eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
181 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
•┈••✾❀🕊﷽🕊❀✾••┈• 🔮اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🔮 🎙️خطبه ی نهج البلاغه ٣١ ☀️چه شد که پیمان شکستی☀️ و من كلام له (علیه السلام) لما أنفذ عبد الله بن عباس إلى الزبير يستفيئه إلى طاعته قبل حرب الجمل: لَا تَلْقَيَنَّ طَلْحَةَ، فَإِنَّكَ إِنْ تَلْقَهُ تَجِدْهُ كَالثَّوْرِ عَاقِصاً قَرْنَهُ يَرْكَبُ الصَّعْبَ وَ يَقُولُ هُوَ الذَّلُولُ؛ وَ لَكِنِ الْقَ الزُّبَيْرَ فَإِنَّهُ أَلْيَنُ عَرِيكَةً، فَقُلْ لَهُ يَقُولُ لَكَ ابْنُ خَالِكَ عَرَفْتَنِي بِالْحِجَازِ وَ أَنْكَرْتَنِي بِالْعِرَاقِ، فَمَا عَدَا مِمَّا بَدَا؟! [قال السيد الشريف: و هو (علیه السلام) أول من سمعت منه هذه الكلمة، أعني «فما عدا مما بدا»].   از سخنان آن حضرت عليه السّلام است پيش از واقعه جنگ جمل در وقتى كه عبد اللّه ابن عبّاس را نزد زبير فرستاد تا او را به اطاعت حضرت برگرداند: (1) البتّه طلحه را ملاقات مكن، زيرا اگر او را ملاقات كنى مى يابى مانند گاوى كه شاخ خود را پيچيده و تيز كرده (بهر كسيكه نزديك او رود آماده شاخ زدن است، كنايه از آنكه طلحه بفتنه و فساد مشغول است و از تكبّر و نخوت گوش به سخن هيچكس نمى دهد) سوار شتر سركش ميشود و مى گويد: آن شتر رام است (كارهاى دشوار پيش گرفته از نادانى و خود سرى آسان مى شمارد)  (2) و ليكن زبير را ملاقات كن، زيرا طبيعت او نرمتر (حسن خلق و فرمانبرداريش بيشتر) است  (3) باو بگو: پسر دائى تو (مادر زبير "صفيّه" خواهر ابو طالب است) مى گويد تو مرا در حجاز (مدينه) شناختى (بمن بيعت كردى) و در عراق (بصره) انكار نمودى (عهد و پيمان خود را شكسته از اطاعت من خارج شدى). پس چه چيز ترا منصرف كرد از آنچه بر تو ظاهر و هويدا گرديده بود (چه روی داد كه عهد و پيمان خود را شكسته با من در صدد مخالفت و كار زار برآمدى)؟ (سيّد رضىّ فرمايد:) مى گويم: آن حضرت عليه السّلام اوّل كسى است كه اين كلمه «فما عدا ممّا بدا» از او شنيده شده است. ____ 📍ترجمه :مرحوم علی نقی فیض الاسلام روحش شاد ••●❥🦋✧🦋❥●•• الحمدالله الذی جعلنامن المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و الأئمة المعصومین علیهم السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 کلمه 👈 💬🖍اصل آن أخو است و آن کسی است که در ولادت از یک پدر و مادر یا یکی از آن دو یا به واسطه شیر خوردن با انسان شریک باشد ❌و نیز کنایه آورده می‌شود برای هر کسی که با دیگری در قبیله، دین، کار، صنعت، معامله، دوستی یا امور و مناسبات دیگر مشترک باشد ۰ خداوند عزوجل می فرماید: ☘ لاَ تَكُونُوا كالَّذينَ كَفَرُوا وَ قَالُوا (آل عمران/156) یعنی همانند آنان که در کفر شریکشان بودند نباشید۰ 🔻و مانند آیه شریفه : ☘«إنَّمَا المُؤمِنُونَ » (حجرات/ ١٠) ☘أَيُحِبُّ أَحَدُكُم أَن يَأْكُلَ لَحْمَ مَيتاً (حجرات/١٢) ☘« فَإِن كَانَ لَهُ » (نساء/١١) 👆یعنی برادران و خواهرانی داشته باشد 🔻و آیه شریفه ☘« عَلَى سُرُرٍ مُتَقابِلينَ» (حجر/47) که اشاره دارد👇 به نفی اختلاف بین اهل بهشت ❌همه آیات با معانی فوق که برای گفتیم تطابق دارد. 📚مفردات راغب اصفهانی http://eitaa.com/hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 👇كاربردهای اخ در قرآن 1. برادر نسبی از ناحیه پدر و مادر یا یكی از این دو 🔻خداوند در قرآن كریم می‌فرماید : ☘«لَقَدْ کَانَ فِی یُوسُفَ وَ إِخْوَتِهِ آیَاتٌ لِلسَّائِلِینَ‌» ( یوسف/۷ ) در این آیه مقصود از اخوه ، برادران یوسف اعم از پدری ومادری یا پدری اند۰ ☘«قَالَ هَلْ آمَنُکُمْ عَلَیْهِ إِلاَّ کَمَا أَمِنْتُکُمْ عَلَى أَخِیهِ مِنْ قَبْلُ ... ( یوسف /۶۴ ) ☘«قَالَ هَلْ عَلِمْتُمْ مَا فَعَلْتُمْ بِیُوسُفَ وَ أَخِیهِ... »‌ ( یوسف /۸۹ ) 🔻 در حالی كه مقصود از اخیه در دو آیه اخیر، برادر نسبی از ناحیه پدری و مادری‌اند. 