eitaa logo
️حقیقت واصل
1.2هزار دنبال‌کننده
13.6هزار عکس
10.9هزار ویدیو
470 فایل
🌹امام خامنه ای:عادت کنیم که همه اخلاص وفداکاری و محبت وهمه قلب خودرابه #امام_زمان علیه السلام تقدیم کنیم. تاسیس کانال حقیقت واصل درتلگرام ،۸ آذر ۹۵ تاسیس کانال حقیقت واصل درایتا،۱۱فرودین ۹۷ به مدیریت محمدلو با احترام تقدیم محضر امام زمان
مشاهده در ایتا
دانلود
رئیس پلیس فتا استان خوزستان: ۲۴ نفر از کاربران فضای مجازی که با پخش اخبار منحرف و شایعات مربوط به سیل موجب تشویش اذهان عمومی شده بودند، به مراجع قضایی معرفی شدند. ▪️ماموریت وهابی‌های بازداشت شده در خوزستان چه بود؟! سه ماموریت مهم این افراد از سوی عربستان: ۱. پخش ریال عربستان در میان سیل‌زدگان و تحریک آنها بر علیه حاکمیت ۲. پخش بسته‌های غذایی آلوده در کمپ‌ها (به عنوان مثال این افراد، ۳۰نفر را در کمپ شعیبیه با کیک مسموم، راهی بیمارستان کردند) ۳. شکستن شبانه سیل‌بندهای ایجاد شده @hagigatevasel
▪️پرچم پدران ما🇮🇷 📷 اگر آمریکایی‌ها به عکس سمت چپ که نشانه تجاوزگری آن‌ها در است می‌نازند و آن را به پرتیراژترین عکس تاریخ تبدیل کرده‌اند.. ما هم به اهتزاز پرچم ایران در پلدختر بر فراز کوه با تلاش و خدمت نیروهای جهادی و مردمی افتخار میکنیم👌 📝سید حسام الدین حسینی: ‌ این عکس را جرج روزنتال از تروریست‌های آمریکایی در جریان تهاجمشان به ایوجیما در سرزمین آفتاب گرفته است. عکس در همان سال ثبتش جایزه پولیتزر را برد. این عکس احتمالأ دیده شده‌ترین عکس جنگی تاریخ است. بعدها ایستوود فیلمی از ماجرای این عکس ساخت و نامش را «پرچم پدران ما» گذاشت. عکسی که از اساس درباره واقعی بودنش تردیدهای جدی وجود دارد و احتمالاً صحنه‌چینی شده و ساختگی است. ‌ ‌ حالا عکسی واقعی و در لحظه از صحنه برپا کردن پرچم توسط یک بسیجی و چند نیروی جهادی در پلدختر گرفته شده است. عکسی که به شکل شعف انگیزی داستان پرچمی است که پدران ما برایش جان دادند. بر ما نیست که از این عکس انسانی و ملی تقدیر کنیم و برایش فیلم بسازیم؟ ‌ ‌ زنده‌باد ایران که پرچمش نه بر خون بی‌گناهان در سرزمین‌های هتک حرمت شده مظلومان بلکه در خاک پاک خودش و بر دستان مردم مقاومش استوار شده است... @hagigatevasel
▪️از فلسطین تا یمن، همراه سیل‌زدگان ایرانی پویش سراسری #اهل_وفاء در همبستگی با سیل‌زدگان ایرانی در ۶ کشور فلسطین، لبنان، عراق، یمن، سوریه و تونس آغاز بکار کرد کمک‌های جمع‌آوری شده و پیام همبستگی ملت‌های مقاوم منطقه توسط داوطلبین مرکز بین‌المللی #عدالت_برای_صلح به مناطق سیل‌زده خواهد رفت - @hagigatevasel
️حقیقت واصل
🌹تصویر عکس طلبه ای در سیل #عمامه_انقلابی 🔹این عمامه‌ها تبلیغ یک فرد نیست ولی تبلیغ یک مرام و مسلک
🔴 بدون عمامه باشن میگن نیستند با عمامه باشن میگن برای ریاکاریه! ✅ جواب کوبنده یک طلبه پزشک به یک سلبریتی پر ادعا در مناطق سیل زده! دکتر موسوی، طلبه پزشکی که در شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز فعالیت دارد؛ در حساب شخصی خود نوشت: "یکی ازسلبریتیا اومده بود توی معمولان داشت بسته ی غذایی پخش میکرد ، تا منو دید گفت : آقا به دوستات بگو عمامه هاشون رو اینجاکه میان بردارن! گفتم چرا؟گفت خب ریا نمیشه حاجاقا؟!! گفتم این لباس ماست واینجوری بهشون میگیم که ما کنارتون هستیم! حالا شما بگوبرای چی اومدی خودتو نشون بدی؟!! گفت حاجی قیافمو که نمیتونم عوض کنم! گفتم چرا نمیشه ؛ یه ماسک پزشکی بزن به صورتت،خدماتت رو بده وبرو!!! 👆قابل توجه پرویز پرستویی ودیگر سلبریتی ها @hagigatevasel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❣بسیجی ١٣ساله که مشغول خدمت به مردم گرفتار سیل است؛ آرزویش شهادت و الگویش شهید بابایی است. @hagigatevasel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ من احساس میکنم در -حضرت حجت-اتفاق افتاده است یا نفس نسل جبهه ها دوباره در روح این آدم ها دمیده شده... دو روز اول مردم عصبی و بسیار ناراحت بودن، اما حضور این بچه ها و خدمتشون حال همه شهر رو خوب کرده. @hagigatevasel
📝با موافقت امام خامنه ای، نیروهای جهادی مردمی جانباخته در حادثه واژگونی قایق در شهر گمیشان « » محسوب میشوند. جانباختگان این حادثه شامل تعدادی از امدادگران اهل سنت نیز بوده اند. 🔸شامگاه ششم فروردین ماه ۹۸ قایق حامل نیروهای مردمی که برای جلوگیری از نفوذ سیلاب به شهر گمیشان تلاش می‌کردند، واژگون شد که در این حادثه شش نفر از جهادگران جان باختند. @hagigatevsel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨امام خامنه ای: اینکه یکهو مثلاً شما ببینید قیمتش فلان شد، یک مقداری نابلدی است، یک مقداری هم خباثت دشمن است. ⚠️ روشی که آمریکا در پیش گرفته تو این چهل سال، روش شکست‌خورده است، این بی‌عقلها باز دارند همان روش را تکرار میکنند. ⛔️ حالا ما هِی که به اینها میگوییم بی‌عقل و میگوییم احمق و میگوییم خبیث و فلان، این مشکلی را حل نمیکند. 👈 ما میخواهیم یک نظامی به وجود بیاوریم که توش هم سعادت دنیا و هم سعادت آخرت هست، هم پول، هم عزت، هم قدرت مادی، هم سلطه‌ی بر همه‌ی مناطق عمده‌ی دنیا و هم معنویت هست. 👈 دیگران سلطه را با بمب_اتم به دست می‌آورند. نظام اسلامی بمب اتم را حرام کرده. این احمقها حالا هِی تکرار میکنند . ۹۸/۱/۱۹ @hagigatevasel
️حقیقت واصل
✅ نکات مورد توجه برای فعالیت در#فضای_مجازی با توجه به قرآن و کلام معصوم: 1⃣ سوءظن به جریان رسانه ا
🌟 در 🌹امام خامنه ای: بازار شبهات رواج دارد؛ هم فضای مجازی کمک می‌کند و هم انگیزه‌ سیاسی برای ترویج آن وجود دارد؛ برای این جهاد خود را آماده کنید. ۹۵/٠۲/۲۵ ✅همه هوشمندانه حرکت کنند این جهاد (کبیر) هوشمندی لازم دارد این جهاد اخلاص لازم دارد این جهاد مثل جهاد نظامی نیست که کسانی که در اینجا بدرخشند چه شهیدشان چه زنده شان و چه جانبازان مثل قهرمان نشان داده بشوند که ماها افتخار میکنیم به این شهدا واین جانبازان و ایثار گران_ 🚨 این جهاد جهادی است که ممکن است ، ؛ ۹۵/۳/۳ @hagigatevasel
️حقیقت واصل
🌹🌹آیه ای که بایستی سرلوحه تمام فعالیتمان باشد... 🌸 مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ
❓❓آیا حضرت صرفاً معجزه‎وار امور را سامان می‎دهند؟ ⛔️نگاه عامیانه به موضوع منجی  این است که حضرت،انسان‎ها را صرفاً معجزه‎وار و خارج از مسؤولیت‌هایی که باید داشته باشد، و جامعۀ بشری را خارج از ساختارهای طبیعی که دارد، و تاریخ را خارج از سنت‌های الهی، به سوی بهشت و وضع مطلوب خود رهنمون خواهند شد.  این طرز فکر، 🔺هم در نظر نگرفتن کرامت انسان است 🔺و هم استخفاف دین و سنت‌های تبدیل‌ناپذیر خداوند می‌باشد. 🔺در نهایت هم انتظاری بی‌مسؤولیت و بی‌خاصیت به ارمغان خواهد آورد. 🔻آیا صِرف به ستوه آمدنِ مردم از ظلم، برای تحقق فرج کافی است؟ 💠یک تصور عامیانه از ظهور، آن است که فکر کنیم صِرف به ستوه آمدن مردم از ظلم یا به اوج رسیدن جور، برای تحقق فرج کافی است و دیگر نیازی به آمادگی مردم برای «پذیرش عدالت» نیست. 💠در حالی که در میان مردمی که صرفاً از ظلم خسته شده‌اند، ولی تحمل عدالت را هم ندارند، تشکیل یک حکومت عادلانه اصلاً حکومت ماندگاری نخواهد بود. 💠زمانی که مردم برای خلافت، به امیرالمومنین اصرار می‌کردند، حضرت امتناع می ورزیدند. علت اساسی امتناع حضرت این بود که هرچند مردم از ظلم خسته شده بودند، اما خواهان عدالت هم نبودند. آنها اساساً نه عدالت و لوازم آن را درست می‌فهمیدند و نه می‌توانستند آن را تحمل کنند. خیلی بین این دو فرق است. 👈🏻بخشی از کتاب انتظار عامیانه عالمانه عارفانه ؛ اثر علیرضا @hagigatevasel
️حقیقت واصل
🌹 #انتظار، يكی از پربرکت ترین حالات انسان است. @hagigatevasel
🌹امام خامنه ای: اعتقاد به مهدی موعود(عج) دلها را سرشار از نور امید می‌کند. ۸۱/۷/۳۰ @hagigatevasel
️حقیقت واصل
🚨برخی از تاییدات مراجع عظام تقلید، علما و شخصیت ها: 1⃣- سید احمد خمینی(ره): حضرت امام بارها از جناب
🌹توصیف امام خامنه ای از زبان حاج اسماعیل دولابی علیه الرحمه 🔺سیدعلی‌اکبر پرورش نقل می‌کند: در جلسه آخری كه ایشان با رهبر معظم انقلاب دیدار داشتند پیرامون مسائل زیادی صحبت كرده بودند منتهی حاج آقا نبوی به بنده می‌فرمودند: ✅ كاری كه تا به حال مرحوم نكرده بود و كسی هم ندیده بود، این بود كه در جلسه آخر هنگامی كه به رهبر نزدیك شدند دست آقا را گرفتند و بوسیدند و این خیلی عجیب بود چون ایشان نه مریدباز و مریددار بودند و نه كسی بودند كه تواضع بی‌جایی انجام دهند. 👌اما دست را بوسیدند و فرمودند ایشان خیلی هستند و حتی به خود بنده می‌فرمودند كه سرعت ایشان در نور گرفتن بسیار بالاست و خیلی سریع و لحظه به لحظه به نورانیتشان افزوده می‌شود و حتی در مسائل سیاسی نیز ایشان اینچنین هستند گفتند با این وصف بنده و از ایشان سراغ ندارم. 🚨این تعبیر را مرحوم دولابی نیزدر مسائل عرفانی برایشان به كار می‌برند می‌فرمودند: ایشان(رهبر معظم) یك مجموعه نوری است كه با سرعت بر نورانیتشان افزوده می‌شود و خداوند متعال در این راه افاضات زیادی به ایشان دارند و حتی در جریانات نخست‌وزیری و پیش از رهبری آقا هنگامی كه در مسائل سیاسی عده‌ای ایشان را اذیت می‌كردند مرحوم دولابی می‌فرمودند: اگر ایشان(آیت‌الله خامنه‌ای) را دیدید بگویید نگران نباشید. اینها برای آن است كه شما آبدیده‌تر شوید و تمام این برنامه‌ها فقط برای شماست. 💥برای خواندن نظرات بزرگان درباره آقا هشتگ و مطلب ریپلای شده را دنبال کنید @hagigatevasel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 کلیپ ویژه 🌺 جامعترین و کاملترین توصیه های امام خامنه ای برای جوانان انقلابی 👌حتما ببینید ... 📝مشکلی که الان در بسیاری از مردم،مخصوصا در جوانان مشاهده میشود،این است که از بیانات امام خامنه ای (حفظه الله)بی اطلاع و یا کم اطلاع هستند،این در حالیست که امید آقا برای پیشبرد اهداف و آرمانهای اسلامی و برای (عج) به است. جوانان انقلابی اول باید خودشان بیانات امام خامنه ای را با دقت بدهند و خودشان درست بفهمند و و عمق بدهند به فهمیده های خودشان، و بعد برای مردم تبیین کنند... 🌹 امام خامنه ای، خود از اینکه جوانان به‌عنوان یکی از مخاطبین اصلی بیانات ایشان گاهی به آن بی‌توجهی می‌کنند، ابراز شکایت می‌نمایند و میفرمایند: 🔹«در این سخنرانی‌های ما هم گاهی در گوشه‌وکنار هست، منتها غالباً دقت نمی‌شود و همین‌طور .» 🌹امام علی علیه السلام هرکس که به وقت یاری رهبرش در خواب باشد زیر لگد دشمنش ،بیدار میشود. غررالحکم ص۴۲۲ @hagigatevasel
️حقیقت واصل
🌹امام خامنه ای: اعتقاد به مهدی موعود(عج) دلها را سرشار از نور امید می‌کند. ۸۱/۷/۳۰ @hagigatevasel
‍ 💥بشدت امتحان مى‌شوید 🌹امام خامنه ای: شما که در آغاز زندگى و تلاش خود هستید، باید سعى کنید تا زمینه را براى آن‌چنان دورانى آماده کنید؛ دورانى که در آن، ظلم و ستم به هیچ شکلى وجود ندارد؛ دورانى که در آن، اندیشه و ، از همیشه و خلاقتر و آفریننده‌تر است؛ دورانى که ملتها با یکدیگر نمى‌جنگند ؛ دستهاى جنگ‌افروز عالم – همانهایى که جنگهاى منطقه‌یى و جهانى را در گذشته به راه انداختند و مى‌اندازند – دیگر نمى‌توانند جنگى به راه بیندازند؛ در مقیاس عالم، صلح و امنیت کامل هست؛ باید براى آن دوران تلاش کرد. 🚨قبل از دوران مهدى موعود، آسایش و و عافیت نیست. در روایات، «والله لتمحصن» و «والله لتغربلن» است؛ مى‌شوید؛ فشار داده مى‌شوید. ❓امتحان در کجا و چه زمانى است؟ ✅آن وقتى که میدان مجاهدتى هست. قبل از ظهور مهدى موعود، در میدانهاى مجاهدت، انسانهاى پاک امتحان مى‌شوند؛ در وارد مى‌شوند و سربلند بیرون مى‌آیند و جهان به دوران آرمانى و هدفى (ارواحنافداه) روزبه‌روز نزدیکتر مى‌شود؛ این، آن امید بزرگ است؛ ۷۰.۱۱.۳۰ @hagigatevasel
️حقیقت واصل
✅فضائل اهل بیت پیامبر در قرآن: 1⃣ آیه مباهله: فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ ال
❓هدف از تشکیل حکومت در منطق اسلامی چیست؟ 🔻رهبرانقلاب: امیرالمؤمنین برای حکومت یک شأن واقعی قائل نیست؛ حکومت برای علی (علیه‌السلام) یک هدف نیست؛ برای او، حکومت ارزشی ندارد، باز هم حاضر نیست برای به‌دست آوردن یک مقام، یک جاه، از ارزشها بگذرد؛ امّا وقتی احساس میکند که وظیفه است، احساس میکند زمینه آماده است و او میتواند این نقش عظیم و اساسی را بر عهده بگیرد، آن‌وقت قبول میکند. ۱۳۶۶/۳/۲۲ 🔻رهبرانقلاب: ايشان بعد از قبول خلافت هم فرمود: اگر وظیفه‌ى من با توجّه، قبول، بیعت و خواست مردم بر من مسجّل و منجّز نمیشد که در مقابل ظلم بایستم و با تبعیض مبارزه و از مظلوم دفاع کنم، باز هم قبول نمیکردم. یعنى امیرالمؤمنین میگوید من قدرت را به‌خاطر قدرت نمیخواهم. ... اگر قدرت براى مبارزه با ظالم در همه‌ى ابعاد ظلم و ستم -داخلى، اجتماعى و اقتصادى که حادترینش است- میباشد، خوب است. ۱۳۸۲/۹/۲۶ 🌹نقش رأی در مشروعیت نظام| ١/٧ ❓در مورد امیرالمؤمنین(ع) آیا ولایت ناشی از نصب الهی است یا منوط به رأی مردم؟ 🔻رهبرانقلاب: در مورد امیرالمؤمنین علیه‌السلام آیا ولایت ناشی از نصب الهی است یا منوط به رأی مردم است؟ به عبارتی دیگر آیا پذیرش و رأی مردم در مشروعیت و حقانیت حاکم اسلامی دخالت دارد؟ 🔹در اسلام به نظر مردم اعتبار داده شده است؛ رأی مردم در انتخاب حاکم و در کاری که حاکم انجام میدهد، مورد پذیرش قرار گرفته است. 🔹لذا شما می‌بینید که امیرالمؤمنین (علیه‌الصّلاةوالسّلام) با اینکه خود را از لحاظ واقع منصوب پیغمبر و صاحب حق واقعی برای زمامداری میداند، آن وقتی که کار به رأی مردم و انتخاب مردم میکشد، روی نظر مردم و رأی مردم تکیه میکند؛ یعنی آن را معتبر میشمارد و بیعت در نظام اسلامی یک شرط برای حقانیت زمامدارىِ زمامدار است. 🔺اگر یک زمامداری بود که مردم با او بیعت نکردند، یعنی آن را قبول نکردند، آن زمامدار خانه‌نشین خواهد شد و مشروعیت ولایت و حکومت به بیعت مردم وابسته است یا بگوئیم فعلیت زمامداری و حکومت به بیعت مردم وابسته است. ۱۳۶۶/۳/۲۲ 🌹نقش رأی در نظام| ٢/٧ @hagigatevasel
️حقیقت واصل
✅ادله عقلی و نقلی امامت براساس آیات قرآن: 1⃣ضرورت عقلی پیروی از شایسته ترین فرد ✨قُلْ هَلْ مِن شُ
❓آیا از منظر اسلام، بیعت و رأی مردم برای حقانیت زمامداری (حکومت) زمامدار کافی است؟ 🔻رهبرانقلاب: در اسلام هیچ ولایت و حاکمیتى بر انسانها مقبول نیست، مگر اینکه خداى متعال مشخّص کند. 🔹ما هرجا که در مسائل فراوان فقهى که به ولایت حاکم، ولایت قاضى یا به ولایت مؤمن -که انواع و اقسام ولایات وجود دارد- ارتباط پیدا میکند، شک کنیم که آیا دلیل شرعى بر تجویز این ولایت قائم هست یا نه، میگوییم نه؛ چرا؟ چون اصل، عدم ولایت است. 🔹این منطق اسلام است. آن وقتى این ولایت مورد قبول است که شارع آن را تنفیذ کرده باشد و تنفیذ شارع به این است که آن کسى که ولایت را به او میدهیم -در هر مرتبه‌اى از ولایت- باید اهلیّت و صلاحیّت یعنى عدالت و تقوا داشته باشد و مردم هم او را بخواهند. این منطق مردم‌سالارى دینى است که بسیار مستحکم و عمیق است. ۱۳۸۲/۹/۲۶ 🔻در اسلام مردم‌ یک رکن‌ مشروعیّتند، نه همه‌ى پایه‌ى مشروعیّت‌. نظام سیاسى در اسلام علاوه بر رأى و خواست مردم، بر پایه‌ى اساسىِ دیگرى هم که تقوا و عدالت نامیده میشود، استوار است. ۱۳۸۲/۹/۲۶ 🔻بنابراین، پایه‌ى مشروعیّت حکومت فقط رأى مردم نیست؛ پایه‌ى اصلى تقوا و عدالت است؛ منتها تقوا و عدالت هم بدون رأى و مقبولیت مردم کارایى ندارد؛ لذا رأى مردم هم لازم است. ۱۳۸۲/۹/۲۶ 🌹نقش رأی در مشروعیت نظام| ٣/۷ ❓آیا دخالت نظر و رأی مردم در مشروعیت حکومت، اختصاص به زمان غیبت دارد و یا در زمان حضور امام معصوم نیز مطرح است؟ ❔در این دیدگاه نقش مردم در فعلیت و اعمال ولایت چگونه مطرح می‌گردد؟ 🔻رهبرانقلاب: امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه منشأ حکومت را زور و اقتدار نمیداند و خود او هم در عمل این را ثابت میکند. 🔹از نظر علی (علیه‌السلام) منشأ اصلی حکومت، یک سلسله ارزشهای معنوی است؛ ... او حکومت و ولایت امر مردم را ناشی از یک ارزش معنوی میداند، اما فقط این ارزش معنوی هم کافی نیست برای اینکه انسان فعلاً و عملاً حاکم و والی باشد، بلکه مردم هم در اینجا سهمی دارند و آن بیعت است ... . 🔺 بیعت منجزکننده‌ی حق خلافت است؛ آن ارزشها آن وقتی میتواند فعلاً و عملاً کسی را به مقام ولایت امر برساند که مردم هم او را بپذیرند و قبول کنند، که این مسئله در باب نقش مردم در حکومت باز مورد توجه قرار میگیرد. ۱۳۶۰/۲/۲۹ 🌹نقش رأی در نظام| ۴/۷ ❓منشأ اصلی مشروعیت نظام جمهوری اسلامی از دیدگاه اسلام چیست؟ 🔻رهبرانقلاب: مشروعیّت‌ این نظام به تفکّر اسلامى و به استوارى بر پایه‌ى اسلام است؛ مشروعیّت‌ مجلس و رهبرى هم بر همین اساس است. ۱۳۸۲/۳/۷ 🔻در نظام جمهورى اسلامى، اساس حرکت بر پایبندى به مبانى است. آن چیزى که به‌عنوان مبدأ مشروعیّت‌ این نظام محسوب میشود، یعنى ولایت‌ الهى که به فقیه منتقل میشود، مشروط است به پایبندى بر احکام الهى. 🔹آن کسى که در رتبه‌ى نشسته است، اگر نسبت به آرمانهاى اسلامى، نسبت به قوانین اسلامى از لحاظ نظرى یا عملى، بى‌قید شود، از مشروعیّت مى‌افتد و دیگر اطاعت او بر کسى واجب نیست، بلکه جایز نیست. این، در خود قانون اساسى، یعنى در خود سند اصلى انقلاب، ثبت شده است‌. ۱۳۸۵/۳/۱۴ 🔺مشروعیّت‌ من و شما وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و نیز عدالت‌خواهى است. این، پایه‌ى مشروعیّت‌ ما است. در نظام جمهورى اسلامى مبناى نظام و مشروعیّت‌ نظام متّکى به حق‌ و عدل است. ۱۳۸۹/۴/۷ 🔺مشروعیّت‌ِ همه‌ى ارکان و اجزاى نظام اسلامى به رعایت‌ احکام‌ الهى است. ۱۳۷۱/۳/۷ 🌹نقش رأی در مشروعیت نظام| ۵/۷ @hagigatevasel
️حقیقت واصل
✅ #ادله_عصمت_امامان: 1⃣آیه تطهیر ُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ ال
❓آیا خواست و رأی مردم در مشروعیت نظام اسلامی می‌تواند نادیده گرفته شود؟ 🔻رهبرانقلاب: هیچ‌کس در نظام اسلامى نباید مردم‌، رأى‌ مردم‌ و خواست مردم را انکار کند. 🔹حالا بعضى، رأى‌ مردم را پایه‌ى مشروعیّت میدانند؛ لااقل پایه‌ى اعمال مشروعیّت است. 🔺بدون آراءِ مردم، بدون حضور مردم و بدون تحقّق خواست مردم، خیمه‌ى نظام اسلامى، سرِپا نمیشود و نمیماند. ۱۳۷۸/۳/۱۴ 🌹نقش رأی در مشروعیت نظام| ۶/۷ ❓تفکر دینی برای دستیابی به اهداف حکومت اسلامی و مشروعیت اِعمال ولایت (حاکمیت) تکیه بر چه امری دارد؟ 🔻رهبرانقلاب: در تفکّر دینى، اساس حاکمیّت دین و نفوذ دین و قدرت دین، تکیه‌ى به مردم است. 🔹تا مردم نخواهند، تا ایمان نداشته باشند، تا اعتقاد نداشته باشند، دین حاکم نمیشود. ... در قانون اساسى، ... همه‌ى مراکز قدرت هم، مستقیم یا غیر مستقیم با آراءِ مردم ارتباط دارند و مردم تعیین‌کننده و تصمیم‌گیرنده هستند و اگر مردم حکومتى را نخواهند، این حکومت در واقع پایه‌ى خودش را از دست داده است. ۱۳۷۷/۱۲/۴ 🌹نقش رأی در نظام| ٧/٧ 🔃 بازخوانی دیدگاه امام خامنه ای درباره نقش آراء در نظام سیاسی اسلام 🔻بخوانيد👇🏻 ‏http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=36946 @hagigatevasel
️حقیقت واصل
✅ادله ولایت و امامت امام علی علیه السلام درقرآن: 1⃣ آیه تبلیغ ✨يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا
🚨تبیین تفاوت فرمایش خامنه ای و روحانی درباب مشروعیت ولایت وحکومت ✅به دلیل هیاهوهای رسانه ای فقط این مطالب ذکرمیشود: 🔸ابتداصحبتهای امام خامنه ای وجناب روحانی رامی آوریم: 🌺امام خامنه ای:اگریک زمامداری بود که مردم با او بیعت نکردند؛یعنی آن راقبول نکردند؛آن زمامدار خانه نشین خواهد شد ومشروعیت ولایت وحکومت به بیعت مردم وابسته است یابگوییم زمامداری وحکومت به بیعت مردم وابسته است۶۶/۳/۲۲ روحانی:امیرالمومنین مبنای ولایت ومبنای حکومت رانظرمردم وانتخاب مردم میدادند.لمن ولیتموه امرکم :هرکس شماهابروید اورابرگزینید به عنوان ولی خودتان وبه عنوان رهبرجامعه؛من هم اطاعت میکنم.(درجمع اساتیددرضیافت افطار سال ۹۶ ) 🌿🌿تفاوت اساسی درکلمات ♦️درفرمایشات رهبر انقلاب واژه به کاررفته ودرجملات جناب روحانی واژه ؛👈تبیین تفاوت این دو واژه لازم است. 🚨تفاوت بیعت و انتخابات 🔺تفاوت اساسی میانِ «بیعت» در نظام اسلامی و «انتخابات» در نظام‌های سیاسی و همچنین انتخابات حکومت اسلامی ایران: 👈این است که شخص منتخب، موظّف است تا خواسته‌ها و تمایلات مردم را جامه عمل بپوشاند و مردم نیز تا وقتی از او حمایت می‌کنند که به این امر ملتزم باشد؛ 👈درحالی که در یک نظام اسلامی، همه، پیرو قوانین شریعت‌اند و حاکمِ واجدِ شرایطِ رهبری، موظَّف است تا در صورت فراهم شدن زمینه اجرای قوانین الهی، برای تحقُّق آنها اقدام‌ کند و نیاز به توضیح ندارد که اِجرایِ اَحکامِ الهی، در این بینش، تأمین مصالحِ واقعی مردم را به‌دنبال دارد؛ هر چند، مردم آن‌ را ندانند. ✅شاید به همین جهت است که بیعت مردم با رسول خدا(ص )، بیعت با خداوند خوانده شده است. قرآن کریم، بیعت مردم با رسول خدا را در ماجرای صلح حدیبیّه، این‌گونه تصویر می‌کند: إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّمَا يَنكُثُ عَلَىٰ نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻮ ﺑﻴﻌﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﻴﻌﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ؛ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻗﺪﺭﺗﻬﺎﺳﺖ . ﭘﺲ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﺷﻜﻨﺪ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﻰ ﺷﻜﻨﺪ ، ﻭ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﻴﻤﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭﻓﺎ ﻛﻨﺪ ، ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻯ ﭘﺎﺩﺍﺷﻰ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ .سوره فتح آیه(۱۰) 🍃🍃🍃🍃 🔸برای روشن ترشدن بیشتر این مسئله فرمایشات رهبرانقلاب رادررابطه باولایت وحاکمیت می آوریم: 🌺امام خامنه ای روحی فداه :در اسلام هیچ ولایت و حاکمیتی بر انسانها مقبول نیست، مگراینکه خدای متعال مشخص کند. 🔺آن وقتی این ولایت مورد قبول است که شارع آن را تنفیذ کرده باشد 👈و تنفیذ شارع به این است که آن کسی که ولایت را به او می‌دهیم - در هر مرتبه‌ای از ولایت - باید اهلیت و صلاحیت یعنی عدالت و تقوا داشته باشد و مردم هم او را بخواهند. ۸۲.۹.۲۶ 🚨نتیجه اینکه 🔺1-امام خامنه ای (روحی فداه )از واژه بیعت استفاده کردند؛ وفرق است بین واژه بیعت وانتخاب که جناب روحانی به کاربردند. 🔺2-منظورامام خامنه ای ازاینکه مشروعیت ولایت وحکومت به بیعت مردم وابسته است: 👈 به معنای این است که درشرعیت اسلام مردم درتشکیل حکومت نقش تعیین کننده وسرنوشت ساز دارند؛ویکی ازارکان تشکیل حکومت 👈 علاوه برنصب الهی وشایستگی های اخلاقی؛ حضورمردم وهمراهی آنها میباشد.به عبارتی همان طورکه خودشان هم درادامه توضیح دادندفعلیت نظام اسلامی به بیعت مردم وابسته است. 👈که این مسئله را هم ازخطبه ۳ نهج البلاغه امام وهم ازقرآن میفهمیم که خداوندمیفرماید: 🍃 هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ و ﺍﻭﺳﺖ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻳﺎﺭﻯ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪ ﺳﺎﺧﺖ .سوره انفال آیه(۶۲) 🔴نتیجه اینکه مردم درتشکیل حکومت نقش دارند واگرمردمی کوتاهی کنند واز پیشوایی که منصوب الهی است ودارای شایستگی های اخلاقی است حمایت نکنند درحق پیشوای خود ظلم کرده اند. @hagigatevasel
️حقیقت واصل
✅بخشی از فضائل اختصاصی #امام_علی علیه السلام در قرآن: 1⃣ آیه علمُ الکتاب(علم همه کتاب نزد امام علی
1⃣ تبیین بخشی از آیاتی که فضائل علیه السلام را در قرآن بیان میکنند 🌺بررسی آیه ۲۰۷ سوره بقره که درشب نازل شده است؛ آیه ای درشان و منزلت والای مولا علی علیه السلام 🌺 🍃وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﻛﺴﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺸﻨﻮﺩﻯ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﻓﺮﻭﺷﺪ [ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم) ] ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(سوره بقره آیه۲۰۷) 🚨موضوع آیه : هجرت پیامبروفداکاری بی نظیرمولاعلی علیه السلام👌 ✅شان نزول :هنگامی که پیامبرتصمیم گرفت هجرت کند به مدینه؛ مشرکان اطراف خانه او را برای حمله به او محاصره کرده بودند؛ پیامبر از حضرت علی علیه السلام خواست که در بستر او بخوابد؛ مولاعلی علیه السلام هم پارچه سبز رنگی که مخصوص پیامبر بود روی خود کشید. 👈 خداوند در این شب به جبرئیل و میکائیل وحی فرستاد که من بین شما برادری ایجادکردم و عمر یکی از شما را طولانی تر قراردادم کدام یک از شماحاضر است ایثاربه نفس کند؟ هیچ کدام حاضرنشدند. 👈خداوندبه آنهافرمود: اکنون علی در بستر پیامبرخوابیده و آماده شده جان خویش را فدای او سازد؛ به زمین بروید و حافظ ونگهبان او باشید. 🔺هنگامی که جبرئیل در بالای سر و میکائیل پایین پای علی علیه السلام نشسته بودند؛ جبرئیل گفت: 🍃به به آفرین به توای علی خداوند به واسطه تو بر فرشتگان مباهات میکند👌 🌺دراین هنگام آیه نازل گردید و به همین دلیل آن شب تاریخی به نام"لیله المبیت"نامیده شده است.