eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
181 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6008184073397207640.mp3
983K
⭐️ نماز شب را رها نکنید! هر کس از نماز شب محروم شد، از رزق و روزی زیاد هم محروم خواهد شد. حجةالاسلام علوی_تهرانی. https://eitaa.com/hafezanewahy
📚📚📚 📚📚 📚 📝 نکات تفسیری 🔹انیشتین یک دانشمندی است که واقعاً فوق العاده است و تمام دنیا از او و نظریاتش به بزرگی یاد می کنند و او را به عنوان یک نخبه ی جهانی قبول دارند. در یک فیلمی که از او در اواخر عمرش منتشر شد، می گوید: دو پزشک معالجم به من گفته اند که خوب می شوی، اما من صدای قدمهای مرگ را حس می کنم و احساس می کنم که عمرم را به هدر داده ام. چرا کسی که در این جایگاه از نخبگی در جهان قرار دارد باید چنین حرفی بزند؟ به خاطر این است که هرچه کار کرده باشیم و هر جایگاه علمی که داشته باشیم، باید برای ارتباط با خدا، فکری کرد و باید هویّت را پیدا کرد. 🔸این هویت در دستگاه حضرت سیدالشهداءعلیهالسلام پیدا می شود. این ارتباط در معنویّت انسان و در ارتباط بین انسان و خدا تعریف می شود. اگر فقط بخش های نظری بود، دیگران (غربیها)جلو افتاده بودند، اما از این حیث نتوانستند این ملّت را درک کنند. نتوانستند معنای اربعین را بفهمند. اگر کسی برای زیارت می رفت و می گفتند: دستت را قطع می کنیم. می گفت: دستم را قطع کن، اما اجازه بده که به زیارت امام حسین علیهالسلام بروم، دشمنان نتوانستند معنای این کار را بفهمند. این عشق و علاقه ی به امام حسین علیهالسلام در مباحث نظری و علمی به تنهایی نیست. 🔹 و این هم لطف خدا است که به گونه ای برنامه ریزی کرده است که هر کسی بتواند آن ارتباط را نگه دارد. میزان سواد، یک مسئله است و میزان ارتباط با خدا و اهلبیت، مسئله ای دیگر است. پیرمرد و یا پیرزنی هستند که درس هم نخوانده اند اما چون تاوانهایش را داده است، حسابهایش را برده است، التزامهایش را داشته است. وقتی دستش را به طرف آسمان می برد و یک یا الله! می گوید دیگر دستِ خالی برنمی گردد. این بخش محتوایی، ارتباط معنوی، این بخش حسینی، علوی، مهدوی، در جای دیگر یافت نمی شود و علی رغم خواست دشمن، خدای متعال روز به روز بر عزّت شیعه افزوده است. 🔸برای دشمن خیلی سخت است که بیست میلیون جمعیت در دنیا راه بیافتند و به سمتی بروند. دشمنی که اگر پنجاه نفر در کشورهای اروپایی جمع شوند، هزار دوربین در اطراف آن نصب می کنند که آن را در دنیا منعکس کنند. بیست میلیون جمعیت در یک فصلِ کوتاهی به سمت حضرت سیدالشهداء علیهالسلام میروند که عرض ارادت کنند، بیعت و تعهّد کنند و برگردند، نفسِ رفتن به آنجا و حاضرشدن در آن مکان شریف، خودش یک نوع بیعت است، یک نوع تجدید عهد است. برای دنیای غرب و اروپا سخت است که این را بپذیرد، ولی اتّفاقی است که هر سال می افتد و باید برای آن دغدغه هم داشته باشیم. حاج شیخ جعفر ناصری. https://eitaa.com/hafezanewahy
بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۴۰۳/۵/۲۱ . ۷صفر 💢 حکمت۲۱۶ 💢 ♦️وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ نَالَ، اسْتَطَالَ كسى كه به نان و نوايى برسد، طغيان میكند. «استطال» از ريشه «طَول» بر وزن (قول) به معناى قدرت و برترى است و هنگامى كه به باب استفعال مى رود مفهوم برترى جويى دارد. ⛔️اینکه در ادعیه در مناجات با خدا میخوانیم: يَا ذَا الْمَنِّ وَ الْإِحْسَانِ يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ يَا ذَا الْجُودِ وَ الْإِفْضَالِ يَا ذَا الطَّوْلِ به معنای قدرت خداوند است. 📕مرحوم کلینی در کافی شریف خطبه ای از امیرالمومنین نقل میکند تحت عنوان "خطبه الوسیله" که حکمت ۲۱۶ بخشی از آن است: الْمَوْعِظَةُ كَهْفٌ لِمَنْ وَعَاهَا موعظه پناهگاه محکمی است البته برای کسی که آن را حفظ و عمل کند. وَ مَنْ أَطْلَقَ طَرْفَهُ كَثُرَ أَسَفُهُ هر کسی چشم و زبانش را رها کند و هر جایی را ببیند و هر حرفی بزند، افسوسش زیاد میشود. وَ قَدْ أَوْجَبَ الدَّهْرُ شُكْرَهُ عَلَى مَنْ نَالَ سُؤْلَهُ روزگار سپاسگزار و قدردان کسی است که به خواسته اش برسد _کسی نمی تواند به خواسته اش برسد تا دنیا از آن تشکر کند. وَ قَلَّ مَا يُنْصِفُكَ اللِّسَانُ فِي نَشْرِ قَبِيحٍ أَوْ إِحْسَانٍ کم اتفاق می افتد که زبانها در نشر خوبی های تو یا بیان بدی های تو انصاف را رعایت کنند. (خوبیهایت گفته نمیشود و بدی هایت زیاد گفته میشود) وَ مَنْ ضَاقَ خُلُقُهُ مَلَّهُ أَهْلُهُ کسی که بد اخلاق باشد حتی خانواده اش نیز از او بیزار میشوند. وَ مَنْ نَالَ اسْتَطَال‏ کسی که به نان و نوایی برسد خودبرتر بینی و طغیان را پیش میگیرد. ⭕️ قرآن کریم آيه شريفه ۶،۷ سوره «علق» میفرمايد: 《 كَلاَّ إِنَّ الاِنسَانَ لَيَطْغَى * أَنْ رَّآهُ اسْتَغْنَى 》 چنين نيست به يقين انسان طغيان مى كند از اين كه خود را بى نياز ببيند. 💮 در حکمت ۱۵۰ فرمود: لَا تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو الْآخِرَةَ بِغَيْرِ عَمَلٍ، همانند آن كس مباش كه بى آنكه كارى كرده باشد به آخرت اميد مى بندد وَ [يَرْجُو] يُرَجِّي التَّوْبَةَ بِطُولِ الْأَمَلِ؛ و به آرزوى دراز خود توبه را به تأخير مى افكند. يَقُولُ فِي الدُّنْيَا بِقَوْلِ الزَّاهِدِينَ، وَ يَعْمَلُ فِيهَا بِعَمَلِ الرَّاغِبِينَ؛ گفتارش به گفتار زاهدان ماند و كردارش به كردار دنياپرستان. هر چه از دنيا بهره اش دهند، إِنِ اسْتَغْنَى بَطِرَ وَ فُتِنَ هر چه از دنيا بهره اش دهند، سير نگردد و اگر بى بهره اش دارند، قناعت نكند. نعمتى را كه به او ارزانى داشته اند، سپاس نتواند گفت 💮در حکمت ۱۶۰ فرمود: مَنْ مَلَكَ، اسْتَأْثَرَ   آنهايى كه به حكومت مى رسند (غالباً) مستبد مى شوند. ⏪عوامل مختلفی باعث گردن کشی و طغیان انسان میشوند: _ ثروت _ قدرت _ مسئولیت _ حکومت _ شهرت _ علمیت 💮انسان باید قبل از رسیدن به پست و مقام و شهرت باید از خدا طلب ظرفیت کند.در خطبه ۲۲۵ فرمود: اَللَّهُمَّ صُنْ وَجْهِي بِالْيَسَارِ بار خدايا، به توانگرى، آبرويم را حفظ كن. وَ لاَ تَبْذُلْ جَاهِيَ بِالْإِقْتَارِ و مكنتم را به بينوايى تباه منما. فَأَسْتَرْزِقَ طَالِبِي رِزْقِكَ كه از روزي خوران تو روزى بخواهم، وَ أَسْتَعْطِفَ شِرَارَ خَلْقِكَ يا از مردم بدكردار مهربانى بجويم. وَ أُبْتَلَى بِحَمْدِ مَنْ أَعْطَانِي و يا به ستايش كسانى، كه به من چيزى بخشيده اند، مبتلا گردم. وَ أُفْتَتَنَ بِذَمِّ مَنْ مَنَعَنِي و يا به نكوهش كسانى، كه مرا محروم داشته اند، فريفته شوم.    ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮    https://eitaa.com/hafezanewahy    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ .
⏪ ثروت بی ظرفیت هلاکت است داستان ثعلبة بن حاطب انصارى: او مرد فقیرى بود و با اصرار زیاد از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) خواست در حق او دعا کند تا ثروتمند شود و پیغمبر(صلى الله علیه وآله) خواسته او را رد مى کرد. پس از اصرار زیاد دعایى در حقش فرموده و صاحب ثروت عظیمى شد و راه طغیان را پیش گرفت، نه تنها از پرداختن زکات سر باز زد، بلکه حکم زکات را ظالمانه پنداشت و آن را شبیه جزیه یهود و نصارى قلمداد کرد و بر سرش آمد آنچه آمد. ⛔️انسان اگر به پست و مقام هم رسید باید با مردم مهربان باشد. در نامه ۵۳ فرمود: أَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِمْ خطاب به مالک فرمود: قلب خويش را کانون رحمت و محبّت و لطف به رعيت قرار ده، وَ لَا تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضَارِياً تَغْتَنِمُ أَكْلَهُمْ و در مورد آنان همچون درنده اى مباش که خوردنشان را غنيمت شمارى. فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْق‏ زيرا آنها دو گروهند يا برادر دينى تواند و يا انسان هايى که در آفرينش شبيه تو هستند و در هر حال بايد حقوق آنها را محترم بشمارى . ⏪سختی مقابله با رذیله گردن کشی تازه به دوران رسیده ها خطرناک تر اند. اگر چه مغرور بودن به پست و مقام برای همه افراد ممکن است ولی کسانی که در گذشته سابقه فقر شدید و یا محرومیت از آبروی اجتماعی را داشته اند، این خطر شدید تر است. امام کاظم صلواه الله علیه می فرماید: مَنْ وَلَّدهُ الْفَقْرُ أبْطَرَهُ الْغِنى کسى که در دامان فقر متولد شده غنا و بى نیازى او را به طغیان وا مى دارد.    ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮    https://eitaa.com/hafezanewahy    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ .
❌اگر چه درخواست کردن و دست دراز کردن همیشه بد است ولی به طور ویژه نهی شده از انسان تازه به دوران رسیده چیزی درخواست کنیم. امام صادق سلام الله علیه می فرماید : تُدْخِلُ يَدَكَ فِي فَمِ التِّنِّينِ إِلَى الْمِرْفَقِ خَيْرٌ لَكَ مِنْ طَلَبِ الْحَوَائِجِ إِلَى مَنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَ كَانَ دست خود را تا مرفق در دهان اژدها کنى براى تو بهتر از آن است که حاجت از کسى بطلبى که چیزى نداشته و سپس به نوایى رسیده است. ⭕️خدمتکار امام صادق خواست از مردی غذایی برای حضرت قرض کند؛ فَأَلَحَّ فِي التَّقَاضِي و در تقاضای خود پافشاری نمود. فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَ لَمْ أَنْهَكَ أَنْ تَسْتَقْرِضَ لِي مِمَّنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ فَكَانَ. امام صادق به او فرمود آیا تو را نهی نکردم از اینکه قرض بگیری برای من از کسی که ابتدا چیزی نداشته و بعدا به دست آورده است. 🛑ابن ابی الحدید میگوید برای این حکمت دو معنا قابل تصور است: الف. مَنْ نَالَ، اسْتَطَالَ كسى كه به نان و نوايى برسد، طغيان میكند. ب. مَنْ نَالَ، اسْتَطَالَ كسى كه جود و سخا و بخششی داشته باشد، به همان بخشش مغرور شده و طغيان میكند. ⭕️ با توجه به معنای نال که هم به معنای رسیدن به چیزی است و هم به معنای بخشش، معنای دوم نیز درست است مخصوصا آنجا که انسان به سبب کار خیر و احسان بخواهد مغرور شود بسیار زشت و نگران کننده است. 🔻نکته: با این همه ضعف سرکشی ممنوع، امیرالمومنین درحکمت ۸ فرمود: اعْجَبُوا لِهَذَا الْإِنْسَانِ يَنْظُرُ بِشَحْمٍ  از اين انسان تعجب کنيد که با يک قطعه پيه مى بيند، وَ يَتَكَلَّمُ بِلَحْمٍ با قطعه گوشتى سخن مى گويد، وَ يَسْمَعُ بِعَظْمٍ با استخوانى مى شنود ، وَ يَتَنَفَّسُ مِنْ خَرْم‏ و از شکافى تنفس مى کند! با این همه ضعف و کاستی چرا اگر به نوایی رسیدید طغیان میکنید؟؟!!! 💮 پیامبر گرامی صلی تلله علیه وآله فرمود : لَولا ثلاثةٌ في ابنِ آدمَ ما طَأْطَأ رأسَهُ شَيءٌ : اگر سه نقطه ضعف در آدمى نبود، چيزى سر او را فرود نمى آورد: اورا متواضع نمی کرد. المَرضُ ، و المَوتُ ، و الفَقرُ بيمارى، مرگ و فقر، و كلُّهنَّ فيهِ ، و إنّه لَمَعهُنَّ لَوثّابٌ! انسان این سه نقطه ضعف و اين سه حالت را دارد و با اين حال چموشى مى كند! ♦️ وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ نَالَ، اسْتَطَالَ كسى كه به نان و نوايى برسد، طغيان میكند. اللهم لا تسلّط علی من لا یرحمنا    ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮    https://eitaa.com/hafezanewahy    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ .
آشنایی با نهج البلاغه.mp3
10.48M
🔊آشنایی با نهج البلاغه تاریخ ضبط: 1400/2/11 در فایل صوتی بالا میشنوید: 🔸چگونگی نهج البلاغه مولف‌نهج‌البلاغه نهج‌البلاغه 🔸 نهج البلاغه ـ•┈┈••••✾• •✾•••┈┈•ـ گروه شرح نهج البلاغه پای منبر مولا↙️https://eitaa.com/hafezanewahy
بسم الله الرحمن الرحیم سرح حکمتها ۱۴۰۳/۵/۲۲ . ۸صفر 💢 حکمت ۲۱۷ 💢 ♦️وَ قَالَ (علیه السلام): فِي تَقَلُّبِ الْأَحْوَالِ، عِلْمُ (عُلِمَ) جَوَاهِرِ الرِّجَالِ در تحولات و دگرگونی حالات گوهر وجود هر شخص نمایان میشود. هر انسانی یک ظاهر و پوسته ای دارد که حقیقت وجود خود را زیر آن پنهان میکند، وآن خیانت است و گاه نفاق. در حالت عادی انسان مراقب است اما در حوادث و موقعیت خاص [خوشی یا ناخوشی] آن مراقبت از بین رفته و خود واقعی بروز پیدا می کند. 🛑تقلب از انقلاب به معنای دگرگونی است. «جواهر» جمع «جوهر» به معناى اشیاى گرانبهایى است که از معدن استخراج مى کنند، به ذات و طبیعت هر چیزى نیز اطلاق مى شود و در اینجا نیز منظور همین است. 📕در غرر الحکم نیز این کلام با تفاوت اندکی آمده: فی تَصاریفَ الاْحْوالِ تُعْرَفُ جَواهِرُ الرِّجالِ در دگرگونى احوال [دنيا] ، مردانِ مرد شناخته مى شوند . ⛔️در مشکلات ، شخصیت حقیقی انسان آشکار میشود. در روزگار امن و امان و آسایش، همه افراد خوش برخورد و مهربان و از خود گذشته و .. هستند ولی این شخصیت حقیقی افراد نیست. شخصیت واقعی هر کسی آن وقتی ظهورو بروز پیدا میکند که انسان دلیلی برای پنهان کاری و پرده پوشی نداشته باشد و حقیقت خودش را بدون روتوش نمایش دهد. مشکلات، مصائب، گرفتاری های شخصی و اجتماعی بستر مناسبی هستند که افراد خود واقعی شان را نمایش دهند. ⭕️به تعبیر امام حسین علیه السلام : النَّاسَ عَبِيدُ الدُّنْيَا مردم بندۀ دنیایند وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ و دین بر زبانشان می‌چرخد. يَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَايِشُهُمْ و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّيَّانُونَ. امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند. (مُحِّصوا از مَحص به معنای اختبار و امتحان است. گوهر وجودی افراد در مشکلات خودنمایی میکند.) 🔻نکته: گذر زمان یکی از اموریست که حقیقت را آشکار می کند. ویژگی زمان آشکار کردن حقیقت است. تا فضای مبهم و غبار آلود آرام نگیرد و تحولات سکون نیابد گوهر حقیقت آشکار نمیشود. «تَقَلُّب اَحوال» مفهوم جامعى است که هرگونه دگرگونى زندگى را شامل مى شود: رسیدن به مال و ثروت یا فقر، پیدا کردن مقام یا سقوط از آن، بهبودى و تندرستى یا بیمارى، فراهم آمدن اسباب شادى یا مصائب و حوادث دردناک و به طور کلی امتحان گاهی در حالت ناراحتی محقق میشود و گاهی در حالت شادی. به گفته شاعر: خوش بود گر محک تجربه آید به میان/ تا سیه روى شود هر که در او غش باشد 💮امیرالمومنین در حکمت ۴۴۱ فرمود : الْوِلاَیَاتُ مَضَامِیرُ الرِّجَالِ پست هاى مهم میدان مسابقه و آزمایش مردان است. در تاریخ موارد متعددی وجود دارد که افراد با رسیدن به پست و مقام خود حقیقی را آشکار کردند. ⭕️عبدالملک بن مروان، پیش از پادشاهی، به حفظ قرآن و علوم دینی علاقه نشان می‌داد، با محدثین و فقهای مدینه حشر و نشر داشت و از نظر مردم فردی زاهد و عابد بود، به طوری که او را «حمامة المسجد» به معنای کبوتر مسجد می‌نامیدند. با این حال او پس از حاکم شدن همه ارزش‌های اسلامی و اخلاقی را کنار نهاد؛ تا آنجا که نقل شده در حال تلاوت قرآن بود که به او خبر رسید که قرار است پادشاه شود. وی بلافاصله قرآن را برهم نهاد و گفت: "هذا فراقٌ بینی و بینِک و هذا آخرُ العهد بک"؛ این آغاز جدایی میان من و توست و این آخرین دیدار با توست. 💮 درغررالحکم فرمود: الْغِنى وَ الْفَقْرُ یَکْشِفانِ جَواهِرَ الرِّجالِ وَ أوْصافِها بى نیازى و فقر باطن افراد و اوصاف آنها را آشکار مى سازد. ⛔️به خاطر دنیا، باطنمان را آلوده نکنیم، قرآن کریم می فرماید: 《وَ تِلْکَ الاَیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَداءَ وَاللَّهُ لا یُحِبُّ الظَّالِمینَ * وَلِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَیَمْحَقَ الْکافِرینَ؛ آل عمران -۱۴۰》 و ما این روزها(ى پیروزى و شکست) را در میان مردم مى گردانیم; (و این خاصیّت زندگى دنیاست) تا خدا، افرادى را که ایمان آورده اند، مشخص سازد; و (خداوند) از میان خودتان، شاهدانى بگیرد. و خدا ستمکاران را دوست نمى دارد و تا خداوند، افراد با ایمان را خالص گرداند (و ورزیده شوند); و کافران را (به تدریج) نابود سازد.    ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮    https://eitaa.com/hafezanewahy    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ .
🔻نکته 1: انسان گوهر است، اگر قدر شناس وجود خود باشد. امام صادق علیه السلام فرمود: النَّاسُ مَعَادِنُ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّة مردم معدن هايى چون معدن هاى طلا و نقره هستند. 🔻نکته۲ : مواظب باشيد گول نخورید! وَ قَالَ الرِّضَا ع قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع: 1⃣ گول ظاهر افراد را نخورید چه بسا دستشان به دنیا نمی رسد و ادای زهد در می آورند. إِذَا رَأَيْتُمُ الرَّجُلَ قَدْ حَسُنَ سَمْتُهُ وَ هَدْيُهُ وَ تَمَاوَتَ فِي مَنْطِقِهِ وَ تَخَاضَعَ فِي حَرَكَاتِهِ فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّنَّكُمْ اگر ديديد فردى خوش‏رفتار و خوش‌‏سلوك است و در سخن گفتن، آهسته [و مردموار] و در حركاتش فروتن است، مواظب باشيد گولتان نزند! فَمَا أَكْثَرَ مَنْ يُعْجِزُهُ تَنَاوُلُ الدُّنْيَا وَ رُكُوبُ الْحَرَامِ مِنْهَا لِضَعْفِ نِيَّتِهِ وَ مَهَانَتِهِ وَ جُبْنِ قَلْبِهِ چه بسيار كسانى هستند كه به خاطر ضعف اراده و تصميم و ترسو بودن، از دستيابى به دنيا و خوردن حرام آن، ناتوانند. فَنَصَبَ الدِّينَ فَخّاً لَهَا و از اين روى، دين را دام دنيا قرار مى‌‏دهند. فَهُوَ لَا يَزَالُ يَخْتِلُ النَّاسَ بِظَاهِرِهِ چنين كسى همواره با ظاهر خود، مردم را گول مى‏‌زند. فَإِنْ تَمَكَّنَ مِنْ حَرَامٍ اقْتَحَمَهُ و اگر بتواند به حرامى دست يابد، به آن دست مى‏‌يازد. 2⃣ گول اجتناب از مال حرام را نخورید، چه بسا در دل شهوت های دیگر باشد. وَ إِذَا وَجَدْتُمُوهُ يَعِفُّ عَنِ الْمَالِ الْحَرَامِ و اگر ديديد كه از مال حرام، روى گردان است، فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّنَّكُمْ مواظب باشيد گولتان نزند؛ فَإِنَّ شَهَوَاتِ الْخَلْقِ مُخْتَلِفَةٌ چون تمايلات مردم، گوناگون است. فَمَا أَكْثَرَ مَنْ يَنْبُو عَنِ الْمَالِ الْحَرَامِ وَ إِنْ كَثُرَ چه بسيار كسانى كه از مال حرام گرچه فراوان باشد روى بر مى‏‌تابند، وَ يَحْمِلُ نَفْسَهُ عَلَى شَوْهَاءَ قَبِيحَةٍ فَيَأْتِي مِنْهَا مُحَرَّماً ولى به زنِ زشتْ چهره‌‏اى دل مى‏‌بندند و ارتباط حرام با وى برقرار مى‏‌كنند.    ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮    https://eitaa.com/hafezanewahy    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ .
3⃣ گول کسانی که تمایلات دنیایی ندارد را نخورید ، چه بسا عاقلانه رفتار نکند. فَإِذَا وَجَدْتُمُوهُ يَعِفُّ عَنْ ذَلِكَ و اگر ديديد كه از چنين زشتى‏‌هايى خويشتندارى مى‏‌كند، فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّكُمْ مواظب باشيد كه گولتان نزند. حَتَّى تَنْظُرُوا مَا عَقَدَهُ عَقْلُهُ و بنگريد كه خِردش بر چه قرار مى‏‌گيرد؛ فَمَا أَكْثَرَ مَنْ تَرَكَ ذَلِكَ أَجْمَعَ ثُمَّ لَا يَرْجِعُ إِلَى عَقْلٍ مَتِينٍ چون افراد زيادى هستند كه از همه اينها خود را نگه مى‏‌دارند، امّا از خرد استوارى برخوردار نيستند. فَيَكُونُ مَا يُفْسِدُهُ بِجَهْلِهِ أَكْثَرَ مِمَّا يُصْلِحُهُ بِعَقْلِهِ چنين كسى به خاطر نادانى‏‌اش فسادى كه به وجود مى‏‌آورد، بسيار بيشتر از اصلاحى است كه با خردش انجام مى‌‏دهد. 4⃣ اگر دیدید ظاهر الصلاح است، حرام نمی خورد، اهل انواع شهوات نیست، عقلش درست است باز هم گولش را نخورید چه بسا ریاست طلب باشد. فَإِذَا وَجَدْتُمْ عَقْلَهُ مَتِيناً فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّكُمْ و اگر ديديد كه عقلى استوار دارد، گولتان نزند. حَتَّى تَنْظُرُوا أَ مَعَ هَوَاهُ يَكُونُ عَلَى عَقْلِهِ أَوْ يَكُونُ مَعَ عَقْلِهِ عَلَى هَوَاهُ ببينيد تمايلاتش هم بر پايه خردش است و يا خِردش در اختيار نفسش است. وَ كَيْفَ مَحَبَّتُهُ لِلرِّئَاسَاتِ الْبَاطِلَةِ وَ زُهْدُهُ فِيهَا و ببينيد علاقه‌‏اش به رياست‏هاى باطل، چگونه است و چه قدر از آنها دورى مى‏‌گزيند؛ فَإِنَّ فِي النَّاسِ مَنْ خَسِرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةَ يَتْرُكُ الدُّنْيَا لِلدُّنْيَا چون كسانى هستند كه در دنيا و آخرت، زيانكار هستند و دنيا را براى دنيا ترك مى‏‌كنند. وَ يَرَى أَنَّ لَذَّةَ الرِّئَاسَةِ الْبَاطِلَةِ أَفْضَلُ مِنْ لَذَّةِ الْأَمْوَالِ وَ النِّعَمِ الْمُبَاحَةِ الْمُحَلَّلَةِ چنين كسى‏ گمان مى‏‌كند كه لذّت رياست‏هاى باطل، از لذّت مال و نعمت‏هاى حلال و مباح، بيشتر است. فَيَتْرُكُ ذَلِكَ أَجْمَعَ طَلَباً لِلرِّئَاسَةِ و همه اينها را براى رياست، ترك مى‏‌كند، حَتَّى‏ إِذا قِيلَ لَهُ اِتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ به طورى كه اگر گفته شود: «از خدا تقوا داشته باش»، ولی ریاست طلبی، او را به گناه وا مى‏‌دارد. او را جهنّم، بس است و بد جايگاهى است! فَهُوَ يَخْبِطُ خَبْطَ عَشْوَاءَ چنين كسى، اشتباه شب‌كوران را مرتكب مى‌‏شود. يَقُودُهُ أَوَّلُ بَاطِلٍ إِلَى أَبْعَدِ غَايَاتِ الْخَسَارَةِ و نخستين باطل، وى را تا نهايت خسارت مى‌‏بَرَد. وَ يُمِدُّهُ رَبُّهُ بَعْدَ طَلَبِهِ لِمَا لَا يَقْدِرُ عَلَيْهِ فِي طُغْيَانِهِ و پروردگارش بعد از تصميم او بر آنچه بدان توانا نيست، وى را در طغيانش رها مى‏‌كند. فَهُوَ يُحِلُّ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَ يُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ وى حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام مى‏‌كند. لَا يُبَالِي بِمَا فَاتَ مِنْ دِينِهِ إِذَا سَلِمَتْ لَهُ رِئَاسَتُهُ الَّتِي قَدْ يَتَّقِي مِنْ أَجْلِهَا و هنگامى كه رياستى كه به خاطر آن، خود را به زحمت افكنده بود به وى داده‏ شود، باكى ندارد كه چه چيزى از دينش از دست رفته است. فَأُولَئِكَ الَّذِينَ‏ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ لَعَنَهُمْ‏ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِيناً اينان همان‏هايى هستند كه خدا بر آنان خشم گرفته و نفرينشان كرده است و عذاب دردناكى برايشان آماده ساخته است.    ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮    https://eitaa.com/hafezanewahy    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ .
.pending-1724183780-ziyafat-06.mp3
209.4K
کربلا را تو مپندار که شهری است در میان شهرها...https://eitaa.com/hafezanewahy
بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۱۴۰۳/۵/۲۳ . ۹صفر 💢 حکمت۱۲۸ 💢 🔷وَ قَالَ (علیه السلام): حَسَدُ الصَّدِيقِ، مِنْ سُقْمِ الْمَوَدَّةِ. حسادت به دوست دليل ضعف و بيمارى دوستى است. حسادت کردن نسبت به دوست از بیماری مودت است. محبت او لنگان و بیمار است. 🔵 امید زوال نعمت از دیگران حسادت است. مودت در رفاقت، کمترین حق رفاقت نسبت به رفیق ، آنچه برای خود دوست دارد برای رفیق خود بخواهد و آنچه را خود بد میدارد بر رفیق بد بداند. حسادت با مودت سازگاری ندارد و هرگز در یک جا جمع نمیشوند. 🔸 در کتاب نزهه الناظر آمده است: الْعُجْبُ يَكْلُمُ الْمَحَاسِنَ خود پسندی به خوبی ها لطمه میزند ، وَ الْحَسَدُ لِلصَّدِيقِ مِنْ سُقْمِ الْمَوَدَّةِ وَ لَنْ تَمْنَعَ النَّاسَ‌ مِنْ عِرْضِكَ هیچ چیزی مردم را از اسائه ادب و توهین به تو باز نمیدارد. إِلَّا بِمَا تَنْشُرُ عَلَيْهِمْ مِنْ فَضْلِكَ‌ مگر آنچه که از خوبی های تو به آنها رسیده باشد. 🔹 محبت با حسادت جمع شدنی نیست. وقتى دوستی سالم و خالى از غل و غش باشد، انسان آنچه را براى خود مى خواهد براى دوستش نیز میخواهد و آنچه را براى خویش نمی پسندد براى دوستش نیز نمی پسندد. در حالی که معنای حسادت یعنی طلب زوال نعمت از دوست 🔸تفاوت حسادت و حسرت وغبطه: حسد به معناى انتظار زوال نعمت از دیگرى، و انتظار لغزش و افتادن دیگران است و تفاوت آن با رقابت و تنافس این است که حسود، خواهان زوال نعمت از دیگرى است; ولى در رقابت، تنافس و غبطه، شخص سعى مى کند خود را به پاى دیگرى برساند بى آنکه بخواهد چیزى از او کاسته شود. امام صادق علیه السلام فرمود : إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ يَغْبِطُ وَ لاَ يَحْسُدُ وَ اَلْمُنَافِقُ يَحْسُدُ وَ لاَ يَغْبِطُ . مومن غبطه می خورد ولی حسادت نمی کند، اما منافق نساردت می کند ولی غبطه نمی خورد. 🔹انسان به خودش حسادت نمی کند. ابن ابی الحدید می گوید : قیلَ لحکیمٍ ما الصَّدیق؟! به کسی گفتند دوست کیست؟ فقال إنسانٌ هو أنت إلّا أنَّه غیرُک. گفت خود انسان است با این تفاوت او غیر از تو هستی. 🔸تفاوت محبت با مودت: صرف دوست داشتن و محبت، مودت بحساب نمی آید. مودت مرحلهٔ عملیاتی شدن محبت است. در دل دوست داشتن محبت است ، ظهور آن در عمل نشان دادن مودت است. در مورد اهل بیت محبت باید به درجهٔ اطاعت برسد تا مودت نایل شود. اجر رسالت مودت است نه محبت. 《 قل لا اسئلُکم علیهِ اجراً الاَ المودةَ فیِ القربیٰ 》 در مقابل رسالت اجرو مزدی طلب نشده الا مودت که باید در عمل نشان داده شود. محبت خوب است اما مشکل گشا نیست و مزد رسالت هم نیست. محبت مقدمه است اما مرتبه بالاتر مودت ذی القربی ست. 🔹دوست باید دنبال ترقی دوست باشد. از آنجایی که حضرت حسادت که مانع بزرگی برای پیشرفت دوست است را مذمت کرد، معلوم میشود دوست واقعى کسى است که خواهان پیشرفت و ترقى دوست خود باشد، هرچند تلاش کند خودش نیز به پیشرفت و ترقى برسد، بنابراین آن کس که چنین نیست دوست واقعى نیست و یا به بیان امام دوستى او گرفتار بیمارى است.    ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮    https://eitaa.com/hafezanewahy    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ .
🔸کمترین حد دوستی، حسادت نکردن است. در کتاب کافی امده بَابُ حَقِّ الْمُؤْمِنِ عَلَى أَخِيهِ وَ أَدَاءِ حَقِّهِ‌ عَنْ مُعَلَّى بْنِ خُنَيْسٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ مَا حَقُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ به امام صادق عليه السّلام عرض كردم:حق مسلمان بر مسلمان چيست‌؟ قَالَ لَهُ سَبْعُ حُقُوقٍ وَاجِبَاتٍ فرمود:براى او هفت حق واجب است مَا مِنْهُنَّ حَقٌّ إِلَّا وَ هُوَ عَلَيْهِ وَاجِبٌ كه همه آنها بر شخص واجب است إِنْ ضَيَّعَ مِنْهَا شَيْئاً خَرَجَ مِنْ وِلَايَةِ اللَّهِ و اگر يكى از آن‌ها را تباه و بى‌اجر گذارد از ولايت و اطاعت خدا بيرون است وَ طَاعَتِهِ وَ لَمْ يَكُنْ لِلَّهِ فِيهِ مِنْ نَصِيبٍ و براى خداوند هيچ بهره‌اى از بندگى و اطاعت در او نيست. قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ مَا هِيَ به او گفتم:قربانت، آن چيست‌؟ قَالَ يَا مُعَلَّى إِنِّي عَلَيْكَ شَفِيقٌ أَخَافُ أَنْ تُضَيِّعَ وَ لَا تَحْفَظَ وَ تَعْلَمَ وَ لَا تَعْمَلَ فرمود:اى معلى،به راستى من بر تو نگرانم و مى‌ترسم كه آنها را تباه گردانى و نگهدارى نكنى و بدانى و به كار نبندى. قَالَ قُلْتُ لَهُ‌ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ به او گفتم:لا حول و لا قوة الا باللّه، ‌ قَالَ أَيْسَرُ حَقٍّ مِنْهَا أَنْ تُحِبَّ لَهُ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِكَ فرمود:آسان‌ترين آنها اين است آنچه براى خود دوست مى‌دارى براى دوستت هم دوست بدارى وَ تَكْرَهَ لَهُ مَا تَكْرَهُ لِنَفْسِكَ و آنچه براى خود نپسندى براى دوستت هم نپسندى. وَ الْحَقُّ الثَّانِي أَنْ تَجْتَنِبَ سَخَطَهُ وَ تَتَّبِعَ مَرْضَاتَهُ وَ تُطِيعَ أَمْرَهُ از خشم او كناره‌گيرى كنى و خشنودى او را بخواهى و فرمان او را ببرى. وَ الْحَقُّ الثَّالِثُ أَنْ تُعِينَهُ بِنَفْسِكَ وَ مَالِكَ وَ لِسَانِكَ وَ يَدِكَ وَ رِجْلِكَ با جان و مال و دست و زبان خود، او را يارى نمائى. وَ الْحَقُّ الرَّابِعُ أَنْ تَكُونَ عَيْنَهُ وَ دَلِيلَهُ وَ مِرْآتَهُ چشم و راهنما و آئینه او باشى. وَ الْحَقُّ الْخَامِسُ أَنْ لَا تَشْبَعَ وَ يَجُوعُ حق پنجم ؛ سير نباشى و او گرسنه باشد. وَ لَا تَرْوَى وَ يَظْمَأُ وَ لَا تَلْبَسَ وَ يَعْرَى سيراب باشى و او تشنه بماند،پوشيده باشى و او برهنه باشد. وَ الْحَقُّ السَّادِسُ أَنْ يَكُونَ لَكَ خَادِمٌ وَ لَيْسَ لِأَخِيكَ خَادِمٌ اگر براى تو خدمتكارى است و براى برادرت نيست، فَوَاجِبٌ أَنْ تَبْعَثَ خَادِمَكَ فَيَغْسِلَ ثِيَابَهُ وَ يَصْنَعَ طَعَامَهُ وَ يَمْهَدَ فِرَاشَهُ خدمتكار خود را بفرستى تا جامه او را بشويد و خوراك او را درست كند و بستر او را پهن نمايد. وَ الْحَقُّ السَّابِعُ أَنْ تُبِرَّ قَسَمَهُ وَ تُجِيبَ دَعْوَتَهُ هفتمین حق؛ به سوگند او وفادار باشى،دعوت او را بپذيرى، وَ تَعُودَ مَرِيضَهُ وَ تَشْهَدَ جَنَازَتَهُ اگر بيمار شد به ديدارش روى و در جنازۀ او حاضر شوى وَ إِذَا عَلِمْتَ أَنَّ لَهُ حَاجَةً تُبَادِرُهُ إِلَى قَضَائِهَا وَ لَا تُلْجِئُهُ أَنْ يَسْأَلَكَهَا و هرگاه بدانى او را حاجتى است حاجت او را برآورده سازى و او را ناگزير نسازى كه از تو بخواهد بلكه پيش‌دستى كنى فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ وَصَلْتَ وَلَايَتَكَ بِوَلَايَتِهِ وَ وَلَايَتَهُ بِوَلَايَتِكَ و هرگاه چنين كردى دوستى خود را به دوستى او پيوسته ساخته‌اى و دوستى او را به دوستى خود.    ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮    https://eitaa.com/hafezanewahy    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ .