•┈••✾❀🕊﷽🕊❀✾••┈•
🔮اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🔮
🎙️خطبه ی نهج البلاغه ٣١
☀️چه شد که پیمان شکستی☀️
و من كلام له (علیه السلام) لما أنفذ عبد الله بن عباس إلى الزبير يستفيئه إلى طاعته قبل حرب الجمل:
لَا تَلْقَيَنَّ طَلْحَةَ، فَإِنَّكَ إِنْ تَلْقَهُ تَجِدْهُ كَالثَّوْرِ عَاقِصاً قَرْنَهُ يَرْكَبُ الصَّعْبَ وَ يَقُولُ هُوَ الذَّلُولُ؛ وَ لَكِنِ الْقَ الزُّبَيْرَ فَإِنَّهُ أَلْيَنُ عَرِيكَةً، فَقُلْ لَهُ يَقُولُ لَكَ ابْنُ خَالِكَ عَرَفْتَنِي بِالْحِجَازِ وَ أَنْكَرْتَنِي بِالْعِرَاقِ، فَمَا عَدَا مِمَّا بَدَا؟!
[قال السيد الشريف: و هو (علیه السلام) أول من سمعت منه هذه الكلمة، أعني «فما عدا مما بدا»].
از سخنان آن حضرت عليه السّلام است پيش از واقعه جنگ جمل در وقتى كه عبد اللّه ابن عبّاس را نزد زبير فرستاد تا او را به اطاعت حضرت برگرداند:
(1) البتّه طلحه را ملاقات مكن، زيرا اگر او را ملاقات كنى مى يابى مانند گاوى كه شاخ خود را پيچيده و تيز كرده (بهر كسيكه نزديك او رود آماده شاخ زدن است، كنايه از آنكه طلحه بفتنه و فساد مشغول است و از تكبّر و نخوت گوش به سخن هيچكس نمى دهد) سوار شتر سركش ميشود و مى گويد: آن شتر رام است (كارهاى دشوار پيش گرفته از نادانى و خود سرى آسان مى شمارد)
(2) و ليكن زبير را ملاقات كن، زيرا طبيعت او نرمتر (حسن خلق و فرمانبرداريش بيشتر) است
(3) باو بگو: پسر دائى تو (مادر زبير "صفيّه" خواهر ابو طالب است) مى گويد تو مرا در حجاز (مدينه) شناختى (بمن بيعت كردى) و در عراق (بصره) انكار نمودى (عهد و پيمان خود را شكسته از اطاعت من خارج شدى). پس چه چيز ترا منصرف كرد از آنچه بر تو ظاهر و هويدا گرديده بود (چه روی داد كه عهد و پيمان خود را شكسته با من در صدد مخالفت و كار زار برآمدى)؟
(سيّد رضىّ فرمايد:) مى گويم: آن حضرت عليه السّلام اوّل كسى است كه اين كلمه «فما عدا ممّا بدا» از او شنيده شده است.
____
📍ترجمه :مرحوم علی نقی فیض الاسلام روحش شاد
••●❥🦋✧🦋❥●••
الحمدالله الذی جعلنامن المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و الأئمة المعصومین علیهم السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترجمه و توضیح تصویری نهج البلاغه - حکمت شماره 19
#نهج_البلاغه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترجمه و توضیح تصویری نهج البلاغه - حکمت شماره 20
#نهج_البلاغه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترجمه و توضیح تصویری نهج البلاغه - حکمت شماره 21
#نهج_البلاغه
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#واژه_شناسی_قرآن
#کلمه_شماره_17
کلمه 👈 #أَخ
💬🖍اصل آن أخو است
و آن کسی است که در ولادت از یک پدر و مادر یا یکی از آن دو یا به واسطه شیر خوردن با انسان شریک باشد
❌و نیز کنایه آورده میشود برای هر کسی که با دیگری در قبیله، دین، کار، صنعت، معامله، دوستی یا امور و مناسبات دیگر مشترک باشد ۰
خداوند عزوجل می فرماید:
☘ لاَ تَكُونُوا كالَّذينَ كَفَرُوا وَ قَالُوا #لإِخْوَانِهِمْ
(آل عمران/156)
یعنی همانند آنان که در کفر شریکشان بودند نباشید۰
🔻و مانند آیه شریفه :
☘«إنَّمَا المُؤمِنُونَ #إِخْوَةٌ»
(حجرات/ ١٠)
☘أَيُحِبُّ أَحَدُكُم أَن يَأْكُلَ لَحْمَ #أخِيهِ مَيتاً
(حجرات/١٢)
☘« فَإِن كَانَ لَهُ #إِخوَةٌ»
(نساء/١١)
👆یعنی برادران و خواهرانی داشته باشد
🔻و آیه شریفه
☘«#إِخْوَاناً عَلَى سُرُرٍ مُتَقابِلينَ»
(حجر/47)
که اشاره دارد👇
به نفی اختلاف بین اهل بهشت
❌همه آیات با معانی فوق که برای #اَخ گفتیم تطابق دارد.
📚مفردات راغب اصفهانی
http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#واژه_شناسی_قرآن
#دنباله_کلمه_17
👇كاربردهای اخ در قرآن
1. برادر نسبی
از ناحیه پدر و مادر یا یكی از این دو
🔻خداوند در قرآن كریم میفرماید :
☘«لَقَدْ کَانَ فِی یُوسُفَ وَ إِخْوَتِهِ آیَاتٌ لِلسَّائِلِینَ»
( یوسف/۷ )
در این آیه مقصود از اخوه ، برادران یوسف اعم از پدری ومادری یا پدری اند۰
☘«قَالَ هَلْ آمَنُکُمْ عَلَیْهِ إِلاَّ کَمَا أَمِنْتُکُمْ عَلَى أَخِیهِ مِنْ قَبْلُ ...
( یوسف /۶۴ )
☘«قَالَ هَلْ عَلِمْتُمْ مَا فَعَلْتُمْ بِیُوسُفَ وَ أَخِیهِ... »
( یوسف /۸۹ )
🔻 در حالی كه مقصود از اخیه در دو آیه اخیر، برادر نسبی از ناحیه پدری و مادریاند.
👇اَخ در آیاتی كه میآید به همین معناست:
☘ فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِیهِ فَقَتَلَهُ..
( مائده /۳۰ )
🔻نفس سركش [قابیل] او را به كشتن برادرش [هابیل] ترغیب كرد.
☘«... قَالَ مُوسَى لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی ... »
( اعراف /۱۴۲)
☘ «... وَ أَلْقَى الْأَلْوَاحَ وَ أَخَذَ بِرَأْسِ أَخِیهِ یَجُرُّهُ إِلَیْهِ قَالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِی... »
(اعراف /۱۵۰ )
🔻 [موسی] سپس الواح را افكنده و سر برادر خود را گرفت، به سوی خود كشید. او گفت: «فرزند مادرم» این گروه مرا ناتوان كردند.
☘«قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِی وَ لِأَخِی».
( اعراف /۱۵۱)
☘ «لاَ جُنَاحَ عَلَیْهِنَّ فِی آبَائِهِنَّ وَ لاَ أَبْنَائِهِنَّ وَ لاَ إِخْوَانِهِنَّ ... »
(احزاب /۵۵ )
🔻بر آنان (همسران پیامبر) گناهی نیست در مورد پدران و فرزندان و برادران خود
http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#واژه_شناسی_قرآن
#دنباله_کلمه_17
👇کاربرد های اَخ در قرآن
2. برادر دینی و اسلامی
🔻قرآن كریم میفرماید:
☘«... فَإِنْ لَمْ تَعْلَمُوا آبَاءَهُمْ فَإِخْوَانُکُمْ فِی الدِّینِ... »
(احزاب /5)
☘«... رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَ لِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ... »
(حشر / ۱۰)
☘«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ... »
(حجرات /۱۰)
☘«... فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً... »
(آل عمران /۱۰۳)
☘و «وَ نَزَعْنَا مَا فِی صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْوَاناً عَلَى سُرُرٍ مُتَقَابِلِینَ»
(حجر /۴۷)
❌ آیات با قرینه «فی الدین» و «المؤمنون»و سیاق، به روشنی بر برادری دینی دلالت دارند.
http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#واژه_شناسی_قرآن
#دنباله_کلمه_17
👇کاربردهای اَخ در قرآن
همعقیده در كفر
🔻مانند كلام الهی كه میفرماید:
☘ «أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ نَافَقُوا یَقُولُونَ لِإِخْوَانِهِمُ الَّذِینَ کَفَرُوا ... »
(حشر/۱۶)
☘ و «قَدْ یَعْلَمُ اللَّهُ الْمُعَوِّقِینَ مِنْکُمْ وَ الْقَائِلِینَ لِإِخْوَانِهِمْ هَلُمَّ إِلَیْنَا..... أُولئِکَ لَمْ یُؤْمِنُوا... »
( احزاب /۱۸ و۱۹)
❌ مقصود از «اخوانهم» به قرینه «الذین كفروا» در آیه اول
و جمله «اولئك لم یؤمنوا» در آیه بعد،👇
افرادیاند كه همانند منافقان و بازدارندگان از جهاد، به آیات الهی كفر ورزیدهاند.
🔻همچنین است #اَخ در آیه
☘«إنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُوا إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ وَ کَانَ الشَّیْطَانُ لِرَبِّهِ کَفُوراً»
(اسراء/۲۷)
به قرینه ذیل آیه كه شیطان را #كفور معرفی میكند،
✍ میتواند اُخُوّت مبذرین با #شیاطین نیز در همین جهت باشد؛
❌البته برای اخوان الشیاطین احتمالات دیگری نیز ذكر كردهاند، همانند پیروان شیاطین، #همراهان شیطان در آتش
❌ و ملازمان با شیطان كه همانند #دو_برادر در یك #اصل_مشتركاند.
📚المیزان علامه طباطبایی ج۲۳ص۸۲
http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#واژه_شناسی_قرآن
دنباله کلمه 17 اَخ
👇کاربرد های اَخ در قرآن
برادری در محبت
🔻خداوند در قرآن میفرماید:
☘«وَ نَزَعْنَا مَا فِی صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْوَاناً عَلَى سُرُرٍ مُتَقَابِلِینَ. »
وَ نَزَعْنا ما في صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْواناً عَلى سُرُرٍ مُتَقابِلينَ [47]
و ما آیینه دلهای پاک آنها را از کدورت (کینه و حسد و هر خلق ناپسند به کلی پاک و پاکیزه ساختیم )و همه برادروار روبروی یکدیگر بر تختهای عزت بنشینند.
( حجر/۴۷)
✍فخر رازی مینویسد:
مقصود اخوت و برادری در نَسَب نیست، بلكه مقصود برادری در دوستی و خلوص با یكدیگر است،
🔻چنان كه خداوند فرموده:
دوستان بعضی با بعضی دیگر دشمناند، مگر متقین.
✍ مرحوم طبرسی در توضیح كلمه «اخوانا» مینویسد:
«اخوانا» منصوب به حالیت است،
🔻یعنی «در حالی كه بهشتیان برادرانیاند كه با یكدیگر دوستاند.»
❌ مقصود این است كه همانند برادرند و بدین جهت زندگی آنان دارای نشاط و شادابی است.