🌺 🚨وقتی مناقب و فضیلتهای بی نظیر مولاعلی علیه السلام را در قرآن میبینیم: 👈 بیشترمعناومفهوم آیه ۳۰ سوره بقره راکه سوال و جوابی بین خداوند و فرشتگان بوده بعد از خلقت حضرت آدم را متوجه میشویم. 🍃وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُون َ ﻭ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﻳﺎﺩ ﺁﺭ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﮔﻔﺖ : ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﻰ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﻢ . ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺁﻳﺎ ﻣﻮﺟﻮﺩﻯ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻓﺴﺎﺩ ﻭ ﺗﺒﺎﻫﻰ ﺑﺮﺧﻴﺰﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻧﺎﺣﻖ ﺧﻮﻥ ﺭﻳﺰﻯ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺣﺎﻝ ﺁﻥ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺎ ﺳﺘﺎﻳﺸﺖ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻴﻢ ﻭ ﺗﻘﺪﻳﺲ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ . [ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ] ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﻣﻦ ( ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﺎﻧﺸﻴﻦ ﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻨﺶ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺮﺍﺭی )ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻢ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﻴﺪ .سوره بقره آیه(۳۰) 🚨خداوندفرمود:👈"انی اعلم مالاتعلمون "من چیزهای میدانم که شمانمیدانید. ✅فرشتگان چه می دانستند که از نسل همین آدم پیامبرانی بزرگ همچون پیامبراسلام وامامان بزرگی همچون مولاعلی علیه السلام که تمام هستی خود را عاشقانه در راه خدا میدهند قدم به عرصه وجود خواهند گذاشت. که خداوندبه وجودشان بین ملائکه اش مباهات میکند👌 در (۱) @hagigatevasel
2⃣تبیین بخشی از آیاتی که فضائل (ع ) را در قرآن بیان میکنند: 🌺بررسی 🌺 ✨آیه شریفه « إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا » [احزاب/۳۳] ؛ خدا می خواهد پلیدی را از شما دورکند و شما را چنان که باید پاک دارد 🔺این آیه از آیات محکم قرآن است که علاوه بر روایات فراوان شیعه، به گواهی احادیث بی‌شمار از اهل سنت نیز در شأن پنج تن آل عبا از جمله علیه السلام نازل شده، این آیه حقیقت انسان‌های والایی را ترسیم می‌کند که با گذر از عوامل مادی و خاکی، به عالی‌ترین مرزهای عصمت و طهارت دست یافته ✨اینان همان مفسران حقیقی کلام‌الهی‌اند که در بیان منزلت رفیع و جایگاه بس بلندشان فرمود:« إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِیمٌ فِی كِتَابٍ مَّكْنُونٍ لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ » [ ۷۸_۷۹] . 🚨این آیه در سوره احزاب و در ضمن آیه‌ای قرار دارد که خطاب صدر آیه متوجه زنان پیامبر است و همین امر سبب گردیده است برخی ازاهل سنت همانند عکرمه به القای شبهه پرداخته، نزول آن را در شأن اهل بیت انکار کنند یا زنان پیامبر را نیز در زمره آنان قرار دهند. اصل آیه چنین است: ✨« وَقَرْنَ فِی بُیُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِینَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا ؛ و درخانه‌‌هایتان قرار و آرام گیرند و همانند زینت نمایی روزگار جاهلیت پیشین زینت نمایی نکنید و نماز را برپا دارید و زکات را بپردازید و از خداوند و پیامبر اطاعت نمایید . همانا خداوند می‌خواهد که از شما اهل بیت هر پلیدی را بزداید و چنان که شاید و باید پاکیزه بدارد.» 🚨آیه ۲۸ تا آیه ۳۴ سوره احزاب، درباره زنان پیامبر و تکالیف و وظایف آنان سخن گفته و به صورت خطاب مستقیم و با تعبیر « یا نساء النبی » ، یا به گونه خطاب غیر مستقیم و با تعبیر « یا ایهاالنبی قل لازواجک » آنان را مخاطب قرار داده،‌ وظایف سنگین آنها را بیان فرموده است . همین امر موجب شده است تا گروهی از مفسران مغرض در صدد توجیه آیه برآمده، زنان پیامبر را هم مشمول اهل بیت قرار دهند؛ 👈در حالی که با نگاهی اجمالی به آیه تطهیر و آیات قبل و بعد آن به خوبی می‌توان به این حقیقت پی برد که هرگاه مخاطب قرآن زنان پیامبر هستند ،‌تمامی ضمایربه صیغه جمع مؤنث آمده ؛حال آن که همه ضمایردر آیه تطهیر به صورت جمع مذکر است و این خود بهترین دلیل است که مخاطبان آیه،گروهی غیر از زنان پیامبرند. 🌿شأن نزول 🔻به اجماع علمای شیعه و بسیاری از دانشمندان اهل تسنن ،آیه تطهیر نزولی خاص داشته ومخاطب آن #۵_تن است ⛔️اما اشخاصی همانند عکرمه ، ‌مقاتل و عروه ازافرادهستند که نزول آیه در شان اهل بیت را انکارمیکنند؛ این افراد که همگی به دشمنی با اهل بیت معروفند.. . ❌برای مثال عکرمه از تابعین است و روایات ادعایی او ازنظر تعداد؛ کمتر از احادیثی است که از ابن عباس نقل گردیده ازطرفی عکرمه سردسته طایفه‌ای از خوارج بود که در راه منصرف ساختن مردم از علی از هیچ کوشش فروگذار نمی‌کرد،ازطرفی عکرمه معروف به دروغگویی و جعل حدیث بود.   ❓❗️آیا واقعاً می‌توان به روایات چنین اشخاصی اعتماد کرده ، شأن نزول آیه تطهیر را در شأن اهل بیت عصمت و طهارت به این راحتی انکار کرد ؟! 🚨اما دلایل مردودبودن ادعای اهل سنت: 🔸۱_بحث از تناسب آیات و ارتباط میان بخش های مختلف کلام الهی به ویژه آن دسته آیاتی که به یکباره نازل گردیده ،‌امری قابل قبول و مورد اعتناست؛ اما نباید فراموش کرد که نظم فعلی آیات، بر اساس ترتیب نزول آن نبوده، به دستور پیامبر انجام پذیرفته است که اصطلاحاً به آن توقیفی می‌گویند؛‌ بنابراین صرف قرار گرفتن آیه‌ای در ضمن آیات یا آیه‌ای دیگر به تنهایی نمی‌تواند وابستگی صددرصد آن را با آیات قبل و بعد به اثبات رساند. 👈تنها نکته‌ای که می‌توان از سیاق قبل و بعد آیه تطهیر به دست آورد، ‌این است که آیه مذکور در ضمن آیات مربوط به زنان پیامبر قرار دارد که علت آن شاید به خاطر عدم تحریف قرآن باشد چراکه موارداینچنینی درقرآن داشته ایم.(برای مثال آیه دربین آیات دیگر آمده 🔸۲_ تدبر در ظاهر آیه تطهیر نیزاین حقیقت به دست می‌آید که در خود آیه قرینه صارفه و معارضی موجود است که مانع از ورود زنان پیامبر یا دیگر نزدیکان حضرت ، در شمول اهل بیت می‌شود؛ 👈زیرا تمامی ضمایری که در آیات مورد بحث به زنان پیامبر بر می‌گردد ،‌ به صیغه جمع مؤنث آمده است ؛ حال آن که همه ضمایر جمله « انما...» به صورت جمع مذکر است. اگر واقعاً این آیه زنان پیامبر را هم شامل می‌شد ،‌ چه انگیزه‌ای سبب شده است همه ضمیرها به یکباره از جمع مونث به صیغه مذکر برگردد. (۲)
