْعُ حُقُوقٍ وَاجِبَاتٍ
فرمود:براى او هفت حق واجب است
مَا مِنْهُنَّ حَقٌّ إِلَّا وَ هُوَ عَلَيْهِ وَاجِبٌ
كه همه آنها بر شخص واجب است
إِنْ ضَيَّعَ مِنْهَا شَيْئاً خَرَجَ مِنْ وِلَايَةِ اللَّهِ
و اگر يكى از آنها را تباه و بىاجر گذارد از ولايت و اطاعت خدا بيرون است
وَ طَاعَتِهِ وَ لَمْ يَكُنْ لِلَّهِ فِيهِ مِنْ نَصِيبٍ
و براى خداوند هيچ بهرهاى از بندگى و اطاعت در او نيست.
قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ مَا هِيَ
به او گفتم:قربانت، آن چيست؟
قَالَ يَا مُعَلَّى إِنِّي عَلَيْكَ شَفِيقٌ أَخَافُ أَنْ تُضَيِّعَ وَ لَا تَحْفَظَ وَ تَعْلَمَ وَ لَا تَعْمَلَ فرمود:اى معلى،به راستى من بر تو نگرانم و مىترسم كه آنها را تباه گردانى و نگهدارى نكنى و بدانى و به كار نبندى.
قَالَ قُلْتُ لَهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ
به او گفتم:لا حول و لا قوة الا باللّه،
قَالَ أَيْسَرُ حَقٍّ مِنْهَا أَنْ تُحِبَّ لَهُ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِكَ
فرمود:آسانترين آنها اين است آنچه براى خود دوست مىدارى براى دوستت هم دوست بدارى
وَ تَكْرَهَ لَهُ مَا تَكْرَهُ لِنَفْسِكَ
و آنچه براى خود نپسندى براى دوستت هم نپسندى.
وَ الْحَقُّ الثَّانِي أَنْ تَجْتَنِبَ سَخَطَهُ وَ تَتَّبِعَ مَرْضَاتَهُ وَ تُطِيعَ أَمْرَهُ
از خشم او كنارهگيرى كنى و خشنودى او را بخواهى و فرمان او را ببرى.
وَ الْحَقُّ الثَّالِثُ أَنْ تُعِينَهُ بِنَفْسِكَ وَ مَالِكَ وَ لِسَانِكَ وَ يَدِكَ وَ رِجْلِكَ
با جان و مال و دست و زبان خود، او را يارى نمائى.
وَ الْحَقُّ الرَّابِعُ أَنْ تَكُونَ عَيْنَهُ وَ دَلِيلَهُ وَ مِرْآتَهُ
چشم و راهنما و آئینه او باشى.
وَ الْحَقُّ الْخَامِسُ أَنْ لَا تَشْبَعَ وَ يَجُوعُ
حق پنجم ؛ سير نباشى و او گرسنه باشد.
وَ لَا تَرْوَى وَ يَظْمَأُ وَ لَا تَلْبَسَ وَ يَعْرَى
سيراب باشى و او تشنه بماند،پوشيده باشى و او برهنه باشد.
وَ الْحَقُّ السَّادِسُ أَنْ يَكُونَ لَكَ خَادِمٌ وَ لَيْسَ لِأَخِيكَ خَادِمٌ
اگر براى تو خدمتكارى است و براى برادرت نيست،
فَوَاجِبٌ أَنْ تَبْعَثَ خَادِمَكَ فَيَغْسِلَ ثِيَابَهُ وَ يَصْنَعَ طَعَامَهُ وَ يَمْهَدَ فِرَاشَهُ
خدمتكار خود را بفرستى تا جامه او را بشويد و خوراك او را درست كند و بستر او را پهن نمايد.
وَ الْحَقُّ السَّابِعُ أَنْ تُبِرَّ قَسَمَهُ وَ تُجِيبَ دَعْوَتَهُ
هفتمین حق؛ به سوگند او وفادار باشى،دعوت او را بپذيرى،
وَ تَعُودَ مَرِيضَهُ وَ تَشْهَدَ جَنَازَتَهُ
اگر بيمار شد به ديدارش روى و در جنازۀ او حاضر شوى
وَ إِذَا عَلِمْتَ أَنَّ لَهُ حَاجَةً تُبَادِرُهُ إِلَى قَضَائِهَا وَ لَا تُلْجِئُهُ أَنْ يَسْأَلَكَهَا
و هرگاه بدانى او را حاجتى است حاجت او را برآورده سازى و او را ناگزير نسازى كه از تو بخواهد بلكه پيشدستى كنى
فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ وَصَلْتَ وَلَايَتَكَ بِوَلَايَتِهِ وَ وَلَايَتَهُ بِوَلَايَتِكَ
و هرگاه چنين كردى دوستى خود را به دوستى او پيوسته ساختهاى و دوستى او را به دوستى خود.
#حکمت۲۱۸
#عدم_اجتماع
#محبت_باحسادت
#تفاوت_محبت_بامودت
╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮
https://eitaa.com/hafezanewahy
╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
.
🔸دوست خوب بخشنده است نه حسود.
در لحظات پایانی حیات مبارک امام مجتبی، شخصی از حضرت توصیه ای خواست، فرمود:
فَاصْحَبْ مَنْ إِذَا صَحِبْتَهُ زَانَکَ
با کسى دوستى کن که دوستى با او زینت تو باشد.
