eitaa logo
️حقیقت واصل
1.2هزار دنبال‌کننده
13.6هزار عکس
10.9هزار ویدیو
470 فایل
🌹امام خامنه ای:عادت کنیم که همه اخلاص وفداکاری و محبت وهمه قلب خودرابه #امام_زمان علیه السلام تقدیم کنیم. تاسیس کانال حقیقت واصل درتلگرام ،۸ آذر ۹۵ تاسیس کانال حقیقت واصل درایتا،۱۱فرودین ۹۷ به مدیریت محمدلو با احترام تقدیم محضر امام زمان
مشاهده در ایتا
دانلود
❓❓چگونه بر و رنجش خود از کسی غلبه کنیم؟ یک بار دیگر این مقاله را بخوانید و با خودتان فکر کنید که روی هم ‏رفته مضرات کینه داشتن یا تلافی کردن، بهتر است یا سودهایش. همین که شما به این نتیجه برسید که بخشیدن هم می‏تواند در کنار کینه ابدی و تلافی کردن یکی از گزینه ‏هایتان باشد، از این گام نتیجه گرفته ‏اید. برای شما هم پیش آمده که حرفی و یا رفتاری از کسی برای مدتی روی دلتان سنگینی کرده باشد و شما برای خلاص شدن از این وضعیت، به زعم خودتان آن فرد را بخشیده باشید ولی بعد از مدتی با کوچکترین جرقه ای آتش رنجشتان از او دوباره روشن شود و حالتان از قبل هم بدتر بشود؟ فکر می کنید که چرا شما گاهی اوقات موفق به گذشت کردن نمی شوید و برای رسیدن به این هدف چه کار باید بکنید؟ به عبارت دیگر، چه کارهایی باید بکنید تا گذشت کردن حالتان را بهتر کند؟ برای رسیدن به این هدف باید چه کار کرد؟ ✅بخشیدن می‏تواند به هزار و یک علت روی سلامت روان آدم تاثیر مثبت داشته باشد که بعضی از این علت‏ها اینها هستند: 1⃣ کینه، اتلاف انرژی وقتی که آدم از یک نفر کینه به دل می‏گیرد؛ به ویژه اگر آن یک نفر نسبت نزدیکی با آدم داشته باشد، ذهن آدم بخش بیشتر انرژی خودش را صرف فکر کردن به ظلمی می‏کند که بر او روا رفته است. آن وقت است که کم‏کم تمام فکر و ذکر و هیجان و در نتیجه رفتار آدم حول یک چیز می‏چرخد؛ خاطره رنجش و حس کینه. باور نمی‏کنید که کینه بتواند اینقدر زندگی آدم را به هم بریزد، نه؟ آخرین باری که از یکی خیلی رنجیدید و روزهای سیاه بعدش را یادتان بیاورید تا دستتان بیاید ابعاد بزرگ‏ترش می‏تواند با آدم چه کار کند. 2⃣ بخشش، یک پایان خوب تا وقتی که ما در ذهنمان از کسی رنجشی داشته باشیم، تا این رنجش را حل نکنیم نه جدا شدن از آن نفر و نه انتقام از او آراممان نمی‏کند؛ یعنی به هر حال "رنجیدن" به عنوان یک موضوع تمام نشده در ذهن ما، باقی مانده است. خاصیت ذهن آدم هم این است که تا یک موضوع ناتمام را تمام نکند آرام نمی‏گیرد. تا وقتی که دیگران را نبخشیم احساس کینه به عنوان یک موضوع تمام نشده در ذهن ما می‏ماند و ما را اسیر می‏کند. پس بخشیدن دیگران قبل از اینکه دیگران را آرام کند خود ما را آرام می‏کند. 3⃣ دوری از بیماری‏های روان تنی وقتی که خاطر ما از یک نفر رنجیده است  و  کینه  داریم، دائم و پشت سر هم از رنجاننده و خودمان که در موقعیت رنجش جوابش را نداده‏ایم حرص می‏خوریم. حرص خوردن افراطی هم که نتیجه‏اش معلوم است؛ انواع و اقسام شکل‏های اضطراب، وسواس، افسردگی، زخم معده و جوش صورت را به وجود می‏ آورد. 