👇اَخ در آیاتی كه می‌آید به همین معناست: ☘ فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِیهِ فَقَتَلَهُ.. ( مائده /۳۰ ) 🔻نفس سركش [قابیل] او را به كشتن برادرش [هابیل] ترغیب كرد. ☘«... قَالَ مُوسَى لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی ... » ( اعراف /۱۴۲) ☘ «... وَ أَلْقَى الْأَلْوَاحَ وَ أَخَذَ بِرَأْسِ أَخِیهِ یَجُرُّهُ إِلَیْهِ قَالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِی... » (اعراف /۱۵۰ ) 🔻 [موسی] سپس الواح را افكنده و سر برادر خود را گرفت، به سوی خود كشید. او گفت: ‌«فرزند مادرم» این گروه مرا ناتوان كردند. ☘«قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِی وَ لِأَخِی». ( اعراف /۱۵۱) ☘ «لاَ جُنَاحَ عَلَیْهِنَّ فِی آبَائِهِنَّ وَ لاَ أَبْنَائِهِنَّ وَ لاَ إِخْوَانِهِنَّ ... » (احزاب /۵۵ ) 🔻بر آنان (همسران پیامبر) گناهی نیست در مورد پدران و فرزندان و برادران خود http://eitaa.com/hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 👇کاربرد های اَخ در قرآن 2. برادر دینی و اسلامی 🔻قرآن كریم می‌فرماید: ☘«... فَإِنْ لَمْ تَعْلَمُوا آبَاءَهُمْ فَإِخْوَانُکُمْ فِی الدِّینِ... » (احزاب /5) ☘«... رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَ لِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ... » (حشر / ۱۰) ☘«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ... » (حجرات /۱۰) ☘«... فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً... » (آل عمران /۱۰۳) ☘و «وَ نَزَعْنَا مَا فِی صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْوَاناً عَلَى سُرُرٍ مُتَقَابِلِینَ‌» (حجر /۴۷) ❌ آیات با قرینه «فی الدین» و «المؤمنون»‌و سیاق، به روشنی بر برادری دینی دلالت دارند. http://eitaa.com/hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 👇کاربردهای اَخ در قرآن هم‌عقیده در كفر 🔻مانند كلام الهی كه می‌فرماید: ☘ «أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ نَافَقُوا یَقُولُونَ لِإِخْوَانِهِمُ الَّذِینَ کَفَرُوا ... » (حشر/۱۶) ☘ و «قَدْ یَعْلَمُ اللَّهُ الْمُعَوِّقِینَ مِنْکُمْ وَ الْقَائِلِینَ لِإِخْوَانِهِمْ هَلُمَّ إِلَیْنَا..... أُولئِکَ لَمْ یُؤْمِنُوا... » ( احزاب /۱۸ و۱۹) ❌ مقصود از «اخوانهم» به قرینه «الذین كفروا» در آیه اول و جمله «اولئك لم یؤمنوا» در آیه بعد،👇 افرادی‌اند كه همانند منافقان و بازدارندگان از جهاد، به آیات الهی كفر ورزیده‌اند. 🔻همچنین است در آیه ☘«إنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُوا إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ وَ کَانَ الشَّیْطَانُ لِرَبِّهِ کَفُوراً» (اسراء/۲۷) به قرینه ذیل آیه كه شیطان را معرفی می‌كند، ✍ می‌تواند اُخُوّت مبذرین با نیز در همین جهت باشد؛ ❌البته برای اخوان الشیاطین احتمالات دیگری نیز ذكر كرده‌اند، همانند پیروان شیاطین، شیطان در آتش ❌ و ملازمان با شیطان كه همانند در یك . 