📚مجمع البیان ج۵ص۵۲۱
http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#واژه_شناسی_قرآن
#دنباله_کلمه_16_اَخ
👇کاربردهای اَخ در قرآن
همراه و شریك
🔻خداوند متعال میفرماید:
☘«إِنَّ هذَا أَخِی لَهُ تِسْعٌ وَ تِسْعُونَ نَعْجَةً وَ لِیَ نَعْجَةٌ وَاحِدَةٌ ... »
این برادر من نود و نه رأس میش داراست و من یک میش، ۰۰۰۰
(سوره ص/۲۳)
میتوان گفت👇 با توجه به جمله
☘«... وَ إِنَّ کَثِیراً مِنَ الْخُلَطَاءِ لَیَبْغِی بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ إِلاَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ... »
و بسیار معاشران و شریکان در حق یکدیگر ظلم و تعدی میکنند مگر آنان که اهل ایمان و عمل صالح هستند۰
(ص/۲۴)
كه داوود (علیه السلام) در پاسخ شاكیان بیان كرد،👇
🔻مقصود از كلمه «اَخی» شریك است
http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#واژه_شناسی_قرآن
#دنباله_کلمه_17
👇کاربردهای اَخ در قرآن
برادری در طائفه و تیره و یا محل زندگی
همانند آیه 👇
☘«وَ إِلَى عَادٍ أَخَاهُمْ هُوداً قالَ یا قَومِ۰۰۰
(اعراف /۶۵)
و به قوم عاد برادرشان
(یعنی مردی از آن قوم) هود را فرستادیم، گفت : ای قوم ۰۰۰۰
☘«وَ إِلَى ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحاً قَالَ یَا قَوْمِ... »
(اعراف/۷۳)
و بر قوم ثمود برادرشان صالح را فرستادیم، گفت: ای قوم،۰۰۰۰۰۰
☘ و «وَ إِلَى مَدْیَنَ أَخَاهُمْ شُعَیْباً قَالَ یَا قَوْمِ... »
(هود /۸۴)
و ما به سوی اهل مدین برادرشان شعیب را (به رسالت فرستادیم)، وی گفت: ای قوم، ۰۰۰
🔹 به قرینه «یا قوم» میتوان فهمید مقصود از كلمه «اخاهم» عضو طایفه و تیره و قبیله بودن است؛ زیرا قوم مرد، #خویشان اویند كه در #جد با یكدیگر #مشتركاند؛
🔻بله گاهی مردی در بین بیگانگان زندگی میكند و آنان وی را قوم خویش مینامند؛ اما این اطلاق به صورت مجاز است، به این اعتبار كه با آنان #مجاورت و #همنشینی دارد.
✍بدین جهت مرحوم طبرسی مینویسد:
❌مقصود برادری به جهت خویشاوندی است نه برادر دینی و در ادامه آورده است: خداوند از هود با تعبیر «اخاهم» یاد كرده است تا اینكه در #احتجاج_الهی_رساتر باشد؛
❌زیرا هنگامی كه مردم مشاهده كنند پیامبری از #قبیله و #تیره خودشان مبعوث شده، به او بیشتر #انس میگیرند و #مطالبش را #بهتر_درك و #فهم می كنند.
🔻 مؤلف كشاف نیز مینویسد:
مقصود از برادر بودن هود این است كه یكی از افراد قوم عاد بوده است و به این جهت پیامبرشان یكی از افرادشان قرار داده شده كه آنان #سخن_فردی از خود را بهتر میفهمند و به راستی و امانتداری او #آشنایی_بیشتری دارند.
❌صاحب التحقیق نیز مقصود از اخاهم را در آیات پیشین اشتراك هود و صالح و شعیب با قوم خود در #طایفه و #قبیله میداند.
❇️ در حدیثی امام سجاد (علیه السلام) در تفسیر
🔻«و الی مدین اخاهم شعیبا و الی ثمود اخاهم صالحاً» میفرماید:
☘ شعیب و صالح #برادران_عشیرهای_قوم خود بودند نه #برادر_دینی.
http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