👈بایدها و نبایدهای گذشت کردن را بشناسید گذشت کردن  مثل خیلی دیگر از رفتارها بایدها و نبایدهای خودش را دارد که کم توجهی کردن به آنها، این رفتار پسندیده را با شکست مواجه می کند و در نتیجه  کینه  و حال شما را بدتر از قبل می کند. 4⃣بایدهای گذشت: 👈باید گذشت را آزادانه انتخاب کنید نه اینکه به صرف آموزه ها و یا فشارهای دیگران، خودتان را به نوعی مجبور به انجام آن ببینید. 👈 برای کامل شدن فرایند گذشت، باید صبور  باشید و به صورت آهسته و پیوسته روی خودتان کار کنید. 👈 در گذشت، باید تمرکزتان فقط روی خودتان و بهتر کردن حالتان باشد. شما نمی توانید فرد دیگر را هر چقدر هم که مقصر باشد تغییر بدهید. 5⃣نبایدهای گذشت: 👈 گذشت را نباید به معنای آشتی بدانید. آشتی کردن مرحله بعدی گذشت است و لازم است قبل از اینکه بخواهید با فرد مقصر آشتی کنید، فرایند گذشت را در خودتان کامل کرده باشید. 👈گذشت را نباید به معنای فراموش کردن اتفاقات پیش آمده بدانید. واقعیت این است که اتفاقات زندگی، اتفاق افتاده اند و نمی توانند فراموش شوند. کاری که گذشت می کند این است که بار هیجانی ماجرا را می گیرد و باعث می شود که شما دیگر از بابت یادآوری آن اتفاق حالتان بد نشود نه اینکه آن ماجرا را به کلی از ذهن تان پاک بکند. 👈نباید به خاطر گذشت منتی بر سر کسی گذاشت. همانطور که گفته شد گذشت انتخاب خودتان بوده است، شما برای بهتر کردن حال خودتان آن را انتخاب کرده اید و کسی شما را مجبور به آن نکرده است.   ✅  بخشیدن می‏تواند به هزار و یک علت روی سلامت روان آدم تاثیر مثبت داشته باشد   ✅چند گام برای بهتر بخشیدن بخشیدن دیگر آنقدر می‏تواند اثر مثبت روی سلامت روان داشته باشد که بعضی از روان‏شناس ‏هایی که بیشتر روی مسائل معنوی کار کرده‏ اند، یک "روان‏ درمانی براساس بخشش" طراحی کرده ‏اند. آنها می‏ گویند اگر ریشه اضطراب و استرس یک کینه قدیمی باشد، بهترین راه برای بر طرف کردن آن، این است که بیمار با تمام وجودش از تقصیرات دیگران بگذرد. 🚨بعضی از این توصیه ‏ها در واقع مراحلی از همان هستند. پس اگر کینه، زندگی‏تان را به هم ریخته است لطفا با کمک یک روان‏شناس این مراحل را طی کنید:👇
✅✅توصیه های روانشناس برای از بین بردن کینه : 1⃣احساسات منفی را انکار نکنید ‏دیده اید بعضی ها میگویند "من از هیچ‏کس چیزی به دل نمی‏ گیرم". راستش را بخواهید، دست کم از نظر روان‏شناسی این "هیچ‏ چیز" غیرممکن است. اگر خیلی بخواهیم روانکاوانه برخورد کنیم، حتی تاکید یک نفر بر "اصلا"، "ابدا"، "هیچ ‏وقت" و "در هیچ شرایطی" کینه به دل نگرفتن می‏تواند نشانه این باشد که اتفاقا ته دل آن آدم یک کینه عمیق خوابیده است و عملا آن آدم کینه‏ ای ‏تر از دیگران است. پس لطفا احساس کینه از دیگران را دست کم از خودتان پنهان نکرده و به جایش بنشینید به ابعاد مختلفش فکر کنید؛ به اینکه چقدر شدت دارد؟ نسبت به چه کسی یا چه کسانی است؟ اولین بار کی از او رنجیده ‏اید و چرا؟ آیا ممکن است ریشه ‏های این کینه به کودکی‏ تان برگردد؟ ممکن است رنجش خاطرتان خیلی افراطی و غیرواقعی باشد؟ 