️حقیقت واصل
2⃣تبیین بخشی از آیاتی که فضائل #امام_علی (ع ) را در قرآن بیان میکنند: 🌺بررسی #آیه_تطهیر 🌺 ✨آیه شری
2⃣تبیین بخشی از آیات فضائل امام علی در قرآن 💥(ادامه استدلالهای شیعه در مورد رد ادعای اهل سنت در مصادیق ) 🔸 ۳_در مواردی از قرآن پیش آمده است که به هنگام بیان مطلبی ، به صورت جمله‌ای معترضه ،‌ مطلب دیگری را بیان فرموده است که بعنوان نمونه ، تنها به ذکر دو آیه بسنده می‌شود: 🔺الف ـ در داستان حضرت یوسف آمده است :‌ « فَلَمَّا رَأَى قَمِیصَهُ قُدَّ مِن دُبُرٍ قَالَ إِنَّهُ مِن كَیْدِكُنَّ إِنَّ كَیْدَكُنَّ عَظِیمٌ یُوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هَـذَا وَاسْتَغْفِرِی لِذَنبِكِ إِنَّكِ كُنتِ مِنَ الْخَاطِئِینَ » [یوسف/۲۸_۲۹] ؛  چنانکه ملاحظه می‌شود، در اثنای سخن از کید زلیخا و مکر زنانه وی ،‌ جمله معترضه (یوسف اعرض عن هذا) آمده است که به قبل و بعد خود ارتباطی ندارد ، ‌بلکه خود جمله مستقل و مجزایی به شمار می‌آید. 🔺ب ـ‌ صریح‌تر و روشن‌تر از مورد فوق ، آیه سوم سوره مائده است که می‌فرماید: ✨حُرِّمَتْ عَلَیْكُمُ الْمَیْتَةُ وَالْدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِیرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَیْرِ اللّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّیَةُ وَالنَّطِیحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلاَّ مَا ذَكَّیْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُواْ بِالأَزْلاَمِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ كَفَرُواْ مِن دِینِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِی مَخْمَصَةٍ غَیْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ [مائده ۳] ؛ حرام شد بر شما مردار و خون و گوشت خوک و هر حیوانی که به هنگام کشتنش ، نام دیگری جز الله را بر او بگویند ، و آنچه خفه شده باشد یا به سنگ زده باشند یا از بالا در افتاده باشد یا به شاخ حیوانی دیگر بمیرد یا درندگان از آن خورده باشند ، مگر آنکه ذبحش کنید و نیز هر چه بر آستان بتان ذبح شود و آنچه به وسیله تیرهای قمار قسمت کنید که این کار خود نافرمانی است امروز کافران از بازگشت شما از دین خویش نومید شده اند از آنان مترسید از من بترسید امروز دین شما را به کمال رسانیدم و نعمت خودبر شما تمام کردم و اسلام را دین شما برگزیدم پس هر که در گرسنگی بی چاره ماند بی آنکه قصد گناه داشته باشد ، بداند که خدا آمرزنده و مهربان است 🌸علامه طباطبائی می‌فرمایند: ✅اگر در صدر و ذیل آیه با دقت و تأمل ژرف‌تری نظر شود ، ‌این حقیقت به دست می‌آید که در افاده معنا ،‌ خود کلامی تام است و کامل شدن معنایش متوقف بر « الیوم یئس الذین کفروا...» یا « الیوم اکملت لکم دینکم ...» نیست. و اساساً به هیچ وجه نمی‌توان میان آغاز و انجام این آیه و آنچه در میانه آن قرار گرفته است ، ارتباطی از جهت معنا پیدا کرد. بلکه باید گفت « الیوم یئس الذین کفروا ...» خود ،‌ آیه کامل و مستقلی است که به عنوان یک جمله معترضه در وسط آیه مذکور قرار گرفته است و در دلالت و بیان خویش ابداً نیازمند قبل و بعد خود نیست؛ بنابراین چه بگوییم این آیه به یکباره نازل گردیده ،‌ یا گفته شود که آیه « الیوم یئس الذین کفروا ....» نزولی مستقل داشته و به دستور پیامبر در این بخش از آیه سوره مائده قرار گرفته است ،‌ از یک حقیقت نمی‌توان غافل ماند👈 و آن این که دو جمله مذکور آیه‌ای مستقلی به شمار می‌آید و هیچ یک در افاده معنا به دیگری وابسته نیست. 👈دلیل بارز این مدعا هم روایات فراوانی است که از طریق شیعه و سنی در شأن نزول خاص آیه « اکمال دین» نقل شده است. در بسیاری از این روایات بدون هیچ اشاره‌ای به قبل و بعد آیه « الیوم یئس الذین کفروا ...» به شأن نزول اختصاصی آن پرداخته شده است.  🍃بیشترین روایات این باب از ام سلمه، ‌همسر با وفای پیامبر ، نقل شده است که جملگی بیانگر نزول خاص نزول خاص آیه در خانه او و در شأن پنج‌تن آل عبا است . 🚨 با بررسی اقوال و اراء مختلف به این نتیجه میرسیم که آنچه در نزول عام آیه تطهیر‌ازسوی عکرمه یابرخی دیگراهل سنت روایت شده است، ‌به هیچ وجه با واقعیت سازگاری نداشته،‌و بدون تردید دنبال کننده همان سیاستی است که موجبات خانه‌نشین شدن اهل بیت را فراهم ساخت و آنها را از حق خویش محروم نمود. ✅واقعیت غیر قابل انکار آن است که آیه تطهیر سبب داشته و تنها در شأن پنج نفری نازل گردید که در زیر یک عبا گرد آمده بودند و آنها عبارت بودند از : پیامبر اسلام ،‌ خانم فاطمه، امام حسن و امام حسین🌺 📝دکترنادعلی عاشور تلخیص:محمدی-گروه دین واندیشه تبیان 🌹🌹 وقتی عصمت اهل بیت علیه السلام باتوجه به آیه تطهیر برایمان آشکارشد؛👈بیشترمتوجه عمق آیه مباهله وآیه اولی الامر؛ آیه مودت؛ آیات غدیرو.. میشویم؛ 👈چراکه پاکی و طهارت اهل بیت علیه السلام دلیل اصلی اعطای مقامها و مناصب الهی به ایشان بوده است (۲)