وَإِذَا خَدَمْتَهُ صَانَکَ، وَإِذَا أَرَدْتَ مِنْهُ مَعُونَةً أَعَانَکَ
و هنگامى که به او خدمت مى کنى از تو مراقبت میکند و هرگاه که از او کمکى بخواهى یارى ات کند،
وَإِنْ قُلْتَ صَدَّقَ قَوْلَکَ
اگر سخنى بگویى از روى اعتمادى که به تو دارد گفتار تو را تصدیق کند،
وَإِنْ صُلْتَ شَدَّ صَوْلَکَ
و اگر در جایى برای خدا به کسی حمله کنى تو را تقویت نماید،
وَإِنْ مَدَدْتَ یَدَکَ بِفَضْل مَدَّهَا
و اگر دست خود را براى حاجتى به سوى او دراز کنى او دستش را به سوى تو دراز میکند،
وَإِنْ بَدَتْ عَنْکَ ثُلْمَةٌ سَدَّهَا، وَإِنْ رَأَى مِنْکَ حَسَنَةً عَدَّهَا
و هرگاه نقطه ضعفى از تو ظاهر شود آن را بپوشاند و اگر کار نیکى از تو ببیند آن را بشمارد و آشکار سازد،
وَإِنْ سَأَلْتَهُ أَعْطَاکَ
و اگر چیزى از او بخواهى به تو بدهد،
وَإِنْ سَکَتَّ عَنْهُ ابْتَدَأَکَ
حتى اگر سکوت کنى ولى نیازمند باشى بدون مقدمه کمک کند،
وَإِنْ نَزَلَتْ إِحْدَى الْمُلِمَّاتِ بِهِ سَاءَک
و اگر مشکلى براى او پیش آید تو را ناراحت سازد.
🔹قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي وَصِيَّتِهِ لاِبْنِهِ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحَنَفِيَّةِ :
امیرالمومنین در وصیتی به محمد حنفیه فرمود:
إِيَّاكَ وَ اَلْعُجْبَ وَ سُوءَ اَلْخُلُقِ وَ قِلَّةَ اَلصَّبْرِ
از خود بينى و بد خلقى و كم صبرى دور باش.
فَإِنَّهُ لاَ تَسْتَقِيمُ لَكَ عَلَى هَذِهِ اَلْخِصَالِ اَلثَّلاَثِ صَاحِبٌ
كه اگر اين سه خصلت را داشته باشى هيچ رفيقى با تو همراه نمیشود.
وَ لاَ يَزَالُ لَكَ عَلَيْهَا مِنَ اَلنَّاسِ مُجَانِبٌ
و مردم از تو دوری میکنند.
وَ اِلْزَمْ نَفْسَكَ اَلتَّوَدُّدَ وَ صَبِّرْ عَلَى مَئُونَاتِ اَلنَّاسِ نَفْسَكَ
خود را به اظهار دوستی عادت بده و بر سختی های معاشرت با مردم صبر کن
وَ ابْذُلْ لِصَدِيقِكَ نَفْسَكَ وَ مَالَكَ
جان و مالت را در راه دوستانت صرف کن. وَ لِمَعْرِفَتِكَ رِفْدَكَ وَ مَحْضَرَكَ
و بخشش و ديدارت را از آشنايان دریغ نکن.
وَ لِلْعَامَّةِ بِشْرَكَ وَ مَحَبَّتَكَ
خود را به اظهار دوستى وادار كن.
وَلِعَدُوِّكَ عَدْلَكَ وَ إِنْصَافَكَ
عدل و انصاف را با دشمنان به کار ببر.
وَ افْتَتِنْ بِدِينِكَ وَ عِرْضِكَ عَنْ كُلِّ أَحَدٍ فَإِنَّهُ أَسْلَمُ لِدِينِكَ وَ دُنْيَاكَ .
تنها در مورد ازدست دادن دینت بخل داشته باش آن هم برای هر کسی میخواهد باشد چرا که بخل در حفظ دین باعث میشود كه دين و دنيايت سالمتر خواهد بود.
اللهم الحقنا بالصالحین
#حکمت۲۱۸
#عدم_اجتماع
#محبت_باحسادت
#تفاوت_محبت_بامودت
╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮
https://eitaa.com/hafezanewahy
╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا صاحب الزمان 💞
💞🤚🤚
💞گلی تنهاتر از تو من ندیدم
تویی که دلربایی
💞به هرجا وصف رویت را شنیدم
گلی از کبریایی
💞همه مشتاق دیدار تو هستیم
ولی بی باده مستیم
💞به فعل بد دل گل را شکستیم
گل نرگس کجایی؟
💖بہ رســــم عادت هرروزدعای سلامتی میخــــوانیم به امید فرج😭😭
🕋بـ﷽ــہ نام اللّــﷻــــہ✨
🌟بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیمْ
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ، فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ، ولیا و حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً، حَتَّی تُسْکِنَهُ اَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا"
💚 السلام علیک یا سیدی و مولای یا صاحب الزمان(عج) 💚
🌤الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِلوَلــیِّڪَاَلْفــَرَجْ اَلــــــسٰاعة✨
5.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖 السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ...
🌱سلام بر گوشهی روشن قبایت که آسمان را بر ما زمینگیران دوریات میتکاند.
سلام بر تو و بر ریسمان مهربان دستانت که تنها راه نزول ملکوت آسمانها بر برهوت غفلت زمیناند...
📚 صحیفه مهدیه،
زیارت حضرت صاحب الامر در سرداب مقدس، ص610.