2⃣گام دوم : دو دو تا چهار تا کنید! یک بار دیگر این مقاله را بخوانید و با خودتان فکر کنید که روی هم ‏رفته مضرات کینه داشتن یا تلافی کردن، بهتر است یا سودهایش. همین که شما به این نتیجه برسید که بخشیدن هم می‏تواند در کنار کینه ابدی و تلافی کردن یکی از گزینه ‏هایتان باشد، از این گام نتیجه گرفته ‏اید.   3⃣گام سوم : حق قصاص و بخشش می‏گویند بخشش وقتی لذت‏ بخش ‏تر است که آدم توانایی قصاص کردن را داشته باشد. اینکه شما خودتان را، هم در انجام تلافی و هم در بخشیدن محق بدانید، باعث می‏شود که راحت‏ تر و بدون اکراه دیگری را ببخشید. شاید به همین خاطر است که مراسم آشتی کنانی که بدون میل دو طرف قضیه انجام می‏ شود، معمولا نتیجه نمی‏دهد. 4⃣گام چهارم : به محدودیت‏های او فکر کنید حالا وقت این است که کمی مقدار هیجان قضیه را بیاورید پایین و اتفاقی را که باعث رنجش شما شده است، منطقی ‏تر بررسی کنید. ببینید که واقعا چرا رنجاننده، شما را رنجانده است. آیا او خودش محدودیت‏‏هایی نداشته که باعث آن رفتار شده است؟ ممکن نیست که در روز یا روزهایی که شما را رنجانده است، از چیزی ناراحت بوده باشد؟ احتمال ندارد که شما رفتاری کرده باشید که چیز تلخی را برایش زنده کرده باشد؟ اصلا به این خاطر نیست که او خودش در زندگی ‏اش تحت فشارهای روانی شدیدی بوده و برای همین کلا عصبی بار آمده است؟ خب! همه اینها می‏تواند محدودیت‏هایی باشد که باعث می‏شود یک نفر شما را برنجاند. شما خودتان از این محدودیت‏ها ندارید؟ برای خودتان پیش نیامده که ناخواسته یک نفر را برنجانید؟ منصف باشید دیگر! 5⃣گام پنجم : خوبی‏ها را هم ببینید معمولا رنجش خاطرهای عمیق از کسانی پیش می‏ آید که ما از آنها توقع رنجاندن نداشته ‏ایم. خب، این آدم‏ها که یک دفعه از آسمان نیامده ‏اند؛ این آدم‏ها یک خوبی‏هایی داشته ‏اند که ما اول با آنها احساس نزدیکی کرده ‏ایم که بعد از رفتارشان برنجیم دیگر. فکر کنید، ببینید که واقعا هیچ خوبی‏ ای در وجود آن آدم نیست؟ 6⃣گام ششم : تصمیم بگیرید تا حالا دیگر باید دستتان آمده باشد که بخشیدن، هم عمل منصفانه‏ تری است و هم در درجه اول به نفع خودتان است اما هنوز مختارید که بین گذشت و کینه یکی را انتخاب کنید. به هر حال، دل را یک دله کنید و تصمیم بگیرید. برای تصمیم‏ گیری عجله نکنید اما زیاد هم در تردید نمانید. فقط یادتان باشد که تصمیم‏ گیری‏تان فقط به خاطر منافع منطقی نباشد و واقعا از ته دلتان دیگران را بخشیده باشید. 7⃣گام هفتم : بخشیدن را در عمل نشان دهید! اگر واقعا از ته دل یک نفر را بخشیده باشید، دیگر نباید اکراه داشته باشید که بروید با او دست بدهید و روبوسی کنید. اگر هم به شما بر می‏خورد که چرا او پا پیش نگذاشته است، غیرمستقیم به دوستان مشترک نشان دهید که تمایل دارید با رنجاننده آشتی کنید. همیشه پایه ‏هایی برای مراسم آشتی کنان وجود خواهند داشت!  @hagigatevasel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸میلاد باسعادت آقا امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک 🌸 🌹ارزش صلح امام حسن مجتبی(ع) از زبان رهبر انقلاب 🌹امام خامنه‌ای: "حقیقت را باید همه بفهمند و بدانند که صلح امام مجتبی(ع)، همان‌قدر ارزش داشت که شهادت برادر بزرگوارش، امام حسین(ع) ارزش داشت و همان‌قدر که آن شهادت به اسلام خدمت کرد، آن صلح هم همان‌قدر یا بیشتر به اسلام خدمت کرد." @hagigatevasel