3⃣تبیین بخشی از آیاتی که فضائل امام علی علیه السلام را درقرآن بیان میکنند: 🌺 نزول در سوره هل اتی (انسان) درشان اهل بیت علیه السلام🌺 🌸(۲۵ ذی الحجه) روز نزول سوره هل اتی (انسان)در شان اهل بیت علیه السلام است که به "روز خانواده "هم معروف شده است🌸 👌انتخاب نام خانواده بر این روز فرخنده؛ بسیار بجا و قابل تقدیراست؛ چرا که بهترین خانواده قرآنی در خانه علیه السلام و زهرا سلام الله علیها شکل گرفته. ✨امید آنکه به لطف خدا همه ما بتونیم ان شاالله از این خانواده قرآنی الگو بگیریم. 🌹بررسی آیه اطعام در سوره 🌸يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَيَخَافُونَ يَوْمًا كَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيرًا [ ﻫﻤﺎﻧﺎﻥ ﻛﻪ ] ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻧﺬﺭﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻭﻓﺎ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﺯﻯ ﻛﻪ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﮔﺰﻧﺪﺵ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ، ﻣﻰ ﺗﺮﺳﻨﺪ ،(۷) وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا ﻭ ﻏﺬﺍ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻨﺶ ، ﺑﻪ ﻣﺴﻜﻴﻦ ﻭ ﻳﺘﻴﻢ ﻭ ﺍﺳﻴﺮ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ .(۸) إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا [ ﻭ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ]ﻣﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻓﻘﻂ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺸﻨﻮﺩﻯ ﺧﺪﺍ ﺍﻃﻌﺎم ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ ﻭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻫﻴﭻ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻭ ﺳﭙﺎﺳﻰ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻧﺪﺍﺭﻳﻢ .(۹) إِنَّا نَخَافُ مِن رَّبِّنَا يَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِيرًا ﻣﺎ ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻣﺎﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻯ ﻛﻪ ﺭﻭﺯ ﻋﺒﻮﺱ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻫﻮﻟﻨﺎﻛﻰ ﺍﺳﺖ ﻣﻰ ﺗﺮﺳﻴﻢ .(۱۰) فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَٰلِكَ الْيَوْمِ وَلَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَسُرُورًا ﭘﺲ ﺧﺪﺍ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﮔﺰﻧﺪ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﺎﺩﺍﺑﻰ ﻭ ﺷﺎﺩﻣﺎﻧﻰ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻋﻄﺎ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ .(۱۱) وَجَزَاهُم بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَحَرِيرًا ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﻨﻜﻪ [ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﺩﻳﻨﻰ ﻭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ] ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻰ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ ، ﺑﻬﺸﺘﻰ [ ﻋﻨﺒﺮﺳﺮﺷﺖ ] ﻭ ﻟﺒﺎﺳﻰ ﺍﺑﺮﻳﺸﻤﻴﻦ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ .(۱۲) . . إِنَّ هَٰذَا كَانَ لَكُمْ جَزَاءً وَكَانَ سَعْيُكُم مَّشْكُورًا [ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻮﻳﺪ : ] ﻳﻘﻴﻨﺎ ﺍﻳﻦ [ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎ ] ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺷﻤﺎﺳﺖ ﻭ ﺗﻠﺎﺷﺘﺎﻥ ﻣﻘﺒﻮﻝ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ ؛(۲۲ 🌸🌸🌸🌸🌸 🌹شان نزول آیات سوره هل اتی🌹 ✅شان نزول این آیات همان طور که ازابتدای آیه۷ سوره انسان مشخص است این است که امام حسن علیه السلام وامام حسین علیه السلام بیمار میشوند؛امام علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها برای سلامتی آنها که ۳روز روزه بگیرند. وبه نذر خود وفا میکنند و روزه میگیرند؛ در این سه روز موقع افطار در خانه زده میشود؛ روزی توسط مسکین؛ روزی یتیم؛و روزی توسط اسیر؛ که آنها غذایشان را به آنها داده و خودشان با آب افطار میکنند 👈واین عمل آن قدر و بی چشمداشت بوده که 🌺درکتاب امالی صدوق آمده است؛ که امام صادق علیه السلام ازپدربزرگوارشان امام باقرعلیه السلام درمورداین آیه (انما نطعمکم لوجه الله لانریدمنکم جزاءولاشکورا)روایت کرده که امام باقرفرمود : "به خداسوگند این سخن را به زبان نگفتند؛بلکه این زبان دل وضمیر ایشان بوده وخدا ازباطن آنان خبر داده که درباطن چشمداشت تلافی ندارندوحتی انتظار تشکر وثنا هم ندارند؛ وتنها هدفشان وجه الله ورضای او وبه دست آوردن ثواب او است " 👈بهرحال این عمل آن قدر خالصانه بوده که خداوند ازآیات ۷_۲۲ سوره انسان درمورد عمل این وپاداشهای الهی نسبت به این خانواده صحبت میکند. وامام علی علیه السلام هم یکی از اعضای همین خانواده محسوب شده بنابراین این آیه یکی دیگر از فضائل امام علی علیه السلام را بیان میکند. (۳) @hagigatevasel
4⃣تبیین بخشی از آیاتی که فضائل (ع) را بیان میکنند.(۴) 🌺بررسی آیه۲۳ سوره شوری معروف به آیه ✅ می‌دانیم که اساس خلقت بر محبت است، اساس هدایت نیز بر "محبت" است، اساس دوری و نزدیکی [تولا و تبرا]"محبت" است،انگیزه و موتور حرکت "محبت" است و جهت حرکت هر "محبّی" به سوی محبوب اوست، اساس دسته‌بندی انسان‌ها و سعادت و شقاوت در "محبت" است و در آخر کار نیز هر کس با محبوب خود محشور می‌گردد. 🌹خداوند متعال، بندگانش را در این دنیا، بر اساس "محبت و محبوب‌شان" دست‌بندی می‌نماید: 👈 گروهی که دیگران را به جای خدا گذاشته و معبود و محبوب و معشوق کاذب برای خود گرفته‌اند و تمامی عشق و محبتی که باید به خدا داشته باشند را به آنان تعلق داده‌اند! 👈 و گروهی که شدت، اوج و غایت محبت و عشق‌شان، به خداوند متعال تعلق دارد و هر شخص یا چیز دیگری را در راستای محبت او دوست می‌دارند: « وَمِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللّهِ أَندَاداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللّهِ وَالَّذِينَ آمَنُواْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلّهِ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُواْ إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلّهِ جَمِيعاً وَأَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ » (البقره، ۱۶۵) ترجمه: و برخى از مردم، در برابر خدا، همانندهايى [براى او] برمى گزينند، و آنها را چون دوستى خدا، دوست مىدارند ولى كسانى كه ايمان آورده اند، به خدا محبت بيشترى دارند. كسانى كه [با برگزيدن بتها، به خود] ستم نموده اند اگر مى دانستند هنگامى كه عذاب را مشاهده كنند تمام نيرو [ها] از آنِ خداست، و خدا سخت كيفر است. 