📚المیزان علامه طباطبایی ج۲۳ص۸۲ http://eitaa.com/hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 دنباله کلمه 17 اَخ 👇کاربرد های اَخ در قرآن برادری در محبت 🔻خداوند در قرآن می‌فرماید: ☘«وَ نَزَعْنَا مَا فِی صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْوَاناً عَلَى سُرُرٍ مُتَقَابِلِینَ‌. »  وَ نَزَعْنا ما في صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْواناً عَلى سُرُرٍ مُتَقابِلينَ [47] و ما آیینه دلهای پاک آنها را از کدورت (کینه و حسد و هر خلق ناپسند به کلی پاک و پاکیزه ساختیم )و همه برادروار روبروی یکدیگر بر تختهای عزت بنشینند. ( حجر/۴۷) ✍فخر رازی می‌نویسد: مقصود اخوت و برادری در نَسَب نیست، بلكه مقصود برادری در دوستی و خلوص با یكدیگر است، 🔻چنان كه خداوند فرموده: دوستان بعضی با بعضی دیگر دشمن‌اند، مگر متقین. ✍ مرحوم طبرسی در توضیح كلمه «اخوانا» می‌نویسد: «اخوانا» منصوب به حالیت است، 🔻یعنی «در حالی كه بهشتیان برادرانی‌اند كه با یكدیگر دوست‌اند.» ❌ مقصود این است كه همانند برادرند و بدین جهت زندگی آنان دارای نشاط و شادابی است. 📚مجمع البیان ج۵ص۵۲۱ http://eitaa.com/hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 👇کاربردهای اَخ در قرآن همراه و شریك 🔻خداوند متعال می‌فرماید: ☘«إِنَّ هذَا أَخِی لَهُ تِسْعٌ وَ تِسْعُونَ نَعْجَةً وَ لِیَ نَعْجَةٌ وَاحِدَةٌ ... »‌ این برادر من نود و نه رأس میش داراست و من یک میش، ۰۰۰۰ (سوره ص/۲۳) می‌توان گفت👇 با توجه به جمله ☘«... وَ إِنَّ کَثِیراً مِنَ الْخُلَطَاءِ لَیَبْغِی بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ إِلاَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ... » و بسیار معاشران و شریکان در حق یکدیگر ظلم و تعدی می‌کنند مگر آنان که اهل ایمان و عمل صالح هستند۰ (ص/۲۴) كه داوود (علیه السلام) ‌در پاسخ شاكیان بیان كرد،👇 🔻مقصود از كلمه «اَخی» شریك است http://eitaa.com/hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 👇کاربردهای اَخ در قرآن برادری در طائفه و تیره و یا محل زندگی همانند آیه 👇 ☘«وَ إِلَى عَادٍ أَخَاهُمْ هُوداً قالَ یا قَومِ۰۰۰ (اعراف /۶۵) و به قوم عاد برادرشان (یعنی مردی از آن قوم) هود را فرستادیم، گفت : ای قوم ۰۰۰۰ ☘«وَ إِلَى ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحاً قَالَ یَا قَوْمِ... » (اعراف/۷۳) و بر قوم ثمود برادرشان صالح را فرستادیم، گفت: ای قوم،۰۰۰۰۰۰ ☘ و «وَ إِلَى مَدْیَنَ أَخَاهُمْ شُعَیْباً قَالَ یَا قَوْمِ... » (هود /۸۴) و ما به سوی اهل مدین برادرشان شعیب را (به رسالت فرستادیم)، وی گفت: ای قوم، ۰۰۰ 🔹 به قرینه «یا قوم» می‌توان فهمید مقصود از كلمه «اخاهم» عضو طایفه و تیره و قبیله بودن است؛ زیرا قوم مرد، اویند كه در با یكدیگر ؛ 🔻بله گاهی مردی در بین بیگانگان زندگی می‌كند و آنان وی را قوم خویش می‌نامند؛ اما این اطلاق به صورت مجاز است، به این اعتبار كه با آنان و دارد. ✍بدین جهت مرحوم طبرسی می‌نویسد: ❌مقصود برادری به جهت خویشاوندی است نه برادر دینی و در ادامه آورده است: خداوند از هود با تعبیر «اخاهم» یاد كرده است تا اینكه در باشد؛ ❌زیرا هنگامی كه مردم مشاهده كنند پیامبری از و خودشان مبعوث شده، به او بیشتر می‌گیرند و را و می كنند. 🔻 مؤلف كشاف نیز می‌نویسد: مقصود از برادر بودن هود این است كه یكی از افراد قوم عاد بوده است و به این جهت پیامبرشان یكی از افرادشان قرار داده شده كه آنان از خود را بهتر می‌فهمند و به راستی و امانتداری او دارند. ❌صاحب التحقیق نیز مقصود از اخاهم را در آیات پیشین اشتراك هود و صالح و شعیب با قوم خود در و می‌داند. ❇️ در حدیثی امام سجاد (علیه السلام) در تفسیر 🔻«و الی مدین اخاهم شعیبا و الی ثمود اخاهم صالحاً» می‌فرماید: ☘ شعیب و صالح خود بودند نه . http://eitaa.com/hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