🌹🌹احادیث زیبا از امام حسن مجتبی علیه السلام 🌹🌹 @hagigatevasel
15.mp3
6.89M
🌹جزء پانزدهم قران کریم استاد منشاوی
🔻 دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ 🔸 «اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین» 🔰 «خدایا در این روز طاعت خاشعان (فروتنان) را به من ده و سینه ام را به توبه فروتنان وسعت ده به امان دادنت ای امان آنان که می‌ترسند
️حقیقت واصل
💠💠💠 🎞سلسله مباحث #آیات_مهدوی 📖جزء [14]سوره نحل، آیه1 💠«أَتَىٰ أَمْرُ اللَّهِ فَلَا تَسْتَعْجِلُوه
💠💠💠 🎞سلسله مباحث 📖جزء [15]سوره اسراء، آیه71 💠«يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَٰئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا» روزی که گروهی از مردم با امام خودشان وقتی فرا خوانده می شوند هر کسی نامه عملش📩 به دست راستش داده بشود، آنها نامه خودشان را با شادی می‌گیرند می خوانند و کمترین ستمی هم به آنها نمی شود. 💭جابر بن عبدالله انصاری از امام باقر نقل می کند که حضرت فرمود وقتی آیه «يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِه» نازل شد مسلمانها گفتند ای رسول خدا! آیا شما امام همه مردم نیستید⁉️ 🔆حضرت فرمود من رسول خدا به سوی همه مردم هستم، ولی پس از من پیشوایانی از سوی خدا از اهل بیتم برای مردم می آید👥 (یعنی برای امر امامت بپامی خیزند) اما مورد تکذیب و ظلم پیشوایان کفر و گمراهی❌ قرار می گیرند. پس کسی که ولایت و پیروی آنها را داشته باشد، آنها را تصدیق بکند، از من و با من خواهد بود و‌ مرا در روز قیامت ملاقات می‌کند. بعد پیامبر✨ فرمود آگاه‌ باشید کسی که به آنها ظلم کند و یا آنها را تکذیب کند او از من و با من نیست و من از او بیزارم! 📖قرآن دوگونه✌️ پیشوا نام می‌برد؛ 1⃣. یکی در سوره انبیاء آیه [73]، امام نور و هدایت می گوید، «أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا» 2⃣. دیگری هم امام نار و ضلالت می‌فرماید که در سوره قصص آیه [41] هست، «أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ» ⚠️یعنی عملا دارد به ما شاخصه می دهد قرآن، که روز قیامت وقتی کسی که با امامش می آید، کدام امام⁉️ امامی که نور و هدایت، امامی که ما را توحید محور کند، ما را به خدا دعوت کند، نه به نار و خودشان و ضلالتشان. 🔸گروه اول از سوی خدا به امامت منصوب می شوند. 🔸اما گروه دوم با زور❌ و تهدید و ‌تطمیع و تحقیر مردم را به اطاعت خودشان وا می‌دارند. ⭕️ابـوبصیر به امام صادق گفت «‏أَشْهَدُ أَنَّکَ إِمَامِی» گواهی می دهم تو امام من هستی. آنگاه امام صادق (ع) فرمود؛ در قیامت هر گروهی با امامشان محشور می‌شوند، خورشید پرستان با خورشید و ستاره پرستان با ستاره. 🔰✨از امام رضا (ع) روایت شده که رسول خدا درباره همین آیه فرمود؛ در روز قیامت هر گروهی را به نام امام خودشان و نیز کتاب خدا و سنت پیامبر فرا می‌خوانند. این خیلی زیباست که تقسیم بندی مردم در روز قیامت براساس رهبرشان و امامشان است. 