🌹 کار(فعل) خداوند منّان نیز بر اساس «محبت» است،یعنی توفیقات و هدایت وضلالت الهی هم براساس محبت است؛ 👌نکته مهم اینکه البته این محبت هم براساس عدل الهی است وبه هیچ کس کمتری ظلمی نمیشود 👈اما خداوندمتعال در عین حال، بندگانش را در هاله‌ای از ابهام رها نکرده است و در آیات متعددی بیان و تشریح نمود که چه کسانی را دوست دارد [إنّ الله یُحبّ] و چه کسانی را دوست ندارد. [إنّ الله لا یُحبّ]، تا بندگانش خود را محب و محبوب او سازند. ❤️برای مثال خداوند درسوره مریم آیه۹۶ که به آیه (وُدّ یا محبت )معروف است میفرماید: 🍃إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا ﻗﻄﻌﺎ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻯ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻯ [ ﺧﺪﺍﻯ]ﺭﺣﻤﺎﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﺎﻥ[ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎ ] ﻣﺤﺒﺘﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ(مریم /۹۶) 🌸که این آیه در ۱۷ ذی الحجه و بنابر برخی تفسیرها اولین بار در علیه السلام نازل شده است. 🌹بررسی آیه (شوری /۲۳) که شامل مودت هم میشود : 👈درآیه مودت خداوند به بندگانش نفرمود که اجر (مزد و نتیجه نیکوی) رسالت، «محبت اهل بیت علیهم السلام» می‌باشد، 👈بلکه فرمود:« آن بشارت بزرگی که همه انبیای الهی که مبشر آن هستند و «نتیجه رسالت است، مودت نسبت به آنهاست». 🌸« ذَلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى وَمَن يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ » (الشّوری/۲۳)🌸 ترجمه: اين همان [پاداشى] است كه خدا بندگان خود را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند [بدان] مژده داده است. بگو: «به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نيستم، مگر دوستى درباره خويشاوندان.» و هر كس نيكى به جاى آورد [و طاعتى اندوزد]، براى او در ثواب آن خواهيم افزود. قطعاً خدا آمرزنده و قدرشناس است. 🚨تفاوت محبت با مودت: 🔸اگر چه مودت نیز ریشه در «محبت» دارد و محبت هم چنان اساس است، اما معنای این دو واژه بسیار متفاوت است. ✅تفاوت‌های گوناگونی برای این دو واژه بیان شده است، اما شاید بتوان گفت که 👈اصلی‌ترین آنها این است که «به ظهور و بروز محبت» در اندیشه، گفتار و رفتار آدمی را «مودت» می‌گویند؛ یا به تعبیری دیگر: «محبت در وادی عمل را مودت می‌گویند». مثل "دوست داشتن و دوستی کردن". 🌸محبت، یک گرایش و تعلق روحی، جانی و قلبی است، ساده‌ترین و آسان‌ترین طریق ظهور آن نیز «لفظ و گفتار» است، مثل این که کسی به دیگری بگوید: «تو را دوست دارم»؛ اما این زبان هر طوری می‌چرخد و از کجا معلوم که دروغ نمی‌گوید؟! پس "محبت" حتماً امتحان دارد، و امتحانش در اظهار محبت با تمام وجودودرعرصه عمل است که به آن "مودت" می‌گویند. ✅از این روخداونددرآیه مودت فرمود: «بگو که اجر رسالت من،در مودت به اهل بیت علیهم السلام می‌باشد»، یعنی نه تنها نسبت به آنها معرفت (شناخت) و محبت (علاقه قلبی) داشته باشید،بلکه این محبت وگرایش رادرتمامی شئون وجودی و زندگی فردی و اجتماعی خود، ظاهر نمایید.این می‌شود«اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه و آله وسلم میباشد (۴)
️حقیقت واصل
4⃣تبیین بخشی از آیاتی که فضائل #امام_علی (ع) را بیان میکنند.(۴) 🌺بررسی آیه۲۳ سوره شوری معروف به آیه
🌹بررسی جنبه های سلبی مودّت در آیات قرآن: ✅کلمه "مودت" ریشه در «وُدّ» دارد و در آیات بسیاری به «وُدّ» یا همان دوست داشتن عملی انسانها تصریح شده است. 🔺 واژه‌ی «المودة»، سه بار در قرآن کریم تکرار شده است که یکی جنبه‌ی ایجابی دارد و دو تای دیگر جنبه‌ی سلبی دارد که هر دو در یک آیه تکرار شده است. 🍃ایجابی: « ... قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى ... » (الشّوری، ۲۳) ترجمه: بگو: «به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نيستم، مگر دوستى (مودت) درباره خويشاوندان.» 🚨سلبی: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاء تُلْقُونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءكُم مِّنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِيَّاكُمْ أَن تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِن كُنتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فِي سَبِيلِي وَابْتِغَاء مَرْضَاتِي تُسِرُّونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَأَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَيْتُمْ وَمَا أَعْلَنتُمْ وَمَن يَفْعَلْهُ مِنكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاء السَّبِيلِ » (الممتحنة، ۱) ترجمه: اى كسانى كه ايمان آوردهايد، دشمن من و دشمن خودتان را به دوستى برمگيريد [به طورى] كه با آنها اظهار دوستى كنيد، و حال آنكه قطعاً به آن حقيقت كه براى شما آمده كافرند [و] پيامبر [خدا] و شما را [از سرزمین‌هایتان] بيرون مىكنند كه [چرا] به خدا، پروردگارتان ايمان آوردهايد، [پس] اگر براى جهاد در راه من و طلب خشنودى من بيرون آمدهايد. [شما] پنهانى با آنان رابطه دوستى برقرار مىكنيد در حالى كه من به آنچه پنهان داشتيد و آنچه آشكار نموديد داناترم. و هر كس از شما چنين كند، قطعاً از راه درست منحرف گرديده است. 🌿🌿نکات: 🔺یک – آیه جامعیت دارد، یعنی خطاب به تمام مؤمنین می‌باشد، چرا که با (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا) شروع شده است. 🔺دو – نتیجه‌ی تمرد برای همگان قطعی و یکنواخت است، چرا که در خاتمه فرمود: « وَمَن يَفْعَلْهُ مِنكُمْ »، یعنی هر یک از شما که به دشمن القای مودت کند، قطعاً منحرف شده است. 🔺سه – آیه شامل تمامی مواضع و از جمله مواضع سیاسی می‌گردد، چرا که در ابتدا فرمود: « لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاء - دشمن من و دشمن خودتان را به دوستى (ولایت) برمگيريد ». 🔺چهار – تصریح دارد: ظهور محبت که همان «مودت» است، الزاماً به گفتار و اظهار لفظی خلاصه و محدود نمی‌گردد، بلکه ممکن است پیام این دوستی و مودت، با نگاه، با عمل، با موضع‌گیری‌ها و همسویی‌های مستقیم و غیر مستقیم، به طرف مقابل منتقل گردد، لذا فرمود: « تُلْقُونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ »، یعنی پیام "مودت" (دوستی عملیاتی) به دشمنان، به نوعی به آنان «القا» می‌گردد و القا معمولاً شکل پنهانی دارد. @hagigatevasel