👤انسان ناگزیر است🔐 الگو و رهبری را در این دنیا برای خودش انتخاب بکند، تا براساس نگاهی که به امام خودش دارد خودش را مهندسی کند. «نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ..» آثار مسئله انتخاب و رهبری و اطاعت از او‌ یعنی تا قیامت ادامه دارد. 💥قیامت نه تنها دادگاه افراد است بلکه محکمه ی بزرگ امت ها، ملت ها، احزاب، مکتب ها و حکومت هاست ... خیلی باید مراقب باشیم.⚠️ ⚠️لذا جایگاه امام و ولایت در متن زندگی باید باشد، نه آنکه صرفا موضوع اعتقادی و در حاشیه باشد! 👈رهبر زمینه ساز سعادت و یا شقاوت مردم‌ است، یعنی آن دو نکته ای که هست امام نور و امام نار، ما باید توجه بکنیم، توجه به کدام امام داریم⁉️ لذا باید نسبت به زندگی خودمان براساس آن نگاهی که به امام خودمان داریم توجه بکنیم. ⬇️⬇️⬇️
✅چند نکته اینجا قابل تأمل هست؛ 🔹هر انسانی باید ببیند👀 در این دنیا دنباله رو چه کسی است و چه کسی را امام و مقتدای خودش تا قیامت قرار می دهد. 🔹آنچه که سبب می شود که عده ای بلغزند و از امام حق فاصله بگیرند و دنباله روی امام نار🔥 بشوند چه اموریست؟ چندنکته را باید اینجا دقت کنیم مواردی که ما را از امام دور می کند اصلاح کنیم و خدای ناکرده سراغ امام نار نرویم، دنبال امام نور باشیم.👇 👈امام حق در پی رشد و تربیت ماست، درمان💊 دردهای ماست و در راه رشد و درمان و مسائلی ست برای ما نسخه می‌پیچد تا ما را توحید محور و امام محور کند. پس توجه بکنیم اگر کسانی، دستوراتی می‌دهند که منطبق با شریعت، منطبق با نگاه قرآنی📖، منطبق با نگاه توحیدی نیست فاصله بگیریم. 👈شیفته قدرت و دنبال مال دنیا بودن انسان را از امام دور می کند مصداق های تاریخی📚 داریم آنچه که طلحه و ‌زبیر را از امام خودشان دور کرد، و کوفیان را در برابر امام قرار داد. 👈بی بصیرتی و جهل به مقام و منزلت و عصمت امام است. آنچه که خوارج❌ را از امام خودشان فاصله انداخته بود. 👈کسی که امام تعیین شده از سوی خدا را نپذیرد نباید توجه به او بکنیم، امام نار هیچ وقت🚫 از سوی خدا نیست. ⚠️لذا باید توجه ویژه ای داشته باشیم که اهل جهنم🔥 کسانی هستند که نسبت به امام خودشان بی توجه بودند. در دنیای امروزی بحث ″معرفت به امام و توجه به امام″ را باید خیلی جدی بگیریم و بتوانیم جزء انسانهایی 👣 باشیم که در مسیر آرمانهای امام قرار بگیریم. 🖇 15 🎤با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری @bonyadsari
ایات مهدوی 15.mp3
2.81M
💠 سلسله مباحث 15 ❇️ آیه مهدوی مربوط به جزء 15 قرآن کریم 🎤 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین ( معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکزتخصصی مهدویت قم و مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) مازندران) 🌀 کاری از واحد فرهنگی بنیاد فرهنگی مهدی موعود مازندارن 🌀 @bonyadsari
هدایت شده از ️حقیقت واصل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 پویش کشوری قرائت " 🌙 هرروز، بعد از نماز صبح 🌺بیایید از همین اوایل ماه مبارک رمضان پویش خواندن روزانه دعای عهد را داشته باشیم که ان شاءالله توفیق حاصل شود ما هم بتوانیم از یاران حضرت باشیم ... @hagigatevasel
️حقیقت واصل
🌺 راهکارهای زندگی موفق در قرآن 🌺 #جزء_چهاردهم
🌹 نکات کلیدی و کاربردی در جزء پانزدهم قرآن کریم 👌
️حقیقت واصل
🌹 جزء پانزدهم قرآن وجود مرفهین بی‌درد در جامعه، زمینه‌ساز قهر الهی است
هدایت شده از ️حقیقت واصل
۲۵۰ساله به‌مناسبت میلاد (ع) ✅هنر امام حسن علیه‌السلام، جلوگیری از در 🔷این، هنر امام حسن مجتبی‌ (علیه‌السلام) بود. امام حسن مجتبی‌ کاری کرد که -که از مکه شروع شده بود و به و به زمان امیرالمؤمنین و زمان خود او رسیده بود- در مجرای دیگری، جریان پیدا بکند. 🔻منتها اگر نه به شکل حکومت -زیرا ممکن نبود- لااقل دوباره به شکل نهضت جریان پیدا کند. این، است.
🌹امام حسن مجتبی (علیه السلام) مَنِ اتَّکلَ علی حُسنِ الاختِیارِ مِنَ اللّه، لَم یتَمَنَّ أنّهُ فی غَیرِ الحالِ التی اختارَها اللّه لَهُ. هرکه به حُسن انتخاب خداوند تکیه کند، جز آن وضعی را که خدا برایش برگزیده است، آرزوی داشتن وضعی دیگر نکند. 📚بحارالانوار مجلسی،ج ۷۸،ص۱۰۶ 🌹 🌹
| کریم اهل‌بیت، طلایه‌دار مواسات 🔻گستره، مبانی و آثار مواسات در سیره امام حسن علیه‌السلام 🔗مطالعه متن کامل یادداشت: http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=45528 💻 @khamenei_maaref
🎙 | قیام امام حسن علیه‌السلام 🔻 بررسی قیام حسنی براساس تحلیل حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، برگرفته از کتاب دو امام مجاهد 🔹 در اذهان عامّه‌ی مردم کمتر کسی از واژه‌ی نهضت حسنی و قیام حسنی برای این حرکت سیاسی امام مجتبی (علیه‌السّلام) استفاده می‌کند، ولی با دقّت در متون و اسناد تاریخی بارقه‌های قیام حسنی در این رویداد تاریخی چشم اندیشمندان را خیره و زوایایی از یک حقیقت نامکشوف را عیان می‌سازد. 🔸 رفتار سیاسی امام حسن مجتبی و تقابل ایشان با معاویه یکی از پر چالش‌ترین و ابهام انگیزترین حرکات سیاسی امامان معصوم شیعه است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی‌های خود به سال ۵۱ بخشی از این زوایای پنهان را رونمایی کرده‌اند. ایشان براساس آیات قرآن و مدارک متقن تاریخی اولاً صلح را به آتش‌بس معنا می‌کنند، ثانیاً ماهیت این آتش‌بس را قیام و جهاد تحلیل می‌کنند. 🔹 بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در این یادداشت، قرائت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از جنبش سیاسی امام حسن (علیه‌السّلام) را براساس کتاب «دو امام مجاهد» تبیین می‌کند. 🔍 مطالعه متن کامل یادداشت: farsi.khamenei.ir/others-note?id=43836
🔍 تحلیل زندگی مبارزاتی امام حسن (علیه‌السلام) ▪️ کتاب دو امام مجاهد مشتمل بر شش گفتار از آیت‌الله خامنه‌ای در سالهای ۵۱ و ۵۲ است که درباره‌ی مبارزات امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام) ایراد شده است. دو گفتار اوّل کتاب، شامل دو سخنرانی ایشان در فروردین سال ۵۱ است که در حسینیّه‌ی ارشاد تهران انجام شده است. 🔍 گزیده گفتار اول؛ سیمای واقعی صلح امام حسن (علیه‌السلام) farsi.khamenei.ir/speech-content?id=43833 🔍 گزیده گفتار دوم؛ نظریه انسان 250 ساله و پایگاه رفیع امام حسن (علیه‌السلام) http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=43834 🌾🌼🌾🌼🌾🌼
⚡ امام حسن(علیه‌السلام) شجاع‌ترین چهره تاریخ اسلام است 🔻 رهبرانقلاب: من معتقدم امام حسن مجتبى شجاع‌ترین چهره‌ى تاریخ اسلام است. میپرسید از على هم شجاع‌تر است، از برادرش حسین هم شجاع‌تر است که در میدان جنگ، آن جنگ خونین، با آن فداکارى عجیب خودش را به کشتن داد؟ 🔸️ بله، شجاعت واقعى این است که انسان برطبق آنچه مصلحت فکر و ایدئولوژى او است اقدام بکند، اگرچه کسى نفهمد. و امام حسن حاضر شد خود را و نام خود را و وجهه‌ى خود را و محبوبیّت خود را در میان دوستان نزدیکش، فداى مصلحت واقعى بکند؛ حاضر شد که او را نشناسند، براى اینکه اسلام را بشناسند و اسلام بماند. 🔹️ آیا امام حسن میتوانست در جنگ با معاویه شهید باشد؟ نه، نمیتوانست. شهید کیست؟ شهید آن کسى است که جان خود را مایه میگذارد، خون خود را می‌ریزد، براى ابقای فکر و ایده‌اى که به آن احترام میگذارد؛ این شهید است. 🔺️ امام حسن اگر در میدان جنگ کشته میشد، به این معنا بود که معاویه تنها منازع خود را، تنها کسى را که امکان دارد نقش افشاگرى و رسواگرى در برابر روشهاى پنهانى و ریاکارانه‌ى معاویه ایفا کند، یک چنین رقیبى را دیگر در مقابل راه خود نبیند. 📖 منبع: کتاب دو امام مجاهد، صص۴۲-۴۴ 🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾
🟢 آن كه سرنوشتش‏ اين‏ بود كه تمام عمر خود را به سوختن و ساختن به سر برد، كار او بسى سنگين‌تر است.‌ (یادداشتهای استاد مطهری، ج۹، ص۳۱۱) 🔹اگر انسان خوب توجه کند می‌فهمد که به یک معنا مظلومیت امام حسن‏(ع) حتی از امام حسین(ع) بیشتر است. 🔸همان نشاط شهادتی که در امام حسین(ع) هست در امام حسن(ع) هم هست ولی ایشان در دوره‌ای قرار گرفته که باید صبر و خودداری کند تا موقع و وقت برسد و آن موقع و وقت، وقتی است که ایشان از دنیا رفته‌اند و نوبت به برادرشان اباعبدالله الحسین(ع) رسیده است. 🔹 اگر امام حسن(ع) در نماز جمعه‏ آنها شرکت نمی‌کرد متهم به الحاد و تفریق جماعت مسلمین می‌شد. امام و خطیب جمعه بالای منبر می‌رفت و در حضور امام حسن(ع)، پدر بزرگوارش علی(ع) را سبّ و لعن می‌کرد. اینها شوخی نیست. 🔸 این است که برای امام حسن(ع) درست گفته‌اند که کوچکترین مصیبتهایش همان مصیبت مرگش بود. وقتی که مسموم شد این مسمومیت کوچکترین رنجی بود که او در دنیا دید. 📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۹، ص۴۳ (با تلخیص)
🔻 گاهی شهید شدن آسان تر از زنده ماندن است! 🔻رهبر معظم انقلاب: 🔹 « گاهی شهید شدن، آسان تر از زنده ماندن است. آدم های اهل معنا، اهل حکمت و دقت، خوب درک می کنند گاهی زنده ماندن و زندگی کردن و در یک محیطی تلاش کردن، به مراتب مشکل تر از کشته شدن و شهید شدن و به لقا خدا پیوستن است....امام حسن(ع) این سخت تر را انتخاب کرد»
هدایت شده از شناخت رهبری
15 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - بعثت در نبوت.mp3
17.56M
🌀 برای 🔊 صوت کتاب در قرآن را با صدای استاد بشنویم... 📢 انتشار روزانه سلسله جلسات در ایام ماه مبارک رمضان 1353 📢 💠 جلسۀ پانزدهم: بعثت در نبوت 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/70057984Cca1b147a1d
️حقیقت واصل
3⃣5⃣نامه ۵۳ نهج البلاغه ✅نامه امام علی علیه السلام به مالک اشتر فهرست مطالب ۱_ ضرورت خود سازى  ۲
4⃣5⃣نامه ۵۴ نهج البلاغه نامه اى از آن حضرت (ع) به طلحه و زبير با عمران بن حصين خزاعى. آن را ابو جعفر اسكافى در كتاب مقامات در مناقب امير المؤمنين (ع) آورده است: اما بعد. شما نيك مى دانيد، هر چند كتمان مى كنيد، كه من آهنگ مردم نكردم تا آنها آهنگ من كردند. من از آنها بيعت نخواستم تا آنها با من بيعت كردند. شما دو تن از كسانى بوديد كه به سوى من آمديد و به من دست بيعت داديد. بيعت كردن مردم با من، بدان سبب نبود كه مرا قدرتى است غالب يا مالى است مهيا. اگر شما از روى رضا با من بيعت كرده ايد از اين بيعت شكنى باز گرديد و بر فور توبه كنيد و اگر به اكراه بيعت كرده ايد، به سبب تظاهر به طاعت و در دل نهان داشتن معصيت، راه بازخواست خود را بر من گشاده داشته ايد. به جان خودم سوگند، كه شما از ديگر مهاجران به تقيه و كتمان سزاوارتر نبوده ايد. نپذيرفتن بيعت من، پيش از آنكه داخل در بيعت شويد، براى شما آسانتر بود از بيعت كردن و خارج شدن از آن. پنداريد كه من عثمان را كشته ام. ميان من و شما از اهل مدينه، كسانى هستند كه نه با من هستند و نه با شما. اينان قضاوت كنند تا هر كس هر اندازه در اين امر دخالت داشته بر گردنش آيد و از عهده آن برآيد. اى دو مرد سالخورده، از اين رأى و نظر كه داريد، بازگرديد كه اگر امروز چنين كنيد، تنها عار گريبانگير شماست و اگر داورى به قيامت واگذاريد، هم عار است و هم نار. والسلام.
5⃣5⃣نامه ۵۵ نهج البلاغه نامه اى از آن حضرت (ع) به معاويه: اما بعد، خداى سبحان دنيا را براى آخرت، كه پس از آن مى آيد، آفريده است. و مردمش را مى آزمايد تا معلوم شود كدام يك به عمل نيكوترند. ما براى دنيا آفريده نشده ايم و ما را به كوشش در كار دنيا امر نفرموده اند. ما را به دنيا آورده اند تا بيازمايندمان. خداوند مرا به تو آزموده است و تو را به من. و يكى از ما را حجت آن ديگر قرار داده. پس تو در پى دنيا تاختى و به تأويل قرآن پرداختى و مرا به جنايتى متهم ساختى، كه دست و زبان من در آن دخالتى نداشته اند. تو و مردم شام اين بهتان را برساختيد. عالم شما جاهلتان را برانگيخت و ايستادگانتان، نشستگانتان را. پس در باره خود از خداى بترس و زمام خود از دست شيطان به در كن و روى به آخرت نه كه راه آخرت راه ما و راه توست. و بترس كه بزودى تو را حادثه اى رسد كه ريشه ات را بركند و نسلت را براندازد. براى تو سوگند مى خورم، سوگندى عارى از هر دروغ، كه اگر دست تقدير مرا و تو را به هم رساند، همچنان در برابر تو خواهم بود. «تا خداوند ميان ما داورى كند كه او بهترين داوران است.».